За собственото прозорче в българското училище

Умишлено или не се притъпяват сетивата на малките, а при гимназистите е достатъчно да владеят заучени фрази и клишета за матурата, за да получат прилична оценка.

© Анелия Николова

Умишлено или не се притъпяват сетивата на малките, а при гимназистите е достатъчно да владеят заучени фрази и клишета за матурата, за да получат прилична оценка.



Около 24 май си спомних за Димитър Талев и един въпрос, зададен в учебника за XI клас, когато се изучава втората част на VIII глава от "Железният светилник": Защо монахът подчертава принадлежността на българския народ към "славянското море"? Да, става дума за Рилския монах и срещата му със семейството на Хаджи Серафимовата внучка.


Поколения българи четат Талев и радушно приемат усещането за общност, създадено от автора, общност, която във всякакъв порядък ни е необходима днес, защото: "Няма достатъчно здрава черупка, в която би се скрил човек - ще дойде черният гарван и ще я счупи с клюна си".


Метафора, приканваща да разбием и собствената си черупка: отвътре навън, за да видим другите, свои и чужди.




***


Пак покрай Деня на българската просвета и култура и на славянската писменост подготвям дъщеря си за Национално външно оценяване за X клас по БЕЛ. Материалът не е лек, първият автор е Паисий, последните са Димов, Хайтов и Радичков. Мълча, като ми каже: Къде трябва да ми е личното мнение по въпросите?


Изпитът се провежда за първи път, миналата година беше отменен, а свидетелствата за първа гимназиална степен се раздадоха без оценка от НВО. Освен по роден език и литература, задължителен е изпитът по математика, а по чужд език и дигитални компетентности е пожелание.


В примерните задачи на сайта на МОН за НВО за X клас е ясно посочено какво се изисква: да се формулира теза или антитеза по зададена тема за есе по морален или по граждански проблем; ученикът да посочва аргументи или контрааргументи във връзка с дадена теза или антитеза на есе по морален или по граждански проблем ; да се прилага книжовноезиковите норми; има задачи с избираем отговор, както и с кратък свободен отговор; задача за редактиране и разширен свободен отговор.


И още, цели на НВО по български език и литература за Х клас съгласно чл. 44, ал. 1 от Наредба № 11 за оценяване на резултатите от обучението на учениците са: установяване на степента на постигане на отделни очаквани резултати от обучението по БЕЛ, определени в учебната програма за съответния клас от първия гимназиален етап; установяване на степента на постигане на отделни очаквани резултати от обучението по БЕЛ в края на първия гимназиален етап, определени в държавния образователен стандарт (ДОС) за общообразователна подготовка; измерване на степента на постигане на отделни компетентности, свързани с четенето с разбиране като част от функционалната грамотност; мониторинг на образователния процес за прилагане на политики и мерки, насочени към подобряване на качеството на образованието.


Диагностиката на индивидуалния напредък и на образователните потребности на учениците в Х клас нямат пряка връзка с усета към измисленото, към фантазията като елемент от завършената човешка личност. Очевидно не можем да сме в изцяло прагматичното начало, както и само в света на измисленото. Тогава как да се ориентират подрастващите, откривайки баланса за себе си?


Някои от проблемите на обучението по БЕЛ (а може би и по други предмети) са свързани с липсата на въображение и провокация не само в уроците, а и в изискванията към учители и ученици. Голият прагматизъм и поставената цел да се подготвят хора за бизнеса, се оказват препъникамък (не казвам, че не трябва, а че начинът не е най-добрият). Мисля, че грамотността като общо понятие, сръчността и мисленето са задължителни за всеки служител и/ или работник. Умишлено или не се притъпяват сетивата на малките, игровият елемент и фантазирането са заместени от НВО за IV клас, а при гимназистите е достатъчно да владеят заучени фрази и клишета за матурата в края на обучението си, за да получат прилична оценка. Този схематизъм не е от полза за никого, най-малко за бизнеса. Всеобщ е проблемът, свързан с липсата на аналитичност.


Забелязвам, че литературните герои все повече се възприемат от учениците като "хора с цели и амбиции" дори когато това не се предполага в текста, защото подобни неща се втълпяват на много деца от малки: да успяват, да побеждават на всяка цена, да са първи, или да са винаги на страната на победителите, да искат постоянно... Светът на литературата и хуманитаристиката по определение се противопоставя на това консуматорско начало, и затова е неудобен свят на ценности, но не и на дидактика.


***


Приказки по телефона
С код Dnevnik10 получавате поне 10% отстъпка
Купете


Тайните и начините за измисляне в изкуството са занимавали доста хора, даже се твърди, че ако притежаваме наука и за фантазията, както наука за логиката, тогава бихме разбулили доста неща (Новалис). Мисля, че с една "Тетрадка по фантастика", като тази на Джани Родари, българска граматика и поезията на Петя Дубарова, могат да се постигнат отлични резултати на различни нива. Затова са нужни време, търпение и желание, още повече, че Петя Дубарова има и великолепни детски стихове, писани от нея като дете. Не съм попадала на рецитал на най-малките с нейни стихове, не че за големи съм виждала. Факт е, че се "разреши" бургаската поетеса да се преподава едва през учебната 2021/ 2022 в 12. клас, поне ще се намираме в шейсетгодишнината от рождението й.


Атанас Далчев. Стихотворения, избрани фрагменти и преводи
С код Dnevnik10 получавате поне 10% отстъпка
Купете


Помня, че за някои майки, поезията на Далчев им се стори депресивна за техните деца. Дубарова може да им се види дръзка със самоубийството си. В подобни случаи обяснявам, и ме разбират: по-добре е, някои неща да се преживяват чрез поезията, колкото от личен опит. Какъв по-лесен начин, без назидание, да се каже към какво не бива да се посяга. Училището не е, за да се спестява действителността. Плюс това спрямо интелектуалната ирония на Далчев, твърденията са меко казано неверни. Да не припомням цензурата спрямо този поет, та и ние да го санкционираме, както и късното включване на Дубарова в учебната програма, за да не се "разстрои някой" предполагам.


Невинни
С код Dnevnik10 получавате поне 10% отстъпка
Купете

Сякаш очертах един от проблемите на обучението по литература: трябва да се изучават удобни автори за власт, конюнктура и предразсъдъци. Не, няма!


***


Вярно е, че интелектът се ражда в борба, не в покой, а образователното щастие не е в преписването на текстове, думи, в заучените фрази, външното оценяване и вътрешните проверки, камо ли в спазване на някакви "разпределения на материала". Светът може да бъде гледан от височината на човешки бой, пак да се обърнем към любимия Джани Родари, но също от задоблачни висоти. В действителния живот, продължава Родари, може да се влезе през главния вход, но може да се промъкнеш в него - и колко по-забавно е това! - през едно прозорче.


Струва ми се, че в българското училище присъства голямата и тайнствена "вселена", която така и си остава неразгадаема, а малкото собствено прозорче дори не се забелязва зазидано някъде там.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (37)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1045 Неутрално

    отказват децата от четенето с голяма част от авторите.

    вместо четене за удоволствие и разширяване на мирогледа - четене за наказание и назидание.

  2. 2 Профил на Nedyalko Lazarov
    Nedyalko Lazarov
    Рейтинг: 1176 Неутрално

    Не е учудващо, че децата нищо не разбират от материала по БЕЛ, защото и аз нищо не разбрах от този текст, макар че го прочетох два пъти.

  3. 3 Профил на plynii
    plynii
    Рейтинг: 523 Неутрално

    "липсата на аналитичност"
    "трябва да се изучават удобни автори за власт, конюнктура и предразсъдъци"

    Това не са проблеми от сега - още през комунизма беше така.
    Явно промените в образованието стават бавно.

  4. 4 Профил на Alan Blackmore
    Alan Blackmore
    Рейтинг: 1080 Неутрално

    не знам (не помня) какво е писал Талев, но е интересно докога ще се изучават подобни малоумия в училище.

    примерно, г-жо Боева, вие можете ли да направите сравнителен анализ на някои народни приказки, в които децата ги носят щъркелите от Египет?
    подчертавам, само на някои.
    защото народни приказки много и в тях има повече истина от драсканиците на малоумници като паисий и ко.

    Картаген трябва да бъде унищожен
  5. 5 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 1498 Неутрално

    "Къде трябва да ми е личното мнение по въпросите?"
    Да... В България още не е дошло времето човек да си казва личното мнение за "класиците" на българската литература. Зубриш разработени теми и пишеш каквото си назубрил. Така се взимат оценки. И по времето на комунизма беше така. За мен например цялата българска класическа литература (с малки изключения) не струва. Мога и да се обоснова. Нека да видим нейното влияние в световната литература, да видим реално кой въобще я признава за нещо по света? Да видим ако я сравним с други автори от същото време по света къде се намира тя? И т. н., анализът може да продължи. Но в България трябва да си като кон с капаци, да не разсъждаваш. Яж там каквото ти сервират (във всяко едно отношение) и трай.
    Не знам кога България ще дорасне да разсъждава и дали ще дорасне.

    ДБ=БКП върли фенове на Резидента и Галева
  6. 6 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 1498 Неутрално

    Четеш Достоевски и четеш Вазов писали горе долу по едно и също време и си казваш "Чакай малко"... Къде е Достоевски, къде е Вазов.
    Българите е време тези свои класици да ги сложат на някакво реално място. А не като някакви невероятни имена в световната литература.

    ДБ=БКП върли фенове на Резидента и Галева
  7. 7 Профил на agb08541284
    agb08541284
    Рейтинг: 93 Неутрално

    Трябва да ги учат да могат да изразят мисъл максимално ясно, сбито и грамотно. Да дискутират актуални новини и проблеми от нашето съвремие и да могат да отсяват фалшивите новини в морето от информация.
    Нямам представа какви книги избират за свободно четене днешните тинейджъри, но защо да нямат възможност да ги включват в учебния процес?

  8. 8 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1035 Любопитно

    Изчетох около 1/4.
    Дневник, трябва да оглеждате по-добре текстове на учители и юристи, като страдащи от професионални деформации - многословност!
    Кой ще го чете такъв ферман?

    В Русия съм! В Русия съм!
  9. 9 Профил на Dimitar Kunev
    Dimitar Kunev
    Рейтинг: 868 Неутрално

    40 г съм гимназиален учител по БЕЛ и 2 г зам.-директор. Равнището на знания и МОРАЛ на учениците спадна двойно и тройно след идването на демокрацията. Пребаналностите на Холивуд и чалгата, хамавите игрички в телефоните "възпитаха" едно небългарско и нечовешко поколение. Страшно ме боли за Българско, а демок/г/рафският преврат /почти/ напълно разрушава Отечеството. Иначе ексучителката има добри намерения, но с тези ученици, който 80 % са възпитани от улицата и родителите да са егоисти, примитивни, вулгарни, безотговорни, мързеливи - трудът на учителите е 80 % /почти/ безсмислен. Равнището на матурите спада постоянно, делегираните бюджети са 80 % зло. Напред към ЕС, т.е. към опростачването. Зная къде е надеждата и бъдещето, не е в мултикултурна=изчезваща Европа.

  10. 10 Профил на Alan Blackmore
    Alan Blackmore
    Рейтинг: 1080 Неутрално

    До коментар [#6] от "anonimnii":

    извинявай, ама вазов е с класи над достоевски. това, че на голямата част от произведенията му не им е мястото в училище -поради възрастта на аудиторията, е отделна тема. останалото е въпрос на имперски интереси на същите тези, чието дело е образователната система в страната - все едно да сравняваш "идиот" с ...и аз не знам с какво.

    според мен в училище трябва да се изучава предимно поезия - включително части от илиада и някой друг епос в ритъм. а начина на оценяване да не е централизиран, а да зависи от учителя.
    Вазов е написал една невероятна глава по темата - може би най-съществената от цялата книга, която и палеолингвист трудно би дешифрирал без нужните ключове.

    В нея глава се говори за начина на изпитване на децата в училището в Бяла Черква.

    Картаген трябва да бъде унищожен
  11. 11 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1285 Неутрално

    "Мълча, като ми каже: Къде трябва да ми е личното мнение по въпросите?"
    Ми що мълчиш? Поне чу ли мнението? Аз навремето ходих на уроци, защото не знаех "какво е искал да каже автора". На уроците научих нечии чужди идеи, но дали се научих да мисля? И на уроци по математика ходих, там се научих как други хора решават задачите, но дали се научих да мисля? Усещате ли аналогията? Човек се учи да мисли, като чете чуждите мисли и преценява кои му допадат и кои не. Няма как самостоятелно или независимо от средата да се научиш да мислиш.

  12. 12 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1285 Неутрално

    До коментар [#10] от "Alan Blackmore":

    Петър Берон в "Рибния буквар" също е написал доста по темата как да се обучават учениците във взаимного училище и как да се изпитват. Днешната система няма нищо общо, но и резултатите нямат общо и учениците нямат общо и родителите нямат общо... Няма как нещата да се оправят отдолу нагоре, а трябва отгоре надолу и да се натиска, докато простаците млъкнат.

  13. 13 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 1498 Неутрално

    До коментар [#10] от "Alan Blackmore":

    "извинявай, ама вазов е с класи над достоевски"

    Просто няма как да коментирам такова твърдение.
    Достоевски оказва влияние на изкуството като цяло. Почти цялото днешно изкуство е повлияно от Достоевски.
    Това че вие не сте на нивото да разбирате...

    ДБ=БКП върли фенове на Резидента и Галева
  14. 14 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 789 Любопитно

    За собственото прозорче в българското училище?!

    При НВО за X клас по БЕЛ материалът не е лек, първият автор е Паисий, а последните са Димов, Хайтов и Радичков. "Когато дъшеря ми, която е в 10 -ти клас ме пита: Къде трябва да ми е личното мнение по въпросите?Мълча!"

    Изпитът се провежда за първи път, миналата година той беше отменен, а свидетелствата за първа гимназиална степен се раздадоха без оценка от НВО! Освен по роден език и литература, задължителен е изпитът по математика, а по чужд език и дигитални компетентности е пожелание?!

    В примерните задачи на сайта на МОН за НВО за X клас е ясно посочено какво се изисква: да се формулира теза или антитеза по зададена тема за есе по морален или по граждански проблем; ученикът да посочва аргументи или контрааргументи във връзка с дадена теза или антитеза на есе по морален или по граждански проблем ; да се прилага книжовноезиковите норми; има задачи с избираем отговор, както и с кратък свободен отговор; задача за редактиране и разширен свободен отговор.

    Да това са изискванията, но проблема е друг, а именно че учителите избягват да обясняват как се пише есе, защото не знаят или не могат?! Макар от доста време от около 7 г. есето бе въведено като начин на изразяване мнение по различни теми в изпитите при ДЗИ!

    "Забелязвам, че литературните герои все повече се възприемат от учениците като "хора с цели и амбиции" дори когато това не се предполага в текста, защото подобни неща се втълпяват на много деца от малки: да успяват, да побеждават на всяка цена, да са първи, или да са винаги на страната на победителите, да искат постоянно.."

    Лошо няма, но когато това са само клишета заучени от учениците за покажат, че и те са наяно, че това е важно за тях т.е да не са пасивни зрители, а и да са участници способни да вземат позиция и да могат да я защитават, но когато техните учители без да са ги научили как това се прави се оказва, че това са зазубрени модели, които те не разбират добре и да тябва да се научат да могат да фантазират, и да могат да анализират текста, да могат да задават въпроси към текста и по този начин да са в състояние да напишат и есе - "да да, ама не!" както би казал Петко Бочаров, ама някои ще попитат "КОЙ е пък този?", а то е щото отдавна са отучени да са любопитни и да могат да задават въпроси и то не някакви банални, а въпросите чрез които може да се направи анализ на текст да се посочи позиция и тя да може да се защити, няКОЙ ще каже това е много сложно, но за това болшинството от децата са много далече от нивото на връсниците си в другите страни в ЕС и не само там за справка техните резулта в формата на "ПИЗА"!!!

  15. 15 Профил на Alan Blackmore
    Alan Blackmore
    Рейтинг: 1080 Неутрално

    До коментар [#13] от "anonimnii":

    аха, сега разбирам откъде идва нивото на съвременното изкуство.

    Картаген трябва да бъде унищожен
  16. 16 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 1498 Неутрално

    До коментар [#9] от "Dimitar Kunev":

    Ако още не сте чел можете ако искате да прочетете нещо от К. Леонтиев (1831-1891) "СРЕДНИЙ ЕВРОПЕЕЦ КАК ИДЕАЛ И ОРУДИЕ ВСЕМИРНОГО РАЗРУШЕНИЯ"

    http://knleontiev.narod.ru/texts/evropeetz.htm

    ДБ=БКП върли фенове на Резидента и Галева
  17. 17 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 1498 Неутрално

    До коментар [#15] от "Alan Blackmore":

    Нищо не разбирате.

    ДБ=БКП върли фенове на Резидента и Галева
  18. 18 Профил на Nedyalko Lazarov
    Nedyalko Lazarov
    Рейтинг: 1176 Неутрално

    Четеш Достоевски и четеш Вазов писали горе долу по едно и също време и си казваш "Чакай малко"... Къде е Достоевски, къде е Вазов.Българите е време тези свои класици да ги сложат на някакво реално място. А не като някакви невероятни имена в световната литература.
    —цитат от коментар 6 на anonimnii


    Правиш впечатление на много начетен. Пишеш така все едно, че си чел и Вазов и Достоевски.

  19. 19 Профил на Nedyalko Lazarov
    Nedyalko Lazarov
    Рейтинг: 1176 Неутрално

    "Мълча, като ми каже: Къде трябва да ми е личното мнение по въпросите?"Ми що мълчиш? Поне чу ли мнението? Аз навремето ходих на уроци, защото не знаех "какво е искал да каже автора". На уроците научих нечии чужди идеи, но дали се научих да мисля? И на уроци по математика ходих, там се научих как други хора решават задачите, но дали се научих да мисля? Усещате ли аналогията? Човек се учи да мисли, като чете чуждите мисли и преценява кои му допадат и кои не. Няма как самостоятелно или независимо от средата да се научиш да мислиш.
    —цитат от коментар 11 на Лео

    Явно не си бил от най-схатливите и родителите ти са имали много пари.

  20. 20 Профил на Alan Blackmore
    Alan Blackmore
    Рейтинг: 1080 Неутрално

    До коментар [#17] от "anonimnii":

    разбирам, че те влече русията и че си достатъчно невъзпитан, за да ми говориш на вие. и за двете има лек.

    Картаген трябва да бъде унищожен
  21. 21 Профил на Alan Blackmore
    Alan Blackmore
    Рейтинг: 1080 Неутрално

    До коментар [#18] от "Nedyalko Lazarov":

    чел е опорки в интернет :))

    Картаген трябва да бъде унищожен
  22. 22 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 1498 Неутрално

    До коментар [#18] от "Nedyalko Lazarov":

    Не съм ги чел само са ми разказвали за тях.

    ДБ=БКП върли фенове на Резидента и Галева
  23. 23 Профил на gerganabg
    gerganabg
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Ок, така беше и преди 10 ноември :) Но сега литературата е доста наритана и поради факта, че масово родителите насочват децата си към развитие в точните науки , за нуждите на бизнеса :) Накрая ще стигнем до момента в който на бизнесът няма да има кой да мъ пише рекламните слогани и да превежда литературата. Но това е целта - работа, работа и пак работа :)

  24. 24 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1766 Неутрално

    Четеш Достоевски и четеш Вазов писали горе долу по едно и също време и си казваш "Чакай малко"... Къде е Достоевски, къде е Вазов.Българите е време тези свои класици да ги сложат на някакво реално място. А не като някакви невероятни имена в световната литература.
    —цитат от коментар 6 на anonimnii


    Вазов освен писател е и поет.Некоректно е сравнението с Достоевски. Все едно да сравним Стоичков с Меси и да направим извод,че българинът е посредствен футболист.

  25. 25 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3285 Неутрално

    "Къде трябва да ми е личното мнение по въпросите?"
    =========================

    НАВСЯКЪДЕ!
    Казвам го отговорно като човек, тръгнал на училище преди 50 години, или като учител по литература с 31 години стаж.
    Никой не ограничава личното мнение, но за да го имаш, трябва да можеш да го защитиш. Тезите се доказват.

    Толкова по темата, че се изкушавам да започна диалог с почти всички коментатори.

    Еретик
  26. 26 Профил на Nestea
    Nestea
    Рейтинг: 193 Неутрално

    Няма как да има аналитично мислене при положение, че българската образователна система изгражда само умението да се наизустява информация.

    Иначе литературата се преподава по един лош начин. Далчев, който мъчи поколения ученици и учители, е неразбираем, ако не се изучават течения в изкуството като немския експресионизъм или най-малкото последиците от ПСВ върху обществото (това се отнася за Смирненски и Вапцаров, в частност за Хайтов).

    Относно Вазов - той е посредствен писател и поет даже и сравнен със съвременниците си като Дикенс и Байрон (те са най-близки до него като стил).

    На Вазов голямата заслуга е поставянето на основата на българската литература и затова заслужава уважение. Както Далчев, той трябва да се изучава в контекста на своето време и как успява да повлияе литературните течения след него.

  27. 27 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1766 Неутрално

    Няма как да има аналитично мислене при положение, че българската образователна система изгражда само умението да се наизустява информация.Иначе литературата се преподава по един лош начин. Далчев, който мъчи поколения ученици и учители, е неразбираем, ако не се изучават течения в изкуството като немския експресионизъм или най-малкото последиците от ПСВ върху обществото (това се отнася за Смирненски и Вапцаров, в частност за Хайтов).Относно Вазов - той е посредствен писател и поет даже и сравнен със съвременниците си като Дикенс и Байрон (те са най-близки до него като стил).На Вазов голямата заслуга е поставянето на основата на българската литература и затова заслужава уважение. Както Далчев, той трябва да се изучава в контекста на своето време и как успява да повлияе литературните течения след него.
    —цитат от коментар 26 на Nestea


    Посредствен е не Вазов,а тоя,който те гледа в огледалото. Как не ви омръзна да плюете българите, в случая творец като Вазов ?Той е бил всестранно развита личност в областта на литературата-писал е поезия,романи,разкази, пътеписи.Повечето от творците са специализирани само в една област на литературата.
    Нека и не забравяме каква е била и аудиторията на Вазов по това време-интелигенция е липсвала и тепърва се е създавала.Повечето хора тепърва след Освобождението са се научили да четат.Нормално е и стилът му да е такъв, че да е ясен за разбиране от някой селянин, който наскоро е станал грамотен.

  28. 28 Профил на Nestea
    Nestea
    Рейтинг: 193 Неутрално

    До коментар [#5] от "anonimnii":

    Литературата (и историята) се преподават по много лош начин.

    Причината до около 20-30те години на миналия век нашата литература да не е на нивото на европейската е, че изкуството в България няма основите, които имат, да речем англичаните и французите.

    Заради 5 века в пределите на Османската империя, когато възрожденците започват да творят, имат само фолклора като нещо, върху което могат да се опрат. Вазов няма Шекспир, Ботев няма Молиер.

    Българската литература след ПСВ е на нивото на европейската и малко по-добра от американската.

  29. 29 Профил на Nestea
    Nestea
    Рейтинг: 193 Неутрално

    До коментар [#27] от "Мусаши":

    Прочетете и двата ми коментара - на Вазов голямата заслуга е поставянето на основата на българската литература. Без Вазов е нямало да има Талев, Димов и Хайтов, които не отстъпват по нищо на съвременниците си.

  30. 30 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7447 Неутрално

    "трябва да се изучават удобни автори за власт, конюнктура и предразсъдъци."
    Точно!

  31. 31 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 1498 Неутрално

    До коментар [#13] от "anonimnii":

    Само искам да си обоснова малко коментара, макар да съм го писал и друг път. Със своят психологизъм Достоевски оказва влияние на цялото съвременно изкуство.

    ДБ=БКП върли фенове на Резидента и Галева
  32. 32 Профил на grigoo
    grigoo
    Рейтинг: 642 Неутрално

    От край време изпитите с разни малоумни теми, есета и тн са корупция и вкарване на платилите в университети. Затова всичко трябва да е с тестове и задачи.

  33. 33 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2264 Неутрално

    До коментар [#5] от "anonimnii":Литературата (и историята) се преподават по много лош начин. Причината до около 20-30те години на миналия век нашата литература да не е на нивото на европейската е, че изкуството в България няма основите, които имат, да речем англичаните и французите. Заради 5 века в пределите на Османската империя, когато възрожденците започват да творят, имат само фолклора като нещо, върху което могат да се опрат. Вазов няма Шекспир, Ботев няма Молиер.Българската литература след ПСВ е на нивото на европейската и малко по-добра от американската.
    —цитат от коментар 28 на Nestea


    Откъде пък дойде това мнение за американската литаратура? Американците имат световно признати класици: Мелвил, Фокнър, Хенри Джеймс, Гъртруд Стайн, Емили Дикинсън и т.н.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  34. 34 Профил на Nestea
    Nestea
    Рейтинг: 193 Неутрално

    До коментар [#33] от "7777":

    За периода 1920-1939 става въпрос и това е лично мое мнение.

    20- те САЩ нямат същите културни течения като Европа, защото не преживяват войната по същия начин. Това не е слаб период за тях (Лъвкравт и Фитсджералд са доста добри) просто европейците (и в частност ние) сме по-добри (дадаизмът и немския експресионизъм са толкова силни течения).

    30-те тяхната литература и нашата са горе-долу на едно ниво.

    След ВСВ САЩ и Европа ни задминават.

  35. 35 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2024 Весело

    40 г съм гимназиален учител по БЕЛ и 2 г зам.-директор. Равнището на знания и МОРАЛ на учениците спадна двойно и тройно след идването на демокрацията. Пребаналностите на Холивуд и чалгата, хамавите игрички в телефоните "възпитаха" едно небългарско и нечовешко поколение. Страшно ме боли за Българско, а демок/г/рафският преврат /почти/ напълно разрушава Отечеството. Иначе ексучителката има добри намерения, но с тези ученици, който 80 % са възпитани от улицата и родителите да са егоисти, примитивни, вулгарни, безотговорни, мързеливи - трудът на учителите е 80 % /почти/ безсмислен. Равнището на матурите спада постоянно, делегираните бюджети са 80 % зло. Напред към ЕС, т.е. към опростачването. Зная къде е надеждата и бъдещето, не е в мултикултурна=изчезваща Европа.
    —цитат от коментар 9 на Dimitar Kunev


    Аре сега за домашно, да прочетеш "На учителя с любов" (и да не минеш метър с филмите, щото не струват колкото книгата) и да си отговориш дали проблема е в учениците... или е предимно в човека пред тях. Между другото, в строителни войски беше пълно с неграмотни (аха, на 18 години им даваха занаят щото до казармата нищо не са ги научили) по същото време, дето го споделяш с умиление и че е било много добре.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  36. 36 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 599 Неутрално

    До коментар [#9] от "Dimitar Kunev":

    40 години стигат. Време е да си тръгнете от системата.

  37. 37 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 599 Неутрално

    До коментар [#25] от "Костадин Иванов":

    Подкрепям. Моите деца имат един и същ учител по литература и са ходили на уроци при една и съща учителка. И двамата са стимулирали и оценявали личното мнение и са ги учили как да построяват аргументите си. И въпреки, че синовете ми са природматематически профил, харесват обучението по литература повече от някои точни науки, където им преподават модели.
    Дори с малкия,понеже е затворен и стеснителен, на уроците работят за това мислите и изводите да излязат от него в дискусия а после учителката му помага да ги изрази писмено. За няколко пъти преодоля блокажа. Но учителите по литература трябва да са интелигентни хора, на каквито ние случихме.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK