Каменната стогодишна гара на Нова Загора трябва да бъде спасена от събаряне

ЖП гарата в Нова Загора е построена през 1918 г.

© "Изгубената България"

ЖП гарата в Нова Загора е построена през 1918 г.



Коментарът е от профила на автора във "Фейсбук". Заглавието е на "Дневник"


Вторачени сме в големите рани. Гангренясалите държавни структури сълзят в очите ни все по-противно, от ден на ден. Мятаме се на големите битки, понякога без капка вяра, че ще ги спечелим. Отчаяно, ядно, с болка.


А в същото време далече от хлъзгавата жълта паветност на столицата други хора водят своите малки, трудни битки. Скачат срещу всеядни многоглави чудовища, деребействащи от години в малките градове и села. Увлечени от своето едротемие, ние дори не забелязваме тези епични сблъсъци. А те са всекидневието на България.




Ето ви една битка, която си струва да зърнем. ЖП гарата в Нова Загора е една от първите в България, построена е през 1918. Реконструкцията й е направена през 1959 г. и после е оставена на времето, безхаберието и алчността на силните. Упорита се оказва каменната сграда. Оцелява през войни и разрушителни земетресения, но попада на местната герберска власт.


Кметът на Нова Загора стана известен преди няколко години с това, че ръсеше захар по опасните пътища в района против уроки. Той и вярната му администрация не се опитват дори да регистрират вековната сграда на новозагорската гара като паметник на културата, за да я спасят. Напротив, готвят й погребение, а вместо надгробна плоча мислят да вдигнат нещо като модерен ламаринен павилион. Изпълнител на държавната поръчка ще е една фирма, която вече се казва ВДХ, но сме я чували като "Водстрой 98", често споменавана в едно изречение с ДПС и станалия напоследък токсичен Делян Пеевски.


Ще кажете - какво толкова. Тя цялата държава се разпада, за една гара да се тръшкаме. Само че истината е друга. Аз мисля, че ще имаме общо бъдеще само ако във всеки град има поне по няколко души, които да скочат в защита на своето минало.


Затова днес искам да съм до хората в Нова Загора и да подпиша тяхната петиция. За една малка, невинна каменна жп гара. Направете го и вие.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (55)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 1947 Неутрално

    Дано да спасят сградата..... партийните пристрастия нямат значение....

    Русия- проказата на планетата Земя.
  2. 2 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2620 Неутрално

    "Увлечени от своето едротемие, ние дори не забелязваме тези епични сблъсъци. А те са всекидневието на България." - да се допитат до момчето, което спаси теснолинейката, с която сега БДЖ се тупа по гърдите, че е атракция, която са спасили те. Типично е за БГ действителност, в която историята не означава нищо, защото тези, които са на власт не знаят нищо от нея.

    Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
  3. 3 Профил на MititU
    MititU
    Рейтинг: 1088 Любопитно

    Точно там в Нова Загора още я има поради това че е КАМЕННА а новата " нещо като модерен ламаринен павилион" ще бъде рециклирана за 2 седмици D:D:D:D:D:

    "Колкото повече толкова повече" Мечо ПУХ
  4. 4 Профил на fpc35649641
    fpc35649641
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Само аз ли го прочетох като "Каменната стогодишна гора на Нова Зеландия" и търсех маори на снимката? Викам си, какво има да я спасяват тая каменна гора, 100 години са нищо за камъка. Но като видех автора ми се стори странно, че се е загрижил за това и се върнах пак на заглавието ...

  5. 5 Профил на Blaga Yankova
    Blaga Yankova
    Рейтинг: 270 Неутрално

    Гарата е само повод да ""усвоят""много лесно едни кинти!И коркото повече кинти могат да откраднат от един проект толкова е по привлекателен за гробарската "шайка"!И в Бургас събориха ""немската""болница масивна сграда строена от немски архитект която с малко средства можеше да бъде преустроена за библиотека !

  6. 6 Профил на dedoliben
    dedoliben
    Рейтинг: 1492 Любопитно

    Глупчо как не те хвана Срам дори и за секунда да се асоциираш с Жълтопаветниците само защото Красният ти Лик са го дали два пъти по Телевизорът и имаш две публикации в Нета.
    Истинските Жълтопаветници са обикновенни хора живеещи в София заети с прости работи който от1990 година гарантират че въпреки лъкатушенето на малкият но много прост Народ целта ще остане винаги една.
    България да е там където и е мястото по право в Европа.
    И досега са се справили с Задачата.
    Но не защото "умници" като теб и други такива като Данко са си изтръгнали сърцата и са ни осветили Пътят.
    А просто защото това е прагматичен и логичен избор.

    "Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  7. 7 Профил на Сд
    Сд
    Рейтинг: 710 Неутрално

    На гара село Скобелево-Димитровградско има такава гара ,в която П.Яворов е бил радист и не е съборена,само е заключена и билети се продават във влака.

  8. 8 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 1947 Разстроено

    До коментар [#5] от "Blaga Yankova":

    В Бургас събориха Айфеловата магазия, а построиха ламаринена барака наречена Магазия 1.
    Представете си в Париж да нарежат Айфеловата кула за старо желязо и да идзигнат кула от ламарина и стъкло?

    Русия- проказата на планетата Земя.
  9. 9 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 1331 Неутрално

    Новите комунисти трябва да кажат какво трябва и какво не трябва да се прави.

    ДБ=БКП
  10. 10
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  11. 11 Профил на dlagnikov
    dlagnikov
    Рейтинг: 823 Неутрално

    Опит да се спечели някой-друг избирател за ДБ.

  12. 12 Профил на Онуфри
    Онуфри
    Рейтинг: 908 Весело

    Глупчо малкият но много прост Народ...
    —цитат от коментар 6 на dedoliben


    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

    Имало едно време ссср! Маргарет Татчър: "Комунизмът свършва тогава, когато свършат чуждите пари, които харчиш!"
  13. 13 Профил на Разредител
    Разредител
    Рейтинг: 356 Неутрално

    Култура и архитктура в шкафче не влизат.


    ПП: Само мен ли ме дразни супер грозния централен воден знак на снимките от lostbulgaria?

  14. 14 Профил на jmf29537805
    jmf29537805
    Рейтинг: 645 Неутрално

    Около всички ЖП гари има само разруха, като след война.
    Страшна гледка.
    Но политиците с влак не пътуват.

  15. 15 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4075 Неутрално

    Разрушаването и дори частичното видоизменяне на такава постройка е престъпление, което в цивилизованите държави е наказуемо по закон.

    Не е нужно да обяснявам защо - част от участниците знаят, а онези, които не знаят, никога няма да разберат.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  16. 16 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7389 Неутрално

    "Оцелява през войни и разрушителни земетресения, но попада на местната герберска власт."
    ГЕРБ са по-разрушителни от войни и земетресения.

  17. 17
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  18. 18 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2216 Неутрално

    А , "хлъзгавата жълта паветност" ли им избра кмета на Загорци?
    А те у паветния дебил

  19. 19
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  20. 20 Профил на xyi25666099
    xyi25666099
    Рейтинг: 76 Неутрално

    Вторачени сме в големите рани. Гангренясалите държавни структури сълзят в очите ни все по-противно, от ден на ден. Мятаме се на големите битки, понякога без капка вяра, че ще ги спечелим. Отчаяно, ядно, с болка.

    Тоа не е ли разбрал, че свободата е дошла

    "Дневник" следи в реално време събитията около сблъсъците между институциите и протестите срещу правителството и главния прокурор, които навлизат в 266-cтия си ден
  21. 21 Профил на xyi25666099
    xyi25666099
    Рейтинг: 76 Неутрално

    Радевата топла бащинска ръка ще му поведе бизнеса, ще му превърже раните без една в която рекламиста и без това не може да се вторачи защото му е отзад.
    Ще му вдъхне вяра, здраво бронирана в гърдите.

    "Дневник" следи в реално време събитията около сблъсъците между институциите и протестите срещу правителството и главния прокурор, които навлизат в 266-cтия си ден
  22. 22 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 2890 Неутрално

    вместо да я реставрират до последния детайл ще ми строят още кенефи. е затова сме орки! подуене я окепазиха с ремонт с пластмасова дограма от кофички за кисело мляко, сега и това

  23. 23 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1664 Весело

    Всичкоразбиращият нищоправещ успя да ме изненада!!!
    Очаквам становището му за квантовата физика!

  24. 24 Профил на gesand
    gesand
    Рейтинг: 301 Весело

    До коментар [#4] от "fpc35649641":

    И аз така го прочетох! Явно умората ми е в повече...

    “When small men begin to cast big shadows, it means that the sun is about to set”, Lin Yutang
  25. 25
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  26. 26
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  27. 27
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  28. 28 Профил на Viktor Inox
    Viktor Inox
    Рейтинг: 116 Весело

    Гара Левски пази багажа! 😁🎃

  29. 29 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2807 Неутрално

    Тъжно...!
    Често минавам покрай стари, каменни постройки. ЖП гари, училища, къщи. Красота и стил си личат отдалеко. Всичко тъне в разруха, боклуци и тръни. Така си отиват бавно и полека историята и миналото.
    Тъжно...!

    Бивш tww09306483.
  30. 30 Профил на Красимир Андонов
    Красимир Андонов
    Рейтинг: 567 Неутрално

    Стари сгради бол. ГЕРБ са човекоядци вече и каменоядци.
    Искам мнение от местните новозагорци!

    Лудостта е привилегия. Глупостта е бреме.
  31. 31 Профил на Kalinoff Ivan
    Kalinoff Ivan
    Рейтинг: 312 Неутрално


    https://www.actualno.com/sliven/renovirat-jp-garata-v-nova-zagora-news_716850.html http://www.nova-zagora.org/sites/default/files/2020/01/31/83505120_2844377835605186_4799941530297040896_o.jpg

    Автора не пуска снимки на тоз шедьовър , ето ....Нищо интересно от културна и историческа гледна точка ...

  32. 32
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  33. 33
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  34. 34 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 2890 Неутрално

    До коментар [#31] от "Kalinoff Ivan":

    соц. каскетите са я "поправили" по тяхно време и по техен вкус

  35. 35 Профил на Красимир Андонов
    Красимир Андонов
    Рейтинг: 567 Неутрално

    До коментар [#32] от "ugj33812787":

    Видях ти номера. Ти си тролЕЙ по линията 7/8 ли си?

    В него се държат така 'учтиво'.

    Лудостта е привилегия. Глупостта е бреме.
  36. 36 Профил на Kalinoff Ivan
    Kalinoff Ivan
    Рейтинг: 312 Неутрално

    До коментар [#34] от "karatista":

    Това не променя факта , че това си е една селска гара КАКВИТО ИМА Хиляди , която дори няма козирка , когато вали дъжд да се скриеш... Но пък как звучи каменната гара , и когато видиш снимките разбираш, че автора те прави на маймуна ... Но щом сте решили да се правите на балами , а автора на този пасквил да си прави ПР на ваш гръб ..

  37. 37 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 2003 Неутрално

    Идеята, че всяка стара сграда трябва да стои защото е стара, независимо дали е красива, функционална, ефективна и т.н. ми е дълбоко непонятна.
    Много ми е интересно защо тези които уж са за запазване на такъв тип сгради, не се хванат и не си построят една или няколко такиваа гари!?

  38. 38 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 2890 Неутрално

    До коментар [#36] от "Kalinoff Ivan":

    хиляди и всички са осрани след това. няма да е лошо поне една от хилядите да е автентичен вид и да се знае, какво е било в зората на железниците. козирката, която търсиш се казва чакалня

  39. 39 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3527 Неутрално

    До коментар [#14] от "jmf29537805":

    Абсолютно вярно!
    Тук таме има някоя боядисана и измазана сграда а останалото е леш!

    klimentm
  40. 40 Профил на Kalinoff Ivan
    Kalinoff Ivan
    Рейтинг: 312 Неутрално

    До коментар [#38] от "karatista":

    Наличието на чакалня , не замества козирката, която пази от дъж и пек ... Тъй като съм пътувал доста на времето с влак , и когато има козирка никой не влиза в чакалнята освен , ако няма екстремно ниски температури ... Та сградата нито е красива , нито функционална, а автентичният й вид е селско комунистически ...

  41. 41 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 2890 Неутрално

    До коментар [#40] от "Kalinoff Ivan":

    оди го обесни на тъпите тосканци дето ги "мързи" да си измажат като ората къщите и ги държат на камък.

  42. 42 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 2063 Неутрално

    Гарантирано от Герб !

  43. 43 Профил на everlast666
    everlast666
    Рейтинг: 1402 Неутрално

    Ами хайде, Бойковите ново-създадени милионери от района да се бъркат и да правят дарения

  44. 44
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  45. 45
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  46. 46
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  47. 47 Профил на Чар ли
    Чар ли
    Рейтинг: 35 Неутрално

    До коментар [#45] от "ugj33812787":
    "Та сградата нито е красива , нито функционална, а автентичният й вид е селско комунистически"

    "Желязна логика". Напротив, трябва да пазим такива сгради и да ги поддържаме. Те са част от историята ни показват "от къде сме тръгнали" . Дали има друг такъв народ, който не уважава миналото и историята си. По твоята логика май трябва да разрушим и старите си църкви. Не ни ли стига, че в продължение на 500г. не остана каък върху камък. Виж другите народи какво архитектурно наследство имат и как го поддържат. А ние.....

  48. 48
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  49. 49 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 5780 Неутрално

    Дали някой не е хвърлил око на камъните да си строи вила в старинен стил и да си покрие двора с павета от тези, дето Фандъкова непрекъснато ги премахва от софийския исторически център. Харесвало им в Дубай, ще правят София ориенталски град.

  50. 50 Профил на MMK
    MMK
    Рейтинг: 444 Гневно

    Подобна е съдбата и на русенската ЖП гара, от архитектурен шедьовър, до тотална мизерия и разруха, само за 10 години - да ви е познато това явление ? Това е запазената марка на ГЕРБ !

  51. 51 Профил на matematika
    matematika
    Рейтинг: 311 Неутрално

    Изчезнаха и някои от старите часовници по ж.п. гарите на България поставени в началото на миналия век. Те са истинско произведение на техниката и архитектурата.

  52. 52 Профил на Vassil Stoychev
    Vassil Stoychev
    Рейтинг: 683 Неутрално

    Много мога да пиша за ремонта на жп гарата в Пловдив, която е първта построена гара в свободна България. Да изкърпиха я и смениха дограмите, ама оттам натък така я украсиха с климатици , ликвидираха и чакалнята, скриха я с една измислена автогара и хотела на концесионера , а и забравиха да достроят козирките над пероните, абе въобще герберска работа ... където и да пипнеш все не става и смърди...

  53. 53 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4137 Неутрално

    Разрухата е навсякъде. Стотици сгради са изоставени и се рушат. В ютуб има канали на блогъри , които обикалят такива сгради и правят клипове. Жалка картина е да гледаш в руини училища , болници , почивни станции.

  54. 54 Профил на Vasil Angelov
    Vasil Angelov
    Рейтинг: 73 Неутрално

    Сградата изглежда малко тъжно, но това е най-вече защото е занемарена
    Скапана и мръзна боя, олющени прозорци, липса на всякакви детайли.

    С малко внимание, нова цветова схема и цветя по прозорците ще стане един бонбон.

  55. 55 Профил на Radostina Ivanova
    Radostina Ivanova
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Историята на гарата на Нова Загора логично съвпада с историята на железниците в България. Първата железопътна линия е построена през 1866 година и свързва градовете Русе и Варна. Нова Загора влиза в железопътната карта през 1874 г. с построяването на участъка, свързващ Симеоновград с Нова Загора. Тогава е изградена и първата железопътна станция в нашия град. Тя се е намирала в югозападния край на съвременна Нова Загора, на мястото на бившия Ремонтен завод. В строителството на железопътното трасе, а предполага се и на жп станцията взема участие и местното население, което изпълнява грубите изкопчийски работи. Любопитна подробност е, че един от хората, работили на трасето е Стоил Ив. Вучков – Стоил войвода.

    Железницата се е ползвала предимно за превоз на зърно, но от нея са се възползвали и хора, превозвани в белгийски вагони, тип пътнически каруци, по английски образец. Удобното пътуване е гарантирано от осветление с козлово масло и отопление с въглища.

    Железопътният транспорт в тогавашна България е ползван от представители на революционните комитети, подготвящи Априлското въстание като по релси до Нова Загора е било доставяно оръжие от Одрин и Цариград.

    По време на Руско-турската освободителна война 1877-1878 г. жп станцията е напълно опожарена. „…от жп станцията бяха останали само жалки останки, купища от керемиди стояха на земята…“, казва съвременник на събитията.

    В кадастралната карта на Нова Загора от началото на 20 век на мястото на настоящата гара няма нищо. Нейното строителство започва през 1912 г. и завършва през 1918 г. Съществуват две снимки на гаровия персонал от началото на 20 век и от 1932 година, на които се вижда и част от южната фасада на сградата.

    По късно през 1954 до 1959 година тече реконструкция на сградата до вида, в който я познаваме и днес. Знак за това е поставеният надпис на мозайката на входа на чакалнята.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK