
© Георги Кожухаров
Обвързването на финансирането на висшите училища с предлаганите учебни програми или броя на записаните и завършващите студенти изкривява стимулите за поведение на университетите.
Анализът е от седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика (ИПИ).
Вместо решения и реформи управляващите засипват нереформирани системи с още и още пари с надеждата, че това ще реши проблемите - свикнали сме на това описание да отговарят все повече и повече "интервенции" - от здравеопазването, през съдебната система до училищното образование. Сделката между образователното министерство, синдикатите и висшите училища обаче е пример по-скоро за обратното -
комбинация от "пари срещу реформи",
при която новото финансиране е обвързано с конкретни изисквания и насоки за подобрение, повечето от които можем да определим като много подходящи. Ако е необходима критика, то тя че реформите не са достатъчно смели.
Новото финансиране е дори повече от обещаното преди - 65 милиона лева вместо първоначално обсъжданата сума от 50 милиона за повишаване на заплатите във висшите училища. Това се налага, от една страна, заради забавения ръст на заплатите в сектора на фона на икономиката като цяло, от друга, заради парадокса, в който навлизащите преподаватели в средните училища стартират с по-високо заплащане спрямо тези във висшето въпреки по-високия ценз и изисквания към професията.
Когато намерението за повишаване на заплатите във висшите училища беше първоначално обявено, основното притеснение беше рискът по-голяма част от новите средства да бъдат насочени към старшите преподаватели и така отново да не се насърчи интересът към професията у току-що завършили магистри и доктори; изглежда, това е избегнато. Не че новите стартови заплати - от 1300 лева бруто месечно за асистентите до 1600 лева за професорите - са достатъчни, за да наклонят избора на новозавършилите между частния и публичния сектор, особено що се отнася до технологичния сектор. Със сигурност обаче са първа стъпка в посока на подобряването на заплащането и жизнения стандарт на професията, които са далеч от изискванията и ролята, която тя играе.
Още по-похвално е, че
средствата за повишаване на заплатите на преподавателите идват под условие -
публичните университети ще се видят принудени да подобрят дейността си, за да ги получат. Най-важното от тези условия е резултат от осъзнаването, че обвързването на финансирането на висшите училища (след провала на прехода към модел, основан на постиженията) с предлаганите учебни програми или броя на записаните и завършващите студенти изкривява стимулите за поведение на университетите - те оптимизират дейността си за приемане и задържане на максимално много студенти без оглед на резултатите и качеството на образователния процес.
Стъпките в тази посока са по-скоро плахи - в анонса на "сделката" се говори за свиване на броя студенти и на приема, но на този етап не сме видели конкретни стойности. Стъпката със сигурност е необходима, като, от една страна, намаляването на групите може да спомогне за подобряването на учебния процес, а от друга, се съобразява с демографските реалност; заради свиването на населението и ниската раждаемост в началото на века хората в подходяща възраст просто намаляват. Доколкото приблизително половината от завършващите студенти работят по специалността си или изобщо на позиция, която изисква висше образование, очевидно има необходимост от преоценка на броя на студентите или поне ориентирането им към специалности, които отговарят на търсенето на пазара на труда.
Новите изисквания към самия образователен процес също са скромни -
поне 60 часа допълнителна заетост, материализирана в четене, писане, реализиране на проекти. Останалото натоварване зависи от самите висши училища и можем единствено да се надяваме, че те ще вземат присърце повишаването на изискванията към студентите си.
Споразумението цели и да се пребори с професорския туризъм, при който преподаватели водят лекции в 4-5 университета наведнъж. Това се случва чрез въвеждането на изискване преподавателите да имат поне по 300 часа аудиторна дейност годишно, както и обвързването на размера на заплащането им с продължителността на работата им и изпълнението на нормите. Има възможност да се въздейства и на друг негативен феномен, а именно - масовите отсъствия на преподаватели от лекции и упражнения.
Видно е и че целта, която образователното министерство си поставя с тези действия, е
привличането на млади преподаватели във висшите училища.
Това личи от изискването преподавателите на 65-68-годишна възраст да са не повече от 5% от академичния състав, както и намерението за прекратяване на договорите на над 68-годишните. Този подход е по-спорен, особено в области с по-малък брой специалисти, които по случайност може да се окажат между по-възрастните. Въпреки това осъзнаването на нуждата от вливането на "свежа кръв" в академичния кадър определено е похвално.
Това, което липсва в мерките, са фокус върху научната дейност и повече внимание върху докторантите. Няма как да не приветстваме общата насока, взета от образователното ведомство в опитите му да реформира системата на публични висши училища, която демонстрира ясно разбиране на немалка част от проблемите му.
Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
442
Рейтинг: 1376 НеутралноПари срещу реформи е една от НАЙ-ГОЛЕМИТЕ глупости които ни се случват. И както добре знаем, на финала - нито пари, нито реформи. Сори, тука е така.
lz2
Рейтинг: 2484 НеутралноСамоцелни реформи никъде и никога не са довели до нещо добро!
ПравописА е поле за изява на неграмотните!Vlado Nikolov
Рейтинг: 3060 НеутралноПарите ще се усвоят, а реформите няма да се направят. Това е реалността в България.
Полковник за европейско развитие на България
Рейтинг: 1518 НеутралноСпоразумението цели и да се пребори с професорския туризъм, при който преподаватели водят лекции в 4-5 университета наведнъж.
Ние сме в държавата и държавата е в нас! Ние събираме бюджета и го раздаваме помежду си.----
Авторе, дай поне един пример за такъв "професорски туризъм" с "4-5 университета наведнъж". Или просто така си ругаем като на цигански купон.
Аз
Рейтинг: 434 НеутралноПряк свидетел съм на следното:
студент 4-ти курс, завършващ Методика на обучението по География (т.е. съвсем скоро ще преподава в средното образование) на онлайн карта е помолен да покаже къде е протока Ла Манш, при което студента след раздразнение посочва Дарданелите.
Същият този студент преди 2 години по европейска програма получи 450лв, а в 4 семестъра получаваше стипендия за отличен успех.
Колко пари е получил университета за този студент?
Каква полза ще има държавата от него?
lz2
Рейтинг: 2484 НеутралноТи пък, много искаш! Щом е улучил на 50% континента значи е отличник, защото можеше и да не го улучи! Даже може и да знае, че на Антрктида живеят бели мечки и пасат цветята! Това е висша нАука! ПравописА е поле за изява на неграмотните!
Gunners
Рейтинг: 1465 НеутралноНима има студенти, които не завьршва.
deacon
Рейтинг: 323 ГневноВъв Великотърновския за да кандидастваш за асистент трябва да си доктор!,ама започваш със 710 лв.Идваш,пр.,от Свищов - квартира под 300 лв. за малко двустайно няма,а служебните такива са със стари дограми, течове и мухъл от-до!Сложи още 150 лв. за телефон,ток и нет и оставаш с 250 лв. за ядене,че и за "кариерно развитие"!!!!Старите кадри са се ОКОПАЛИ,прибрали са в техни или близки катедри жени,деца че и любовници,а после "дайте път на младите"!ДА,бе,да!!!
bat_plamen
Рейтинг: 4167 НеутралноПървото най-важното нещо е да се редуцира безумно раздутата бройка от ВУЗ-ве у нас!Няма логика в една държава , която е вече под 7 милиона души и със силно застаряващо население да има над 50 ВУЗ-а / общо държавни и частни/!Дипломата за висше образование е тотално девалвирала у нас и ВУЗ-вете бълват "кадри", които после не могат да си намерят работа по образованието!
bat_plamen
Рейтинг: 4167 НеутралноДо коментар [#5] от "Аз":
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
И после този студент как и какво ще преподава на децата в училище?!
himler
Рейтинг: 482 НеутралноАми не може да правиш реформи без да разбуташ мафията! Във всеки университет има няколко човека, които контролират парите! Безумно раздута бюрокрация! Хабилитирани преподаватели без натоварване... А пък при СърГей Игнатов направиха сулю и пулю професори и доценти! Заплатата трябва да нараства не символично! Но като има толкова некадърни професори .... В една Румъния например има списък на 3 групи списания и ако можеш да публикуваш там плащат! ако е в първа (червена група) около 1120 евро на ръка. Съответно имат договори за доста по-вече пари от при нас и макар, че и там има корупция хората някак си се оправят!
lz2
Рейтинг: 2484 НеутралноМладите ще станат хора след като си заминат комунистите, след като не направихме лустрация! Сега БАН, СУ, ПУ, ВТУ са места за пенсионирани комунисти за високи "пенсии"! ПравописА е поле за изява на неграмотните!
gost22
Рейтинг: 2113 ВеселоПерфектен кадър. А ползата на държавата ще е, че емиграцията ще намалее драстично. Не че няма да искат, ма с тези знания как да се ориентират накъде да бегат...
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
Nelumbo
Рейтинг: 825 НеутралноЗнам катедра, където лекциите се водят от двама щатни и 5 пенсионирани професори. И пенсионерите са класи над младите щатни! Какво се търси - качество или да оправим % в статистиката?
300 часа натовареност годишно е 10 седмично - това може да е само за професор, а по света започват от 16-18 часа седмично за тази длъжност!
БГА Балкан
Рейтинг: 616 Неутрално"Пари срещу реформа за младите във висшето образование"
И в морето ми е до колене .....................Адриан Николов
Институт за пазарна икономика
Тези пишман икономисти много обичат парите на другите.
owen
Рейтинг: 1198 НеутралноТрябва македония да има в заглавието, или поне путин, или орбан. това вълунва българската душа. къде ти тук образование, бъдеще на децата и на страната, инвестиции и развитие на икономика и повишаване на заплатите - тез неща не ни трогват. Дайте ни на нас дженърство, комунизма на есср и други такива важни теми.
Благодаря за статията.
karatista
Рейтинг: 2612 Неутралнопари срещи реформа е ала-бала. виж, пари срещи резултати е друга работа. като е срещу реформа, все ще измислят как да масажират цифрите, другото е трудно
tsvetko_51
Рейтинг: 1686 НеутралноДали харесваме тезите на автора на статията или напротив, не е от особено значение, предвид реалното положение в нашето образование и в частност във висшето такова.
В образованието, подобно на здравеоопазването броя на институтите е неприлично голям и по тези показатели вероятно водим в световните класации.
Но не е луд този дето яде зелника. Докато не започне да се използват реални критерии за качеството на образованието в съответните ВУЗ-ове и съобразно тяхното изпълнение да се разпределят държавните средства, а не на студентска глава, както е в момента, дотогава ще съществуват всякакви напълно измислени институти, които създават питомци, които наричаме калинки.
Част от тези критерии трябва да бъдат свързани с реализацията на завършилите студенти, друга част би трябвало да е свързана с научните постижения на преподавателите.
А сега, всеки институт си 'произвежда' професори и доценти, където не стигат, на помощ се "притичат' летящите холандци, а на студентите и държавата остава да си плащат всеки своите вноски и да прануват 8-и декември.