Въздушното спасяване, или как работи системата за спешна помощ в Румъния

Още през 2003 г. SMURD – Службата за интегрирана бърза медицинска реакция, успява да сформира свой флот, съставен от 10 хеликоптера и два самолета.

© smurd.ro

Още през 2003 г. SMURD – Службата за интегрирана бърза медицинска реакция, успява да сформира свой флот, съставен от 10 хеликоптера и два самолета.



"Дневник" публикува в две части репортаж на Оля Стоянова за спасителната служба в Румъния, в който се открояват паралелите с България. Утре четете защо у нас въздушното спасяване не се получава.


Материалът е част от програма за подкрепа на журналистиката за решения, организирана от Асоциацията на европейските журналисти в България в партньорство с Transitions Online и Фондацията за свободата "Фридрих Науман".


На 25 януари т.г. два хеликоптера прелитат над водопад Скакавица в Рила, за да транспортират алпинист, който е претърпял инцидент по време на курс по ледено катерене. Малко по-късно кадрите от спасителната акция ще обиколят всички медии. А в тази история, която може да се сведе до новина в три изречения - инцидент в планината, оказване на първа помощ и осигуряване на въздушен транспорт до болнично заведение, няма нищо кой знае колко необикновено.




През януари 2020 г. обаче в България няма нито един медицински хеликоптер, а да се изпратят две въздушни линейки за един случай е невъзможен лукс. В онзи момент обаче Банско е домакин на Световната купа по ски алпийски дисциплини за жени, а организаторите са наели два словашки хеликоптера за състезанието. Ирония има и в това, че пострадалият алпинист е Виктор Варошкин, първият лицензиран парамедик за хеликоптерно спасяване у нас. Веднага след подадения сигнал за инцидента към мястото тръгват планински спасители от отряда в Дупница. Те знаят, че им предстои поредната тежка акция в зимната планина и транспортиране на пострадал човек в продължение на часове.


"Бедрото ми беше счупено на три места", казва Виктор Варошкин днес. Той е обучен във Високите Татри в Словакия за парамедик за хеликоптерно спасяване и работи у нас на тази длъжност в "Хели Ер" близо 5 години. "Беше невероятен късмет, че инцидентът се случи час след приключване на ски купата в Банско, която беше охранявана от словаците. Без да се колебаят, вдигнаха два хеликоптера и дойдоха да ме евакуират. Част от екипажа беше същият, който преди години ме обучи", разказва Виктор.


Истината е, че тази акция край Скакавица в Рила би трябвало да е съвсем рутинна - инциденти по пътищата, а и във високата планина се случват постоянно. "В Европа системата за въздушно спасяване е полирана до съвършенство. Както обичам да се шегувам - там хеликоптерите ги карат като жигули, на което ставам свидетел ежедневно, защото работя там като алпийски водач", разказва Варошкин.


У нас ситуацията обаче е различна - от близо 60 години в България съществува хеликоптерно спасяване, но от година и половина липсва медицински хеликоптер за оказване на спешна помощ. През лятото на 2019 г. частната компанията "Хели Ер", която почти пет години поддържаше две въздушни линейки, се отказа от тази дейност и продаде машините зад граница.


Учение на "Хели Ер" преди да продаде машините зад граница.

© Велко Ангелов

Учение на "Хели Ер" преди да продаде машините зад граница.


Какво би се случило, ако тази сцена се разиграваше в Карпатите вместо в Рила?


Пред Планинската спасителна служба в Румъния този проблем не стои. "Нямаме лични хеликоптери, но работим много добре с хеликоптерите на Главния инспекторат на авиацията. За спешните медицински случаи използваме червените хеликоптери Eurocopter EC135 и с тях планинските спасителни екипи достигат до ранените - понякога кацаме на земята, ако теренът го позволява, друг път изтегляме пострадалия с лебедка", разказва проф. Сабин Корнойу, председател на Националната асоциация на планинските спасители в Румъния.


По думите му планинските спасители използват хеликоптери не само за въздушен транспорт на пострадали, но също и при акциите за издирване. "Всеки път, когато поискаме хеликоптер, го получаваме - разказва той. - Не се нуждаем от допълнителни одобрения, просто съобщаваме, че имаме случай в планината, който изисква въздушен транспорт, и най-близкият хеликоптер ни се изпраща. Разбира се, ако времето позволява полетът да се осъществи."


За изграждането на HEMS - системата за въздушно спасяване и транспорт на пострадали от мястото на инцидента до специализирано здравно заведение, обаче са необходими години. По-точно 30 години, ако вземем опита на Румъния.


Защо системата работи в Румъния


У нас, както и в Румъния, работи единният номер на Европейския съюз за спешни повиквания 112. Това е идеята му - чрез него хората да се свързват директно със службите за спешна помощ като полиция, спешна помощ, пожарна, планинска спасителна служба. У нас обаче липсва обща система и всеки случай се пренасочва към съответната институция, която след това изпраща екип на мястото на инцидента според възможностите си.


Въздушното спасяване вече не е включено в сметката, освен ако чрез сложни процедури не се вземе решение да се изпрати военен самолет или хеликоптер. Но обикновено тези преговори между институциите отнемат време - ценно време, през което планинските спасители и линейките вече са тръгнали на път.


Спешната помощ в Румъния има друга структура - SMURD, или Служба за интегрирана бърза медицинска реакция, която включва лекари, парамедици, пожарникари, пилоти. 30 години след основаването си, SMURD е публична структура за оказване на първа помощ и в нея участват няколко звена - авиационните структури на въздушния превозвач на Министерството на вътрешните работи, Главната авиационна инспекция, Министерството на здравеопазването, а също и местната власт, планинска спасителна служба, пожарна, както и регионалните и окръжните спешни болници. Звучи сложно, но всъщност


става дума за добре работеща система на координация.


В Румъния съществува Интегриран координационен център, който събира цялата информация и я представя на Департамента за спешни ситуации, създаден през 2014 г. При всяко голямо произшествие или инцидент, който изисква незабавна реакция, този департамент взима решение как ще се действа. Подчинен е на Вътрешното и Здравното министерства, а също и на Националния комитет за спешни ситуации, ръководен от министър-председателя на страната.


Работи се за постигането на стандартизация - например линейките за спешна помощ и автомобилите на пожарната служба да имат еднакво стандартно оборудване, което да е достатъчно при всички случаи.

© smurd.ro

Работи се за постигането на стандартизация - например линейките за спешна помощ и автомобилите на пожарната служба да имат еднакво стандартно оборудване, което да е достатъчно при всички случаи.


По думите на д-р Раед Арафат - човекът, който стои зад реформата на спешната помощ в Румъния и който дълги години е държавен секретар на Националния комитет за спешни ситуации, SMURD се намесва във всяка ситуация, при която животът на пациентите е застрашен - от пътни произшествия, планински инциденти до евакуации, където времето за реакция е от съществено значение.


Статистиката показва, че през 2017 г. SMURD е оказала помощ при 345 520 спешни случая, от които 321 971 са били с възрастни хора и 32 348 - с деца. Това означава, че средно 947 спешни случая са били обработвани на ден. Румъния има договор с Молдова за въздушен транспорт на пациенти в критично състояние в болниците в Молдова, така че бройката може да бъде и по-голяма.


Как започва промяната в спешната помощ в Румъния


Началото е през 90-те години, когато ставят ясни недостатъците на действащата система - централизация на спешните центрове, губене на време пациентите да бъдат транспортирани до тях, различни телефонни номера, от които трябва да бъдат повикани полиция, пожарникари или спешна помощ.


Има я, разбира се, и трудната организация на различните служби и дори нежеланието да работят заедно. Но началото е поставено със създаването на множество общи координационни центрове във всички области, в които работят диспечери от различни звена. Тези диспечери получават сигналите и след това решават какъв екип да изпратят на мястото на инцидента.


Днес почти навсякъде екипите на спешната помощ, на SMURD и на пожарната служба са събрани на едно и също място, в една и съща сграда. А решението да се изпрати хеликоптер за конкретен инцидент се взима от оперативен дежурен в координационния център и не е необходимо разрешение или съгласуване с отделните институции. Това позволява времето за реакция да бъде максимално съкратено.


Една от следващите стъпки по създаването на тази добре работеща система е пожарникарите да бъдат обучени за парамедици, а с времето се работи за постигането на стандартизация - например линейките за спешна помощ и автомобилите на пожарната служба да имат еднакво стандартно оборудване, което да е достатъчно при всички случаи, независимо кой екип се окаже на мястото на даден инцидент.


Разбира се, първият център на SMURD в Търгу Муреш през 90-те години не разполага с хеликоптери, но се наемат машини от частни оператори - дори от Министерството на вътрешните работи и Министерството на националната отбрана, когато има критичен пациент, който трябва спешно да бъде транспортиран до отдалечена болница. Това е описано в доклада "Социалното влияние на системата за въздушно спасяване на SMURD в Румъния", изготвен от Габриел Яри и Михай-Андрей Муреан от Генералния инспекторат по авиацията към Министерството на вътрешните работи от 2018 г. От документа става ясно, че използването на въздушен транспорт е увеличило шансовете за оцеляване на критичните пациенти.


Според данните в доклада още през 2003 г. SMURD успява да сформира свой флот, съставен от десет хеликоптера и два самолета. Създадени са и седем въздушно-медицински бази с хеликоптери и необходимото за тяхното обслужване. Осмата база е отворена по-късно в град Жибоу в Северозападна Румъния, като местата са избрани така, че да покриват територия в рамките на 25-минутен полет.


В документа е посочено още нещо - освен че въздушният транспорт е най-добрият вариант при спешната медицина, той изгражда и положителен образ на спешната помощ в Румъния, радва се на обществена подкрепа, която се изразява включително чрез увеличение на направените доброволни дарения към SMURD и едноименната фондация. Проучване от февруари 2017 г., обхващащо извадка от 750 лица на възраст над 18 г., показва, че доверието към SMURD е 95%, което поставя организацията на първо сред най-уважаваните от румънците институции.


Друг доклад от 2018 г. - "Системата за въздушно спасяване в Румъния", посочва, че се наблюдава "динамично увеличаване на броя на въздушно-спасителните мисии в Румъния, като повечето акциите се изпълняват от базите в Търгу Муреш и Букурещ". Ако през 2013 г. са извършени 361 въздушни спасителни акции от центъра в Търгу Муреш, то през 2016 г. броят им вече е 756. В центъра в Крайова през 2013 г. са имали 286 въздушни акции, а през 2015 г. и 2016 г. са съответно 550 и 539. От спешния център в град Галац през 2014 г., когато е открит, са извършили 104 въздушни мисии, а през 2016 г. техният брой е 551.


Всичко ли върви толкова гладко


През годините медиите понякога критикуват SMURD - особено след няколко инцидента с медицински хеликоптери, които катастрофират и екипажите загиват, както и след инцидента през октомври 2015 г. в нощен клуб в Букурещ, при който има над 20 загинали и близо 200 ранени. Критиките срещу SMURD са, че не са действали достатъчно бързо, обикновено се осъжда използването на стари летателни машини, чуват се недоволства за прекомерното натоварване на служителите, за недобрата организация, а често и упреци, че липсват достатъчно въздушни линейки.


Оборудването на въздушната линейка отвътре.

© smurd.ro

Оборудването на въздушната линейка отвътре.


Докладът от 2018 г. отчита, че за да работи SMURD по-ефективно, трябва "да се увеличи броят на въздушните бази и се повиши нивото на подготовка както на пилотите, така и на медицинския екип." В препоръките се отбелязва още, че трябва да има по-добре оборудвани хеликоптери с възможност за кръвопреливане в случай на тежки хеморагични шокове. Посочено е, че трябва да се положат усилия да се задържат младите кадри.


За създаването на тази система за спешна помощ обаче румънците използват чужд опит от Франция и Великобритания, дарения на техника и консумативи от британското правителство, Фонда "Ноу Хау", Ротари клуб и други, включително обучения на екипи от Кралската клиника на Единбург. Днес като недостатък се отчита, че дори да се използват въздушни линейки, много малко болници имат собствено пространство за кацане, и това удължава времето за транспортиране на пострадали хора в рамките на града. Препоръчва се и създаването на повече площадки за кацане в близост до болници, както и да се купят хеликоптери, пригодени със специално оборудване за издирване и акции в планината.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (31)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2494 Неутрално

    Ако първата снимка е реална, а не форошоп, пилотът е бая смел. Няколко метра отклонение, от случаен порив на вятъра и е вързал перките.

  2. 2 Профил на wpo34378687
    wpo34378687
    Рейтинг: 575 Неутрално

    Обикновено румънягите са тихи ,но изключително сериозни хора. А що се отнася дочехо-словаците и там няма лабаво във въздушното спасяване. Преди 10-12 години станах свидетел на тежка верижна катастрофа малко преди Прага.Не бях виждал,дори и чувал ,дори по Холивудски филми да се 'изнасят' пострадалите от преобърнато ремарке на ТИР. Пояснявам ,обърнат настрана тир/поне 25 камиона имаше размазани/ наземния екип вадеше хората върхъ еди обърнат хладилен фургон и от там в мъглата 2 хеликоптера Юрокоптер ги изнасяха.3-4 часа спасяване и резултата нито една жертва.Около 20 нальота направиха,Господ здраве да им дава. А за нас заклещените в задръстването в отсрещното платно също се грижеха.Кафе,чай,бисквити,логистична помощ ...чудо.Грижа за деца и дори родилка...немам думи. Да са честити всички които спасяват хора!!!

  3. 3 Профил на ninevia
    ninevia
    Рейтинг: 384 Неутрално

    До коментар [#1] от "ivanpopov":

    Да ме прощавате, ама фотошопът ли е акцентът в случая ? Това ли е същественото ? Трагедията е, че в България сме изостанали с векове в областта на спасяването и проблемът не е в парите /защото ги има за какво ли не/, а в поставянето на държавни приоритети, създаване на план и неговото изпълнение.

  4. 4 Профил на Stoil Stoilov
    Stoil Stoilov
    Рейтинг: 102 Неутрално

    Виждал съм във Франция хеликоптери, кацнали на магистралата с прибрани лопати.

  5. 5 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 941 Неутрално

    У нас, както и в Румъния, работи единният номер на Европейския съюз за спешни повиквания 112. Това е идеята му - чрез него хората да се свързват директно със службите за спешна помощ като полиция, спешна помощ, пожарна
    ....
    Това не е вярно.
    Когато се обадите на 112 там ви интервюират подробно, след което се свързват със Спешна помощ и процедурата се повтаря. Докато решат да пратят линейка, човекът я оживее я не.

    В Русия съм! В Русия съм!
  6. 6 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4551 Любопитно

    Знаковата песен на Тошко Колев трябва да се промени на "Кога ще ги стигнем Румънците".........които смятахме дори за по големи цигани от нас.......
    Реалноста обаче ни показва друго.........

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  7. 7 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4551 Неутрално

    До коментар [#2] от "wpo34378687":

    https://www.youtube.com/watch?v=02Ak1eIyj3M&ab_channel=InternetNow

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  8. 8 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2086 Любопитно

    До коментар [#6] от "padrino":

    А защи си ги смятал румънците за цигани? Имат хора всякакви. Даже и езика им се разбира (при добро желание де).

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  9. 10 Профил на Ebeneezer Goode
    Ebeneezer Goode
    Рейтинг: 868 Весело

    До коментар [#9] от "Stoil Stoilov":

    Хе хе, за това видео казаха .. че хеликоптера е много мощен.
    Щом може да вдигне огромните стоманени "топки" на пилота.

    Schrödinger's cat walks into a bar. And doesn't
  10. 11 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 3138 Разстроено

    У нас най-страшна е демагогията и безхаберието на властимащите....Въздушното спасяване е закон в развитият свят!!В Белгия която има 7 млн.население има 24 хеликоптера за въздушна медицинска помощ.....

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !И не храня руски тролове...
  11. 12 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5250 Неутрално

    "Въздушното спасяване, или как работи системата за спешна помощ в Румъния"

    Ключовата дума е "работи"

  12. 13 Профил на Petio Petkov
    Petio Petkov
    Рейтинг: 61 Неутрално

    Да бяхте написали как е работило въздушното спасяване в България през 70-те и 80-те години. За други общински болници не знам, но в Търновската имаше постоянно базиран медицински хеликоптер, с който най-често летяха неврохирурзи. Хеликоптерната площадка в двора на болницата днес е паркинг. Сестра ми я спаси след тежко раждане през май 1972-ра софийски професор, докаран с медицински самолет до Г.Оряховица (По онова време всеки ден имаше по два пътнически самолета за София и един - за Варна и Бургас) А над плажовете по Черноморието летяха малки медицински хеликоптери Пчолка. Такъв кацна до плажа в Лозенец след нещастен случай. Не е носталгия, а гняв защото днес трябваше да сме в пъти по-добре - както Полша, Чехия, Унгария, Хърватия и Словения, а не да спорим за последното място във всяка класация с Румъния.

  13. 14 Профил на Ebeneezer Goode
    Ebeneezer Goode
    Рейтинг: 868 Весело

    Защо? Е то е ясно отдавна.
    Навасякъде се краде. Но другаде докато крадът, все пак вършат и някаква работа.
    Докато някъде само се краде.
    Като върховно постижение се отчита, ако някъде освен кражбите все пак нещо се пръкне - магистрала например.
    Така като ги гледате тея милиарди дето ги дадоха за Ф-ките, колко хеликоптера можеха да се купят? Нямаше да се намерят толкова пилоти!
    Колко пъти пък плащахме за ремонти на МиГ-ове, на стари танкове, аз съм им изтървал сметката .

    Schrödinger's cat walks into a bar. And doesn't
  14. 15 Профил на Petio Petkov
    Petio Petkov
    Рейтинг: 61 Неутрално

    Конкретно за реформата на румънската бърза помощ е по-добре да видите интервюто на Владимир Митев с Раед Арафат - https://movafaq.wordpress.com/2016/03/25/раед-арафат-85-от-дейността-на-пожарник/

  15. 16 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2086 Неутрално

    До коментар [#13] от "Petio Petkov":

    Исторически погледнато България се е развивала добре само тогава, когато е била с ясна и трайна властова структура, тоест, винаги е имало един постоянен властови център —> дали монарх, дали първи секретар, това няма значение. Всяка друга схема на управление, изключваща постоянният владтови център, който да създава стабилност, се оказва непригодна за сега.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  16. 17 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 945 Неутрално

    Няма въздушно спасяване за туземното население и плебса, за шайката дори за счупена ключица има.

    В много отношения румънците ни изпреварват, колкото и да ги смятаме за цигани (а те НЕ са), поне тези, които познавам за интелигентни, скромни и възпитани хора, които съвестно си бачкат и имат всички основания да ни се подиграват, защото нас ни управляват формени простаци и безхаберници.

    За понемчените чехи да не говорим.

  17. 18 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 922 Неутрално

    Разбрахме как е организирано и как работи въздушното спасяване в Румъния, само не разбрахме кой плаща за подръжка на системата, хеликоптерите и спасителните акции. За сравнение в белите А, ФРГ и СН въздушното спасяване се осигурява от частни фирми и организации.

  18. 19 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 1325 Неутрално

    За българите всички са цигани... Като се започне от румънци и се мине през сърби, гърци, турци, италианци, испанци, португалци, бразилци и т. н...

    ДБ=БКП върли фенове на Резидента и Галева
  19. 20 Профил на У Чен
    У Чен
    Рейтинг: 1112 Неутрално

    Дет се вика: "Видими резултати!" и от нас няма кой да се справи по-добре. А да те нарекат умно-красив се смята за обида в тези среди.

  20. 21 Профил на Dr_Doolittle
    Dr_Doolittle
    Рейтинг: 1621 Неутрално

    До коментар [#3] от "ninevia":

    Ха-ха, 'проблемът не е в парите ? А защо ли скапаната ви НЗОК плаща мизерно на лекари и медсестри и 20 години няма остойностени дейности -например колко струва поставянето на хирургичен шев на 15см открита лацероконтузна рана на даден пациент. Или колко струва провеждането на ЕКГ с разчитане и интерпретация на данните ? Или колко струва една имунизация включваща медицински преглед + манипулацията - 4 (четири )лева толкова ще ви кажат от НЗОК и няма да ви посочат идиотите 'експерти' стигнали с изчисления до това число . Като как кочинка с формални фиктивни 30 евро здравна осигуровка на човек ,която ако се раздели на 4 членно семейство става 10 евро на човек (децата НИКОЙ не ги осигурява, нито пенсионерите (или е само проформа на бумага) . Та като как тази кочинка с 15 пъти по-ниски осигуровки от Германия ще има вертолети в Спешната Помощ, където лекар все още взима мижавите 1200 лева месечна заплата (и има стотици свободни лекарски незаети места) и при условие ,че санитарен вертолет в САЩ струва 9000 долара само издигането му във въздуха и след това 87 долара за всеки прелетян километър ? Ако имахте пари защо ПЪРВО не си запазихте медиците ,а мутрокомунистите избрани от вас избирателите изгониха 14 000 лекари за 30 години ? Как е станало в Румъния ли? Ами ето посочили са -фондация и дарители. Нещо което няма да се случи в страната на Бай Ганя и Андрешко след като едвам с голяма мъка и тежест в сърдечната област вадят пари да си платят мижавата потребителска такса от 2.90лв (което изобщо не е реалната цена на медицинския преглед)...

    http://www.flickr.com/photos/[email protected]/3712408729/
  21. 22 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2494 Неутрално

    До коментар [#3] от "ninevia":

    За мен - да. Още помня как триха сол на пилотите на хеликоптерите (някога в казармата) да не доближават никакво препятствие на по-малко от 15м. И не става дума само за пилота, ами и за пациента и всички наоколо, които ще пострадат от парчетата от перките. Подобно кацане на път, където в близост има стълбове и дървета е крайно противопоказано.

  22. 23 Профил на varna_moreto81
    varna_moreto81
    Рейтинг: 16 Неутрално

    България няма медицински хеликоптери, но пък си плати за чисто нови самолети. Предател Радев нали затова си фърля оставката? И мисирките за това само крякаха.

  23. 24 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2494 Неутрално

    До коментар [#23] от "varna_moreto81":

    Ясно - президентът ти е виновен, че няма медикоптери. Ето за това ще гласувам пак за него, че да не се чудите на кого да прехвърляте вината.

  24. 25 Профил на varna_moreto81
    varna_moreto81
    Рейтинг: 16 Неутрално

    До коментар [#24] от "ivanpopov":

    Ми предателя Радев е виновен, естествено. Нали той беше главният лобист за нови самолети. Явно че те са по-важни от медицинските хеликоптери. Той и онези неграмотни хорица, които изкарват мизерни левчета като кудкудяхат за тоз който им плати. А ти имаш право да гласуваш за който искаш, живееш в демокрация, колкото и да не ти харесва. По времето когато партията на предателя Радев беше на власт имаше право да скандираш БКП и да се кланяш на мумията. Помниш ли бе, дрисък червен?

  25. 26 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7384 Неутрално

    10 хеликоптера и два самолета? Боко, Бокоооооо!

  26. 27 Профил на balla
    balla
    Рейтинг: 593 Разстроено

    Както вече всички се досещаме, проблема не е в парите, обаче на българите ако им да дадеш (примерно държавата инвестира) пари, какво ще стане първо (всички се досещат)? Как се прави работеща система от българи? От къде специалисти и пилоти, от Румъния ли да внесем? Все елементарни въпроси, като за елементарни хора.

  27. 28 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 941 Любопитно

    До коментар [#21] от "Dr_Doolittle":

    "А защо ли скапаната ви НЗОК плаща мизерно на лекари и медсестри и 20 години няма остойностени дейности "


    Ами що се съгласявате нс тези условия? Що подписвате националния договор?

    В Русия съм! В Русия съм!
  28. 29 Профил на varna_moreto81
    varna_moreto81
    Рейтинг: 16 Неутрално

    До коментар [#28] от "Веселин Дечев":

    Защото ако си ендокринолог, или козметик например можеш и да оцелееш "на частно". Обаче ако си анестезиолог или кардиохирург, както и да се въртиш все си с гъзъ към НЗОК.

  29. 30 Профил на Петър Николов
    Петър Николов
    Рейтинг: 464 Неутрално

    До коментар [#13] от "Petio Petkov":

    Баща ми беше хирург в Тутракан. Та един ден звънна следобяд към 16-17 и ни каза "има катастрофа и няма да се прибера". Всъщност си дойде на сутринта.

    Та ни каза, че със въртолет са домъкнали професор от София до Тутракан и са спасили някакъв пострадал от катастрофа.

  30. 31 Профил на Ivan Kristoff
    Ivan Kristoff
    Рейтинг: 5 Неутрално

    В България вече има хеликоптер и други летателни машини, който може да се ползват за въздушно спасяване: https://Aerialrescue.com





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK