"По нещо за всеки" – мерки срещу кризата или предизборни разходи

"Фискалната политика в България остава сравнително настрана от текущата криза, поне не изглежда като да я влошава като през 2009 г., а бизнесът се справя сравнително самостоятелно."

© Юлия Лазарова

"Фискалната политика в България остава сравнително настрана от текущата криза, поне не изглежда като да я влошава като през 2009 г., а бизнесът се справя сравнително самостоятелно."



Анализът е от седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика (ИПИ). Заглавието е на "Дневник".


В условията на две пандемични вълни през 2020 г. правителството в България предприе редица социални и икономически мерки за справяне с последствията от тях и често се повдигаше един и същи въпрос - дали това са мерки за справяне с кризата, или предизборни разходи. В ретроспекция и на база на все още непълна информация може да се каже, че са и двете в допълнение със започването на дълго отлагани реформи в редица публични сектори. Същевременно ефектът за икономиката изглежда значително по-малко неблагоприятен, отколкото първоначалните прогнози от пролетта на 2020 г., но може да се окаже, че ще е по-продължителен от първоначалните очаквания.


Консолидираните бюджетни приходите се увеличават с около 260 млн. лв. в сравнение с 2019 г., което се дължи на ръст на данъчните приходи от около 570 млн. лв. и приходи от европейски средства от 232 млн. лв. Свиване на постъпленията се наблюдава при неданъчните приходи - 541 млн. лв. в сравнение с 2019 г., за които все още няма разбивка. Част от неизпълнението на приходите спрямо плана се дължи на забавяне при превеждането на концесионната такса за летище София в размер на 660 млн. лв., както и на по-ниски постъпления от ТОЛ-такси.




При основните данъчни групи приходите от акцизи и корпоративно подоходно облагане остават на нивата си от 2019 г. При акцизите се наблюдава компенсиращ ефект - постъпленията от акциз върху горивата са по-ниски за сметка на по-високи приходи от акциз върху тютюневи изделия. Приходите от ДДС са малко над 11 млрд. лв., което е само с 65 млн. лв. по-малко в сравнение с 2019 г. Това е резултат от значителен спад при приходите от ДДС от внос - 765 млн. лв., който почти изцяло е компенсиран от ръста в приходите от сделки в страната.


Консолидираните бюджетни разходи са с около 2,5 млрд. лв. по-високи в сравнение с миналогодишното им ниво, което се дължи на увеличение при:


- Социални разходи и стипендии - 1,9 млрд. лв.;


- Заплати и възнаграждения - 1,3 млрд. лв.;


- Субсидии - 1,2 млрд. лв.;


- Издръжка - 0,5 млрд. лв.


С други думи, антикризисната политика може да се търси в най-голяма степен именно при увеличението на субсидиите, докато останалите разходи имат по-различен ефект. Част от тях са дълго отлагани и необходими, заради натрупани в годините дисбаланси, увеличения на разходи в недофинансирани сектори - възнагражденията на учители, по-високи заплати в някои административни звена, за медици, социални работници, увеличаване на различни социални плащания и допълнителни разходи за социални услуги, добавки към пенсии и др. Дори тези разходи да са били необходими, те трудно могат да се квалифицират като мерки за борба с последствията от пандемията.


Разбира се, покрай всичко това се прокрадват и немалко популистки предложения. В крайна сметка това много ясно показва "антикризисния" фокус на правителството, какъвто прозира и в бюджета за 2021 година - бързо разходване на средствата и обхващане на максимален брой домакинства, а инструментите за това са пенсии, детски и възнаграждения в публичния сектор. С други думи - водещото е да има по нещо за всеки, вместо насочване на мерките към най-засегнатите и/или към тези с най-голям потенциал за отскок след кризата.


На този фон капиталовите разходи продължават да разочароват. По една или друга причина, тази година правителството не се възползва от възможността да отчита фиктивни капиталови разходи, като отпускането на средства за саниране през 2016-2017 г. и за АМ "Хемус" през 2018-2019 г., в резултат на което капиталовите разходи са едва 5 млрд. лв. при първоначален план от 6,5 млн. лв. За сравнение, в периода 2018-2019 г. капиталовите разходи са около 5,3 млрд. лв. (като изключим плащането за самолетите през 2019 г.)


Това се случва на фона на втората бюджетна актуализация, която предвижда допълнителни 765 млн. лв. за строеж и поддръжка на пътна инфраструктура. В средата на септември ИПИ прогнозира неизпълнение на капиталовите разходи от "само" 0,9-1,3 млрд. лв. именно заради възможността за втора бюджетна актуализация и фиктивни разходи в края на годината.


Резките флуктуации в капиталовите разходи за пореден път показват големите слабости в инвестиционната политика на правителството, която не е водена от стремеж за увеличаване на потенциала за растеж, а от еднолични решения. Нещо повече - липсата на твърди ангажименти за инвестиции създава както несигурност в частния сектор, така и огромни възможности за усмотрение от страна на правителството.


В години като миналата, когато публичните финанси са под натиск, тази възможност може да облекчи този натиск, като се прехвърлят предвидените средства към по-належащи политики с решения на изпълнителната власт. В останалото време обаче това дава възможност за безконтролно харчене.


Проблемът с планирането на инвестициите е още по-болезнен именно в настоящия момент, когато правителството трябва да заяви ангажименти по европейските механизми за възстановяване "Следващо поколение ЕС". Ако управляващите имаха реална инвестиционна програма, част от проектите, които губят финансиране през 2020 г. заради антикризисни мерки, могат директно да кандидатстват за финансиране по европейските механизми. Това, което виждаме обаче е, че правителството тепърва започва да мисли за проекти все едно кандидатства за средства по оперативните програми.


Равносметката от миналата година не е еднозначна. Изглежда, че икономическият шок от пандемията е по-малък в сравнение с първоначалните очаквания, но може да се окаже по-продължителен, което крие допълнителни рискове. Същевременно подкрепата за бизнеса и домакинствата нито е целенасочена, нито е в голям размер, нито следва някакви приоритети, като например стимулиране на икономическата трансформация или насърчаване на производство на стоки и услуги на бъдещето.


По оценки на Международния валутен фонд фискалния стимул за икономиката в България е около 2,4% от БВП, а например в Швеция се оценява на 12% от БВП. С други думи - фискалната политика в България остава сравнително настрана от текущата криза, поне не изглежда като да я влошава като през 2009 г., а бизнесът се справя сравнително самостоятелно.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (16)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3525 Неутрално

    Най - вече, за всекиго по нещо. Зер, избори идат. И се прави на парче, в движение. За запушване на дупки.

  2. 2 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 2392 Неутрално

    Не е "по нещо за всеки", а "купуване и продаване на гласове", което не е престъпление.

    И за да сме в наратива, "дайте доказателства за купуване на гласове".
    Добре е.

    * ПКП-Прекрасна Кърджалийска Принцеса. Политкоректна формулировка на думи на министър председателя за председателя на Народното събрание
  3. 3 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3525 Весело

    До коментар [#2] от "Николай Колев":

    Не се казва купуване на гласове, а осигуряване на избиратели, чрез предизборни мероприятия.

  4. 4 Профил на zhoo
    zhoo
    Рейтинг: 91 Неутрално

    има по-малко от 2 месеца да 4.4, чекмеджето държавното, а не онова трябва да се отръска малко за електората, зер само с корпоративен вот избори трудно се печелят. А след изборите ще видим кой ще държи чекмеджето (с голЕмо Ч), е със сигурност ще има я нова наредба Н-18, нови касови, апарати, нови пашапорти, ново СУПТО, нови здравни осигуровки - само зрелища за пълнене на хазната, така че сега е момента за некоя троха леб за избирателя.

  5. 5 Профил на Dariya Koleva
    Dariya Koleva
    Рейтинг: 3223 Неутрално

    В условията на две пандемични вълни през 2020 г. правителството в България предприе редица социални и икономически мерки за справяне с последствията от тях и често се повдигаше един и същи въпрос - дали това са мерки за справяне с кризата, или предизборни разходи.
    ____________________________________________________

    По този параграф обвинение може да получи дори ермания, която през септември също има избори за Бундестаг!

  6. 6 Профил на radelmarfx
    radelmarfx
    Рейтинг: 852 Неутрално

    Цитат от статията:
    ..............................................
    По оценки на Международния валутен фонд фискалния стимул за икономиката в България е около 2,4% от БВП, а например в Швеция се оценява на 12% от БВП. С други думи - фискалната политика в България остава сравнително настрана от текущата криза, поне не изглежда като да я влошава като през 2009 г., а бизнесът се справя сравнително самостоятелно.
    --------------------------------
    Не драги ми смехюрко. Института за Планова Икономика не може да разбере, че пазара е тоя който трябва да диктува условията, не някава дебела лелка в министерството на финансите която няма два дена стаж извън бюрократичната си кариера. Това че шведите са напечатали още 12% от външния си дълг и са го раздали на разни приближени фирми не значи че и ние трябва да правим същите лудости. Българския бизнес ще се оправи самостоятелно ако дебелаците от минфин не му пречеха постоянно. И не не ми давай за пример шведите, които са задлъжняли до 250% от доходите.

    Не поддържам никоя партия или чужда държава. Държавите са подтисници на свободния човек и на капитализма. Най удачната система която позволява най много свободи е анархическия капитализъм. Повече на моя канал: https://www.youtube.com/channel/UCtu_sd6wJycUkJwU8u4dkJw?view_as=subscriber
  7. 7 Профил на Rational
    Rational
    Рейтинг: 764 Неутрално

    Светът се променя след пандемията. Колко хора започнаха да пазаруват онлайн или да използват Zoom? На България ще й се наложи да започне трансформация към неизбежно то дигитално бъдеще.

    Вместо това ГЕРБ наливат пари в строителство, защото там лесно се краде или се чудят с кого да се заядат, че да не са само те в блатото на посредствеността и неадекватността.

  8. 8 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 988 Любопитно

    Не разбрах как данъчните приходи нарастват с 570 млн., макар ДДС да е с 66 млн по-малко. Много забогатя този народ по време на кризата, че и фирмите процъфтяват...

    "Свободата започва там, където свършва невежеството." Виктор Юго.
  9. 9 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4775 Неутрално

    Пари се дават само на гласоподаватели сиреч си е направо гъделичкане на електората щото няма ли бойко няма лЯп!!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  10. 10 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4775 Неутрално

    Пари се дават само на гласоподаватели сиреч си е направо гъделичкане на електората щото няма ли бойко няма лЯп!!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  11. 11 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2565 Весело

    Нищо де, с обещанията на БСП за масово освобождаване от ДОД на младежите, големи необлагаеми суми за семейства с деца и двойно и тройно облагане на богатите следващият бюджет ще цъфне и върже.

  12. 12 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1970 Неутрално

    Баце се държи като Аладин от съответната приказка.
    Е, има една "малка" разлика. Аладин хвърля пари от гърба на камилата, които е намерил случайно, докато баце хвърля пари от джипката, които ние сме му дали да управлява като добър стопани, ако това е приложимо към него:).

  13. 13 Профил на Santos
    Santos
    Рейтинг: 868 Любопитно

    До коментар [#12] от "tsvetko_51":

    Любезни ни бай Цветко, 51-ви набор, като не можеш да бъдеш оригинален, пък недей, бре! От Космоса личи, че не си наясно с материала и не можеш да го коментираш, ама държиш да се изтропаш тук на метеното като разстроена крава на пролетна ливада! Калоянчо от фодацийката „Институт за пазарна икономика“ - https://ime.bg/var/images/Min_pravosadie_certificate.PDF - е събрал фактите и ги е подредил нелошо, но коментарът му към тях е предназначен за една аудитория, на която мед ѝ капе на сърцето, ако нещата в България се представят за лоши и още по-лоши! Само дето думата „инфлация“ му е забранено да я произнася и никъде не ни казва каква е! Сигурно е огромна и го е страх да не ни разстрои като теб?
    Та така, бай Цветко, 51-ви набор, ако на теб ти е домъчняло за една инфлация от 300-400% годишно, за масово фалиране на 16 банки, за 3000 лв. за 1 долар, за пенсия от 6 долара и за други благини от „Сполука за България“, знаеш за кого да гласуваш, нали? А сега, я кажи, взимаш ли онези 50 лв., дето Баце ги хвърля от джипката, връщаш ли ги или си ги харчиш с омерзение? Сподели, ще те разберем! Или не искаш, а? Ама друго си е пък, ако може и да се понаплюва Баце и правителството, нали? Избори идат, ей! Ти ще вземеш ли участие? Или ще ходиш за гъби или за риба, ако времето го позволи?

  14. 14 Профил на Dark
    Dark
    Рейтинг: 1677 Неутрално

    Този анализ е много сложен за ГЕРБерасти. Ще ви го преведа с една дума: провал

  15. 15 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8282 Неутрално

    Какво, ако не предизборна агитация, е разхождането с джипката и какво, ако не купуване на гласове, е хвърлянето на милиони за безсмислени неща.

  16. 16 Профил на olexander
    olexander
    Рейтинг: 1167 Весело

    Днес писах и под друга статия: Странно ми е, че каквото и да е увеличение на заплати се представя като нещо лошо. Нали идеята, поне на думи, на всички е такава? Сега какво се получава? Опозициятасе сърди, че управляващите вдигали заплати... предизборно. Т.е. негодуват, че доходите се качват с мотивът, че това не е честно спрямо тях? Извинявайте, ама това е най-лошата предозборна позиция, която може да се заеме. Означава ли, че ако па някакъв майтап на съдбата сегашната опозицияни управлява ще държи заплатите ниски, от притеснения да не се помислим случайно че запазват "модела Борисов" ?
    Слаба политическа заявка.

    Победителите първо печелят, а след това отиват на война; победените първо отиват на война, а след това търсят начин да я спечелят.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK