Светът на детето отсъства в училищните тестове

Образователните техники съществуват, за да помагат на хората да вървят напред, без да ги връщат назад и сочат с пръст провинилите си.

© unsplash.com/

Образователните техники съществуват, за да помагат на хората да вървят напред, без да ги връщат назад и сочат с пръст провинилите си.



Текстът е от профила на Цветелина Камова във "Фейсбук". Нейните деца в момента не ходят на училище, а се обучават в самостоятелна форма на обучение (СФО) съответно в трети и в първи клас. Те учат вкъщи с родителите си и се явяват на приравнителни изпити за класа си веднъж в годината.


Решават си двамата ни герои тестовете за изходното ниво и имат грешки. Вярно, малки грешки, но грешки. Вярно грешки, но малки. Едното ни дете се притеснява от това. То вече е било на изпити и знае какво става, като имаш такива грешки. Наказват те с ниска оценка. То и до ден днешен не разбира как тази ниска оценка влияе на живота ти по принцип, който продължава да си тече нормално, но знае, че това е някакъв вид абстрактен провал. Докато другото сладурче вече е потънало в следващата си дейност и няма следи от тревога. То никога не се е явявало на изпити досега и няма особени чувства към процеса.


А аз стоя отстрани и си мисля. Гледам ги, обичам ги безкрайно, усмихвам се и си разсъждавам за тях и за нас, хората. Какви невероятни същества сме ние. И какви изумителни създания са децата. И как този тест, два, три, осем не цели да го покаже. Тези три страници нямат ни на-малка представа за върховенството на всяко едно човешко същество и следователно не го и търсят. Създателите им са си поставили друга цел - по-нисша, вехта и безполезна. Тези бели листа с черен тест откриват петната по великолепната ни бяла рокля и крещят на висок глас, за да могат всички да видят тях, а не нас в ослепителната ни одежда.




Тестовете от този тип са изключително непрофесионален инструмент в съвременния свят. Техниките съществуват, за да помагат на хората да вървят напред, без да ги връщат назад и сочат с пръст провинилите си. Това не работи и всеки добър мениджър знае, че така екип не се нахъсва и не се постига силна мотивация. Инструментите постигат положително въздействие върху отделния човек и екипа, като го стимулират да бъде това висше същество на този прекрасен, огромен и сложен свят - да мисли, да учи, да действа с другите, да се смее, да създава, да се проваля умно, да упорства, докато не стане. Инструментите ни учат да сме гъвкави, адаптивни, мъдри, практични, проактивни и просоциални. И ни учат на грижа - към нашите идеи и действия, към тези на другите и към тези, за които създаваме по-добрите решения.


Тестовете от този тип са изключително безсмислен инструмент в съвременния свят. Те нищо не показват за човечето с химикалката в ръка, надвесено над въпросите. Целият необхватен, безкраен, безобразно разнообразен космос на детето отсъства - знанията, уменията, десетките изчетени книги, новото хоби, допълнителните съботни занимания, спорта, добродетелите, засадените дървета, отгледаните цветя, грижите по домашното животно, събраните боклуци от поляните, подадената ръка на друг в нужда, дарените дрехи на дома за деца, посетените музеи, организираните домашни театрални постановки, импровизираните пикници в хола, изрисуваните и смачкани листа с нови идеи, правилно обутите чорапогащници и завързани връзки на обувките, тревогите вечер, проблемите с приятелите, намерените решения, ненамерените решения, ушитите на ръка рокли за любимата кукла, скованата къщичка на дървото, приготвената за мама и татко закуска, мечтите в дъждовния ден, почистения сняг от целия двор, изпратеното за последно обичано коте, спестяваните цяла година пари, дадени за нещо общо за семейството, засадените за първи път репички, загубените любими очила и още стотици неща, които се случват само за един месец в живота на едно дете.


Какво мерим тогава? Дали умее да пише и пренася дж, дз и й?Докато мерим това, ще получаваме и такъв резултат - деца, които могат да пишат думи с дж и такива, които не могат. На 7 години, обаче. Защото за тези, които го могат на 10, 8 или 6 нищо не се казва. Не му е времето сега, е решил някой експерт по развитието на децата. Затова и тук трябва важно уточнение. Ако искаме друг резултат, този тест няма как да го покаже. Дали развиваме, образоваме и възпитаваме визионери за по-добри общества, създатели на нова енергия, мечтатели за по-чиста планета, космонавти на станцията на Марс, доктори в тежко засегнати райони, като цяло по-добри, смели и уверени хора - за това трябват други мерки и теглилки. Тестовете там не работят толкова добре. Тестовете направо се провалят, всъщност. Разпищяват се, паникьосват се и сами се попълват, затова и не ги използваме, както би казал Дъглас Адамс.


Цяла учебна година децата учат у дома с мен и Георги Камов. Не взехме лесно това решение, но нямахме друг приемлив за нас избор. Тестовете нямат значение, но всичко друго в дните ни има, защото сме заедно, учим постоянно, развиваме се, вълнуваме се от проблемите на света и не пропускаме да се радваме на всеки миг - очакван или не, който животът на тази наша, единствена и малко разрушена планета ни поднася.


Живеем добре в ритъма на съвременния ни вълнуващ свят, който е много далеч от скърцането на образователната система. Учим се да си създаваме щастие, защото през годините в училище този предмет явно сме го пропуснали


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (21)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Калник
    Калник
    Рейтинг: 705 Неутрално

    Който има по 6 свободни часа на ден и ги посвещава на децата си - евала. Само да не става като в онзи виц:

    - Тате, какво е вакуум?
    - Абе в главата ми е, но не мога сега да се сетя.

    Който работи като вол и едва има време дори да си поговори малко с тях, но пък им осигурява всичко, от което имат нужда - пак евала. Да, знам, че децата имат нужда от контакт с родителите, но имат нужда и качествена храна, хубави дрехи и обувки, джаджи, ходене на море, планина и т.н.

    Сигурно истината е някъде по средата. Но не винаги позицията ни по тази скала подлежи на модификация. Зависи какво поприще си си избрал.

    Аз не виждам нищо лошо в класическите изпити. Има неща, които просто трябва да се знаят от всеки. А прочетените допълнитено книги, макар че не се проверяват на изпитите, си остават. Тях никой не може да ти ги отнеме и могат само да са от полза.

  2. 2 Профил на Al Tikvone
    Al Tikvone
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Българите са преки потомци на Ной според учебно помагало на „Просвета“

    От няколко дни гледам този материал и се кръстя с две ръце. Отдавна си знам, че част от моите някогашни преподаватели са пощурели и смело творят псевдонаука, но не си давах сметка колко напреднал е процесът. Според цитатите, предложени тук, помагалото "Моята България", съставено от що-годе уважавани специалисти и издадено от "Просвета", съдържа откровени идиотщини. Така например Филип Македонски е "протеже" на одриския цар Котис I, който на свой ред замисля някакво до днес неизвестно обединение на античния свят, а Побитите камъни са не природен обект, а нещо като Безименния град на предчовешка цивилизация от творчеството на американския фантаст Хауърд Лъвкрафт. В текста на помагалото също така смело се твърди, че в IV в. пр. Хр. траки и римляни изобщо не са чували едни за други. Света Елена, майката на Константин Велики, куриозно е изкарана тракийка, родена в Сердика (горе-долу както англо-нормандският историк Галфрид от XII в. я е изкарал британка за повече престиж). Спартак е оцелял след края на въстанието на робите срещу римляните. Посланието на свети апостол Павел до филипяните пак е определено като пратено до жителите не на Филипи, а на Филипопол (една позната до досада стара грешка). И хиляди други знайни и незнайни глупости са включени в това нещастно и зловредно помагало. Повече не искам да чувам абсолютно нищо за научния "авторитет" на писатели-фантасти като Пламен Павлов и Веселина Вачкова. Тези хора бълват измислици и злепоставят професионалните историци. Дори някоя и друга легитимна хипотеза случайно да си е проправила път на страниците на това безумно помагало, тя е удавена между невъзможни твърдения. Срамота е, че колегите на авторския колектив не са го съсипали с една нормална рецензия, защото глупостите, разправяни от Вачкова, Павлов и сие, легитимират тракоманските мегаломанщини и превръщат говоренето за българска история в надпревара по бълнувания. Все пак, целта на историографията не е да се надмине "Властелинът на пръстените", нито да се конкурираме с македонците. Естествено, щедрият спонсор Милен Врабевски ще заяви, че патриотизмът оправдава средствата... Ами не. Не ги оправдава. Патриотизмът не бива да се превръща в патридиотизъм.

    Because they're afraid that there's more to reality than they have confronted. That there are doors that they're afraid to go in, and they don't want us to go in there either, because if we go in we might learn something that they don't know. And that makes us a little out of their control. Ken Kesey
  3. 3 Профил на Perkele
    Perkele
    Рейтинг: 211 Неутрално

    показват за човечето с химикалката в ръка доколко си се седнало на д-то да си научи урока

  4. 4 Профил на serena
    serena
    Рейтинг: 568 Неутрално

    Не разбирам защо на по-ниската оценка, когато има грешки в теста, се гледа като на наказание. За мен е по-логично и положително за детето по-ниската оценка да бъде като стимул, за да поправи грешки, които е допуснало. Това не е непременно лошо, но следва тези грешки да бъдат обсъдени с него и да бъде наблегнато на тяхното отстраняване.
    По-нататък в живота му това дете, вече пораснало, ще бъде постоянно оценявано по някакъв начин и по-добре да свикне от малко, че способностите му и постигнатото от него в конкретен момент ще бъде оценявано - от преподаватели, колеги, шефове, от него самият. Така се изграждат умения за реална самооценка в бъдеще.
    А неща като даряване, садене на дървета и др. в тази насока няма нужда да бъдат оценявани от училището. Те са работа на родителите, тяхна задача е да представят околния свят на детето си и да му изградят по-широк светоглед, което ще му е само от полза в живота му като възрастен.

  5. 5 Профил на Димитър Ковачев
    Димитър Ковачев
    Рейтинг: 8 Неутрално

    "Образователните техники съществуват, за да помагат на хората да вървят напред, без да ги връщат назад и сочат с пръст провинилите си."
    А кой казва, че са се провинили? Да, може да са направили грешка, но защо това да е провинение?
    Имам усещането, че авторката дълбоко залита в посоки, нямащи нищо общо с истинската.
    И понеже непрекъснато се говори за пазарна икономика, за силата и правдивостта на пазара, само да попитам:
    - писането на проекти пазарна постъпка ли е?
    - неуспехът на написания проект на кое се дължи - на щастието или на нещастието?
    - докторите в тежко засегнати райони като цяло по-добри (смели и уверени) хора ли са от онези, които са в по-незасегнати райони (а заплащането им е в пъти (нерядко в десетки пъти) по-добро; защо ли)?

  6. 6 Профил на rumen_s
    rumen_s
    Рейтинг: 1196 Неутрално

    Българите са преки потомци на Ной според учебно помагало на „Просвета“ От няколко дни гледам този материал и се кръстя с две ръце. Отдавна си знам, че част от моите някогашни преподаватели са пощурели и смело творят псевдонаука, но не си давах сметка колко напреднал е процесът. Според цитатите, предложени тук, помагалото "Моята България", съставено от що-годе уважавани специалисти и издадено от "Просвета", съдържа откровени идиотщини. Така например Филип Македонски е "протеже" на одриския цар Котис I, който на свой ред замисля някакво до днес неизвестно обединение на античния свят, а Побитите камъни са не природен обект, а нещо като Безименния град на предчовешка цивилизация от творчеството на американския фантаст Хауърд Лъвкрафт. В текста на помагалото също така смело се твърди, че в IV в. пр. Хр. траки и римляни изобщо не са чували едни за други. Света Елена, майката на Константин Велики, куриозно е изкарана тракийка, родена в Сердика (горе-долу както англо-нормандският историк Галфрид от XII в. я е изкарал британка за повече престиж). Спартак е оцелял след края на въстанието на робите срещу римляните. Посланието на свети апостол Павел до филипяните пак е определено като пратено до жителите не на Филипи, а на Филипопол (една позната до досада стара грешка). И хиляди други знайни и незнайни глупости са включени в това нещастно и зловредно помагало. Повече не искам да чувам абсолютно нищо за научния "авторитет" на писатели-фантасти като Пламен Павлов и Веселина Вачкова. Тези хора бълват измислици и злепоставят професионалните историци. Дори някоя и друга легитимна хипотеза случайно да си е проправила път на страниците на това безумно помагало, тя е удавена между невъзможни твърдения. Срамота е, че колегите на авторския колектив не са го съсипали с една нормална рецензия, защото глупостите, разправяни от Вачкова, Павлов и сие, легитимират тракоманските мегаломанщини и превръщат говоренето за българска история в надпревара по бълнувания. Все пак, целта на историографията не е да се надмине "Властелинът на пръстените", нито да се конкурираме с македонците. Естествено, щедрият спонсор Милен Врабевски ще заяви, че патриотизмът оправдава средствата... Ами не. Не ги оправдава. Патриотизмът не бива да се превръща в патридиотизъм.
    —цитат от коментар 2 на Al Tikvone


    Факт е, че има сума ти глупости по учебниците, които за да ги научи човек единствения начин е да ги повтаря като папагал. Нашето образование точно и това стимулира - с по-ниска оценка се наказва всеки, решил да изкаже собствено мнение или разсъждения или решил задача извън зададения шаблон от авторите. "Реформите" на сегашния министър доведоха до сума ти глупости, вкл. сваляне на учебен материал с 2 класа надолу, което на практика е непреодолима пречка за повечето деца. За съжаление калинките превзеха и образованието на всякакви нива, резултатите от това са видими.

    Браво Дневниче за цензурата. Мода си знае какъв е, ПКП :)
  7. 7 Профил на Bornagain
    Bornagain
    Рейтинг: 184 Неутрално

    Това със сигурност е някаква американска измислица за отказ от образование и налагане на алтернативни внушения. и зомбиране на децата.

    Свободата, Санчо...
  8. 8 Профил на Bornagain
    Bornagain
    Рейтинг: 184 Неутрално

    Ромите в България също го карат на проектно базирано обучение и не ходят на училище. Резултатите не са обнадеждаващи.

    Свободата, Санчо...
  9. 9 Профил на Kremena Nedelcheva
    Kremena Nedelcheva
    Рейтинг: 220 Неутрално

    До коментар [#6] от "rumen_s":

    Вчера трябваше да обяснявам на 11 (единадесет) годишно дете смисъла на пазар, пазарна икономика, видове икономически дейности... това по география. Също и разликата между абсолютна и парламентарна монархия. По история - учиха какво е демагогия, олигархия, демокрация, какви са принципите на идеалната държава според Платон и Аристотел и имаха да напишат реч на Цезар, с която да убеди армията, че си заслужава да не се подчини на заповед и да тръгне към Рим... Не знам да споменавам ли морфологичния анализ на възвратни местоимения по падеж. 5 клас това. Пети!

  10. 10 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 2694 Неутрално

    “. То вече е било на изпити и знае какво става, като имаш такива грешки. Наказват те с ниска оценка.”

    Не ги “наказват”, а дават оценка за показаните знания.

    И какъв е този “свят на детето”, който трябва да присъства на изпитите? Или знае, или не знае, или има слаба психика и от притеснение, не може да покаже знанията си.
    Какво толкова има да се търси “под вола, теле”. Няма как да не се оценяват децата. Верно е, че има държави и училища, в които децата правят каквото си искат, пишат домашни, само ако им е кеф, но слава Богу ние сме много далеч от този ултралиберализъм.


    Впрочем, като човек който разполага с времето си и с две деца в ученическа възраст, мога да кажа, че децата дават много енергия на родителите си. Това да се въртиш около тях и да учиш с тях е много, много тонизиращо. Всячески гледам да се въздържам, колкото и да ми е трудно!!!! Иначе, ще изградя инвалиди.

    Любовта ще спаси света!!!
  11. 11 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 2694 Весело

    До коментар [#6] от "rumen_s":
    Това за сваления материал е някакво клише. Освен разместване, други не виждам. Една Питагорова теорема са свалили в 6-ти клас и то до уроците за степени.



    Любовта ще спаси света!!!
  12. 12 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1161 Неутрално

    "...Решават си двамата ни герои тестовете за изходното ниво и имат грешки. Вярно, малки грешки, но грешки. Вярно грешки, но малки. Едното ни дете се притеснява от това. То вече е било на изпити и знае какво става, като имаш такива грешки. Наказват те с ниска оценка. "

    Четох до тук и.....спрях!
    Изходно ниво.... целта му е да определи нивото на знания и умения (компетенции, така да се каже) в края на определен период по определени критерии.....
    Грешките, малки или големи, показват незнания, пропуски, отразяват и моментното съсредоточаване на децата. И ниската оценка, базираща се на резултатите, не е наказание, сигнал за корекции е! Ако на детето му се вменява от родителите, че това е наказание, то наистина ще се чувства наказано, неоценено, пренебрегнато, мразено.... А, как ще се впише това дете в променената социална среда, дали пък няма да се отчужди, затвори в себе си, десоциализира? А, ако пропуските са на обучаващите го родители? А, ако в стремежа си да са идеалните преподаватели са му напълнили главата с повече информация отколкото може да приеме? А, ако в преподадената информация има субективни схващания? В такъв случай, дали пък родителите не се чувстват правилно оценени?
    Ниската оценка не е наказание, тя е ориентир..... Къде се намира детето като ниво на компетенции сред връстниците си. Вярно е, че на никой родител не му е приятно детето му да не е на макс, но..... в живота нищо не се дава даром. По-ниската оценка на едно дете може да даде шансове на друго при равни, но ограничени условия....все пак има и другите семейства имат деца.....

    На Цветелина Камова бих казал следното..... фиксирането Ви върху по-голямото ви дете ще го превърне в по-малко уверен човек, малкото Ви дете ще има по-големи шансове за еманципация, то ще е лидер.....Казвам го, защото имам повече от 40 години наблюдения върху отражението на родителското вманиачаване върху психиката, поведението, развитието и реализацията на деца от сходни семейства.....и не само в професионално отношение....

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  13. 13 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2032 Неутрално

    Да, светът на детето отсъства от тестовете. То не му е и мястото там. Нисък резултат на тест не е попречил на никого да е визионер, нито висока оценка на тест го е насърчила да е визонер. Тестовете, ако са добри, дават представа доколко детето е усвоило някакви знания и умения.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  14. 14 Профил на Красимир Андонов
    Красимир Андонов
    Рейтинг: 423 Неутрално

    До коментар [#11] от "hope":

    Свалянето на материал в по-малки класове е много отдавнашна тенденция, и тя е минала всякаква граница на нормалност, логичност, медицинска обоснованост.

    Лудостта е привилегия. Глупостта е бреме.
  15. 15 Профил на lenilaf
    lenilaf
    Рейтинг: 447 Неутрално

    Ако учите и се развивате постоянно, не би трябвало да имате проблем с училищния материал. Неговата цел не е да отразява света на хобитата и приятното прекарване на времето, а да научи хората на базова грамотност като как пренеасят думите, как се смята, какво е цикъл на Кребс и подобни досадности, нямащи отношение към това какво му е приятно на едно дете да прави, за да открива света и бла-бла. Знанията дават основата за развитие, не разходките в парка.
    Този ню ейж родителски маниер с корени в Марксизма, вярващ във върховенството на човешките същества, е изключително вреден и не е чудно, че се раждат и отглеждат орди навежи люде, които иначе всичко знаят, защото им е хоби и са го мернали в 'нета".

  16. 16 Профил на anx55520847
    anx55520847
    Рейтинг: 82 Неутрално

    Винаги съм се чудела откъде идват тия деца, дето получават нервен срив при първата лоша оценка и трябва да ги успокояваш 10 минути по време на час (работя с горен курс, да не си помислите нещо...). Те били деца на ей такива родители, които постоянно са се съсредоточавали в детската им уникалност и сантименално са проронвали сълза по всяко нещо в детския им свят, създвайки им фалшива представа тях самите и за света. Базово знание е, че никой не е идеален и все ще дойде момент да се провали в нещо. Въпросът е какво правиш след това и дали можеш да се отърсиш и да продължиш напред. Ей така се създават лигльовци, които се пречуват още при първото изпитание!

  17. 17 Профил на Perkele
    Perkele
    Рейтинг: 211 Неутрално

    До коментар [#15] от "lenilaf":

    гледали един клип в тубата, а по-запознатите и некой ТЕД толк

  18. 18 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 2694 Неутрално

    До коментар [#16] от "anx55520847":

    Само едно нещо не се връзва, жената има две деца и те приемат различно лошото представяне на теста. Едва ли има различно отношение към двете.

    Любовта ще спаси света!!!
  19. 19 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 386 Неутрално

    До коментар [#14] от "Красимир Андонов":

    Тук хората имат за база образованието си от 60-80-те години на миналия век. Никой, който не минава през това в момента, особено с онлайн обучението, няма представа от извращението, което представлява българското образование. И нямам предвид отделен предмет или клас, а цялостната организация, целеполагане и изпълнение.
    Първо, материалът трябва да се върне в обема си отпреди 40 години, а освободеното време да се използва за практически занятия и проекти. Ако онлайн обучението продължи, дори периодично, трябва да се търси по-разчупена форма на работа в малки групи, комбинирана сът самостоятелна работа.
    Но това ще го разберат само хора, жито имат сърца за децата, е онези, които си подпират егото на чуждите неуспехи.

  20. 20 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 386 Неутрално

    До коментар [#16] от "anx55520847":

    Помислете и за учителките в началния курс, които им създават ореола на принцеси, само защото са прилежни и склонни да доносничат.

  21. 21 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 628 Неутрално

    Децата са в трети и първи клас, но вече дава акъл относно цялото образование.

    No Pain No Gain




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK