"Пари на вятъра". Ще си върне ли България трите милиарда лева за "Турски поток"

Предишното правителство е подписало договор с "Газпром" тръбата да бъде запълнена близо 90% с руски газ.

© правителствена пресслужба

Предишното правителство е подписало договор с "Газпром" тръбата да бъде запълнена близо 90% с руски газ.



Текстът е препубликуван от "Свободна Европа".


Когато през 2019 г. започна строителството на газопровода "Турски поток" през България, той беше представен от тогавашните управляващи като добра инвестиция, която ще бъде полезна за региона и не само ще бъде възстановена, но и ще донесе печалби за страната.


И как иначе, при положение че парите за изграждането му идват от джобовете на българските данъкоплатци.




Сега тръбата вече е готова, а по нея тече природен газ, който руската компания "Газпром" продава на Сърбия. Само до момента тя е струвала на българските данъкоплатци близо 2,1 милиарда лева без ДДС. А има и още за доплащане. Така цялата сума доближава 3 милиарда лева без ДДС.


Ще се върне ли в крайна сметка тази инвестиция и ще донесе ли тя ползи?


Оказва се, че това не е толкова сигурно, колкото го представяха предишните управляващи от ГЕРБ и "Обединени патриоти". Според Министерството на енергетиката "позитивните ефекти от осъществената инвестиция са надценени".


В отговор на въпроси на "Свободна Европа" министерството посочи, че са допуснати три сериозни проблема в модела на финансиране - като печалби от проекта са сметнати приходи, които държавната фирма е щяла да получи така или иначе, не са взети предвид пропуснатите ползи от транзита към Турция, а лихвите по заемите, взети от "Булгартрансгаз" за финансиране на проекта, са били подценени.


Резултатът от всичко това е, че милиардите от джобовете на българските данъкоплатци, които отиват за финансирането на газопровода, може и да не се възстановят в срок, а печалбите от проекта изглеждат все повече като мираж.


Какво е построено, колко струва и кой прибира парите


Продължението на газопровода "Турски поток" през България, което беше наричано от предишните управляващи "Балкански поток", се състои от две основни части - линейната част, или самата тръба от границата с Турция до границата със Сърбия, и две компресорни станции - "Расово" и "Нова Провадия".


За двете части са обявени две отделни обществени поръчки. Проектирането и изграждането на тръбата с дължина 474 км струва 2,15 милиарда лева без ДДС. Компресорните станции, които са нужни, за да може по газопровода да се пренася по-голямо количество природен газ, струват 350 милиона лева без ДДС.


Договорът за изграждане на тръбата е сключен между държавната газопреносна компания "Булгартрансгаз" и саудитската "Аркад". После фирмата е наела подизпълнители от Русия, Беларус и други държави, които са свършили част от работата и са получили част от парите. В отговори до "Свободна Европа" Министерството на енергетиката потвърди, че става дума за два консорциума с руско участие, един с турско, един между фирми, регистрирани в Италия и Сърбия, както и компании от Беларус, Италия и Сърбия.


Обществената поръчка за двете компресорни станции е възложена на консорциума "Ферощал" и на "Главболгарстрой".


Линейната част от газопровода е въведена в експлоатация в края на 2020 г. Оттогава е в експлоатация и компресорна станция "Расово".


Газопроводът беше открит официално в Сърбия в първия ден на 2021 г. от президента Александър Вучич, руския посланик в Сърбия и генералния директор на компанията "Сърбиягаз". Тогава те съобщиха, че по него вече се доставя природен газ от Русия. Това съобщи и руската държавна компания "Газпром", която доставя природния газ.


Другата компресорна станция - "Нова Провадия" - в момента се строи и според Министерството на енергетиката се очаква да бъде въведена в експлоатация до края на третото тримесечие на 2021 г.


Заедно с договорите за надзор и консултантска дейност общата стойност на газопровода "Турски поток" на българска територия приближава 3 милиарда лева без ДДС. По-голямата част от тези пари вече са платени.


Основните въпроси обаче остават - има ли смисъл тази инвестиция и ще се възвърне ли някога?


Полезен ли е за България този газопровод


Според информацията, предоставена от Министерството на енергетиката на "Свободна Европа", почти целият капацитет на продължението на газопровода "Турски поток" през България е резервиран до 2039 г.


След септември 2021 г., когато тръбата трябва да достигне пълния си капацитет след завършването на компресорна станция "Нова Провадия", максималният капацитет на газопровода на входната точка Странджа2/Малкочлар на българо-турската граница ще бъде 576 030 мегаватчаса дневно (MWh/d), а на изходната точка Киреево/Зайчар на българо-сръбската граница - 400 900 MWh/d.


От октомври 2021 г. до октомври 2039 г. резервираните количества на входната точка са 510 689 MWh/d, а на изходната - 318 070 MWh/d. Това значи, че за тези 18 години близо 89% от капацитета на входа и близо 80% от капацитета на изхода са резервирани само от две компании.


Министерството на енергетиката отказа да посочи имената на тези две фирми, като се позова на клаузи в договорите, свързани с търговска тайна. Известно е обаче, че едната е руската държавна "Газпром", а другата - швейцарската MET. Сключените договори са обвързващи и по тях фирмите заплащат резервирания капацитет независимо от реално преминаващите по газопровода количества, посочи Министерството на енергетиката.


"Правителството го представи така, сякаш по тази линия могат да влизат доставки и от други източници", коментира за "Свободна Европа" Маргарита Асенова, старши сътрудник в Jamestown Foundation във Вашингтон, САЩ.


"Това обаче е фантазия, защото правителството е подписало договор с "Газпром" тръбата да бъде запълнена близо 90% с руски газ."


Според Асенова харченето на толкова пари за този газопровод в този му вид е безсмислено.


"Истината е, че това са пари, хвърлени на вятъра", каза тя в телефонно интервю.


"Този проект по никакъв начин не допринася за сигурността на доставките на газ за региона", посочи тя. Дори напротив, той увеличава зависимостта на държавите в Централна и Източна Европа от руския газ.


"Когато човек погледне на картата двата газопровода - "Северен поток 2" и "Турски поток" - как идват единият от юг, а другият от север - буквално обграждат Централна и Източна Европа в едни клещи. Това обаче не само че е опасно от гледна точка на заобикалянето на Украйна, то всъщност притиска от всички страни Централна и Източна Европа", добави Маргарита Асенова.


Ще излезе ли България на печалба


Според Министерството на енергетиката при вземането на решението да бъде направена инвестицията на обща стойност близо 3 милиарда лева в изграждането на "Турски поток" през България, са били допуснати следните проблеми:


- Като приходи от "Турски поток" са били сметнати и приходи, които "Булгартрансгаз" е щяла да получи така или иначе


- Не са взети предвид пропуснатите ползи от транзитни приходи


- Лихвите и разходите по обслужването на кредита, взет от "Булгартрансгаз" за финансиране на проекта, са подценени.


Това е станало известно след среща на новото ръководство на Министерството с ръководството на "Булгартрансгаз".


"При вземането на решение за изграждане на новата инфраструктура [] са взети предвид част от приходите, които "Булгартрансгаз ЕАД" би реализирала и без продължението на "Турски поток", посочи Министерството в отговори до "Свободна Европа".


Освен това при определянето на цената на транзита не са взети под внимание пропуснатите ползи от транзитни такси в посока Турция, а това "изкривява модела и прави съмнителни изнесените данни за рентабилността" на проекта, посочва институцията.


За да финансира изграждането на газопровода, "Булгартрансгаз" е взела заем. Според енергийното министерство цената (лихвите и допълнителните разходи за обслужване на задълженията) на изплащането на този огромен по обем дълг е подценена.


Бившата министърка на енергетиката в правителството на ГЕРБ и "Обединени патриоти" Теменужка Петкова съобщи преди месеци, че планът е проектът да се изплати за 10 години и България да получи приходи в размер на 9 милиарда лева от експлоатацията му.


Според сегашното ръководство на енергийното министерство обаче това няма да стане.


"На този етап и в следствие на направените анализи може да се заключи, че изплащането на инвестицията би било в доста по-дълъг хоризонт", посочи институцията в справка до Свободна Европа.


Според заместник-министъра на енергетиката Александър Николов, този период в най-оптимистичния сценарий ще прескочи 15 години.


"Финансовият модел, който е направен назад във времето, е крайно незадоволителен. Има основни фактори, които не са взети под внимание. В дългосрочен план лихвите ще се повишават, а няма да останат фиксирани. Освен това се очаква и водородът, и фотоволтаиците да се развият много по-добре, а това естествено ще намали консумацията на природен газ в Европа и съответно - приходите от транзитните трасета", каза Николов в предаването "Алтернативата".


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (163)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Полковник Паликъщов
    Полковник Паликъщов
    Рейтинг: 1304 Неутрално

    Инфраструктурен проект, вложенията се връщат с транзитната такса!

    Медиите са виновни за 112 място на Репортери без граница!
  2. 2 Профил на yfn571067707
    yfn571067707
    Рейтинг: 1729 Неутрално

    Не и ще продължава да губи още.

  3. 3 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2983 Неутрално

    Дружбата с Русия е безценна!

  4. 4 Профил на dfjftriktrcdt
    dfjftriktrcdt
    Рейтинг: 2588 Неутрално

    От кога САЩ го казваха това,но турско-руската марионертка Борисов,говореше глупости от незнание.Жалкото е,че българските данъкоплатци ще плащат за този дето клати гората.Сега ЕС и САЩ да им думнат едни санкции и Турция и Русия да се оригват на кисело...

    shlshlshlshl
  5. 5
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  6. 6 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3639 Весело

    Разбира се!
    Препомпвайки през него колкото се може повече руски газ!

  7. 7 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 610 Неутрално

    До коментар [#1] от "Полковник Паликъщов":

    Като се вземе предвид, че транзитните такси са близко до нулата, приходите няма да покрият експлотационните разходи които естествено се премълчават!

  8. 8 Профил на stargate
    stargate
    Рейтинг: 1993 Неутрално

    Не само, че инвестицията ще върне, а ще го експлоатираме много години наред. За съжаление нашите съюзници ни принудиха да отстъпим тръбата на Турция и на практика това ще ни струва милиарди за плащане на транзитни такси на Турция. Направо си беше национално предателство! Така иначе го построихме потока, трябваше да си влиза направо на наша територия!

  9. 9 Профил на bobbyperu
    bobbyperu
    Рейтинг: 636 Неутрално

    До коментар [#3] от "blondofil":

    Напротив даже е много "ценна"- 3 млрд. тук, още 3,5 млрд. за Белене, а Лукойл може и 10 млрд. да е стигнал!

  10. 10 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1131 Неутрално

    Да бяха само три милиарда, подарените на Русия, с мед да ги намажеш.

  11. 11 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3641 Неутрално

    Един гербав трол лъжеше, че проектът бил много изгоден, понеже “разкривал работни места” (за руски и украински работници и фирми, някои от които ПОД САНКЦИИ), а също и щял да доставя газ за “цяла северна България” (тръбата е транзитна, т.е. повече газ за Северна България ще достави въпросният трол, ако изяде една тенджера баят боб и се поразходи из центъра на Кнежа).

    Истината е, че с този проект Бойко Методиев Борисов от Банкя, който ни “пази от руснаците”, изпълни поредния си ангажимент към режима на Путин: да му помогне да заобиколи Украйна, при това изцяло за наша сметка и в наша вреда.

    НИКОГА ПОВЕЧЕ ГЕРБ - руската Пета колона в Бългория!

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  12. 12 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 878 Неутрално

    Подаръците за Пут-ин не се връщат, освен може би частично в някое нощно шкафче на гербиджа.

    "Свободата започва там, където свършва невежеството." Виктор Юго.
  13. 13 Профил на Dimitar Kunev
    Dimitar Kunev
    Рейтинг: 810 Неутрално

    Първо, доста по-малко са от 3 млрд лв, по-малко са от 1 млрд лв. Второ, ако САЩ в желанието си да пречат на Русия, изфабрикуват срещу българския национален едър бизнес още едни квази"санкции" Магнитски, ще загубим поне по 400 мил лв ежегодна печалба от трафик. И ще ползваме 2 пъти по-скъп сгъстен газ. Херо ще се смее над българската наивност и раболепно послушание. Подобни статии се помнят, авторите си мислят, че САЩ е вечен както непобедимият СССР.

  14. 14 Профил на Индиана
    Индиана
    Рейтинг: 1165 Неутрално

    Инфраструктурен проект, вложенията се връщат с транзитната такса!
    —цитат от коментар 1 на Полковник Паликъщов


    След 100 години, има-няма, ще си върнем парите. 2120 ей я къде е. Никакви проблеми.

  15. 15 Профил на pafaka22
    pafaka22
    Рейтинг: 886 Гневно

    Поредните хвърлени на вятъра милиарди. Предполагам, че виновни пак няма да има.

  16. 16
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  17. 17 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2983 Неутрално

    Колко са по 1000 лева от данъкоплатец в името на великата дружба с Русия. Че те са ни освебодили два пъти. И пак на тях чакаме да ни пазят да не дохдат турците. Както спасиха Арменците. Е нахорникарабах не го спасиха, но то е защото любовта на арменците малко отслабна. Затова нашата трябва да е безпрекословна. И без да питаме има ли файда от потока и къде са данъците от нефтохима. Кой чака данък от брат си бе алоу.

  18. 18
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  19. 19 Профил на bobbyperu
    bobbyperu
    Рейтинг: 636 Неутрално

    До коментар [#13] от "Dimitar Kunev":

    Боже каква каша ти е в главата......малко раничко си се почнал днес...едва мина 12!

  20. 20 Профил на kaiser
    kaiser
    Рейтинг: 1671 Неутрално

    От газопроводи не разбирам, но бих коментирал статията.

    В първите 3/4 се разказва как е построен потока.

    В последната 1/4 като заключение се представят едни с нищо неподплатени предположения:

    ''Според заместник-министъра на енергетиката Александър Николов, този период в най-оптимистичния сценарий ще прескочи 15 години.


    "Финансовият модел, който е направен назад във времето, е крайно незадоволителен. Има основни фактори, които не са взети под внимание. В дългосрочен план лихвите ще се повишават, а няма да останат фиксирани. Освен това се очаква и водородът, и фотоволтаиците да се развият много по-добре, а това естествено ще намали консумацията на природен газ в Европа и съответно - приходите от транзитните трасета", каза Николов в предаването "Алтернативата"''



    ДБ ВЪРНАХА ДПС И БСП В УПРАВЛЕНИЕТО НА БЪЛГАРИЯ
  21. 21 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2983 Неутрално

    По интересния въпрос е ще влезе ли Бойко в затвора, заради патока?

  22. 22 Профил на dedoliben
    dedoliben
    Рейтинг: 1907 Неутрално

    Това ми е любима тема.
    Разберете Газопроводът си е наш както между впрочем и цялата мрежа.
    Това е построен Път за колко е друг Въпрос.
    Главното е друго свързва ли пътят две важни точки?
    Това е безспорно значи по този път ще има пътници.
    Сега едни руснаци се мотат по него а докога?
    Божа работа.
    Ако беше техен завинаги но той не е а как искаха ах как искаха.
    Виденов лош добър удържа а Луканов направо се възнесе заради тези тръби кръстенй по руски с замах Топенерджи.

    "Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  23. 23 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 3129 Любопитно

    Като гледам каква инфлация се заражда след печатането ще се окажат навреме вложени ...

  24. 24 Профил на pro_bono
    pro_bono
    Рейтинг: 2368 Неутрално

    Интересно колко от тези 3 милиарда отидоха в чекмеджето.

  25. 25 Профил на greeneyes
    greeneyes
    Рейтинг: 2593 Неутрално

    За такива "воденични камъни" на вратовете на данъкоплатците в цивилизованите държави пращат в затвора. Теменужка, отдавна трябваше да споделя килия в Сливенския, а Бочко да си говори за "мисирки" с някой приятел в Софийския.

    Пазете се от доносника vesolr
  26. 26 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4433 Весело

    До коментар [#13] от "Dimitar Kunev":

    "...ще едни квази"санкции" Магнитски, ще загубим поне по 400 мил лв ежегодна печалба от трафик."?!




    Тези 400 млн. лв./годишно "малко" ми се виждат, да не са в евро, долари?! Или най-вероятно в рубли?

    Старши подофицер Сава Геров, Първа пехотна софийска дивизия, герой, за когото се знае твърде малко... Вечна му памет!
  27. 27 Профил на petrow1973
    petrow1973
    Рейтинг: 2314 Неутрално

    Авторката, чети етикета:
    "... не са взети предвид пропуснатите ползи от транзита към Турция"

    Продължението на Турски поток в България, още наричано Балкански поток, позволява пренос на газ от Турция към Сърбия, а не от Турция към Турция :)

    За умрелите - или добро или нищо За живите - само критика или нищо няма да свършат:)
  28. 28 Профил на 3biri
    3biri
    Рейтинг: 2197 Неутрално

    Не знам какъв е бил теменуженият анализ, но и този издиша. Твърдението, че потреблението на газ ще спадне, не ми изглежда реално на фона на закриването на въгледобива и отказа от АЕЦ. Не съм убеден и че лихвите ще тръгнат нагоре в близките 10 години. Преди това ще трябва да оберат отрицателен лаг от половин процент.

  29. 29 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2983 Неутрално

    До коментар [#9] от "bobbyperu":

    Да обаче къде щахме да бъдем ако туснаците не ни бяха освободили през 1944 от капиталистическо робство. Днес каоиталистите ни щяха да са с непрявилен произход къде щеше да е Овчаров, къде щеше да е Станишев, къде щеше да е Бокова, къде щяха да са братя Бобокови..Руснаците ни дадоха всочко.

  30. 30 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4642 Неутрално

    До коментар [#14] от "Индиана":

    Като сметнеш поддръжката ще си е на чиста загуба.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  31. 31 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2983 Неутрално

    До коментар [#24] от "pro_bono":

    Има си тарифа за министър председател 10%

  32. 32 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4433 Неутрално

    До коментар [#28] от "3biri":

    Така е, отделно много ТЕЦ ще преминат, а вече и преминават, на природен газ.

    Старши подофицер Сава Геров, Първа пехотна софийска дивизия, герой, за когото се знае твърде малко... Вечна му памет!
  33. 33 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1393 Неутрално

    Толкова много приказки, а, същевременно, толкова малко конкретни числа.

    Това било подценено, онова било пропуснато, но не се казва за какви суми иде реч.

    Journalism at its best.

    А иначе в морето от словоблудие се крие това изречение:

    "Според заместник-министъра на енергетиката Александър Николов, този период в най-оптимистичния сценарий ще прескочи 15 години."

    Николов не е уточнил дали ще прескочи с 1 година или с 10.

    Щото 16г изплащане означава възвращаемост от 6% - което би било супер.

    Многото усукване и липсата на конкретика в тази статия (а и в почти всички статии на тази тема) ме карат да си мисля, че Икономедия и спонсорираната от САЩ "Свободна Европа" се опитват да ни баламосат. Нямам нищо против спонсорството на САЩ, ама те са крупен износител на газ с кораби (т.е. конкурент на Газпром), та не искам да приемам всичко, което кажат като чиста монета.

    Важното е какво е изгодно за БГ. Ако този проект се изплати за 16г това е СУПЕР.

    Ако не е така, то би следвало критиката да е конкретна, а не с недомлъвки.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  34. 34 Профил на stargate
    stargate
    Рейтинг: 1993 Неутрално

    До коментар [#28] от "3biri":

    Не знам какъв е бил теменуженият анализ, но и този издиша. Твърдението, че потреблението на газ ще спадне, не ми изглежда реално на фона на закриването на въгледобива и отказа от АЕЦ. Не съм убеден и че лихвите ще тръгнат нагоре в близките 10 години. Преди това ще трябва да оберат отрицателен лаг от половин процент.
    —цитат от коментар 28 на 3biri


    Това е геополитическа статия. Важно е внушението, а не истината! :-)

  35. 35 Профил на 3biri
    3biri
    Рейтинг: 2197 Неутрално

    Най-лошото в този проект е, че ако се окаже успешен, ще се намери някое мутренско правителство, което да продаде Булгартрансгаз на някой нов Пеевски за жълти стотинки и приходите пак ще изтекат в шкафчетата на мафията. Защо компресорната станция е в Провадия? Защото е близо до ТЕЦа на Доган ли? А и Самуилов е в бранша! Има си рафинерия.

  36. 36 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 955 Неутрално

    До коментар [#4] от "dfjftriktrcdt":

    Не е от незнание. Човекът си купи спокойствие, за наша сметка.

  37. 37 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4642 Неутрално

    До коментар [#25] от "greeneyes":

    Струва ми се, че и за Белене бая поислъга с оня реактор дето го платихме а още го няма.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  38. 38 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1393 Неутрално

    За такива "воденични камъни" на вратовете на данъкоплатците в цивилизованите държави пращат в затвора. Теменужка, отдавна трябваше да споделя килия в Сливенския, а Бочко да си говори за "мисирки" с някой приятел в Софийския.
    —цитат от коментар 25 на greeneyes


    Истината май не е точно такава каквато я описва тук Икономедия.

    Всъщност, то има толкова малко конкретика, че не става ясно според тях за колко години ще се изплати проекта.

    Щото изплащане за 15г (или дори за 20г) си е супер.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  39. 39 Профил на Помuяр
    Помuяр
    Рейтинг: 635 Весело

    Ще си върне дедовия.

    ТЪПАК! АЗ СЪМ Ш***Н ТЪПАК!!!
  40. 40 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2800 Неутрално

    До коментар [#22] от "dedoliben":

    Ами дай да направим още няколко газопровода, а? Ей така, за да има! А пък, че хвърляме едни пари на вятъра, карай! Имаме си газопроводи!
    Само много богати държави могат да си позволяват вложения за милиарди, които не е ясно дали въобще ще са някога на печалба. А България мисля, не е сред тях.
    Нещо, като с правителствения самолет. Много по-богати от България държави нямат правителствени самолети. И министрите им ползват редовните авиолинии. Ние разхождаме фолк-певици и футболисти. Голям сме ларж, а...?!

    Бивш tww09306483.
  41. 41 Профил на stargate
    stargate
    Рейтинг: 1993 Неутрално

    До коментар [#25] от "greeneyes":

    За такива "воденични камъни" на вратовете на данъкоплатците в цивилизованите държави пращат в затвора. Теменужка, отдавна трябваше да споделя килия в Сливенския, а Бочко да си говори за "мисирки" с някой приятел в Софийския.
    —цитат от коментар 25 на greeneyes


    Да, съгласен съм, но не защото го построиха, за защото допуснаха тръбата да отиде в Турция и сега десетилетия ще плащаме транзит на Турция. Това ще ни донесе милиарди загуби. Да подариш на съседа си такъв инфраструктурен проект си е национално предателство поне според мен!

  42. 42 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4642 Неутрално

    До коментар [#20] от "kaiser":

    Скоро заради лихвите може и арабите да го вземат. В момента тръбата е заложена пред тях като гаранция по кредита.
    За сведение на Либен - ОЩЕ НЕ Е НАША тръбата.
    До коментар [#22] от "dedoliben":

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  43. 43 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 955 Неутрално

    Любопитен съм дали таксата за резервирания капацитет е еднаква с таксата за транзит? Какви са годишните разходи за поддръжка? Има ли договорена преференциална цена за доставка на газ? Да не се окаже, че за сърбите е по-евтино, въпреки нашите транзитни такси?

  44. 44 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4642 Неутрално

    До коментар [#38] от "Николов":

    Аз предлагам твоите дето го построиха да ги вкараме на топло и да ги пуснем когато се изплати.
    ТАКА ЩЕ Е СПРАВЕДЛИВО!!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  45. 45 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 2183 Неутрално

    Много интересно Свободно Европа се финансира от САЩ, а всъщност нехае за американските интереси, а яростно защитава интересите на България!

  46. 46 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1393 Неутрално

    Да, съгласен съм, но не защото го построиха, за защото допуснаха тръбата да отиде в Турция и сега десетилетия ще плащаме транзит на Турция. Това ще ни донесе милиарди загуби. Да подариш на съседа си такъв инфраструктурен проект си е национално предателство поне според мен!
    —цитат от коментар 41 на stargate


    Нямаше вариант тръбата да излиза от морето в БГ.

    Ние не сме Германия за да наложим изключение от правилата на ЕС.

    А и строежа по тяхната тръба започна преди Третия енергиен пакет, та се третира като заварено положение. За нас нямаше как да стане тази врътка.

    Дори и тази утешителна награда, която Баце е я уреди е ОК - стига, разбира се, да е вярно, че тръбата ще се изплати за 15-20г.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  47. 47 Профил на nqma zna4ka koi
    nqma zna4ka koi
    Рейтинг: 833 Неутрално

    Поредна статия изцяло манипулативна, липсва каквато и да е информация, а е базирана изцяло на политически изявления на опоненти. Същите обаче са защитени от закона и могат да си словоблудстват неограничено.
    Дайте да видим отчетите на Булгартрансгаз и другите дружества. Въпреки търговската тайна отчетите са публични, нека видим как са се променили приходите, каква е била цената спрямо пазарите преди и каква е сега и да се отчете ефекта. Вместо това чета как някой казал, че ще се вдигат лихвите. Ами то това е достатъчно за да се разбере, че е некомпетентен.

  48. 48 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2983 Неутрално

    Проектът беше поставен на всенародно обсъждане и народът реши, че дружбата с Русия е безцемнна.

  49. 49 Профил на chedeuvre
    chedeuvre
    Рейтинг: 323 Неутрално

    По тази тръба всичко беше, е и ще бъде за българска сметка....

  50. 50 Профил на fpc35649641
    fpc35649641
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Едва ли точно в американска държавна медия може да се търси обективност по въпроса. Та защо ги публикувате такива, при очевиден конфликт на интереси?

  51. 51 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 1645 Неутрално

    До коментар [#28] от "3biri":
    "Твърдението, че потреблението на газ ще спадне, не ми изглежда реално на фона на закриването на въгледобива"

    За еднакво количество електроенергия добито от природен газ се отделят около половината въглеродни емии в сравнение с въглищата. Следователно и при газови централи ще се плаща за емисии. Емисиите ща охладят всякакви мераци за използване на газ.

    подпис
  52. 52 Профил на От Бункера на Бай Хой
    От Бункера на Бай Хой
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#47] от "nqma zna4ka koi":

    И как от текущите отчети на Булгартрансгаз, и текущите приходи ще разбереш каква е възвръщаемостта на проекта?

    И ти си много умен, дума да няма.
    Естествено, че лихвите сега с в рекорден спад, естествено е да се заложи в един дългосрочен заем, по-високи текущи разходи от сегашните за лихви.

    ИЗЧЕГЪРТВАНЕ!!!
  53. 53 Профил на Alarmstufe Rot
    Alarmstufe Rot
    Рейтинг: 4622 Любопитно

    До коментар [#11] от "Norman Granz":

    А така, продъжавай с лозунгите! Интересно, вашите съюзници от БСП (к) чия пета колона са?

  54. 54 Профил на Ще върнем България в Европа
    Ще върнем България в Европа
    Рейтинг: 1869 Неутрално

    Само карабастуниран Гербер може да „верва”, че от прислужване на Борисов и Първанов към Россия с транзтна тръба за бедната Сърбия с цена 5,3 милиарда е възможно някога държавта да си възстанови парите. А най-инсектоидните „верват”, че може да има и печалба.

  55. 55 Профил на Milko
    Milko
    Рейтинг: 452 Неутрално

    Дневник, оправете си заглавието, този поток се казва Руски. Всичко в него е руско.
    -руската Газпром го контролира
    -Основният изпълнител на строителството, саудитската компания "Аркад", се ръководи от руски граждани.
    -тръбите също са руски
    -целият капацитет е резервиран от руски фирми

    Целият проект се контролира, добива и транспортира от едни и същи дъщерни фирми, които все са руски. Но Дебелека от Банкя Бойко беше много щастлив като въртя обръча с Путин и Ердоган, дори се снима с идолите си. Москва говори, герп и ДПС се подчиняват.

  56. 56 Профил на K2doors
    K2doors
    Рейтинг: 481 Неутрално

    До коментар [#22] от "dedoliben":

    Дебилолибене,тая тръба ще стане "твоя" когато си я изплатиш!!

  57. 57 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2659 Весело

    До коментар [#53] от "Alarmstufe Rot":

    Веднъж комунист, завинаги комунист. Борисов даде на БСП 40+ милиона на Гергов и 15+ на Нинова, отделно сложи Мая омбудсман. Та БСП са си ваши съюзници - замълчи пред фактите.

  58. 58 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3769 Неутрално

    "Договорът за изграждане на тръбата е сключен между държавната газопреносна компания "Булгартрансгаз" и саудитската "Аркад". После фирмата е наела подизпълнители от Русия, Беларус и други държави, които са свършили част от работата и са получили част от парите. В отговори до "Свободна Европа" Министерството на енергетиката потвърди, че става дума за два консорциума с руско участие, един с турско, един между фирми, регистрирани в Италия и Сърбия, както и компании от Беларус, Италия и Сърбия."

    Само това е достатъчно цялата престъпна шайка да отиде в затвора ! Оплетени като свински черва !

  59. 59
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  60. 60 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 3533 Неутрално
  61. 61 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3641 Неутрално

    До коментар [#14] от "Индиана":

    “ След 100 години, има-няма, ще си върнем парите. ”

    Т.е. за мандатите на Борисов 4 - Борисов 29.

    😆😆😆😆😆☠️

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  62. 62 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3769 Неутрално

    " "Правителството го представи така, сякаш по тази линия могат да влизат доставки и от други източници", коментира за "Свободна Европа" Маргарита Асенова, старши сътрудник в Jamestown Foundation във Вашингтон, САЩ.
    "Това обаче е фантазия, защото правителството е подписало договор с "Газпром" тръбата да бъде запълнена близо 90% с руски газ.""


    Кой обясняваше, че по този газопровод можело да тече и друга газ, осен руска ?

  63. 63 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3641 Неутрално

    До коментар [#15] от "pafaka22":

    “Поредните хвърлени на вятъра милиарди.”

    Не на вятъра!

    В хазната на Путин!!

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  64. 64 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3769 Неутрално

    " Бившата министърка на енергетиката в правителството на ГЕРБ и "Обединени патриоти" Теменужка Петкова съобщи преди месеци, че планът е проектът да се изплати за 10 години и България да получи приходи в размер на 9 милиарда лева от експлоатацията му."

    Дъх на теменужки от Маджо за цялото ни общество !

  65. 65 Профил на Santos
    Santos
    Рейтинг: 1184 Любопитно

    Мда-а-а-а, ето го този чудесен образец на доста едностранчив материал, а и коментарите са си чисто дежурни! На никой, ама буквално на никой не му идва на акъла и не може да си обърне езика и да каже, че това е един абсолютно стратегически газопровод и че никой от ЕС или САЩ не би позволил на територията на държава от ЕС и НАТО да има газова тръба, руско притежание! Толкова ли е трудно да се каже? М? Или що пък да не пишем материали колко лош бил банкянският канибал Боко-Боко? И как дал 3 милиарда на руснаците? Така де, избори идат, бабан! Откъде-накъде ще имаме стратегически газопровод, наша собственост? За какво ни е, нали? Такси ще взимаме? Откъде-накъде? Това ли искате, алоу?

    Давате ли си изобщо сметка – тези, които пишат и тези, които коментират - че подобен строеж на стратегическа инфраструктура не става без съответните сондажи – не на земята, а на мнение от съюзническите ни държави? И не само на мнение, но и на предварителни стратегически оценки? Защото обратният вариант означава, че ако газопроводът е руска собственост, то Русия би могла и би направила без всякакво колебание защита на газопровода при някаква „заплаха“ – била тя реална или измислена! И като казвам „защита“, това означава „учтиви зелени човечета“, самальоти и прочее „хуманитарна помощ“ и „ремонти по тръбата“! И понеже постоянно се дудне тук за санкции на именно този газопровод от страна на САЩ, би ли могъл някой – който и да е – да даде линкче към тези санкции, че нещо са се загубили по пътя дотук? А?

  66. 66 Профил на bobbyperu
    bobbyperu
    Рейтинг: 636 Неутрално

    По правило всички проекти с Русия са секретни но ако изхождаме от това което се знае за Южен поток схемата е следната :
    - изграждане на тръбата 3 милиарда лева
    – колко е обаче лихвата по заема - %, период на изплащане ,структуриране не знам да кажем че е като при Южен поток -поне 1 милиард

    стават общо поне 4 милиарда лева

    Сега да видим приходите:
    Южен поток при пълно натоварване от 63 млрд.кубика щеше да ни носи 447 млн.лева приходи бруто този проект е за 31 млрд.кубика и при 80% запълнен капацитет 176 млн.лева да кажем 10% да отиват за поддръжка остават 159 милиона лева приход годишно ..... тоест този проект ще се изплати за МИНИМУМ 25 години! А ако броим и отказа от неустойки на руснаците за прекратяване на транзита през нас от 1,1 млрд.лева......годините на изпащане стават ПОНЕ 32 ...тоест НИКОГА!

  67. 67 Профил на Cacafuego
    Cacafuego
    Рейтинг: 696 Неутрално

    Много слаба статия. Говорим за възвращаемост, приходи, печалби, такси и т.н., но встатията нито едно число, освен колко са изхарчени вече. Много слаб анализ прилича на тролска опорка, а не на смислен икономически анализ.

    Едно съобщение е новина, само ако някой не иска то да бъде публикувано. Всичко останало е реклама!
  68. 68 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 2679 Неутрално

    Първо, доста по-малко са от 3 млрд лв, по-малко са от 1 млрд лв. Второ, ако САЩ в желанието си да пречат на Русия, изфабрикуват срещу българския национален едър бизнес още едни квази"санкции" Магнитски, ще загубим поне по 400 мил лв ежегодна печалба от трафик. И ще ползваме 2 пъти по-скъп сгъстен газ. Херо ще се смее над българската наивност и раболепно послушание. Подобни статии се помнят, авторите си мислят, че САЩ е вечен както непобедимият СССР.
    —цитат от коментар 13 на Dimitar Kunev


    "непобедимият" СССР сам си фалира бате ... преди едни има няма 30 години :))

    А България в СССР фалира само три пъти. Първият път почти в началото на комунизма, последния 89-та. В резултат на фалитите се простихме с 30 тона злато, които Русия уж трябваше да съхранява, но така и не върна, а Тато се опита на два пъти да предаде суверенитета ни на Русия и да ни направи руска плантация, но за щастие му отказаха.

  69. 69 Профил на ddd
    ddd
    Рейтинг: 638 Неутрално

    За едни пари на вятъра, за други не съвсем. Да не би по недоразумение германците и ЕНП да крепят бандита от Банки толкова години? Без натиск от Германия не се знае дали България щеше да направи подарък на Русия под формата на транзитен газопровод. Само дето в резултат те си имат втора тръба, по която получават газ за себе си, а ние имаме едни транзитни трънки.

  70. 70 Профил на 3biri
    3biri
    Рейтинг: 2197 Неутрално

    До коментар [#28] от "3biri":"Твърдението, че потреблението на газ ще спадне, не ми изглежда реално на фона на закриването на въгледобива"За еднакво количество електроенергия добито от природен газ се отделят около половината въглеродни емии в сравнение с въглищата. Следователно и при газови централи ще се плаща за емисии. Емисиите ща охладят всякакви мераци за използване на газ.
    —цитат от коментар 51 на Иван K


    Да речем! Само че газопроводите могат да се използват и за пренос на водород. ЕС през 2020 прие стратегия за използване на водорода.

  71. 71 Профил на Николай Ангелов
    Николай Ангелов
    Рейтинг: 393 Неутрално

    За започване на Белене гласува народното събрание в единение, не си спомням за тръбата дали гласува. Някой знае ли?

  72. 72
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  73. 73 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3769 Неутрално

    До коментар [#25] от "greeneyes":

    " За такива "воденични камъни" на вратовете на данъкоплатците в цивилизованите държави пращат в затвора. Теменужка, отдавна трябваше да споделя килия в Сливенския, а Бочко да си говори за "мисирки" с някой приятел в Софийския."

    " Бочко" и " Теменужка" са просто върха на айсберга ! Отдолу е цялата кремълска мафия, а плащащите масрафите на тая престъпна схема/схеми - всички български граждани ! Още едно поколение напред ! Поне !

  74. 74 Профил на dfjftriktrcdt
    dfjftriktrcdt
    Рейтинг: 2588 Неутрално

    До коментар [#4] от "dfjftriktrcdt":Не е от незнание. Човекът си купи спокойствие, за наша сметка.
    —цитат от коментар 36 на gogo2011


    От незнание е,тепърва му се стоварва напрежение върху пожарникарската му глава...

    shlshlshlshl
  75. 75
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  76. 76 Профил на drill
    drill
    Рейтинг: 884 Весело

    "Освен това се очаква и водородът, и фотоволтаиците да се развият много по-добре, а това естествено ще намали консумацията на природен газ в Европа."

    И затова тъпите Германци строят Северен поток 2 !!!

  77. 77 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3641 Неутрално

    До коментар [#69] от "ddd":

    “... ние имаме едни транзитни трънки.”

    Бойко Методиев Борисов от Банкя се опита да излъже, че потокът е “балкански”. Дойдоха американците и му натриха в лицето факта, че потокът е РУСКИ - строен от руснаци, с руска охрана, с руски пори, които Русия ни отпуска като ЗАЕМ - т.е. ние трябва да ги връщаме с ЛИХВИТЕ при напълно неясни прогнози за възвращаемостта на инвестицията.

    Т.е. ние не само оставихме руснаците да си строят поток през наша територия, ами сега им дължим и пари за привилегията.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  78. 78 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7562 Неутрално

    "Само до момента тя е струвала на българските данъкоплатци близо 2,1 милиарда лева без ДДС. А има и още за доплащане. Така цялата сума доближава 3 милиарда лева без ДДС."
    Обаче експертите казват, че ще се харчат и по 120 млн. на година за поддръжка. Както върви, ние само поддръжката не можем да избием. Борисов трябва да бъде съден за предателство към България заради тези тръби, абсолютно ненужни на България.

  79. 79
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  80. 80 Профил на ck
    ck
    Рейтинг: 951 Неутрално

    Путин заплаши бившия премиер Борисов, че ако не построи Турски поток за своя сметка, ще си поиска онези 800 милиона, които ”изчезнаха” при фалита на КТБ. Тъй като Борисов знае, че 800-те милиона не са изчезнали, а са откраднати и Той не желаеше разследване за да не лъсне и Той сред крадците бързо построи Турски поток без никаква за България полза.

  81. 81
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  82. 82
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  83. 83
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  84. 84
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  85. 85 Профил на pepisky
    pepisky
    Рейтинг: 2055 Неутрално

    По интересния въпрос е ще влезе ли Бойко в затвора, заради патока?
    —цитат от коментар 21 на blondofil


    Само за протокола: В 44-то Народно събрание строителството на този газопровод беше одобрено с пълно болшинство от всички партии.

  86. 86 Профил на Alarmstufe Rot
    Alarmstufe Rot
    Рейтинг: 4622 Неутрално

    Бойко ХЮМНЕ Мис Бикини с дъртаци се переа ти пърдиш , смърдиш и Путин за чепа здраво държиш !
    —цитат от коментар 82 на Al Tikvone


    Интелектуалното ниво на лилавия красивитет достига невиждани висоти.

  87. 87 Профил на iak
    iak
    Рейтинг: 1096 Любопитно

    Това ми е любима тема.Разберете Газопроводът си е наш както между впрочем и цялата мрежа.Това е построен Път за колко е друг Въпрос.Главното е друго свързва ли пътят две важни точки?Това е безспорно значи по този път ще има пътници.Сега едни руснаци се мотат по него а докога?Божа работа.Ако беше техен завинаги но той не е а как искаха ах как искаха.Виденов лош добър удържа а Луканов направо се възнесе заради тези тръби кръстенй по руски с замах Топенерджи.
    —цитат от коментар 22 на dedoliben


    Кое е твое бе. Както някой друг ще го ползва за 30 години напред? А след 30 години най-вероятно никой няма да потребява газ. Цялата енергия ще идва от ВЕИ.

    И най-глупавия руски трол не би заменил, най-бедната част от Европа, за което и да е място в Русия. И в същото време - несъзнателно, прави всичко възможно България да прилича на примитивната и деградирала Русия.
  88. 88 Профил на Michael Jordan
    Michael Jordan
    Рейтинг: 902 Неутрално

    Пари след кото са подарени,
    за връщане не са осигурени.

  89. 89 Профил на MilliVanilli
    MilliVanilli
    Рейтинг: 1960 Неутрално

    Авторката, чети етикета:"... не са взети предвид пропуснатите ползи от транзита към Турция"Продължението на Турски поток в България, още наричано Балкански поток, позволява пренос на газ от Турция към Сърбия, а не от Турция към Турция :)
    —цитат от коментар 27 на petrow1973


    Авторката не е уточнила, че става дума за стария договор за пренос на газ от Русия през Украйна, България за Турция. (по Трансбалканския газопровод). Той е в сила до 2030 г. и за него важи клаузата "пренеси или плати"). Т. е. Русия десет години (от 2020 до 2030) няма да транспортира по Трансбалканския, но пак щеше да ни плаща. А това е повече от 1 мрд. лв. от които доброволно се оказахме само и само да "останем на газовата карта". Та към 3 млрд. (цената на Балканския) прибавяме и 1 млрд. (цената на отказа). И наистина сметката може да излезе съвсем мътна.

    Сам съм, други няма...
  90. 90 Профил на Santos
    Santos
    Рейтинг: 1184 Любопитно

    До коментар [#72] от "От Бункера на Бай Хой":

    Я ни обясни къде точно, душко клета, САЩ „му набиха канчето след като го обявиха за КОРУМПИРАН пред целия свят със санкциите по Магнитцки“ в този доклад, лъчезарни - https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy0208 - „Treasury Sanctions Influential Bulgarian Individuals and Their Expansive Networks for Engaging in Corruption“? Ние не бързаме, ще почакаме да прочетеш докладчето, па да ни посочиш гороломно къде точно, аджеба, го сбръчкват „Простия“? Пък после аз ще ти посоча някои други работи, свързани с пустинните бури и загубването в тях на едни камилски кервани с дубайски дирхами! Падаш ли си?

  91. 91 Профил на dedoliben
    dedoliben
    Рейтинг: 1907 Неутрално

    До коментар [#40] от "Petleshev":

    Винаги съм се чудил на две неща защо казваме почти винаги "бедна" и "малка" когато говорим за България?
    България като Територия е средно голяма Страна.
    Като Богатство на Обикновеният Човек твърдя че сме в Топ три на Света.
    Като Разположение и Клинат сме пак там ако не и по напред.
    До коментар [#40] от "Petleshev":

    "Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  92. 92 Профил на dedoliben
    dedoliben
    Рейтинг: 1907 Неутрално

    До коментар [#40] от "Petleshev":

    Винаги съм се чудил на две неща защо казваме почти винаги "бедна" и "малка" когато говорим за България?
    България като Територия е средно голяма Страна.
    Като Богатство на Обикновеният Човек твърдя че сме в Топ три на Света.
    Като Разположение и Клинат сме пак там ако не и по напред.
    До коментар [#40] от "Petleshev":

    "Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  93. 93 Профил на iak
    iak
    Рейтинг: 1096 Весело

    [quote#38:"Николов"][/quote]

    Това което пишеш е меко казано невярно. 20 години не е добра инвестиция а една от най-тъпите инвестиции.
    Всеки тъпак може да си купи апартамент и да го изплаща 20 години.

    Ти защо си купуваш акции на Тесла а не на Газпром?Ако тези пари ги инвестираш на американската борса ще си ги върнеш за 6, 7 години. Ако пък ги инвестираш в образование в България ще е пък най-доходно.

    А най-тъпото в тази инвестиция е че след 20 г. (ако изобщо) тамън си си върнал собствените пари и вземе та се окаже, че никой вече не потребява газ защото замърсява климата примерно.
    В момента фирма спечели конкурс в Португалия да продава ток на 5,5 цента, а какво ще е след 20 години?

    И най-глупавия руски трол не би заменил, най-бедната част от Европа, за което и да е място в Русия. И в същото време - несъзнателно, прави всичко възможно България да прилича на примитивната и деградирала Русия.
  94. 94 Профил на Al Tikvone
    Al Tikvone
    Рейтинг: 496 Весело

    Дойдоха американците и му натриха в лицето факта, че потокът е РУСКИ

    До коментар [#77] от "Norman Granz":

    Руския пудел Барисич и путинския му поток беше отсвирен с 200 още през януари от Херо Мустафа:

    "Заявявали сме, че подкрепяме диверсификацията и в България се предприемат стъпки в тази посока. ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВОТО "Турски поток" разчита на един източник на доставки, което означава монопол. Това прати всяка една държава зависима от Русия”.

    Затова Вашингтон е зад Радев и протестните партии , а зад санкционирания про-руски олигарх Буци стои само Митрофанята и Шиши

    Because they're afraid that there's more to reality than they have confronted. That there are doors that they're afraid to go in, and they don't want us to go in there either, because if we go in we might learn something that they don't know. And that makes us a little out of their control. Ken Kesey
  95. 95 Профил на pepisky
    pepisky
    Рейтинг: 2055 Неутрално

    До коментар [#59] от "От Бункера на Бай Хой":
    "......Турски поток беше най-нагло представен от Простия като част от газпреносната и разпределителна мрежа на България, а няма НИТО ЕДНА ВРЪЗКА с българската мрежа....."

    Връзката е в компресорна станция Провадия. От там разпределяме нашите 3 млд. куб. м., които преди това идваха през Украйна и Румъния.

  96. 96 Профил на iak
    iak
    Рейтинг: 1096 Весело

    До коментар [#38] от "Николов":

    За едно единствено нещо си прав. Тия предишните си скъсаха задниците да крият "толкова успешния проект", а новите пак ни зарибяват с лакърдии. Нека публикуват договора и условията пък ние ще преценим, колко е"изгоден"

    И най-глупавия руски трол не би заменил, най-бедната част от Европа, за което и да е място в Русия. И в същото време - несъзнателно, прави всичко възможно България да прилича на примитивната и деградирала Русия.
  97. 97 Профил на ddd
    ddd
    Рейтинг: 638 Неутрално

    Борисов че обслужи руснаците е ясно. Обаче защо? И само тях ли? Със сигурност не е заради сините им очи. Не е заради това, че Путин го заплашил. Какво има да го плаши, той тук си е като у дома си - агентите му тровят и взривяват без никакви проблеми. Имат си и хора, които да обясняват, че това било от руколата и от жегата. Няма друго смислено обяснение за този безумен и безсмислен за България строеж освен сметките на германците да извлекат полза за себе си.

  98. 98
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  99. 99
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  100. 100 Профил на Down Tempos
    Down Tempos
    Рейтинг: 390 Неутрално

    То е ясно, че не. Няма нужда да чета статията.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK