
© Анелия Николова
Режисьори, актьори, продуценти, сценаристи, оператори, сценографи, критици предупреждават, че промените в Закона за филмовата индустрия ще доведат до административен произвол и корупционни практики.
Над 270 режисьори, актьори, продуценти, сценаристи, оператори и други филмови дейци се подписаха през уикенда в отворено писмо с искане президентът Румен Радев да наложи вето на Закона за филмовата индустрия. Броят на подписалите се расте всеки ден.
Ние, долуподписаните български режисьори, актьори, продуценти, сценаристи, оператори и други филмови дейци, водени от разбирането за устойчиво развитие на българското кино и създаването на целесъобразна, ефективна и ефикасна нормативна уредба в областта на българската културна политика, заявяваме, че не приемаме Закона за изменение и допълнение (ЗИД) на Закона за филмовата индустрия (ЗФИ), гласуван на второ четене в Народното събрание на 17.02.2021 г. и апелираме към президента на Република България, г-н Румен Радев да наложи вето на закона според неговите правомощия.
В текста има нововъведения с категорично ретрограден характер в разрез с европейските практики и процеса на създаване на високохудожествено кино. Становище по тези конкретни текстове и възражения относно противоречията с европейското законодателство и нарушенията на Закона за нормативните актове и правилника на Народното събрание ще изложим в искането ни за президентското вето.
По същество, измененията в ЗФИ нанасят тежки дългосрочни последици за българското кино, защото представляват фундаментална подмяна на философията и принципите в закона, подмяна, която превръща изкуството и културата от ценност в продукт. Европейската практика и съвременните тенденции във филмовата индустрия на страните-членки на Европейския съюз показват точно обратното.
Хипотетичното увеличение на публичните финанси за българското кино служи за примамка, която да прикрие негативите от прибързаното и незаконосъобразно въвеждане в закона на схеми за финансови стимули и телевизионни сериали. Ние сме за модернизация на сектора, за реформа, която да включва всички утвърдени в европейската практика форми на държавно подпомагане, а това може да се постигне само с изработване на изцяло нов закон.
За съжаление, предлаганият ЗИД на ЗФИ е пълен с противоречия и ние не вярваме, че капацитетът на настоящата държавна администрация, ангажирана с прилагането му, е способна да ги преодолее. Нещо повече - измененията и промените в закона предпоставят усложнени процедури, които ще доведат до административен произвол и възможност за бъдещи корупционни практики. Затова искаме неговото цялостно преразглеждане след смяна на сегашната администрация в сектора.
Законът за филмовата индустрия е много повече от съвкупност от правила и норми. Той трябва да е, преди всичко, израз на държавната политика, на призмата, през която тя гледа на предмета на закона, а именно българското кино. В измененията привидно е заложена целта: срещата на зрителя с изкуството да е приоритет на държавната политика. Липсват обаче механизми за смислено осъществяване на тази среща чрез образователни цели и приоритети, както и на рамка за ефективно програмиране на българско кино в различните канали за разпространение.
Законът слага под една шапка високохудожественото кино, телевизионните сезонни сериали и финансовите стимули за чуждестранни продукции, осъществени в страната, като третира преференциално комерсиалния успех. Така целта на държавната културна политика се променя от формиране, образоване и културно извисяване в обслужване на масовия вкус. В този си вид законът не противостои на ценностната криза в обществото ни, а се превръща в нейно отражение и катализатор.
А именно кризата на ценности е основна пречка за устойчивото развитие на нацията!
1. Адела Пеева - режисьор
2. Анри Кулев - режисьор
3. Теодор Ушев- режисьор
4. Камен Калев- режисьор
5. Георги Дюлгеров- режисьор
6. Иглика Трифонова- режисьор
7. Александър Морфов - режисьор
8. Кирил Дончев - композитор
9. Весела Казакова- режисьор
10. Васил Живков- режисьор
11. Ивайло Христов- режисьор
12. Руси Чанев - актьор
13. Петър Попзлатев- режисьор
14. Киран Коларов- режисьор
15. Константин Божанов- режисьор
16. Малина Петрова- режисьор
17. Светла Цоцоркова- режисьор
18. Светослав Овчаров- режисьор
19. Димитър Коцев -Шошо- режисьор
20. Тонислав Христов- режисьор
21. Цанко Василев -фестивален директор
22. Весела Данчева- режисьор
23. Светлана Янчева - актриса
24. Мина Милева- режисьор
25. Елица Петкова- режисьор
26. Ованес Торосян - актьор
27. Майя Виткова-Косев - режисьор
28. Ралица Петрова- режисьор
29. Ваня Райнова - продуцент
30. Слава Дойчева - режисьор
31. Драго Шолев- режисьор
32. Надежда Косева- режисьор
33. Григор Лефтеров- режисьор
34. Димитър Петков- режисьор
35. Христо Симеонов- режисьор
36. Здравко Драгнев- режисьор
37. Цветан Драгнев- режисьор
38. Марио Кръстев- режисьор
39. Иван Тонев - оператор
40. Мира Сталева - фестивален директор
41. Галина Тонева - продуцент
42. Росица Вълканова - продуцент
43. Диана Андреева - Попйорданова - финансист
44. Биляна Томова - макроикономист
45. Иван Попйорданов - културен мениджър
46. Кирил Кирилов - продуцент
47. Крум Родригес - оператор
48. Кристина Спасовска - режисьор
49. Апостол Косев - музикант
50. Христо Бакалов - оператор
51. Йордан Петков - режисьор
52. Виктор Андреев - художник
53. Мартина Апостолова - актриса
54. Кирил Проданов - оператор
55. Кристина Ингилизова - продуцент
56. Александра Ингилизова - продуцент
57. Стефани Райчева - режисьор
58. Георги Чолаков - продуцент
59. Владимир Андреев - продуцент
60. Нина Пехливанова - продуцент
61. Светослaв Стоянов - режисьор
62. Филип Тодоров - продуцент
63. Елена Мошолова - продуцент
64. Андрей Гетов - режисьор
65. Катя Тричкова - продуцент
66. Любомир Младенов - режисьор
67. Вера Шандел - продуцент
68. Ирина Китова - преподавател
69. Валерия Попова - звукорежисьор
70. Филип Андреев - режисьор
71. Анна Петкова - режисьор
72. Константин Петров - сценарист
73. Иван Владимиров - режисьор
74. Петринел Гочев - режисьор
75. Гергана Змийчарова - актриса
76. Явор Веселинов - режисьор
77. Никола Бошнаков - режисьор
78. Габриел Георгиев - продуцент
79. Румен Василев - оператор
80. Станимир Трифонов - режисьор
81. Иван Кирилов - продуцент
82. Диана Ленкова - продуцент
83. Мартин Рупчин - продуцент
84. Петър Крумов - режисьор
85. Жанина Драгостинова - кинокритик
86. Рени Врангова - актриса
87. Светла Ганева - оператор
88. Валери Йорданов - актьор
89. Костадин Бонев - режисьор
90. Боряна Пунчева - режисьор
91. Любомир Халачев - режисьор и продуцент
92. Нели Огнянова - юрист
93. Георги Тодоров - Жози - художник
94. Искра Димитрова -кинокритик
95. Александър Смолянов - режисьор
96. Иво Николов - продуцент
97. Невена Андонова - продуцент
98. Надежда Маринчевска- кинокритик
99. Симеон Цончев - продуцент
100. Мария Аверина - режисьор
101. Атанас Киряков - режисьор
102. Мария Пищалова - икономист
103. Огнян Гелинов - режисьор
104. Цветан Недков - оператор
105. Катерина Ламбринова - кинокритик
106. Милена Андонова - режисьор
107. Рали Ралчев - оператор
108. Асен Владимиров - продуцент
109. Михаил Мутафов - актьор
110. Иван Савов - актьор
111. Румен Шомов - сценарист
112. Андрей Кулев - режисьор
113. Ася Кованова - режисьор
114. Йоана Атанасова - режисьор
115. Жезко Давидов - режисьор
116. Владимир Шомов - режисьор
117. Валентин Ганев - актьор
118. Никола Додов - актьор
119. Божина Панайотова - режисьор
120. Георги Челебиев - оператор
121. Калина Челебиева - художник
122. Иван Трайков - режисьор
123. Станислава Калчева - режисьор
124. Михаил Венков - режисьор
125. Николай Лазаров - оператор
126. Албена Пунева - режисьор
127. Ценка Куюмджиева-Шпоерке - режисьор
128. Анелия Мангърова - продуцент
129. Антония Милчева - режисьор
130. Владимир Игнатовски - кинокритик
131. Юлиан Атанасов - оператор
132. Елдора Трайкова - режисьор
133. Андрей Чертов - режисьор
134. Таня Доганова - Христова - режисьор
135. Петя Иванова - режисьор
136. Александър Грозев - кинокритик
137. Александър Донев - кинокритик
138. Петър Русев - режисьор
139. Румен Баросов - сценарист
140. Господин Неделчев - режисьор
141. Невелина Попова - сценарист
142. Вида Пиронкова - композитор
143. Галина Кралева - режисьор
144. Златка Керемедчиева - продуцент
145. Ирена Даскалова - режисьор
146. Джеки Стоев - режисьор
147. Сергей Комитски - режисьор
148. Велислав Казаков - режисьор
149. Мартин Илиев - режисьор
150. Мира Янкова - режисьор
151. Нели Калчева - киновед
152. Елица Матеева - кинокритик
153. Здравко Маринов - сценограф
154. Пламен Герасимов - оператор
155. Ралица Димитрова - режисьор
156. Ина Вълчанова - сценарист
157. Милен Витанов - режисьор
158. Мария Траянова - режисьор
159. Стефан Мавродиев - актьор
160. Гергана Димитрова - режисьор
161. Християн Ночев - режисьор
162. Светлана Кирилова - режисьор по монтажа
163. Валентин Кирилов - звукорежисьор
164. Галина Георгиева - режисьор
165. Любомир Йончев - режисьор
166. Иван Стоянович - режисьор
167. Тодор Мацанов - режисьор
168. Иван Кафеджийски - оператор
169. Петър Тодоров - режисьор
170. Павла Раковска - режисьор
171. Панчо Цанков - режисьор
172. Валентин Гошев - режисьор
173. Димитър Кабаиванов - кинокритик
174. Гергана Станкова - продуцент
175. Милен Панайотов - композитор
176. Божидар Манов - кинокритик
177. Ивайло Минов - режисьор
178. Константин Младенов - режисьор
179. Теодор Янев- оператор
5180. Неда Морфова - режисьор
181. Георги Андреев - оператор
182. Петя Александрова - кинокритик
183. Борислав Михайловски - продуцент
184. Веселин Тамахкяров - режисьор
185. Антоний Дончев - режисьор
186. Диана Георгиева - режисьор по монтажа
187. Ваня Баждарова - режисьор
188. Николай Волев - режисьор
189. Кръстьо Ламбев - продуцент
190. Мариана Христова - кинокритик
191. Петър Горанов - сценограф
192. Красимир Доков - актьор
193. Людмила Махалнишка - звукорежисьор
194. Деян Статулов - кинокритик
195. Иван Андреев - звукорежисьор
196. Димитър Радев - режисьор
197. Касиел Ноа Ашер - актриса
198. Станислав Семерджиев - сценарист
199. Жана Попова - преподавател
200. Гаро Ашикян - режисьор
201. Катерина Борисова - режисьор
202. Мирослава Гоговска - актриса
203. Христо Тотев - оператор
204. Владимир Трифонов - филмов програматор
205. Екатерина Минкова - режисьор
206. Татяна Пандурска - режисьор
207. Силвия Пешева - режисьор
208. Валентина Фиданова - Коларова - режисьор
209. Емил Йорданов - режисьор
210. Марина Янева - сценограф
211. Соня Александрова - кинокритик
212. Кристина Янева - актриса
213. Огнян Купенов - режисьор
214. Радослав Камбуров - режисьор
215. Искра Ангелова - актриса
216. Марио Марков - продуцент
217. Николай Иванов-ОМ- композитор
218. Радостина Нейкова - режисьор
219. Митко Новков - критик
220. Светлозар Георгиев - звукорежисьор
221. Марина Русинова - режисьор
222. Боряна Матеева - кинокритик
223. Емил Пенев - оператор
224. Чавдар Шинов - сценарист
225. Румен Стойчев -Джъмбо - художник
226. Красимир Андонов - оператор
227. Борис Траянов - звукорежисьор
228. Стефан Денолюбов - актьор
229. Донка Иванова - монтажист
6230. Симеон Киров - оператор
231. Руслан Грудев - режисьор
232. Жорета Николова -актриса
233. Орлин Руевски - оператор
234. Росица Цанева - режисьор по монтажа
235. Явор Калъчев - режисьор
236. Атанас Атанасов - актьор
237. Росен Елезов - режисьор
238. Александър Бъчваров - звукорежисьор
239. Иван Плачков - оператор
240. Петър Анев - кранист
241. Владимир Ангелов - режисьор
242. Николай Ангелов - Шуши - актьор
243. Красимир Стоичков - оператор
244. Екатерина Димитрова - филмов координатор
245. Константин Цанев - актьор
246. Георги Николов - продуцент
247. Николай Василев - режисьор
248. Димитър Николов - актьор
249. Светлана Лазарова - кинокритик
250. Мария Станишева - режисьор
251. Сотир Гелев - режисьор
252. Красимир Калушев - режисьор
253. Весела Зарева - режисьор
254. Олга Маркова - кинокритик
255. Рузие Хасанова - режисьор
256. Пенко Гелев - продуцент
257. Чавдар Т. Попов - оператор
258. Руси Люцканов - изпълнителен продуцент
259. Зорница Петкова - режисьор
260. Боян Папазов - сценарист
261. Димитър Костов - оператор
262. Мария Николова - режисьор
263. Хелия Чавдарова - сценарист
264. Чавдар Гагов - режисьор
265. Павлина Иванова - режисьор
266. Павлина Михайлова - сценарист
267. Илина Перянова - режисьор
268. Александър Симеонов - звукорежисьор
269. Вера Иванова - режисьор
270. Иван Богданов - режисьор
271. Иво Драганов - кинокритик
272. Мила Стойкова - режисьор
Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
eti mehter
Рейтинг: 3602 ЛюбопитноТака целта на държавната културна политика се променя от формиране, образоване и културно извисяване в обслужване на масовия вкус. В този си вид законът не противостои на ценностната криза в обществото ни, а се превръща в нейно отражение и катализатор
Bukalemun=======
Холивуд прави същото.....и то от половин век насам....но американската нация не мрънка.....
Защо ли?
Това е въпроса ми към 272 мата....
Сд
Рейтинг: 686 НеутралноТука първо вземат парите от държавата,откраднат половината и после само пиене,ядене и снимане на нещо колкото да запълнят лентата
tamada
Рейтинг: 1735 НеутралноДо коментар [#1] от "eti mehter":
Глупости.
В САЩ годишно се правят около 700 пълнометражни игрални филма (и далеч не само в Холивуд).
Колко от тях си гледал?
А колко от номинираните филми за Оскар и Златен глобус са ширпотреба за масовия вкус?
radelmarfx
Рейтинг: 757 НеутралноКултур трегерите нададоха масов вой че им спират субсидите от държавната мафия. Абе, ако сте толкова вървежни защо не продавате изкуството което правите и да живеете на гърба на това което правите?
Не поддържам никоя партия или чужда държава. Държавите са подтисници на свободния човек и на капитализма. Най удачната система която позволява най много свободи е анархическия капитализъм. Повече на моя канал: https://www.youtube.com/channel/UCtu_sd6wJycUkJwU8u4dkJw?view_as=subscriberМного просто, вие сте некадърници които не са творци а търтеи открили топлата вода създаващи халтура на издръжка на данъците на народа. Нали говорите за комерсиализация ами яхенте я тая комерсиализация направете пачка и се върнете в попрището да правите истинска култура. Не е трудно, проблема е че не можете.
vkiril
Рейтинг: 267 НеутралноДа оставим американците настрана. Къде са им на нашите културтрегери великите културни ценностни и прочие филми през последните 30 години, че нещо не се сещам за нито един?
Мрънкането е за едни кинти... по възможност без нищо насреща.
eti mehter
Рейтинг: 3602 ЛюбопитноДо коментар [#3] от "tamada":
BukalemunГлупости
======
Ти.....освен тая дума, други не знаеш ли?
Статията прочете ли я?
Не виждаш ли какво дълбоко противоречие има между филмовите творци и кино зрителите?
Червен дисибар
Рейтинг: 378 НеутралноАз да питам кинодейците кой трябва да ви прави "неретроградното" кино? Бойко Борисов ли??? Айде като сте такива естети правете "голямо и модерно"кино де.
Virgin
Рейтинг: 2240 НеутралноДори в Холивуд, който продава в цял свят има филми, които носят загуби.
Какво остава за продукции, които разчитат само на българския пазар, където честно казано няма и култура на гледане на кино.
eti mehter
Рейтинг: 3602 ЛюбопитноДо коментар [#5] от "vkiril":
BukalemunАмериканците ли?
Ми нека ги оставим.....но тогава нещата са още по трагични....
От статията се подчертава ясно, че поне 272 души се страхуват от... "обслужване на масовия вкус.".....
tamada
Рейтинг: 1735 НеутралноДо коментар [#4] от "radelmarfx":
Къде да го продават? Имаш ли представа как се продава филм, че даваш съвети?
Половината от българите нямат достъп до платено кино. Просто няма кина – до края на 90-те кината в България бяха около 180-190, до 2004 паднаха на 56 и това се задържа докъм 2015. Сега са около 74.
Хем нямаме достатъчно кина, хем нямахме вторично разпространение чрез DVD, хем сега все още нямаме стрийминг.
И проблемът не е в торентите, защото хората са склонни да плащат за българско кино, точно така както виждаме, че плащат за театър. Проблемът е, че в голямата си част киноразпространителите и собствениците на киносалони са едни и същи хора, което не е нормално. 70% от пазара се държи от представителите на големите американски студия. Е, как да стане?
Нямаме реклама и медийна кинокритика. Знаеш ли, че в последните 5 години в България се произвеждат почти толкова игрални пълнометражни филми, колкото се правеха по време на соца? По около 20-22 филма годишно (само през 2017 бяха 16).
На колко от тях си чувал имената?
Нали за да отидат хората да гледат един филм някой трябва да вложи достатъчно пари в рекламата? А за да излезе филмът в чужбина трябват пари и за маркетинг. Как да стане в тая бедна държава? Може да стане със субсидии, както е в цяла Европа, но НФЦ дава малко пари, които покриват само VPF таксите на кината.
В България дори от комерсиално кино трудно се печели. За да влизат някакви нормални печалби в националното кино трябва да сме държава от поне 60-80 милиона души. Ние няма как да го постигнем, затова е нужна пряка държавна помощ иначе просто няма да имаме кино.
tamada
Рейтинг: 1735 НеутралноДо коментар [#6] от "eti mehter":
Знам, бе. Освен тая дума ти зададох и едни въпроси. Айде да им отговориш, щом като си такъв експерт по киноиндустрията!
gun
Рейтинг: 515 НеутралноЧалгаризацията е в ход - само че започна първо в театрите. Министърът дава по 2.50 лв. за всеки продаден билет, независимо от това за какво е този билет. И познайте какъв стана репертоарът на театрите - Етажна гроздова, Баща ми ми е майка, Майката ми е син и пр. чалги, пълнещи салоните и осигуряващи по 2.50 от всеки билет. Министърът доволен, театрите пълни, интелектуалците - мълчаливи - както винаги...
За свободата на словото - форумът да е без регистрация!gerberche malko
Рейтинг: 0 НеутралноАбе тия американци няма да престанат да се объркват: първо се объркаха за това кой е най -корумпиран в БГ а сега и това: https://bntnews.bg/news/hero-mustafa-pozdravi-vezhdi-rashidov-za-zakona-za-filmovata-industriya-1094635news.html
А и да вземат да си стегнат оценителните агенции като Фич и Мудус, че само се излагаме тука и още колко пари трябва да идат на вятъра за нови монтажи в кино студио Бояна за снимки на чемджета, а с тоя закон ще е трудно.
stein
Рейтинг: 917 НеутралноНай-вероятно ще има вето, но парламентарните тикви и калинки ще действат пак на инат. Те толкова си могат.
"Свободата започва там, където свършва невежеството." Виктор Юго.eti mehter
Рейтинг: 3602 ВеселоДо коментар [#3] от "tamada":
BukalemunКолко от тях си гледал?
=======
Това ли е въпроса....?
Гледам.....пак си ме поканил на състезание по дълго уриниране, но този път няма да е твоята....
Не и под тази статия....
Тони КОСТОВ
Рейтинг: 1011 НеутралноЕвгени Будинов може да играе успешно само в рекламата на лекарство за запек. Той погледът му си е такъв - герберски.
svoboden
Рейтинг: 1587 НеутралноИзобщо не разбрах, какво точно искат.
radelmarfx
Рейтинг: 757 НеутралноЦелия ти рев е пак че няма помощ от държавата. Разберете, държавата не е създадена да ви помага, тя е създадена да облагодетелства олигархията. Докато не се светнете от това има да ревете. Не поддържам никоя партия или чужда държава. Държавите са подтисници на свободния човек и на капитализма. Най удачната система която позволява най много свободи е анархическия капитализъм. Повече на моя канал: https://www.youtube.com/channel/UCtu_sd6wJycUkJwU8u4dkJw?view_as=subscriber
tamada
Рейтинг: 1735 НеутралноДо коментар [#15] от "eti mehter":
А защо да не е под тази статия? Тук ръсиш измишльотини и тук е редно да ги докажеш.
Като изтърсиш, че Холивуд налага масовия вкус ще е много полезно за нас непросветените да обясниш защо смяташ така. Примерно като кажеш каква част от тези 700 филма годишно са масово кино.
Хем съм те улеснил. Много по-лесно и по-бързо, пък дори и като груба оценка е да покажеш каква част от номинираните за Оскар и Златен глобус филми са ширпотреба.
Е, вярно, че всеки път, когато задавам конкретни въпроси по твоите изцепки все избягваш да им отговаряш. Не веднъж-дваж, а всеки път се изсулваш, което няма как да е случайно. А значи или нищо не разбираш от темите, или лъжеш?
Кое от двете?
krummm
Рейтинг: 705 НеутралноКалин Сърменов и Христо Мутафчиев само не са се подписали.
tamada
Рейтинг: 1735 НеутралноДо коментар [#18] от "radelmarfx":
Тоест предлагаш да забравим, че преди изнасяхме домати за Полша, а сега ги внасяме оттам? Че чуждите субсидирани хранителни продукти скоро ще станат по-евтини от нашите?
Да не протестираме, че здравеопазването ни е толкова сбъркано, че първо нямаше пари, после взеха да изчезват лекарства от пазара, а сега вече няма и достатъчно лекари?
Да не ревем, че с нашите пари са положили тръба, която ни трови водата?
Вместо да млъкнем и да чакаме следващия удар няма ли да е по-лесно да свием сърмите на олигархията? А заедно с нея и помагачите като теб, които в нейна услуга ни съветват да си мълчим?
anlazar
Рейтинг: 406 НеутралноЗащо ли можещите,като Камен Донев,Рачков,Калин Врачански и др.ги няма?Само некадърниците.Вижте актьорите и се сещайте.
anlazar
Рейтинг: 406 НеутралноИ се оказве,че всеки втори българин е режисьор.Бизнес администрацията ряпа да яде
Полковник Паликъщов
Рейтинг: 796 НеутралноДали са тунеядци не знам, но че са некадърни съм 100% сигурен! Да гледаш български филм, където действието се развива толкоз мудно, си е цяла мъка!
Полковник ПаликъщовПоне на нивото на соцфилмите да бяха останали!
Полковник Паликъщов
Рейтинг: 796 ВеселоСигурно по брой режисьори на глава от населението сме на първа позиция в цял свят! Полковник Паликъщов
Molossian
Рейтинг: 1723 НеутралноДобре де, ама аз не разбрах какво точно не им харесва.
Panta rhei....Някаква връзка между несъгласието и текста на закона?
pamela
Рейтинг: 2502 НеутралноДа не би в другите държави да създават само шедьоври?
Навсякъде създават продукт за масовия зрител, а талантливите режисьори и актьори постигат и двете.
Добрите филми се купуват и излъчват и в други държави. Не е лошо да се види кои български филми са купени и разпространени и каква печалба са донесли.
tamada
Рейтинг: 1735 НеутралноДо коментар [#17] от "svoboden":
До коментар [#26] от "Molossian":
Ами те още преди месец започнаха да говорят какво точно не им харесва, но щом не се интересувате от тази индустрия, защо ви е да знаете?
23.01.2021
https://www.mediapool.bg/filmovi-deitsi-zakonovi-popravki-oblagodetelstvat-golemite-televizii-i-ubivat-kinoto-news317223.html
29.01.2021
https://www.investor.bg/ikonomika-i-politika/332/a/ekspert-triabva-da-se-prerazgledat-promenite-v-zakona-za-filmovata-industriia-320911/
historama
Рейтинг: 3929 НеутралноДо коментар [#10] от "tamada": "..За да влизат някакви нормални печалби в националното кино трябва да сме държава от поне 60-80 милиона души. Ние няма как да го постигнем, затова е нужна пряка държавна помощ иначе просто няма да имаме кино..."
Абсолютно точно. Затова в Европа се снимат главно копродукции. Дори и френската и италианската кинематографии, които са с традиции вече правят главно съвместни продукции - за по-лесно финансиране, и по-добро разпостранение.
Всъщност и кинематографията е бизнес!
ivanpopov
Рейтинг: 2299 НеутралноТрябва изобщо да се спре държавното финансиране на културните дейци. Не само пенсии и награди, ами и бюджетното финансиране. Идеите на комунизма, за културно развитие на нацията, не проработиха и е крайно време този недалновиден експеримент да бъде прекратен. Нека си изкарват прехраната, както всички други на пазара - продавайки крайния продукт на потребителите. И нека купувачите решат кое с стойностно и са готови да платят за него и кое не.
historama
Рейтинг: 3929 НеутралноДо коментар [#29] от "historama":
По същата логика и певците могат да поискат помощ от държавата, защото 6-7 млн България не е като Германия, Франция или пък САЩ. По време на соца нашите певци концертираха в необятния СССР, продаваха там плочи, и всичко бе добре. Между другото дори и тогава великият белгиец Адамо разчиташе на концерти във Франция и Италия, Пинк Флойд в САЩ, дори и Ролинг стоунс. Просто нещата се промениха.
historama
Рейтинг: 3929 НеутралноВ края на краищата да вземат пример от бившите соц страни, напр. Унгария. Унгария произвежда много порно филми, и добре ги реализира. У нас се опитват да подражават на Фелини, но той е класика, а класиките са за много лимитирана публика.
m17
Рейтинг: 2427 НеутралноДо коментар [#12] от "gun":
А какво предлагате да направим - данъкоплатците са плащаме за всички творения на културтрегерите от типа на "диалог с вагината ми". Който иска, да си намери финансиране и да си снима каквото си иска. Ако иска пари на данъкоплатците ще трябва да направи нещо гледаемо от съшия тоя данъкоплатец!!!
dedoliben
Рейтинг: 2356 Весело[quote#18:"radelmarfx"][/quote]
"Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис IIIТо субсидйи има проблемът е че за тях напират и нови лапачи.
И сега им дадоха по една малка лъжичка и на тях.
А Баницата една.
petrapetra
Рейтинг: 992 НеутралноНяма сфера на обществения живот, която да не се опорочи. С сигурност има частен интерес, ГЕРБ правят закони само по поръчка!
jel47547128
Рейтинг: 249 НеутралноЕдна групичка кинодейци искат да продължават да бъдат субсидирани за неща, които ги гледат самите те...
Filofob
Рейтинг: 684 НеутралноДо коментар [#19] от "tamada":
Дълбоко съм изненадан от становището, че българиТЕ биха плащали за сваляне на български филми. Предполагам, че имаш някакви наблюдения. Защото аз смятам точно обратното. Хората, които биха плащали за по-некомерсиално бг кино, а не за Диви и щастливи и приятелската самодейност на Н.Илиев можеш да ги преброиш на София филм фест и в Г8. Всъщност вече има стрийминг услуги с български филми. Какви са данните от гледаемостта? И дали не се гледат старите от преди 90-та в пъти повече от новите.
А всъщност многото филми, които излизат заслужават ли в цялостта си да ги знаем? Или количеството субсидирано с държавни пари е най-важното? Критика-или по-скоро ревютапри това в масови медии все пак има. И доколкото я следя повечето творчество варира от претенциозен талаш до става за гледане, с типичните недъзи на българското кино. Като в последните години вече имаме и комерсиални постни дъвки.
Но каквото става все пак излиза от България, бива оценено по конкурси и намира своя публика. Без държавата да плаща за маркетинг. То пък и да плаща...
Салоните какво са виновни, че търсят печалба? В Пазарджик има едно малко кино. Което по чудо се появи след затварянето на истинското голямо. Не можеш да очакваш да пускат филм, който изначално не е за масова аудитория. За да възпитават публиката. Друг е въпросът дали елитарността на този филм не е само поза.
Gerberche Malko
Рейтинг: 0 НеутралноДо коментар [#36] от "jel47547128":
Не бе хората направиха една супер продукция, в много кратко време, с “холивудски” монтаж и реквизит , направена 100% в кино студио Бояна, с Дубайски продуцент, с Белгарадски сценарист, отнасящ се за и едни чеммеджета. Кофтито е, че поръчката беше на вересия с обещания, че след малко седмици ще платим, само “да стане работата”. За съжаление нещата се проточиха и сега не само че нещата не отиват добре, паре нема, а потърпевшите искат възмездие. Но такъв е живота - риск печели или ... ходи за гъби
Сенсей НАНАЙ
Рейтинг: 0 НеутралноТо ей това е проблемът: че и комерсиално кино да се опитват да правят, то завършва още по-трагично от арт-киното, в което поне имаме малко повече традиции а и обикновено е по-нискобюджетно.
Може би затова се оплакват дейците. Ако ще се правят филми подобни на гореспоменатите, действително имат основания.
За сметка на това гледах няколко добри попадения в арт киното напоследък, от които не ме беше срам като ги гледам, примерно "Далеч от брега", режисьорът на който гледам, че се е подписал (Костадин Бонев). Имаше и един "Снимка с Юки", който си имаше някои от нескопосаните изпълнения, но в края на краищата е по-добър със сигурност от глупостите на Ники Илиев или опитите за Бони Клайд. А Серафим Тодоров се оказа по-добър актьор от повечето българска професионални актьори 😁😁😁
Храбър
Рейтинг: 3283 ГневноАми какво друго може да се очаква от гербери!?
"Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"Храбър
Рейтинг: 3283 ГневноБе то зависи и на каква роля попаднеш. "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
Тюфлекчия
Рейтинг: 1580 ВеселоДа обобщим накратко исканията на "творческите колективи":
Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!Пари да се дават само на заслужили другари (разбирай - завършили НАТФИЗ, където както знаем се влиза само по обективни критерии, а завършилите го са до един световноизвестни и успели навсякъде), за продукт без никакви критерии за реализация. Да бил "високохудожествен". И кой го решава това? Според мен държавата трябва да дава пари само за образователни филми и такива не-художествени, които могат да се ползват за популяризиране на България и българската култура в чужбина. Който иска да прави филми за 100 души "висококултурна" публика да си намира спонсори.
Тюфлекчия
Рейтинг: 1580 ВеселоАми то това е проблемът - повечето НАТФИЗ-продукти не могат да играят роля. Играят само себе си, във всичките си филми и театрални постановки. Които от тях имат късмета това да се хареса на публиката стават "известни" и имат участия. Които не ги харесат - бавно гният. Това е тъжната реалност на нашата актьорска гилдия. Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
Filofob
Рейтинг: 684 НеутралноДо коментар [#39] от "Сенсей НАНАЙ":
То тъй, ама Илиев поне изцяло си финансира филмите. Не чака на държавна субсидия. И май си избива парите. Необяснимо за мен, филмите му са много гледаеми( за българско кино). Той как няма проблем с кината? Идеята е, че тия комерсиални блудкажи поне са честни. Правят продукт за бързо смилане без интелектуални претенции. И без да драпат ( поне част от тях) за държавно финансиране.
Сенсей НАНАЙ
Рейтинг: 0 НеутралноНе съм сигурен. Източник?
Filofob
Рейтинг: 684 НеутралноДо коментар [#45] от "Сенсей НАНАЙ":
https://www.tvevropa.com/2014/12/arc104841/
https://segabg.com/node/114249
Това само за няколко секунди търсене. То би било и абсурдно точно неговите филми, които нямат дори илюзорна арт претенция да минат през комисията.Знае се, че Никито работи с рекламодатели и продуктово позициониране .
Gerberche Malko
Рейтинг: 0 НеутралноНищо, и точно за това “нашите приятели” от САЩ ни хвалят за закона, тяхните рейтингови анеции ни вдигат рейтинга. Също така ни помагат да борим корупцията “в особенно големи размери”, като ни насочват къде е тя и кой и с каква професия е най-корумпирания Българин (според тях)! Нещо неясно ?
Сенсей НАНАЙ
Рейтинг: 0 НеутралноДо коментар [#44] от "Filofob":
Ок, поразрових се, явно си прав. От интервютата му излиза, че действително сам си търси спонсори, не от държавата, макар че според мен всички търсят пари от държавата поне частично.
Но има нещо друго, което казваш - че идеята била, че са честни продукции. Аз пък колкото повече се размислям за неговите филми, ми се струва, че идеята е точно като на подписалите писмото - подобни буламачи да не получават в никакъв случай държавно финансиране. И това, че той успява да си избие парите всъщност е още един коз в полза на това твърдение. Държавата трябва да спонсорира проекти, които нямат голям шанс да си избият парите: в това е смисълът на нейното спонсориране. Сега още повече разбирам авторите. Защото крайната цел е да се развива вкуса към арт-киното, а не Никиилиевото.
Filofob
Рейтинг: 684 НеутралноДо коментар [#48] от "Сенсей НАНАЙ":
Aбсолютно. Но ако се разровиш ще видиш, че самите кино хора се дърлят на тема кой получава финансиране. И по какви субективни критерии. И как огромната част от тези филми се оказват снимани самоцелно. Без никакви опити за стигане до публиката. Създава се впечатление, че целта е да се вземат едни пари.
Сенсей НАНАЙ
Рейтинг: 0 НеутралноДо коментар [#49] от "Filofob":
Дай нещо конкретно като заглавие, като оплаквания, като автори на тези оплаквания. Така е трудно да преценя. Защото някой може да има основания да се оплаква, друг - не. Зависи за какво точно иде реч.
Роси
Рейтинг: 7938 НеутралноАми с този министър на културата, дето няма култура, не може да се очаква друго.
Gerberche Malko
Рейтинг: 0 НеутралноКой решава кога един човек е културен и кога “кефлииските” изказвания са признак за такава ?
olexander
Рейтинг: 1102 НеутралноСтига вече сте наричали "масовата култура" изкуство!
Победителите първо печелят, а след това отиват на война; победените първо отиват на война, а след това търсят начин да я спечелят.Разликата е подобна като между телефонен указател и "Война и мир" - формата и обема е сходна, но съдържанието е различно.
rkf46690675
Рейтинг: 803 НеутралноКЪДЕ ВИЖДАШ ДЕЙСТВИЕ В БЪЛГАРСКИ ФИЛМ?????
ИМА САМО НАПЪН НА РЕЖИСЬОРА ДА ИЗТЪКНЕ КОЛКО Е ИНТЕЛИГЕНТЕН,ФИЛОСОФСКИ МИСЛЕЩ,НЕСТАНДАРТЕН И НЕ ЗНАМ ОЩЕ КАКЪВ СИ...
Тюфлекчия
Рейтинг: 1580 ЛюбопитноВикаш "Бохемска рапсодия" не е изкуство, щото хората масово я харесват, а? Но пък виж филми с по 30 човека публика са "изкуство" отвсякъде? Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
pag
Рейтинг: 1200 ЛюбопитноА колко от тия са направени с държавни дотации?
Нула....... Знанието е сила, информацията - власт
silverman
Рейтинг: 725 Неутрално272-ма хрантутника, ревящи за държавна хранилка! Айде стига вече комунизъм!
eti mehter
Рейтинг: 3602 ВеселоХи хи... 🤣..... Всеки е избягал от ето това....
Bukalemun"Така целта на държавната културна политика се променя от формиране, образоване и културно извисяване в обслужване на масовия вкус."....
Как мога да гледам нещо което не е по вкуса ми.....!?
Може би само коментар 44 е изключение....
eti mehter
Рейтинг: 3602 ЛюбопитноДо коментар [#57] от "silverman":
BukalemunДано проблема е само в парите....но май не е.....
Май става въпрос за.....досегашно безсилие с усета за някаква промяна....
Trigonometrik
Рейтинг: 219 НеутралноОня ден се прибирам вкъщи, бях оставил радиото включено на WAXQ (живея в Ню Йорк Сити). Влизам и чувам едно врещене по радиото и веднага направих потресаващата (за себе си) аналогия: слушам американски Ален Мак. Музикант съм, няма да си кривя душата, че харесвам фюжън, прогрок, класическа музика, и много други неща, но така наречения "класик рок" си е баш халтурка, с малко изключения.
Trigonometrik
Рейтинг: 219 НеутралноКат' са замисля, трябва да е била Дженис или някоя друга девиантка. Навремето сички си бяха въобразили, че кат' не знаят нотите, са нищо повече от е'ни гении, ма не, не са. Упс, не бяха.
gr52
Рейтинг: 856 НеутралноМдааа... Производителите на АБСОЛЮТНО НЕГЛЕДАЕМИ ФИЛМИ реват за субсидийките... Държавата вече не искала да им плаща - за боклуците, с които СИМУЛИРАТ ИЗКУСТВО. Явно социализъмът свърши и за художествената самодейност. Малко късно, но свърши.
.............................
Е, има и някои изключения, признавам... Набиват се на очи, докато изчиташ поменнника. Само дето талантливият човек в бездарна среда също се води за бездарник. Да са си избирали приятелите...
..................................
Още 270 гласа за ДБ. Боку им унищожил изкуството, защото не наредил да им плащат за тоя, що духа. Да одят при Минеков - и на него никой не му купувал шедьоврите, та затова - протестър...
gr52
Рейтинг: 856 НеутралноЕти, в тази тема съм солидарен с всичко, което пишеш.
gr52
Рейтинг: 856 НеутралноВ Плевенския и в Ловешкия, ако някой нарушава дисциплината, го наказват, като го карат да гледа български филми - по 6 часа на ден. Било по-ефективно от карцера...
Oggie Petkov
Рейтинг: 397 НеутралноДо коментар [#8] от "Virgin":
Българските филми и артист/ки не стават за гледане. Некадърни са. Вероятно ВИТИЗ(НАТФИЗ) им изпива всичкия "талант".
eti mehter
Рейтинг: 3602 НеутралноДо коментар [#63] от "gr52":
BukalemunМерси колега.....
Защото темата е за много сериозна.....
canuck99
Рейтинг: 632 НеутралноТя Мустафата за всичко дава експертно мнение, голяма специалистка по всичко.
klimentm
Рейтинг: 3673 ВеселоДо коментар [#1] от "eti mehter":
klimentmРазликата е огромна,Холивуд не прави филми с парите на данъкоплатците а с тези на продуцентите! Който не му харесва "Жената чудо" или "Спасителите на Галактиката" да гледа френско кино!
Pontif New Dnevnik SUCK
Рейтинг: 1900 НеутралноМного режисьор, много нещо!
California Über AllesАз така и не разбрах, кой пречи сега да се прави хубаво кино в България?
Между другото някой знае ли какво ша да е това "хубаво кино". Кой решава какво е хубаво и какво е лошо? Режисьорите ли? Правителството ли? Може би зрителите?
klimentm
Рейтинг: 3673 ВеселоДо коментар [#66] от "eti mehter":
klimentmМожеше да подскажеш как Нури Джейлан например снима филмите си,или е недолюбван от теб?!
eti mehter
Рейтинг: 3602 НеутралноДо коментар [#69] от "Pontif New Dnevnik SUCK":
BukalemunМежду другото някой знае ли какво ша да е това "хубаво кино". Кой решава какво е хубаво и какво е лошо? Режисьорите ли? Правителството ли? Може би зрителите?
========
Аха.... Май си дойдохме на приказката....
В статията, 272 ма от елита на бг кино изкуството претендират, че това са те....
Въпроса е...... Защо претендират спонтанно....веднага след вкарването на даден закон.....?
В болшинството от досегашните коментари се твърди че причината са парите..... Или по точно казано......в количеството на парите.....
А в статията е посочена още една причина..... Притесненията за "обслужване на масовия вкус"....... Което мен лично ме учудва....
zrf42682444
Рейтинг: 18 НеутралноНе знам тоя НАТФИЗ дали още бълва кадри, но ако да, то положението е трагично.Да го правят един ПУЦ за преквалификация на завършилите там.Иначе както горе някой написа, варианта е унгарския и то от сега, до към още 30 години след това..Не е възможно просто да се вземе отнощение то този въпрос, без да се наруши благоприличието..Били сме минали прехода.Приказки за наивници.Докато в Б-я не се извърши лустрация, няма как да влезем в началото на прехода.Не било демократично.А демократично ли е да те управляват от незнам си коя сигурност и криминални типове, които визуално им личи, че са такива.Иначе, след Митко Щерев ще се появят не само те, но други незнайни, заслужили и интелигентни творци на нещо си.Че са в правото си да.Но да нямат куража и смелоста да се изразят ясно и точно. Какво се случва в днешното кино и телевизии.Един български филм да започнеш да гледаш, един водещ или новинар, ще трябва на 5-тата минута да спреш говора.Това са ги учили, да имитират някого , но не и себе си, защото виждате ли, героя трябвало да се имитира.То хубаво ама, режисьра ли ще прецени дали се получава имитацията или зрителя.Парцалев да не би да имиташе героя си.Масово в последно време беше имитацията на Бетина Жотева.Може да ти спре дъха и да получиш травми ако слушаш.За фалцетите и високите честоти не ми се говори.
eti mehter
Рейтинг: 3602 НеутралноДо коментар [#70] от "klimentm":
BukalemunПо принцип стоя далеч от хора хванали в ръцете си нобеловия приз.....
От година на година.....тази международна награда става все по идеологическа.....
Следя работите на сценаристи като Мехмет Боздаг....например....
gr52
Рейтинг: 856 НеутралноПросто е. Реват за това, че са застрашени субсидиите за правене на филми, които никой не иска да гледа, и чиито разходи традиционно, още от социалистическо, бяха покривани от държавата. Това е художествената самодейност в културата ни - ако още си спомняш, какво в България се наричаше "художествена самодейност" - три поколения бездарници и хайлази с това се прехранваха.
gr52
Рейтинг: 856 НеутралноДо коментар [#71] от "eti mehter":
Ети, в тази дискусия с всеки постинг растеш в очите ми.
Alexander Peytchev
Рейтинг: 9 НеутралноДо коментар [#45] от "Сенсей НАНАЙ":
Проверимо е на сайта на Националния филмов център. Така е, Ники Илиев, както и Яна Маринова, и Башар Рахал, и др., финансират филмите си изцяло с частни средства.
Мондиана
Рейтинг: 1350 НеутралноПотресена съм колко много режисьори имало в България. Какво ли са изрежисирали и режисират. Мързеше ме да преброя колко точно от двеста и седемдесетте подписали са, но пък установих, че само 13-14 са актьорите в списъка. Като се има предвид, че български филм много трудно ще догледаш до края, да не кажа и до средата, не е трудно да се заключи, че режисьорската кльопачка е силно засегната. Между другото забелязах, че евродепутатът Слабаков не се е подписал, а неговите филми са еталон за негледаемост. Друго си е европейската заплата.
chepokalipsis
Рейтинг: 1175 Неутрално[quote#8:"Virgin"][/quote]
Холивудски филми, на печалба няма, това е неписан закон.
Хи-хи
Рейтинг: 1436 НеутралноКиното винаги е било предназначено за масата. То си има друго предназначение извън изкуството. Дръжава, която не го е разбрала си е за сметка на нейните поданици.
tamada
Рейтинг: 1735 НеутралноДо коментар [#37] от "Filofob":
А откога е това "вече", знаеш ли?
Имаше няколко опита, които се провалиха. Освен тях единствено Нетера успя някак да поддържа гледане през Интернет (защото това не им е основния бизнес). Само че те дълго време държаха само стари български филми и то с лошо качество. После се насочиха само към българите в чужбина. Чак сега съвсем наскоро пуснаха Нетера+ с неудобен интерфейс, в която има едва 20 и няколко български филма от последните 10 години. И то половината са от последните 3 години.
И сега преди само 2 месеца излезе Гледам.бг, в която има по-малко от 30 нови български филма.
При това говорим само за игралните. А освен тях в България се правят и документални.
Какви данни очакваш?
Къде съм казвал, че трябва да знаеш всички в цялост? Защо изопачаваш думите ми?
От 20 филма годишно поне 5-6 трябва да се рекламират усилено. Ти как разбираш кой филм си струва, след като до теб дори не достига информацията, че съществуват?
Има грънци. От дъжд на вятър излизат новини, че единици филми са спечелили нещо на фестивал.
Нищо не си разбрал. Я се върни и прочети какво точно написах!
Ама не говорим за някакво "едно" кино, нито за пътуващото лятно кино на БНТ, нито за обиколките на София филм фест. Това са кръпки. Говорим за обикновен нормален достъп до кино. Половината българи го нямат и причината далеч не е само в бедността.
tamada
Рейтинг: 1735 НеутралноДо коментар [#44] от "Filofob":
Глупости.
Ники Илиев всеки път кандидатства пред НФЦ и недоволства, че не го одобряват. Възраженията му са основателни, но са срещу това как се раздават субсидиите, а не срещу съществуването на субсидии.
И естествено, че също има проблем с недостатъчното кина. Всички кинаджии имат.
tamada
Рейтинг: 1735 НеутралноДо коментар [#68] от "klimentm":
Глупости.
Първо, парите изобщо не са само на продуцентите, а предимно на банки и инвеститори. Което в България не може да стане по много причини.
Второ, в САЩ 40 щата от общо 50 дават субсидии и данъчни облекчения за кино, които може да стигат и 30-35% от бюджета изхарчен в съответния щат. Годишно става дума за милиарди долари общо за САЩ. И процуцентите често избират къде да снимат спрямо това какви са изгодите в даден щат.
Примерно "Алита" на Джеймс Камерън имаше бюджет 200 млн долара. Но всъщност е най-много 170, защото спести поне 30 млн само от субсидии и данъчни облекчения. Ако звезда като Камерън се бори за субсидии смятай как е при останалите.
Filofob
Рейтинг: 684 НеутралноКъде съм писал, че мамин Ники не е кандидатствал за субсидия? Той редовно си мрънка по интервюта. Но е факт, че си намира пари за блудкажите. А и не е само той.
Как ще избереш кой филм от тези 20 да рекламираш? Всъщност, доста филми се рекламираха усилено. Това, разбира се са комерсиалните проекти.Като под комерсиални да се разбира такива, които искат да достигнат публиката. Не да чакат някой административно да вкара хората в кината. И доста успяха. Доза Щастие без да е някакъв шедьовър, все пак има история и без държавно финансиране беше най-гледан за годината.
Какво трябва да се направи за кината? Държавата да създаде държавни кина по села и паланки, които задължително да пускат високо интелектуалните шедьоври, които иначе никой не иска да ги гледа? Или салоните да бъдат принудени да ги въртят въпреки че няма публика за тях? Това може да стане в София, където мултиплексите могат да издържат да пускат филми на загуба. Но точно п малкото кино с един салон в малкия град ше фалира. Или идеята е държавата да плаща за прожектирането на филми, които изначално не са правени за широка аудитория и не се реализират добре по фестивали(успехът там си е достатъчна реклама). Всъщност, където има инициатива и смисъл нещата стават. Г8 е успешен проект, без принуда и държавна намеса. Има публика, за дълбоко и некомерсиално кино. Но тя е обусловена от определени икономически условия и среда. Няма да я намериш(поне не и голяма) във Видин или Разград.В такива населени места точно инициативи като лятното кино са приложими. И изобщо, не насилственото прожектиране на некомерсиално кино ще доведе до създаване на култура и нагласи за гледане на такива филми. Друг е въпросът в каква степен претенциите за дълбокомислие и интелектуално отговарят на действителността. И изобщо се пропуска фактът, че билетчето за кино не е евтино и този тип забавление като цяло и в световен мащаб отстъпва пред гледането на екрана у дома. И няма как да борим този процес с държавна намеса.
Един прост приемер за сравнително масова медия с редовни ревюта, с един от най-посещаваните форуми в нета е СЕГА. Когато бъде пуснат български филм редовно се прави рецензия. В повечето случаи опустошителна. Отделно има статии за кино фестивали и изобщо кино от една профсорка
rincewind
Рейтинг: 1012 НеутралноКой е тоя Ники Илиев? Баси, колко не съм в час. Не че държа да зная. От толкова "културни" хора в България ми е много по-добре са съм си пълен простак!
rincewind
Рейтинг: 1012 НеутралноДа не е нещо, кат вегана в алпинизЪмЪ?
klimentm
Рейтинг: 3673 НеутралноДо коментар [#82] от "tamada":
klimentmТова не са субсидии в истинския смисъл на думата, щата NY например дава данъчни облекчения на снимачните екипи и групи защото те ползват хотелите ресторантите и др видове услуги което е добре за щата. Така нареченото Независимо кино ползва действително пари от различни фондове, градския или щатски бюджет и най различни други организации, но това не важи за Холивуд , обикновенно това са нискобюджетни филми - игрални или документални. Същото важи и за театрални балетни или подобни културни мероприятия
tamada
Рейтинг: 1735 НеутралноДо коментар [#83] от "Filofob":
Ами смисълът на думите ти беше точно такъв – сам си финансира филмите без да чака държавна субсидия. Че нямал проблем с киносалоните. Че комерсиалните блудкажи като неговите не били драпали за държавно финансиране.
От което правиш извод, че няма нужда от субсидии. Е, като няма нужда защо Илиев кандидатства редовно?
Все още не си разбрал какво казах за киносалоните. И не ми приписвай идеи, за които дори не съм намеквал!
Измишльотини, от които личи, че не четеш редовно "СЕГА".
Там има предимно новини за филми, малко от тях български, а рецензиите са изключително малко. За последната 1 година има общо 8 рецензии (не броим "Физика на тъгата", който не е български). И то някои са за филми излезли предната година. Това са рецензиите. Останалото са новини и също са много малко, преразкази на сюжета, обяснения какви още филми е снимал режисьорът и прочие статии, които не са рецензии.
От тези 8 една е публикувана цели 6 месеца след излизането на филма у нас ("Бащата") и остават 7, от които също има ненавременни. От общо 37 пълнометражни за 2019. Почти няма дума за късо- и среднометражното кино, като изключим "Златната ябълка". От общо 56 броя за 2019.
И престанете да сочите една медия или един сайт, и да ми казвате, че "има". Дори в киното.бг, дето е специализиран почти няма рецензии – те там са още по-малко, отколкото в СЕГА. Отделно, че връзката към българските филми в менюто не работи. Има раздел, но трябва да поровиш, докато откриеш как да стигнеш до него.
Освен това има масова заблуда, че щом нещо присъства в Интернет, значи всичко е наред. СЕГА от няколко години излиза на хартия само веднъж седмично. А преди това колко от българите имаха достъп до опозиционен вестник като него, след като 80% от разпростанението се държи от Пеевски?
Дори и онлайн нещата изобщо не са добре. Ние сме на последно място в ЕС по достъп до Интернет. В момента сме на около 78%, но редовно го ползват 69%, като "редовно" означава по-често от веднъж седмично. А преди 3 години бяхме на 68% при нормалното за ЕС от 88-98%.
tamada
Рейтинг: 1735 НеутралноДо коментар [#86] от "klimentm":
Разбира се, че са субсидии. Всичко, което ти намалява разхода са субсидии.
Разбира се, че има значение дали рискуваш цялата сума или имаш гарантирано връщане на част от нея, без значение дали филмът ще излезе на екран.
Ама не ми говори за "щата NY например", щото аз говоря за десетки щати! И не ми цитирай примери току-що изровени от Гугъл! Доста щати позволяват много бързо да си върнеш едни много прилични пари обратно, още преди да си завършил продукцията. Защото освен redeemable tax credit има transferable tax credit и cash rebate.
Filofob
Рейтинг: 684 НеутралноДо коментар [#87] от "tamada":
До коментар [#87] от "tamada":
Смисълът е, че Илиев или примерно създателите на Доза шастие са успели да си намерят финансиране различно от държавното. Можело значи. В такъв свят живеем. А като има активност и инициативност, за филмите се шуми и се представят по медиите. Без да е задължително това да става със скъпа рекламна кампания. Тука си трябват продуценти. Между другото, как се оправят от Агитпроп. Тяхното е съвсем некомерсиално. А филмите им се въртяха и въртят по специализираните кина.
За кината ти обясних, че мрънкането няма салони е безпредметно и непродуктивно. Това са процеси, които са естествени. Не можеш да накараш хората да дадат една немалка сума за филм, който могат да си свалят. А за български с претенции за АРТ...съвсем. Това е положението. И преди 1989 г. е имало специализирани салони за авторско кино. Но не в Благоевград или Добрич. И тогава, когато салоните са били навсякъде и киното масово забавление са се гледали най-вече филми близки до хората.
Очакваш масова медия да представя всеки един Бг филм. Като голяма част от тях дори и не стигат до масови прожекции.Ама колко хора влизали в сайта. Ама голяма част нямали интернет. А точно пък те са задълбочени любители и копнеят за авторско кино. А за късометражни филми направо душата си дават. Киното, особено некомерсиалното е много високо в пирамидата на Маслоу. А повечето хора остават много нива под него. И не страдат от това. И какво предлагаш-предаване за ново кино по БНТ, в което да се представя всеки един нов филм(а може ли и отрицателни рецензии).Ама пък ще кажеш кой ти гледа БНТ? Тогава да принудим всички ефирни телевизии да го предават. Ама хората ще изключат телевизора...усещаш ли докъде стигаш с големите обобщения.
tamada
Рейтинг: 1735 НеутралноДо коментар [#89] от "Filofob":
Никой не казва, че не може. Но го могат само единици. Нямаме финансов обем, който да захрани нормален кино пазар. Ако държавата не подпомага сектора ще изчезнат и тези малко филми, които се правят изцяло с частни пари. Просто няма да има достатъчно кинаджии и достатъчно налична техника в България.
Упорито не искаш да разбереш какво точно казах за киносалоните.
Престани да изопачаваш думите ми!
Явно май си се сетил какъв е проблемът с киносалоните, но нарочно се правиш на ударен. Само не разбирам каква ти е изгодата да лъжеш толкова много?
Filofob
Рейтинг: 684 НеутралноДо коментар [#90] от "tamada":
Отзад напред: Ти се оплака първо, че нямало отразяване на българското кино и дори нямало неща като рецензии и критика. Дадох ти пример с много посещаван сайт, който отразява каквото българско излезе по кината. Е, не в най-добра светлина. Ама нали искаме рецензии. Последва обяснение , че видиш ли за миналата година било отразени само ОСЕМ филма от всички снимани. И как сайтът не бил посещаван. Направи си труда и да намериш покритието с интернет. И как народът копнеещ за кино не е достатъчно информиран. Какво е изопачаващото в цитата, който си дал? Това е твоята мисъл.
Ако имаш да казваш нещо за кината го кажи. Оплака се, че няма салони. И какво предлагаш?
Кой е казал , че съм против държавното финансиране на киното? Друг е въпросът дали българското общество като цялост има нужда от това кино. Ако е за поддържане на отрасъла сериалите и чуждите продукции го правят в индустриални размери. Но приемаме, че все пак културата трябва да се поддържа дори и да е излишна за масата.
Но каква е идеята на това финансиране? Създава се усещането, че често филмите се правят самоцел. Да се вземат парите. Да се начеше нечие его. Без никаква идея да стигнат до публиката. Какъв е смисълът на това кино, което месеци след създаването му е забравено от всички. А.Димитрова беше направила един обзор в Сега точно в тая насока. Кой филм колко финансиране е получил и какво се е случило с него. И да не се връщаме към това, че разпространителите са виновни. Има ли желание и хъс от създателите и ако продуктът е качествен ще стигне до публиката си. Считам, че както и досега трябва да се финансират частично филмите. За да прояви продуцентът активност и желание да направи нещо, което да се гледа. Примерно Възвишение е финансиран наполовина. А това е пример за успешен филм одобряван и от публика и от критика. И хайде да си го кажем- в случая всички кино дейци са обединени, но иначе ще си прегризат гушите в борба за финансиране. И именно от кинаджийските кръгове са обвиненията за субективизъм, неясни критерии и връзкарство. Та някъде по пътя остава и идеята за качествено кино.
п.п Между другото точно Божинов споменава в едно интервю, че в Гърция държавното финансиране е дори още по-малко. Интересно ми е какво е в Румъния. Там поне създават много успешно фестивално кино. Нищо, че от него ти иде да си прережеш вените. И аз се радвам, че като че ли филмопроизводството ни поизлезе от този период на самоцелна тягост, горест и безнадеждност в сюжетите си.
tamada
Рейтинг: 1735 НеутралноДо коментар [#91] от "Filofob":
Ох, пак много глупости си натряскал.
Първо, СЕГА не е много посещаван сайт. В момента е на около 5-6 място сред новинарските медии, (а общо сред българските сайтове е на 40-то място), но само заради пандемията, протестите срещу правителството и предстоящите избори. От есента посещенията му постоянно намаляват и скоро ще се доближи до 14-то място, където беше миналата зима.
Дневник традиционно е много по-посещаван от него и също пише за култура. Къде е филмовата критика тук? Къде е в останалите големи медии, по-големи от СЕГА?
И въобще какво означава много посещаван, знаеш ли? Ами погледни брояча на Дневник! Статиите обикновено се четат от по няколко хиляди души. Само най-най-злободневните статии за корупция или пресни събития може да стигнат 15-30 000 прочитания. Но това са посещения, а не уникални потребители – просто тези статии събират много коментари, хората се връщат отново към тях, което променя брояча.
Посочих ти и пример със специализирано издание за кино. Къде е критиката там?
А така като гледаш какви неща пиша не ти ли хрумва, че може да познавам медиите и потреблението без да търся специално за теб? Че за разлика от теб не развивам дълги дървени философии? Айде сравни твоите и моите коментари преди да ръсиш измишльотини!
Айде, щом е моята посочи къде точно съм казвал, че очаквам медията "да представя всеки един Бг филм"! Къде изобщо съм казвал "всеки", след като през цялото време говоря за съотношение?
И защо продължаваш да ми сочиш една медия, след като разговорът е за целия медиен бранш в България? У нас липсват рецензии дори за някои наградени на наши фестивали филми. Липсват и във в. СЕГА. А ти ми говориш някакви измишльотини за "редовно".
Е, колко пъти да го казвам? Освен че няма достатъчен брой казах и едно много важно нещо за киносалоните. Три пъти те карам да го прочетеш и ти все отказваш да го направиш.
Затова и тук спрях да чета коментара ти. Пределно ясно е какви още локуми си разтеглил надолу.
Filofob
Рейтинг: 684 НеутралноЧукча читател...
Интелектуалецо, това дето си го написал за аргумети ли минава? Сам не можеш да следваш логическата нишка на спора и какво вече сме казали. Колко пъти да попитам какво предлагаш? Явно ти е мъка, че популярните медии Блиц или ПИК нямат рубрика за българско кино или пък Планета. И, че на медиите не им дреме. Това е защото и на целокупния народ му е все тая за българско кино. Да не казвам, че ако зависи от тези, до които уж искаш да стигнеш всички ще сте откачени от цицата на държавата. А тия проценти, които нямат интернет и, за които лицемерно си се загрижил пикаят на вашето кино и това, че ви трябва финансиране, за да имате уиски и цигари. Бягай да ги ограмотяваш за Бергман и Тарковски и колко е революционен дългият кадър с гората при Куросава.
За кината, пак не предлагаш решение. За пътите, в които потрети-написах го вече, можеше да обобщиш какво решение предлагаш на проблема, че хората генерално не ходят на кино. И почти никой няма нерви и пари за българско такова.
И както написах вече и ти си прочел(не се прави на начинаеща кино труженичка ощипана от продуцента) дръжте се за паричките, които получавате и не се опитвайте да се месите в глобални проблеми извън вашата компетентност и влияние.