Стажът за юридическа правоспособност се сви абсурдно до решаване на два казуса

Заслужават ли студентите, справили се с първите опити за дистанционно обучение в изключително важния V курс, да не провеждат реално и практическото си обучение?

© Надежда Чипева, Капитал

Заслужават ли студентите, справили се с първите опити за дистанционно обучение в изключително важния V курс, да не провеждат реално и практическото си обучение?



Мантрата за огромната бездна, която е зейнала между обучението и практиката в правната наука, май не се поставя под каквото и да било съмнение. Това е така и когато става дума за възможно най-практически насочените специалности като процесите - граждански, наказателен, административен. Това акумулира и максимално недоволство в студентите с аргументи за съмнителност относно качеството на обучението им, прави ги несигурни в своите практически възможности, в претенцията им за работни задължения и възнаграждения.


Наредбата за единните държавни изисквания за придобиване на висше образование по специалността "Право" и професионална квалификация "Юрист" предвижда два пъти по 2 седмици стажуване на студентите по време на обучението им, а Наредба № 1 от 1 февруари 2019 г. за придобиване на юридическа правоспособност урежда 6-месечният стаж за придобиване на юридическа правоспособност. Всичко посочено изглежда чудесно и очакванията са студентите да придобият достатъчно практически умения, още повече, че и с евросредства тече втори етап от проекта "Студентски практики", организиран от Министерството на образованието и науката (МОН), насочен също към придобиване на допълнителни практически умения.


Извън генералният въпрос за ефективността на стажовете по време на обучението, интересен се оказва въпросът за тазгодишното провеждане на 6-месечния стаж, организиран от Министерство на правосъдието.




От сайта на Софийския градски съд (СГС) става ясно, че, вместо да получат практическо обучение, стажант-юристите ще трябва да решат два казуса - по наказателно право и по гражданско, вторият по избор. Този подход е резултат от Заповед на председателя на СГС от 01.06.2020 г. за дистанционно провеждане на стажа. Друг тип стажуване, освен решаване на тези казуси, на практика не се провежда, въпреки че дистанционните способи за комуникация се развиха и приложиха драстично през последната година.


Въобще ковид ситуацията даде възможност на учрежденията, институциите, съдилищата за ефективно и повсеместно невършене на работа, въвеждане на сериозни паузи в работния процес, "оправдано" отлагане на осъществяване на служебни задължения, по линия на оправданието: "все пак, пандемия е". Пандемия = затваряне беше очакваната и приемлива реакция, вместо търсене на възможности за запазване на нормалния ритъм. Убеден съм, че никой от нас не е останал лишен от възможността да установи дългите паузи за дезинфекция, затварянето на деловодствата в определени часове поради заболеваемост (в СРС за немалък период от време се работи с граждани от 9 до 12 ч.) и доста други - всеки проявил вихъра на продуктивността си за неработа.


Никой дори не помисли и не издаде заповед за удължаване на работното време например. Ако приемем, че Х души следва да посетят определено учреждение в даден ден, гъстотата им би била Х:8 (часа работно време). Ако то е затворено за дезинфекция два пъти по половин час и веднъж за два часа, гъстотата скача рязко на Х:5. Ако се удължи работното време, дори и с въвеждане на работа на смени, това ще се окаже като Х:10 или Х:12, което пряко ще се отрази и на разреждане на натоварването и на градския транспорт например.


Нещо повече, защо се наложи държавните и съдебни служители бъдат ваксинирани приоритетно и то с по-ефективните РНК ваксини - не е ли, за да могат те спокойно и безпроблемно да продължат да изпълняват своите задълженията, както медицинският персонал, а не да запазят ритъма на неработенето. По този начин не избрахме ли да ваксинираме деловодителките в СГС вместо майките ни, за да могат първите да продължат да работят през ден поради ротация и с дезинфекциозна дупка в работното време между 12 и 14 ч., а майките ни се наложи да се ваксинират с каквото и ако има, за да може да продължат да работят на 8-часов работен ден?


Защо да не обучаваме практически нашите стажант-юристи чрез дистанционно стажуване, което просто да ограничава контакта им с техните ментори? Няма ли способи, ваксинирани или доброволци магистрати да желаят да работят активно и "на живо" със стажантите (което се направи в някакъв вариант за стажовете по време за обучението)? Едва ли. Заслужават ли студентите, справили се с първите опити за дистанционно обучение в изключително важния V курс, да трябва да не провеждат реално и стажа си за придобиване на юридическа правоспособност? Какво ковид поколение от специалисти създаваме?


Далеч съм от мисълта, че проблемът с практическите умения не е и в липсата на желание за това. За да го има него обаче, нужна е и политика за дисциплиниране и провокиране на обучаващите се в тази насока.
Юридическото обучение се нуждае от промени - поне относно нуждата от промяна на начина на преподаване и по-точно разчупване на едностранчивата връзка студент-преподавател.


Практическата насоченост обаче е втората точка от дневния ред, която ми се струва задължителна. Реалното провеждане на всички стажове ще даде комплексни, пълни и сигурни знания на студентите, ще качи нивото им на подготовка, но и на обяснение на теоретичните познания. Никаква пандемична обстановка не трябва да ни отклонява от пътя.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
Коментари (12)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 4078 Любопитно

    М'дааа. Май нямат вяра на ваксините. А може и просто да ги мързи.

  2. 2 Профил на ivan_lawyer
    ivan_lawyer
    Рейтинг: 352 Неутрално

    Потомствен адвокат - не съм - но съм корифей, какво пречи на студентите да учат в университета, след това - няма милост, особено при Международни казуси , с които се сблъскваме вече почти всеки ден, аз имам такова преклонение към науката, че даже насън не смея да плюна на учебник или на правна книга, какъв е този плач, така или иначе са тежки случаите - дори и да са наглед обикновени, а хората се нуждаят от адвокати, съдии, прокурори, следователи.

    Тоест - без да се пуснеш на практика, едва ли ще можеш, това е медицинска професия и - така.

    Мен първите дела ми бяха сложни - но се научих.

    Ръка на колега - няма да откажа, но - искам да съм обграден от майстори, така де - в крайна сметка - животът е обмяна на опит.

  3. 3 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 782 Неутрално

    Само за справка, стажът в Германия,т.н. Референдариат трае две години.

  4. 4 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2813 Неутрално

    Има моменти в които ми дотяга от правни ала-бализми...! От изписани страници с безсмислен текст, които трябва да ме убедят, че това което виждам не е вярно.
    Казуси, казуси, казуси... И като се натресеш на идентични казуси с противоположни съдебни решения, започваш да се чудиш, къде е правото и къде е съдопроизводството...!

    Бивш tww09306483.
  5. 5 Профил на iiu09354227
    iiu09354227
    Рейтинг: 1046 Разстроено

    Мечтая си прокурори и съдии да могат да стават само юристи, завършили Софийския университет. Завършилите ПУЦ-ове из страната да стават адвокати и юристконсулти и да се доказват пред фирми и граждани.
    Един адвокат обясни за Симеоновската школа: на тези, които се подготвят за полицаи им се "присвоява" и специалност право, а на тези , които се обучават за пожарникари , им се "присвоява" и специалност инженер ВиК. Така Гешев е станал юрист, а Борисов инженер.
    Чудя се колко ли от послушните на Гешев прокурори и членове на ВСС са с дипломи от СУ.

  6. 6 Профил на famousandco
    famousandco
    Рейтинг: 745 Неутрално

    Мечтая си прокурори и съдии да могат да стават само юристи, завършили Софийския университет. Завършилите ПУЦ-ове из страната да стават адвокати и юристконсулти и да се доказват пред фирми и граждани.Един адвокат обясни за Симеоновската школа: на тези, които се подготвят за полицаи им се "присвоява" и специалност право, а на тези , които се обучават за пожарникари , им се "присвоява" и специалност инженер ВиК. Така Гешев е станал юрист, а Борисов инженер.Чудя се колко ли от послушните на Гешев прокурори и членове на ВСС са с дипломи от СУ.
    —цитат от коментар 5 на iiu09354227


    А завършилите Харвард и Сорбоната? А за икономисти и инженери?

    Няма ли най-накрая да влезете в 21-ви век и да разберете, че се учи през целият живот и това каква диплома си взел преди 40 години, пи никакъв начин не те прави нито конкурентен, нито квалифициран днес. Аз си мечтая за деня, в който следващият велик физик се роди в Айтос или Силистра, той да може да развие таланта си от най-ранна възраст и после да може да достигне най-добрите световни университети. Впрочем, масово нашите ученици вече прескачат родните университети и директно заминават в чужбина. Защото знанието не е дамаджана с ракия, която да бъде налята с фуния от тайни посредници. Знанието се търси и получава докато си жив, другото е отживелица. Софийският университет има великолепни преподаватели, но те могат само да открехнат вратата пред младите умове, а не произвеждат стока с етикет. Всеки трябва после да се доказва в работата си, да продължи да се учи и да трупа познания, при това ежедневно. Всякакви гениални учени, но също и пълни недоразумения са излезли от университета, да не говорим, че навремето също случайни деца рядко са допускани, а злите езици го твърдят и за днешните приеми.

    Та, на първо време, нека се приеме критерий поне нужното образование да има човек, за да стане, примерно, министър на енергетиката или селското стопанство. Да се работи за вдигане на нивото на цялото ни образование и да получават децата визираният и анализа практически опит, а после пазара и правилно функциониращата администрация (надявам се някой ден) ще отсеят трудещите се и четящите.

  7. 7 Профил на iviviv
    iviviv
    Рейтинг: 8 Неутрално

    НАРЕДБА № 1 ОТ 1 ФЕВРУАРИ 2019 Г. ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА ЮРИДИЧЕСКА ПРАВОСПОСОБНОСТ Чл. 5. По време на стажа стажант-юристът не получава възнаграждение и времето не се зачита за осигурителен стаж, освен когато договорът с лице по чл. 297, ал. 2, т. 2 от Закона за съдебната власт предвижда друго.

    Тази разпоредба напълно обяснява настоящата ситуация с провеждането на стажът за придобиване на юридическа правоспособност. Когато трудът на стажант-юристът, който в най-добрия случай е на 25-26 годишна възраст, не е заплатен, то тогава как се очаква да си плаща сметките, наемът и храната? Интересно е защо точно тази тема не е засегната в статията? Как се очаква младите хора да се издържат в този 6-месечен период и защо държавата нормативно урежда престирането на безплатен труд? Идеята да бъдат получени не само теоретически, но и практически знания е чудесна, но прилагането й на практика не е успешно. Ако практическите знания и умения се придобиват по време на юридическото образование и преподавателите не се оправдават с това, че теорията е по-важна от практиката, то тогава положението би било много по-различно. В сегашната ситуация студентите извършват нископлатен труд в канторите, защото и практиката за упражняването на юридическата професия е важна, балансират между работа и обучение, а след завършването на юридическото образование биват принудени 6 месеца да работят безплатно за държавата, защото без тези 6 месеца и последвалия изпит няма как да работят по специалността, за която са учили последователно през петте години в университета. Проблемът с юридическото образование е доста по-голям и комплексен и не лежи само на основата на двата казуса от СГС и е време да бъде решен!

  8. 8 Профил на koftimastia
    koftimastia
    Рейтинг: 59 Неутрално

    Този "стаж" винаги е бил пълен таш@к. Не познавам юрист, който да е разчитал да получи какъвто и да е практически опит през въпросните няколко седмици. Даже решаването на казуси е много.

  9. 9 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2519 Неутрално

    Има моменти в които ми дотяга от правни ала-бализми...! От изписани страници с безсмислен текст, които трябва да ме убедят, че това което виждам не е вярно.Казуси, казуси, казуси... И като се натресеш на идентични казуси с противоположни съдебни решения, започваш да се чудиш, къде е правото и къде е съдопроизводството...!
    —цитат от коментар 4 на Petleshev


    В България не прилагаме прецедентно право. Тук не е нито САЩ, нито Великобритания. И нищо не пречи един съдия да реши едно, а друг, по сходен въпрос, да реши друго. Ако не си доволен, има второинстанционна касационна инстанция и (освен по административни дела) трета, която да разгледа делото (и поведението на съдията) по процедура. А това, че често пъти делото се решава от съдията "по съвест" е проблем не толкова на съдебната, колкото на законодателната власт. И е следствие на инертността, необразоваността и безхаберието на избирателя.

  10. 10 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2519 Неутрално

    Мечтая си прокурори и съдии да могат да стават само юристи, завършили Софийския университет. Завършилите ПУЦ-ове из страната да стават адвокати и юристконсулти и да се доказват пред фирми и граждани.Един адвокат обясни за Симеоновската школа: на тези, които се подготвят за полицаи им се "присвоява" и специалност право, а на тези , които се обучават за пожарникари , им се "присвоява" и специалност инженер ВиК. Така Гешев е станал юрист, а Борисов инженер.Чудя се колко ли от послушните на Гешев прокурори и членове на ВСС са с дипломи от СУ.
    —цитат от коментар 5 на iiu09354227


    Моите дълбоки уважения към СУ (единственият ни истински университет)! Но за прокурор/следовател и най-вече съдия, трябва да имаш не само юридическо образование, но и да си завършил "Националния институт по правосъдие", където би трябвало да те научат на всички тънкости на занаята.
    Уви, както и при коментатора над Вас, тук въпросът опира отново до търпимостта на "суверена".

  11. 11 Профил на vicada
    vicada
    Рейтинг: 635 Неутрално

    До коментар [#5] от "iiu09354227":

    Разбирам Ви, системата има нужда от още светила на юридическата мисъл като Дани Кирилов и Михаил Миков, дано ЮФ на СУ да продължи да излъчва такива корифеи, че без тях закъде сме?

  12. 12 Профил на gesand
    gesand
    Рейтинг: 321 Разстроено

    Неадекватните стажове за юристи са най-малкият проблем. По-трагично е неадекватното практическо обучение на медицинските специалности заради ковид пандемията. Поне няма риск един адвокат с малък практически опит да убие човек, но ако е лекар?

    And all that jazz!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK