Маниока и тапиока на външното оценяване по български за X клас

При толкова интересна и разнообразна съвременна и класическа литература да се дават откъси от ботаниката не е адекватно.

© Дневник

При толкова интересна и разнообразна съвременна и класическа литература да се дават откъси от ботаниката не е адекватно.



Уважаваната от всички ни проф. Адриана Дамянова от СУ "Св. Климент Охридски", когато обучава учители, обича да казва, че гинко билобата няма противоречие и не чувства, затова е удобно според някои да се дава в текстове на изпити. Гинко билобата вече отстъпи на маниоката и тапиоката.


Тазгодишният изпит за X клас по БЕЛ е доста безизразен и като цяло можем да говорим за подигравка с усилията на ученици и учители. С право са озадачени децата какво точно им се случи на изпита по БЕЛ на националното външно оценяване, били се готвили цяла година по литература и граматика, за да им се даде четене с разбиране за маниока и тапиока, за одата "Левски" от Вазов, плюс текст за преводачи .


Питала съм кой ги мисли тези изпити, стилът на олимпиадите е подобен, знаело се кой е, ми казаха, не съм настоявала да разбера всъщност. Очевидно този някой е един и същ, и то години наред, очевидно е и без много въображение. При толкова интересна и разнообразна съвременна и класическа литература (позната и непозната за десетокласниците) да се дават откъси от ботаниката, не е адекватно. Нямам нищо против разнообразните видове текстове, които са свързани с функционалната грамотност, но така както се прави изпитът, е поредното "зануляване" на идеите на децата ни.




Кой държи този изпит и защо


Тазгодишният випуск десетокласници е първият, който полага национално външно оценяване на финала на първи гимназиален етап, след като миналата година то бе отменено заради пандемията.


Изпитът по български език и литература за X клас се проведе в 999 училища за над 51 600 ученици, като продължи 90 минути. За определеното време десетокласниците трябваше да се справят с тест от 23 задачи, сред които 14 с избираем отговор и шест с кратък свободен отговор. Има също задачи за редактиране, формулиране на теза по зададена тема, извеждане на аргументи/контрааргументи във връзка с дадена теза. Изпитът включва и създаване на резюме. Положителното е, че обемът е съобразен с времето за решаване на задачите.


Резултатите ще са в точки и няма да повлияят върху успеха на учениците. Изпитът в X клас се полага, защото по новия Закон вече се завършва първи гимназиален етап. Точките са решаващи, обаче само за онези, които не искат да продължат повече да учат и ще останат с документа за тази степен. Важна е и за учениците от обединените училища, които искат да продължат, като с резултата от НВО ще участват в надпреварата в допълнителния прием в гимназиите след X клас. Разбрах, че в една голяма област като Пловдивска, завършващите обединени училища не са повече от стотина. Любопитно ми е колко са общо в страната.


Първоначалната идея беше след десети клас да започне разместване по училищата, да се зададе конкурентен принцип и тогава учениците да се профилират според своите желания. Да речем, който ще учи медицина, да отиде в природо-математическа гимназия, след като има удостоверение за първа гимназиална степен.


Още тогава разбрах, че това няма да се случи, защото се обезсмисля изпитът след седми клас. Отварям важна скоба: след няколко седмици ще започне писането на удостоверенията за X клас. Непременно трябва да се разбере, онези от учениците, които искат да си повишават оценките по отделни предмети от IX и X клас, кога трябва да заявят това свое желание.


В момента ситуацията при XI клас е следната: имат раздадени удостоверения за първа гимназиална степен, и повече никой не може да се явява на изпит за повишаване от предходните два класа, най-често по биология и химия, защото оценките са вписани в удостоверението им, но вероятноточно те ще са балообразуващи в специалност "Медицина" за ученици, които нямат модул биология и химия, а искат да следват нещо свързано с тези предмети.


Общообразователните предмети приключват X клас. От МОН се сетиха по някое време, че ще има ученици без модул биология и химия (примерно) в XI, XII клас, на които не може да им се забрани да учат каквото искат.


Учиш за Славейков - пада ти се маниоката


Учениците във форумите го формулираха по-добре: "Мъчиш се, бориш се и накрая едно растение и един преводач". Или: "Два месеца дълбок преговор и накрая маниока плюс Вазов".


Просто така не се прави, като дават определен формат и изисквания, е редно да спазват зададеното. Да бяха казали, че ще е само четене с разбиране, плюс граматика. Чисто практическата страна на граматиката на тазгодишния изпит присъстваше в текст за редактиране и един отделен въпрос. Разбирам, че се водят от резултатите за XII клас, където всеки пети не разбира какво чете, това е проблем за общото ни представяне на PISA. Според мен граматиката трябва да е повече, тя е показател за доста неща.


"Материалистичната" българска литература?


Доста е отчайващо онова, което разбрах онзи ден. Днес си го спомних покрай този "псевдокартоф маниока" (както казват десетокласниците). Една ученичка от XI клас ми сподели, че българската литература, такава, каквато е в училище, й изглежда материалистична: описвали се хора с пушки и големи каузи, непрекъснато ни подтиквали към нещо извън човека; или се търси историята, или се пише за глада; или се гледа природата; в XI клас имало едно изключение - "Крадецът на праскови", било любов в чист вариант; вероятно искаше да каже и човешки измерения извън обстоятелствата. Неволно си спомних как Раде Маркович връща прасковите на Невена Коканова...


Имат думата десетокласниците


От форумите подбрах свежи реплики на десетокласници:


"Възможно е Иван Звездев да ни проверява матурите."


"Един път да уча и нищо от това, дето го казаха, го няма."


"Ако някога скъсаш с англичанин, му казваш да се задави с тапиока."


Невинни
С код Dnevnik10 получавате поне 10% отстъпка
Купете

"Радвам се, че не учих жанровете и произведенията, да живее маниоката."


"Майната им на авторите, дай да си говорим за преводачи."


"Тия ни се подиграват."


"Нищо, поне разбрахме, че маниоката съществува."


След като видяха маниоката на снимка след изпита: "За този псевдокартоф ли се мъчихме да пишем."


И контрааргумент за бесилото и блясъка в одата "Левски": "Бесилото е решение за някои хора, които не са намерили блясъка в този живот!"


Следва материал за помелото! Може би.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
Коментари (54)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Контрол на съзнанието
    Контрол на съзнанието
    Рейтинг: 310 Любопитно

    Едно време дипломната работа на Бойко Борисов е била за тапиоката.🥳👍

    Много съм прост
  2. 2 Профил на dedoliben
    dedoliben
    Рейтинг: 1585 Неутрално

    Пак ни гони Логорея Дидке.
    Пароле пароле пароле.
    Че какво просташко и не елитарно има в Маниоката и Тапиоката.
    Пишем за да блестим и блестим щото пишем.

    "Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  3. 3 Профил на ggot
    ggot
    Рейтинг: 1362 Неутрално

    В училищата лостове за дисциплина няма, системата е направена, така че учениците да не интересуват от всички предмети, а само от тези, за които има матури и когато завършека е такъв и от това, което ги касае и се интересуват

  4. 4 Профил на ggot
    ggot
    Рейтинг: 1362 Неутрално

    "Питала съм кой ги мисли тези изпити, стилът на олимпиадите е подобен, знаело се кой е, ми казаха, не съм настоявала да разбера всъщност. Очевидно този някой е един и същ"

    А кой ги одобрява измислиците на този някой?

  5. 5 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 3482 Весело

    Питала съм кой ги мисли тези изпити, стилът на олимпиадите е подобен, знаело се кой е, ми казаха, не съм настоявала да разбера всъщност. Очевидно този някой е един и същ."Ами да.Пише му и името./Тъпиока/

  6. 6 Профил на betona
    betona
    Рейтинг: 752 Неутрално
  7. 7 Профил на justauser
    justauser
    Рейтинг: 59 Неутрално

    Комунизмът си продължава и в образованието. Няма промени.
    При държава, която не желае категорично да се освободи от комунизма, а си обича комунистическите практики, няма как да се получи.
    Свободата е нещо много опасно. За да останат обръчите от фирми, институти, изкуствени образувания, за да може техните хора от ДС и БКП да задушават всичко, то България е отписана.
    То не може хем комунизмъм, хем България да е добре.
    А българите не искат да се махне комунизмът. Даже сега се налага насила новият комунизъм от разни "демократични" партии.
    Нищо не се променя за добро. Ако нещо се променя в тази територия то е винаги за лошо. И не е като да няма примери с другите народи, има но българите толкова си могат.
    Как пък така всички се освободихга от комунизма, даже и войни водят за да са свободни (Украйна), а в България народецът си иска соца и това си е?
    Не става така само с думи, трябват и дела. Ама няма нито един пребит комунист.
    То в България затова няма и интелигенция, като няма свобода няма нищо.

    ДБ криптикомунисти боядисани в лилаво, но отвътре червени. Проект на БКП за промиване на мозъци и лъжене за миналото на България. Идеята на ДБ не е декомунизация и лустрация, а реставрация на Виденов, Орешарски и всички комунисти.
  8. 8 Профил на toveren
    toveren
    Рейтинг: 257 Неутрално

    Аз като преводач лекичко се обиждам от коментари от рода на: "Мъчиш се, бориш се и накрая едно растение и един преводач". А маниоката и тапиоката ги има в световната литература. Стига само на краставица сме я карали!

  9. 9 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 2010 Любопитно

    А едно време на САТ ми се падна някакъв текст за окрехкотяване на месо. Идеята на тия текстове не е дали си назубкал някакви формули от висшия смисъл на литературата, а дали може да си съсредоточиш вниманието в нещо ново и скучно и да не заспиш зад волана, за да разбереш какво се казва. Изненадващо много хора изпускат простия смисъл. БГ образованието още кара на възвишени клишета, съответно вади хора, които звучат умно, обаче им липсват основните блокчета на мисленето.

    Защото в крайна сметка човек в реалния свят не мисли в категории от литературата на 19 век, а трябва да построи нов и реален модел. Като за ниво 10 клас, моделът е прост и проверява дали наистина разбираш или някой ти е форматирал вече мозъка с клишета от литературните анализи. Няма нищо лошо в литературата, обаче е важна и "скучната" страна, която не се учи, а се генерира на момента, с внимание. Първо- на гимназиално ниво, след това - на ниво по-фини аргументи, защото иначе някой прочел великите мисли и си въобразява, че знае всичко за света и за всички видове аргументи.

    10 клас трябва да знаят какво е тапиока, все пак смучат там едни чайове с желирани топчета, те от това се правят.

  10. 10 Профил на Mariaм
    Mariaм
    Рейтинг: 281 Неутрално

    Аз намирам, че твърде много време се отделя на българската литература - от тази литература струи архаизъм и ретроградност - и това не виждам какви ползи създава за децата. Дори се опасявам, че това води до ограничаване на мисленето.
    Много бих искала авторката да дефинира понятието родолюбие в 21 век, тук във форума

    maribo2005
  11. 11 Профил на Юрий Петров Проданов
    Юрий Петров Проданов
    Рейтинг: 241 Неутрално

    До коментар [#6] от "betona":

    Ти сериозно ли пишеш минус с "О"?! :) Като загубен в лабиринта на Минос :)

    yuriiprodanov
  12. 12 Профил на пустиняк
    пустиняк
    Рейтинг: 689 Весело

    Бъркаш, мила! Основният ни проблем в образованието е запаметяването, възпроизвеждането и мултиплицирането на клишета и фрази а би трябвало да е МИСЛЕНЕТО. Явно си била добра ученичка. :)

    Чайка - вожд и учител на Цацаров & Гешев. Не съм ЗА пРезидента а ПРОТИВ мафията и беззаконието да управляват в България!
  13. 13 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 538 Разстроено

    "Мания онка" или "тъпия онка" на външното оценяване по български за X клас?!

    мунчовците стари и нови не могат нищо умно да измислят, защото може би се покриват с заглавието?!!! (ха-ха-ах!!!)

  14. 14 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 538 Разстроено

    "Мания онка" или "тъпия онка" на външното оценяване по български за X клас?!

    мунчовците стари и нови не могат нищо умно да измислят, защото може би се покриват с заглавието?!!! (ха-ха-ах!!!)

  15. 15 Профил на diq55699032
    diq55699032
    Рейтинг: 1700 Неутрално

    и за черешите

    09-06-20 - Радев: Смущаващо е, че Божков звучи по-убедително от неговите обвинители . 13-05-19 - Tео Ушев: Президентът и жена му са чудовищно прости. 24-01-21 - Атанас Атанасов: Нямам нито една забележка към Радев. 01-09-21 - Кирил Петков: С две ръце гласувам за президента Радев. 30-10-21 - Ген. Атанасов: Не виждам грешки в Стойчо Кацаров.
  16. 16 Профил на Nwabudake Morgan
    Nwabudake Morgan
    Рейтинг: 226 Неутрално

    Тъпа статия.
    Целта на изпита не е да насърчава двумесечното преговаряне и заучаване на литературни текстове.
    Ако дамата е в образователната система, жалко.

  17. 17 Профил на Вилдирас Владиленов
    Вилдирас Владиленов
    Рейтинг: 2609 Неутрално

    ако трябва четене с разбиране, половината са аут. девойката от десети клас да си прочете с разбиране какво се нарича "материалистично"...

    ☠ ☠ ☠ Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that. ☠ ☠ ☠
  18. 18 Профил на anx55520847
    anx55520847
    Рейтинг: 93 Неутрално

    До коментар [#16] от "Nwabudake Morgan":

    Ами ние всички сме съгласни с Вас, ама да не бяха давали грешен формат от Министерството преди това, който предполага да си минеш целия материал по български и литература и да си го назубкаш за Външното... Ако бяха казали, че ще бъде четене с разбиране, щеше хем да бъде по-честно за децата, а и за учителите, хем щеше да се наблегне на тези неща в подготовката на десетокласниците. Ако погледнете програмата по български език и литература за 10-ти клас, ще видите, че основен приоритет е запаметяването на информация, а не повишаването на функционалната грамотност. Пълна загуба на време и ресурси беше този изпит!

  19. 19 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 2010 Неутрално

    Няма нищо лошо във високата литература, или да изучаваш вече достигнати изводи. Но е хубаво и да ти връчат инструментариума за мислене така, че сам да може да извеждаш тия изводи, не да ги помниш само като клише. И дори е по-ценно да си на по-ниско ниво, но достигнато независимо, отколкото на високо, ама зазубрено.

  20. 20 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2853 Весело

    До коментар [#10] от "Mariaм":

    " твърде много време се отделя на българската литература - от тази литература струи архаизъм и ретроградност - и това не виждам какви ползи създава за децата"

    Мани, мани, ако знаете какъв архаизъм струи в математиката? Още учат "остарялата" теорема на Питагор и дестте аксиоми на Евклид. И то в ерата на тъмната материя, отрицателните лихви, доходност и растеж, изсмучените от пръстите криви на Лафер и други лефери, засмукващи грантове с мрежи.

    И да, литературата като обект на авторското право, осигуряващо 70 години монопол, държавата не може да се включва изучаването на "монополни права", защото ще се изкриви "свободния пазар" и ще се породи корупция (кой жив автор на кой държавен чиновник да плати, та пожизнено да получава солидно, 100 хил. тираж, авторски еъзнаграждения). Все пак учебниците не са безплатни! Не могат да се включват и дъвременните порнографии без да са получили обществена оценка от поне едно поколение (30 години).

    А ползите, ако все пак имаме прости разузнавачи (управленци), поне да могат да изговорят простотията си вместо да разбиват римски шпионски мрежи, изградени без шпиони. Или оня Каскет малоумен - вместо да събира доказателства, наредил на държавен орган да извърши проверка, който орган без друго прави, е длъжен да прави месечни и годишни отчети. Ако Каскетът знаеше български, можеше да ги прочете отчетите вместо избирателно някой да му формулира заръченото обвинение.

  21. 21 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 2010 Неутрално

    До коментар [#20] от "wanderer":

    Ако математиката се преподаваше както литературата, щяха да те карат да зазубриш примерно формулата за сета на Манделброт и да я възпроизведеш писмено, обаче без да са те научили на основите на алгебрата. Точно така се преподава езикова грамотност в БГ.

    А за един младеж е по-полезно да се научи просто да прави смислени изречения и да развие нова тема. Защото понякога няма житейския опит, за да разбере дадено произведение. Също така би трябвало да отпаднат задължителните четива и да има варианти за книги с подобен стил. Да се чете, но този задължителен анализ в дълбочина, на едни и същи текстове с десетилетия, започва да става тегав дори и за мен, дето обичам литературата.

  22. 22 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2853 Весело

    До коментар [#12] от "пустиняк":

    "Основният ни проблем в образованието е запаметяването, възпроизвеждането и мултиплицирането на клишета и фрази а би трябвало да е МИСЛЕНЕТО."

    За да мислиш, трябва да има някакъв "материал", който да си запомнил и да можеш да го възпроизведеш, независимо дали ще го подкрепяш или оборваш.
    После ще дойде някоя "докторска калинка" от Германия да ти обяснява, че в Батак не било клане, а съвременна имунизация. Или пък някой "умник" да ти обяснява, че Мойсей е изселил юдеите в пустинята за 40 години за да били забравивили "египетското робство" ... и живота в центъра на цивилизацията по онова време. Ако "умникът" познаваше литературата, можеше да прочете и целта на "Изхода" - приемането на (други) Божи заповеди в едно с диктатурата на Мойсей.

  23. 23 Профил на gesand
    gesand
    Рейтинг: 297 Разстроено

    Не виждам какво лошо има да се падне четене с разбиране за маниока. То може да е на всякакви теми. Повече ме озадачи нивото на обща култура на десетокласниците ни, предвид коментарите накрая: "Нищо, поне разбрахме, че маниоката съществува."

    Това растение спасява от глад половин Африка, ти сега разбираш, че съществува? От четене не разбираш, ама да си правиш селфита разбираш? Мъка, мъка, и много работа трябва да се измъкнем от това положение...

    “When small men begin to cast big shadows, it means that the sun is about to set”, Lin Yutang
  24. 24 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2853 Любопитно

    До коментар [#21] от "lil_alex":

    "Също така би трябвало да отпаднат задължителните четива"

    Задължителните четива не са ли "алгебрата" в литературата? Ако не се изясни що е "гладка функция", няма как да се разбере "фрактала" и "теория на хаоса"... когато се наложи и за кой "сет" да се хванеш - на Нютон, на Гастон Жулиа или на Манделброт.

  25. 25 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 2010 Неутрално

    До коментар [#24] от "wanderer":

    Не, важно е четенето. Има си начини всеки тийн да чете книги, дори да не са от задължителните. Може да има разширен списък и ако една от задължителните книги не ти пасне, да прочетеш друга. Или да се дават по-кратки откъси.

    Обичам литературата, но примерно така и не се стегнах да прочета Тютюн, заспивам на третото изречение, драмите там не са ми интересни, нито стилът е нещо особено. Със сигурност един културен учител може да подбере няколко произведения, които да демонстрират едно нещо, примерно модерност, или друга идея, само че разказана по друг начин.

    Някои хич не се кумят, ами заменят произведения от днес за утре, или дори учителят сам си ги избира. Американчетата изхвърлят класически произведения и бам! Beloved става вече новото Под Игото или каквото там е тяхното Под Игото или Чичо Томовата Колиба...

    А за маниока знам някъде от четиригодишна, от гледане на предаването Атлас. Даже знам, че някои варианти съдържат алкалоиди и трябва да се приготвят внимателно, за да не се отровиш.

  26. 26 Профил на Mariaм
    Mariaм
    Рейтинг: 281 Весело

    До коментар [#21] от "lil_alex":"Също така би трябвало да отпаднат задължителните четива"Задължителните четива не са ли "алгебрата" в литературата? Ако не се изясни що е "гладка функция", няма как да се разбере "фрактала" и "теория на хаоса"... когато се наложи и за кой "сет" да се хванеш - на Нютон, на Гастон Жулиа или на Манделброт.
    —цитат от коментар 24 на wanderer

    ако целите на обучение по всеки предмет, бяха еднакви - да...
    ама не са :)

    maribo2005
  27. 27 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 408 Неутрално

    До коментар [#10] от "Mariaм":

    Архаизмът струи не само от българската литература, която се изучава в училище. В 9 клас се изучава западноевропейска литература - сходни произведения с една и съща периодизация - Дядо Горио, Мадам Бовари, поезията на Верлен и Рембо. Интересно като история на литературата, но не и като теми и проблеми, особено романите. В Германия изучават романи на тийнейджърска тематика - за приемането, отношенията, приятелството, толерантността. Дискутират и пишат лично мнение.

  28. 28 Профил на Mariaм
    Mariaм
    Рейтинг: 281 Неутрално

    До коментар [#10] от "Mariaм":Архаизмът струи не само от българската литература, която се изучава в училище. В 9 клас се изучава западноевропейска литература - сходни произведения с една и съща периодизация - Дядо Горио, Мадам Бовари, поезията на Верлен и Рембо. Интересно като история на литературата, но не и като теми и проблеми, особено романите. В Германия изучават романи на тийнейджърска тематика - за приемането, отношенията, приятелството, толерантността. Дискутират и пишат лично мнение.
    —цитат от коментар 27 на velvoofell


    Благодаря, че го споделихте

    maribo2005
  29. 29 Профил на Онуфри
    Онуфри
    Рейтинг: 987 Весело

    На никой ли не му направи впечатление надписът на бялата дъска в началото на статията?

    НВО по БЕЛ не беше ли вчера - 16.06.2021 г.?

    : ))))))))))))))))))))))

    п.п. Най често срещаното име в бегето не е ли Калинка?

    Имало едно време ссср! Маргарет Татчър: "Комунизмът свършва тогава, когато свършат чуждите пари, които харчиш!"
  30. 30 Профил на jappy68
    jappy68
    Рейтинг: 312 Гневно

    До коментар [#6] от "betona":

    Слап се пише с П, негръмотник тъкъф.

  31. 31 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2174 Неутрално

    Аз намирам, че твърде много време се отделя на българската литература - от тази литература струи архаизъм и ретроградност - и това не виждам какви ползи създава за децата. Дори се опасявам, че това води до ограничаване на мисленето.Много бих искала авторката да дефинира понятието родолюбие в 21 век, тук във форума
    —цитат от коментар 10 на Mariaм


    Във Великобритания гимназиалните ученици учат до откат архаизми като Шекспир, Джейн Остин и сестрите Бронте. Не само учат децата да ценят тази литература, но и агресивно я изнасят по целия свят. Замислете се защо.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  32. 32 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2174 Неутрално

    До коментар [#25] от "lil_alex":

    Няма такова нещо. Американчетата, които се стремят да достигнат или да останат сред по-богатите класи, учат класическата американска и британска литература подробно. Че и руската класическа даже. "Чичо Томовата колиба" никога не е била класика в САЩ. Beloved почнаха да я изучават в задължителната литература, след като Морисън грабна нобеловата награда. Както и в Англия, в САЩ литературата и всички други предмети се учат на нива. По-тъпичките или по-бедничките не ги морят с "Макбет." По-амбициозните и богатите се изприщват да пишат теми по него.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  33. 33 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 2558 Весело

    Абе, не съм в час с нещата, но един приятел има десетокласничка-отличничка и сега е драма - рев до небесата....
    Основната причина? Ами цяла година зубрили правопис, граматика, пунктуация и изучавани творби, решавали тестове, сходни на тия в матурите след 12 кл., а накрая - бааааам! .....тест върху четене с разбиране и картинки с балончета.....На всичкото отгоре приятелят ми твърди, че на сайта на министерството нямало дори един примерен пълен вариант на бъдещия тест / да се ориентира човек/, а само общия формат на теста+няколко примера от сорта на задачите за 12 кл.....
    Посъветвах го да предяви съдебен иск към МОН за анулиране на изпита и заличаване на резултатите от него, поради неизпълнение на изискването едни изпитвани ученици да бъдат подготвяни адекватно на стандартите на изпита. Моят човек доста се замисли и сега върти телефони на други пострадали родители, защото знае, че колективните искове имат по-големи шансове за успех, отколкото едноличните.
    Да видим, да видим, тия от МОН пак метнаха лайно във вентилатора....

    Мараба, С-ДС доносници!
  34. 34 Профил на canuck99
    canuck99
    Рейтинг: 602 Неутрално

    До коментар [#7] от "justauser":

    Какъв комунизъм те гони теб и желание да видиш "мъртви комунисти". Каква връска има с маниоката и тапиоката?

  35. 35 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1597 Неутрално

    Ами ние всички сме съгласни с Вас, ама да не бяха давали грешен формат от Министерството преди това, който предполага да си минеш целия материал по български и литература и да си го назубкаш за Външното... Ако бяха казали, че ще бъде четене с разбиране, щеше хем да бъде по-честно за децата, а и за учителите, хем щеше да се наблегне на тези неща в подготовката на десетокласниците. Ако погледнете програмата по български език и литература за 10-ти клас, ще видите, че основен приоритет е запаметяването на информация, а не повишаването на функционалната грамотност. Пълна загуба на време и ресурси беше този изпит!
    —цитат от коментар 18 на anx55520847


    Заключението Ви не е съвсем точно.

    Пълна загуба на време е бил не изпита, а подготовката за него.

    Изпитът, всъщност, ще е доста полезен защото ще покаже колко ученици могат да осмислят непознат текст - вместо да възпроизвеждат зазубрени клишета за литературни произведения.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  36. 36 Профил на Mariaм
    Mariaм
    Рейтинг: 281 Неутрално

    До коментар [#32] от "7777":

    Точно защото съм се замислила...
    Имперска държава - свободомислие, експанзия, наука, индустриална революция и прочие
    Освободен! вилает на Османската империя - робско мислене и нагласа

    maribo2005
  37. 37 Профил на betona
    betona
    Рейтинг: 752 Неутрално

    До коментар [#11] от "Юрий Петров Проданов":

    кърект. сириозно считам че опорстващото агрисивно невежесво и диващина следва да бъдат засрещнати с миносови лабриси. за да не се изгубат ... онези малките.
    благударнусти за кументара и оспехи занапреде!

  38. 38 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1597 Неутрално

    Леко ме втресе като започнах да чета статията защото нагласата на автора е симптоматична за много от недъзите на българската образователна система.

    С облегчение видях, че много от коментарите са далеч по-адекватни (то напоследък в този сайт форумът се оказва по-ценен от статиите).

    Аз съм минал през няколко образователни системи - българска, австрийска, американска и английска. Имам 3 дипломи за висше образование, 2-те от които са от небългарски университети. Имам опит и като университетски преподавател в чужбина. Казвам го не за да се бия в гърдите, а за да обясня, че имам база за сравнение.

    Всеки, който се е явявал на някой от стандартизираните изпити за американски университети знае, че текстовете за анализ са ИЗЦЯЛО от нехудожествена литература. И това е напълно резонно защото 99% от хората в професионалния си живот не се занимават с художествена литература. Ако изобщо се занимават с анализ на текст то това е НЕХУДОЖЕСТВЕНА проза (техническа литература, докладни записки, статии във вестници и пр.). Така, че е напълно резонно уменията им да се тестват в/у такъв тип текст.

    Също нелеп е и призивът да се набляга в/у граматиката. Граматиката не е самоцел. Граматиката е просто средство, което прави езика по-разбираем. В този смисъл, да се акцентира в/у граматиката е да се поставя каруцата пред коня.

    Това е и причината граматиката да не се тества и в никой от стандартните американски тестове (SАТ, АCТ и пр.). Ако не се лъжа, имаше някакъв отделен тест за чужденци (казваше се Test of Standard Written English), който можеше да се държи заедно с TOEFL и там имаше някаква секция с въпроси в/у граматиката, но, ако не се лъжа, той още тогава не беше задължителен, а после, доколкото знам, въобще спряха да го правят.

    На кратко - смятам, че съдържанието на теста определено е стъпка в правилната посока.

    Авторът е прав за едно - не е нормално учениците да са се готвили за анализ на художествено произведение, а изведнъж да им сервират нещо съвсем друго. Но, проблемът е, че анализът на литературно произведение (поне както се прави в БГ) изобщо не учи как се анализира текст. Просто се възроизвеждат клишета написани от "мастити" литературни критици. Този "зубрачески" подход е и причината българските ученици да се представят толкова зле в класациите на ПИЗА. Т.е. съдържанието на учебниците трябва да се промени - да има упражнения по анализ на нехудожествени произведения. Всъщност, това би трябвало да е акцентът.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  39. 39 Профил на betona
    betona
    Рейтинг: 752 Неутрално

    До коментар [#30] от "jappy68":

    коректно. извини.

  40. 40 Профил на betona
    betona
    Рейтинг: 752 Неутрално

    До коментар [#31] от "7777":

    по-интиресно е кво научават. квото и наште хлапета, че и по-малко.
    износа на горецитираните вече ич не е особено агрисивно. сигорни сме че се осещаш защо.

  41. 41 Профил на betona
    betona
    Рейтинг: 752 Неутрално

    До коментар [#32] от "7777":

    отново си коректна. и се пак некога на кааве мога да ти разкажа ако очтиво са напраиш че не знаиш след сичкия тоя зор кви негръмотни галфони влизат ... а и излизат от аиви лигъта и гравитирващите около нея заведениа. кръчмарски, расбира се.


  42. 42 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2174 Неутрално

    До коментар [#32] от "7777":Точно защото съм се замислила...Имперска държава - свободомислие, експанзия, наука, индустриална революция и прочиеОсвободен! вилает на Османската империя - робско мислене и нагласа
    —цитат от коментар 36 на Mariaм

    Имперската държава е наясно, че за да владее успешно, трябва да настоява на цеността на културата си. Робското мислене се изразява в мнението, че понеже класическата ни литература била ретроградана, по-добре да не я учим.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  43. 43 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2174 Неутрално

    До коментар [#41] от "betona":

    Разбира се, че излизат. Но общото ниво е високо. Дори при най-лошите теми, където не се прави реален анализ, а се разтягат локуми, учениците все пак се учат да конструират изречение и да ползват пунктуация.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  44. 44 Профил на Димитър Величков
    Димитър Величков
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#33] от "Манчо":

    Споко, резултатът от този изпит не влияе по никакъв начин на успеха. Отличничката да се успокои, най-вероятно ще е изкарала 48 точки :)

  45. 45 Профил на evpetra
    evpetra
    Рейтинг: 1300 Весело

    До коментар [#33] от "Манчо":

    "Ами цяла година зубрили правопис, граматика, пунктуация ... а накрая - бааааам! .....тест върху четене с разбиране и картинки с балончета...."

    Е-ей, и язък за наученото!

  46. 46 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1747 Неутрално

    Е как кой измислил изпита бе? Някой ТЪПиока, който взема за тая работа МЪНИока

  47. 47 Профил на Nedyalko Lazarov
    Nedyalko Lazarov
    Рейтинг: 1508 Неутрално

    Аз намирам, че твърде много време се отделя на българската литература - от тази литература струи архаизъм и ретроградност - и това не виждам какви ползи създава за децата. Дори се опасявам, че това води до ограничаване на мисленето.Много бих искала авторката да дефинира понятието родолюбие в 21 век, тук във форума
    —цитат от коментар 10 на Mariaм


    Българската литература е като родителите ти - не можеш да ги избираш. А ти си като детето им - вероятно са искали да се родиш умна, но ти си това, което си

  48. 48 Профил на Ronald Reagan
    Ronald Reagan
    Рейтинг: 950 Неутрално

    Напълно споделям позицията на Николов, статията е патетична, нравоучителна и представя една тоста тесногръда теза, която за съжаление се споделя от много от учителите и родителите. Причина за това е липсата на информация и представа до къде и колко се е развила съвременната наука. Всеки връща към спомените от училище и решава, че нещо не е наред. Всъщност проблема със непознатия текст е направо нарицателен. Ученик от 10-12 клас извадиш ли го извън заученото става направо безпомощен. И това е рефлекс не от днес.

    agent
  49. 49 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 2564 Неутрално

    Погледнах теста, който е семпъл наистина, но това с маниока-тапиоката верно е попадение.
    С един ясен текст и няколко въпроса след него успяват да шунтират бизенс за милиони на разни школи и индивидуални даскали по БЕЛ препечелващи от амбизиоцни майчета и увреждащи съзнанието на подрастващите като ги карат да зубкат до откат претенциозните им глупотевини.
    Защото целта на тоя изпит не е да покажеш колко си добър в зубкането и папагалсокто повтаряне на БЕЛ гуруто, а способността за четене с разбиране.
    Дори и да има непознати думи, които са обяснени в текста.
    Какво сложно има да се вдене, че маниоката е картофа, а тапиоката е нишестето от същия картоф и след това да направиш съответните разсъждения по зададените въпроси?
    Нищо сложно, но ако си ходил на частен БЕЛ даскал и школа вече си с повреден мозък и релетата ти залепват.
    Поздравления за авторите на теста!

  50. 50 Профил на antropos
    antropos
    Рейтинг: 547 Неутрално

    Ако погледнете програмата по български език и литература за 10-ти клас, ще видите, че основен приоритет е запаметяването на информация, а не повишаването на функционалната грамотност.
    Повишамането на функционалната грамотност е работа на учителя. Литературата е просто отправна точка

    Sic transit..
  51. 51 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 2564 Неутрално

    До коментар [#50] от "antropos":

    Първо трябва да се повишат уменията та учителите да разбират.
    Този текст показва, че госпожата литературоведка очевидно има проблем

  52. 52 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 2558 Неутрално

    До коментар [#33] от "Манчо":"Ами цяла година зубрили правопис, граматика, пунктуация ... а накрая - бааааам! .....тест върху четене с разбиране и картинки с балончета...."Е-ей, и язък за наученото!
    —цитат от коментар 45 на evpetra


    Демонстрирали сте едно несъмнено качество - четене с неразбиране. Не коментирам ползата/неползата от занимания с граматика, коментирам нещо съвсем различно - неприложеното правило, че учениците се изпитват само върху неща които са учили/упражнявали в процеса на учебната година. А причините за акцента върху граматика/литература са съвсем елементарни: първо - това е традицията, второ - показаното в сайта на МОН е изцяло в духа на тази / не коментирам качеството й!/ традиция. А после, в деня на самия изпит, децата разбират, че ще ги изпитват по съвсем различна формула. Това е недопустимо. Повтарям за омутрели, неспособни да схваната същността на чужда позиция главици: НЕДОПУСТИМО от правна и морална гледна точка. Твърдя също, че, на базата на това безспорно доказуемо обстоятелство, един колективен родителски иск пред съдебните органи може да доведе до анулиране на изпита и заличаване на резултатите от него.
    Това е всичко в моята позиция. Кой каквото иска да сподели върху обучението, даскалите и пр. - свободен е да го направи, аз коментирам само онова, което е в моята област, не изпитвам нужда да дрънкам глупости за неща, от които не разбирам.

    Мараба, С-ДС доносници!
  53. 53 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 2558 Неутрално

    До коментар [#50] от "antropos":Първо трябва да се повишат уменията та учителите да разбират.Този текст показва, че госпожата литературоведка очевидно има проблем
    —цитат от коментар 51 на k_


    Такива твърдения обичайно се обосновават с някакви примери от текста на коментираната личност. Липсата на аргументи, превръща твърдението в най-обикновен просташки донос. Занимание за плъхове.

    Мараба, С-ДС доносници!
  54. 54 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 2564 Неутрално

    До коментар [#53] от "Манчо":

    Извеждането в заглавието и заиграването с двойката маниока-тапиока и особено кифленските коментари в края на текста са ми достатъчни да си формирам мнение за учителката по БЕЛ.
    За съжаление има много в системата като нея.
    А на десетокласниците, не всички де, ще им се налага да осмислят и разбират много по-сложни неща в сегашния живот.
    Тази част от теста е добра защото помага да се отсеят способите да мислят е разбират.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK