Въздушното спасяване в България: "всичко е в сферата на обещанията"

Хеликоптерите на "Хели Ер" бяха малки, идеални за използване в планински условия, за евакуация и реанимация на пострадал в планината.

© Велко Ангелов

Хеликоптерите на "Хели Ер" бяха малки, идеални за използване в планински условия, за евакуация и реанимация на пострадал в планината.



"Дневник" публикува в две части репортаж на Оля Стоянова за спасителната служба в Румъния, в който се открояват паралелите с България. В първата част беше разказана историята на SMURD - Службата за интегрирана бърза медицинска реакция в северната ни съседка. Днес четете защо у нас въздушното спасяване не се получава.


Материалът е част от програма за подкрепа на журналистиката за решения, организирана от Асоциацията на европейските журналисти в България в партньорство с Transitions Online и Фондацията за свободата "Фридрих Науман".


Проблемът с липсата на въздушна линейка в България е на дневен ред повече от година. В началото на 2020 г. бяха събрани над 10 000 подписа в гражданска петиция с искане поетапно да бъдат купени 4 хеликоптера. След това стана ясно, че са отпуснати 20 млн. лв. по европейската програма "Региони в растеж", и се заговори за процедура за купуване на два хеликоптера. Сформирани бяха работни групи, но кризата с коронавируса сякаш остави този проблем на заден план. А освен това има и още един момент -




въздушното спасяване никога не опира само до наличието на хеликоптери.


По думите на д-р Десислава Кателиева, председател на Асоциацията на работещите в спешната медицинска помощ, тук не става въпрос само за липса на въздушни линейки, а за липса на стратегия. Д-р Кателиева работи в столичната "Спешна помощ" познава проблемите отвътре и дори може да направи сравнение със системата на спешната помощ в Румъния.


Внасяне на петицията за купуване на медицински хеликоптери в Министерския съвет.

© Юлия Лазарова

Внасяне на петицията за купуване на медицински хеликоптери в Министерския съвет.


"През 2015 г. бях на посещение в спешния център в Търгу Муреш и с колегите бяхме онемели. Преди пет години румънците имаха на разположение 8 хеликоптера и един самолет, на въздушните линейки работеха обучени военни пилоти, а всеки екип се състоеше от медик и парамедик. Имаха хеликоптерни бази, така че да покриват територията на цялата страна, поне по два хеликоптера в база, имаха хангари, площадки за кацане, обучен екипаж", разказва тя.


И веднага дава пример, че не става въпрос само за техника, а за добра система: "В Румъния инвазивната кардиология предполага не само да има модерни специализирани болници в различните краища на страната, но и система за въздушен транспорт, която позволява инфарктите и другите спешни случаи да се извозват с хеликоптери за минути до най-близкото лечебно заведение, където спешно се правят коронарографии и ангиографии. А при нас какво се случва? При нас всичко е в сферата на обещанията."


По думите ѝ тук липсват също и обучени хора, а парамедиците все още нямат право да работят самостоятелно, както би трябвало да е по протокол. Няма и обучени лекари, които могат да работят във въздуха.


"Не можем да очакваме лекар в предпенсионна възраст да се качи на хеликоптер и да знае как да работи. Трябва обучение, трябват екипи, трябва стратегия. Хората от въздушната спешна помощ трябва да работят на определен режим, а не да се налага при спешен случай да ги викаме от къщите им", казва д-р Кателиева. Според нея проблемът е, че генерално липсва разбиране по въпроса. "Не се нуждаем просто от хеликоптери, а хеликоптери със специално медицинско оборудване. Медикоптерът или е медикоптер, или е обикновено транспортно средство, което не е пригодено за оказване на първа помощ", казва тя.


Един пример от последните месеци


През октомври на пътя край Лесново има тежка катастрофа - микробус се удря в спрял ТИР. Пострадали са 16 души, но се налага две жени спешно да бъдат транспортирани с военен самолет "Спартан" от болницата в Ямбол до София. "Видяхте ли този огромен военен самолет до линейките? - пита д-р Кателиева. - Организацията на подобна акция е трудна, защото отнема време за координация между различните институции. Но основният проблем е, че в този транспортен самолет е трудно пациентите да бъдат обслужени. Той не е пригоден за оказване на спешна помощ. Като вземем предвид и времето, което е необходимо за получаване на разрешение за излитането му, излиза, че за същото време пациентите щяха да стигнат до София и с обикновена линейка."


За същия проблем говори и Емил Нешев, директор на Планинска спасителна служба към БЧК. "За съжаление, ако сега се наложи да правим нещо, единствената възможност е да търсим военен хеликоптер. Но първо - системата е много тромава, за да се вдигне военен хеликоптер в мирно време за граждански цели като планинско спасяване, и второ - до голяма степен сме ограничени от техниката, с която разполагат военните. Тази техника има определени възможности и не може да се сравнява с хеликоптерите, които имаха от "Хели Ер" - Agusta A109, които бяха малки, идеални за използване в планински условия, за евакуация и реанимация на пострадал в планината."


По думите на Нешев


планинското спасяване е само частен случай на въздушното спасяване.


След 2016 г. Планинската спадителна служба (ПСС) работи съвместно с "Хели Ер" и годишно са извършвали до 5-6 акции с хеликоптер. "Акциите са малко, защото трудно се достига до решение за използване на хеликоптер. Ограничавали сме се само до случаите, които са изключително тежки. Но ако имаше работеща система - под "работеща" система имам предвид поне пет бази в България, с машини, които са подготвени за тази работа, - акциите щяха да бъдат много повече", обяснява той.


"Аз съм си задавал въпроса каква е възможността да извикаме отдругаде хеликоптер, например от Румъния? Според мен, ако държавата има отношение към този проблем, поне би създала законови възможности това да се случи ( при необходимост да дойде машина отдругаде", казва още Емил Нешев. Още повече че той знае, че на този принцип работят редица страни в Европа - Швейцария, Австрия, Германия.


Иначе съществени разлики между планинската спасителна служба у нас и тази в Румъния почти няма. И в Румъния, и у нас планинските спасителни екипи са съставени от щатни и доброволни планински спасители, и двете служби разполагат с бази, автомобили, моторни шейни. В Румъния планинските спасителни служби се акредитират на всеки 5 години, споменава проф. Сабин Корнойу. У нас спасителите минават на атестации на 3 години.


Според проф. Корнойу обаче има една основна причина, за да работи добре планинската спасителна служба в Румъния: "На първо място, имаме много добро законодателство, много конкретно, което уточнява подробностите за нашата дейност." По думите му, екипите на спешната помощ в Румъния се организират като дейности от обществен интерес и се финансират от местните публични администрации. Всички общини, които имат планински район, са длъжни да имат обществени планински спасителни служби.


Да, и румънците се нуждаят от още хеликоптери


"В момента сме в процес на придобиване на още хеликоптери, първите ще пристигнат до края на тази година. Тези хеликоптери ще бъдат приоритизирани за планинско спасяване, три от тях ще бъдат поставени на места за бърз достъп в планината, а един - за обучение и замяна на останалите, когато са на профилактика", казва проф. Сабин Корнойу.


Милен Братанов също е планински спасител към ПСС, той е и един от хората, обучени за работа на хеликоптер. "Още когато работехме в "Хели Ер", си давахме сметка, че в България въздушното спасяване ни е необходимо не толкова в планината (защото там реалните акции, в които може да участва хеликоптер, са 15-20), колкото за инциденти по пътищата или транспортиране на тежко пострадали хора, защото тези неща се случват непрекъснато", казва той.


Едва в края на ноември т.г. от Министерството на здравеопазването успяха да отговорят на въпроса какво се случва с идеята за купуване на два хеликоптера. "Процедурата за купуване на медицински хеликоптер, оборудван с необходимата медицинска техника и обзавеждане, за осигуряване на спешна медицинска помощ по въздух е в ход и не е преустановявана", се казва в съобщението. Но в проекта, одобрен с дата 24 септември 2020 г., вече се говори за покупка на "минимум 1 бр. медицински хеликоптер". Не се казва нищо за изграждане на бази и осигуряване на хангари. Но се уточнява, че проектът е в процес на изпълнение, а срокът за изпълнението е 36 месеца.


А това позволява да четем тази новина поне по два начина - да си кажем, че след 3 години ще имаме "минимум един медицински хеликоптер". Или да си дадем сметка, че един хеликоптер не прави въздушно спасяване.


И накрая - един разказ на границата между България и Румъния


Дивите плажове на Крапец и Дуранкулак се намират само на няколко километра от румънската граница. Може би затова голяма част от туристите, които къмпингуват през лятото тук, са румънци. Ливиу Настасеску е един от тях - инженер от Букурещ, който всяка година идва по тези места с децата и съпругата си. Казва, че място му харесва - диво е, чисто е и е много спокойно.


Питам Настасеску дали знае как работи системата на спешната помощ у нас и дали му се е налагало да я ползва. За щастие, не се е налагало, казва той. Но твърди, че знае най-важното - номерът за спешни повиквания в България е 112, също както в Румъния, и това му е достатъчно, за да бъде спокоен. Това, което не знае, е, че у нас липсват въздушни линейки. "Нито една ли няма?", пита той, когато му обяснявам ситуацията в момента.


Настасеску не знае колко машини са на разположение в Румъния, но казва, че въздушните линейки покриват територията на цялата страна, защото иначе спешната помощ щеше да е много критикувана. "При нас непрекъснато виждаме, че хеликоптерите се използват за транспортиране на пострадали хора", казва той. И разказва, че една част от шофьорите в Румъния карат много лудо и има много пътни инциденти, а това често налага да се използва въздушната спешна помощ. "Свикнали сме да виждаме прелитащи хеликоптери над главите ни в града и кадри с хеликоптери в новините по телевизията. Но това спасява животи", казва Настасеску.


Въздушните линейки в Румъния покриват територията на цялата страна.

© smurd.ro

Въздушните линейки в Румъния покриват територията на цялата страна.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (24)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3603 Неутрално

    ГЕРБ предвиждат спасяване с мустанги.

    Хеликоптери - за по-следващия мандат. Всичко поетапно.

  2. 2 Профил на Michael Jordan
    Michael Jordan
    Рейтинг: 1554 Неутрално

    Като имат пари за “Мерцедеси”,
    защо да нямат за вертолети?

  3. 3 Профил на diegos
    diegos
    Рейтинг: 775 Неутрално

    То в кое точно има стратегия на това мутренско управление? Само хвърчат едни милиони и тотална безотчетност. Половин милиард са гласували МС преди две години за ремонт на язовири и до днес от фирмата която БИ трябвало да изпълнява програмата отказва да кажат как се харчат тези огромни средства. Само малък пример...

    Имат стратегия само по схемите с които се източват бюджетните пари и еврофондовете... и как се заграбват чужди бизнеси с помощта на каскети и прасета...

  4. 4 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 2203 Неутрално

    Системният проблем се нарича липса на приоритети!

  5. 5 Профил на papunqk
    papunqk
    Рейтинг: 484 Разстроено

    Тъжни констатации. Ако има желание, ако има осъзнаване и разбиране на проблема, ще стане. Но явно тези, от които зависи, си гледат магистралките, жипките, чекмеджетата.... Те нали са добре, нали?!

  6. 6 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4314 Гневно

    Системният проблем се нарича липса на приоритети!
    —цитат от коментар 4 на Аз съм българче обичам наште планини зелени


    Не! Приоритети има! Приоритет е пълненето на чекмеджета!

  7. 7 Профил на varna_moreto81
    varna_moreto81
    Рейтинг: 344 Неутрално

    Вчера в статията за Румъния нали пишеше че там се издържат от благотворителност и дарения? И в Англия е така, между другото. На Ганю му дай петиции да пише и да иска. Вчера искаше изстребители, днес хеликоптери, утре кой знае какво. И аз съм почнал петиция, искам тъщата да не ми се обажда на Нова година, защото като я чуя получавам киселини.

  8. 8
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  9. 9 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2390 Неутрално

    До коментар [#7] от "varna_moreto81":

    Скри се бе, комсомилец.

  10. 10 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2390 Неутрално

    До коментар [#8] от "Червен дисибар":

    Абе имаше едни кугъри, дето можеха да се проборудват...

  11. 11 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2390 Неутрално

    Тъжни констатации. Ако има желание, ако има осъзнаване и разбиране на проблема, ще стане. Но явно тези, от които зависи, си гледат магистралките, жипките, чекмеджетата.... Те нали са добре, нали?!
    —цитат от коментар 5 на papunqk


    Желанието е много точна формулировка. Защото при инцидента с председателката на парламента, беше използван точно хеликоптер, за да я превозят до София.

  12. 12 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 2242 Неутрално

    Пак се слага каруцата пред магарето. Къде въобще ще се сравнява България с Румъния? В Румъния убиха Чаушеску, нямат комунисти, Секуритате не владее държавата. Никой в Румъния не се прекланя пред Чаушеску.
    Като гледам по румънски медии видеа от Румъния, хората там са усмихнати, спокойни. В София едни намръщени хора. В Румъния няма таван на пенсии и замразени заплати.

  13. 13 Профил на EU Fighter
    EU Fighter
    Рейтинг: 868 Неутрално

    И на научната фантастика... След близо век, БГ може и да има един хеликоптер 😂😂😂😂

  14. 14 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2390 Неутрално

    До коментар [#12] от "anonim440":

    Доста често ходиме до Букурещ, във връзка с работата. Тази година минахме на видеоконферентна връзка, но преди това, поне веднъж на два месеца. Никъде не съм виждал усмихнати хора там. Напротив - българите са много по спокойни, уравновесени и разумни (особено на пътя). Не сме чак като гърците, но имаме коренна разлика с румънците. А растрела на Чаушеско нито е премахнал комунистите им, нито е оправил нещо в държавата. Защото тоталитарния социализъм, в Източна Европа, е производен на народно-социологическия манталитет. Но за да го разбереш това, трябва първо да видиш как едни и същи идеи за социална справедливост са приложени в страни като Дания и Швеция, в ГДР, в Израел и чак тогава да сравняваш със славянските общества. Не става само с лекции от "Симеоново" (макар че уважавам последната институция, преподаватели от която познавам лично).

  15. 15 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2774 Любопитно

    Като прочете човек коментарите под такива материалиби почва да му се изяснява що е такава хавата —> много професори, вождове.... малко индианци... Как така всички в Бг дето знаят кое как не се прави никога не са ангажирани с нещо реално? И под статията за ваксините и тука — всеки знае кое как не се прави, дава примери, разчети, обяснява кое колко е просто и лесно ама всички били некомпетентни... Ами сега остава логичният въпрос, тез толкова компетентни люде, къде са дремали цял живот вместо да се включат с акъла си в изграждането на страната?

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  16. 16 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 927 Неутрално

    Стратегия ?! В България ?! Това виц лиц ли е, та ние нямаме стратегия дори за национално развитие.

    Трябва сериозна реформ на на спешната помощ и въобще на болничната помощ ако искаме да заприличаме поне малко на нормална страна (отделно отношението към болните това е друга болезнена а тема) .

    Само като пример преди доста години в Швецарско дигнаха хеликоптер от болницата да вземат човек въпреки близкото разстояние, защото имаше диво задръстване и прецениха, че линейката няма да може да стигне за регламентираното време.

    А при наличие на въздушни линейки разни лечебници, йкоито НЕ са болнци и могхат само да бастисат някой ще отидат в небитието, а лекарите ще работят в големи модерни болници с апаратура и пари за квалификация.

  17. 17 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2390 Неутрално

    До коментар [#16] от "olimpipanov":

    Тази реформа минава през механизма за финансиране. Не става един определен контингент "социално слаби" да консумират 90% от ресурсите на спешна помощ, защото нямат възможност (и не искат) да плащат здравни осигуровки.
    Вторият стълб е източника на парите, който в момента е МЗ и тази дейност е по-скоро трън в за6ника, а не услуга за населението. Къса се връзката между този, който плаща и този, който осигурява услугата.
    И разбира се - фалшивите повиквания, които, вместо да се санкционират финансово, в момента се "обработват" от лелката на телефона, дето хвърля на боб и решава дали да ти прати кола или да те остави да умреш като куче. Санкции няма нито за този, дето е разкарал екипа само за да има с кой да си поговори, нито за операторката, дето не е пратила екип при някой действително нуждаещ се.
    Още един момент, с липсата на кадри. Гадно е, че толкова години не се намира механизъм за финансиране стажовете на младите специалисти, които хем са работоспособни, хем са мотивирани да се доказват, хем имат нужда от практика.
    Когато се решат тези проблеми, току виж хеликоптерите се появили по естествен начин. За момента, дори някой да подари съответната техника на МЗ, те нямат механизъм да намерят пари за подръжка и експлоатация. Защото се сещаш колко пилоти биха се навили да летят за заплата, сравнима с шофьора на линейка...

  18. 18 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7750 Неутрално

    В България нищо не е сигурно, освен Борисов.

  19. 19 Профил на olexander
    olexander
    Рейтинг: 777 Неутрално

    Съвсем сериоцен въпрос: според авторът точно сега ли е времето за заемане с този проблем? Все ми се струва, че една от основните нерешими проблеми на т.н. опозиция е липсата на ясно изразени приоритети. Желанията и "приоритетите" ими се променят на базата на направеното то "враговете". Най врапиращия случай беше в началото но "протестите", когато ХИ и сладурите от "Правосъдие за всеки" няколко дни подред бяха опнали пред сградата на съда трансперант с искане за нова конституция... Е, след предложението от ГЕРБ моментално забравиха "най-важното" нещо, което искаха да променят. Та и сега е така: вечно се търси някакъв "належащ" проблем, който ако започне да се решава същете хора ще го забравят и ще ровят за нов.
    Щеше да е готино според автора, ако вместо за васксини праветелството беше отделиро 120 мил. за "въздушно спасяване"... Представям си тукашните форумни хейтъре колко щуха да се забавляват с подобно решение... Но важното е да се пише. Да се пише как всичко е от зле по-зле, та даже най-зле.
    Нищо. Сега, когато протестиращите имат представителство в новия парламент (Мая и Хаджигенов + - двама) върху окаяната ни превзета от "мафията" държава ще потекат реки от омбутсманска мъдрост и юридическа компетентност...

    Победителите първо печелят, а след това отиват на война; победените първо отиват на война, а след това търсят начин да я спечелят.
  20. 20 Профил на olexander
    olexander
    Рейтинг: 777 Неутрално

    До коментар [#6] от "vassilun":

    Колега стига с тия чекмеджета, че вече се получава обратен ефект. Не го ли усещаш?

    Победителите първо печелят, а след това отиват на война; победените първо отиват на война, а след това търсят начин да я спечелят.
  21. 21 Профил на varna_moreto81
    varna_moreto81
    Рейтинг: 344 Неутрално

    До коментар [#16] от "olimpipanov":

    Братле, следващият път като си в Швейцария питай какви са им осигуровките на какви заплати. Защото в Швейцария е едно от най-скъпите здравни системи в света. А доколко е ефективна се видя тази пролет като се оказа че нямат запаси от спирт за дезифектант, а после на всички рискови групи раздадоха декларации дали искат болнична помощ ако се заразят с коронавирус. С очевадната надеждица някои да се откажат.

  22. 22 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 2207 Неутрално

    В България нищо не е сигурно, освен Борисов.
    —цитат от коментар 18 на Роси


    Бац€, който си мени мнението по 3 пъти на ден - сигурен!?

  23. 23 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 2207 Неутрално

    "всичко е в сферата на обещанията"

    И на лъжите.

  24. 24 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1979 Любопитно

    Сега ще ме намразите, ама предлагането идва само ако насреща има платежоспособно търсене. Събрали били 10 000 подписа, а трябва да се съберат 10 000 инвеститора, дето всеки да купи акции за хилядарка и да стартират частно един хеликоптер, и който иска да оцелее, да си плаща яка годишна вноска... Абе който иска бързо и по въздуха да тръгва с парите напред. Ама тука всички сме българи, и подписваме само ако е ще е "безплатно от държавата". В тази посока, досега не съм прочел дали спасените в планината са имали туристическа застраховка. Та хайде подред, първо питаме за застраховка, после питаме за хеликоптер. В "белите държави" е така.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK