Не просто нови детски градини

Трябва да изискваме повече от детската архитектура около нас. Не просто стени, а пространство за приключения.

© Георги Кожухаров

Трябва да изискваме повече от детската архитектура около нас. Не просто стени, а пространство за приключения.



Текстът е препубликуван от "Тоест". Преди седмица над 10 хиляди деца в София не бяха приети в общинска детска градина след първото класиране.


В разговора за детските градини в България една дума ми липсва - архитектура.


Липсва ми вече над 15 години.




Наистина звучи дребнаво на фона на отчайващи заглавия като "Над 10 хил. деца в София остават извън градините и яслите след първото класиране" и скандала с електронната система за прием в столицата. Не по-малко ме плашат обаче заглавия като "Ускоряват намирането на терени и проекти за нови детски градини в София". Как се "намират" ускорено архитектурни проекти, аз не знам. Знам само, че паническото трупане на квадратни метри застроена площ без прозрачност, анализ и качествена архитектурна мисъл е най-краткият път към дългосрочно лоша среда.


Не просто нови сгради


Няма да забравя колко вредна посока пое в един момент дебатът около новата детска болница в София. Нали искате бързо сграда, където да лекуваме децата ви? Хайде стига тогава капризи да била и хубава, че и да не приличала на болница.


Съвременните детски градини не са просто сгради, така както съвременните детски болници не са просто болници. Затова тук няма да говоря за икономически данни, демография, ново жилищно строителство, дигитализация, корупция и прочее теми, които трябва задължително да бъдат добавяни към общия анализ на вечния проблем с детските градини в големите градове у нас.


Вероятно някой някъде обработва информацията на "Софияплан", че "през 2050 г. се очаква населението на София да бъде близо до това през 2020 г.", а "териториите, които привличат най-много нови обитатели, са южните квартали, в които през последните години се развива усилено жилищно строителство - "Витоша ВЕЦ Симеоново", "Младост 3", "Младост 1", "Манастирски ливади" и западните части на Студентски град".


Някой някъде преценява, че може би няма смисъл да строим купища нови сгради, които след десетилетия, в ситуация на демографска криза, може да се окажат излишни. И някой търси по-устойчиви и бързи временни решения - използване на празни офис сгради, на покривни тераси на молове в паркове, на недовършени и изоставени сгради и на всички останали неглижирани ресурси в един град.


Ще поговоря малко за архитектура с надеждата да се замислим не просто къде слагаме децата си да ни ги отглеждат за едни четири години, но и в каква среда израстват те.


Сградата играчка


През 2018 г. за 16-тото Венецианско архитектурно биенале кураторите Ивон Фарел и Шели Макнамара от ирландското студио Grafton Architects събраха проекти, които да покажат различни аспекти на свободното пространство - и буквално, и метафорично, като така подчертаят силата на архитектурата да дава на хората допълнителна стойност отвъд стандартната материалност на сградите. Едно от най-забавните места в основната кураторска изложба в "Арсенале" беше ъгълът с голям макет на кръглата детска градина "Фуджи" в Япония с прожектирани сенки на смеещи се деца, които бягат навсякъде, включително по покрива на сградата.


Завършена през 2007 г. в околностите на Токио по проект на Tezuka Architects, тази детска градина демонстрира свободата на безкрайно протичащото през сградите пространство, което, оказва се, служи и като отличен образователен инструмент. В свои видеоинтервюта Tакахару Тезука сладкодумно обяснява как архитектурата помага - с покрив, от който децата спокойно си провесват краката; с използването на слънчевата светлина и интегрираните в сградата дървета; с отворените пространства и защо е полезно децата да се научат да се концентрират в тях. В градината няма други съоръжения за игра, освен една пързалка. Официалното обяснение е, че не са достигнали средства, но всъщност това е част от образователната концепция. Играчка е самата сграда и всичко в нея е толкова интересно, достъпно и истинско, че вероятно децата не усещат липса.


Скучните сгради


Българската архитектура за деца днес е тъжна гледка. Размножават се фабрични детски площадки без въображение, строят се посредствени нови детски градини с евтина дограма, жълта мазилка и лош детайл, санират се безжалостно отлични сгради от миналото ("Къде са птиците?", попита ме преди години синът ми, след като фината металопластика на входа на неговата детска градина изчезна зад дебел слой стиропор).


Не се създава среда, а застроена площ.


Единици са сградите, които показват отношение - частната детска градина "КИТА" в "Драгалевци" в София, която през 2013 г. за пръв път предложи нова сграда за деца, от която да не ни е срам; чисто новата държавна детска градина "Пинокио" в кв. "Меден рудник" в Бургас (2020), която се опитва да разнообрази баналните места за игра; строящата се в момента градина в столичния квартал "Горна баня" - една от малкото в резултат на истински архитектурен конкурс.


Трябва да изискваме повече от детската архитектура около нас. Не просто стени, а пространство за приключения; не само двор, а гора, опитно поле, кална локва, зеленчукова градина и цветна леха едновременно; не просто нова сграда, а нова сграда, която си струва. Защото архитектурата възпитава.


По същия начин важни са всички измерения на визуалното в ежедневието на децата ни - дизайнът на учебниците развива усета за красивото, а повече изкуство в учебния план обогатява културата.


"Училището не учи само с това, което е изписано на дъската, а и с всичко, което се случва или не се случва в него."


Зорница Христова


Ето затова ми се ще, заедно с дискусията, която се води за количеството детски градини в големите градове у нас, да се повдигне и темата за качеството им.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
Коментари (38)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1249 Разстроено

    НаЩо е мутро барок. СОРИ от мутро-мелиционери толкова.

  2. 2 Профил на Андерсен
    Андерсен
    Рейтинг: 598 Разстроено

    Чудесно описано. За съжаление при нас почти всичко се базира на бройка, размери и усвояване, без грам мисъл.

  3. 3 Профил на Дария Колев
    Дария Колев
    Рейтинг: 4608 Неутрално

    Авторката нещо го е ударила на някакви архитектурни фантазии! А те струват много пари, ненужно ще бъдат хвърлени на вятъра.

    Правили сме 3 детски градини в Германия, няма никакви пространства за приключения.

  4. 4 Профил на Дария Колев
    Дария Колев
    Рейтинг: 4608 Неутрално

    Не просто стени, а пространство за приключения; не само двор, а гора, опитно поле, кална локва, ...
    _____________________________________________________________

    Това с гората и калната локва направо ме смути!

    Я си представете, че ви върнат детето в 17 часа окаляно до ушите, ще бъдете ли доволни? В събота или неделя можете да го оставите да се окаля, но под вашето наблюдение!

  5. 5 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1150 Неутрално

    Ако за детски градини няма терени, щото са били изядени за офис сгради, дискотеки, небостъргачи в това число и"златни векове" с барбекюта на покрива и молове, тогава новите детски градини да ги строят на балони във въздуха. Колко празни села има, а тъпото стадо се гнете в лайната в софия.

    мурзилка
  6. 6 Профил на Aladin Babylonov
    Aladin Babylonov
    Рейтинг: 921 Неутрално

    аре стига с тия детски градини вече. авторката иска да излезе от модела на конфекцията - еми самата детска градина е в основата си и по същност 100% конфекция - измислена за нуждите на следвоенната немска работническа класа.

    не мога да разбера напъна на съвременната жена да ходи на работа, докато има малко дете, освен да го тълкувам като соц реликва, когато другояче не е можело.

    а, ама ние живеем в апартамент НА центъра, ама искаме детска градина с природа и приключения?

    ахааа, добре, добре...

    имаме си кончета от ......... клончета
  7. 7 Профил на ggot
    ggot
    Рейтинг: 1912 Неутрално

    Все повече се задълбочава констатацията, че в момента в България по-лесно се постъпва в университет, отколкото в детска градина. Преди години не беше така

  8. 8 Профил на Gavril
    Gavril
    Рейтинг: 507 Неутрално

    До коментар [#3] от "Дария Колев":

    Можем ли да видим тези детски градини в Германия, които сте правили "вие"?

    За да не спорим излишно - предлагам два вида градини. В едните децата ще седят вътре, освен когато атмосферните условия са перфектни, когато ще бъдат изкарвани навън и ще им се крещи при всеки опит да играят "не-чисто". Както си е редът в нашите градини (ако имахте деца, щяхте да знаете). В другата градина, аз ще си взимам окаляното дете. Нека си е мой проблем.

    България, къде е нашия change we can believe in?
  9. 9 Профил на Gavril
    Gavril
    Рейтинг: 507 Неутрално

    До коментар [#6] от "Alan Blackmore":

    С нещата, байчо, дето не ги разбираш (освен напъните на модерните жени) можем томове да напълним. Да ти го кажа на разбираем език: "Земи млЪкни" :)

    България, къде е нашия change we can believe in?
  10. 10
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  11. 11 Профил на Aladin Babylonov
    Aladin Babylonov
    Рейтинг: 921 Неутрално

    До коментар [#7] от "ggot":

    в софия, не в българия. на народа му се живее у софия, а на държавата не и се вземат мерки да го изкара оттам, щото така е по-лесно.

    имаме си кончета от ......... клончета
  12. 12 Профил на Divaka
    Divaka
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Напълно съгласен съм. Не само детските градини, но и цялата нова архитектура е пълен мутро гръцки псевдо храм за кухи лейки.

    一期一会
  13. 13 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3368 Неутрално

    Децата имат нужда от любов, внимание и нежност. По-важен е социалния статус на учителките им, който рефлектира върху децата. Десетилетия тези жени са с едни от най-ниските заплати. Държавата трябва да следи за качеството на работата им.
    Не е приемливо да се дават пари за луксове, а не за заплати на тези жени.

    Любовта ще спаси света!!!
  14. 14 Профил на ggot
    ggot
    Рейтинг: 1912 Неутрално

    До коментар [#13] от "hope":

    Много от майките си дават децата без въобще да ходят на работа и много от децата, които ги гледаме няма много да учат и работят

  15. 15 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 1576 Неутрално

    Архитектурата в България е в плачевно състояние вече от десетилетия - така от 1950. И то на всички нива.
    1. Унищожават се паметници на архитектурата - включая тракийски "гробници" - ако не ви мързи, потърсете по-малко известните, но документирани гробници - някои просто ги няма - изринати са. Други са оголени до ниво каменен строеж, а насипът е също строеж, но на много "архитекти" това не им и хрумва. Да не говорим, че се правят "реставрации", без да се взима предвид оригиналната технология и без достатъчно проучвания - фрапиращ пример е повредената Боянска църква, а тя е паметник на ЮНЕСКО...
    2. Новите сгради често са недомислени - дори вземете президентството, партийният дом, министерски съвет (всичко това е строено до 1956) - огромни псевдопредставителни пространства с нулева функционалност и абсурдна енергийна неефективност, да не говорим с каква разточителна технология. Жилищните квартали са отчайващо грозни и с некачествено строителство, новото - след 1990 - строителство не отстъпва по празна мегаломания и евтинки имитации на лукс.
    3. Надстроява се безразборно и в разрез както с оригиналната архитектура, така и с възможностите на сградите - резултатът е слабо функционална грозотия. Така се и санира - на парче и всеки апртамент или етаж по своему. Също не е функционално, а е и грозно.
    4. Урбанистичните решения - инфраструктурата често е недомислена и недостатъчна още при създаването на кварталите, често е абсолютно неестетична среда, от алчност е презастроено.
    5. Модерната инфраструктура - не улиците, водопроводите и електричеството, а технологичните мрежи често не спазват никакви архитектурни норми и ей така си висят от някъде или стърчат някъде - огледайте се.
    6. Строят се кичоозни конгломерати от архитектурни елементи, само за да се угоди на полуграмотните инвеститори с пачки. Много архитекти са безгръбначни и не бранят честта на изкуството си.

    А архитектурата влияе на жителите с десетилетия и с векове. Каквото недомислие се направи снес, и след 100 години ще гроози и вреди.

    E PLVRIBVS VNVM
  16. 16 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2587 Неутрално

    Преди авторката да започне да лее крокодилски сълзи за родната архитектурна посредственост, добре е да зададе няколко въпроса и да се замисли върху тях.
    1. Защо само се мрънка за децата в София, че нямали детски градини? В други градове също нямат. А в трети детските градини са празни, защото няма деца.
    2. Защо държавата продължава да толерира комунистическата тъпотия? Тоест, всичко да се тъпче и събира в София? Останалата част на държават се мачка и съсипва съвсем съзнателно.
    3. Защо няма държавна политика свързана с демографските проблеми? Вида на детските градини е на много по-заден план.
    4. За каква архитектура говори авторката? Нали и тя е учила в същия УАСГ, който произвежда архитектурни некадърници? Тия архитектурни некадърници, унищожиха градската среда и съсипаха градовете ни за 100 години напред!

    Бивш tww09306483.
  17. 17 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2587 Неутрално

    До коментар [#7] от "ggot":

    Ако приемем, че София е равно на България, тогава да. Иначе детски градини има. И не е никакъв проблем това. В града в който живея, около нас има две ясли и три градини. Не съм имал проблем с липсата на детската градина. Обаче имам проблем с друго. С какво ли? Ами с разбити улици и отчайваща инфраструктура. С липсата на малък и среден бизнес и работни места. С мизерните доходи на хората около мен. Проблем са затварянето на училища и изчезване на добрите учители, защото няма деца, които да ходят на училище.
    Защо трябва да слушаме само и единствено за проблемите в София?! Защото 1/3-та от населението се натъпка там и продължава? Ако продължаваме в същия дух, след още 15-20 години половината население ще е в София. Тогава какво правим?

    Бивш tww09306483.
  18. 18 Профил на jikev
    jikev
    Рейтинг: 36 Неутрално

    1.Субсидията (за общинска градина) достигаща до ХИЛЯДА лева на дете МЕСЕЧНО, да се дава на родителя, като ваучер.
    Той да реши в общинска или частна градина да се даде детето и парите от субсидията.
    2. Да се позволи гледане на 3-5 деца от педагог (или друго подходящо образование, като медицинска сестра) в домашни условия и получаване на част от субсидията. Така знам че е в КАНАДА и Дания.
    Тогава всички проблеми със сграден фонд, ще изчезнат.
    ГЕРБ знаят да крадат само от строителство, за това и наблягат на строителството на градини, а не е там проблема!
    И да, за решението пак е нужен Парламент...

  19. 19 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2587 Неутрално

    До коментар [#15] от "PavelCZ":

    "... Архитектурата в България е в плачевно състояние вече от десетилетия - така от 1950. И то на всички нива..."!

    Напълно съм съгласен. Комунизмът освен всичко друго, съсипа и малкото ни архитектурно наследство! И войнстващата простотия на тия, които до вчера строяха панелки и партизански паметници се пренесе в безумното строителство на грозни жилищни сгради натъпкани в квартали без инфраструктура, с едничката мисъл: Да се спечели повече! На всяка цена...!

    Бивш tww09306483.
  20. 20 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1249 Неутрално

    И аз искам цял живот приключения, но се оказа, че след университета имам основно задължения. Децата задължително трябва да имат външно пространство да играят, било то в градината или в парка, ама ние тротоари нямаме, пък говорим за зеленчукови градини. Да ме извиняват повече пошещи, но по време на комунизма имаше доста по-уредено гледане на деца и станахме хора. Сега глезим децата до безобразие и после ще се чудим защо ще ни наритат в старчески дом и ще ни забравят.

  21. 21 Профил на petrapetra
    petrapetra
    Рейтинг: 1190 Неутрално
  22. 22 Профил на Aladin Babylonov
    Aladin Babylonov
    Рейтинг: 921 Неутрално

    До коментар [#17] от "Petleshev":

    държавата, пардон, територията, е отдадена на концесия на наши хора, едри бизнесмени. те нямат нужда нито от инфраструктура в малките градове, нито от някакви икономически свободни субекти там, камо ли от деца, които само ще им пречат.

    и ще видиш, че нито едно ново правителство няма да тръгне да търси решения на проблемите и отговори на въпросите, които поставяш - всичко е прах в очите и бизнес от ХОРА с правилно потекло.

    я да зема да млъкна верно, преди да са ме свитнали.

    имаме си кончета от ......... клончета
  23. 23 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 1640 Неутрално

    Приятелка има дете в държавна детска градина и родителите се редуват кой да купува сапун, белина и тоалетна хартия, защото няма. За храната няма какво да се говори, заплатите не само на учителките, но и на персонала са не ниски, а обидни, играчки, книжки и материали - пак от родителите и след всичко не е учудващо, че в много дни "обучението" е да им пуснат на някакъв екран 3 часа анимации сутрин, обяд, два часа сън, още три часа пред телевизора и довиждане.

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  24. 24 Профил на bretschneider
    bretschneider
    Рейтинг: 831 Неутрално

    Аз имам изисквания към възпитателния персонал в детските градини, най-вече злобните лелки, които не им се занимава с децата и ги гледат като бреме!

  25. 25 Профил на block
    block
    Рейтинг: 791 Неутрално

    то да бяха само детските градини. поне от 60 години насам масово в България архитектурата е един тотално скучен соц шит. отделно слагам адските безумия на мутробарока.

  26. 26 Профил на realismisthename
    realismisthename
    Рейтинг: 601 Неутрално

    Проблемите с липсата на място в София са изкуствено създадени, и това се вижда от самолет. Буквално, качете се на самолет и ще видите безкрайно поле на изток, на запад и на север. Тоя град може да поеме 5 милиона души спокойно и да е по-широко от Лондон.
    Сега защо висчко се набутва към Витоша, в която посока единствено е лимитирано мястото е друг въпрос. Лимитирано предлагане, по-високи цени, или как беше по икономика.

  27. 27 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1179 Неутрално

    Авторката поставя наистина важен проблем, върху който е разумно да се дискутира, но аз все си мисля, че няма как да променим качеството на архитектурната среда при детските градини, преди да се справим с много по-глобалните архитектурни проблеми на градоустройството. Невероятно е да предположим, че хора, които едно нормално кръстовище не могат да проектират без да допуснат груби грешки, хора, които един тротоар не могат да построят, без творбата им да не пропадне на много места само месеци след пускането в експлоатация, та - да вярваме, че тези хора чудодейно ще започнат да творят детски градини на ниво творби на изкуството е, меко казано, наивно....
    Има един фундаментален принцип в изграждането на нещата: ако искаш да подобриш градската среда, започни от градоустройственото планиране, улиците и тротоарите, ако искаш да подобриш законността - започни от кръстовища и пътища! Няма как подобни фундаменти да са гнили, а надстроеното върху тях да е качествено!
    Това е, според мен!

    Мараба, С-ДС доносници!
  28. 28 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2587 Неутрално

    До коментар [#23] от "fpyyh":

    Много са спорни въпроси с имането и нямането в детските градини. Много.
    По мои спомени, на всяка родителска среща мрънкаха за пари. Ама за сапун, ама за тоалетна хартия, ама за това, ама за онова... Голям рев. На мен взе, че ми писна по едно време. Станах и казах. Съберете се учителките и сметнете какво ви трябва за една година напред, като тоалетна хартия, сапун и прочие. Аз ще ги доставя и да се приключва с тази драма! И познай... Загубиха говор и картина и поне докато аз ходех на родителски срещи, повече не се сетиха да искат нищо.

    Бивш tww09306483.
  29. 29 Профил на Полковник Паликъщов
    Полковник Паликъщов
    Рейтинг: 1481 Разстроено

    Едно от най-забавните места в основната кураторска изложба в "Арсенале" беше ъгълът с голям макет на кръглата детска градина "Фуджи" в Япония с прожектирани сенки на смеещи се деца, които бягат навсякъде, включително по покрива на сградата.
    ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

    Г-жо Василева, ние нямаме места за 10 хил. деца В София, вие обаче напирате за някакъв лукс, който на никой не е необходим!

    Знаем, че ще изкарате добри хонорари, ако "правите" подобни детски градини, ама неко първо да настигнем японците!

    Медиите са виновни за 112 място на Репортери без граница!
  30. 30 Профил на Forest
    Forest
    Рейтинг: 1117 Неутрално

    само на мен ли детските градини и училища в България ми приличат на затвори - с високи огради и решетки по прозорците?

    Истината ни прави свободни.
  31. 31 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1179 Весело

    само на мен ли детските градини и училища в България ми приличат на затвори - с високи огради и решетки по прозорците?
    —цитат от коментар 30 на Forest


    Оооооо, със сигурност повечето педофили възприемат сградите на детските градини именно така, като тежко охранявани затвори ;)

    Мараба, С-ДС доносници!
  32. 32 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1249 Неутрално

    само на мен ли детските градини и училища в България ми приличат на затвори - с високи огради и решетки по прозорците?
    —цитат от коментар 30 на Forest


    Това е заради качеството на мат'ряла. Всяка вечер в градинките на детските градини влизат тийнове с колела, тротинетки, скейтбордове или без и пият, пушат, чоплят семки и ако не запалят нещо, то се стараят да го счупят. И понеже директорите на заведенията нямат парва да им счупят ръчичките, а полицията спи, се строят огради.

  33. 33 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 1640 Неутрално

    До коментар [#28] от "Petleshev":

    Със сигурност, докато минималното ниво е толкова ниско, някои ще страдат, други ще го ползват за оправдание на мързела и некадърността си, много от тези, които могат да помогнат по подобен начин, ще си мълчат, за да не се минат или защото подозират, че ще се възползват от тях. В тон с авторката на статията, в България такива безумия са станали приемливи, че вече не нищо не се учудваш и се съмняваш във всеки.

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  34. 34 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 1906 Неутрално

    .не мога да разбера напъна на съвременната жена да ходи на работа, докато има малко дете, освен да го тълкувам като соц реликва, когато другояче не е можело.
    —цитат от коментар 6 на Alan Blackmore


    Погледайте едно малко дете сам за два месеца и може да Ви стане ясно. А ако Ви хареса, отворете една частна градина.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  35. 35 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 1906 Неутрално

    Не просто стени, а пространство за приключения; не само двор, а гора, опитно поле, кална локва, ..._____________________________________________________________Това с гората и калната локва направо ме смути! Я си представете, че ви върнат детето в 17 часа окаляно до ушите, ще бъдете ли доволни? В събота или неделя можете да го оставите да се окаля, но под вашето наблюдение!
    —цитат от коментар 4 на Дария Колев


    Предпочитам да си взема детето окаляно, защото цял ден е играло в парка или в гората, отколкото чистичко, защото са го държали пред телевизора.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  36. 36 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 1906 Неутрално

    Не просто стени, а пространство за приключения; не само двор, а гора, опитно поле, кална локва, ..._____________________________________________________________Това с гората и калната локва направо ме смути! Я си представете, че ви върнат детето в 17 часа окаляно до ушите, ще бъдете ли доволни? В събота или неделя можете да го оставите да се окаля, но под вашето наблюдение!
    —цитат от коментар 4 на Дария Колев


    Ето едно филмче за датските горски детски градини: https://www.youtube.com/watch?v=Jkiij9dJfcw

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  37. 37
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  38. 38 Профил на edin slep
    edin slep
    Рейтинг: 678 Неутрално

    Хубаво е че има дебат и на тази тема - естетиката.

    Дъщеря ми искаше да я снимам пред разцъфтелите розови храсти в двора на нейната детска градина през миналата година. Всеки ден, застава пред някой храст и се усмихва. Понякога след като си тръгвахме, спираше да си играе с храстите, да гледа дърветата, цветята, понякога на разчертаните в двора пешеходни пътеки и пътни знаци. Има и такива детски градини в София, които са хубави, нищо че са със скучна архитектура - някакви грозни кубчета от панели.

    Архитектурата е важна, защото тя възпитава ... Но е важно да има добре платени учителки и персонал, да са повече, а не една жена на 30 деца. От невъзможност да се справят, те ги карат да тичат, за да се изпотят, а след това ги слагат да хапват на отворените прозорци. За да намаляват.

    Това е обществена тайна и се прави във ВСИЧКИ детски градини. Учителите изнемогват и се отървават от излишните деца, остават само тези с най-силен имунитет.

    Няма извънкласни дейности, заради пандемията и децата по цял ден рисуват на столчета. След това 3-4 часа не може да се прибереш с детето, защото то иска да играе. Накрая човек не знае къде е от умора.

    Учителките масово са на пред пенсионна възраст и не могат да играят с децата. Седи на пейка и ги оставя да играят както знаят и могат. Ако ги изведат. Има дни с хубаво време, в което са цял ден вътре. Защото учителката не може или не иска да ги изведе, например е в цикъл жената.

    Купете учебници - връщат ти учебника и за цяла година има писано на две странички. А детето е ходило да речем около 60% от времето. Защо са ни тогава учебниците?

    Много са проблемите и може да се пише с часове.

    preklara rara




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK