Маниока и тапиока на външното оценяване по български за X клас

При толкова интересна и разнообразна съвременна и класическа литература да се дават откъси от ботаниката не е адекватно.

© Дневник

При толкова интересна и разнообразна съвременна и класическа литература да се дават откъси от ботаниката не е адекватно.



Уважаваната от всички ни проф. Адриана Дамянова от СУ "Св. Климент Охридски", когато обучава учители, обича да казва, че гинко билобата няма противоречие и не чувства, затова е удобно според някои да се дава в текстове на изпити. Гинко билобата вече отстъпи на маниоката и тапиоката.


Тазгодишният изпит за X клас по БЕЛ е доста безизразен и като цяло можем да говорим за подигравка с усилията на ученици и учители. С право са озадачени децата какво точно им се случи на изпита по БЕЛ на националното външно оценяване, били се готвили цяла година по литература и граматика, за да им се даде четене с разбиране за маниока и тапиока, за одата "Левски" от Вазов, плюс текст за преводачи .


Питала съм кой ги мисли тези изпити, стилът на олимпиадите е подобен, знаело се кой е, ми казаха, не съм настоявала да разбера всъщност. Очевидно този някой е един и същ, и то години наред, очевидно е и без много въображение. При толкова интересна и разнообразна съвременна и класическа литература (позната и непозната за десетокласниците) да се дават откъси от ботаниката, не е адекватно. Нямам нищо против разнообразните видове текстове, които са свързани с функционалната грамотност, но така както се прави изпитът, е поредното "зануляване" на идеите на децата ни.




Кой държи този изпит и защо


Тазгодишният випуск десетокласници е първият, който полага национално външно оценяване на финала на първи гимназиален етап, след като миналата година то бе отменено заради пандемията.


Изпитът по български език и литература за X клас се проведе в 999 училища за над 51 600 ученици, като продължи 90 минути. За определеното време десетокласниците трябваше да се справят с тест от 23 задачи, сред които 14 с избираем отговор и шест с кратък свободен отговор. Има също задачи за редактиране, формулиране на теза по зададена тема, извеждане на аргументи/контрааргументи във връзка с дадена теза. Изпитът включва и създаване на резюме. Положителното е, че обемът е съобразен с времето за решаване на задачите.


Резултатите ще са в точки и няма да повлияят върху успеха на учениците. Изпитът в X клас се полага, защото по новия Закон вече се завършва първи гимназиален етап. Точките са решаващи, обаче само за онези, които не искат да продължат повече да учат и ще останат с документа за тази степен. Важна е и за учениците от обединените училища, които искат да продължат, като с резултата от НВО ще участват в надпреварата в допълнителния прием в гимназиите след X клас. Разбрах, че в една голяма област като Пловдивска, завършващите обединени училища не са повече от стотина. Любопитно ми е колко са общо в страната.


Първоначалната идея беше след десети клас да започне разместване по училищата, да се зададе конкурентен принцип и тогава учениците да се профилират според своите желания. Да речем, който ще учи медицина, да отиде в природо-математическа гимназия, след като има удостоверение за първа гимназиална степен.


Още тогава разбрах, че това няма да се случи, защото се обезсмисля изпитът след седми клас. Отварям важна скоба: след няколко седмици ще започне писането на удостоверенията за X клас. Непременно трябва да се разбере, онези от учениците, които искат да си повишават оценките по отделни предмети от IX и X клас, кога трябва да заявят това свое желание.


В момента ситуацията при XI клас е следната: имат раздадени удостоверения за първа гимназиална степен, и повече никой не може да се явява на изпит за повишаване от предходните два класа, най-често по биология и химия, защото оценките са вписани в удостоверението им, но вероятноточно те ще са балообразуващи в специалност "Медицина" за ученици, които нямат модул биология и химия, а искат да следват нещо свързано с тези предмети.


Общообразователните предмети приключват X клас. От МОН се сетиха по някое време, че ще има ученици без модул биология и химия (примерно) в XI, XII клас, на които не може да им се забрани да учат каквото искат.


Учиш за Славейков - пада ти се маниоката


Учениците във форумите го формулираха по-добре: "Мъчиш се, бориш се и накрая едно растение и един преводач". Или: "Два месеца дълбок преговор и накрая маниока плюс Вазов".


Просто така не се прави, като дават определен формат и изисквания, е редно да спазват зададеното. Да бяха казали, че ще е само четене с разбиране, плюс граматика. Чисто практическата страна на граматиката на тазгодишния изпит присъстваше в текст за редактиране и един отделен въпрос. Разбирам, че се водят от резултатите за XII клас, където всеки пети не разбира какво чете, това е проблем за общото ни представяне на PISA. Според мен граматиката трябва да е повече, тя е показател за доста неща.


"Материалистичната" българска литература?


Доста е отчайващо онова, което разбрах онзи ден. Днес си го спомних покрай този "псевдокартоф маниока" (както казват десетокласниците). Една ученичка от XI клас ми сподели, че българската литература, такава, каквато е в училище, й изглежда материалистична: описвали се хора с пушки и големи каузи, непрекъснато ни подтиквали към нещо извън човека; или се търси историята, или се пише за глада; или се гледа природата; в XI клас имало едно изключение - "Крадецът на праскови", било любов в чист вариант; вероятно искаше да каже и човешки измерения извън обстоятелствата. Неволно си спомних как Раде Маркович връща прасковите на Невена Коканова...


Имат думата десетокласниците


От форумите подбрах свежи реплики на десетокласници:


"Възможно е Иван Звездев да ни проверява матурите."


"Един път да уча и нищо от това, дето го казаха, го няма."


"Ако някога скъсаш с англичанин, му казваш да се задави с тапиока."


Невинни
С код Dnevnik100 получавате поне 10% отстъпка
Купете

"Радвам се, че не учих жанровете и произведенията, да живее маниоката."


"Майната им на авторите, дай да си говорим за преводачи."


"Тия ни се подиграват."


"Нищо, поне разбрахме, че маниоката съществува."


След като видяха маниоката на снимка след изпита: "За този псевдокартоф ли се мъчихме да пишем."


И контрааргумент за бесилото и блясъка в одата "Левски": "Бесилото е решение за някои хора, които не са намерили блясъка в този живот!"


Следва материал за помелото! Може би.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK