Завръщането на "скрити договори по чекмеджетата"

Връщането към икономически растеж трудно ще стане с нови разходи за отбрана и магистрали.

© Цветелина Белутова, Капитал

Връщането към икономически растеж трудно ще стане с нови разходи за отбрана и магистрали.



Анализът е от седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика (ИПИ).


На фона на отпуснатите през декември разходи с постановления на Министерски съвет (ПМС) в размер на 1,6 млрд. лв. през 2019 г. и над 1,9 млрд. лв. през 2018 г. допълнителните разходи през последния месец изглеждат направо скромно. С ПМС до 22 декември са гласувани разходи в размер на 932 млн. лв., въпреки че до края на годината има още три работни дни и


не е изключено тази сума да набъбне след извънредно заседание през следващата седмица.




Прави впечатление, че през тази година липсват големи единични плащания, каквито се наблюдават през предходните години, а допълнителните разходи са за сравнително по-малки суми и част от тях е свързана с последствията от пандемията от коронавирус. През предходните години такива разходи включват:


2018


- Автомагистрала "Хемус" - 1350 млн. лв.;


- Общини - 146 млн. лв.


2019


- Автомагистрала "Хемус" - 483 млн. лв.;


- Ремонтно-възстановителни дейности по републиканската пътна мрежа - 280 млн. лв.;


- Национална компания "Железопътна инфраструктура" - за погасяване на възмездна финансова помощ, отпусната от бюджета през 2016 г. - 208 млн. лв.;


- Общини - 136 млн. лв.


През тази година единствените по-големи пера до момента са допълнителните 264 млн. лв. за общините (виж тук ИПИ) и отпуснатите 150 млн. лв. за Министерството на здравеопазването на заседанието от 22 декември. При допълнителните разходи преобладават непредвидените, които през декември 2020 г. са в размер на 786 млн. лв. в сравнение с 1361 млн. лв. през 2018 г.


Предвидените средства, които по необясними причини се отпускат чак в края на годината,


са в размер на малко над 100 млн. лв. в сравнение със 110 млн. лв. през 2018 г. Преструктурирането на разходите обхваща само 25 млн. лв. през тази година в сравнение със 125 млн. лв. през 2019 г.


Част от обяснението може да се търси в двете бюджетни актуализации и двата пакета от мерки за справяне с последствията от пандемията, които бяха приети през годината, т.е. допълнителни разходи вече са гласувани. Въпреки това бюджетното изпълнение до октомври и допълнителните разходи през декември навеждат на мисълта, че очакваните консолидирани разходи за 2020 г. в размер на 48,1 млрд. лв. вероятно няма да се изпълнят, което може да доведе и до по-нисък от прогнозирания дефицит.


Както и в други години, най-значителен е рискът от неизпълнение на капиталовите разходи и тези за текуща издръжка, които вече бяха ревизирани надолу. Съдейки по бюджетното изпълнение за първите десет месеца на годината и гласуваните допълнителни разходи


през декември може да се очаква преизпълнение на разходите за заплати.


За сметка на сравнително по-ниските допълнителни разходи през декември се завръща една стара практика на трупане на бюджетни задължения за следващи години. Аналогията на този подход е прословутото обяснение на първия кабинет "Борисов" за тежкото наследство от предходното правителство, което е оставило скрити договори по чекмеджета.


През декември таванът на тези ангажименти се увеличава с близо 1,4 млрд. лв., като около 1,3 млрд. лв. са по бюджета на Министерството на отбраната. Основната част от тях е свързана с инвестиционната му програма и по-конкретно проектът за "Придобиване на многофункционален модулен патрулен кораб за ВМС", който беше подписан договор в началото на ноември. С втората актуализация на републиканския бюджет през 2020 г. се увеличава и таванът на ангажиментите за плащания на Министерството на регионалното развитие и благоустройството от 424 млн. лв. на 2 546 млн. лв. Такива договори включват


тези, които Агенция пътна инфраструктура възлага на държавната компания "Автомагистрали".


Равносметката е, че през декември правителството отпуска допълнителни разходи в размер на около 932 млн. лв., а за последните два месеца се увеличава и възможността за поемане на допълнителни ангажименти за плащания през следващите години в размер на близо 3,5 млрд. лв., включително 2,1 млрд. лв. за Министерството на регионалното развитие и благоустройството и 1,3 млрд. лв. за Министерството на отбраната.


Основната част от тези допълнителни ангажименти не изглежда да е обезпечена с финансиране, което означава, че ще се разчита на бюджета за следващата година, а само през 2021 г. очакваният дефицит е 4,9 млрд. лв. и образно може да се каже, че поне половината от него може да бъде формирана от тези ангажименти.


Предвид продължаващата несигурност пред икономическото възстановяване, продължителността на т.нар. втора вълна на пандемията, последствията от противоепидемичните мерки и ред други обективни и субективни обстоятелства, би следвало правителството да е консервативно по отношение на нови разходи.


Разбира се, връщането към средносрочен и дългосрочен икономически растеж оправдава запазването на разходи, насочени към подобряване на инвестиционната среда, насърчаване на частните инвестиции, стимулиране на откриването на нови работни места и повишаване на квалификацията на работещите. Това обаче трудно ще стане с нови разходи за отбрана и магистрали.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (22)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2122 Неутрално

    Комунистически мераци. "Асфалт не се яде", беше казал един много умен мъж/или жена беше... Дайте да не строим нищо а да раздадем парите на мутрите защото нямат за ново Порше или Ферари! Това го правят винаги комунистите когато са на власт! Нищо след тях, ама и парите ги няма!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  2. 2 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 1946 Неутрално

    Може да вървим към първо място по починали на един милион население, но икономиката ни и тя е много по-добре спрямо западните икономики.
    Оттам дефицитите в бюджета да също много по-ниски от тези на страните от ЕС и САЩ.
    Там дефицитите да двуцифрени но никой не реве. Така, че не виждам какъв е този плач от ИПИ. И какви са тези мераци от УЖ десни образования и институти Държавата да се намесва в бизнеса. Фалити в туризма и в кръчмарстеото ще има колкото и месеци държавата да ги подпомага. Не може да е вечно.
    А армията и магистралите са важни сектори където държавата е нейна работа.

  3. 3 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 2859 Неутрално

    Добро утро!

    Съд и затвор на престъпната шайка!

    ГЕРБ обичат да "усвояват" на принципа "колкото повече, толкова повече". Така може да има за шкафчета и чекмеджета, красиви дами, а и за паразитите-калинки остава по някой лев.

    * ПКП-Прекрасна Кърджалийска Принцеса. Политкоректна формулировка на думи на министър председателя за председателя на Народното събрание
  4. 4 Профил на Clap
    Clap
    Рейтинг: 561 Неутрално

    7:00 виждаме, че тролчетата са на пост...
    Да не са ви намалили надницата?

    Колкото до статията, ясно е, че мутрата трябва да разпредели баницата докато има време...

    Усмихвай се на всичко свежо по пътя си...
  5. 5
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  6. 6 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3109 Любопитно

    Няма лошо да се дават пари за пътища и въоръжение, и в двете области България е изостанала. Какъв беше проблемът обаче тези разходи да се планират и да се изхарчат по възможно най-прозрачния и ефективен начин, а не в 12 без 5, все пак са пари на данъкоплатците, а не на Борисов.
    Съвсем друг е въпросът, че при криза идеята за подпомагане от държавата е малки пари да стигат до много хора, а не големи пари до малко, но хайде да не се заяждаме.

  7. 7 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3644 Неутрално

    До коментар [#1] от "lz2":Това го правят винаги комунистите когато са на власт! Нищо след тях, ама и парите ги няма!

    Хвърли едно око

    https://www.minfin.bg/bg/statistics/4
    https://www.nsi.bg/bg/content/11476/брутен-държавен-дълг

    И пробвай пак

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  8. 8 Профил на evtimvz
    evtimvz
    Рейтинг: 1266 Неутрално

    Едно от важните неща в една държава е транспортната инфраструктура. Парите се инфестират и остават в странаа, НО ако средстават се усвояват от български и коректни фирми. Особено важна е железопътната мрежа и водния транспор по Дунава и, разбира се, по Черно море( то други няма). Вие преценете така ли е на практика?

  9. 9 Профил на tos_buratino
    tos_buratino
    Рейтинг: 349 Неутрално

    До коментар [#1] от "lz2":

    "Дайте да не строим нищо а да раздадем парите на мутрите защото нямат за ново Порше или Ферари!"
    А? Мутрите още ли ги има? Нали Цецо, " я махни ми кокъла от пържолата", им счупи гръбнака още през първата - втората година от царствснето на Тиквуний.
    И какво ми се правите на ученички? Нали парите най-лесно се крадат през строителството. Затова Бургас ще има спортна зала договорена за 29 млн, но с многократно допълван договор набъбнала до 65 млн. И какво? Спортисти няма, а общината не може даже да й плати дори отоплението и подръжката на тази сграда.
    Ами това наливане на 1,4 млрд лева на държавана фирма с 40 служители и без грам техника, какво е?

  10. 10 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4710 Гневно

    Чекмеджета има за пълнене!

  11. 11 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 2859 Весело

    До коментар [#5] от "lz2":

    Кажи му да смени флашките на Франкфуртер Алгемайне, Политико, WSJ, DieWelt и други лиляви вестници. Може да се консултираш с Тома Биков, как да стане.

    * ПКП-Прекрасна Кърджалийска Принцеса. Политкоректна формулировка на думи на министър председателя за председателя на Народното събрание
  12. 12 Профил на ivan_lawyer
    ivan_lawyer
    Рейтинг: 143 Неутрално

    Нови магистрали, дори и да са перфектни, но стар авто-парк, според мен има бедност в България. Но поне да има работа, то и на това ще се радваме, ама - каквото дойде.

    Жалко за ГЕРБ и СДС, защото перспективата е доста мрачна, но - толкова си могат.

    Така или иначе, работата няма да се оправи - качествено и майсторски е проиграна цялата ситуация и - освен да се играе на държава, друго няма.

  13. 13 Профил на val1320
    val1320
    Рейтинг: 549 Неутрално

    Големи балони се надуваха за ремонта на Е-79 Люти дол-Ребърково.Е,сега при трафика за празниците стотици хиляди българи ще видят какво голямо нищо е направено!За сметка на това,платното по Искърското дефиле е направено на юфка от стотиците хиляди тежки камиони,преминавали оттам.....

  14. 14 Профил на ck
    ck
    Рейтинг: 1060 Неутрално

    Премиерът ни е изпечен лъжец, тунингован е в редиците на БКП-то. На БКП-то е плащал доброволно десетки години членски внос като праволинеен комунист. Равен е на Орешарски, Беров и олигарсите комунета. "Спрете им парите на тези крадци" - зов от ЕС за тиквата и каскета се отнася.

  15. 15 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7980 Неутрално

    И с тези политици, и с тези управляващи.

  16. 16 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2122 Неутрално

    До коментар [#5] от "lz2":Кажи му да смени флашките на Франкфуртер Алгемайне, Политико, WSJ, DieWelt и други лиляви вестници. Може да се консултираш с Тома Биков, как да стане.
    —цитат от коментар 11 на Николай Колев


    Всички дето си ги изброил са с една и съща изворна информация, некаде си из от към Разград!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  17. 17 Профил на стефан иванов
    стефан иванов
    Рейтинг: 337 Неутрално

    Да правят каквото искат,то държава няма вече от няколко години.Ше правя като циганите ще гледам нищо да не плащам което мога да скатая и ще ползвам всичко което мога на макс /дори уредено с рушвет тук там/Каквото повикало това отговорило.
    Писна ми вече!

  18. 18
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  19. 19 Профил на Me G
    Me G
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#13] от "val1320":

    Ти май не си наясно въобще с проекта но като повечето българи с злоба и злост плюеш. Този участ е пуснат временоо с цел облекчаване на трафика, той дори не е в целия си габарит още пътя. Но като го направят ти тогава ще караш ли по него????

  20. 20 Профил на Me G
    Me G
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#18] от "Моа Преател Тайпи":

    Стига с тези фейк нюз на Боец.

  21. 21 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 1798 Гневно
  22. 22 Профил на val1320
    val1320
    Рейтинг: 549 Неутрално

    До коментар [#19] от "Me G":

    Муйо,аз пътувам по този път цели 40 (четиридесет!) години вече!И все е в ремонт тези 40 години!И тунели в ремонт от 10 години!С лъжици да бяха го правили ,пак щеше да е готов!Знаеш ли ти колко човеко -часа са потрошени там на преминаващите през тези безкрайни ремонти и редовните тапи,а?!Да не говорим колко хора загинаха и бяха ранени....





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK