Споделеното пътуване – засяга ли се с промените в НК

Причината да съществува, макар и малка, вероятност за образуване на досъдебни производство в случаи на споделено пътуване е, че липсва точна и ясна дефиниция на понятието "по занятие".

© Надежда Чипева, Капитал

Причината да съществува, макар и малка, вероятност за образуване на досъдебни производство в случаи на споделено пътуване е, че липсва точна и ясна дефиниция на понятието "по занятие".



Анализът е препубликуван от страницата на адвокат Петкова.


Широко обсъжданите в общественото пространство промени в Наказателния кодекс, отнасящи се до криминализирането на обществения превоз на пътници без съответно разрешение, са вече факт с Държавен вестник, бр. 108 от 2020 г., като остана неизяснен въпросът засягат ли тези промени т. нар. споделено пътуване.


Засяга ли се на теория




Общественият превоз на пътници е вид търговска дейност, която може да бъде извършвана от физически лица - търговци или юридически лица, наречени от закона "превозвачи", след получаване на съответен лиценз от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.


Предвид общата формулировка на състава на новото престъпление и систематичното му място в Наказателния кодекс, а именно в главата "Престъпления против стопанството", на теория би следвало то да е насочено именно към осъществяването на обществен превоз на пътници в условията на стопанска дейност.


За да бъде престъпление, съгласно новосъздадената разпоредба, конкретното деяние трябва задължително да се отличава с три елемента. Те трябва да са налице едновременно.


Първият от тях е да е извършен обществен превоз на пътници. Според закона, такъв е налице, когато превозът се извършва за чужда сметка или срещу заплащане и икономическа облага.


Вторият елемент, който е необходимо да е налице, за да се приеме, че общественият превоз на пътници съставлява престъпление, е конкретното лице, било то физическо или юридическо, да няма съответно разрешение.


Накрая, третият елемент, който е и най-спорен като съдържание, е дейността по обществен превоз на пътници да се извършва "по занятие".


За да бъде общественият превоз на пътници извършван "по занятие", той трябва да отговаря на два критерия:


1. да представлява системна дейност (т.е. да се извършва повече от три пъти);


2. тази дейност да съставлява един от основните източници на издръжката на този, който я извършва (т.е. да е икономическа дейност).


Следва да се приеме, че законодателят не инкриминира сам по себе си обществения превоз на пътници без съответно разрешение, като единична дейност, а обявява за престъпна поредицата от извършвани по занятие дейности от този вид. В допълнение с това, престъпление ще бъде налице само, ако дейността е икономическа, т.е. осъществява се с цел печалба. Тук е моментът да се отбележи, обаче, че еднократното извършване на обществен превоз на пътници без разрешение, е административно нарушение, което се наказва с глоба в размер на 2000 лв. при първо нарушение, 4000 лв. - при повторно нарушение и 6000 лв. при системни (три или повече) нарушения.


Описаните елементи не съвпадат с естеството на т. нар. споделено пътуване, тъй като при него дейността е еднократна (макар да е възможно да се осъществява през определен период от време), а разходите също за "споделени", т.е. превозването от точка А до точка Б става както за сметка на водача, така и за сметка на пътниците.


И накрая, дейността по споделено пътуване не се осъществява за печалба, а за покриване на пътните разходи за гориво. От друга страна, дори и такава печалба практически да се реализира, тя е минимална и може да се определи като основен източник на доход за водача.


Горното означава, че т. нар. споделено пътуване не може да бъде преследвано по наказателноправен ред с промените в Наказателния кодекс, криминализиращи обществения превоз на пътници без съответно разрешение.


Възможно ли е все пак да се образува досъдебно производство срещу водач, осъществил споделено пътуване?


Доста по-спорно стои практическият въпрос относно възможността за наказателно преследване на т. нар. споделено пътуване. Причините за това са изцяло от процесуално естество.


Пример: Петър, Мария и Николай чакат с багажа си на автобусна спирка на бул. "Цар Борис III" в София, ползвана и от автобуси на междуградския транспорт, в посока Кюстендил. На спирката пристига Ивайло, в чийто автомобил се качват Петър, Мария и Николай. При направена проверка няколко минути след потегляне се установява, че Николай не притежава лиценз за извършване на обществен превоз на пътници.


До приемането на промените в Наказателния кодекс, касаещи извършването на обществен превоз на пътници, на Николай можеше да бъде наложена единствено глоба, която би била отменена, ако се установи, че случаят касае споделено пътуване.


След влизането в сила на промените, касаещи инкриминирането на обществения превоз на пътници, в горния случай може да се образува и досъдебно производство, в рамките на което да се установи представлява ли случаят споделено пътуване, или Николай реализира печалба, както и системна ли е дейността или еднократна.


Причината да съществува, макар и малка, вероятност за образуване на досъдебни производство в случаи на споделено пътуване е, че липсва точна и ясна дефиниция на понятието "по занятие" и то подлежи на тълкуване, което може да бъде и доста широко - нещо, което в наказателния процес е недопустимо, но пък нерядко срещано.


В заключение


Както видяхме, макар теоретично дейността по споделено пътуване да не попада в обхвата на новопредвиденото престъпление, свързано с осъществяване на обществен превоз на пътници без съответно разрешение, то практически преследването ѝ поне на етап досъдебно производство не може да се изключи напълно. Това е така най-вече поради твърде широката формулировка на престъпния състав и липсата на достатъчно ясни законови дефиниции, които да отличат споделеното пътуване от стопанската дейност по превоз на пътници.


Въпреки това обаче, дори и да се стигне до образуване на наказателно производство за случаи като тези от дадения пример, то едва ли може да стигне до етап повдигане на обвинение пред съд, а дори и да стигне, не е реалистично да се смята, че може да се стигне до осъдителна присъда. Обратното би означавало произвол и неправомерен натиск над гражданите, срещу който следва да се използват всички законови средства за защита.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
Коментари (16)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на save_knforest
    save_knforest
    Рейтинг: 818 Весело

    Законодателството на "герберската юридическа мисъл" може да счупи дори тъпомера на Валери Божинов.

  2. 2 Профил на Tru Soulja
    Tru Soulja
    Рейтинг: 634 Любопитно

    КЗК къде е ?

    Най-добрият съвет, който съм получавал, е да избягвам банките. Те ти дават чадър, но, когато завали, ти го вземат
  3. 3 Профил на zz_s
    zz_s
    Рейтинг: 735 Неутрално

    Трансферите между летищата и курортите си минават като споделено пътуване, ще ги хванат ли.
    Ми могат но не искат: Бай Ганьо вози тьотя Олга. И ако се намесят доброжелателите, които са си платили лиценз за тази дейност, то е съвсем 'реалистично да се смята, че може да се стигне до осъдителна присъда'.
    Познавах такива хора и лицензираните бяха 1:5 спрямо нелицензираните.

    "Терминът "русофоб" е измислен от руснаците и техните мекерета, за да дамгосат българските патриоти, поставящи интересите на България над интересите на Русия." #GRETA, GO TO SCHOOL !
  4. 4 Профил на rumen_s
    rumen_s
    Рейтинг: 1295 Неутрално

    Не може да се очаква адекватно законодателство от управляващи с мислене застинало някъде в комунистическо време. Безумия и лобизъм до дупка, гарантирано от Гроб и свинско-сарайската кочина.

  5. 5 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4380 Неутрално

    Поредните лобистки закони сътворени от платени послушковци.
    Гарантирано от герб.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  6. 6 Профил на Nathan Cohen
    Nathan Cohen
    Рейтинг: 586 Неутрално

    В диктатурата на Борисов законите се създават така, че дори когато правната норма да предвижда невъзможност за налагане на наказание и в случая присъда , гражданите да са по дифилот отговорни и да могат да бъдат подведени под отговорност винаги когато е нужно. От друга страшна, подчинената на милиционерското чучело Гешев институция е специализирана във воденото на продължителни досъдебни производства, които може да надхвърлят и максималния срок на присъдата за конкретното деяние. Така например, за деяние, което НК предвижда наказание от една до три години може да се изрази в 4 години досъдебно производство, през които лицето, по отношение на което е образувано досъдебното ще се третира от гешевците, като “обвиняемо”! Дори и след 4 години съдът да се произнесе, че извършвното деяние е несъставомерно на хипотезата на престъплението, за което е подведено под отговорност наказанието практически вече ще е осъществено, а именно- лицето ще живее в постоянен стрес, че всеки момент може да бъде осъдено и лишено от свобода. Тази законодателна техника отдавна е описана и се знае какви цели преследва: а
    Именно пълно подчинение на партията и Вожда и страх да не разсърдиш силните на деня, защото дори да нямаш престъпно съзнание и да не желаеш извършването на престъпления винаги може да бъдеш подведен под отговорност

  7. 7 Профил на Stargate
    Stargate
    Рейтинг: 1820 Неутрално

    До коментар [#3] от "zz_s":

    Трансферите между летищата и курортите си минават като споделено пътуване, ще ги хванат ли. Ми могат но не искат: Бай Ганьо вози тьотя Олга. И ако се намесят доброжелателите, които са си платили лиценз за тази дейност, то е съвсем 'реалистично да се смята, че може да се стигне до осъдителна присъда'. Познавах такива хора и лицензираните бяха 1:5 спрямо нелицензираните.
    —цитат от коментар 3 на zz_s


    Кои трансфери?!? Не знаех, че туристите ги карат с частни автомобили, един по един от летището до хотела! Хората са измислили автобуси, ама явно бургаските хотелиери са по-хитри. Стига глупости!

  8. 8 Профил на zz_s
    zz_s
    Рейтинг: 735 Неутрално

    До коментар [#3] от "zz_s":
    —цитат от коментар 7 на Stargate


    Ми така основно се карат собствениците на ваканционни имоти.

    "Терминът "русофоб" е измислен от руснаците и техните мекерета, за да дамгосат българските патриоти, поставящи интересите на България над интересите на Русия." #GRETA, GO TO SCHOOL !
  9. 9 Профил на zz_s
    zz_s
    Рейтинг: 735 Неутрално

    В диктатурата на Борисов законите се създават така, че дори когато правната норма да предвижда невъзможност за налагане на наказание и в случая присъда , гражданите да са по дифилот отговорни и да могат да бъдат подведени под отговорност винаги когато е нужно. От друга страшна, подчинената на милиционерското чучело Гешев институция е специализирана във воденото на продължителни досъдебни производства, които може да надхвърлят и максималния срок на присъдата за конкретното деяние. Така например, за деяние, което НК предвижда наказание от една до три години може да се изрази в 4 години досъдебно производство, през които лицето, по отношение на което е образувано досъдебното ще се третира от гешевците, като “обвиняемо”! Дори и след 4 години съдът да се произнесе, че извършвното деяние е несъставомерно на хипотезата на престъплението, за което е подведено под отговорност наказанието практически вече ще е осъществено, а именно- лицето ще живее в постоянен стрес, че всеки момент може да бъде осъдено и лишено от свобода. Тази законодателна техника отдавна е описана и се знае какви цели преследва: аИменно пълно подчинение на партията и Вожда и страх да не разсърдиш силните на деня, защото дори да нямаш престъпно съзнание и да не желаеш извършването на престъпления винаги може да бъдеш подведен под отговорност
    —цитат от коментар 6 на Nathan Cohen


    И тая папагалщина си я написал само защото държавата иска да въведе някаква регулация.
    Смешки.

    "Терминът "русофоб" е измислен от руснаците и техните мекерета, за да дамгосат българските патриоти, поставящи интересите на България над интересите на Русия." #GRETA, GO TO SCHOOL !
  10. 10 Профил на Dankol
    Dankol
    Рейтинг: 615 Неутрално

    Иво не може да пробие в бизнеса с такситата в София , че там все още са се наложили Цеко Минев и Дебелян , и пробва да ги цака с Юбър . А през това приложения , работещи с легални жълти коли успяват все повече да се налагат на пазара със система на работа като на Юбър, Лифт и Болт . Явно проблема е в Иво , а не в законите!

  11. 11 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3249 Неутрално

    Съвсем скоро, като качеш някой съсед от село за София, може да се окажеш подсъдим.

    Любовта ще спаси света!!!
  12. 12 Профил на Иван Арнаудов
    Иван Арнаудов
    Рейтинг: 495 Неутрално

    Обратното би означавало произвол и неправомерен натиск над гражданите
    —цитат от коментар 0 на Дневник


    А! Да си дойдем на думата! С тоя каскет начело на обвинението какво друго освен произвол и неправомерен натиск видяхме?

    Законите се пишат така, че да направят всеки българин престъпник. Така ги раждат мозъците, поразени от герберастия.

    Някои хора поддържат линия, а пък аз... поддържам окръжност.
  13. 13 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 930 Неутрално

    Цялостното положение от закони през чиновници и монополи са направени така на територията България, че да не са в услуга и за улеснение на туземците, а в техен ущърб и да затрудняват живота им или най-малкото да го усложняват.

  14. 14 Профил на zz_s
    zz_s
    Рейтинг: 735 Неутрално

    Иво не може да пробие в бизнеса с такситата в София , че там все още са се наложили Цеко Минев и Дебелян , и пробва да ги цака с Юбър . А през това приложения , работещи с легални жълти коли успяват все повече да се налагат на пазара със система на работа като на Юбър, Лифт и Болт . Явно проблема е в Иво , а не в законите!
    —цитат от коментар 10 на Dankol


    Да ме вкараш в час, за кой Иво говориш, Мирчев, Прокопиев или друг.
    И аз щях да попитам какво толкова ги бърка тукашните споделеното пътуване, та са се заели вече с няколко статии да бранят нелегалните таксиджии.
    Тук случайни статии няма.

    "Терминът "русофоб" е измислен от руснаците и техните мекерета, за да дамгосат българските патриоти, поставящи интересите на България над интересите на Русия." #GRETA, GO TO SCHOOL !
  15. 15 Профил на Dankol
    Dankol
    Рейтинг: 615 Неутрално

    До коментар [#14] от "zz_s":

    Иво Горския от Разград. Основен партньор на Юбър за България . Затова е цялата дандания. И заради Спарк и тротинетките .

  16. 16 Профил на zz_s
    zz_s
    Рейтинг: 735 Весело

    До коментар [#14] от "zz_s":Иво Горския от Разград. Основен партньор на Юбър за България . Затова е цялата дандания. И заради Спарк и тротинетките .
    —цитат от коментар 15 на Dankol


    Усетил съм интереса на газетата.

    "Терминът "русофоб" е измислен от руснаците и техните мекерета, за да дамгосат българските патриоти, поставящи интересите на България над интересите на Русия." #GRETA, GO TO SCHOOL !




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK