"Борат 2" – феминистка приказка

Страната на семейство Сагдиеви се оказва измислена, но картината на Америка през 2020 година е съвсем реална.

Страната на семейство Сагдиеви се оказва измислена, но картината на Америка през 2020 година е съвсем реална.



Рецензията на Емилия Славова е препубликувана от блога й. Филмът "Борат 2" предизвика широка полемика в цял свят с провокативността си. В центъра на успеха му се оказа младата българска актриса Мария Бакалова, която беше номинирана за "Златен глобус" за поддържаща роля, преди това взе наградите на лондонските кинокритици и на Международната академия на печата. За читателите, които не са гледали филма, информираме, че ключовите сцени в него са разказани в статията.


"Борат 2" (с оригинално заглавие Borat Subsequent Moviefilm: Delivery of Prodigious Bribe to American Regime for Make Benefit Once Glorious Nation of Kazakhstan) е от филмите, за които чуваш толкова противоречиви мнения (от "пълна халтура" до "филмът на 2020"), че се налага да го изгледаш, за да решиш за себе си. Надявам се моят прочит, без да е дефинитивен, да помогне в осмислянето на "необяснимия" факт, че точно този филм взе една от най-престижните награди за кино в света: Златен глобус.


Не съм познавач на изкуството на Саша Барън Коен (със сигурност съм изгледала повече постановки в "Сфумато", отколкото негови филми). Познавам обаче, до голяма степен, американския културен контекст, в който се случва този филм. Следя и феминистките теми, много от които разпознах във филма. И след първоначалния шок от провокативния език и някои сцени (съвсем разбираеми впрочем, предвид типа кино, който се базира на провокиране на спонтанните реакции на нищо неподозиращи хора), искрено се забавлявах с шегите и находките във филма. Нещо повече: бях изненадана, че "Борат 2" се оказа не просто серия от скечове с политически привкус, а имаше много ясно изразена сюжетна линия и герои, които претърпяха развитие. И въпреки брутално нецензурния хумор, всъщност имаше силно човешко послание.




Най-очевидният, но съвсем не единствен прочит е, че филмът е политическа сатира. Маша Гесен дори вижда в него притча за руската намеса в американската политика и привежда множество паралели. Самият Коен споделя намерението си да пусне филма на голям екран непосредствено преди президентските избори през 2020. Освен явна критика към Тръмп и обкръжението му (сцените с вицепрезидента Майк Пенс и адвоката му Рудолф Джулиани), филмът прави безпощаден разрез на САиЩ (както Борат ги нарича) през 2020 година; на предразсъдъците, расизма, сексизма, антисемитизма, ксенофобията и конспиративните теории, завладели огромна част от избирателите.


Борат Сагдиев олицетворява всички тези недъзи уж на своето общество, но всъщност ги използва като отгледало, което обръща към американците. Сатирата е насочена именно натам. Действието се развива в Америка, на реални места, с реални хора, представени с реалните им имена, а не в имагинерната примитивно изостанала страна "Казахстан" (снимките от селото всъщност са правени в Румъния), където звучи музиката на Горан Брегович, пишат на някаква псевдо-кирилица и говорят на неразбираеми езици (по стечение на обстоятелствата - български и иврит, което си е още едно намигване, че това е художествена условност без връзка с реалността). Страната на семейство Сагдиеви се оказва измислена, но картината на Америка през 2020 година е съвсем реална.


Ще маркирам само, без да навлизам в детайли, няколко впечатляващи епизода. В сладкарския магазин Борат поръчва надпис върху шоколадовата торта "Jews will not replace us". Този слоган ("Евреите няма да ни подменят") е директна препратка както към ужасяващото факлено шествие в Шарлотсвил, инспирирано от коспиративната Теория за подмяната (Replacement Theory), така и към скандала с отказа на друг магазин да предостави торта за гей сватба. В случая виждаме как жената зад щанда изписва антисемитския надпис, без дори да се замисли, и ни побиват тръпки в какво се е превърнала Америка.


Друг силно впечатляващ момент е промъкването на Борат "незабелязан" на конференцията на консерваторите, където говори Майк Пенс. Облечен в бял костюм с качулка на главата като Ку Клукс Клан и с викове "Аз съм Стивън Милър", той успява да обърне няколко изумени глави, но явно не успява да предизвика сериозен скандал с присъствието си в този вид. В следващата сцена Борат влиза в залата, облечен като Тръмп и метнал дъщеря си на рамо, с викове "Майкъл Пенис, донесох ти момичето!". Докато го отвежда охраната, тълпата, разпознала своя идол (макар и с гумена маска на главата), започва да скандира: "Още четири години! Още четири години". "Още сто години!" им отвръща Борат-като-Тръмп. Вижда се как тръмпизмът се е превърнал в култ, който не се подчинява на никаква рационална логика.


В друг епизод Борат отива в синагогата, дегизиран като карикатура на евреин, с дълъг като на Пинокио пластмасов нос, с торбичка с надпис $ в едната ръка и марионетка в другата (буквална илюстрация на поредната конспиративна теория за евреите, които дърпат конците на света). Там той среща две еврейски жени, преживели Холокоста, които въпреки пародийния му вид търпеливо му разказват за историята и накрая го прегръщат и целуват. В тази среща той всъщност "открива", че Холокостът е истина, въпреки историите, в които е вярвал до този момент. А зрителят открива топлота и приемане там, където очаква съвсем различна реакция.


Пропускам още дузина подобни епизоди, но принципът е един и същ: чрез довеждането до крайност на всички тези предразсъдъци, расистки и антисемитски стереотипи и конспиративни теории Саша Барън Коен всъщност ги окарикатурява и отхвърля, като в същото време провокира спонтанни човешки реакции и рисува стряскащо реалистична картина на съвременна Америка.


Филмът впрочем е рамкиран като пародия на шпионски трилър с препратка към годините на Студената война (това е поводът Борат да бъде изпратен на мисия в Америка). Тази сюжетна линия се преплита с реалността на 2020 година: ковид-19 кризата. Тя несъмнено е объркала плановете и са паднали сцените, в които Тутар отива в университет и става активист за LGBT+ права, както вероятно е осуетила и много други идеи и значително е затруднила снимките. Авторите на филма обаче майсторски я вплитат в сюжета: тя намира отражение първо във внезапно опразнените улици и появата на хората с маски, а после в речта на Пенс, в "разкритията" на Джулиани за китайския вирус, в антимаскърската демонстрация, в конспиративните теории на двамата QAnon-ци и кънтри песните, които Борат съчинява, а накрая и в казахстанския "туист" на историята, който ретроспективно вплита вируса в неочаквано успешната мисия на Борат и се оказва ключ към цялата история.


Освен всички тези преплетени нишки, за които може да се пише дълго и напоително, се откроява темата за равенството на жените, всъщност представена пародийно чрез показване на точно обратното. И тук, разбира се, се появява в пълния си блясък откритието на Коен: младата българска актриса Мария Бакалова в ролята на Тутар, дъщерята на Борат. На връщане от изправителния лагер Гулаг, където е преживял последните 14 години и на път към новата си мисия, Борат минава през родното си село, където намира 15-годишната си дъщеря.


Дива, рошава и немита, с въже около врата, Тутар живее в обора и прекарва дните си, вперила поглед към малък екран. На него тя гледа Дисни анимационна приказка за бедната селска девойка Мелания, която идва от "скапаната" страна Словения и мечтае да се омъжи за богат възрастен мъж. Тутар мечтае да стане като нея и дори изразява съжаление, че си няма мъж, който да я сложи в клетка подобно на леля й отсреща. Явно с това се изчерпват амбициите в живота на младото момиче. Както и с желанието да последва баща си на мисията му.


Така започва пътуването на двамата към Америка, изпълнено с премеждия и културни сблъсъци. В част от тях Тутар научава, че противно на убежденията й, жените могат да шофират, да имат собствен бизнес и дори да мастурбират без риск за живота си (както пише в нейната книжка с картинки). В други се оказва, че макар и доста по-софистицирани, социалните норми и в американското общество също са пълни с предразсъдъци и ограничения за жените. А основната цел на едно младо момиче в обществото си остава да се омъжи и да заживее в златна клетка ("като Мелания").


При пристигането си и двамата герои трябва да преживеят тотално преобразяване: Борат - защото е разпознаваем от филма Борат 1 (в един магазин за карнавални костюми дори му предлагат костюм на Борат). Тутар - защото за да се продаде на по-висока цена, се налага да премине през серия от разкрасителни процедури и външни трансформации. Така тя изрусява до платинено косата си, сменя напълно гардероба си, за да заприлича на американска тийнейджърка, и дори опитва да си сложи силикон в гърдите, за да е по-привлекателна за мъжете.


Едно от посещенията й е при известна инфлуенсърка ("една от най-изтъкнатите феминистки на Америка", казва Борат), която я учи на маниери. "Колко възрастни ги харесваш?" пита инфлуенсърката. "Почти умрели", казва Тутар най-чистосърдечно. Следва важен урок по женственост: за да я харесват мъжете и да й дават пари, тя рябва да се държи като дама и да се прави на слаба и отстъпчива. "Но аз съм силна!", казва тя и го демонстрира по доста неприличен начин.


В друга сцена двамата посещават център за женско здраве и опитват да убедят пастора да извади бебето от нея (става дума за пластмасово бебе, което Тутар е глътнала, но пасторът не знае това). Той е готов да преглътне дори информацията, че бебето е от бащата на Тутар: "Няма значение как е станало това". Сцената оголва абсурдността на про-лайф идеологията на консерваторите, които не се трогват дори от инцест в желанието си да се противопоставят на възможността за аборт.


Следва Балът на дебютантките: една традиция, колкото романтична и изискана, толкова и старомодна и силно патриархална. Млади девойки в дълги бални рокли и ръкавици над лактите се представят в обществото от своите бащи, облечени в черни фракове и бели папийонки. Целта, разбира се, е да им намерят ухажори и в крайна сметка да ги задомят: нещо като пазар за булки, само че за висшето общество. Борат оголва лицемерието на тази традиция, като директно предлага дъщеря си за продан. Друг баща му предлага 500 долара под ужасения поглед на собствената си дъщеря.


Кулминацията на вечерта обаче е Танцът на плодовитостта: Тутар, с перфектно оформени златисти къдрици и жълта рокля като на Пепеляшка от филма на Дисни, красива като принцеса (почти неузнаваема спрямо животинчето в началото на филма) вдига нагоре ръце, за да покаже необръснати подмишници, а в следващия момент запретва полите си, за да разкрие боси крака и подгизнала дамска превръзка. Шокът е пълен, макар че както окосмяването по тялото, така и месечният цикъл са част от женската природа, които не би трябвало да са табу. И двете са част от темите, с които феминисткото движение се занимава активно; дори има движение "менструално изкуство". Сцената се оказва особено трудносмилаема за българската публика, въпреки че обилно окървавеното бельо на малолетно момиче може да се види и на българската театрална сцена - в "Бесове" например - но не и по този триумфално-карнавален начин, а в резултат на брутално изнасилване, което някак трябва да е по-приемливо.


Историята за Пепеляшка получава своето неочаквано развитие, когато Борат оставя дъщеря си при детегледачка: голяма чернокожа жена с изрусена коса и огромно сърце. Тя отваря очите на Тутар за нейната истинска стойност, убеждава я да се приеме, каквато е, без да си прави пластична операция на бюста, и да не вярва на лъжите на баща си. Тази кръстница-вълшебница, точно както в приказката, докосва момичето с вълшебната си пръчка и я преобразява. След външната трансформация на Тутар, ставаме свидетели и на вътрешната ѝ промяна, в резултат на което тя напуска баща си и се превръща в смела и независима жена, готова да следва мечтите си. И точно тук е феминисткият трик: вместо да я доведе до принца, феята прави обратното: внушава на Тутар, че няма нужда от мъж, който да даде стойност на живота й.


След като извоюва свободата си и постига мечтаната кариера като журналист, Тутар все пак приема да изпълни плана на баща си и да се срещне с Руди Джулиани. Но не защото все още си търси богат възрастен мъж, а защото осъзнава, че от това зависи изпълнението на мисията на баща й - и на практика животът му. И именно тук, извън политическата интрига, се развива дълбочината на характерите на двамата: Тутар се опитва да съблазни Джулиани ("да му се сложи" на български театрален жаргон), за да спаси баща си, а Борат, преобразен след собствената си среща с кръстницата-вълшебница, се опитва на свой ред да спаси Тутар от тази ситуация и нахлува, облечен по оскъдно дантелено бельо, точно в момента, когато аха да стане нещо повече между двамата.


Следва безспорно най-лиричната сцена между баща и дъщеря, в която тя го пита на български "Защо го направи?", а той й отговаря на неговия си език: "Защото те обичам". Борат също е преживял своето развитие и е преодолял предразсъдъците към дъщеря си като към малоценно същество от женски пол. След множество опити, Тутар най-после е успяла да спечели сърцето му. Гротеската се транформира в приказка за обичта между баща и дъщеря и за жертвите, на които и двамата са готови един за друг.


И тук сякаш освен гласовете на двамата филмови герои, чуваме паралелно и гласовете на актрисата и режисьора. Филмът и реалността за пореден път размиват границите си и няма как да не се чудим какво би станало, ако сцената беше продължила още малко естествения си ход. "Саша бързо скочи в стаята, защото се притесняваше за мен. Ако беше закъснял, не знам как щяха да се развият нещата", казва Бакалова в интервю за New York Times. Смешните, абсурдни и налудничави сцени, в които се въвлича актьорът, се оказват високорискови, особено когато са замесени висши политици и тайните служби. Коментирайки опасните ситуации, Мария добавя: "Той (Саша) е моят небиологичен баща и ще си остане такъв завинаги. Доверих му се от началото и знаех, че той никога няма да ме изложи на риск." Сцената с Джулиани е доказателство, че доверието не е било напразно.


Впечатляващо е също, че на фона на множество сцени, в които Саша Барън Коен се появява в оскъдно облекло, на Мария Бакалова така и не се налага да се разсъблича или да влиза в интимни сцени с мъже. За разлика от екранния й баща (поне в началото), като режисьор Коен изглежда съзнателно избягва да поставя актрисата в сексуализиращи ситуации. Дори и когато запретва поли, героинята й чупи всички клишета, според които женското тяло бива сексуализирано от мъжкия поглед (Male gaze, Laura Mulvey) на екрана.


В много от интервютата си Мария Бакалова говори за Саша Барън Коен именно като баща, учител и ментор: филмът и реалността са се преплели необратимо. Коен също говори за нея в суперлативи и дори в интервю със Стивън Колбер предлага да й бъден присъден "Оскар" за ролята. Докато се очакват номинациите за наградите на Филмовата академия, Мария вече получи цяла поредица от номинации и награди за поддържаща, а в някои случаи и за главна женска роля. А Саша Барън Коен е звезда, която с готовност отстъпва на заден план, за да насочи прожекторите към млада и почти неизвестна актриса от Източна Европа.


"Такива неща не се случват на хора като нас, българите", казва още Mария в интервюто за New York Times и изразява благодарност, че й е дадена възможност да играе сложен характер. Критиката също не пропуска да отбележи развитието на героинята на Бакалова: "Нейната Тутар е пълнокръвна героиня, която и публиката, и Борат се научават да обичат и ценят - истинска феминистка икона на екрана".


Клетката, коментира Мария за Los Angeles Times, е метафора за патриархалното общество. И споделя колко пъти е била подценявана, защото е жена в общество, в което все още има мизогинни нагласи. Това е едно от нещата, които особено я привличат към филма: силното послание, че трябва да се отнасяме еднакво към всички, независимо от националност, раса, джендър или сексуалност.


В интервю за Indie Wire Мария Бакалова споделя, че държи да остане драматична актриса и иска да участва във филми, които не само забавляват, но и карат хората да се замислят. Собствените й предпочитания клонят към скандинавското кино, към режисьори като Ларс фон Триер и актриси като Мерил Стийп, Никол Кидман и Натали Портман. Иска ми се да вярвам, че тази роля и множеството придружаващи номинации ще изиграят своята роля, за да помогнат на момичето от "Меден рудник" да следва мечтите си. Но и нищо повече да не излезе, снимката на Мария Бакалова в ослепително червената рокля на Армани в нощта на "Златните глобуси" остава сбъдната мечта.


* * *


Преди повече от 100 години, през 1913 година, на сцената (първо във Виена, после в Ню Йорк, накрая и в Лондон) се появява една друга Пепеляшка на име Илайза Дулитъл. Зле облечената цветарка с акцент, който безпощадно я разкрива като кокни от дълбините на източен Лондон, попада на професора по фонетика Хенри Хигинс. Той решава да проведе чрез нея своя социален експеримент и за няколко месеца бедното момиче се преобразява в елегантна дама с безупречно произношение и изискани маниери, с които успява да покори висшето лондонско общество. Пиесата "Пигмалион", базирана на гръцкия мит, е остра сатира, осмиваща остарелите класови порядки и предразсъдъци в английското общество от началото на 20 век, както и коментар за позицията на жените по времето на първата феминистка вълна и борбата за право на глас.


Една реплика обаче е на път да съсипе триумфа на младата дама: "Not bloody likely!", казва Илайза с най-изискан английски акцент (непреводим израз, нещо като "шибан" днес - абсолютно недопустим в порядъчното английско общество по онова време). И не само Илайза, а и актрисата, която я играе, е на път да загуби кариерата си заради този вулгарен език (явно не само показването на кръв, но понякога и споменаването ѝ на сцената може да се окаже рисково). Въпреки скандала, пиесата се играе при огромен зрителски успех и до днес и преминава през различни трансформации, като мюзикъла My Fair Lady (1964) и филма Pretty Woman (1990).


А Джордж Бърнард Шоу остава единственият, който до този момент е спечелил еновременно Нобелова награда за литература (1925 година) и "Оскар" (1939) за своята пиеса "Пигмалион".


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (147)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Бланш
    Бланш
    Рейтинг: 4885 Неутрално

    Въобще българките са много красиво...съсловие. Всичко останало е злоба и завист.

  2. 2 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 5092 Любопитно

    "Нещо повече: бях изненадана, че "Борат 2" се оказа не просто серия от скечове с политически привкус, а имаше много ясно изразена сюжетна линия и герои, които претърпяха развитие"

    Филма е имал "ясно изразена сюжетна линия"? Единственото развитие което забелязах в тази боза беше падението на филмовото изкуство. Ако това е "бъдещето" на филмите май ще гледам само стари филми от сега нататък.

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  4. 4 Профил на L Glassman
    L Glassman
    Рейтинг: 157 Неутрално

    До коментар [#3] от "venci4":

    Викаш, момичета като Мария нямат акъл да взимат сами решения и трябва вкъщи до печката, за да не я употребяват! Една забрадка да сложи ли?

  5. 5 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2993 Неутрално

    Хубав филм. И труден за повечето зрители.
    Не е забавление, усещане е, сатира, дисекция на обществата.
    Особено за хора които са от източна Европа, още повече когато са се преместили се на запад.

  6. 6 Профил на moreee
    moreee
    Рейтинг: 1669 Неутрално

    Филмите на Холивуд все повече изпростяват.

  7. 7 Профил на Nedyalko Lazarov
    Nedyalko Lazarov
    Рейтинг: 171 Неутрално

    “Анализът” на учената кака, предизвикал възторг по цялата обетована земя, си е откровено тъп. Но дори и най-малко не може да се доближи до тъпотията на “филма”, който “анализира”. Защото последния е уникално тъп. Няма никакви шансове да бъде достигнат по тъпотия през следващите 10 г, ако разбира се “творецът” СБК не реши да направи трилогия.

  8. 8 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 4222 Весело

    До коментар [#4] от "L Glassman":

    Може и боне! по западноевропейско е!

  9. 9 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3116 Весело

    Благодаря, госпожо Славова, спестихте ми времето да го гледам.

    Еретик
  10. 10 Профил на john_3volta
    john_3volta
    Рейтинг: 755 Любопитно

    "... силното послание, че трябва да се отнасяме еднакво към всички, независимо от националност, раса, джендър или сексуалност."

    Аууу, и към педофилите ли?

  11. 11
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  12. 12 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2699 Неутрално

    Едно и също произведение —книга, филм, разказ — може да се тълкува по много начини. Зависи от възгледите на тълкувателя.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  13. 13 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 2111 Неутрално

    "Нещо повече: бях изненадана, че "Борат 2" се оказа не просто серия от скечове с политически привкус, а имаше много ясно изразена сюжетна линия и герои, които претърпяха развитие"Филма е имал "ясно изразена сюжетна линия"? Единственото развитие което забелязах в тази боза беше падението на филмовото изкуство. Ако това е "бъдещето" на филмите май ще гледам само стари филми от сега нататък.
    —цитат от коментар 2 на padrino

    За мен през последното десетилетие на ХХ век за последно се правеха добри филми. От около 20 години е събитие да излезе хубав и добре направен филм.

  14. 14 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1612 Неутрално

    Холивуд се превърна в рупор на левичарската пропаганда и средство за манипулация. Нищо ново под Слънцето-и нацистите,и комунистите използваха киното за пропаганда.
    Щом и в САЩ изкараха,че има антисемитизъм при положение, че са държавата с най-благосклонно отношение към евреите.

  15. 15 Профил на dgs42646262
    dgs42646262
    Рейтинг: 0 Весело

    Българомразците даже и не се крият - откровено показват злобата си.

  16. 16 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2699 Любопитно

    Интересно, до какви ли сложни анализи на френското общество би достигнала авторката, ако направи един анализ на някои от филмите на Луи Дю Фюнес? Там има и попове, и монахини и представители на властта и ”мъжкарани” и ”кифли”

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  17. 17 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1925 Неутрално

    Няма ли някой да извика най-накрая "Царят е гол" и да даде знак на всички тези, които за да не изглеждат "неразбиращи", "назадничеви", "неелитарни", се напъват да обясняват как са "разбрали" "гениалния" филм, че няма да им се присмиваме ако не харесват тази глупост.

  18. 18 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1360 Неутрално

    Статията е добре написана.

    По принцип мразя анализи, но в случая имам чувството, че този анализ разказва филма такъв, какъвто вероятно би трябвало да го види човек с по-широка култура и по-философска нагласа от мен когато гледам кино.

    Почти съм сигурен, че не би ми харесал ако го гледам защото от филм не очаквам да ме накарам да мисля.

    Още по-малко пък холивудски.

    Нищо чудно контрата да е у мен.

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  19. 19 Профил на dgs42646262
    dgs42646262
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Няма ли някой да извика най-накрая "Царят е гол" и да даде знак на всички тези, които за да не изглеждат "неразбиращи", "назадничеви", "неелитарни", се напъват да обясняват как са "разбрали" "гениалния" филм, че няма да им се присмиваме ако не харесват тази глупост.
    —цитат от коментар 17 на svoboden


    А аз мислех, че в наградата за най-добра роля се оценява играта на актьора, не съдържанието на филма. Да отнемем всички награди на Антъни Хопкинс за "Мълчанието на агнетата", щото не ни кефи изрода Ханибал?

  20. 20
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  21. 21 Профил на Bornagain
    Bornagain
    Рейтинг: 1460 Неутрално

    филмът прави безпощаден разрез на САиЩ (както Борат ги нарича) през 2020 година
    ==================================================================
    "Борат" прави безпощаден разрез на безсилието на Барон Коен да изгради нещо смислено в художествен смисъл и да го замени с невероятната си надменност и високомерие за себе си като "артист" като изпълни филма с "клозетен" хумор и с подобен тип "артисти".

    Свободата, Санчо...
  22. 22 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1093 Весело

    С много старания на всяка политкоректна тъпня може да се припише "дълбок смисъл".
    Благодаря на авторката на горния опус, че ми спести усилието да гледам награденото със "Златен глобус" епохално произведение.
    Толкова по-зле за "Златния глобус"....

    Знанието е сила, информацията - власт
  23. 23 Профил на kaiser
    kaiser
    Рейтинг: 1815 Неутрално

    При такива коментари, при такова мислене, не е чудно, че Боци управлява вече 10 години.

    Here for the LOLS
  24. 24 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 2559 Неутрално

    още първият борят си беше простащина, а втората серия вече е чисто порно.

  25. 25 Профил на diegos
    diegos
    Рейтинг: 994 Неутрално

    Авторката... дали ще доживеем филм пародия на движението metoo?
    Или на cancel движението? Или на BLM? Или на Хилъри?

    Въпросът е риторичен... естествено. Продължавай да изнасилваш възприятията си, за да харесаш нещо което по своята същност е дълбоко обидно. Дори към жените. Било обърнат образ... егати въображението...

  26. 26
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  27. 27
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  28. 28 Профил на Ruse_Island
    Ruse_Island
    Рейтинг: 981 Неутрално

    Аз пък да питам, ако не харесвам инициативи от типа Ме Туу или феминизма, трябва ли да харесвам Тръмп, дълбоки държави и прочие чудесии? Защото масово така ги коментирате, че харесването на Тръмп е дихотомно - или-или?

  29. 29 Профил на diegos
    diegos
    Рейтинг: 994 Неутрално

    До коментар [#27] от "doq021005444":

    E каква да е реакцията... като в "скрита камера" тв формат. Филмът "шедьовър" е точно това...

  30. 30 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2273 Любопитно

    Три пъти проверих от какъв пол е авторът на този преразказ за илитерати.
    Ако това са приказките за феминистки, дръжте децата си далече, добрите стари сексисти Братя Грим са проверени във времето.
    Мария Бакалова рискува и изнесе безумието на крехките си рамене. Надявам се, че не е била употребена и ще получи тласък в кариерата си, което е нейното намерение.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  31. 31 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2273 Любопитно

    До коментар [#25] от "diegos":

    Има пародия на миту. Нарича се Promising Young Woman и дори не подозира какво е.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  32. 32
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  33. 33 Профил на 4okuto
    4okuto
    Рейтинг: 586 Неутрално

    Приказка за всякакви левундери.

  34. 34 Профил на olexander
    olexander
    Рейтинг: 1534 Весело

    До коментар [#4] от "L Glassman":
    Самочувствието на умен и красив в повечето случаи приклива поне глупост :)

    Победителите първо печелят, а след това отиват на война; победените първо отиват на война, а след това търсят начин да я спечелят.
  35. 35 Профил на klecho
    klecho
    Рейтинг: 837 Неутрално

    До коментар [#30] от "etty1":

    Тя вече постигна повече, отколкото би постигнала в "Меден рудник" за 10 живота.

    Продаде се, но в никакъв случай за жълти стотинки.

    Отсега си представям, как бг журналята в следващите 50 години ще ни надуват главите с устойчивото клише "Финалистката на Златните глобуси".

  36. 36 Профил на nebido
    nebido
    Рейтинг: 838 Неутрално

    Предозиране!
    Да сравняваш Пепеляшка и Пигмалион на Бърнард Шоу с тази повърна Борат2!
    Тази войнстваща политкоретност унищожава киното, литературата и изобщо изкуството.

    Скоро да очакваме ли, че белият сняг не е политкоректен?


  37. 37 Профил на olexander
    olexander
    Рейтинг: 1534 Весело

    Оскърбителен, циничен и просташки "филм".
    Когато изкуството залага на провокация без мярка, на откровена политическа и социална пропаганда се получават шедьоври на пошлостта. "Борат -2" е тъпотия от голям калибър.
    Актьорското "майсторство" и на Коен, и на нашето девойче се изчерпва със готовността на се правиш на малоумен.

    Победителите първо печелят, а след това отиват на война; победените първо отиват на война, а след това търсят начин да я спечелят.
  38. 38 Профил на olexander
    olexander
    Рейтинг: 1534 Весело

    До коментар [#36] от "nebido":

    Не се бях замислял, но наистина снегът НЕМОЖЕ да е нарича "бял". Трябва да му бъде сняг със "снежен" цвят. Афро и евро-американците трябва да са поставени в еднакви поликоректни условия!

    Победителите първо печелят, а след това отиват на война; победените първо отиват на война, а след това търсят начин да я спечелят.
  39. 39 Профил на Rainman
    Rainman
    Рейтинг: 265 Неутрално

    Много умно, направо нямам думи. Педофилията е насилствен акт, толкова ли е трудно да се различи от дейност извършена по взаимно съгласие на възрастни индивиди.

    Толкова ли е трудно ?

    "... силното послание, че трябва да се отнасяме еднакво към всички, независимо от националност, раса, джендър или сексуалност."Аууу, и към педофилите ли?
    —цитат от коментар 10 на john_3volta


  40. 40 Профил на Rainman
    Rainman
    Рейтинг: 265 Неутрално

    При такива коментари, при такова мислене, не е чудно, че Боци управлява вече 10 години.
    —цитат от коментар 23 на kaiser


    Дам ...

  41. 41 Профил на Rainman
    Rainman
    Рейтинг: 265 Неутрално

    Филмте на Финез са сериозна критика към тогавашното френско общество, между другото.

    Интересно, до какви ли сложни анализи на френското общество би достигнала авторката, ако направи един анализ на някои от филмите на Луи Дю Фюнес? Там има и попове, и монахини и представители на властта и ”мъжкарани” и ”кифли”
    —цитат от коментар 16 на DDR


  42. 42 Профил на Toshko Afrikanski
    Toshko Afrikanski
    Рейтинг: 1000 Неутрално

    Хм, странно колко много уж живеещи в XXI-ви век всъщност са си останали там, при "Най-добрият човек когото познавам".

  43. 43 Профил на Густав
    Густав
    Рейтинг: 740 Неутрално


    Поредното долнокачествено холивудско бездарие
    —цитат от коментар 11 на Hella Good


    поредната холивудска помия..
    —цитат от коментар 3 на venci4


    Филмите на Холивуд все повече изпростяват.
    —цитат от коментар 6 на moreee


    Саша Коен е британски творец и филмите му са много повече британски, отколкото американски. Не казвам, че качеството на холивудските филми е високо, просто Борат е неуместен пример.

  44. 44 Профил на Густав
    Густав
    Рейтинг: 740 Неутрално

    Благодаря, госпожо Славова, спестихте ми времето да го гледам.
    —цитат от коментар 9 на Костадин Иванов


    Филмовата рецензия е изградена върху спойлери и обезмисля гледането на филма. Сещам се само за една сцена, която не е спомената. За мен лично е непрофесионално да се публикува такъв материал. Не че не съм съгласен с повечето тези на автократа, просто целият филм е разказан от край до край.

  45. 45
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  46. 46 Профил на piliferus
    piliferus
    Рейтинг: 460 Неутрално

    Не мога да повярвам колко простотия се е изляла по този форум.

  47. 47 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 2733 Неутрално

    Феминизма да ти имам, другарке активистке.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  48. 48 Профил на nebido
    nebido
    Рейтинг: 838 Неутрално

    Хм, странно колко много уж живеещи в XXI-ви век всъщност са си останали там, при "Най-добрият човек когото познавам".
    —цитат от коментар 42 на Toshko Afrikanski


    Истинското изкуство е непреходно.

    А първите 20 години на 21 век не могат да бъдат запомнени с много примери на непреходно изкуство.

  49. 49 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 2064 Неутрално

    То това не е филм. Нищо не е . Една постоянна обида. Интересно защо нямаше гавра и с равините и юдеите? Смятам че по чисто еврейската логика именно и само на това имаше право евреина.
    И това да се пробутва на целият свят е просто една подигравка със света. Евреите казват "ето вече можем". Горките, ами то да се изходи всеки може, вие сега лин се научихте? И се хвалят с това от което трябва да се срамуват.
    А за ролята на момичето, горкото и то понеже е толкова гладно, че въобще няма достойнство...

    Анатема на комунизма!
  50. 50 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 2733 Неутрално

    още първият борят си беше простащина, а втората серия вече е чисто порно.
    —цитат от коментар 24 на karatista


    Не е порно, а обикновена изборна кампания по демократически. Бай Ганю ряпа да яде.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  51. 51 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 2733 Неутрално

    Седа да ви кажа и какво не е феминизъм. Когато Мартина Навратилова, заживяла открито като лесбийка по време, когато за това се искаше много кураж, вземе та каже, че не е окей лица с ХУ хромозоми да се състезават с лица с ХХ хромозоми. Такъв бой изяде от феминистки, лингвистки и активистки, бедна ви е фантазията.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  52. 52 Профил на Milko Stoyanov
    Milko Stoyanov
    Рейтинг: 640 Весело

    Майко, тази жена си признава "не съм познавач на изкуството на Саша Барън Коен", но въпреки това е написала цял ферман за филма! Представям си, ако БЕШЕ ПОЗНАВАЧ... сигурно не ни мърдаха 2-3 тома с дебелината на "Война и мир". Но това е много типчмно за българския "експертен културолого-вед/университетски празнодумец" - да пише напоително дори за неща, които се ПРИЗНАВА, ЧЕ НЕ ПОЗНАВА...
    Ами, госпожа, изгледайте Али Джи, "Бруно", първия Борат и шедьоврите (според мен) "Диктаторът" и "Братя Гримсби" и ще добиете повечко представа за Саша Барън Коен, стилистиката му, хумора му, провокациите му.
    Па тогава пишете. Или по-добре - идете си в "Сфумато", за да изгледате някой шедьовър на Добчев.

  53. 53 Профил на nebido
    nebido
    Рейтинг: 838 Неутрално

    Просто на съвременния, объркан от всевъзможна информация човек, може да му се пробута абсолютно всичко. От поредния модел смартфон с не знам си какво покритие, през всякакви храни и ненужни вещи, до изкуство.

    Когато няма герои, авторитети и ценности, стойност може да има и най-голямата безсмислица. Защото критерий няма. Няма отправна точка. То австрийка ли не плете пуловери от междукрачието си, швейцарка ли не рисува платна със своето…

    Съжалявам, но изглежда, че когато си некадърен и неталантлив, винаги можеш да станеш „артист“ на общо основание и никой нищо не може да ти каже. За лекар, инженер и дори продавач-консултант има някакви критерии. За артист – не. Нищо чудно, че куцо, кьораво и сакато се юрка да твори и да създава.

    На Запад и изобщо по света това си е индустрия и си е поп. И е комерс. Хората са си намерили начин да печелят и си действат. Хиляди неориентирани им се връзват – и така…

  54. 54 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 1992 Весело

    Стигнах някъде до 1/3 от текста и се отказах. Авторката май се е опитала да събере всички опорки на световния умнокрасавитет в един само текст в блога си, ама не ѝ се получава добре. Текстът звучи толкова високопарен и същевременно безкрайно наивен, че просто е нечитаем. Какъв расизъм шествал из САЩ в днешно време. Ами то шества, ама срещу белите. Иначе компаниите вече не смеят да уволнят черен и се състезават коя ще почете повече "Black History Month", който като концепция няма еквивалент по тъпотия в света. Също така изключително нереалистичните "сравнения" или "метафори" или както там "критиците" дето много ходели в Сфумато ще ги нарекат са направо трогателни. Искам авторката да отиде да пробва да ѝ напишат не "Евреите няма да ни заместят", ами "Не ме е срам, че съм бяла" в някое кафене обслужвано от миленяли завършили gender studies в САЩ и после да пусне в блога как е минало. След това да поиска да ѝ напишат "Белите животи нямат значение" и да обере аплодисментите на персонала и публиката. Пенс доскоро беше враг №1 на феминистката селищна система щото отказвал да вечеря насаме с други жени освен съпругата му, сега му носели момичета на тепсия. Голямо изкуство, голямо чудо. За очевидните виждания на умнокрасивия Коен, че момичетата неозарени от висшата благодат да се родят като него я в САЩ, я в Западна Европа, единственият смисъл в живота е да се омъжат за някой дивак, дето ще ги държи в клетка няма какво да коментираме. За много по-малки стереотипи Сисни свалиха стари техни филми, ама нали Сашата прави политически правилно кино, него не можем да го пипнем. То някъде ще подиграят някой казахстански милиардер на база тъпотиите във филма и ще стане интересно, ама да видим...

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  55. 55 Профил на bretschneider
    bretschneider
    Рейтинг: 856 Неутрално

    До коментар [#2] от "padrino":

    Френските и норвежките филми от 60-те и 70-те ги бива :)

  56. 56 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 1992 Весело

    "А Джордж Бърнард Шоу остава единственият, който до този момент е спечелил еновременно Нобелова награда за литература (1925 година) и "Оскар" (1939) за своята пиеса "Пигмалион"."

    Е па има си хас да не похвалим яростният защитник на болшевизма Бърнард Шоу...

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  57. 57 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2699 Неутрално

    Филмте на Финез са сериозна критика към тогавашното френско общество, между другото.
    —цитат от коментар 41 на Rainman


    Във всяко едно художествено произведение може да видиш критика. Въпроса е, как ще тълкуваш и какво ще набиваш в главите на хората.
    Има едно стихотворение на Вапцаров, не помня заглавието, което даже се изучавало в бг училищата. Та там описва човека едни природни красоти и заключва, че земята по която ходи е чужда а неговата е еди къде си. Та това стихотворение се тълкува по два много различни начина, водещи до съвсем друго възприятие и отношение и към автора и към нещата които описва. За това, дайте да е забавляваме с комедиите и да не търсиме много много под вола теле.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  58. 58 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 732 Неутрално

    "Show me your putka" - трябваше това да цитира госпожа феминистката, това е достатъчно.
    После нека си хвали боклуците...

  59. 59 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 3428 Неутрално

    Тъпня като първия. Този път на квадрат.
    Кат си толкоз отворен да се подиграваш , оди направи подобен филм в Израел. Ааа то там такива няма,

  60. 60 Профил на ТумбаЛумба
    ТумбаЛумба
    Рейтинг: 2177 Неутрално

    "Не съм ПОЗНАВАЧ на ИЗКУСТВОТО на Саша Барън Коен" - тук спрях да чета. Да коментираш филма като скандален социален проект и отдадеш дължимото на Бакалова е едно, но да започнеш да наричаш изкуство този бълвоч е друго.

  61. 61 Профил на radetski
    radetski
    Рейтинг: 428 Неутрално

    С уточнението че сам фен на Борат 1 и Саша Коен, в този анализ понякога губя логичните връзки. Напимер : как точно сцената " той всъщност "открива", че Холокостът е истина " се противопоставя на "поредната конспиративна теория за евреите, които дърпат конците на света".
    Холокостът е неоспорим исторически факт, но това по никакъв начин не ни забранява да изследваме преположението за всемогъщо евреиско лоби - поне в някои области на университетската наука в Америка има такава картина. Побндоа е ситуацията с Black life matters , Me too ( в техните си области на влияние) . Всяка цензура е вредна , най-вече за тези ,които я упражняват.

  62. 62 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3876 Неутрално

    Понеже имаше въпрос, в кой университет работи авторката:
    https://uni-sofia.academia.edu/emiliaslavova
    Ето един откъс от публикация на г-жа Славова за учтивостта:
    "...А) Ти – Ти, или
    симетрична положителна учтивост, характерна за общества, където социалната дистанция и статусните различия са пренебрежимо малки, или пък не им се отдава съществена роля.
    Б) Вие – Вие, или
    симетрична отрицателна учтивост, където статусните различия са малки или съзнателно потискани, но се отдава значение на хоризонталната дистанция и експлицитното й маркиране на езиково ниво.
    В) Вие – Ти, или
    йерархична учтивост, където основна роля играят разликите в статуса и където тези разлики са екплицитно маркирани чрез употребата на отрицателна учтивост към висшестоящи и положителна учтивост (или често липса на учтивост) към нисшестоящи..."
    Аз си избирам тип Б учтивост, по отношение на някои съфорумци, а ....и автори на анализи в Дневник:)

  63. 63 Профил на pkh07609293
    pkh07609293
    Рейтинг: 119 Неутрално

    До коментар [#10] от "john_3volta":

    ... силното послание, че трябва да се отнасяме еднакво към всички, независимо от националност, раса, джендър или сексуалност."

    Аууу, и към педофилите ли?"


    И кво общо имат педофилите със националност, раса, пол или сексуалност ?.....Идобщо знаете ли какво означава понятието педофил ?.......питам така , от любопитство......

  64. 64 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1825 Неутрално

    Не съм го гледал вероятно няма да го гледам. Пиша, защото съм предизвикан от коментариите, особено от про-Тръмп и "тежката" обида левундери. Горе-долу като с либерасти и либерална демокрация, като че ли има нелиберална демокрация.
    Дали поради голямата област около нас, запълнено от ИТ или по други, да речем ментални изменения, но не е редно да се мисли само в черно-бяло/нула-единица пространство.
    Едни ругаят Холивуд, като че ли останалите производители на такава продукция бълват щедьовър след шедьовър (например турската или индийската). Не е много трудно да се сетим, че прозводството на гении в коя да е област не е планова работа - като се струпат, да се чудиш на кого първо да ръкопляскаш, като няма - няма. Къде са Фелини, Бергман и още няколко като тях, защо нямат наследници - ами процеса е напълно случаен. Впрочем и в самия Холивуд е имало, вероятно пак ще има добри филми ( "двама са малко-трима са много", "колкото-толкова" и десетки други), но в момента е суша.
    Що се отнася до артистите като професия - ами те играят това, което са им подали сценаристи и режисьори, не си пишат сценариите и не си режисират ролите - могат да ги представят добре, може и да не успеят, но няма как да ги разкрасяват.
    А ако искаме от тях да чакат шедьоври и да не играят в калпави филми, значи искаме болшинството и особено по-маладитеи не утвърдените от тях да мрат от глад.
    И да не пропускаме неприятната истина - уж сме страхотни патриоти, българи юнаци, ама завистта ни е съвсем първосигнална - дали е това момиче, дали е Господинов, Григор Димкитров и дори здравия и с големи успехи боксьор Пулев, все тая. Дружно ще ги ругаем и тайно ще мрем от завист, че хората печелят своите награди, печелят и пари, пък и мацки около тях дал Господ - е, как да не му теглиш една?

  65. 65 Профил на Toshko Afrikanski
    Toshko Afrikanski
    Рейтинг: 1000 Неутрално

    "А аз мислех, че в наградата за най-добра роля се оценява играта на актьора, не съдържанието на филма. Да отнемем всички награди на Антъни Хопкинс за "Мълчанието на агнетата", щото не ни кефи изрода Ханибал?"

    Нали? Представи си какво му е на клетия Николай Костер Валдау, сигурно всеки втори минувач го заплюва в лицето заради онея гнусотии дето ги стори шибанякът Джейми...

  66. 66 Профил на pkh07609293
    pkh07609293
    Рейтинг: 119 Неутрално

    Наистина всички, или почти, коментари демонстрират дълбоковкорененият патриархален, ниско културен и пълен с омраза към жените подход на средностатистическия
    типичен представител на балканския мачо...... прост, със доста мръсно подсъзнание, с огромно его и също толкова огромен комплекс за малоценност........за когото хомосексуалист = педофил и Америка е също като България - айде да не му се правят на много интересни !
    ..но ако му пусне някоя малолетна проститутка - няма проблем..........филма на Саша Барон Коен ( и двата Борат) е изключително дразнещ за психиката на Ганя........бърка му вътре надълбоко .....и следователно е постигнал целта си

  67. 67 Профил на ТумбаЛумба
    ТумбаЛумба
    Рейтинг: 2177 Неутрално

    "Пиесата "Пигмалион", базирана на гръцкия мит, е остра сатира, осмиваща остарелите класови порядки и предразсъдъци в английското общество от началото на 20 век, както и коментар за позицията на жените по времето на първата феминистка вълна и борбата за право на глас."

    Точно обратното, Пигмалион е класически пример за антифеминизъм. Защото жената е преобразена от МЪЖ и според очакванията на едно доминирано от мъже общество. Ето колко е важно да имаш задълбочени познания.

  68. 68 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 2157 Весело

    "Борат 2" за пореден път потвърждава следната система от правила:

    1. Ситуация "евреин се подиграва на всичко и всички по всякакъв начин"? Това трябва да се акламира и награждава!
    2. Ситуация " някой се подиграва на евреите"? Това вече е углавно престъпление по НК.

    ******************

    Моля заинтересованите лица да се съобразяват! Такива са правилата според модерните стандарти на свободата на словото, нищо лично!

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  69. 69 Профил на hanseatic
    hanseatic
    Рейтинг: 658 Неутрално

    Гледал съм филма. Задълбочения анализ на Емилия Славова, съвпада абсолютно с моето мнение за Борат 2, за Саша Барон Коен и блестящата Мария Бакалова!!

  70. 70 Профил на EU Fighter
    EU Fighter
    Рейтинг: 1180 Неутрално

    Много добър филм ! Първата част определено беше по-комична, присмиваща се на някои културни, по-скоро некултурни особености, включително балкански.. Втората част ти дава доста теми за размисъл...

  71. 71 Профил на Toshko Afrikanski
    Toshko Afrikanski
    Рейтинг: 1000 Весело

    ... Или по-добре - идете си в "Сфумато", за да изгледате някой шедьовър на Добчев.
    —цитат от коментар 52 на Milko Stoyanov

    Публиката там се състои предимно от брадясали интелигенти със сака от рипсено кадифе и пърхот по реверите...

  72. 72 Профил на Günther
    Günther
    Рейтинг: 603 Весело

    Не съм го гледал вероятно няма да го гледам. Пиша, защото съм предизвикан от коментариите, особено от про-Тръмп и "тежката" обида левундери. Горе-долу като с либерасти и либерална демокрация, като че ли има нелиберална демокрация
    —цитат от коментар 64 на tsvetko_51


    Нима смятате, че демокрацията е монопол на либералите? Като че ли сте прекалили с четенето на литературни анализи, демократични китики и прочее превъзнасяния по шедьоврите Борат 1 и Борат 2

    Бог да благослови Америка за България!
  73. 73 Профил на ТумбаЛумба
    ТумбаЛумба
    Рейтинг: 2177 Весело

    "Иска ми се да вярвам, че тази роля и множеството придружаващи номинации ще изиграят своята роля, за да помогнат на момичето от "Меден рудник" да следва мечтите си. "

    Също и това не е феминстко. Снизходително е.

    Още повече, като излезеш от България, си момичето от България, а не от Меден рудник или от Лозенец. Да не говорим, че софиянци рядко правят каквото и да е дори в България, именно заради усещането им за превъзходство, което остава недоказано през годините.

  74. 74 Профил на voodoo_child
    voodoo_child
    Рейтинг: 227 Весело

    Божкеее, какви университетски преподаватели имало, Божкеее!

    (Само ще отвърна на "се налага да го изгледаш", че изобщо не ми се налага.)

  75. 75 Профил на ТумбаЛумба
    ТумбаЛумба
    Рейтинг: 2177 Весело

    "Дива, рошава и немита, с въже около врата, Тутар живее в обора и прекарва дните си, вперила поглед към малък екран."

    Това ми е любимата реплика. Все едно Елин Пелин обяснява "феминизма" на Коен.

  76. 76 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3876 Неутрално

    Хайде още една филмова новина, този път за триумфа на съседите румънци на Берлинския кинофестивал. Златната мечка получава филма на Раду Жаду, с интригуващото название: Babardeală cu bucluc sau porno balamuc:)
    (Bad Luck Banging or Loony Porn)
    Стеснявам се да го преведа на български:)

  77. 77 Профил на olexander
    olexander
    Рейтинг: 1534 Неутрално

    До коментар [#66] от "pkh07609293":

    ? Що мислиш че бърка на "Ганя". Според мен казакстанците се чувстват по-бръкнати.
    Ако тази пошло, злобна и обидна продукция е лицено на "не-ганьовците", то какво да си говорим?

    Победителите първо печелят, а след това отиват на война; победените първо отиват на война, а след това търсят начин да я спечелят.
  78. 78 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 1992 Весело

    До коментар [#66] от "pkh07609293":

    Е добре че ти си един такъв културен, мил, модерен - нищо общо с Ганя. Сигурен съм, че същите ги говориш на развален английски/немски/френски и т.н. с разни чужденци и си мислиш, че като плюеш по родината и нацията си, по някакъв начин ще ги накараш да те отделят от нея и да те приемат "в семейството". Ще ти издам една малка тайна, щото дълги години имам опит с такива като тебе. След подобни разговори чужденците се присмиват на плюещия и клатят глава невярващо, само че понеже там са лицемери, не го правят пред него. Обаче освен че са лицемери имат и едно качество - вярват на очите и ушите си, не на приказките на поредния уонаби нещастен имигрант или служител в офис на чужда компания. А тези от тях, които имат опит с българи, знаят, че нищо от това дето пишеш не е вярно и не можеш да обобщаваш така за българите. Но ти дерзай де.

    П.П. Доколкото си спомням първият филм за Борат имаше успех в България и беше приет много добре. Та пак си измисляш на едро и дребно.

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  79. 79 Профил на Птоломей Едно
    Птоломей Едно
    Рейтинг: 531 Неутрално

    Отвратителен филм, отвратителна актьорска игра, огромна подигравка с Казахстан и България... Нищо общо с филмовото изкуство, единствено бездарие, струящо от всяка сцена.

  80. 80
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  81. 81
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  82. 82 Профил на nebido
    nebido
    Рейтинг: 838 Неутрално

    Авторката по-добре да не се хвали, че е гледала много постановки в СФУМТО, защото нищо не разбрала от тях.

    С подобна рецензия всяка простотия може да се обяви за шедьовър.

    Сега очаквам от авторката да възвеличи филми като Полицейска академия, поредицата за Ърнест, Голямото напушване, Страшен филм, Jackass, За госпожица Мия Халифа и нейната чернокожа компания и т.н.....

  83. 83 Профил на Raskolnikolov.
    Raskolnikolov.
    Рейтинг: 38 Неутрално

    По-голяма помия не съм чел, това не е рецензия на филм, а преразказ. Много благодаря на авторката, че буквално ми описа какво се е случило на екрана с тук-таме вметната някоя либерална опорка за това колко абсурден бил социалният консерватизъм. Стига сте се излагали с това препубликуване на аматьори.

    А за Борат, тъжна работа - първият филм беше истински предизвикателен и предизвика фурор с начина, по който прекрачи границите на политическата коректност и опитите за систематична цензура. Тази втора част е откровена, нескрита демократична пропаганда, която цели да засили именно заглушаването на "нежелани" мнения като ги изопачава и иронизира до степен на неразпознаваемост. Жалко, че Коен е приел паричките на естаблишмънта и се е превърнал в поредната марионетка.

  84. 84 Профил на nebido
    nebido
    Рейтинг: 838 Неутрално

    Други автори сравняват Борат 2 с филмите на Чарли Чаплин, с филмите на Монти Пайтън.

    Но едно лайно в цветна леха си остава лайно.

  85. 85 Профил на Nedyalko Lazarov
    Nedyalko Lazarov
    Рейтинг: 171 Неутрално

    Понеже имаше въпрос, в кой университет работи авторката:https://uni-sofia.academia.edu/emiliaslavova Ето един откъс от публикация на г-жа Славова за учтивостта:"...А) Ти – Ти, илисиметрична положителна учтивост, характерна за общества, където социалната дистанция и статусните различия са пренебрежимо малки, или пък не им се отдава съществена роля.Б) Вие – Вие, илисиметрична отрицателна учтивост, където статусните различия са малки или съзнателно потискани, но се отдава значение на хоризонталната дистанция и експлицитното й маркиране на езиково ниво. В) Вие – Ти, илийерархична учтивост, където основна роля играят разликите в статуса и където тези разлики са екплицитно маркирани чрез употребата на отрицателна учтивост към висшестоящи и положителна учтивост (или често липса на учтивост) към нисшестоящи..."Аз си избирам тип Б учтивост, по отношение на някои съфорумци, а ....и автори на анализи в Дневник:)
    —цитат от коментар 62 на тулса

    Когато бях студент във Философския факултет на този университет имаше много преподаватели, които не ставаха за нищо; мога да кажа по-голямата част. Но учената кака демонстрира, че положението сега е дори по-лошо.

  86. 86 Профил на ART
    ART
    Рейтинг: 494 Неутрално

    Уха ..., тоя път няма тролове. Пълно е с хейтъри, нереализирани завистници, вероятно от артистичните среди.

    Ами колкото и да плюете вас няма да ви номинират за нищо. Камо ли за Златния глобус. А просто не ми се мисли, какво ще се случи, когато я номинират за Оскар. Да не говорим, ако вземе да спечели. Ще удавят всичко тук в жлъч. Завистливи снобски нижожества.

  87. 87
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  88. 88 Профил на Nedyalko Lazarov
    Nedyalko Lazarov
    Рейтинг: 171 Неутрално

    Много добър филм ! Първата част определено беше по-комична, присмиваща се на някои културни, по-скоро некултурни особености, включително балкански.. Втората част ти дава доста теми за размисъл...
    —цитат от коментар 70 на EU Fighter



    Специално на теб брачед, теми за размисъл и Всемогъщият не може да ти даде, както на сляп не можеш да показваш картини и на глух да пееш.

  89. 89 Профил на dosetliv
    dosetliv
    Рейтинг: 1446 Неутрално

    Филмите на Холивуд все повече изпростяват.
    —цитат от коментар 6 на moreee


    Мне, парите за тоя филм (продуцирал го е един вид) са на др Безос.

    Филмът иначе е майтапчийски, има свежи моменти (примерно на бала всички валсуват, а Борат и щерка му подхванаха един кючек и много им се зарадваха) , ама "посланието" некак не хваща дикиш. Ефектът е нещо като да показваш куклен театър на възрастни и да очакваш да ти се вържат като децата на внушенията. Колко до сатира, много по - голям джумбиш щеше да има ако си бяха правили ташак и с гендери, затоплисти , манголюби и феминистки, ама тея вероятно са липсвали в опорките на др Безос. Ако някой реши да отпусне грант за следваща серия с други опорки, може па да се и появят.
    Чисто като майтап пак не е особено постижение, примерно др Бени Хил постига много по - голям ефект с много по - малко средства.

  90. 90 Профил на pkh07609293
    pkh07609293
    Рейтинг: 119 Неутрално

    До коментар [#78] от "Тюфлекчия":

    Е добре че ти си един такъв културен, мил, модерен - нищо общо с Ганя. Сигурен съм, че същите ги говориш на развален английски/немски/френски и т.н. с разни чужденци и си мислиш, че като плюеш по родината и нацията си, по някакъв начин ще ги накараш да те отделят от нея и да те приемат "в семейството". Ще ти издам една малка тайна, щото дълги години имам опит с такива като тебе. След подобни разговори чужденците се присмиват на плюещия и клатят глава невярващо, само че понеже там са лицемери, не го правят пред него. Обаче освен че са лицемери имат и едно качество - вярват на очите и ушите си, не на приказките на поредния уонаби нещастен имигрант или служител в офис на чужда компания. А тези от тях, които имат опит с българи, знаят, че нищо от това дето пишеш не е вярно и не можеш да обобщаваш така за българите. Но ти дерзай де.

    П.П. Доколкото си спомням първият филм за Борат имаше успех в България и беше приет много добре. Та пак си измисляш на едро и дребно.

    Ооооооооо ........явно коментарът ми е ударил право в целта........само дето не мога да схвана логиката според която щом харесвам филма и си позволявам да осмивам болшинството от коментарите => следователно очерням родината си в чужбина и съм жалък, лошоговорящ изолиран емигрант, който умира да се хареса на чужденците.......наистина ми е чудно и не виждам връзката........това че констатирам ( в резултат от личен опит, поради самият факт да се родя и израсна в България) някои характерни типични страни на българския манталитет и ги оплювам публично............
    Само за уточнение, аз съм жена..........

  91. 91 Профил на Readit Design
    Readit Design
    Рейтинг: 41 Неутрално

    До милата и образована авторка. Хонорар ще вземете. Ще се чувствате важна заради участие в клуб по интереси. Ще ви публикуват, защото сте избрали политкоректна специалност. Но няма да промените насилствено човешката природа и инстинкт. Както и в исторически план статистиката ще докаже, че феминизма има пагубно въздействие за идващите поколения поради синтетичният си произход и платформата игнорираща естествените отношения между половете. Конкретно за гореспоменатата полюция с етикети "изкуство", "кино", "сатира" - само незапознати с политическата реалност в САЩ и връзките и с "ентертейнмънт" и "медиа" бизнеса, могат да бъдат изненадани от съществуването на Коен и неговата платформа. Всички останали, коит следим ситуацията знаем реалната мотивация за филма, както и причината да бъде избрана гореспоменатата участничка от България. Но за мен лично това не е проблем, има по-голяма опасност. И тя е че под етикета "феминизъм" и "полова неутралност" съвсем скоро ще започнете да горите книгите и произведенията на световното изкуство, които не отговарят на мулти-културната ви партийна линия. Ще забраните критичната мисъл, като форма на ментален "тероризъм", искате да създадете поколения надрусани с идеология водеща към тоталитаризъм под знака на общото благо. За щастие хората имат инстинкт и дори да победите, ще е временно.

  92. 92 Профил на Kalinoff Ivan
    Kalinoff Ivan
    Рейтинг: 973 Неутрално

    До коментар [#78] от "Тюфлекчия":

    Първият Борат беше приет много добре , но не от всички , от считащите се за елит умни и красиви , това беше тотална боза , простотия и гнусутия ... Сега 15 години по късно и историята с Джулиани , либералите разбраха дълбокият смисъл и замисъл на а филма и колко добър актьор /той между другото наистина е много добър актьор , защото влиза в различни персонажи много добре , а това е рядкост / е Саша Барон Коен.... Забавното е , че същите или подобни на тях сега се опитват да ме убедят в нещата за Борат , които аз се опитвах да ги убядя тях самите... А Борат 2 е слаб , дори и самият Коен си го признава , е не директно , но каза колко му е било трудно за реализация предвид , че вече е популярен и разпознаваем и хората се усещат ....

  93. 93
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  94. 94 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2265 Неутрално

    Това не е рецензия, а сбит преразказ. Емилия Славова казва неща, които са напълно очевидни за всеки зрител.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  95. 95 Профил на adrianaczer
    adrianaczer
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Поздравявам авторката! Най-после един поглед към филма, който го вижда като това, което е- безмилостна сатира с елементи на готеска, безпощаден портрет на американското общество. Силно политически и феминистки филм. А това, че този хумор не е за всеки, показва само, че няма нищо общо с толкова често споменаваната "холивудска боза".
    А що се отнася до характера на актрисата Мария Бакалова, (понеже много се изписа за личните й качества) много ми се ще да видя колко от интелектуалнте мъже в България биха имали нейната смелост, и биха се затворили в една спалня с ...Пеевски например, или с неговата майка:)

  96. 96 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2265 Неутрално

    Силната страна на този филм, както и на предишния, е импровизационната игра. Която е характерна за съвременната британска комедия и донякъде за американската. Мария Бакалова е особено добра в импровизацията.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  97. 97 Профил на Мария
    Мария
    Рейтинг: 1571 Любопитно

    Всякакви колебания дали да гледам филма изчезнаха.
    Ще го гледам още днес, но първо отивам под душа, да отмия помията от този форум. Пфу.

    ”За мен България си остана един вечен мираж. В който и свят да съм, винаги ще я нося като ранена птица в сърцето си." (Никола Манев)
  98. 98 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2265 Неутрално

    Мария Бакалова не знам дали ще направи кариера в киното, но ако Коен й даде едно рамо, би направила кариера на британска сцена. Което никак не би било малко. Между другото, най-хубавите постановки на Молиер съм гледала в Лондон. Франсетата все трябва да изтъпанят на сцена някаква изключително философска деконструкция на Молиер, при което се губи целият му хумор. А английските актьори винаги намират хумора.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  99. 99 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 2733 Неутрално

    Мария Бакалова не знам дали ще направи кариера в киното, но ако Коен й даде едно рамо, би направила кариера на британска сцена. Което никак не би било малко. Между другото, най-хубавите постановки на Молиер съм гледала в Лондон. Франсетата все трябва да изтъпанят на сцена някаква изключително философска деконструкция на Молиер, при което се губи целият му хумор. А английските актьори винаги намират хумора.
    —цитат от коментар 98 на 7777


    В Молиер има ли танци на плодородието?

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  100. 100 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 2733 Неутрално

    "Show me your putka" - трябваше това да цитира госпожа феминистката, това е достатъчно.После нека си хвали боклуците...
    —цитат от коментар 58 на НеКой


    Ми ставаме известни по света. . . родна реч омайна, сладка. . . И пак благодарение на евреите, че иначе така ще си останем непопуляризирани.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK