За собственото прозорче в българското училище

Умишлено или не се притъпяват сетивата на малките, а при гимназистите е достатъчно да владеят заучени фрази и клишета за матурата, за да получат прилична оценка.

© Анелия Николова

Умишлено или не се притъпяват сетивата на малките, а при гимназистите е достатъчно да владеят заучени фрази и клишета за матурата, за да получат прилична оценка.



Избори 2022

Около 24 май си спомних за Димитър Талев и един въпрос, зададен в учебника за XI клас, когато се изучава втората част на VIII глава от "Железният светилник": Защо монахът подчертава принадлежността на българския народ към "славянското море"? Да, става дума за Рилския монах и срещата му със семейството на Хаджи Серафимовата внучка.


Поколения българи четат Талев и радушно приемат усещането за общност, създадено от автора, общност, която във всякакъв порядък ни е необходима днес, защото: "Няма достатъчно здрава черупка, в която би се скрил човек - ще дойде черният гарван и ще я счупи с клюна си".


Метафора, приканваща да разбием и собствената си черупка: отвътре навън, за да видим другите, свои и чужди.




***


Пак покрай Деня на българската просвета и култура и на славянската писменост подготвям дъщеря си за Национално външно оценяване за X клас по БЕЛ. Материалът не е лек, първият автор е Паисий, последните са Димов, Хайтов и Радичков. Мълча, като ми каже: Къде трябва да ми е личното мнение по въпросите?


Изпитът се провежда за първи път, миналата година беше отменен, а свидетелствата за първа гимназиална степен се раздадоха без оценка от НВО. Освен по роден език и литература, задължителен е изпитът по математика, а по чужд език и дигитални компетентности е пожелание.


В примерните задачи на сайта на МОН за НВО за X клас е ясно посочено какво се изисква: да се формулира теза или антитеза по зададена тема за есе по морален или по граждански проблем; ученикът да посочва аргументи или контрааргументи във връзка с дадена теза или антитеза на есе по морален или по граждански проблем ; да се прилага книжовноезиковите норми; има задачи с избираем отговор, както и с кратък свободен отговор; задача за редактиране и разширен свободен отговор.


И още, цели на НВО по български език и литература за Х клас съгласно чл. 44, ал. 1 от Наредба № 11 за оценяване на резултатите от обучението на учениците са: установяване на степента на постигане на отделни очаквани резултати от обучението по БЕЛ, определени в учебната програма за съответния клас от първия гимназиален етап; установяване на степента на постигане на отделни очаквани резултати от обучението по БЕЛ в края на първия гимназиален етап, определени в държавния образователен стандарт (ДОС) за общообразователна подготовка; измерване на степента на постигане на отделни компетентности, свързани с четенето с разбиране като част от функционалната грамотност; мониторинг на образователния процес за прилагане на политики и мерки, насочени към подобряване на качеството на образованието.


Диагностиката на индивидуалния напредък и на образователните потребности на учениците в Х клас нямат пряка връзка с усета към измисленото, към фантазията като елемент от завършената човешка личност. Очевидно не можем да сме в изцяло прагматичното начало, както и само в света на измисленото. Тогава как да се ориентират подрастващите, откривайки баланса за себе си?


Някои от проблемите на обучението по БЕЛ (а може би и по други предмети) са свързани с липсата на въображение и провокация не само в уроците, а и в изискванията към учители и ученици. Голият прагматизъм и поставената цел да се подготвят хора за бизнеса, се оказват препъникамък (не казвам, че не трябва, а че начинът не е най-добрият). Мисля, че грамотността като общо понятие, сръчността и мисленето са задължителни за всеки служител и/ или работник. Умишлено или не се притъпяват сетивата на малките, игровият елемент и фантазирането са заместени от НВО за IV клас, а при гимназистите е достатъчно да владеят заучени фрази и клишета за матурата в края на обучението си, за да получат прилична оценка. Този схематизъм не е от полза за никого, най-малко за бизнеса. Всеобщ е проблемът, свързан с липсата на аналитичност.


Забелязвам, че литературните герои все повече се възприемат от учениците като "хора с цели и амбиции" дори когато това не се предполага в текста, защото подобни неща се втълпяват на много деца от малки: да успяват, да побеждават на всяка цена, да са първи, или да са винаги на страната на победителите, да искат постоянно... Светът на литературата и хуманитаристиката по определение се противопоставя на това консуматорско начало, и затова е неудобен свят на ценности, но не и на дидактика.


***


Приказки по телефона
С код Dnevnik100 получавате поне 10% отстъпка
Купете


Тайните и начините за измисляне в изкуството са занимавали доста хора, даже се твърди, че ако притежаваме наука и за фантазията, както наука за логиката, тогава бихме разбулили доста неща (Новалис). Мисля, че с една "Тетрадка по фантастика", като тази на Джани Родари, българска граматика и поезията на Петя Дубарова, могат да се постигнат отлични резултати на различни нива. Затова са нужни време, търпение и желание, още повече, че Петя Дубарова има и великолепни детски стихове, писани от нея като дете. Не съм попадала на рецитал на най-малките с нейни стихове, не че за големи съм виждала. Факт е, че се "разреши" бургаската поетеса да се преподава едва през учебната 2021/ 2022 в 12. клас, поне ще се намираме в шейсетгодишнината от рождението й.


Атанас Далчев. Стихотворения, избрани фрагменти и преводи
С код Dnevnik100 получавате поне 10% отстъпка
Купете


Помня, че за някои майки, поезията на Далчев им се стори депресивна за техните деца. Дубарова може да им се види дръзка със самоубийството си. В подобни случаи обяснявам, и ме разбират: по-добре е, някои неща да се преживяват чрез поезията, колкото от личен опит. Какъв по-лесен начин, без назидание, да се каже към какво не бива да се посяга. Училището не е, за да се спестява действителността. Плюс това спрямо интелектуалната ирония на Далчев, твърденията са меко казано неверни. Да не припомням цензурата спрямо този поет, та и ние да го санкционираме, както и късното включване на Дубарова в учебната програма, за да не се "разстрои някой" предполагам.


Невинни
С код Dnevnik100 получавате поне 10% отстъпка
Купете

Сякаш очертах един от проблемите на обучението по литература: трябва да се изучават удобни автори за власт, конюнктура и предразсъдъци. Не, няма!


***


Вярно е, че интелектът се ражда в борба, не в покой, а образователното щастие не е в преписването на текстове, думи, в заучените фрази, външното оценяване и вътрешните проверки, камо ли в спазване на някакви "разпределения на материала". Светът може да бъде гледан от височината на човешки бой, пак да се обърнем към любимия Джани Родари, но също от задоблачни висоти. В действителния живот, продължава Родари, може да се влезе през главния вход, но може да се промъкнеш в него - и колко по-забавно е това! - през едно прозорче.


Струва ми се, че в българското училище присъства голямата и тайнствена "вселена", която така и си остава неразгадаема, а малкото собствено прозорче дори не се забелязва зазидано някъде там.

Избори 2022


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK