А ако турците, гърците, руснаците и румънците поискат да си пренапишем учебниците

"Гърците удариха България в гръб – проектодоговорът им съдържал и специална клауза за император Василий II Българоубиец. Той трябвало да се разглежда в българските учебници по-нюансирано."

© Велко Ангелов

"Гърците удариха България в гръб – проектодоговорът им съдържал и специална клауза за император Василий II Българоубиец. Той трябвало да се разглежда в българските учебници по-нюансирано."



"Дневник" препубликува от "Дойче веле" сатирата на Даниел Смилов по наболелия исторически македонски въпрос. Българското правителство се кани да спре Северна Македония да бъде приета в ЕС, докато управлението й не признае българските корени на официалната й книжовна норма и българския характер на историята й до 1944 г. Заглавието е на "Дневник".


Един ден един български политик се търкулна да подремне след обилен обяд. Присъни му се следният кошмар:


В началото премиерът на Северна Македония с готовност подписа анекс към договор за добросъседство, с който призна, че страната му систематично е крадяла българската история и като цяло има изкуствена национална идентичност. Разбира се, в анекса имаше и специална клауза "Гоце е българин" (като в нея не ставаше дума само за бившия президент на България Георги Първанов).




Кошмарът


След тази триумфална дипломатическа победа обаче нещата в съня бързо придобиха кризисен характер. Високопоставеният български политик някак се озова на летище "Враждебна", където беше кацнала смесена делегация от Турция, Азербайджан и Туркменистан. Още от стълбичката на самолета дипломатите на трите държави заразмахваха някакъв проектодоговор. В него пишеше, че в периода 681-860 г. българите са имали обща с тях тюркска история. И че българската народност след това била изкуствено създадена от християнския интернационал на Византия в съучастие със славяните. Турците заплашваха, че ще ни залеят с бежанци, ако не подпишем историческо признание по въпроса, а азерите включваха въпросните исторически клаузи в газови споразумения. Туркменистан пък просто апелираше за уважение към историческата истина.


По същото време на летището беше кацнала и иранска делегация, която оспорваше твърденията на тюрките и ни предлагаше да подпишем договор за иранския произход на българите. При условие, че подкрепим Иран в конфронтацията му със САЩ и обявим Хизбула за хуманитарна организация.


Докато политикът се разправяше с тюрките и иранците на "Враждебна", гърците удариха България в гръб. Съобщиха му, че тяхна историческа делегация се беше промъкнала коварно през Кресненското дефиле и се бе озовала направо в незащитения Министерски съвет. ("Така е, като нямаме телена ограда на гръцката граница", помисли си политикът).


Без големи предисловия гърците вече бяха поставили ултиматум: да се подчертае в нашите учебници цивилизационната роля на Византия по българските земи и да не се набляга толкова много на военното ни противопоставяне с империята. Проектодоговорът, предложен от тяхната делегация, съдържал и специална клауза за император Василий II Българоубиец. Той трябвало да се разглежда в българските учебници по-нюансирано и да не се забравя ролята му на цивилизатор и пръв водач на християнския свят в много трудни времена. Ако не изпълним тези искания, гърците заплашвали, че ще блокират приемането на евробюджета и специално 12-те милиарда евро за България от възстановителния фонд.


Вбесеният политик изпсува в съня си, изостави тюрките и иранците и се втурна да отблъсква наглата византийска историческа агресия. Тогава телефонът му тревожно иззвъня. Съобщиха му, че руският черноморски флот е акостирал във Варна, като на флагманския кораб се веел, забучен на копие, Санстефанският мирен договор. Руснаците идвали и с дълъг списък от искания за исторически признавания, започващи с военната дружба между средновековна България и Киевска Рус, минаващи през нуждата от построяване на нови паметници на Съветската армия освободителка и завършващи с тезата, че руският газ е като въздуха и слънцето за българския народ. Дипломатите на великата страна настоявали също така българските учебници по история да се пренапишат от Костадин Костадинов и Волен Сидеров, съвместно с екип учени от МГУ. За капак Царево трябвало отново да се нарича Мичурин.


Докато се чудеше дали да хване самолета за Варна или направо да звъни на НАТО, политикът получи и друго известие, което вече го разсмя. Румънска делегация прекосила на кожени мехове Дунава при Никопол и поискала правителството ни да признае Второто българско царство за общо с румънците (заради куманския произход на много наши царе). Политикът съобразително реши да прати румънците да се разправят с тюркската делегация, тъй като куманите май също бяха някакво тюркско племе. Искаше да спечели време, за да обмисли цялостната отбранителна стратегия на страната.


Развръзката


Изведнъж развръзката дойде от най-неочаквано място. Докато политикът отчаяно събираше контрааргументи и правеше списъци на историци за различните съвместни комисии, той включи CNN с надеждата, че светът все още не е разбрал за конфузната ситуация, в която България е попаднала. Но това, което видя в новините, направо го порази.


Никой не се интересуваше от България, защото ефирът гърмеше от още по-бомбастични известия за исторически претенции. Швеция, Дания и Норвегия искаха Великобритания да спре кражбите на норманска история и да признае, че английската нация се е появила на викингска основа. Швеция заплашваше, че ще изтегли популярните мини кюфтета с боровинково сладко от магазините на ИКЕА на Острова.


Италианците пък искаха да бъдат обявени за наследници на Рим и за цивилизатори на цяла Европа (заради което ЕС би трябвало да покрие държавния им дълг поне наполовина). Великобритания настояваше две трети от света да признае кралица Виктория за своя обща политическа ценност и лидер, осъществил прехода от Средновековието към модерния глобализиран свят. В противен случай Борис Джонсън заплашваше, че ще върне Обединеното кралство в ЕС. А индианците в САЩ вече бяха се договорили с президента Джо Байдън американските официални лица да носят пера и да пушат лулата на мира на международни срещи...


Тук българският политик се събуди плувнал в пот, разтърка очи и ядосано ги извърна от потурите и калпака, овесени на закачалката в ъгъла на кабинета му. Тогава влезе секретарката и му съобщи, че премиерът Заев все още не е подписал анекса-признание за кражбата на история от страна на Северна Македония.


Изпотеният и зачервен от съня човек си отдъхна наум и се замисли как най-незабелязано да разкара съвместната българо-македонска историческа комисия. И как да направи нещо смислено в отношенията със съседите. Например: добър път, жп линия или поне възможност гражданите от двете страни на границата безпроблемно да си гледат телевизиите.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (381)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 2220 Неутрално

    ,, Разбира се, в анекса имаше и специална клауза "Гоце е българин" (като в нея не ставаше дума само за бившия президент на България Георги Първанов).“

    😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  2. 2 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 2220 Неутрално

    ,,Докато политикът се разправяше с тюрките и иранците на "Враждебна", гърците удариха България в гръб. Съобщиха му, че тяхна историческа делегация се беше промъкнала коварно през Кресненското дефиле и се бе озовала направо в незащитения Министерски съвет. ("Така е, като нямаме телена ограда на гръцката граница)...”
    🤣

  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  4. 4 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 2220 Любопитно

    До коментар [#3] от "Lazar Petrov":

    ,,нашите претенции към Македония” ли?
    Ти българин ли си ?

  5. 5
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  6. 6
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  7. 7 Профил на burgas73
    burgas73
    Рейтинг: 243 Неутрално

    Лош опит за хумор. Много лош.

  8. 8 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1404 Весело

    На всичките тия с претенциите им отговарАм - първио маймун дето се е родил на това земно кълбо не е от Битоля, а от Враца и там едни наши момчета тенекеджии са го изправИли та замяза на човек и са го пуснАле да бръмчи по останалите части на земното кълбо да им прай матрял.

  9. 9 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 2220 Неутрално

    До коментар [#6] от "Lazar Petrov":

    И би ли споделил за какво ти е предназначена главата?
    Защото като ти чета глупостите ми е интересно какво точно и е предназндчението на твоята глава?

  10. 10 Профил на Lazar Petrov
    Lazar Petrov
    Рейтинг: 898 Неутрално

    До коментар [#4] от "Аз съм българче обичам наште планини зелени":

    има неща които може да искаме от македонците и неща които не може. Говоря от гледната точка на международната политика и право. Може да договорим териториални претенции, малцинства, обиди към България в учебници и т.н.
    Но как точно македонците да признаят български произход?Това е нелепо!!!

  11. 11 Профил на L Glassman
    L Glassman
    Рейтинг: 576 Неутрално

    Мдаа... Гениален ход на българския избирател да напълни правителството с доносници на партията майка, супер ни се получава!

  12. 12
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  13. 13 Профил на Дедов'та Колюуа Унукя!
    Дедов'та Колюуа Унукя!
    Рейтинг: 1246 Весело

    Прочетох заглавието видях че е от ДВ и до там ..... Поредния антибългарски пасквил на някой нов Киряк Стефчов
    —цитат от коментар 5 на ДрънкалУтУ


    Пропуснал си. В статията има едно готино нещо- за Гоце...

    Отбелязано е и в коментар № 1. 😂😂😂😂😂

    БАСИ ТЪПИЯ САЙТ!
  14. 14 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 2220 Неутрално

    До коментар [#13] от "Дедов'та Колюуа Унукя!":


    Само за Гоце ли? Ами я виж Сидеров колко добре го е вмъкнал в историческата истина😁

  15. 15 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 2220 Неутрално

    За първи път чета сатира на Даниел Смилов и не мога да не си призная че много се доближава до творчеството на Алеко Константинов.
    Един такъв тънък хумор пронизващ политическата прослойка и изобличаващ ценното но проспано време във външната ни политика...

  16. 16 Профил на Lazar Petrov
    Lazar Petrov
    Рейтинг: 898 Неутрално

    До коментар [#12] от "Аз съм българче обичам наште планини зелени":

    какво общо има историята. Айде като си умник ми отговори - как македонците да признаят българския си произход? На паспортите ли да им го пише? татуировки ли да им правим с цитати от Вазов, в конституцията член ли да има, или може би табелки по границите.Тази наша претенция е нелепа!!!!!
    А и самата претенция е невярна, защото в съвременна Македония сърбоманите и албанците са болшинство. Сърбоманите са хора които още в началото на 20 век са били в сръбски училища. отделно много от българите са изселени в България, а на тяхно място са докарани чисти сърби. Тоест при едно радикализиране на конфликт между нас, Македония ще тръгне към Сърбия. И губим всичко.

  17. 17
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  18. 18
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  19. 19 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2598 Любопитно

    най-накрая нещо смислено от смилов. разбира се че нашите претенции към македония са нелепи, дано някои от управляващите прояви разум и успее да направи добра сделка. с нашата упорита тъпотия ще загубим и това което досега постигнахме.
    —цитат от коментар 3 на Lazar Petrov


    Така е! Само чуждите претенции към 1300 годишната ни историята са основателни но нашите към измислената Македония и историята не са!?

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  20. 20 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 2220 Неутрално

    До коментар [#16] от "Lazar Petrov":

    Виждам че трудно асимилираш понятие като ,,национално самосъзнание” ,,национална идентичност” ,,историческа истина” ,,национален суверенитет” ,,географска област” и други и други такива...

  21. 21 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 2220 Неутрално

    До коментар [#16] от "Lazar Petrov":

    Някои македонци ВЕЧЕ признаха българската си идентичност с изваждането на българският си паспорт.
    Но ти си пропуснал това време, явно защото сигурно си ползвал главата си по предназначение

  22. 22 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4196 Весело



    ГОЦЭ е БЪЛГАРИН

    Ха-хаааааааа

    БЕЗЦЕННО !!!!!

  23. 23 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 1403 Неутрално

    За разлика от македонската, нашата история е световнопризната, почива на исторически извори и е част от световната история, която се учи в престижните университети по света.
    Така, че бълнуванията на Смилов са си негов приблем.

  24. 24
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  25. 25 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3339 Неутрално

    Хората пускат ракети до Марс, ние спорим за българския произход на братята македонци, все едно че това има някакво значение. Да се смееш ли, да плачеш ли....
    Много хубав текст.

  26. 26 Профил на masen
    masen
    Рейтинг: 294 Неутрално

    И аз преди дни се бях притеснил, какво ще правим ако руснаците кажат "Или признавате че сте 100% славяни или спираме газа".

  27. 27 Профил на goofy
    goofy
    Рейтинг: 556 Неутрално

    Много добър стил, но сравненията са доста неуместни. Кажете, че Юстиниан Втори и Осман Първи ги водим за българи и тогава пускайте подобони релации.

  28. 28 Профил на Ivayloto бе
    Ivayloto бе
    Рейтинг: 838 Весело

    Искрено се заливах от смях докато го чета и си го представих абсолютно реално 😅

    За едни благата, за други ла*ната
  29. 29 Профил на Ivayloto бе
    Ivayloto бе
    Рейтинг: 838 Весело

    Искрено се заливах от смях докато го чета и си го представих абсолютно реално 😅

    За едни благата, за други ла*ната
  30. 30 Профил на Dariya Koleva
    Dariya Koleva
    Рейтинг: 2955 Неутрално

    Прочетох заглавието видях че е от ДВ и до там ..... Поредния антибългарски пасквил на някой нов Киряк Стефчов
    —цитат от коментар 5 на ДрънкалУтУ


    Едно време комунетата са били така, квото каже Коминтерна, сега всичко идва от Брюксел!

  31. 31
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  32. 32 Профил на Lazar Petrov
    Lazar Petrov
    Рейтинг: 898 Неутрално

    До коментар [#21] от "Аз съм българче обичам наште планини зелени":

    вие разсъждавате романтично, а аз практично. ето 2 довода и приключвам с коментарите по темата:
    1. българите от Македония, тези които се определят за българи в северна македония, казват не правете тази тази грешка. тоест нашите хора там ни казват - не слагайте вето, ще направите непростима дългосрочна грешка.
    2. нашата стратегическа цел е инфраструктурно, културно и икономическо сближаване и прекъсване на пъпната връв скопие-белград. Айде всеки да си отговори как ще изпълним това - с приемане на Македония в ЕС или обратното. Като едно наше вето завинаги ще прекъсне и добрите ни отношения с албанците там.

  33. 33 Профил на Dariya Koleva
    Dariya Koleva
    Рейтинг: 2955 Неутрално

    Смилов да обясни какви претенции могат да имат власите?

    По-скоро те са били доста дълго в пределите на българските царства, обратното никога не е било!

  34. 34
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  35. 35 Профил на constatator
    constatator
    Рейтинг: 1236 Неутрално

    Те руснаците веднага след 09.09.1944г. ни пренаписаха учебниците.

  36. 36 Профил на Lazar Petrov
    Lazar Petrov
    Рейтинг: 898 Неутрално

    заради наивност и исторически романтизъм допуснахме най-лошата си грешка от столетия - втората балканска война. Дано проявим сега разум, търпение и методично постигнем целите си.

  37. 37
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  38. 38 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 3320 Весело

    Защо не направите един патриотичен митинг да се види колко ще се съберете ?!!

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  39. 39 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 2795 Неутрално

    До коментар [#17] от "Julian Mall":

    С много голямата помощ/натиск на западните дипломати и услужлив КС.

  40. 40 Профил на constatator
    constatator
    Рейтинг: 1236 Неутрално

    Насилствената македонизация на България 1946-48 г.

    Разкрихме за вас загадката около смъртта и съдбата на архива на суперполицая Никола Гешев, а след това хвърлихме светлина върху един тъмен период от българската история, за който няма какво да прочетете в учебниците по история и който бе подминат, а документите от него останаха неразсекретени от МВР – времето на т.нар "червен терор" , който продължава от 1944 г. до 1948 г. Броят на жертвите говори сам по себе си: 8000 криминални затворници, пуснати на улицата, 30 000 убити лекари, свещеници, кметове и учители, 2000 репресирани български офицери, 220 000 души, преминали през концлагерите на България, 2000 горяни, повечето разстреляни без съд и присъда, 11 000 души, съдени от Народния съд, унищожаване на опозицията и обесването на лидера й Никола Петков.

    Част от този тъмен период на “червения терор” е и насилствена македонизация на 310 000 българи в Пиринския край. И за този процес, както и за всички събития от периода на червения терор, няма почти никакви документи, в него няма да прочетете в учебниците по история, а архивите на МВР от този период си остават секретни. Затова ще ви разкажем кой е авторът на идеята за т.нар. Балканска федерация, как Москва я подшушна на българския министър-председател и лидер на комунистите Георги Димитров, кой носи историческата отговорност за опита България да се раздели на три части и да се присъедини към Титова Югославия, как за това бяха насилствено вписани като македонци 310 000 българи, и какво се случи с онези 40 000, които отказаха.

    Ще чуете още какво свидетелстват за този насилствен етнически процес документите от личния архив на първия директор на Народната милиция след 1944 г., станал веднага след това министър на вътрешните работи Руси Христозов. За тях разказва синът му Георги Христозов.

    На Москва ли е идеята за създаване на т. нар. Балканска федерация?

    Ако се прочетат докладите на Скайлер, който ги пише 1876 г. Това е американски дипломат, секретар на Американското посолство в Цариград. Той в своите доклади изрично описва, че е имало съгласие на Великите сили декември 1876 г. България да бъде разделена на три - Източна Румелия, Княжество България и съответно Македония.

    Има ли данни след 1944 г. кой е разпоредил на Георги Димитров да започне този процес с Балканската федерация и насилствената македонизация?

    1948 г. баща ми е участник в преговорите в югославския град Блед и носи в себе си протоколите, за които много пъти е разказвал до какви споразумения са стигнали. Дори с Антон Югов съм разговарял за Бледските преговорите, на които присъства и Георги Димитров и Антон Югов, на които присъства естествено и Тито. Там се поставя въпроса, че трябва да се ускори създаването на Балканска федерация. Това е два месеца преди статията, която излиза месец март във вестник „Правда" срещу Титова Югославия и Тито лично. Там се ускорява процеса, но той започва още през 1944 г. - политически секретар на Българската работническа партия (т.с.) е Трайчо Костов, който на 20 декември 1944 г. предава на югославското разузнаване, на сърбите, списъка на българските военни разузнавачи на територията на Македония. Това са 20 000 човека, те са избити в рамките на две седмици. Това е нещо, за което аз не мога да говоря, и в архивите на баща ми за този период не можах да открия нищо, но е пределно ясно от това, което се е случило тогава, че българските комунисти са търсили възможност за създаване на Балканска федерация.

    Кога започва процесът на насилствена македонизация в България, с преброяването на населението ли, коя година?

    Декември 1946 г. започва преброяването. Тогава 310 000 души по Пиринския край насилствено са били накарани, от тях 270 000 са били записани като македонци. Дори Георги Чанков в едни свои спомени пише в тогавашния партиен печат и казва: „Това беше извършено по решение на Политбюро на Централния комитет на БКП", чийто член по онова време е самия той.

    Имало ли е съпротива от страна на българите от Пирински край, имало ли е репресии, имало ли е побои и убийства?

    Ако се отвори файла на горяните ще се види, че най-голямата съпротива срещу насилственото македонизиране са били горянски чети 1946-1947 г., които са действали в тези краища на страната, но българската държава се е възползвала от това, че те са подпомагани от Гърция и Турция, отчасти от американски капитали. Били са въоръжавани с немско оръжие и прехвърляни през гръцката граница. И са били унищожавани по най-безмилостен начин. От 2100 души горяни, засечени за почти 10-годишен период на тяхното действие, над 1100 са били убити, други пък са били съдени, осъдени и са лежали дълги години в затвора. От друга страна местното население силно се е съпротивлявало и затова е имало специални отряди, това и Георги Чанков го подчертава в своя мемоар - че насила подбрани групи са карали местните хора да се пишат за македонци. Така че е имало и въоръжена съпротива от една страна, от друга е имало и устна съпротива срещу това насилствено македонизиране на българското население в Пиринския край.

    Колко души са отказали да се пишат насилствено македонци? Каква е съдбата им?

    Над 40 000 човека са отказали да се впишат за македонци. Една част от тях са били интернирани в Белене, друга част са били освободени от работа, други са били репресирани, а някои са били принудени да напуснат България и да бягат като политемигранти в Гърция.

    До коя година пишеше в паспортите на тези хора „македонец"?

    Мисля, че някъде до 1971 г. и чак когато излезе новата конституция 1971 г. се премахна тази графа в паспортите.

    Защо се провали идеята за Балканска федерация и този процес остана незавършен?

    Процесът за балканска федерация се провали благодарение лакомията на Йосип Броз Тито, който искаше по най-бързия начин да приобщи към себе си България в една дуалистична държава, но същевременно не му издържаха нервите на руския натиск и се опълчи срещу СССР. Сталин и Тито са се скарали още януари-февруари 1948 г., през март излиза фаталната статия, която води до скарването на СССР и Титова Югославия. И това е причината ние да спасим Пиринка Македония и да се прекрати насилствената македонизация. До юни месец българските реверанси към Титова Югославия продължават и тогава във вестник „Правда" излиза една статия, която заклеймява българските комунисти, и по-специално политбюро, затова, че си позволява да държи добри отношения с Титова Югославия. И тогава започва един процес на бързо отдръпване от контактите с Югославия. Интересно е, че през ноември 1948 г. са разкрити 30 души, агенти на УДБ-а, извън учителите, които ние насила сме си докарали - взимаме учители, които да преподават в Пиринския край македонски език, правим македонски училища. И когато разкриваме тази агентура на югославското разузнаване тези 30 човека имаха много интересни биографии. Не искам да цитирам имена, защото доста от тях са още живи или имат живи наследници, но те се издигнаха в по-ново време на високи държавни и партийни постове.

    Кой според вас трябва да понесе историческата отговорност за този срамен процес на насилствена македонизация и за съдбата на тези хиляди българи?

    Това, че СССР грубо се е вмесвал и е оказвал натиск за македонизацията и за създаване на Велика македонска държава - това е безспорен факт. Но има български мекерета, които са заставали и дейно са подпомагали решенията на Москва. Не говоря за коментар, говоря директно за решения на Москва. Москва си е правила сметка България да стане част от Велика Югославия и да се получи една дуалистична държава, която да бъде под диктата на СССР. Благодарение на българското предателство в началото 20 000 български разузнавачи в Македония, които са действали по времето между 1941-1944 г. и преди това са работили и след това 40 000 българи, които са отказали да станат македонци в Скопско, и македонската част, която остава в Югославия, са интернирани в Голи оток - един жесток концлагер и от него малцина са се върнали обратно. И всичко това е станало благодарение на Трайчо Костов, който си е правил лични сметки да се издигне в управлението на балканката федерация до министър председател на тази федерация.

    Конкретните действия по отделянето на Пиринския край чрез насилствена македонизация и идеята за последващото му присъединяване към Балканската федерация и Югославия започват на 20 декември 1944 г., когато Трайчо Костов като политически секретар на Българската работническа партия-тесни социалисти предава на сръбското разузнаване списъка на българските военни разузнавачи на територията на Македония. Така 20 000 български разузнавачи са ликвидирани. Те са избити в рамките само на две седмици след това. Когато през 1946 г. в България се провежда преброяване на населението, 310 000 българи в Пиринския край насилствено са принудени да се впишат македонци, и това насилствено определение стои в паспортите им до 1970 г. Тези 40 000 души, които са отказали, са интернирани в Голи Оток, един жесток концлагер, намиращ се на сръбски остров в Средиземно море. Оттам малцина от тях са се върнали живи. През това време в България се довеждат учители, които да преподават македонски език в Пиринския край, и се правят македонски училища.

    Процесът на насилствена македонизация обаче има над 100-годишна предистория. Той се свързва най-вече с името на Георги Димитров – ръководител на Българската комунистическа партия и на Коминтерна, министър-председател на България от 1946 г. до смъртта си през 1949 г. Всъщност насилствената македонизация е само опит за конкретно осъществяване на идеята за разделяне на България на три части, отделянето първоначално на Пиринския край, а по-късно и цялото й присъединяване към Югославия. Ето тази идея придобива известност като план за създаването на така наречената Балканска федерация.

    https://dariknews.bg/novini/afera/nasilstvenata-makedonizaciq-na-bylgariq-1946-48-g-147280

  41. 41 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 1403 Неутрално

    Другарят Смилов преди да пише, не е лошо да почете малко по теми, от които нищо не разбира... Гледам, че се интересува от руски автори и мога да помогна малко...😁

    Ръкописите не горят. Но прашасват...

    Людмила Горина

    Аз представлявам Катедрата по "История на южните и западните славяни" в Московския държавен университет. Това е катедра в Историческия факултет и ние имаме общ курс, в който много важно място заема изучаването на историята и всички компоненти на българската духовна култура. Този катедра е много стара, открита е през 1804 г. и съществува и до днес. В Русия има повече от сто университета и курса по история на южните и западните славяни е задължителен за всички студенти от тези университети.
    При мен са защитили дипломна работа 120 души, кандидатски - 15, докторски - 5 (доктор на историческите науки). Разбира се, аз не работя сама, имаме голям екип българисти, при това увеличаващ се, което е много окуражаващо.

    Нашите съдби, скъпи приятели, са толкова тясно свързани, че при каквито и да е усилия, никой не би ни разделил. И тази сплотеност, тази солидарност се изразява в толкова много факти и фактори. Най-важното е, че има огромен интерес на руската общественост, особено сред студенти, към такъв фактор, който ние наричаме "уникалността на българската история". В какво се заключава тя?

    Да вземем 681 година. Славна дата на основаването на българската държава. Картата на Европа е почти пуста, никой не се бута с лакти, има място за всички. Няма нито една славянска държава. Чак през Х век се появява Чехия, след това Полша, в XII век - Сърбия. По този начин уникалността от появяването на първата славянска държава е налице. И това вече е достатъчно интересен за изследване научен сюжет.

    Вторият сюжет и не по-малко интересен. В края на краищата, тази държава е създадена от два етноса, единия от които е почти изчезва, но оставя името си. Тук дори терминологията е сложна: дали заради съвместното съществуване, дали заради меката асимилация, разбирателството, но така или иначе славянската култура взима връх. Точно в това се заключава уникалността, не с насилие, мирно. Държавата оглавяват ханове и князе, които не си задават въпроси как ще ги наричат. Никой не воюва по този повод. Културите взаимно проникват.
    В 9 в., българите задавали забележителни въпроси, които толкова много забавляват днешните студенти: "Какво да обличаме, когато сядаме на масата?", "Какво да правим, след като приехме християнството, с нашия символ, конската опашка, която носим пред армията?" И тази поредица от битови въпроси много бързо се заменя с духовно-религиозни въпроси, християнски. И в това също е уникалността, бързото развитие на българската държава.
    Вместо проблемите за конската опашка, се появяват въпроси, на които и до днес нямат отговор: кое е добро и кое е зло. Ето какво е интересувало българите, направили колосален скок в своята духовна история. Кое ни свързва? Не само славянския език и не само близостта на културите. Има толкова много други компоненти. Станало така, че учениците на Кирил и Методий, приел хана, известен още като княз Борис или Михаил. И не просто ги приел. Той ги изпратил на територията, която свързва култури - в Югозападна България. Тук, в Охрид, проповядва и развивал своята теория и практика епископ Климент Охридски. Именно той, и това трябва да го кажем на висок глас, особено лингвистите, именно той трансформирал глаголицата в кирилица.
    Климент Охридски изчезва от историческото духовно-културно поле. Какво значи изчезва? Неговите ръкописи, които са дошли от България в други страни, особено в Русия, дълго време били неизвестни. Но има една удивителна цифра - 90 % от ръкописние паметници на България се съхраняват в Русия. Тази колосална цифра изумява младите умове. Изследвайте ги, проучвайте ги, всички те са достъпни, не е нужно да ги издирвате. Така че, кой открил Климент Охридски? Нашият учен Вукол Михайлович Ундольский, известният литературовед от XIX век, първият издател на «Задонщины». В една от творбите на Климент Охридски, той открил, че авторът е български епископ. Ундолский анализира текста, съобщава за това Павел Шафарич, директор на библиотеката на университета в Прага, и Михаил Погодин, писател и професор по световна история в Московския университет. Културният свят узнава, че Климент Охридски е виден български културен деец.
    Има още една интересна история. Константин Калайдович, нашият виден археограф, който е работил през 1817 г по описание на синодалната библиотека на Воскресенския манастир край Москва отворил сръбска редакция на "Шестоднева", написана по българска редакция. Именно Калайдович осъществил изданието на "Йоан Екзарх". Това е велико световно откритие, след което никой не може да твърди, че Йоан Екзарх е сръбски писател. Български!
    Удивително е също така, какви аргументи са използвани от българските писатели за защита на славянската писменост. В X век Черноризец Храбър защитавал същата тази глаголица, изобретена от Кирил и Методий. Той се позова на аргументи, които не могат да бъдат оборени. Тази азбука е божествена, защото Солунски братя, които са я измислили, са християни. А останалите азбуки са еретични, защото не са били християни изобретателите на гръцката азбука и латинските знаци. Черноризец Храбър каза това на народа, който тъкмо приел кръщението. Убедителен аргумент в полза на славянската писменост!

    Ръкописите, като и хората, имат своя собствена съдба. Това, че 90 % от българското ръкописно наследство се съхранява днес в Русия, е факт, разбира се, удивителен. Още по-удивително е как ръкописите пътуват. В дните на славния Симеон бил съставен сборник с неговия портрет. И този ръкопис попаднал в Русия. След това следите му се губят. По някое време Калайдович с колегите си открива "Сборника на Святослав." Това е руска помпозна книга с портрет на Святослав. И изведнъж, под текста, вместо името на Святослав прочитат Симеон! Така бил открит уникалния палимпсест. Наистина, ръкописи не горят.
    В нашите скрипториуми, книгохранилища - няма значение, дали манастирски или царски, просто на съхранение в библиотеките, има уникални ръкописи, които привличат изследователите: вземете ги, проучете ги! Какви са тези ръкописи? Един от тях е така наречената Библия на архиепископ Генадий Новгородски с мощни български следи, превод на Стария завет на старобългарски език. Новгород и изобщо Северозападна Русия е наситена с български ръкописи. Как са попаднали те в Новгород? Това означава, че силни са били връзките на България със Североизточна Русия.

    Самите паметници показват неразривни братски връзки между нашите народи. По време на монголо-татарските нашествия на Русия са изгубени много руски ръкописни паметници, включително така наречената."Кормчая". И тогава руския митрополит Кирил II през 1270 г. се обърнал не към някой друг, а към България с едно писмо, което се казва буквално: "Помощ! Спасете ни, загубихме "Кормчая". И тогава, в България, в XIII век, в която татарите също неведнъж са идвали, преписват колосалния паметник, "Кормчую" и го изпращат в Русия. Това направил деспот Яков Светослав при Константин Осеннем.
    Тези удивителни исторически факти предизвикват: да се отиде в архивите, да се изпратят там младите учени. И те ще установят, че при нас се съхраняват съвършенно непроучено съчинение от Константин Епископ Преславски, български преводи на Георгий Амартола и части от бъгарския Хронограф. Както се казва, девствена земя.

    Людмила Горина,
    Доктор на историческите науки,
    Професор по история
    Катедра Южни и западни славяни
    в Историческия факултет
    на Московския Държавен Университет "Ломоносов",
    Москва, 2009 г

  42. 42 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 2102 Неутрално

    Не ка първо да се погледне как е в учебниците на Германия, Франция, Англия..... Няма в човешката история нации воювали и проляли повече кръв от тях! Изключвам черевения терор и отнетите човешки животи от комунистическата идеология.
    После да погледнем нашите учебници и това "турско робство" при което сме били свободни да се придвижваме, да имаме собственост, де се издигаме в администрацията....
    Не бързайте с Батак, това е прашинка пред зверствата и поголовното унищожение на много места в Европа последните две столетия.

    Русия- проказата на планетата Земя.
  43. 43 Профил на plynii
    plynii
    Рейтинг: 684 Неутрално

    След освобождението на Македония от турско робство през 1912 г., освободителките - България, Гърция и Сърбия си я поделят - Пиринска, Егейска и Вардарска Македония. Сега сърбите изгубиха своята част, която се обяви за самостоятелна република, т.е. единствения губещ е Сърбия.

  44. 44 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 2220 Неутрално

    До коментар [#32] от "Lazar Petrov":

    За какво скъсване на пъпната връв говориш при положение че в Северна Македония имаме българско малцинство бе умник?
    Недей ме дразни ако обичаш.
    Да скъсаш пъпната връв означава ДА СЕ ОТРЕЧЕШ ОТ БЪЛГАРИТЕ ТАМ, КОЕТО НЕ МОЖЕ ДА СЕ ПОЛУЧИ.
    Мисля че е по-правилно да осигурим на нашите сънародници в Северна Македония онази подкрепа и достойнство( като българи!!!), които те безспорно заслужават.
    А ако се и завърнат в родината си-още по-хубаво. Това вече ще е нашият успех!

  45. 45 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 2220 Неутрално

    До коментар [#40] от "constatator":


    🤝

  46. 46 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 2220 Неутрално

    България е била ОЩЕТЕНА ТЕРИТОРИАЛНО, защото някои велики сили започнали били да се страхуват от могъщестеото и и от факта, че на Балканите се появява голяма по територия държава....
    Да но това ни ОСКАТЯВА в буквален смисъл, защото от нацията ни са откъснати кървави парчета плът......принудени да живеят на вече чужда за тях територия..
    Та какво тука някои ми говорят за дипломация с една ОТКРОВЕННО ВРАЖДЕБНС КЪМ НАС ДОРИ НЕПРИЗНАТА ГЕОГРАФСКА ТЕРИТОРИЯ?...

  47. 47 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 1403 Неутрално

    „Правителството на САЩ смята говоренето за някаква македонска „нация“, „македонско отечество“ и македонско „национално самосъзнание“ за безпочвена демагогия, която не представлява никаква етническа или политическа реалност.“

    Едуард Стетиниус, 26.12.1944

    “This Government considers talk of Macedonian ‘nation,’ Macedonian ‘Fatherland,’ or Macedonian ‘national consciousness’ to be unjustified demagoguery representing no ethnic nor political reality."

    Secretary of State Edward R. Stettinius, Jr., in a Circular Airgram No. 868.014(Dec. 26, 1944)
    😁😁

  48. 48 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 1135 Неутрално
  49. 49 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 2220 Неутрално

    Нашите политици трябва да започнат да ЗАЩИТАВАТ и ОТСТОЯВАТ националните интереси и суверенитет!
    Това е!
    Колкото по-силна България, толкова повече българи от въпросната ,, Северна Македония” ще предпочетат да живеят в България-страната им по произход

  50. 50 Профил на abc
    abc
    Рейтинг: 441 Весело

    Оправи ми настроението тази сутрин.

  51. 51 Профил на Vorknkx
    Vorknkx
    Рейтинг: 902 Неутрално

    В крайна сметка какво значение има чий е Гоце Делчев? Караме се за глупости, вместо да се обединяваме.

    Живял съм с македонци. Тяхната позиция беше, че българи и македонци сме един народ... но сме различни нации, поради исторически причини, които са издълбали дълбока пропаст между нас. Тази пропаст би могла да се запълни някой ден, но едва ли ще сме живи да го видим. Като цяло съм съгласен с тях.

  52. 52 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 1403 Неутрално

    Ако някой няма представа какво пише в македонските учебници, нека погледне:
    http://store.picbg.net/pubpic/E3/86/786c513005fae386.jpg

    Някакви пълни измислици и за доказ, вляво една миниатюра от Манасиевата хроника...
    https://tadyava.files.wordpress.com/2016/03/samuilsdeathbghistory.jpg

    Пише на миниатюрата :

    "Василие цръ разби Самоила цръ блгаром и ослепи 15 хилиадъ блъгаръ
    и видеть Самоила цръ ослепених и умреть"

    Големи интерпретации са правили брачедите тия блъгари да станат македонци, и тоя цар блгаром да стане македонски цар. 😂😂
    Ама кой съм аз да се сравнявам с Бечев от Оксфорд, не ги разбирам съвременните исторически тенденции по модерно интерпретиране на фактите. 😂😂

  53. 53 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 4876 Неутрално

    ДВ изразява немската позиция, това е позицията на Меркел, на която благодари премиерът. Що се отнася до българските паспорти, те са издадени срещу пари и отварят пътя към Европа, истинските българи в Македония и Западните покрайнини нямат пари да си купят български паспорти, пък и знаят българският паспорт не ги прави българи, България е в сърцето им, който е ходил в Македония, го е разбрал.

  54. 54 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 2220 Неутрално

    До коментар [#52] от "Котаракът на Шрьодингер":

    Промиват мозъци! Ей това е целта на НОВООБРАЗУВАНАТА държавица...
    И дотолкова са свикнали да налагат изопачените си твърдения, че вече нахалството им започва да преминава през държавните им граници и ДА ПРАВИ ОПИТИ И ЗА ИЗОПАЧАВАНЕ НА БЪЛГАРСКАТА ИСТОРИЯ!

  55. 55 Профил на xso16686927
    xso16686927
    Рейтинг: 140 Неутрално

    Пасквилите на тоя нямат край, но пък в Дневник освен пасквили друго не ценят.

  56. 56 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 1403 Неутрално

    Јордан Хаџи Константинов - Џинот бил македонски просветител (еден од зачетниците на просветителството во Македонија), роден кон крајот на 1821 или на почетокот на 1822 година, во Велес на Прцорек (познато велешко маало), на левата страна на Вардар.

    😂😂

    "Не е честно мене, болгарину, да отчаявам и да вракям зло за зло.
    Болгарин прави е верни и благородни човек.
    Болгарин е любител всекое добро.
    Болгарин е срамота да се отричува от своя род и язик.
    Той Болгарин, който родо свой си хули, името му е ни ден, ни нощ.
    Аз сам Болгарин, плачем за нашите изгубени Болгаре, които ся во долния Мисии.
    За това должни сме да ся жертвуваме за братята наши, пресладки Болгари!"

    „Цариградски вестник", 21 юли 1851. Йордан Хаджиконстантинов-Джинот.

  57. 57 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1701 Неутрално

    Чакахме и Смилов да се присъедини към отровното псевдоисторическо трио Бечев-Дечев-Дичев. Той го направи.

    https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zU
  58. 58 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 2220 Неутрално

    До коментар [#53] от "Тsonkooo":

    Виж сега, навсякъде за документ за самоличност се плаща!
    Във Англия се плаща около 1300£ за придобиване на британско гражданство.
    Тук в България нсшите лични документи също не се издават безплатно.

  59. 59 Профил на M M
    M M
    Рейтинг: 330 Неутрално

    Жалко за автора, много титли, но не виждам съдържание.

    Не съм специалист по въпроса, но напоследък в медиите виждам не малко историци ангажирани с комисиите по въпроса да се изказват много аргументирано. Политиците вземат само крайните решения. А г-н Смилов може да изкара някой лев от тънкото си иронизиране, но за мен поне доста олекна. Жалко, че е и преподавател, а не само "директор за либерални стратегии".

  60. 60
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  61. 61 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 4876 Неутрално

    До коментар [#58] от "Аз съм българче обичам наште планини зелени":

    Румънците издават на молдованците румънски паспорти безплатно, аз имах предвид скандала с купените паспорти, за което Каракачанов не пое никаква отговорност, дори ЕС се намеси срещу даването на български паспорти срещу заплащане ("инвестиции"), кой знае колко араби имат български паспорти.

  62. 62 Профил на мики маус
    мики маус
    Рейтинг: 1202 Неутрално

    Тъпо, Смилов, много тъпо...
    Трябва повече старание.

  63. 63 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2634 Неутрално

    Не разбирам какъв му е проблема на г—н Смилов с ревизията на учебниците. Какъв е проблема да се напише, че кумани са били на българският престол? Или че Василий Българоубиец е бил успешен император? Или че влизайки в състава на Източната римска империя, данъчното законодателство по българските земи се реформира към по прогредивно и т.н. Проблема не е да напишеш истината, проблема е да не лъжеш или да представяш нещата само черни или само бели. Чешките учебници вече например се учи за изселването на немците след ВСВ —> причини, как е извършено, послефици, престъпления и т.н. Тема до неотдавна табу. Беземоционално. Причинно следствени връзки. От немските учебници пък изчезна червената линия, която показваше довоенните западни граници на Райха. Поляците пък полека лека си признават, че не са само жертва. Та не виждам проблем и българските и македонските учебници да се реформирст, пък и гръцките и румънските, че и турските може би.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  64. 64 Профил на bobhunter
    bobhunter
    Рейтинг: 895 Неутрално

    ПЕТ ПАРИ НЕ ДАВАМ КАКВО ЩЕ ПОИСКАТ ОТ НАС ТУРЦИТЕ, РУСНАЦИТЕ, РУМЪНЦИТЕ И Т.Н. . За нас е важно какво пише в учебниците по история на гражданите на БЮРМ, настояща Северна Македония и в какъв дух на омраза към българите го възпитават. Не ща ги!

  65. 65 Профил на мики маус
    мики маус
    Рейтинг: 1202 Весело

    До коментар [#47] от "Котаракът на Шрьодингер":
    До коментар [#52] от "Котаракът на Шрьодингер":

    Татарски измишльотини ;)

  66. 66 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 2220 Весело

    До коментар [#61] от "Тsonkooo":

    Е, то е видно че нашите македонци не са черни на цвят и с лилави ченета 😁

  67. 67 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 2576 Неутрално

    Най-доброто четиво, на което попадам от десетина години.
    На нивото на "Добрият войник Швейк"

    подпис
  68. 68 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 2112 Неутрално

    До коментар [#54] от "Аз съм българче обичам наште планини зелени":

    Добре де. Защо се занимаваме вече 1150 години с тях.
    Първо да разгледаме исторически.
    На Климент въобще не му се е искало да ходи в Охрид. Особено в 894 година при Симеон. Ама няма как. Отишъл. И оттогава Кутмичевица ни е някаква идея фикс. България само троши ресурси и губи и губи.
    А да видим пак от житието на Климент "защото жителите на тази област бяха неуки и прости или кратко казано скотоподобни".
    Тогава България е огромна.Та в цялата огромна България християнството и училищата си стават по естествен път. На никой не му прави впечатление, че даже в Пеша се строят десетки църкви. Или в Червен, но в Кутмипевица много важно.
    А там са заделени не сармати или българи или славяни, а авари и игри. Сиреч скити турци основно. Кибер основно авари, а Омуртаг заселва 50 000 игри.
    Че то за Плиска и Преслав не се говори толкова колкото за смешният Охрид.
    1150 години се мъчим да цивилизоваме според нас диваци и продължаваме да хабим ресурси.

  69. 69 Профил на lout66
    lout66
    Рейтинг: 833 Неутрално

    Винаги е имало хора в България които са готови да се наведат , едни за пари други от глупост трети за да се покажат големи хуманисти .
    Относно та наречените руснаци , та те ни пишеха историята над сто години , или чрез подставени лица техни агенти или директно .
    Любопитна подробност защо в българските училища не се изучават определени творби на Вазов или Димитър Талев .На Талев само Железният светилник , а Преспанските камбани ,Илинден и Гласовете ви чувам изобщо не се изучават защото там има намеци за особеното отношение на Русия към българите .Или Вазовото " Па ща си ти "
    Па шта си ти?"На български означава "Какъв си ти?". Вазов написва това стихотворение след като сръбският престолонаследник Александър І удря плесница на едно момиченце в Македония, което на наглия му въпрос отговаря, че е българче.
    "Па шта си ти?" - такъв въпрос задава
    във твоя дом безочлив чужденец.
    "Па шта си ти?" - с такваз псувня смущава
    душата ти некакен пришълец;

    "Па шта си ти?" - туй питане навред -
    при Дрин, при Шар, при Вардар, Преспа драга
    о, бъларино, сърбин ти полага
    и чака с начумерен лик ответ.

    Но ти пази се, прав ответ не давай.
    Кажи се португалец кюрд, сириец,
    лапонец, негър, циганин, индиец -
    но българин се само не признавай.

    Че тоз грях смъртен прошка там не знай:
    влече позор, побой затвор, изгнанье -
    невидени при прежните тирани.
    Скрий, че си българин в най-българския край;

    че си потомък Самуилов, на Атонский
    Паисий внук; скрий на коя си майка син,
    на кой язик пей мътний Вардар, синий Дрин,
    и езерата и горите македонски!

    Не споменувай Лозеград,
    Люлебургас, ни Булаир ужасни:
    ти би разбудил подозрения опасни,
    че на героите техни може да си брат.

    Мълчи! А вместо тебе всеки дол, пътека,
    дъбрава, езеро, река, рид, планина
    ще викат с глас през всички времена:
    "Тук българи са, българи от памтивека!"

    Април, 1913 г.

  70. 70 Профил на georgim
    georgim
    Рейтинг: 292 Неутрално

    Марксистите се активизираха. Преди време декларация от група интелектуалци-под-наем, сега и този пасквил. Не ми се мисли какво ще стане, когато Байдън възобнови грантовете от американската лява партия към българската градска, ляво-либерална “десница” и трибуните им. Пак ще има османско присЪствие, което ни е обогатило заради прогресивизма на имоерията и прочее. Може дори да почнат да ни внушават, че сме били колониална сила, потискала древните македонци векове наред. Подмяната на историята беше характерна за един друг режим, но сега има очевиден рестарт. Ама сега нали е модерно да си прогресивен, а не Ганьо....

  71. 71 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 2576 Неутрално

    До коментар [#63] от "DDR":
    "Та не виждам проблем и българските и македонските учебници да се реформирст, пък и гръцките и румънските, че и турските може би. "

    Проблемът е, че учебниците не са работа на политиците.

    подпис
  72. 72 Профил на gemeto
    gemeto
    Рейтинг: 712 Весело

    До коментар [#10] от "Lazar Petrov":

    Прав си друже!
    Днешните македонци не произхождат от България, а то титова Югославия.

    Социализма е най-висшата форма на канибализма .
  73. 73 Профил на gemeto
    gemeto
    Рейтинг: 712 Весело

    До коментар [#10] от "Lazar Petrov":

    Прав си друже!
    Днешните македонци не произхождат от България, а то титова Югославия.

    Социализма е най-висшата форма на канибализма .
  74. 74 Профил на nodjinn
    nodjinn
    Рейтинг: 424 Гневно

    Доста плосък, да не каже вдлъбнат, опит за ирония от страна на автора. Първо, лично аз единствено ме брига само да спрат да крадат така психотично история. Писна ми да ги слушам с пяна на уста как личности, наричани българи от ВСИЧКИ исторически източници, включително сами определили се като такива, били македонски. ВСИЧКИ исторически източници били сбъркали, да. Ако желаят да се пишат директни наследници на Александър Велики, тяхна си работа. Ама да спрат да крадат.

    Другите страни защитават яростно позициите си, бе. Гърция 10 години не им даде да почнат преговори за ЕС, САМО ЗАЩОТО ИМЕТО МАКЕДОНИЯ ИМ предполагало териториални претенции. На нас ни крадат история директно, с големи шепи гребат, обиждат ни, мразят ни, изопачават цялата история за последните 150 години по най-варварски начин, ние обаче що сме толкова лоши и нетолерантни, че да не се наведем и да го поемем благодарно.

    Отделен народ са си вече, да, и за езика им не ми пука въобще, да си го нарекат старопървовселенски, ако искат. Ама отиваш на екскурзия в Охрид - слушаш за македонския цар Самуил, питаш а, бе, на камъка тука нещо друго пише, викат ти нееее, българска злонамерена средновековна фалшификация е това. Да спрат да крадат или да се застрелят на измислената си планета.

  75. 75 Профил на bpcorp
    bpcorp
    Рейтинг: 955 Неутрално

    Написалия този пасквил е достоен наследник на националния предател-комунист Никола Вапцаров.

  76. 76 Профил на rvr12572942
    rvr12572942
    Рейтинг: 464 Неутрално

    Стига с тия ежедневни обсъждания точно по тази тема. Вижте какво направи Гърция. Без много шум принуди макетата да приемат всичко което им наложиха от Атина и накрая, за да е пълна гаврата, ги накараха да си сменят дори името на държавата. Представяте ли си- името!Знаете ли какво значи една държава да бъде принудена да си смени името. Ама в Гърция не помня да е имало дебати по темата "за" и "против". Може би защото там нямат "смиловци". И как да имат, като първия "смильо" , написал нещо подобно като нашия щеше да бъде разчекнат още на другия ден на Синтагма. Ей тъй, за назидание.

  77. 77 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 4876 Неутрално

    До коментар [#66] от "Аз съм българче обичам наште планини зелени":

    След като ходих в Македония, си промених мнението за тях, много ги обичам и ми е мъчно за тях, но политиците навсякъде най-малко се интересуват от народа си, ето и нашият България била благодарна на Меркел, редовно ѝ се отчитал за всичко, а в същото време заявява, че не харесва младите българи.

  78. 78 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 2112 Неутрално

    До коментар [#64] от "bobhunter":

    Че те румънците какво написаха?!
    Че са 70% българи и, че втората българска държава е бълкаро-влашка. Демек Калоян е Цар на българи и власи както се е титулувал. До 1854 година пишат на български. Влашко и Молдова са български воеводства. Сиреч крайни области.
    С Гърция и Турция не виждам проблеми пък хич.
    Русия естествено като Империя и огромна държава с български произход и в българската цивилизация ще се стреми да се слага начело. Нормално. Поне за езика написаха,бче е източносанскритски славянският от Памир. Само, че пишат че те са го измислили.

  79. 79
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  80. 80 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 2220 Неутрално

    До коментар [#77] от "Тsonkooo":

    Едно е да ти харесват маледонците и да са ти мили. Съвсем друго е някой да ти изопачава историята и да нарича българският език македонски.
    Не си ли съгласен?
    Аз съм българка и това НИКАК НЕ МИ ДОПАДА!
    Да уча българска история 39 години и някой за две години да прави опити да ми я променя просто е МИСИЯ НЕВЪЗМОЖНА

  81. 81 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1785 Неутрално

    Такива продажници няма нужда и да ги купуват, стига им само едно потупване по рамото.
    Жалки родоотстъпници.
    Ама Смилов това си го знае и не му пречи...

  82. 82 Профил на Дисидент в ЕССР
    Дисидент в ЕССР
    Рейтинг: 812 Неутрално

    Вече не се изненадвам, когато чета антибългарска пропаганда в Дневник, Дойче веле и подобните медии. Това се превърна в норма.

    Тези съвременни Киряк Стефчовци интернационалисти по нищо не отстъпват на БКП.

    "Свободата е да казваш на хората това, което не желаят да чуят." - Дж. Оруел
  83. 83 Профил на ДрънкалУтУ
    ДрънкалУтУ
    Рейтинг: 474 Весело

    До коментар [#13] от "Дедов'та Колюуа Унукя!":

    Специално заради теб е прочетох....

    Мани мани...
  84. 84 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 2220 Неутрално

    Навъдиха се какви ли не партии на турските малцинствата и на руските интереси в парламента, А БЪЛГАРСКИТЕ ДРУГАРИ? БЪЛГАРСКИТЕ ИНТЕРЕСИ КОЙ ЩЕ ОТСТОЯВА?
    ДОКОГА ЩЕ СТЕ СЛУГИ НА ЧУЖДИ ИНТЕРЕСИ СРЕЩУ ЗАПЛАЩАНЕ ???????

  85. 85 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 2795 Неутрално

    До коментар [#21] от "Аз съм българче обичам наште планини зелени":

    Защото с нашите паспорти пътуват без визи в ЕС. Влезнат ли и те, ще забравят, че са българи. И пак ще ни псуват, и викат татари.

  86. 86 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 4876 Неутрално

    До коментар [#75] от "bpcorp":

    Вапцаров изплаква мъката си по поделената Македония.

  87. 87 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 2220 Неутрално

    До коментар [#82] от "Дисидент в ЕССР":


    Това не е антибългарска пропаганда, а ОСВЕТЛЯВАНЕ на настоящата българска политика.
    Проспаха сума ти време. Показаха такова безсилие по македонския въпрос, ме вече целият свят ни се смее за мекушавостта. Станали сме като опитни зайчета върху които всевъзможни западни и източни политици се упражняват колко може да ни натискат а ние колко можем да мълчим...

  88. 88 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 2220 Неутрално

    До коментар [#85] от "Vlado Nikolov":


    Ето затова се изследват РОДСТВЕНИТЕ ВРЪЗКИ за да издадеш български документ!

  89. 89 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1785 Неутрално

    До коментар [#87] от "Аз съм българче обичам наште планини зелени":

    Само че този път няма да отстъпим. Остави теориите на Смилово и на Дойче Веле България.

  90. 90 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 2220 Неутрално

    До коментар [#85] от "Vlado Nikolov":

    Във Англия как държат тест по история на Великобритания.
    Не го ли издържиш- вънка!

  91. 91 Профил на snk22555877
    snk22555877
    Рейтинг: 494 Неутрално

    Смилов Смилоооов... утре е задушница бе боклук. Наясно ли си колко българи са дали живота си за тея шибани македонски чукари, че сега да им предадем живота, делото и смъртта, само защото либерастични мекерета като теб нямат здрав гръбнак

    Има някои неща за които не трябва да отстъпваме крачка назад. Ще бъдем прокълнати вовеки веков

  92. 92 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1614 Неутрално
  93. 93 Профил на The Rock
    The Rock
    Рейтинг: 418 Неутрално

    При превземането на Константинопол от османците, само две от армиите им са командвани от техни хора, това са бейлербега на Одрин и султана.
    Другите две сухопътнти армии са командвани от грък и евреин и двамата разбира се на турска служба.
    Най-интересния факт, който не се споменава внито един учебник по история е, че флота на османците е командван от българин, т.е. "капудан паша" - адмирал е българинът Сюлейман Балтаоглу.

  94. 94 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3861 Неутрално

    До коментар [#3] от "Lazar Petrov":,,нашите претенции към Македония” ли?Ти българин ли си ?
    —цитат от коментар 4 на Аз съм българче обичам наште планини зелени


    Този въпрос трябва да се зададе и на автора на този пасквил.

  95. 95 Профил на The Rock
    The Rock
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#91] от "snk22555877":

    Ако Фердинанд не беше започнал Междусъюзническата война, Македония щеше да е българска.

  96. 96 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1785 Неутрално

    До коментар [#88] от "Аз съм българче обичам наште планини зелени":

    120 000 души има с български паспорти в Северна Македония. А в тяхната конституция пише, че има малцинства от сърби, гърци, турци, цигани, албанци и бошняци. Българи нямало.Ще си сменят конституцията, няма как да мине това.

  97. 97 Профил на Димитър Димитров
    Димитър Димитров
    Рейтинг: 817 Любопитно

    най-накрая нещо смислено от смилов. разбира се че нашите претенции към македония са нелепи, дано някои от управляващите прояви разум и успее да направи добра сделка. с нашата упорита тъпотия ще загубим и това което досега постигнахме.
    —цитат от коментар 3 на Lazar Petrov


    И какво по-точно постигнахме???

  98. 98 Профил на The Rock
    The Rock
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#96] от "НеКой":

    Е как ще пише че българите са малцинство в Македония?
    Правилна няма българско малцинство в Македония, българите в Македония за мнозинство.
    Давате ли си сметка какво искате?

  99. 99 Профил на Димитър Димитров
    Димитър Димитров
    Рейтинг: 817 Разстроено

    До коментар [#4] от "Аз съм българче обичам наште планини зелени":българин съм и то със сигурност повече от тебе. Но си използвам главата по предназначение.
    —цитат от коментар 6 на Lazar Petrov


    Да си слагаш шапката на нея явно...

  100. 100 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1785 Неутрално

    До коментар [#98] от "The Rock":

    Искам да не ги карат да крият, че са българи. Нищо повече.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK