За разделенията в демократичната общност и защо не успяваме

"Стената на толерантността"в Епископската базилика в Пловдив. Когато признаеш поне част от възгледите, опасенията, надеждите на опонента за легитимни – то той е готов да признае и твоята гледна точка за други неща.

© Анелия Николова

"Стената на толерантността"в Епископската базилика в Пловдив. Когато признаеш поне част от възгледите, опасенията, надеждите на опонента за легитимни – то той е готов да признае и твоята гледна точка за други неща.



Текстът е от профила на автора във "Фейсбук".


Темата за малката, разпокъсана, но все пак демократична общност е любимата дискусионна дъвка от поне десетилетие. В България има потенциално три милиона активни граждани (общо взето те гласуват на парламентарни избори), като около 2/3 от тях желаят България да се развива като най-вече демокрация, а останалите - като най-вече социална държава без значение от конкретната политическа система.
Т.е. ако тези, които желаят демократична държава, не преодолеят, а правилно степенуват прилики и различия, винаги ще могат да конструират мнозинство.


Според мен основните разломи в тази общност са по шест линии:




1. Миналото (темата комунизъм - антикомунизъм)


2. Икономиката (темата пазар - държава)


3. Обществото (темата либерално-консервативно)


4. Държавата (темата социална/голяма - ограничена/малка)


5. Геополитика (темата Европа - Евразия)


6. Начин за успех в живота (темата индивидуализъм - колективизъм)


В стотиците си неформални разговори с представители на различни гледни точки винаги съм се изненадвал от едно: че когато признаеш поне част от възгледите, опасенията, надеждите на опонента за легитимни - то той е готов да признае и твоята гледна точка за други неща. Когато хората не се напрягат, че трябва да бъдат насилени да приемат чуждото мнение, то те са склонни да бъдат много повече кооперативни и склонни за сътрудничество.


Разбира се, винаги има хора с чугунено или платено мислене, но те са винаги


по-малко от тези, които могат да бъдат обединени под общ знаменател.


По някои теми е нужно търсене на консенсус, по други - по-добре и правилно поднесени аргументи за предимствата на нашата и недостатъците на другата гледна точка.


Не е тук мястото да правя задълбочен анализ на разделителните линии, но ще дам няколко примера.


Ако спрем да асоциираме престъпленията и миналото на родителите с личността на техните деца - може би самите те няма да се чувстват длъжни да ги оправдават.


Ако успеем да обясним на етатистите вредата от прекомерната роля на държавата в икономиката (корупция, приятелски капитализъм, олигархия) и на "пазарниците" - колко сложни са предпоставките да има ефективен пазар и защо понякога е по-добре държавата, вместо частни структури, които имитират пазар да разпределят благата.


Ако либералите признаят значението на род, религия, нация и държава в съзнанието и манталитета на поколенията ще бъдат по-толерантни към липсата на желание за бърза европеизация; обратно - консерваторите трябва да отчитат човешкия прогрес, разместването на пластовете между хора и общества и че всичко е преходно и трябва да се развиваме - може би ще бъде по-лесен диалога за постигане на компромис, включително по отношение толерантността към различните от нас.


Ако привържениците на голямата социална държава по-добре разбират нейната неефективност, особено когато не е подчинена на правовия ред, може би ще бъдат


по-внимателни към управлението на техните данъци и няма да са толерантни към безобразното харчене.


А тези на малката държава - трябва да разберат, че няма развита държава без развити социални функции и че ако държавата не ги поеме - това трябва да е или бизнесът (излишна заетост и неконкурентоспосбност) или... друга държава и демографска катастрофа.


По геополитиката не може да има компромис, но ако искаме европейският избор да бъде окончателен, трябва да си даваме сметка за натрапеното русофилство в националното съзнание още от Освобождението през училищната система; т.е. огромна просветителска дейност е нужна и толерантност с отчитането на този факт.


Всички смятаме, че индивидуализмът и личните усилия са основата на просперитета, но това също може да е илюзия в обществото на мрежите, където все повече само колективните усилия раждат резултат. Въпросът е да не допускаме колективи, чиято цел е извличането на рента от другите. Защото в това е парадокса - колкото по-важен е индивидиуализмът, толкова по-силни са рентиерските колективи! Това трябва да бъде осъзнато.


И разбира се, трябва лидерство на обединението чрез разумни компромиси.


Защо все забравяме приказката за Хан Кубрат?


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (115)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7662 Любопитно

    Ако стигнат до консенсус демократите , разбирай ДБ винаги ще могат да конструират мнозинство....?
    Ако...

    [email protected]
  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  3. 3 Профил на Аскет
    Аскет
    Рейтинг: 2498 Неутрално

    Цитат:
    Според мен основните разломи в тази общност са по шест линии:

    -----
    Ако днес има някакви разломи, не само у нас, но и в цял свят, то това е разделението между Човека и Филантропа (и неговите филантропчета.)

    За съжаление Филантропът и неговите филантропчетата, които са 0.01% от населението, държат 99.99% от СМИ и соц-мрежите, поради което борбата ВСЕ ОЩЕ е неравностойна.

  4. 4 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2370 Неутрално

    Не успяхме, защото комунетата ни изработиха:
    -не направихме ЛУСТРАЦИЯ;
    -позволихме им да посеят сума ти ченгета в СДС;
    -откраднаха икономиката на Отечеството;
    -не понесоха отговорност за престъпленията си....

  5. 5 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2668 Неутрално

    Йоло-деневистите и всички склонни към протестиране, станишистите и феновете на Истанбулската - ей ги естествените съюзници на ДеБъ!

    Ако успеят да ги привлекат , па и Благия Старец да развърже торбата с подаръците - ДеБъ ще са честити!

  6. 6 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 2510 Неутрално

    Авторът пропуска една разделителна линия: науката и суеверието.
    Конспиративните теории се приемат от сериозна част от хората. Така е било и преди векове, когато хиляди са изгорени на клада. Днес се радваме на достъпно образование но много хора не желаят да се образоват.

    подпис
  7. 7 Профил на chudomor
    chudomor
    Рейтинг: 700 Неутрално

    Има една вендинг кафе машина наблизо, която "научих" правилно да дозира захарта. Кафето винаги е различно...
    Интересно в такива анализи в 2020 как на антикомунизма ще му докараш комунизъм на вкус.

    От идиоти отговор не чакам
  8. 8 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1365 Неутрално

    Ако автора под демократична общност разбира ДСБ и Да България, то те са най-големите комунисти в България.

    The best way to predict the future is to invent it.
  9. 9 Профил на Разумен Октопод
    Разумен Октопод
    Рейтинг: 186 Неутрално

    До коментар [#4] от "selqnin":

    Битката не е спряла, за да казваш го казваш в минало време. Не успяваМЕ - всеки ден, в който ни управляват идиоти е ден, в който се проваляме в това да бъдем свободни.

  10. 10 Профил на Мизийски
    Мизийски
    Рейтинг: 1006 Неутрално

    Проблемът на демократичната общност е, че се омотава в необолшевизъма (като не може да го разпознае ясно), с което влиза в противоречие със себе си. Ето доказателства:
    • Комунистите и либертарианците считат себе си за единствените, които могат да носят идеята за свободата и човешките права - другите са закостенели, архаични типове, които не са дорасли за новия ред.
    • Комунистите са интернационалисти, а необолшевиките глобалисти.
    • Обща е идеята, че важни са не индивидуалните, а груповите права.
    • Комунистите се стремят към безкласово общество, а ултралибералите за безполово такова.
    • Идеологията на Коминтерна е да изчезнат държавите и да се създаде една огромна комунистическа страна в целия свят. Новите либерали се борят за премахването на границите, нациите и създаването на икономически наднационални съюзи.
    • Най-големият враг и на двете утопии е християнството.
    • Комунизмът и либертарианството изискват публичното пространство да бъде изчистено от символите на другите. И едните, и другите водят ожесточена борба с всяка форма различна от тяхната.
    • За комунистите всички инакомислещи са фашисти, а за новите болшевики - крайнодесни.
    • Комунистите се обявяват за носители на социално-икономическия прогрес, а неолибералите наричат себе си „прогресисти“.
    • През комунизма имаше квоти за активни борци, а неомарксизмът налага квоти по пол и по раса (етнос, религия).
    • Комунистите вдигат паметници на терористи и убийци, а либералните им съответствия поставят на пиедестал криминални престъпници.
    • В социалистическия блок комунистите въведоха термините „от новата ера (от н.е.)“ и „преди новата ера (пр.н.е.)“, а либералболшевиките налагат в момента същите в Западния свят.
    • Това са изкривени идеологии които подменят свободата с робство, но продължават да го наричат „свобода“; подменят истината с лъжа, но продължават да я наричат „истина“.
    • За двете доктрини историята е омразна, защото там се намира истината, която разкрива тяхната заблуда.

    Спаси, Господи, Твоите чеда и благослови наследството си, като даряваш на православния български народ победа над враговете му и го запазваш с Твоя кръст. ☦
  11. 11 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2414 Неутрално

    Ако стигнат до консенсус демократите , разбирай ДБ винаги ще могат да конструират мнозинство....?Ако...
    —цитат от коментар 1 на karabastun


    Де Бъ не са демократи и въобще не трябва да формират мнозинство! Никой десен пък няма да гласува за балшевиките от Де Бъ, и те ще си останат извън парламента! Но има и други комунисти, които имат някаква подкрепа, което е бедата на България!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  12. 12 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2242 Неутрално

    Когато призовавах да гласуваме за Мая на втори тур, нашите аристократи ми обясняаха, че могат да бият дузпата на някой политик само и единствено с тъмносинята си маркова обувка.

    Гяурбаджийски, червени и "патриотични" евнуси на Сараите, развейте бялото знаме! Ако нямате бял плат, събуйте си гащите! Под тях нямате нищо за криене!
  13. 13 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2493 Весело

    "като около 2/3 от тях желаят България да се развива като най-вече демокрация" - тези 6 "разлома" са нищо повече от отметки, които трябва да останат в историята, но точно възможността от дебати с различни гледни точки дава на всеки от 2/3 вярата, че демократичните отношения са най-важни за справедливо общество, а дали имат силата да не се "задълбочават" в отметките зависи само от възпитанието, че толерантността води към истината. Иначе всеки българин знае и най-вече САМ твърди, че е по-по-най-велик от другите, но обикновено е само заради това, че знае вицовете по друг начин.

    Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
  14. 14
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  15. 15 Профил на Deadpudding
    Deadpudding
    Рейтинг: 1011 Неутрално

    До коментар [#4] от "selqnin":

    Това не отговаря на въпроса защо ДСБ, като нова(на вече 16 години) формация с уж научен урок, са извън парламента. ВРМО,Атака и НФСБ се обединиха въпреки синдрома, много вожд малко войник. ДСБ/ДаБГ не го направиха овреме. Също така елементи от ДСБ и особено ДаБГ са по-скоро либерални с леви убеждения от колкото консервативни а това обръща немалко избиратели против тях. И най-вече наличието на капацитети като Стюпида които си мислят, че ще стигнат до каквото и било управление с мислене от сорта на "Гласът на такива като теб не ни трябва", оставя тая формация жизнена предимно в София.

    This is the place where puddings die.
  16. 16 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4308 Неутрално

    Ако автора под демократична общност разбира ДСБ и Да България, то те са най-големите комунисти в България.
    —цитат от коментар 8 на EU defender


    Тъй тъй

    Вашият Гуру БОКОШЕНКО с НЕВЪРНАТАТА ЧЛЕНСКА КНИЖКА на БКП

    е от малките комунисти в България

    ха-хааааааа

  17. 17 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 1713 Неутрално

    Доколкото разбирам, авторът иска да сме единни в НЕравноправието и НЕравенството.
    А вместо държавни социални грижи - платени такива, каквото е здравеопазването в САЩ например...
    И да правим "разумни компромиси" с нашите права в името на "лидерството" и "обединението". Т.е. да правим, каквото каже лидера, дори това да нарушава правата ни?

    Ами НЕ става.

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  18. 18 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3727 Весело

    До коментар [#16] от "Hawaii":

    Ти май си байданист....
    Не е лошо....само дето е старичък....

    Bukalemun
  19. 19 Профил на niksan1
    niksan1
    Рейтинг: 2631 Неутрално


    « ... да си даваме сметка за натрапеното русофилство ... «


    Г-н Кънев,
    съгласен съм с всичко публикувано в статията по- горе, с изключение на виждането в за т. н. « русофилство . В България истинските русофили, едва ли правят трицифрено число . За да е русофил някой, това значи, че владее съвършен руски език, чете в оригинал руските класици, поставя на най-високо място руската класическа музика, истински се разтапя от руското народно творчество и познава до съвършенство руският бит . Повтарям с риск да стана досаден - няма да намерите стотина такива българи/българки . Няма любов към Русия и руският народ, а всичкото което обичат и боготворят Е КРЕМЪЛ И СЕДЯЩИЯТ В НЕГО ПРЕСТЪПНИК, независимо за коя година/период става дума . Все още са живи много от онези, които получиха изневиделица българската власт за едни 45 години, а децата им днес са « бизнесмени « и всичките тези благинки дойдоха ОТ КРЕМЪЛ, а не просто от държавата СССР/Русия . Ето, защо твърдя, че т. н. « русофили « трябва да се наричат официално КРЕМЪЛОФИЛИ, или РУБЛАДЖИИ, както ги нарича големият български политик и държавник Стефан Стамболов .
    Всичко това пиша с уважение към Вас .

    Без ДС - ченгета! Лустрация!
  20. 20 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 1713 Неутрално

    До коментар [#17] от "Боян Таксиров":

    Да добавя - ГНУС И ЛИЦЕМЕРИЕ.

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  21. 21 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3727 Неутрално

    и че всичко е преходно и трябва да се развиваме -
    =====
    И демокрацията, също.....
    Проходи.....ходеше около половин век....и сега вече предхожда.....
    Напълно в реда на нещата....

    Bukalemun
  22. 22 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2370 Неутрално

    До коментар [#9] от "Разумен Октопод":

    Битка има, но надеждата се смалява всеки ден!
    Рублоидните комуноиди обяздиха Отечеството-оплескаха всичко, компрометираха дори малкото ни успехи като общество от последните 30 години -членството ни в ЕС и НАТО и ни докараха до там един посланик да обяснява как :"България е троянският кон в ЕС и НАТО"!!!
    Да не говорим за ужаса, който предизвиква факта, че образователната система от първи клас до университетите продължава да уврежда съзнанието на децата ни!!!

  23. 23 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 833 Неутрално

    До коментар [#6] от "Иван K":

    Като цяло статията е добра, но си съвсем прав. Отношението към наука-суеверие е много важен въпрос.

    "Свободата започва там, където свършва невежеството." Виктор Юго.
  24. 24 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2370 Неутрално

    До коментар [#15] от "Deadpudding":

    дсб беше една огромна грешка още от момента на създаването си.
    Мисля, че наскоро в едно интервю Костов си го призна!
    Беше очевидно, че структурирана по този начин, с тези идеи и поведение на радикални сектанти нямат абсолютно никакъв, дори теоретичен шанс даже да помиришат парламентарната зала!

  25. 25 Профил на Stargate
    Stargate
    Рейтинг: 2168 Неутрално

    До коментар [#10] от "Мизийски":

    Направо ги уби умнокрасивите. Те горките си мислеха, че са десни "либерали антикомунисти", а се оказаха леви болшевики. хахах :-)

  26. 26 Профил на Stargate
    Stargate
    Рейтинг: 2168 Неутрално

    До коментар [#17] от "Боян Таксиров":

    Доколкото разбирам, авторът иска да сме единни в НЕравноправието и НЕравенството.А вместо държавни социални грижи - платени такива, каквото е здравеопазването в САЩ например...И да правим "разумни компромиси" с нашите права в името на "лидерството" и "обединението". Т.е. да правим, каквото каже лидера, дори това да нарушава правата ни?Ами НЕ става.
    —цитат от коментар 17 на Боян Таксиров


    Ти май ще вземеш да се усещаш какво искат вашите другари. :-)

  27. 27 Профил на Stargate
    Stargate
    Рейтинг: 2168 Неутрално

    До коментар [#14] от "Разумен Октопод":

    До коментар [#10] от "Мизийски":Не спираш да бълваш тъпотии всекидневно. Още с първото изречение показваш ниското си ниво. Либерали =/= либертарианци. Замърсяваш дискусията с простотия, а дори не си прочел статията (13 мин след излизането на статията, Мизийски вече има роман по тема съвсем различна от тази на статията). Само си видял "демократична" и си избълвал от гнусотията. Ето това дами и господа е пример за онлайн трол.
    —цитат от коментар 14 на Разумен Октопод


    Другарю, не се палете, човекът ви е казал истината в очите. Вие сте болшевики, НЕ защото ние сме решили така, а защото така се държите и такива тези подкрепяте.

  28. 28 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3727 Неутрално

    Защо все забравяме приказката за Хан Кубрат?
    =======
    Защото тогава демокрация не е имало.....
    Водила се е борба на живот и смърт. Оцеляването е било първи критерий....

    Днес вече има демокрация..... Тоест 'рая' на човешкия устрем.....
    Франс Тимерманс не случайно казва..... " Забравете миналото, гледайте към бъдещето"....

    Bukalemun
  29. 29 Профил на Аскет
    Аскет
    Рейтинг: 2498 Неутрално

    До коментар [#15] от "Deadpudding":дсб беше една огромна грешка още от момента на създаването си.Мисля, че наскоро в едно интервю Костов си го призна!Беше очевидно, че структурирана по този начин, с тези идеи и поведение на радикални сектанти нямат абсолютно никакъв, дори теоретичен шанс даже да помиришат парламентарната зала!
    —цитат от коментар 24 на selqnin


    Няма такова нещо... ДСБ-то създаде ББ такъв, какъвто го виждаме днес.

    ДСБ-то влезе в НС по време на Първия режим на ББ и ДСБ-то в продължение на 3.5 години гласуваше като един и безотказно в полза на ББ и ГЕРБ.
    По време на Втория режим на ББ ДСБ-то също му беше партньор.

    Чак когато ББ ги нарита от кокала и копанята - тогаз започнаха да се изявяват като опозиция.

    Това са фактите! Всичко останало е филантропщина!

  30. 30 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1490 Весело

    До коментар [#12] от "cinik":

    Ка не те беше гнъс да го кажеш....
    Гласувайте за Маяма....

    https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zU
  31. 31 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 1713 Неутрално

    До коментар [#26] от "Stargate":

    Кои другари?

    Иначе като видя нещо такова:

    "И разбира се, трябва лидерство на обединението чрез разумни компромиси.
    Защо все забравяме приказката за Хан Кубрат?"

    някак си потискам позивите си за повръщане и понеже не е ясно и точно изяснено, най културно питам:

    Компромиси с какво?

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  32. 32 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2370 Неутрално

    До коментар [#29] от "Аскет":

    бб го създадоха германците!
    Това е азбучно - христоматийно известен до баналност факт!
    От конструирането на нещо, което наподобяваше на "идеология" през графичният дизайн, избора на сивият цвят, името, логото и шрифта....
    Другото са свободни съчинения по "картинка" и по памет, която Ви лъже!

  33. 33 Профил на Аскет
    Аскет
    Рейтинг: 2498 Неутрално

    До коментар [#29] от "Аскет":бб го създадоха германците!Това е азбучно - христоматийно известен до баналност факт!От конструирането на нещо, което наподобяваше на "идеология" през графичният дизайн, избора на сивият цвят, името, логото и шрифта....Другото са свободни съчинения по "картинка" и по памет, която Ви лъже!
    —цитат от коментар 32 на selqnin

    Отиди в Архива на НС...

    ДСБ-то (като СК, заедно със СДС-то) като един и единодушно, до сетен дъх, гласуваха "за"
    1) Цецка - председател на НС,
    2) ББ - мин.председател,
    3) министерския съвет на ГЕРБ, бабарар с Цветанов за МинВтрР
    и т.н.
    до последния ден от НС - единодушно! 3.5 години!

    Вкл. в последния ден ДСБ-то защитаваше ББ-то!

    Иван Костов при подаването на оставка на Борисов
    https://www.youtube.com/watch?v=3AaF6oYZPYo

  34. 34 Профил на wkk57607068
    wkk57607068
    Рейтинг: 276 Неутрално

    До коментар [#5] от "simChо":

    Така, така. Радвам се, че и на такива като теб само ДБ им е в главата. То и на Пеевски е така.

  35. 35 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 1825 Неутрално

    " По геополитиката не може да има компромис, но ако искаме европейският избор да бъде окончателен, трябва да си даваме сметка за натрапеното русофилство в националното съзнание още от Освобождението през училищната система; т.е. огромна просветителска дейност е нужна и толерантност с отчитането на този факт."
    За първи път да харесам нещо от автора и да се съглася с него.

  36. 36 Профил на irobot
    irobot
    Рейтинг: 522 Неутрално

    До коментар [#10] от "Мизийски":

    Трябва да се прави разлика между класическия либерализъм на Джон Лок и Адам Смит, и либертарианството. Последното е доста по-екстремна форма, но дори и то няма база за сравнение с тоталитарния комунизъм. Всички либерални идеологии поставят индивида и неговата автономност и свободна воля и избор, пред колектива. Тоталитарният комунизъм който ние видяхме беше супердържавата, която от дете ти казва каква връзка да носиш, кои са враговете на народа и претопява личността в една колективна национална идентичност.

  37. 37 Профил на Дон Кихот
    Дон Кихот
    Рейтинг: 2863 Весело

    Авторът бие направо по основното кредо на тези, чийто медиен рупор е "Дневник".
    Всички знаем, че девизът на болшевизма е "КОЙТО НЕ Е С НАС, Е ПРОТИВ НАС".
    А "Дневник" е платформата на болшевизма в България.
    Зомбиран няколко идеи повече от болшевизма на класическите комунисти в БСП.


  38. 38 Профил на Darcas
    Darcas
    Рейтинг: 1357 Неутрално

    Не "успявате" първо защото не сте общност а сбирщайн от кариеристи, деца на червена номенклатура, политически номади и хора без идеи и визия за Бъргария. Да не говоря, че точно в "демократическата общнаст" има най-недемократичните правила за издигане на политически кандидати - дори ДПС и БСП имат вътрешни избори и местни номинации, докато в "демократичната общност" бъка от парашутисти в листите. Отделно по темите, които не са грантово обезпечени, рядко се произнасяте. Е защо да ви гласува доверие човек?

    Фобиите и филиите са признак на ниско самочувствие и слугинаж
  39. 39 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 1942 Неутрално

    Не успяхме, защото комунетата ни изработиха:-не направихме ЛУСТРАЦИЯ;-позволихме им да посеят сума ти ченгета в СДС;-откраднаха икономиката на Отечеството;-не понесоха отговорност за престъпленията си....
    —цитат от коментар 4 на selqnin


    и кого ще лустрираш пръв ?! Брат си или баба си .!.

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  40. 40 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 1942 Неутрално

    Раделението е само едно - НОРМАЛНИ срещу ПОЛИТКОРЕКТНИ !
    Така бе по турско, царско и комунарско ... сега и по демократско

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  41. 41 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 1942 Неутрално

    Авторът бие направо по основното кредо на тези, чийто медиен рупор е "Дневник".Всички знаем, че девизът на болшевизма е "КОЙТО НЕ Е С НАС, Е ПРОТИВ НАС".А "Дневник" е платформата на болшевизма в България.Зомбиран няколко идеи повече от болшевизма на класическите комунисти в БСП.
    —цитат от коментар 37 на Дон Кихот


    Не слагай БСП при комунистите ... обиждаш свестни комунисти на "партийци"

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  42. 42 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2370 Неутрално

    До коментар [#39] от "dark'star":

    В моята фамилия, слава Богу никога не е имало комунисти и не се е налагало да правя подобен избор.
    През последните 100 години прадядовците и дядовците мими два пъти са национализирани - веднъж от руските и веднъж от българските болшевики!!!

  43. 43 Профил на dlagnikov
    dlagnikov
    Рейтинг: 719 Неутрално

    Една друга разделителна линия, която и до ден днешен създава силни трусове в българското общество, е русофили - русофоби.Както пише автора тя е натрапена след Освобождението и е особено силно изразена след свалянето на Батемберг, режима на Стамболов, Балканските войни и т.н.Бележитият мин-председател Петко Каравелов обяснява генезиса на това разделение:
    "В Б.ия нямаше да има никакво русофобство,ако не се намериха хора, които да експлоатират чувствата на народа към своите освободители за тясно партийни цели и да ощетяват интересите на българския народ"
    В."Пряпорец" 22 ноември 1902г.

  44. 44 Профил на Разумен Октопод
    Разумен Октопод
    Рейтинг: 186 Неутрално

    До коментар [#43] от "dlagnikov":

    Русофил в България = българомразец.

  45. 45 Профил на Разумен Октопод
    Разумен Октопод
    Рейтинг: 186 Неутрално

    До коментар [#27] от "Stargate":

    Ти си точно толко неадекватен колкото него, не се обаждай. Другар ще ми вика. Абе ей, аланкоолу, виж на кой вожд се кланяш и тогава обиждай на комунист. :D

  46. 46
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  47. 47 Профил на Deadpudding
    Deadpudding
    Рейтинг: 1011 Неутрално

    До коментар [#29] от "Аскет":

    За ББ са отговорни от НДСВ и ДПС. ДСБ 2009та като част от Реформаторския блок бяха в коалиция с ГЕРБ както сега са ОП. И РБ и ОП имат еднакво противни индивиди в редиците. ДСБ завиха стабилно наляво когато почнаха да движат с Бойкикев. От тогава ме и загубиха като гласоподавател.

    This is the place where puddings die.
  48. 48
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  49. 49
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  50. 50 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 2016 Неутрално

    До коментар [#35] от "stedim":

    Когато спреш да пишеш "Освобождението" а напишеш създаването на Третото българско царство..... може да се надяваш на бъдеще!
    А десни-бесни Радан им разказа играта за следващите 10 години с лягането на Милийончева и оплюването на България! Затова всякакви дискусии колко десни са десните малоумници зад опашката на Коня не са актуални.

    Русия- проказата на планетата Земя.
  51. 51
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  52. 52
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  53. 53 Профил на валентин николов
    валентин николов
    Рейтинг: 983 Весело

    И коя е тази демократична общност? Срам ли го е да каже?

  54. 54
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  55. 55
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  56. 56
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  57. 57
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  58. 58
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  59. 59 Профил на nxl27679751
    nxl27679751
    Рейтинг: 837 Неутрално

    Темата не е дефинирана правилно, цитирам Уикипедия: "Общност е термин от социологията. Под общност се разбира група индивиди, които имат емоционална връзка помежду си, преживяват се като част от по-голяма група, която надхвърля границите на семейството и обикновено са групирани по време, интерес, място или друг признак. Общността има споделени ценности и нейните членове са сплотени, а чувството за групова отговорност е силно."
    В общността междуличностните конфликти се тушират демократично и не са проблем.Това което коментира автора е сбироток населяващ обща територия, болшинството не търпящ по болшевишки чуждо мнение, агресивен към правата на другите. Жив е примера на "протестерите", които НАЙ-НЕДЕМОКРАТИЧНО СЕ БОРЕХА ЗА ДЕМОКРАЦИЯ.

  60. 60
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  61. 61 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2173 Весело

    До коментар [#36] от "irobot":

    "Тоталитарният комунизъм който ние видяхме беше супердържавата, която от дете ти казва каква връзка да носиш, кои са враговете на народа и претопява личността в една колективна национална идентичност."

    То и сега е така. Тоталитарната демокрация е супер-анти-държава, която от дете ти казва да отричаш личните си интереси (в полза на "мигранти"), кои са враговете на народа (Евразия, сиреч Монголия, Афганистан, Узбекистан - Бактрия) и претопява личността в една солидарна "калинка" без никаква идентичност (с цел постигане на робско съгласия с всякакви глупости "глобално затопление", "максимална печалба" за някого).

  62. 62 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2173 Весело

    До коментар [#50] от "chichka":

    "Когато спреш да пишеш "Освобождението" а напишеш създаването на Третото българско царство..... може да се надяваш на бъдеще!"

    Третото българство царство е факт на 22 септември 1908 г. Ако затрие "Освобождението", ще трябва да затрие и "записките по българските въстания", и князете (Александър Батемберг), и демократите (Стефан Стамболов), суспендирали Конституцията на ... Княжеството, васал на Османската империя.

  63. 63
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  64. 64 Профил на nxl27679751
    nxl27679751
    Рейтинг: 837 Весело

    Когато призовавах да гласуваме за Мая на втори тур, нашите аристократи ми обясняаха, че могат да бият дузпата на някой политик само и единствено с тъмносинята си маркова обувка.
    —цитат от коментар 12 на cinik


    Бяхте най-смешния виц на кметските избори: С ЧЕРВЕНИ ДУШИ И СИНИ ОБУВКИ и такива си останахте, политическа шизофрения.

  65. 65 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2173 Весело

    "В България има потенциално три милиона активни граждани (общо взето те гласуват на парламентарни избори), като около 2/3 от тях желаят България да се развива като най-вече демокрация, а останалите - като най-вече социална държава без значение от конкретната политическа система."

    Ти до видиш! Никой не ще правова държава, която Конституцията ни провъзгласява. Три милиона явни противо-конституционалисти.
    И един от тях, политикономиста Евгений Кънев, ми подменя правните норми с политикоректни блянове:
    - ако "свободният пазар" беше Решението, то сега щяхме да сме "демократично пиратско общество", а не пазар, където 99% от стойността се реализира чрез упражняване на "монополни права" - от държавните стандарти, през лицензирането на "печатането на пари" до простата регулация за опазване живота на населението (лекарства, търговия с оръжие, "фърчила" и ядрени материали);
    - "обществаната тема" - либерално-консервативно, ако изобщо има такава, е засенчена от "калинки", "мисирки", пишман-икономисти; доктори по психология (на пожорнкарския маркуч) и по философия (хидроинженери, икономисти), заляли страната с бездарните си идеи;
    - и няма как да сме индивидуалисти, когато всяка "калинка" ти обяснява как трябва да си "солидарен" с нейната глупост; да си толерантен към простотията, раждаща престъпност; да разградиш защитната мембрана (ценности, традиции) за да плувнат в обществената (клетъчна) плазма ГМО вируси.

  66. 66
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  67. 67 Профил на nxl27679751
    nxl27679751
    Рейтинг: 837 Весело

    До коментар [#15] от "Deadpudding":дсб беше една огромна грешка още от момента на създаването си.Мисля, че наскоро в едно интервю Костов си го призна!Беше очевидно, че структурирана по този начин, с тези идеи и поведение на радикални сектанти нямат абсолютно никакъв, дори теоретичен шанс даже да помиришат парламентарната зала!
    —цитат от коментар 24 на selqnin


    ДСБ възникна защото СДС не прие да бъде управлявано от Костов и с основание. Той посиня 1997 г. за да углави държавата, верен на закваската си се спазари с комунистите да не ги закача, упрости заемите на кредитните милионери и подари държавните активи на довчерашните си другари и разцепи СДС.

  68. 68 Профил на znaya
    znaya
    Рейтинг: 986 Неутрално

    Най-вече не трябва да се мисли и да се говори на едро, към което подтикват линиите описани от автора, и да се следва пер се някаква идеология която да направлява всичките ти решения. Не става дума да си се разберем помежду си, а да се вниква във всяка една ситуация и да се търси най-доброто за всички страни в конкретния случай. Това е трудно - не можеш веднага и винаги без да се напрягаш и да разсъждаваш да знаеш правилния според теб отговори, не може да се да отсъди набързо, но пък само това е начинът да се постигне нещо истински добро.

  69. 69 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3953 Неутрално

    Най големият ни проблем според мен е недоверието м/у отделните индивиди като общество и на всички тях към държавата. В България цари всеобщ нихилизъм и пофигизъм, разбирам източниците му но това е пагубно за всяко общество да не говорим за общи цели и стремежи - направо е немислимо!

    klimentm
  70. 70 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3953 Неутрално

    До коментар [#4] от "selqnin":


    Ок сега когато вече всичко е ясно защо не можем да съградим нормално общество? Нима не знаем кои са те, сега вече няма тайни но пак си оставаме същите, започвам да мисля че комунизма и липсата на лустрация са само едно много удобно оправдание на едно безпомощно общество без ясна посока

    klimentm
  71. 71
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  72. 72 Профил на nxl27679751
    nxl27679751
    Рейтинг: 837 Весело

    "...Няма такова нещо... ДСБ-то създаде ББ такъв, какъвто го виждаме днес.
    ..." До коментар [#29] от "Аскет":

    Грешиш. След разцепването на СДС последва и упадъка му. ГЕРБ се оказа единствената преграда пред БСП към властта и с това привлече антикомунистите най-вече от СДС. В момента в който ГЕРБ заиграе с БСП ще изпадне от политиката. До тогава ще е първи и никакви чекмеджета, къщи, суджуци и т.н. няма да го свалят. Сегашният червен протест активира всички антикомунисти да го подкрепят и ББ пак ще е победител.

  73. 73
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  74. 74
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  75. 75
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  76. 76
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  77. 77
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  78. 78
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  79. 79
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  80. 80
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  81. 81
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  82. 82 Профил на Dimitar Kunev
    Dimitar Kunev
    Рейтинг: 371 Неутрално

    Когато останалите в средата на 20 в. "демократи" разберат, че Китай е новият световен победител, тогава може парадемократите да се обединят. Явно, това никога няма да стане.

  83. 83
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  84. 84
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  85. 85
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  86. 86
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  87. 87 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3953 Весело

    До коментар [#82] от "Dimitar Kunev":

    И как Китай е победител? Кои страни се стремят да копират китайския соц икономически модел? Май никой?!

    klimentm
  88. 88 Профил на Rational
    Rational
    Рейтинг: 1011 Неутрално

    До коментар [#17] от "Боян Таксиров":

    Аз го разбирам по друг начин. Никой не обича да го крадат, да му казват, че е лош матрял да му хвърлят 50 лева от прозореца на джипа.

    Проблемът е, че политиците умишлено ни разделят и ние се хващаме на въдицата. Предният пример е казусът Северна Македония.

    Ако може да изслуша е страховете и ценностите на опонент по дадено разделение, но все пак искащ да се развиваме по европейски, ще изплува ме от настоящето блато.

    Сегашната власт не се крепи на някакви успехи или визия за бъдещето, а на страха, че ако не са те, ще ги заместят "комунистите".

  89. 89 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2414 Неутрално

    До коментар [#17] от "Боян Таксиров":Аз го разбирам по друг начин. Никой не обича да го крадат, да му казват, че е лош матрял да му хвърлят 50 лева от прозореца на джипа. Проблемът е, че политиците умишлено ни разделят и ние се хващаме на въдицата. Предният пример е казусът Северна Македония. Ако може да изслуша е страховете и ценностите на опонент по дадено разделение, но все пак искащ да се развиваме по европейски, ще изплува ме от настоящето блато. Сегашната власт не се крепи на някакви успехи или визия за бъдещето, а на страха, че ако не са те, ще ги заместят "комунистите".
    —цитат от коментар 88 на Rational


    Сегашната власт СЕ КРЕПИ НА ГРАНДИОЗНИ УСПЕХИ, драго комуне и това го признават от рейтинговите агенции, МВФ, СБ, ЕС и де-що има нормални икономисти! А вие си пишете! Мястото ви под опашката на Коня е резервирано!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  90. 90 Профил на 4okuto
    4okuto
    Рейтинг: 735 Неутрално

    Основният проблем в България е, че много малко хора разбират и вярват в дясната (или класическата либерална/центристка) политическа идеология, съчетана с умерени консервативни ценности от западен тип. Тут преобладават консерватори, които гледат на изток. Неолибералите все още са твърде незначителни като влияние в нашата родина, макар че опитват да пробият с цената на всичко.

  91. 91 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2668 Неутрално

    Авторът пропуска една разделителна линия: науката и суеверието.Конспиративните теории се приемат от сериозна част от хората. Така е било и преди векове, когато хиляди са изгорени на клада. Днес се радваме на достъпно образование но много хора не желаят да се образоват.
    —цитат от коментар 6 на Иван K


    Абсолютно вярно!
    Многократно съм го обяснявал на дарвинистите-мичуринисти , горещи застъпници на Александър Иванович Опарин и теорията му.

    "Науката е открила , какви са тези вярвания " подскачат либерастите!
    Да , ама не..

    НИЩО НЕ Е ОТКРИЛА НАУКАТА!
    Опарин има Ленинска премия, наистина и звезда на Герой на труда , но това не е НИКАКВО ДОКАЗАТЕЛСТВО ЗА КАКВОТО И ДА Е..

    Изповядването на теориите на Мичурин-Дарвин-Опарин е ВЯРА!

    Може , някой ден и да се потвърдят, а може и да не се..
    Излиза вярата да е напразна-всуе!

    И Мичуринизмът-Дарвинизмът да е СУЕВЕРИЕ!

    Други масови суеверия са затоплизма , вярата в плюшените мечета за борба с ислямистите , ковидизмът , вярата в клети джендъри , плоскоземието и т.н.

  92. 92 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2668 Неутрално

    До коментар [#82] от "Dimitar Kunev":И как Китай е победител? Кои страни се стремят да копират китайския соц икономически модел? Май никой?!
    —цитат от коментар 87 на klimentm


    Абсолютно вярно!
    Че малка Ямайка има много по-голямо идеологическо влияние в света , отколкото Китай!

  93. 93 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 2016 Неутрално

    До коментар [#50] от "chichka":"Когато спреш да пишеш "Освобождението" а напишеш създаването на Третото българско царство..... може да се надяваш на бъдеще!"Третото българство царство е факт на 22 септември 1908 г. Ако затрие "Освобождението", ще трябва да затрие и "записките по българските въстания", и князете (Александър Батемберг), и демократите (Стефан Стамболов), суспендирали Конституцията на ... Княжеството, васал на Османската империя.
    —цитат от коментар 62 на wanderer


    Не може да наричаме освобождение окупацията ни 1878 г! Тогава има Дунавска окупационна област, и Руска окупационна област!
    Крайно време е да проветрим главите си от лъжите натрупани за десетилетия.

    Русия- проказата на планетата Земя.
  94. 94
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  95. 95
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  96. 96
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  97. 97
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  98. 98
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  99. 99
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  100. 100
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK