Над 270 филмови дейци: Киноизкуството се подменя ретроградно с масов продукт

Режисьори, актьори, продуценти, сценаристи, оператори, сценографи, критици предупреждават, че промените в Закона за филмовата индустрия ще доведат до административен произвол и корупционни практики.

© Анелия Николова

Режисьори, актьори, продуценти, сценаристи, оператори, сценографи, критици предупреждават, че промените в Закона за филмовата индустрия ще доведат до административен произвол и корупционни практики.



Над 270 режисьори, актьори, продуценти, сценаристи, оператори и други филмови дейци се подписаха през уикенда в отворено писмо с искане президентът Румен Радев да наложи вето на Закона за филмовата индустрия. Броят на подписалите се расте всеки ден.


Ние, долуподписаните български режисьори, актьори, продуценти, сценаристи, оператори и други филмови дейци, водени от разбирането за устойчиво развитие на българското кино и създаването на целесъобразна, ефективна и ефикасна нормативна уредба в областта на българската културна политика, заявяваме, че не приемаме Закона за изменение и допълнение (ЗИД) на Закона за филмовата индустрия (ЗФИ), гласуван на второ четене в Народното събрание на 17.02.2021 г. и апелираме към президента на Република България, г-н Румен Радев да наложи вето на закона според неговите правомощия.


В текста има нововъведения с категорично ретрограден характер в разрез с европейските практики и процеса на създаване на високохудожествено кино. Становище по тези конкретни текстове и възражения относно противоречията с европейското законодателство и нарушенията на Закона за нормативните актове и правилника на Народното събрание ще изложим в искането ни за президентското вето.




По същество, измененията в ЗФИ нанасят тежки дългосрочни последици за българското кино, защото представляват фундаментална подмяна на философията и принципите в закона, подмяна, която превръща изкуството и културата от ценност в продукт. Европейската практика и съвременните тенденции във филмовата индустрия на страните-членки на Европейския съюз показват точно обратното.


Хипотетичното увеличение на публичните финанси за българското кино служи за примамка, която да прикрие негативите от прибързаното и незаконосъобразно въвеждане в закона на схеми за финансови стимули и телевизионни сериали. Ние сме за модернизация на сектора, за реформа, която да включва всички утвърдени в европейската практика форми на държавно подпомагане, а това може да се постигне само с изработване на изцяло нов закон.


За съжаление, предлаганият ЗИД на ЗФИ е пълен с противоречия и ние не вярваме, че капацитетът на настоящата държавна администрация, ангажирана с прилагането му, е способна да ги преодолее. Нещо повече - измененията и промените в закона предпоставят усложнени процедури, които ще доведат до административен произвол и възможност за бъдещи корупционни практики. Затова искаме неговото цялостно преразглеждане след смяна на сегашната администрация в сектора.


Законът за филмовата индустрия е много повече от съвкупност от правила и норми. Той трябва да е, преди всичко, израз на държавната политика, на призмата, през която тя гледа на предмета на закона, а именно българското кино. В измененията привидно е заложена целта: срещата на зрителя с изкуството да е приоритет на държавната политика. Липсват обаче механизми за смислено осъществяване на тази среща чрез образователни цели и приоритети, както и на рамка за ефективно програмиране на българско кино в различните канали за разпространение.


Законът слага под една шапка високохудожественото кино, телевизионните сезонни сериали и финансовите стимули за чуждестранни продукции, осъществени в страната, като третира преференциално комерсиалния успех. Така целта на държавната културна политика се променя от формиране, образоване и културно извисяване в обслужване на масовия вкус. В този си вид законът не противостои на ценностната криза в обществото ни, а се превръща в нейно отражение и катализатор.


А именно кризата на ценности е основна пречка за устойчивото развитие на нацията!


1. Адела Пеева - режисьор
2. Анри Кулев - режисьор
3. Теодор Ушев- режисьор
4. Камен Калев- режисьор
5. Георги Дюлгеров- режисьор
6. Иглика Трифонова- режисьор
7. Александър Морфов - режисьор
8. Кирил Дончев - композитор
9. Весела Казакова- режисьор
10. Васил Живков- режисьор
11. Ивайло Христов- режисьор
12. Руси Чанев - актьор
13. Петър Попзлатев- режисьор
14. Киран Коларов- режисьор
15. Константин Божанов- режисьор
16. Малина Петрова- режисьор
17. Светла Цоцоркова- режисьор
18. Светослав Овчаров- режисьор
19. Димитър Коцев -Шошо- режисьор
20. Тонислав Христов- режисьор
21. Цанко Василев -фестивален директор
22. Весела Данчева- режисьор
23. Светлана Янчева - актриса
24. Мина Милева- режисьор
25. Елица Петкова- режисьор
26. Ованес Торосян - актьор
27. Майя Виткова-Косев - режисьор
28. Ралица Петрова- режисьор
29. Ваня Райнова - продуцент
30. Слава Дойчева - режисьор
31. Драго Шолев- режисьор
32. Надежда Косева- режисьор
33. Григор Лефтеров- режисьор
34. Димитър Петков- режисьор
35. Христо Симеонов- режисьор
36. Здравко Драгнев- режисьор
37. Цветан Драгнев- режисьор
38. Марио Кръстев- режисьор
39. Иван Тонев - оператор
40. Мира Сталева - фестивален директор
41. Галина Тонева - продуцент
42. Росица Вълканова - продуцент
43. Диана Андреева - Попйорданова - финансист
44. Биляна Томова - макроикономист
45. Иван Попйорданов - културен мениджър
46. Кирил Кирилов - продуцент
47. Крум Родригес - оператор
48. Кристина Спасовска - режисьор
49. Апостол Косев - музикант
50. Христо Бакалов - оператор
51. Йордан Петков - режисьор
52. Виктор Андреев - художник
53. Мартина Апостолова - актриса
54. Кирил Проданов - оператор
55. Кристина Ингилизова - продуцент
56. Александра Ингилизова - продуцент
57. Стефани Райчева - режисьор
58. Георги Чолаков - продуцент
59. Владимир Андреев - продуцент
60. Нина Пехливанова - продуцент
61. Светослaв Стоянов - режисьор
62. Филип Тодоров - продуцент
63. Елена Мошолова - продуцент
64. Андрей Гетов - режисьор
65. Катя Тричкова - продуцент
66. Любомир Младенов - режисьор
67. Вера Шандел - продуцент
68. Ирина Китова - преподавател
69. Валерия Попова - звукорежисьор
70. Филип Андреев - режисьор
71. Анна Петкова - режисьор
72. Константин Петров - сценарист
73. Иван Владимиров - режисьор
74. Петринел Гочев - режисьор
75. Гергана Змийчарова - актриса
76. Явор Веселинов - режисьор
77. Никола Бошнаков - режисьор
78. Габриел Георгиев - продуцент
79. Румен Василев - оператор
80. Станимир Трифонов - режисьор
81. Иван Кирилов - продуцент
82. Диана Ленкова - продуцент
83. Мартин Рупчин - продуцент
84. Петър Крумов - режисьор
85. Жанина Драгостинова - кинокритик
86. Рени Врангова - актриса
87. Светла Ганева - оператор
88. Валери Йорданов - актьор
89. Костадин Бонев - режисьор
90. Боряна Пунчева - режисьор
91. Любомир Халачев - режисьор и продуцент
92. Нели Огнянова - юрист
93. Георги Тодоров - Жози - художник
94. Искра Димитрова -кинокритик
95. Александър Смолянов - режисьор
96. Иво Николов - продуцент
97. Невена Андонова - продуцент
98. Надежда Маринчевска- кинокритик
99. Симеон Цончев - продуцент
100. Мария Аверина - режисьор
101. Атанас Киряков - режисьор
102. Мария Пищалова - икономист
103. Огнян Гелинов - режисьор
104. Цветан Недков - оператор
105. Катерина Ламбринова - кинокритик
106. Милена Андонова - режисьор
107. Рали Ралчев - оператор
108. Асен Владимиров - продуцент
109. Михаил Мутафов - актьор
110. Иван Савов - актьор
111. Румен Шомов - сценарист
112. Андрей Кулев - режисьор
113. Ася Кованова - режисьор
114. Йоана Атанасова - режисьор
115. Жезко Давидов - режисьор
116. Владимир Шомов - режисьор
117. Валентин Ганев - актьор
118. Никола Додов - актьор
119. Божина Панайотова - режисьор
120. Георги Челебиев - оператор
121. Калина Челебиева - художник
122. Иван Трайков - режисьор
123. Станислава Калчева - режисьор
124. Михаил Венков - режисьор
125. Николай Лазаров - оператор
126. Албена Пунева - режисьор
127. Ценка Куюмджиева-Шпоерке - режисьор
128. Анелия Мангърова - продуцент
129. Антония Милчева - режисьор
130. Владимир Игнатовски - кинокритик
131. Юлиан Атанасов - оператор
132. Елдора Трайкова - режисьор
133. Андрей Чертов - режисьор
134. Таня Доганова - Христова - режисьор
135. Петя Иванова - режисьор
136. Александър Грозев - кинокритик
137. Александър Донев - кинокритик
138. Петър Русев - режисьор
139. Румен Баросов - сценарист
140. Господин Неделчев - режисьор
141. Невелина Попова - сценарист
142. Вида Пиронкова - композитор
143. Галина Кралева - режисьор
144. Златка Керемедчиева - продуцент
145. Ирена Даскалова - режисьор
146. Джеки Стоев - режисьор
147. Сергей Комитски - режисьор
148. Велислав Казаков - режисьор
149. Мартин Илиев - режисьор
150. Мира Янкова - режисьор
151. Нели Калчева - киновед
152. Елица Матеева - кинокритик
153. Здравко Маринов - сценограф
154. Пламен Герасимов - оператор
155. Ралица Димитрова - режисьор
156. Ина Вълчанова - сценарист
157. Милен Витанов - режисьор
158. Мария Траянова - режисьор
159. Стефан Мавродиев - актьор
160. Гергана Димитрова - режисьор
161. Християн Ночев - режисьор
162. Светлана Кирилова - режисьор по монтажа
163. Валентин Кирилов - звукорежисьор
164. Галина Георгиева - режисьор
165. Любомир Йончев - режисьор
166. Иван Стоянович - режисьор
167. Тодор Мацанов - режисьор
168. Иван Кафеджийски - оператор
169. Петър Тодоров - режисьор
170. Павла Раковска - режисьор
171. Панчо Цанков - режисьор
172. Валентин Гошев - режисьор
173. Димитър Кабаиванов - кинокритик
174. Гергана Станкова - продуцент
175. Милен Панайотов - композитор
176. Божидар Манов - кинокритик
177. Ивайло Минов - режисьор
178. Константин Младенов - режисьор
179. Теодор Янев- оператор
5180. Неда Морфова - режисьор
181. Георги Андреев - оператор
182. Петя Александрова - кинокритик
183. Борислав Михайловски - продуцент
184. Веселин Тамахкяров - режисьор
185. Антоний Дончев - режисьор
186. Диана Георгиева - режисьор по монтажа
187. Ваня Баждарова - режисьор
188. Николай Волев - режисьор
189. Кръстьо Ламбев - продуцент
190. Мариана Христова - кинокритик
191. Петър Горанов - сценограф
192. Красимир Доков - актьор
193. Людмила Махалнишка - звукорежисьор
194. Деян Статулов - кинокритик
195. Иван Андреев - звукорежисьор
196. Димитър Радев - режисьор
197. Касиел Ноа Ашер - актриса
198. Станислав Семерджиев - сценарист
199. Жана Попова - преподавател
200. Гаро Ашикян - режисьор
201. Катерина Борисова - режисьор
202. Мирослава Гоговска - актриса
203. Христо Тотев - оператор
204. Владимир Трифонов - филмов програматор
205. Екатерина Минкова - режисьор
206. Татяна Пандурска - режисьор
207. Силвия Пешева - режисьор
208. Валентина Фиданова - Коларова - режисьор
209. Емил Йорданов - режисьор
210. Марина Янева - сценограф
211. Соня Александрова - кинокритик
212. Кристина Янева - актриса
213. Огнян Купенов - режисьор
214. Радослав Камбуров - режисьор
215. Искра Ангелова - актриса
216. Марио Марков - продуцент
217. Николай Иванов-ОМ- композитор
218. Радостина Нейкова - режисьор
219. Митко Новков - критик
220. Светлозар Георгиев - звукорежисьор
221. Марина Русинова - режисьор
222. Боряна Матеева - кинокритик
223. Емил Пенев - оператор
224. Чавдар Шинов - сценарист
225. Румен Стойчев -Джъмбо - художник
226. Красимир Андонов - оператор
227. Борис Траянов - звукорежисьор
228. Стефан Денолюбов - актьор
229. Донка Иванова - монтажист
6230. Симеон Киров - оператор
231. Руслан Грудев - режисьор
232. Жорета Николова -актриса
233. Орлин Руевски - оператор
234. Росица Цанева - режисьор по монтажа
235. Явор Калъчев - режисьор
236. Атанас Атанасов - актьор
237. Росен Елезов - режисьор
238. Александър Бъчваров - звукорежисьор
239. Иван Плачков - оператор
240. Петър Анев - кранист
241. Владимир Ангелов - режисьор
242. Николай Ангелов - Шуши - актьор
243. Красимир Стоичков - оператор
244. Екатерина Димитрова - филмов координатор
245. Константин Цанев - актьор
246. Георги Николов - продуцент
247. Николай Василев - режисьор
248. Димитър Николов - актьор
249. Светлана Лазарова - кинокритик
250. Мария Станишева - режисьор
251. Сотир Гелев - режисьор
252. Красимир Калушев - режисьор
253. Весела Зарева - режисьор
254. Олга Маркова - кинокритик
255. Рузие Хасанова - режисьор
256. Пенко Гелев - продуцент
257. Чавдар Т. Попов - оператор
258. Руси Люцканов - изпълнителен продуцент
259. Зорница Петкова - режисьор
260. Боян Папазов - сценарист
261. Димитър Костов - оператор
262. Мария Николова - режисьор
263. Хелия Чавдарова - сценарист
264. Чавдар Гагов - режисьор
265. Павлина Иванова - режисьор
266. Павлина Михайлова - сценарист
267. Илина Перянова - режисьор
268. Александър Симеонов - звукорежисьор
269. Вера Иванова - режисьор
270. Иван Богданов - режисьор
271. Иво Драганов - кинокритик
272. Мила Стойкова - режисьор


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (94)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3457 Любопитно

    Така целта на държавната културна политика се променя от формиране, образоване и културно извисяване в обслужване на масовия вкус. В този си вид законът не противостои на ценностната криза в обществото ни, а се превръща в нейно отражение и катализатор
    =======
    Холивуд прави същото.....и то от половин век насам....но американската нация не мрънка.....
    Защо ли?
    Това е въпроса ми към 272 мата....

    Bukalemun
  2. 2 Профил на Сд
    Сд
    Рейтинг: 675 Неутрално

    Тука първо вземат парите от държавата,откраднат половината и после само пиене,ядене и снимане на нещо колкото да запълнят лентата

  3. 3 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 452 Неутрално

    До коментар [#1] от "eti mehter":

    Холивуд прави същото.....и то от половин век насам....но американската нация не мрънка.....
    —цитат от коментар 1 на eti mehter


    Глупости.
    В САЩ годишно се правят около 700 пълнометражни игрални филма (и далеч не само в Холивуд).
    Колко от тях си гледал?
    А колко от номинираните филми за Оскар и Златен глобус са ширпотреба за масовия вкус?

  4. 4 Профил на radelmarfx
    radelmarfx
    Рейтинг: 301 Неутрално

    Култур трегерите нададоха масов вой че им спират субсидите от държавната мафия. Абе, ако сте толкова вървежни защо не продавате изкуството което правите и да живеете на гърба на това което правите?

    Много просто, вие сте некадърници които не са творци а търтеи открили топлата вода създаващи халтура на издръжка на данъците на народа. Нали говорите за комерсиализация ами яхенте я тая комерсиализация направете пачка и се върнете в попрището да правите истинска култура. Не е трудно, проблема е че не можете.

    Не поддържам никоя партия или чужда държава. Държавите са подтисници на свободния човек и на капитализма. Най удачната система която позволява най много свободи е анархическия капитализъм. Повече на моя канал: https://www.youtube.com/channel/UCtu_sd6wJycUkJwU8u4dkJw?view_as=subscriber
  5. 5 Профил на vkiril
    vkiril
    Рейтинг: 275 Неутрално

    Да оставим американците настрана. Къде са им на нашите културтрегери великите културни ценностни и прочие филми през последните 30 години, че нещо не се сещам за нито един?
    Мрънкането е за едни кинти... по възможност без нищо насреща.

  6. 6 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3457 Любопитно

    До коментар [#3] от "tamada":

    Глупости
    ======
    Ти.....освен тая дума, други не знаеш ли?
    Статията прочете ли я?
    Не виждаш ли какво дълбоко противоречие има между филмовите творци и кино зрителите?

    Bukalemun
  7. 7 Профил на Червен дисибар
    Червен дисибар
    Рейтинг: 259 Неутрално

    Аз да питам кинодейците кой трябва да ви прави "неретроградното" кино? Бойко Борисов ли??? Айде като сте такива естети правете "голямо и модерно"кино де.

  8. 8 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 1669 Неутрално

    Култур трегерите нададоха масов вой че им спират субсидите от държавната мафия. Абе, ако сте толкова вървежни защо не продавате изкуството което правите и да живеете на гърба на това което правите?Много просто, вие сте некадърници които не са творци а търтеи открили топлата вода създаващи халтура на издръжка на данъците на народа. Нали говорите за комерсиализация ами яхенте я тая комерсиализация направете пачка и се върнете в попрището да правите истинска култура. Не е трудно, проблема е че не можете.
    —цитат от коментар 4 на radelmarfx


    Дори в Холивуд, който продава в цял свят има филми, които носят загуби.
    Какво остава за продукции, които разчитат само на българския пазар, където честно казано няма и култура на гледане на кино.

  9. 9 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3457 Любопитно

    До коментар [#5] от "vkiril":

    Американците ли?
    Ми нека ги оставим.....но тогава нещата са още по трагични....
    От статията се подчертава ясно, че поне 272 души се страхуват от... "обслужване на масовия вкус.".....

    Bukalemun
  10. 10 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 452 Неутрално

    До коментар [#4] от "radelmarfx":

    Култур трегерите нададоха масов вой че им спират субсидите от държавната мафия. Абе, ако сте толкова вървежни защо не продавате изкуството което правите и да живеете на гърба на това което правите?
    —цитат от коментар 4 на radelmarfx


    Къде да го продават? Имаш ли представа как се продава филм, че даваш съвети?

    Половината от българите нямат достъп до платено кино. Просто няма кина – до края на 90-те кината в България бяха около 180-190, до 2004 паднаха на 56 и това се задържа докъм 2015. Сега са около 74.

    Хем нямаме достатъчно кина, хем нямахме вторично разпространение чрез DVD, хем сега все още нямаме стрийминг.

    И проблемът не е в торентите, защото хората са склонни да плащат за българско кино, точно така както виждаме, че плащат за театър. Проблемът е, че в голямата си част киноразпространителите и собствениците на киносалони са едни и същи хора, което не е нормално. 70% от пазара се държи от представителите на големите американски студия. Е, как да стане?

    Нямаме реклама и медийна кинокритика. Знаеш ли, че в последните 5 години в България се произвеждат почти толкова игрални пълнометражни филми, колкото се правеха по време на соца? По около 20-22 филма годишно (само през 2017 бяха 16).
    На колко от тях си чувал имената?
    Нали за да отидат хората да гледат един филм някой трябва да вложи достатъчно пари в рекламата? А за да излезе филмът в чужбина трябват пари и за маркетинг. Как да стане в тая бедна държава? Може да стане със субсидии, както е в цяла Европа, но НФЦ дава малко пари, които покриват само VPF таксите на кината.

    В България дори от комерсиално кино трудно се печели. За да влизат някакви нормални печалби в националното кино трябва да сме държава от поне 60-80 милиона души. Ние няма как да го постигнем, затова е нужна пряка държавна помощ иначе просто няма да имаме кино.

  11. 11 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 452 Неутрално

    До коментар [#6] от "eti mehter":

    До коментар [#3] от "tamada": Глупости======
    Ти.....освен тая дума, други не знаеш ли?
    —цитат от коментар 6 на eti mehter


    Знам, бе. Освен тая дума ти зададох и едни въпроси. Айде да им отговориш, щом като си такъв експерт по киноиндустрията!

  12. 12 Профил на gun
    gun
    Рейтинг: 494 Неутрално

    Чалгаризацията е в ход - само че започна първо в театрите. Министърът дава по 2.50 лв. за всеки продаден билет, независимо от това за какво е този билет. И познайте какъв стана репертоарът на театрите - Етажна гроздова, Баща ми ми е майка, Майката ми е син и пр. чалги, пълнещи салоните и осигуряващи по 2.50 от всеки билет. Министърът доволен, театрите пълни, интелектуалците - мълчаливи - както винаги...

    За свободата на словото - форумът да е без регистрация!
  13. 13 Профил на gerberche malko
    gerberche malko
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Абе тия американци няма да престанат да се объркват: първо се объркаха за това кой е най -корумпиран в БГ а сега и това: https://bntnews.bg/news/hero-mustafa-pozdravi-vezhdi-rashidov-za-zakona-za-filmovata-industriya-1094635news.html

    А и да вземат да си стегнат оценителните агенции като Фич и Мудус, че само се излагаме тука и още колко пари трябва да идат на вятъра за нови монтажи в кино студио Бояна за снимки на чемджета, а с тоя закон ще е трудно.

  14. 14 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 768 Неутрално

    Най-вероятно ще има вето, но парламентарните тикви и калинки ще действат пак на инат. Те толкова си могат.

    "Свободата започва там, където свършва невежеството." Виктор Юго.
  15. 15 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3457 Весело

    До коментар [#3] от "tamada":

    Колко от тях си гледал?
    =======
    Това ли е въпроса....?
    Гледам.....пак си ме поканил на състезание по дълго уриниране, но този път няма да е твоята....
    Не и под тази статия....

    Bukalemun
  16. 16 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ
    Рейтинг: 1010 Неутрално

    Евгени Будинов може да играе успешно само в рекламата на лекарство за запек. Той погледът му си е такъв - герберски.

  17. 17 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1856 Неутрално

    Изобщо не разбрах, какво точно искат.

  18. 18 Профил на radelmarfx
    radelmarfx
    Рейтинг: 301 Неутрално

    До коментар [#4] от "radelmarfx":
    —цитат от коментар 10 на tamada


    Целия ти рев е пак че няма помощ от държавата. Разберете, държавата не е създадена да ви помага, тя е създадена да облагодетелства олигархията. Докато не се светнете от това има да ревете.

    Не поддържам никоя партия или чужда държава. Държавите са подтисници на свободния човек и на капитализма. Най удачната система която позволява най много свободи е анархическия капитализъм. Повече на моя канал: https://www.youtube.com/channel/UCtu_sd6wJycUkJwU8u4dkJw?view_as=subscriber
  19. 19 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 452 Неутрално

    До коментар [#15] от "eti mehter":

    А защо да не е под тази статия? Тук ръсиш измишльотини и тук е редно да ги докажеш.

    Като изтърсиш, че Холивуд налага масовия вкус ще е много полезно за нас непросветените да обясниш защо смяташ така. Примерно като кажеш каква част от тези 700 филма годишно са масово кино.
    Хем съм те улеснил. Много по-лесно и по-бързо, пък дори и като груба оценка е да покажеш каква част от номинираните за Оскар и Златен глобус филми са ширпотреба.

    Е, вярно, че всеки път, когато задавам конкретни въпроси по твоите изцепки все избягваш да им отговаряш. Не веднъж-дваж, а всеки път се изсулваш, което няма как да е случайно. А значи или нищо не разбираш от темите, или лъжеш?
    Кое от двете?

  20. 20 Профил на krummm
    krummm
    Рейтинг: 568 Неутрално

    Калин Сърменов и Христо Мутафчиев само не са се подписали.

  21. 21 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 452 Неутрално

    До коментар [#18] от "radelmarfx":

    Разберете, държавата не е създадена да ви помага, тя е създадена да облагодетелства олигархията. Докато не се светнете от това има да ревете.
    —цитат от коментар 18 на radelmarfx


    Тоест предлагаш да забравим, че преди изнасяхме домати за Полша, а сега ги внасяме оттам? Че чуждите субсидирани хранителни продукти скоро ще станат по-евтини от нашите?
    Да не протестираме, че здравеопазването ни е толкова сбъркано, че първо нямаше пари, после взеха да изчезват лекарства от пазара, а сега вече няма и достатъчно лекари?
    Да не ревем, че с нашите пари са положили тръба, която ни трови водата?

    Вместо да млъкнем и да чакаме следващия удар няма ли да е по-лесно да свием сърмите на олигархията? А заедно с нея и помагачите като теб, които в нейна услуга ни съветват да си мълчим?

  22. 22 Профил на anlazar
    anlazar
    Рейтинг: 278 Неутрално

    Защо ли можещите,като Камен Донев,Рачков,Калин Врачански и др.ги няма?Само некадърниците.Вижте актьорите и се сещайте.

  23. 23 Профил на anlazar
    anlazar
    Рейтинг: 278 Неутрално

    И се оказве,че всеки втори българин е режисьор.Бизнес администрацията ряпа да яде

  24. 24 Профил на Полковник Паликъщов
    Полковник Паликъщов
    Рейтинг: 2347 Неутрално

    Дали са тунеядци не знам, но че са некадърни съм 100% сигурен! Да гледаш български филм, където действието се развива толкоз мудно, си е цяла мъка!

    Поне на нивото на соцфилмите да бяха останали!

    Медиите са виновни за 112 място на Репортери без граница!
  25. 25 Профил на Полковник Паликъщов
    Полковник Паликъщов
    Рейтинг: 2347 Весело

    И се оказве,че всеки втори българин е режисьор.Бизнес администрацията ряпа да яде
    —цитат от коментар 23 на anlazar


    Сигурно по брой режисьори на глава от населението сме на първа позиция в цял свят!

    Медиите са виновни за 112 място на Репортери без граница!
  26. 26 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1637 Неутрално

    Добре де, ама аз не разбрах какво точно не им харесва.
    Някаква връзка между несъгласието и текста на закона?

    Panta rhei....
  27. 27 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2646 Неутрално

    Да не би в другите държави да създават само шедьоври?
    Навсякъде създават продукт за масовия зрител, а талантливите режисьори и актьори постигат и двете.
    Добрите филми се купуват и излъчват и в други държави. Не е лошо да се види кои български филми са купени и разпространени и каква печалба са донесли.

  28. 28 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 452 Неутрално

    До коментар [#17] от "svoboden":

    Изобщо не разбрах, какво точно искат.
    —цитат от коментар 17 на svoboden

    До коментар [#26] от "Molossian":
    Добре де, ама аз не разбрах какво точно не им харесва. Някаква връзка между несъгласието и текста на закона?
    —цитат от коментар 26 на Molossian


    Ами те още преди месец започнаха да говорят какво точно не им харесва, но щом не се интересувате от тази индустрия, защо ви е да знаете?

    23.01.2021
    https://www.mediapool.bg/filmovi-deitsi-zakonovi-popravki-oblagodetelstvat-golemite-televizii-i-ubivat-kinoto-news317223.html

    29.01.2021
    https://www.investor.bg/ikonomika-i-politika/332/a/ekspert-triabva-da-se-prerazgledat-promenite-v-zakona-za-filmovata-industriia-320911/

  29. 29 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 768 Неутрално

    До коментар [#10] от "tamada": "..За да влизат някакви нормални печалби в националното кино трябва да сме държава от поне 60-80 милиона души. Ние няма как да го постигнем, затова е нужна пряка държавна помощ иначе просто няма да имаме кино..."

    Абсолютно точно. Затова в Европа се снимат главно копродукции. Дори и френската и италианската кинематографии, които са с традиции вече правят главно съвместни продукции - за по-лесно финансиране, и по-добро разпостранение.
    Всъщност и кинематографията е бизнес!

  30. 30 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2145 Неутрално

    Трябва изобщо да се спре държавното финансиране на културните дейци. Не само пенсии и награди, ами и бюджетното финансиране. Идеите на комунизма, за културно развитие на нацията, не проработиха и е крайно време този недалновиден експеримент да бъде прекратен. Нека си изкарват прехраната, както всички други на пазара - продавайки крайния продукт на потребителите. И нека купувачите решат кое с стойностно и са готови да платят за него и кое не.

  31. 31 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 768 Неутрално

    До коментар [#29] от "historama":

    По същата логика и певците могат да поискат помощ от държавата, защото 6-7 млн България не е като Германия, Франция или пък САЩ. По време на соца нашите певци концертираха в необятния СССР, продаваха там плочи, и всичко бе добре. Между другото дори и тогава великият белгиец Адамо разчиташе на концерти във Франция и Италия, Пинк Флойд в САЩ, дори и Ролинг стоунс. Просто нещата се промениха.

  32. 32 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 768 Неутрално

    В края на краищата да вземат пример от бившите соц страни, напр. Унгария. Унгария произвежда много порно филми, и добре ги реализира. У нас се опитват да подражават на Фелини, но той е класика, а класиките са за много лимитирана публика.

  33. 33 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2278 Неутрално

    До коментар [#12] от "gun":

    А какво предлагате да направим - данъкоплатците са плащаме за всички творения на културтрегерите от типа на "диалог с вагината ми". Който иска, да си намери финансиране и да си снима каквото си иска. Ако иска пари на данъкоплатците ще трябва да направи нещо гледаемо от съшия тоя данъкоплатец!!!

  34. 34 Профил на dedoliben
    dedoliben
    Рейтинг: 1410 Весело

    [quote#18:"radelmarfx"][/quote]

    То субсидйи има проблемът е че за тях напират и нови лапачи.
    И сега им дадоха по една малка лъжичка и на тях.
    А Баницата една.

    "Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  35. 35 Профил на petrapetra
    petrapetra
    Рейтинг: 662 Неутрално

    Няма сфера на обществения живот, която да не се опорочи. С сигурност има частен интерес, ГЕРБ правят закони само по поръчка!

  36. 36 Профил на jel47547128
    jel47547128
    Рейтинг: 250 Неутрално

    Една групичка кинодейци искат да продължават да бъдат субсидирани за неща, които ги гледат самите те...

  37. 37 Профил на filofob
    filofob
    Рейтинг: 1389 Неутрално

    До коментар [#19] от "tamada":

    Дълбоко съм изненадан от становището, че българиТЕ биха плащали за сваляне на български филми. Предполагам, че имаш някакви наблюдения. Защото аз смятам точно обратното. Хората, които биха плащали за по-некомерсиално бг кино, а не за Диви и щастливи и приятелската самодейност на Н.Илиев можеш да ги преброиш на София филм фест и в Г8. Всъщност вече има стрийминг услуги с български филми. Какви са данните от гледаемостта? И дали не се гледат старите от преди 90-та в пъти повече от новите.
    А всъщност многото филми, които излизат заслужават ли в цялостта си да ги знаем? Или количеството субсидирано с държавни пари е най-важното? Критика-или по-скоро ревютапри това в масови медии все пак има. И доколкото я следя повечето творчество варира от претенциозен талаш до става за гледане, с типичните недъзи на българското кино. Като в последните години вече имаме и комерсиални постни дъвки.
    Но каквото става все пак излиза от България, бива оценено по конкурси и намира своя публика. Без държавата да плаща за маркетинг. То пък и да плаща...
    Салоните какво са виновни, че търсят печалба? В Пазарджик има едно малко кино. Което по чудо се появи след затварянето на истинското голямо. Не можеш да очакваш да пускат филм, който изначално не е за масова аудитория. За да възпитават публиката. Друг е въпросът дали елитарността на този филм не е само поза.

  38. 38 Профил на Gerberche Malko
    Gerberche Malko
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#36] от "jel47547128":

    Не бе хората направиха една супер продукция, в много кратко време, с “холивудски” монтаж и реквизит , направена 100% в кино студио Бояна, с Дубайски продуцент, с Белгарадски сценарист, отнасящ се за и едни чеммеджета. Кофтито е, че поръчката беше на вересия с обещания, че след малко седмици ще платим, само “да стане работата”. За съжаление нещата се проточиха и сега не само че нещата не отиват добре, паре нема, а потърпевшите искат възмездие. Но такъв е живота - риск печели или ... ходи за гъби

  39. 39 Профил на Сенсей НАНАЙ
    Сенсей НАНАЙ
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Диви и щастливи и приятелската самодейност на Н.Илиев.
    —цитат от коментар 37 на Filofob


    То ей това е проблемът: че и комерсиално кино да се опитват да правят, то завършва още по-трагично от арт-киното, в което поне имаме малко повече традиции а и обикновено е по-нискобюджетно.

    Може би затова се оплакват дейците. Ако ще се правят филми подобни на гореспоменатите, действително имат основания.

    За сметка на това гледах няколко добри попадения в арт киното напоследък, от които не ме беше срам като ги гледам, примерно "Далеч от брега", режисьорът на който гледам, че се е подписал (Костадин Бонев). Имаше и един "Снимка с Юки", който си имаше някои от нескопосаните изпълнения, но в края на краищата е по-добър със сигурност от глупостите на Ники Илиев или опитите за Бони Клайд. А Серафим Тодоров се оказа по-добър актьор от повечето българска професионални актьори 😁😁😁

  40. 40 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3435 Гневно

    Ами какво друго може да се очаква от гербери!?

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  41. 41 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3435 Гневно

    А Серафим Тодоров се оказа по-добър актьор от повечето българска професионални актьори
    —цитат от коментар 39 на Сенсей НАНАЙ


    Бе то зависи и на каква роля попаднеш.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  42. 42 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2245 Весело

    Да обобщим накратко исканията на "творческите колективи":

    Пари да се дават само на заслужили другари (разбирай - завършили НАТФИЗ, където както знаем се влиза само по обективни критерии, а завършилите го са до един световноизвестни и успели навсякъде), за продукт без никакви критерии за реализация. Да бил "високохудожествен". И кой го решава това? Според мен държавата трябва да дава пари само за образователни филми и такива не-художествени, които могат да се ползват за популяризиране на България и българската култура в чужбина. Който иска да прави филми за 100 души "висококултурна" публика да си намира спонсори.

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  43. 43 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2245 Весело

    Бе то зависи и на каква роля попаднеш.
    —цитат от коментар 41 на Храбър


    Ами то това е проблемът - повечето НАТФИЗ-продукти не могат да играят роля. Играят само себе си, във всичките си филми и театрални постановки. Които от тях имат късмета това да се хареса на публиката стават "известни" и имат участия. Които не ги харесат - бавно гният. Това е тъжната реалност на нашата актьорска гилдия.

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  44. 44 Профил на filofob
    filofob
    Рейтинг: 1389 Неутрално

    До коментар [#39] от "Сенсей НАНАЙ":

    То тъй, ама Илиев поне изцяло си финансира филмите. Не чака на държавна субсидия. И май си избива парите. Необяснимо за мен, филмите му са много гледаеми( за българско кино). Той как няма проблем с кината? Идеята е, че тия комерсиални блудкажи поне са честни. Правят продукт за бързо смилане без интелектуални претенции. И без да драпат ( поне част от тях) за държавно финансиране.

  45. 45 Профил на Сенсей НАНАЙ
    Сенсей НАНАЙ
    Рейтинг: 0 Неутрално

    То тъй, ама Илиев поне изцяло си финансира филмите
    —цитат от коментар 44 на Filofob


    Не съм сигурен. Източник?

  46. 46 Профил на filofob
    filofob
    Рейтинг: 1389 Неутрално

    До коментар [#45] от "Сенсей НАНАЙ":

    https://www.tvevropa.com/2014/12/arc104841/
    https://segabg.com/node/114249

    Това само за няколко секунди търсене. То би било и абсурдно точно неговите филми, които нямат дори илюзорна арт претенция да минат през комисията.Знае се, че Никито работи с рекламодатели и продуктово позициониране .

  47. 47 Профил на Gerberche Malko
    Gerberche Malko
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Ами какво друго може да се очаква от гербери!?
    —цитат от коментар 40 на Храбър


    Нищо, и точно за това “нашите приятели” от САЩ ни хвалят за закона, тяхните рейтингови анеции ни вдигат рейтинга. Също така ни помагат да борим корупцията “в особенно големи размери”, като ни насочват къде е тя и кой и с каква професия е най-корумпирания Българин (според тях)! Нещо неясно ?

  48. 48 Профил на Сенсей НАНАЙ
    Сенсей НАНАЙ
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#44] от "Filofob":

    Ок, поразрових се, явно си прав. От интервютата му излиза, че действително сам си търси спонсори, не от държавата, макар че според мен всички търсят пари от държавата поне частично.

    Но има нещо друго, което казваш - че идеята била, че са честни продукции. Аз пък колкото повече се размислям за неговите филми, ми се струва, че идеята е точно като на подписалите писмото - подобни буламачи да не получават в никакъв случай държавно финансиране. И това, че той успява да си избие парите всъщност е още един коз в полза на това твърдение. Държавата трябва да спонсорира проекти, които нямат голям шанс да си избият парите: в това е смисълът на нейното спонсориране. Сега още повече разбирам авторите. Защото крайната цел е да се развива вкуса към арт-киното, а не Никиилиевото.

  49. 49 Профил на filofob
    filofob
    Рейтинг: 1389 Неутрално

    До коментар [#48] от "Сенсей НАНАЙ":

    Aбсолютно. Но ако се разровиш ще видиш, че самите кино хора се дърлят на тема кой получава финансиране. И по какви субективни критерии. И как огромната част от тези филми се оказват снимани самоцелно. Без никакви опити за стигане до публиката. Създава се впечатление, че целта е да се вземат едни пари.

  50. 50 Профил на Сенсей НАНАЙ
    Сенсей НАНАЙ
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#49] от "Filofob":

    Дай нещо конкретно като заглавие, като оплаквания, като автори на тези оплаквания. Така е трудно да преценя. Защото някой може да има основания да се оплаква, друг - не. Зависи за какво точно иде реч.

  51. 51 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7201 Неутрално

    Ами с този министър на културата, дето няма култура, не може да се очаква друго.

  52. 52 Профил на Gerberche Malko
    Gerberche Malko
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Ами с този министър на културата, дето няма култура, не може да се очаква друго.
    —цитат от коментар 51 на Роси


    Кой решава кога един човек е културен и кога “кефлииските” изказвания са признак за такава ?

  53. 53 Профил на olexander
    olexander
    Рейтинг: 917 Неутрално

    Стига вече сте наричали "масовата култура" изкуство!
    Разликата е подобна като между телефонен указател и "Война и мир" - формата и обема е сходна, но съдържанието е различно.

    Победителите първо печелят, а след това отиват на война; победените първо отиват на война, а след това търсят начин да я спечелят.
  54. 54 Профил на rkf46690675
    rkf46690675
    Рейтинг: 31 Неутрално

    Дали са тунеядци не знам, но че са некадърни съм 100% сигурен! Да гледаш български филм, където действието се развива толкоз мудно, си е цяла мъка!Поне на нивото на соцфилмите да бяха останали!
    —цитат от коментар 24 на Полковник Паликъщов


    КЪДЕ ВИЖДАШ ДЕЙСТВИЕ В БЪЛГАРСКИ ФИЛМ?????
    ИМА САМО НАПЪН НА РЕЖИСЬОРА ДА ИЗТЪКНЕ КОЛКО Е ИНТЕЛИГЕНТЕН,ФИЛОСОФСКИ МИСЛЕЩ,НЕСТАНДАРТЕН И НЕ ЗНАМ ОЩЕ КАКЪВ СИ...

  55. 55 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2245 Любопитно

    Стига вече сте наричали "масовата култура" изкуство!Разликата е подобна като между телефонен указател и "Война и мир" - формата и обема е сходна, но съдържанието е различно.
    —цитат от коментар 53 на olexander


    Викаш "Бохемска рапсодия" не е изкуство, щото хората масово я харесват, а? Но пък виж филми с по 30 човека публика са "изкуство" отвсякъде?

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  56. 56 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 941 Любопитно

    До коментар [#1] от "eti mehter":
    —цитат от коментар 3 на tamada


    А колко от тия са направени с държавни дотации?
    Нула.......

    Знанието е сила, информацията - власт
  57. 57 Профил на silverman
    silverman
    Рейтинг: 643 Неутрално

    272-ма хрантутника, ревящи за държавна хранилка! Айде стига вече комунизъм!

  58. 58 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3457 Весело

    Хи хи... 🤣..... Всеки е избягал от ето това....
    "Така целта на държавната културна политика се променя от формиране, образоване и културно извисяване в обслужване на масовия вкус."....

    Как мога да гледам нещо което не е по вкуса ми.....!?

    Може би само коментар 44 е изключение....

    Bukalemun
  59. 59 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3457 Любопитно

    До коментар [#57] от "silverman":

    Дано проблема е само в парите....но май не е.....
    Май става въпрос за.....досегашно безсилие с усета за някаква промяна....

    Bukalemun
  60. 60 Профил на trigonometrik
    trigonometrik
    Рейтинг: 52 Неутрално

    Оня ден се прибирам вкъщи, бях оставил радиото включено на WAXQ (живея в Ню Йорк Сити). Влизам и чувам едно врещене по радиото и веднага направих потресаващата (за себе си) аналогия: слушам американски Ален Мак. Музикант съм, няма да си кривя душата, че харесвам фюжън, прогрок, класическа музика, и много други неща, но така наречения "класик рок" си е баш халтурка, с малко изключения.

  61. 61 Профил на trigonometrik
    trigonometrik
    Рейтинг: 52 Неутрално

    Кат' са замисля, трябва да е била Дженис или някоя друга девиантка. Навремето сички си бяха въобразили, че кат' не знаят нотите, са нищо повече от е'ни гении, ма не, не са. Упс, не бяха.

  62. 62 Профил на gr52
    gr52
    Рейтинг: 800 Неутрално

    Мдааа... Производителите на АБСОЛЮТНО НЕГЛЕДАЕМИ ФИЛМИ реват за субсидийките... Държавата вече не искала да им плаща - за боклуците, с които СИМУЛИРАТ ИЗКУСТВО. Явно социализъмът свърши и за художествената самодейност. Малко късно, но свърши.
    .............................
    Е, има и някои изключения, признавам... Набиват се на очи, докато изчиташ поменнника. Само дето талантливият човек в бездарна среда също се води за бездарник. Да са си избирали приятелите...
    ..................................
    Още 270 гласа за ДБ. Боку им унищожил изкуството, защото не наредил да им плащат за тоя, що духа. Да одят при Минеков - и на него никой не му купувал шедьоврите, та затова - протестър...

  63. 63 Профил на gr52
    gr52
    Рейтинг: 800 Неутрално

    Ети, в тази тема съм солидарен с всичко, което пишеш.

  64. 64 Профил на gr52
    gr52
    Рейтинг: 800 Неутрално

    В Плевенския и в Ловешкия, ако някой нарушава дисциплината, го наказват, като го карат да гледа български филми - по 6 часа на ден. Било по-ефективно от карцера...

  65. 65 Профил на Oggie Petkov
    Oggie Petkov
    Рейтинг: 530 Неутрално

    До коментар [#8] от "Virgin":

    Българските филми и артист/ки не стават за гледане. Некадърни са. Вероятно ВИТИЗ(НАТФИЗ) им изпива всичкия "талант".

  66. 66 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3457 Неутрално

    До коментар [#63] от "gr52":

    Мерси колега.....
    Защото темата е за много сериозна.....

    Bukalemun
  67. 67 Профил на canuck99
    canuck99
    Рейтинг: 556 Неутрално

    Абе тия американци няма да престанат да се объркват: първо се объркаха за това кой е най -корумпиран в БГ а сега и това: https://bntnews.bg/news/hero-mustafa-pozdravi-vezhdi-rashidov-za-zakona-za-filmovata-industriya-1094635news.html А и да вземат да си стегнат оценителните агенции като Фич и Мудус, че само се излагаме тука и още колко пари трябва да идат на вятъра за нови монтажи в кино студио Бояна за снимки на чемджета, а с тоя закон ще е трудно.
    —цитат от коментар 13 на gerberche malko


    Тя Мустафата за всичко дава експертно мнение, голяма специалистка по всичко.

  68. 68 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3272 Весело

    До коментар [#1] от "eti mehter":

    Разликата е огромна,Холивуд не прави филми с парите на данъкоплатците а с тези на продуцентите! Който не му харесва "Жената чудо" или "Спасителите на Галактиката" да гледа френско кино!

    klimentm
  69. 69 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 1496 Неутрално

    Много режисьор, много нещо!
    Аз така и не разбрах, кой пречи сега да се прави хубаво кино в България?
    Между другото някой знае ли какво ша да е това "хубаво кино". Кой решава какво е хубаво и какво е лошо? Режисьорите ли? Правителството ли? Може би зрителите?

    California Über Alles
  70. 70 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3272 Весело

    До коментар [#66] от "eti mehter":

    Можеше да подскажеш как Нури Джейлан например снима филмите си,или е недолюбван от теб?!

    klimentm
  71. 71 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3457 Неутрално

    До коментар [#69] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    Между другото някой знае ли какво ша да е това "хубаво кино". Кой решава какво е хубаво и какво е лошо? Режисьорите ли? Правителството ли? Може би зрителите?
    ========
    Аха.... Май си дойдохме на приказката....
    В статията, 272 ма от елита на бг кино изкуството претендират, че това са те....
    Въпроса е...... Защо претендират спонтанно....веднага след вкарването на даден закон.....?
    В болшинството от досегашните коментари се твърди че причината са парите..... Или по точно казано......в количеството на парите.....
    А в статията е посочена още една причина..... Притесненията за "обслужване на масовия вкус"....... Което мен лично ме учудва....

    Bukalemun
  72. 72 Профил на teal
    teal
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Не знам тоя НАТФИЗ дали още бълва кадри, но ако да, то положението е трагично.Да го правят един ПУЦ за преквалификация на завършилите там.Иначе както горе някой написа, варианта е унгарския и то от сега, до към още 30 години след това..Не е възможно просто да се вземе отнощение то този въпрос, без да се наруши благоприличието..Били сме минали прехода.Приказки за наивници.Докато в Б-я не се извърши лустрация, няма как да влезем в началото на прехода.Не било демократично.А демократично ли е да те управляват от незнам си коя сигурност и криминални типове, които визуално им личи, че са такива.Иначе, след Митко Щерев ще се появят не само те, но други незнайни, заслужили и интелигентни творци на нещо си.Че са в правото си да.Но да нямат куража и смелоста да се изразят ясно и точно. Какво се случва в днешното кино и телевизии.Един български филм да започнеш да гледаш, един водещ или новинар, ще трябва на 5-тата минута да спреш говора.Това са ги учили, да имитират някого , но не и себе си, защото виждате ли, героя трябвало да се имитира.То хубаво ама, режисьра ли ще прецени дали се получава имитацията или зрителя.Парцалев да не би да имиташе героя си.Масово в последно време беше имитацията на Бетина Жотева.Може да ти спре дъха и да получиш травми ако слушаш.За фалцетите и високите честоти не ми се говори.

  73. 73 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3457 Неутрално

    До коментар [#70] от "klimentm":

    По принцип стоя далеч от хора хванали в ръцете си нобеловия приз.....
    От година на година.....тази международна награда става все по идеологическа.....
    Следя работите на сценаристи като Мехмет Боздаг....например....

    Bukalemun
  74. 74 Профил на gr52
    gr52
    Рейтинг: 800 Неутрално

    Много режисьор, много нещо!Аз така и не разбрах, кой пречи сега да се прави хубаво кино в България?Между другото някой знае ли какво ша да е това "хубаво кино". Кой решава какво е хубаво и какво е лошо? Режисьорите ли? Правителството ли? Може би зрителите?
    —цитат от коментар 69 на Pontif New Dnevnik SUCK


    Просто е. Реват за това, че са застрашени субсидиите за правене на филми, които никой не иска да гледа, и чиито разходи традиционно, още от социалистическо, бяха покривани от държавата. Това е художествената самодейност в културата ни - ако още си спомняш, какво в България се наричаше "художествена самодейност" - три поколения бездарници и хайлази с това се прехранваха.

  75. 75 Профил на gr52
    gr52
    Рейтинг: 800 Неутрално

    До коментар [#71] от "eti mehter":

    Ети, в тази дискусия с всеки постинг растеш в очите ми.

  76. 76 Профил на Alexander Peytchev
    Alexander Peytchev
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#45] от "Сенсей НАНАЙ":

    Проверимо е на сайта на Националния филмов център. Така е, Ники Илиев, както и Яна Маринова, и Башар Рахал, и др., финансират филмите си изцяло с частни средства.

  77. 77 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 1290 Неутрално

    Потресена съм колко много режисьори имало в България. Какво ли са изрежисирали и режисират. Мързеше ме да преброя колко точно от двеста и седемдесетте подписали са, но пък установих, че само 13-14 са актьорите в списъка. Като се има предвид, че български филм много трудно ще догледаш до края, да не кажа и до средата, не е трудно да се заключи, че режисьорската кльопачка е силно засегната. Между другото забелязах, че евродепутатът Слабаков не се е подписал, а неговите филми са еталон за негледаемост. Друго си е европейската заплата.

  78. 78 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 670 Неутрално

    [quote#8:"Virgin"][/quote]

    Холивудски филми, на печалба няма, това е неписан закон.

  79. 79 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1426 Неутрално

    Киното винаги е било предназначено за масата. То си има друго предназначение извън изкуството. Дръжава, която не го е разбрала си е за сметка на нейните поданици.

  80. 80 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 452 Неутрално

    До коментар [#37] от "Filofob":

    До коментар [#19] от "tamada": Всъщност вече има стрийминг услуги с български филми. Какви са данните от гледаемостта? И дали не се гледат старите от преди 90-та в пъти повече от новите.
    —цитат от коментар 37 на Filofob


    А откога е това "вече", знаеш ли?
    Имаше няколко опита, които се провалиха. Освен тях единствено Нетера успя някак да поддържа гледане през Интернет (защото това не им е основния бизнес). Само че те дълго време държаха само стари български филми и то с лошо качество. После се насочиха само към българите в чужбина. Чак сега съвсем наскоро пуснаха Нетера+ с неудобен интерфейс, в която има едва 20 и няколко български филма от последните 10 години. И то половината са от последните 3 години.
    И сега преди само 2 месеца излезе Гледам.бг, в която има по-малко от 30 нови български филма.
    При това говорим само за игралните. А освен тях в България се правят и документални.
    Какви данни очакваш?

    А всъщност многото филми, които излизат заслужават ли в цялостта си да ги знаем?
    —цитат от коментар 37 на Filofob


    Къде съм казвал, че трябва да знаеш всички в цялост? Защо изопачаваш думите ми?
    От 20 филма годишно поне 5-6 трябва да се рекламират усилено. Ти как разбираш кой филм си струва, след като до теб дори не достига информацията, че съществуват?

    Критика-или по-скоро ревюта при това в масови медии все пак има.
    —цитат от коментар 37 на Filofob


    Има грънци. От дъжд на вятър излизат новини, че единици филми са спечелили нещо на фестивал.

    Салоните какво са виновни, че търсят печалба?
    —цитат от коментар 37 на Filofob


    Нищо не си разбрал. Я се върни и прочети какво точно написах!

    В Пазарджик има едно малко кино. Което по чудо се появи след затварянето на истинското голямо.
    —цитат от коментар 37 на Filofob


    Ама не говорим за някакво "едно" кино, нито за пътуващото лятно кино на БНТ, нито за обиколките на София филм фест. Това са кръпки. Говорим за обикновен нормален достъп до кино. Половината българи го нямат и причината далеч не е само в бедността.

  81. 81 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 452 Неутрално

    До коментар [#44] от "Filofob":

    До коментар [#39] от "Сенсей НАНАЙ": То тъй, ама Илиев поне изцяло си финансира филмите. Не чака на държавна субсидия... Той как няма проблем с кината?
    —цитат от коментар 44 на Filofob


    Глупости.
    Ники Илиев всеки път кандидатства пред НФЦ и недоволства, че не го одобряват. Възраженията му са основателни, но са срещу това как се раздават субсидиите, а не срещу съществуването на субсидии.
    И естествено, че също има проблем с недостатъчното кина. Всички кинаджии имат.

  82. 82 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 452 Неутрално

    До коментар [#68] от "klimentm":

    До коментар [#1] от "eti mehter": Разликата е огромна,Холивуд не прави филми с парите на данъкоплатците а с тези на продуцентите!
    —цитат от коментар 68 на klimentm


    Глупости.
    Първо, парите изобщо не са само на продуцентите, а предимно на банки и инвеститори. Което в България не може да стане по много причини.
    Второ, в САЩ 40 щата от общо 50 дават субсидии и данъчни облекчения за кино, които може да стигат и 30-35% от бюджета изхарчен в съответния щат. Годишно става дума за милиарди долари общо за САЩ. И процуцентите често избират къде да снимат спрямо това какви са изгодите в даден щат.
    Примерно "Алита" на Джеймс Камерън имаше бюджет 200 млн долара. Но всъщност е най-много 170, защото спести поне 30 млн само от субсидии и данъчни облекчения. Ако звезда като Камерън се бори за субсидии смятай как е при останалите.

  83. 83 Профил на filofob
    filofob
    Рейтинг: 1389 Неутрално

    До коментар [#37] от "Filofob":
    —цитат от коментар 80 на tamada


    Къде съм писал, че мамин Ники не е кандидатствал за субсидия? Той редовно си мрънка по интервюта. Но е факт, че си намира пари за блудкажите. А и не е само той.
    Как ще избереш кой филм от тези 20 да рекламираш? Всъщност, доста филми се рекламираха усилено. Това, разбира се са комерсиалните проекти.Като под комерсиални да се разбира такива, които искат да достигнат публиката. Не да чакат някой административно да вкара хората в кината. И доста успяха. Доза Щастие без да е някакъв шедьовър, все пак има история и без държавно финансиране беше най-гледан за годината.
    Какво трябва да се направи за кината? Държавата да създаде държавни кина по села и паланки, които задължително да пускат високо интелектуалните шедьоври, които иначе никой не иска да ги гледа? Или салоните да бъдат принудени да ги въртят въпреки че няма публика за тях? Това може да стане в София, където мултиплексите могат да издържат да пускат филми на загуба. Но точно п малкото кино с един салон в малкия град ше фалира. Или идеята е държавата да плаща за прожектирането на филми, които изначално не са правени за широка аудитория и не се реализират добре по фестивали(успехът там си е достатъчна реклама). Всъщност, където има инициатива и смисъл нещата стават. Г8 е успешен проект, без принуда и държавна намеса. Има публика, за дълбоко и некомерсиално кино. Но тя е обусловена от определени икономически условия и среда. Няма да я намериш(поне не и голяма) във Видин или Разград.В такива населени места точно инициативи като лятното кино са приложими. И изобщо, не насилственото прожектиране на некомерсиално кино ще доведе до създаване на култура и нагласи за гледане на такива филми. Друг е въпросът в каква степен претенциите за дълбокомислие и интелектуално отговарят на действителността. И изобщо се пропуска фактът, че билетчето за кино не е евтино и този тип забавление като цяло и в световен мащаб отстъпва пред гледането на екрана у дома. И няма как да борим този процес с държавна намеса.
    Един прост приемер за сравнително масова медия с редовни ревюта, с един от най-посещаваните форуми в нета е СЕГА. Когато бъде пуснат български филм редовно се прави рецензия. В повечето случаи опустошителна. Отделно има статии за кино фестивали и изобщо кино от една профсорка

  84. 84 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 712 Неутрално

    Кой е тоя Ники Илиев? Баси, колко не съм в час. Не че държа да зная. От толкова "културни" хора в България ми е много по-добре са съм си пълен простак!

  85. 85 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 712 Неутрално

    Да не е нещо, кат вегана в алпинизЪмЪ?

  86. 86 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3272 Неутрално

    До коментар [#82] от "tamada":

    Това не са субсидии в истинския смисъл на думата, щата NY например дава данъчни облекчения на снимачните екипи и групи защото те ползват хотелите ресторантите и др видове услуги което е добре за щата. Така нареченото Независимо кино ползва действително пари от различни фондове, градския или щатски бюджет и най различни други организации, но това не важи за Холивуд , обикновенно това са нискобюджетни филми - игрални или документални. Същото важи и за театрални балетни или подобни културни мероприятия

    klimentm
  87. 87 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 452 Неутрално

    До коментар [#83] от "Filofob":

    Къде съм писал, че мамин Ники не е кандидатствал за субсидия?
    —цитат от коментар 83 на Filofob


    Ами смисълът на думите ти беше точно такъв – сам си финансира филмите без да чака държавна субсидия. Че нямал проблем с киносалоните. Че комерсиалните блудкажи като неговите не били драпали за държавно финансиране.
    От което правиш извод, че няма нужда от субсидии. Е, като няма нужда защо Илиев кандидатства редовно?

    Или идеята е държавата да плаща за прожектирането на филми, които изначално не са правени за широка аудитория и не се реализират добре по фестивали...
    —цитат от коментар 83 на Filofob


    Все още не си разбрал какво казах за киносалоните. И не ми приписвай идеи, за които дори не съм намеквал!

    Един прост приемер за сравнително масова медия с редовни ревюта, с един от най-посещаваните форуми в нета е СЕГА. Когато бъде пуснат български филм редовно се прави рецензия. В повечето случаи опустошителна.
    —цитат от коментар 83 на Filofob


    Измишльотини, от които личи, че не четеш редовно "СЕГА".
    Там има предимно новини за филми, малко от тях български, а рецензиите са изключително малко. За последната 1 година има общо 8 рецензии (не броим "Физика на тъгата", който не е български). И то някои са за филми излезли предната година. Това са рецензиите. Останалото са новини и също са много малко, преразкази на сюжета, обяснения какви още филми е снимал режисьорът и прочие статии, които не са рецензии.
    От тези 8 една е публикувана цели 6 месеца след излизането на филма у нас ("Бащата") и остават 7, от които също има ненавременни. От общо 37 пълнометражни за 2019. Почти няма дума за късо- и среднометражното кино, като изключим "Златната ябълка". От общо 56 броя за 2019.

    И престанете да сочите една медия или един сайт, и да ми казвате, че "има". Дори в киното.бг, дето е специализиран почти няма рецензии – те там са още по-малко, отколкото в СЕГА. Отделно, че връзката към българските филми в менюто не работи. Има раздел, но трябва да поровиш, докато откриеш как да стигнеш до него.

    Освен това има масова заблуда, че щом нещо присъства в Интернет, значи всичко е наред. СЕГА от няколко години излиза на хартия само веднъж седмично. А преди това колко от българите имаха достъп до опозиционен вестник като него, след като 80% от разпростанението се държи от Пеевски?
    Дори и онлайн нещата изобщо не са добре. Ние сме на последно място в ЕС по достъп до Интернет. В момента сме на около 78%, но редовно го ползват 69%, като "редовно" означава по-често от веднъж седмично. А преди 3 години бяхме на 68% при нормалното за ЕС от 88-98%.

  88. 88 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 452 Неутрално

    До коментар [#86] от "klimentm":

    До коментар [#82] от "tamada": Това не са субсидии в истинския смисъл на думата...
    —цитат от коментар 86 на klimentm


    Разбира се, че са субсидии. Всичко, което ти намалява разхода са субсидии.
    Разбира се, че има значение дали рискуваш цялата сума или имаш гарантирано връщане на част от нея, без значение дали филмът ще излезе на екран.

    ... щата NY например дава данъчни облекчения на снимачните екипи и групи защото те ползват хотелите ресторантите и др видове услуги което е добре за щата.
    —цитат от коментар 86 на klimentm


    Ама не ми говори за "щата NY например", щото аз говоря за десетки щати! И не ми цитирай примери току-що изровени от Гугъл! Доста щати позволяват много бързо да си върнеш едни много прилични пари обратно, още преди да си завършил продукцията. Защото освен redeemable tax credit има transferable tax credit и cash rebate.

  89. 89 Профил на filofob
    filofob
    Рейтинг: 1389 Неутрално

    До коментар [#87] от "tamada":


    До коментар [#87] от "tamada":

    Смисълът е, че Илиев или примерно създателите на Доза шастие са успели да си намерят финансиране различно от държавното. Можело значи. В такъв свят живеем. А като има активност и инициативност, за филмите се шуми и се представят по медиите. Без да е задължително това да става със скъпа рекламна кампания. Тука си трябват продуценти. Между другото, как се оправят от Агитпроп. Тяхното е съвсем некомерсиално. А филмите им се въртяха и въртят по специализираните кина.
    За кината ти обясних, че мрънкането няма салони е безпредметно и непродуктивно. Това са процеси, които са естествени. Не можеш да накараш хората да дадат една немалка сума за филм, който могат да си свалят. А за български с претенции за АРТ...съвсем. Това е положението. И преди 1989 г. е имало специализирани салони за авторско кино. Но не в Благоевград или Добрич. И тогава, когато салоните са били навсякъде и киното масово забавление са се гледали най-вече филми близки до хората.
    Очакваш масова медия да представя всеки един Бг филм. Като голяма част от тях дори и не стигат до масови прожекции.Ама колко хора влизали в сайта. Ама голяма част нямали интернет. А точно пък те са задълбочени любители и копнеят за авторско кино. А за късометражни филми направо душата си дават. Киното, особено некомерсиалното е много високо в пирамидата на Маслоу. А повечето хора остават много нива под него. И не страдат от това. И какво предлагаш-предаване за ново кино по БНТ, в което да се представя всеки един нов филм(а може ли и отрицателни рецензии).Ама пък ще кажеш кой ти гледа БНТ? Тогава да принудим всички ефирни телевизии да го предават. Ама хората ще изключат телевизора...усещаш ли докъде стигаш с големите обобщения.

  90. 90 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 452 Неутрално

    До коментар [#89] от "Filofob":

    Смисълът е, че Илиев или примерно създателите на Доза шастие са успели да си намерят финансиране различно от държавното. Можело значи.
    —цитат от коментар 89 на Filofob


    Никой не казва, че не може. Но го могат само единици. Нямаме финансов обем, който да захрани нормален кино пазар. Ако държавата не подпомага сектора ще изчезнат и тези малко филми, които се правят изцяло с частни пари. Просто няма да има достатъчно кинаджии и достатъчно налична техника в България.

    За кината ти обясних, че мрънкането няма салони е безпредметно и непродуктивно. Това са процеси, които са естествени.
    —цитат от коментар 89 на Filofob


    Упорито не искаш да разбереш какво точно казах за киносалоните.

    Очакваш масова медия да представя всеки един Бг филм.
    —цитат от коментар 89 на Filofob


    Престани да изопачаваш думите ми!
    Явно май си се сетил какъв е проблемът с киносалоните, но нарочно се правиш на ударен. Само не разбирам каква ти е изгодата да лъжеш толкова много?

  91. 91 Профил на filofob
    filofob
    Рейтинг: 1389 Неутрално

    До коментар [#90] от "tamada":

    Отзад напред: Ти се оплака първо, че нямало отразяване на българското кино и дори нямало неща като рецензии и критика. Дадох ти пример с много посещаван сайт, който отразява каквото българско излезе по кината. Е, не в най-добра светлина. Ама нали искаме рецензии. Последва обяснение , че видиш ли за миналата година било отразени само ОСЕМ филма от всички снимани. И как сайтът не бил посещаван. Направи си труда и да намериш покритието с интернет. И как народът копнеещ за кино не е достатъчно информиран. Какво е изопачаващото в цитата, който си дал? Това е твоята мисъл.
    Ако имаш да казваш нещо за кината го кажи. Оплака се, че няма салони. И какво предлагаш?
    Кой е казал , че съм против държавното финансиране на киното? Друг е въпросът дали българското общество като цялост има нужда от това кино. Ако е за поддържане на отрасъла сериалите и чуждите продукции го правят в индустриални размери. Но приемаме, че все пак културата трябва да се поддържа дори и да е излишна за масата.
    Но каква е идеята на това финансиране? Създава се усещането, че често филмите се правят самоцел. Да се вземат парите. Да се начеше нечие его. Без никаква идея да стигнат до публиката. Какъв е смисълът на това кино, което месеци след създаването му е забравено от всички. А.Димитрова беше направила един обзор в Сега точно в тая насока. Кой филм колко финансиране е получил и какво се е случило с него. И да не се връщаме към това, че разпространителите са виновни. Има ли желание и хъс от създателите и ако продуктът е качествен ще стигне до публиката си. Считам, че както и досега трябва да се финансират частично филмите. За да прояви продуцентът активност и желание да направи нещо, което да се гледа. Примерно Възвишение е финансиран наполовина. А това е пример за успешен филм одобряван и от публика и от критика. И хайде да си го кажем- в случая всички кино дейци са обединени, но иначе ще си прегризат гушите в борба за финансиране. И именно от кинаджийските кръгове са обвиненията за субективизъм, неясни критерии и връзкарство. Та някъде по пътя остава и идеята за качествено кино.

    п.п Между другото точно Божинов споменава в едно интервю, че в Гърция държавното финансиране е дори още по-малко. Интересно ми е какво е в Румъния. Там поне създават много успешно фестивално кино. Нищо, че от него ти иде да си прережеш вените. И аз се радвам, че като че ли филмопроизводството ни поизлезе от този период на самоцелна тягост, горест и безнадеждност в сюжетите си.

  92. 92 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 452 Неутрално

    До коментар [#91] от "Filofob":

    Ох, пак много глупости си натряскал.

    До коментар [#90] от "tamada": Ти се оплака първо, че нямало отразяване на българското кино и дори нямало неща като рецензии и критика. Дадох ти пример с много посещаван сайт, който отразява каквото българско излезе по кината.
    —цитат от коментар 91 на Filofob


    Първо, СЕГА не е много посещаван сайт. В момента е на около 5-6 място сред новинарските медии, (а общо сред българските сайтове е на 40-то място), но само заради пандемията, протестите срещу правителството и предстоящите избори. От есента посещенията му постоянно намаляват и скоро ще се доближи до 14-то място, където беше миналата зима.
    Дневник традиционно е много по-посещаван от него и също пише за култура. Къде е филмовата критика тук? Къде е в останалите големи медии, по-големи от СЕГА?
    И въобще какво означава много посещаван, знаеш ли? Ами погледни брояча на Дневник! Статиите обикновено се четат от по няколко хиляди души. Само най-най-злободневните статии за корупция или пресни събития може да стигнат 15-30 000 прочитания. Но това са посещения, а не уникални потребители – просто тези статии събират много коментари, хората се връщат отново към тях, което променя брояча.
    Посочих ти и пример със специализирано издание за кино. Къде е критиката там?

    Направи си труда и да намериш покритието с интернет.
    —цитат от коментар 91 на Filofob


    А така като гледаш какви неща пиша не ти ли хрумва, че може да познавам медиите и потреблението без да търся специално за теб? Че за разлика от теб не развивам дълги дървени философии? Айде сравни твоите и моите коментари преди да ръсиш измишльотини!

    Какво е изопачаващото в цитата, който си дал? Това е твоята мисъл.
    —цитат от коментар 91 на Filofob


    Айде, щом е моята посочи къде точно съм казвал, че очаквам медията "да представя всеки един Бг филм"! Къде изобщо съм казвал "всеки", след като през цялото време говоря за съотношение?
    И защо продължаваш да ми сочиш една медия, след като разговорът е за целия медиен бранш в България? У нас липсват рецензии дори за някои наградени на наши фестивали филми. Липсват и във в. СЕГА. А ти ми говориш някакви измишльотини за "редовно".

    Ако имаш да казваш нещо за кината го кажи. Оплака се, че няма салони.
    —цитат от коментар 91 на Filofob


    Е, колко пъти да го казвам? Освен че няма достатъчен брой казах и едно много важно нещо за киносалоните. Три пъти те карам да го прочетеш и ти все отказваш да го направиш.

    Затова и тук спрях да чета коментара ти. Пределно ясно е какви още локуми си разтеглил надолу.

  93. 93 Профил на filofob
    filofob
    Рейтинг: 1389 Неутрално

    Чукча читател...
    Интелектуалецо, това дето си го написал за аргумети ли минава? Сам не можеш да следваш логическата нишка на спора и какво вече сме казали. Колко пъти да попитам какво предлагаш? Явно ти е мъка, че популярните медии Блиц или ПИК нямат рубрика за българско кино или пък Планета. И, че на медиите не им дреме. Това е защото и на целокупния народ му е все тая за българско кино. Да не казвам, че ако зависи от тези, до които уж искаш да стигнеш всички ще сте откачени от цицата на държавата. А тия проценти, които нямат интернет и, за които лицемерно си се загрижил пикаят на вашето кино и това, че ви трябва финансиране, за да имате уиски и цигари. Бягай да ги ограмотяваш за Бергман и Тарковски и колко е революционен дългият кадър с гората при Куросава.
    За кината, пак не предлагаш решение. За пътите, в които потрети-написах го вече, можеше да обобщиш какво решение предлагаш на проблема, че хората генерално не ходят на кино. И почти никой няма нерви и пари за българско такова.
    И както написах вече и ти си прочел(не се прави на начинаеща кино труженичка ощипана от продуцента) дръжте се за паричките, които получавате и не се опитвайте да се месите в глобални проблеми извън вашата компетентност и влияние.

  94. 94 Профил на Ала Пугачова
    Ала Пугачова
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Защо няма филми като старите на Тодор Колев сега ? В същата лицемерна партийна джунгла сме като тогава





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK