Поглед отвътре: една година онлайн обучение

"Забравихме какво е да се "ходи" на училище, онлайн или не, заради удоволствието и откриването на нови светове. "

© Цветелина Белутова, Капитал

"Забравихме какво е да се "ходи" на училище, онлайн или не, заради удоволствието и откриването на нови светове. "



Статистиката


Факт е, че образователната системата за година време не се предаде. Издиша, но продължава да държи на себе си. Проблем е, че в новата реалност няма експерти и инструменти, които да отчетат какво се случва. Накъде вървим, колко и какви са загубите, какви са позитивите.


Статистиката от сайта на Министерството на образованието и науката (МОН) показва, че правителството отпусна 20 милиона лева за националната програма, с която се изграждат и оборудват модерни центрове в училищата, които развиват иновации в областта на природните науки, дигиталните технологии, инженерното мислене и математиката. За втора поредна година се предоставят 20 милиона лева за националната програма. Средствата ще получат 113 държавни и общински училища. И през 2020 г. 153 училища са получили общо 20 милиона лева за изграждане и оборудване на такива иновативни учебни кабинети.




Министър Вълчев информира, че по Плана за възстановяване и развитие на Европа е предвидено във всички над 2000 училища в страната да се изградят подобни модерни кабинети.


Какъв е капацитетът на експертите


Ролята на т.нар. образователни експерти в общините и Регионалните управления на образованието сe свежда до предписания и справки, които се спускат до директорите на училищата. Изобщо нямат капацитет да генерират идеи или да променят нещо. Експертите от МОН са друг ешалон "статистици", които отговарят и за националните изпити. Получава се затворена ниша, в която единственият извършител на често безумните заповеди е учителят. Достатъчно дълго съм била в системата, за да кажа: в по-ново време българското образование не е било толкова претоварено със справки и бумащина. Облачните технологии се използват за бюрократични хватки. Хартията върви успоредно с всичко останало. Директорите станаха големи формалисти. Сега и РЗИ-то се включва активно.


Струва ми се, че забравихме какво е да се "ходи" на училище, онлайн или не, заради удоволствието и откриването на нови светове. Съдържателната страна отстъпва на попълването на какво ли не: искам ли това, искам ли онова, ще участвам ли, или няма, такъв ли тест предпочитам, или онакъв.


Нищо не искам вече!


Реалността


Ученици и учители са постоянно пред компютрите. Не знам какъв е изходът, защото се оказва, че физическата среда в българското училище е доста остаряла и няма как да е съобразена с новата ситуация: в общия случай коридорите са тесни и задушни, учениците са около 25 души в клас на близки разстояния, в студ на отворени прозорци не се стои, по двора също не може да се ходи в дъжда, както се твърди, че трябва да правим.


Преди няколко години МОН пожелаха да "бутнат" стените (някъде) на класните стаи и да ги реконструират в стъклени. Помислих си, че това е фалшива новина, но се разбра, че не е, просто си говорят, нямат намерение да го правят. Добре, че е така, щеше да е опасно. Иначе отворените пространства са артсреда, там авторитетът (моят) отстъпва на някаква обща визия, която може да се очертае заедно с другите. Бих казала обаче, че нито стандартите ни, нито учебните ни програми са "арт" и творчески, за да напуснем класната стая, такава каквато я знаем, и която понякога е "хвърчаща", щура и много истинска. Друг път е - тягостна, като самия живот.


Невинни
С код Dnevnik10 получавате поне 10% отстъпка
Купете


Предполагам, че вече се правят изследвания за вероятните аномалии на зрение, психика, физика на обучаеми и обучаващи. Колко е минимумът, който един човек може да издържи на ден да се облъчва пред устройство. Смесената форма на обучение към днешна дата е нещо хибридно и много неясно като цел и резултат. Доста трябва да мислим оттук насетне как да се случват нещата по-ефективно Мисля, че трябва да се планира нещо.


Има родители, които предлагат да не се обръща внимание на учебната програма. Не може, изпитите са много важни за всяко училище, рейтингът му зависи от това. Новите програми до десети клас са претрупани. Прекалено много пари се дадоха, за да се направят, но виждам, че пак прекрояват математиката и други предмети при малките. Което означава - нови учебници, купени от родителите. Очевидно интересите на издателствата са големи, хартията няма да отпадне скоро.


Методиката


За година време се оказа, че стандартната методиката не е толкова гъвкава. Имам свое обяснение затова: опитваме се да принесем всичко, което е в реална среда, във виртуална. Не може, не се получава. Homo ludens (играещият човек) влиза в роля, за да напомни, че разликата между сериозното и смешното е малка.
Сутрин, 7. 30: сънени гласове; моментно включени камери - виждам тъмнина, лека светлина от нощни лампи и полузаспали гимназисти; по "трети петли" е най-тихо


Струва ми се, че образованието ни трябва да се върне към много прости и семпли форми и да си постави за цел: задълбочаване по тема, писане на абзац, логически връзки и продължителност на наученото, аритметика и геометрия на фокус, както и предмет по избор. Нужно е да си личи кой е бил в училище и кой не. Твърде "пиарско" ни стана образованието, външно, лустросано. Възхищавам се, като гледам по телевизията различни кабинети в близки и далечни държави: с китари, барабани, епруветки, палитри, триъгълници и пространства, които излъчват спокойствие и уют. Това беше преди.


Иначе у нас остават само изпитите като начин на проверка, а състезанието като форма за успех. Не всеки е създаден за състезание Против съм и лепенето на етикета "елитно училище", независимо, че работя в гимназия, която се смята за такава. Вижда ми се демоде да се изключва личното усилие човек да направи нещо за своята грамотност в различни сфери.


Към днешна дата


Вече забелязах, че гимназистите трудно се провокират в онлайн среда чрез светещи, плъзгащи и разнолики менюта, които идват отвсякъде. Сетивата на всички ни са преуморени, от хубави и лоши неща. Имаме нужда от почивка, от някой Пепи (като този от филма "Рицарят на бялата дама"), който да смени амбициозните шахматисти и борци. Добрите играчи са компромисни, не са пренавити и претоварени, защото имат спокойствието на победители.


Писма за оригами
С код Dnevnik10 получавате поне 10% отстъпка
Купете

А когато пуснах началните сцени от "Тютюн" в Zoom със споделен екран (защото Teams забива) и учениците видяха за първи път Невена Коканова в ролята на Ирина, ме попитах: "Г-жо, нима е възможно човек да срещне любовта в едно лозе?"


Навсякъде може. Въпросът в случая е друг: предстои ли в новите условия модерната визия за образованието да ни върне към текста провокация (в моя случая) и обожаваното четене, към желанието да се разбере как е устроен светът, организмът, думите


Ще открият ли децата ни какво означава да обичаш да ходиш на училище - онлайн или не, няма значение. Предлагам да не спорим затова, а да търсим изхода заедно!


И изобщо - къде остана баскетболното табло на Маляка, няма го пред блока.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (35)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1361 Неутрално

    С две думи казано - ТОТАЛНА ЩЕТА.

  2. 2 Профил на radelmarfx
    radelmarfx
    Рейтинг: 379 Неутрално

    Факт е че образователната система спонсорирана от държавната мафия няма да се предаде докато не промие мозъка и на последното дете в нея.

    Образователната система е пречка за ограмотяването на децата но не им позволявайте вие да останат неграмотни.

    Не поддържам никоя партия или чужда държава. Държавите са подтисници на свободния човек и на капитализма. Най удачната система която позволява най много свободи е анархическия капитализъм. Повече на моя канал: https://www.youtube.com/channel/UCtu_sd6wJycUkJwU8u4dkJw?view_as=subscriber
  3. 3 Профил на Nikola Lazarov
    Nikola Lazarov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Много общи приказки за образованието. Защо не се пише за получаването на високи заплати от учителите за нищо свършена работа от тях.

  4. 4 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3942 Неутрално

    Онлайн училище, онлайн политици, онлайн народ. До къде стигнахме?!

  5. 5 Профил на Alan Blackmore
    Alan Blackmore
    Рейтинг: 1080 Неутрално

    До коментар [#2] от "radelmarfx":

    Пропускаш, че е пълно с родители, които заслужават децата им да останат напълно неграмотни.
    А образователната система в момента работи тъкмо за тях - дават им дипломи и ги назначават по разни важни постове, да се пъчат.

    Картаген трябва да бъде унищожен
  6. 6 Профил на rumen_s
    rumen_s
    Рейтинг: 1345 Неутрално

    С две думи казано - ТОТАЛНА ЩЕТА.
    —цитат от коментар 1 на 442


    Че е така, така е. Само, че нито корона кризата е виновна, нито онлайн обучението. Те просто са удобно извинение за некадърността и лобизма на МОН, РИО-та, издателства и т.н., всички наредени на клона за сметка качеството на образованието и против интересите на учениците и родителите им.

    Браво Дневниче за цензурата. Мода си знае какъв е, ПКП :)
  7. 7 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 1050 Неутрално

    В онова министерство когато и да се Фърли боНба ще е късно.

    В статията има попадения и доста неприятни истини.

    "Получава се затворена ниша, в която единственият извършител на често безумните заповеди е учителят. "

    Точно така, капацитетът на чиновниците е потресающ, нивото и знанията им са нулеви, програмите претрупани, бумащината както се разбира царства.

    Научете учениците на мислене и основни неща, и най-вече да могат да отсяват информацията, който се интересува ще намери начин да си задълбочи знанията.

    "аритметика и геометрия на фокус," това да, ама в някои страни в горните класове учат и елементи на МА.

    "облъчват" го прпускам, г-жата е Уманитар, екраните отдавне не облъчват, а електронните книги и помагала са бъдещето.


    Това че вали и не са навън децата по междучасията не го разбирам. Има страни, в които задължително са навън ако ще и камъни от небето да падат, стига да е е по-студено от -25 (и пак са навън).

    Очаквателно на територията нито учениците нито даскалите са подготвени за он-лайн обучение и новите технологии.

  8. 8 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 784 Неутрално

    Опитите ми за различно преподаване и обучение се сблъскват с отпор на родителите и директора с мантрата - "Карай ги да пишат!". То хубаво, но полза никаква от механично и незаинтересовано преписване. Но така отчитаме "работа". Нещата са изпуснати и нанадолнището е стръмно

    malart.blog.bg
  9. 9 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 960 Неутрално

    МОН донякъде реши въпроса с учителските заплати, което е първа стъпка в правилната посока. Обаче пандемията нанася яки щети върху качеството. Да разказвашм на ученици от екрана или да четеш онлайн лекция на студенти е най-често губене на време. Няма обратна връзка.

    "Свободата започва там, където свършва невежеството." Виктор Юго.
  10. 10 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 604 Неутрално

    Поредна чудесна статия, която показва проблемите в образованието. Но не съм съгласна, ме чиновниците са само в МОН. В училище е пълно с учители-чиновнци и не могат да се оправдаят само с бумащината. Програмите да 9 и 10 клас са невъзможни, но са единици учителите, които го забелязват. Някои дори разширяват още материала, сравнен с учебника. Или изпитват на най-малките детайли. Какво като има модерни кабинети? Направиха такива преди години, синът ми, вече завършил, не е влизал нито веднъж в тях. МОН ли им заключи кабинета?
    Това движение за независимост на учителите не е отговора. При този манталитет има нужда от централизиран подход, но провеждан от грамотни, опитни и заинтересовани хора. И много набиване на канчето по веригата надолу, включително и на родителите, с обществени дискусии, семинари, обучения. Училището трябва да се бори да заеме мястото си в света на децата с адекватни модерни методи не само по отношение на преподаването, а и на училищната среда и организацията на занятията.

  11. 11 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3171 Неутрално

    "Разровиш ли го, ще мирише
    и ще горчи като отрова."
    За онлайн обучението или добро или нищо.

  12. 12 Профил на стефан иванов
    стефан иванов
    Рейтинг: 99 Неутрално

    Ще спомена само един факт.МОН,и директори негласно принуждават учителите да пускат абсолютно неграмотни ученици.Ако се осмелят да оставят някой на учителя се вгорчава живота.Пише обяснения една камара,обвинен е ,че е некадърен,трябва да дава
    допълнителни консултации,при първа възможност го освобождават ,изобщо става черната овца.Учениците надушиха това и се качиха на главите на учителите.Да с убеждение и блага дума и говорене на съвест се постига нещо ,но това върви при 60-70% от децата .Да не говорим ,че набутаха на едно деца със специални образователни потребности и обикновени деца.Как да преподаваш като те се движат на различна скорост .Как да пуснеш в горен клас дете което нищо не е научило ами то в горния клас вече е обречено да е пак двойкаджия.и така го бутат ,че и чак средно взима.а е със знания 4-5 клас в добрия случей.Това е тънък момент ,как да накараме децата да учат.
    Другото ,помещения се ремонтират ,учениците не бива да са повече от 15 до 20 в клас,техника се купува.Трудно е да се променят тия в МОН дето пишат програмите и определят правилата.
    Но ,пък и реалноста показва ,че не доброто образование и способности са решаващи на Територията.Важно е кой познаваш и да се мазниш на силните на деня ,да нямаш скруполи и ценности. Та този антагонизам е страшното .Затова свестните кой както може емигрира, а останалите теглят тука.Наблюдавам от десет петнадесет години вече явно разслоение.Родители и деца които са с ясната идея да идат да учат висше навън и такива дето ще си кютат тука.Разликата в образованоста на двете групи е голяма и все повече расте.Но все пак масовото училище има за цел да даде едно добро средно нивона поде 90-95% от децата а тук то се проваля тотално .Вижте НВО
    ,дори при ниски критерии резултатите са плачевни. За съжаление системата е толкова забатачена /както и здравеопазване,съдебна система ,пенсионна и социална и тн ,тоест всички /,че изход не виждам.

  13. 13 Профил на Bornagain
    Bornagain
    Рейтинг: 1043 Неутрално

    Поредната статия с обща идея още от перестройката : да съсипем всичко у нас и да дойдат американците.

    Свободата, Санчо...
  14. 14 Профил на стефан иванов
    стефан иванов
    Рейтинг: 99 Неутрално

    До коментар [#10] от "velvoofell":

    Съгласен донякъде.Все пак МОН са най виновни ,те определят правилата и процедурите,те одобряват програмите и методиката,учителите няма как да мръднат много от разписанията и методиките.Това в комбинация на учители на които не им пука е кофти.А защо на учителите не им пука? Ами десетилетия вече професията се неглежира,не е престижна,не се смята за важна в обществото.За какво да си дават зор тогава?До преди година две и заплатите бяха обидно ниски.Е да дигнаха ги ,но за година две не можеш подмени целият учителски състав,не можеш да промениш манталитет трупан десетилетия.Учителската заплата трябва да е над средната за страната поне с 20-30% .Това означава ,че при средна както казват сега 1500 ,учителите трябва да взимат 2000.Тогава трябва да се дигнат критериите и изискванията.Иначе се получава с трици маймуни да ловиме.Също и матряла трябва да осъзнае ,че без образовано население развита и богата държава няма как да стане,и да почне да уважава професията.

  15. 15 Профил на Born
    Born
    Рейтинг: 613 Неутрално

    Онлайн обучението беше и си остава една пълна порнография. Само туй ще кажа и ще свърша. Точка!

  16. 16 Профил на стефан иванов
    стефан иванов
    Рейтинг: 99 Неутрално

    До коментар [#13] от "Bornagain":

    По добре си трай,щото перестройката си я спретнахте вие другарите,американците не са ви бомбили да я правите.Вашите деца само можеха да учат на запад.По времето на комунизма най-силно бе увреден манталитета и морала на народа.Не най -умните и кадърни а най верните на партията бяха издигани и ръководеха.Точно липсата на морал и ценности която провокира социализма в комбинация от перестройката ви /капитализъм по съветски модел тоест полуфеодализъм/доведе до слободията от която не можем да се измъкнем.Хора пращали до вчера други хора в соц. лагерите на смърт се завъртяха на 180 градуса и станаха капиталисти заграбвайки активите.
    Тоест борците против капитализма изведнъж станаха капиталисти и колкото по -безжалостни борци са били толкова по-богати капиталисти станаха.Само едно нещо не се промени ,все са им виновни американците ,световният империализъм,кишата и Гришата. Плюя на вас!

  17. 17 Профил на стефан иванов
    стефан иванов
    Рейтинг: 99 Неутрално

    До коментар [#15] от "SoloV":

    Съгласен ,онлайн комуникациите са едно добро допълнение към присъственото обучение ,но в никакъв случей не може да го замести .Особено при по-малките ученици.

  18. 18 Профил на anx55520847
    anx55520847
    Рейтинг: 21 Неутрално

    До коментар [#14] от "стефан иванов":

    Веднага обяснявам за апатията на голяма част от колегията - пробваш първи път да промениш нещо - не става; пробваш втори път и създаваш буря в чаша вода - пак не става; пробваш трети път и ти набиват канчето ти как си позволяваш въобще да говориш и да даваш мнение по неща, дето не са ти работа; четвърти път няма - или се примиряваш, или напускаш...

  19. 19 Профил на anx55520847
    anx55520847
    Рейтинг: 21 Неутрално

    Да добавя и един много съществен проблем след онлайн обучението - човек толкова свиква да използва техника и онлайн ресурси, че като върне в училище, все едно се връща в пещера. Нито аз, нито учениците ми вече сме съгласни да се върнем към старото офлайн! Министерството просто не знае какви проблеми му се задават, защото надали това е само при мен...

  20. 20 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3247 Неутрално

    "Г-жо, нима е възможно човек да срещне любовта в едно лозе?"

    Па добре че учениците са разбрали че иде въпрос за любоффф :)

    И знаят какво е лозе :)

  21. 21 Профил на Bornagain
    Bornagain
    Рейтинг: 1043 Неутрално

    До коментар [#13] от "Bornagain":По добре си трай,щото перестройката си я спретнахте вие другарите,американците не са ви бомбили да я правите. Плюя на вас!
    —цитат от коментар 16 на стефан иванов

    Освен плюене по "вас" което ви пада на главите на друго американците не ви научха. Плюйте си/се колкото искате.

    Свободата, Санчо...
  22. 22 Профил на стефан иванов
    стефан иванов
    Рейтинг: 99 Весело

    До коментар [#21] от "Bornagain":

    Истината боли нали Другарьо!

  23. 23 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 604 Неутрално

    До коментар [#14] от "стефан иванов":

    И аз съм съгласна с Вас. Точно заради всичко, описано в коментара Ви, смятам, че е наивно да очакваме от учителите да задвижат и осъществят промяната. Въпросът не е да търсим виновен, а кой е компетентен да свърши работата.

  24. 24 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 604 Неутрално

    До коментар [#19] от "anx55520847":

    Интересно, разкажете по-подробно. Моето те е от последната група за връщане в училище, още нямам свидетелство от първа ръка.

  25. 25 Профил на petiopit
    petiopit
    Рейтинг: 547 Неутрално

    Училището не място за механично изливане на знания в главите. Да изливането на може да го правиш и електронно през интернет.
    Обаче освен това покрай присъственото училище имаме дневен режим (ставане, хранене, тръгване на училище, учене и т. н.). Имаме навици (поведение, концентрация, с връстници учители и т.н.). По подобен начин влияе и спорта и всякакви други школи и извънучилищни занимания.
    Махнете всичко това и какво се получава. Мързеливи, демотивирани плужеци търкалящи се на дивана пред някакъв екран, които чакат да им налят в главата нещо без да има нужда да си преоблекат пижамата. После да им напишат някакви оценки, от които родителите им да не разберат в какви амеби са се превърнали.
    Ето това е реалната картинка. Колкото и да клепаме училището, такава трагедия като в момента никога не е имало.

  26. 26 Профил на Bornagain
    Bornagain
    Рейтинг: 1043 Неутрално

    До коментар [#21] от "Bornagain":Истината боли нали Другарьо!
    —цитат от коментар 22 на стефан иванов


    Коя истина, че не ставате за нищо, кептайн сардж?

    Свободата, Санчо...
  27. 27 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 809 Разстроено

    Погледнато отвътре: една година онлайн обучение?!
    "Забравихме какво е да се "ходи" на училище (онлайн или off лайн), заради удоволствието и откриването на нови светове! "
    "А когато пуснах началните сцени от "Тютюн" в Zoom (програма) със споделен екран (защото "Teams" забива, а това е платформата официално закупена от министерството, която по "взаимноучителната метода" без сериозна кампания по обучение на преподавателския състав, което води до комфузни ситуации предизвикани от ученици по-напред с "материала" от свойте учители, които им съботират работата, но за това не се говори, а учениците и учителите с изключени камери и си разказват "Приказки под шипковия храст....?!") и учениците видяха за първи път Невена Коканова в ролята на Ирина, ме попитах: "Г-жо, нима е възможно човек да срещне любовта в едно лозе?"

    До коментар [#12] от "стефан иванов":

    "Ще спомена само един факт МОН и директори негласно принуждават учителите да пускат абсолютно неграмотни ученици в по-горен клас, а ако се осмелят да оставят някой ученик живота на учителя се вгорчава и става "черната овца"! Учениците надушиха това (и не само това, защото рабират, че по формулата "парите следват ученика" те са главното действащо лице в "пиеската") и се "качиха на главите" на учителите! Да не говорим, че "набутаха" на едно деца със специални образователни потребности и обикновенните деца. И как да преподаваш като те се движат на различна скорост? Как да пуснеш в горен клас дете, което нищо не е научило, ами то в горния клас вече е обречено да е пак двойкаджия и така го бутат, че взима даже "средно", а е със знания за (4-5) клас в най-добрия случай! (системата произвежда неграмотници с "базови знания", които след това става депутати и министри!!!!) През последните десетина години вече се наблюдава разслоение при родители и деца, които са с ясната идея да идат да учат висше навън и такива дето ще си "кютат" тука! Разликата в образованоста на двете групи е голяма и все повече расте! Вижте резултатите от НВО, дори при ниските критерии зададени от министерството резултатите са плачевни! За съжаление системата е толкова забатачена /също както е със здравеопазване, съдебна система, пенсионна и социална и.т.н. тоест всички /,че изход аз не виждам!".........

  28. 28 Профил на realismisthename
    realismisthename
    Рейтинг: 739 Весело

    Българите нЕ'мат пари за онлайн обучение.
    В същото време - пак българите, снимка на дете със слушалки на една известна марка с цена над 270 кинта, само за слушалките.

  29. 29 Профил на volarok
    volarok
    Рейтинг: 2362 Неутрално

    Една година дистанционно обучение - една година задълбочаваща се функционална неграмотност.

  30. 30 Профил на стефан иванов
    стефан иванов
    Рейтинг: 99 Неутрално

    До коментар [#26] от "Bornagain":

    Истината ,Другарьо е ,че кой за какво става се вижда в степента на развитие и жизненият стандарт на държави управлявани по западният модел и такива като България които са силно повлияни и сега и в исторически план от Съветският модел.
    И двете системи си имат и предимства и недостатъци ,но исторически се доказа кой модел е по-добър.Тоталното разбиване на морала и общочовешките ценности както и физическото унищожение на елитите при просъветските диктатури зя мен са нанесли най.големи вреди на тези държави.

  31. 31 Профил на стефан иванов
    стефан иванов
    Рейтинг: 99 Неутрално

    И да попитам риторично.Вие Другарите като толкова ви бива и ставахте ,защо не построихте развития соц и комунизма ,ами върнахте крачка назад и станахте капиталисти и демократи /ма само на думи и фасадно иначе сте си същите червени гниди и пиявици./.

  32. 32 Профил на Bornagain
    Bornagain
    Рейтинг: 1043 Неутрално

    И да попитам риторично.Вие Другарите като толкова ви бива и ставахте ,защо не построихте развития соц и комунизма ,ами върнахте крачка назад и станахте капиталисти и демократи /ма само на думи и фасадно иначе сте си същите червени гниди и пиявици./.
    —цитат от коментар 31 на стефан иванов

    Точно вие ли, изживяващите се за американци говорещи български освен че бяхте нищо и пак не станахте нищо, държите сметка на другите? И за Америка ви искат визи заедно с останалите аусайдери, не вдъхвате доверие.

    Свободата, Санчо...
  33. 33 Профил на стефан иванов
    стефан иванов
    Рейтинг: 99 Неутрално

    Ахаа бях забравил ,че другарите като най- висша инстанция не подлежат на контрол .Напротив те като последна инстанция определят кой става и кой не .Извинявам се Другарьо ,ще дам 5 безплатни трудодни в полза на Партията.А визите ,да ви светна са за да се пазят от такива като вас ,без морал и ценности,способни за една нощ от комунисти да се събудят "капиталисти" .Кавичките са ,щото капиталите ви не са създадени от вашите способности а откраднати.
    Та нещо по същество да кажете ?/на лозунги се наслушахме с десетилетия/.

  34. 34 Профил на стефан иванов
    стефан иванов
    Рейтинг: 99 Неутрално

    Изместването на спора от по същество ,към лични нападки и обиди е стар комунистически трик.Сърбал съм ви попарата Другарьо ,опитайте се да лъжете по-млади които не са живели през "прекрасният " ви строй. Що не отидете в Северна Корея или Китай,Венецуела що се мъчите тука в тази несправедливост!

  35. 35 Профил на Рада Госпожина
    Рада Госпожина
    Рейтинг: 516 Любопитно

    До коментар [#15] от "SoloV":Съгласен ,онлайн комуникациите са едно добро допълнение към присъственото обучение ,но в никакъв случей не може да го замести .Особено при по-малките ученици.
    —цитат от коментар 17 на стефан иванов


    Напълно съм съгласен.
    Но има и един друг много важен момент в статията, който всички пропускат, цитирам: "...Иначе у нас остават само изпитите като начин на проверка, а състезанието като форма за успех..."
    Образователната система в края на седмата година, с извинение, абортира. Изхвърля на улицата цял един набор деца, малка част, от които, да, са мотивирани и наясно със себе си как точно искат да продължи обучението им, но огромното мнозинство се намират в култовото "небрано лозе". В допълнение, за да е пълна истерията, се добавя факторът т.нар. "елитни" училища, рейтинги и прочее. Резултатът е едно самоцелно Брауново движение, при което децата са "ресурс", а "бенефициентът" е цял сив сектор, от школички и курсове за частни уроци и урочета с оборот стотици милиони левове годишно...
    А решението не е чак толкова сложно:
    1. Щом по закон образованието е задължително до 16 год. (на практика значи средно), това означава, че всяко квартално училище трябва да предлага обучение от 1-12 клас вкл. без задължително НВО, кандидатстване и т.н. (НВО-то да си го ползват за целите на Пиза само).
    2. Който има желание и умения да се развива в определена област, да заповяда след 4 клас в профилирана прогимназия, или след 7 клас в специализирана гимназия, но с изпит организиран от и по критерии на самото училище (а не уравниловката на НВО). Който не успее си продължава в кварталното училище.
    3. И, да, няма нищо лошо въпросното профилирана или специализирана гимназия да организира курсове за подготовка за собствения си приемен изпит - така поне добрите преподаватели ще трябва да се върнат в училищата, а не да гастролират из разни школи и школички...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK