Тол системата – поредната гнила ябълка в кошницата с проекти

Имаме една неработеща система и едни постоянно възникващи нови разходи. И дори виновните да са посочени, санкции и наказания няма.

© Цветелина Белутова, Капитал

Имаме една неработеща система и едни постоянно възникващи нови разходи. И дори виновните да са посочени, санкции и наказания няма.



Анализът е препубликуван от "Икономически живот". "Дневник" е готов да публикува позициите на останалите страни.


Към скъпите но некачествени магистрали, безсмислените газопроводи от типа на "Балкански поток", ремонта на свлачищата по пътищата и на язовирите и възстановяването на културни забележителности, можем да добавим и изградената и работеща от началото на 2019 година прословута тол система в България, чийто икономически ефект се оказва пълен провал.


През първата година от своя живот финансовите приходи от тази система са били 392 млн. лв., и то само от такси за електронни винетки. Явно това е границата за самоиздържане на системата и оттук натам приходите е трябвало да се повишават, като по спомен от изказванията на някои политически лица те биха достигнали над 1 млрд. лв. Е, ДА, ама НЕ. Две години и половина след старта на системата




нищо от предвижданията не е такова, каквото би трябвало да бъде


Подобно на повечето реализирани проекти в България и този се оказва дълбоко опорочен и неефективен.


Подробностите за неразбориите в системата бяха оповестени на специална пресконференция, дадена в в регионалното министерство (МРРБ) от служебния регионален министър Виолета Комитова и на двамата й заместници Захари Христов и Тодор Анастасов.


Според първоначалните параметри договорът с австрийския консорциум "Капш трафик солюшънс" ДЗЗД и Агенция пътна инфраструктура (АПИ) е бил за 180 млн. лв. Срещу тази сума фирмата изпълнител е трябвало да въведе електронна система за платено преминаване през републиканската мрежа на автомобили над 3.5 тона на база изминато разстояние.


Само седем месеца след сключване на договора бива сключен анекс, с който "Капш трафик солюшънс" ДЗЗД е освободен от извършване на някои скъпи дейности, като изграждане на оптични връзки до най-натоварените гранични контролно-пропускателни пунктове, дооборудването на по-малко от предвидените 320 контролни рамки, както и изграждането на едва 7 от предвидените 30 мобилни "глобяващи офиси". В допълнение биват променени срокът на договора и начинът на плащане. Въпреки променените параметри цената на договора остава същата.


Тоест за по-малко дейности се запазва цената


През август 2020 г. бива сключен допълнителен договор на стойност малко над 141 млн. лв. за срок от 5 години. Този нов договор е за проактивен мониторинг и експлоатационна поддръжка и надграждане с нови функционалности на електронната система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа. Договорът е възложен по познатия вече метод "Ин хаус", за да бъде избегнато нарушението на закона за обществени поръчки.


През 2020 г. приходите от тол системата падат с 600 хил. лв. спрямо събраните през 2019 г. 392 млн. лв. До месец май 2021 г. са събрани едва 205 млн. лв., като според министерството трябва да се съберат още 185 млн. лв., за да се каже, че системата се самоиздържа. Събраният финансов ресурс е факт, въпреки че към винетните такси през 2020 и 2021 г. имаме още две позиции, а именно "маршрутни карти" и "тол декларации".


След извършената проверка от служебното правителство биват фиксирани някои фрапиращи констатации. При старта на системата са изградени 295 контролни точки (камери). 212 от тях са до 3.5 тона. След проверка е установено, че от тях функционират между 30 и 70 камери. Иначе казано,


едва 25-30% от контролните точки работят


Не по-различно е състоянието на работещите контролни точки за товари над 3.5 тона. От 117 контролни точки функционират между 10 и 30 от тях, или около 20%. Като основна причина за неработещите контролни точки е фактът, че изпълнителят е бил длъжен да изгради самообучаващ се софтуер, който да обработва тези контролни точки. Поради факта, че този софтуер не е бил изработен и внедрен данните от тези камери се обработват ръчно. Още по-фрапиращ е фактът, че центровете за данни и камерите са стрували 100 млн. лв., но въпреки това то не е застраховано.


За 12-месечен период назад (юни 2020 - юни 2021г.), поради неработещата в пълен капацитет система, около 200 хил. нарушения не са обработени. Тези нарушения са на приблизителна стойност от 70 млн. лв. И това не е всичко. Проверката е показала още, че в процеса на изграждане на тол системата са възникнали допълнителни 27 договора на обща стойност над 100 хил. лв. И за да е всичко по български вариант, се оказва, че няма звено от АПИ, което да контролира тези договори.


Дотук е видно, че поради неизпълнение задълженията на "Капш трафик солюшънс" системата не работи на пълен капацитет. Текущото правителство обаче не бе наясно с неустойките за неизпълнение на договора, въобще възможни ли са те, като пряко отказа да поеме ангажимент по въпроса, поради факта, че договорът е изготвян и подписван от друго правителство.


И тук изпъква една основна черта на договорите, създавани и подписвани от страна на държавата ни с така наречените "външни инвеститори", за които така упорито жадуваме. Дойде ли моментът за


санкции поради неизпълнение на договора от страна на инвеститорите, става ясно че са невъзможни,


или ако си позволим да предприемем стъпки към едностранно прекратяване на договор поради този факт, то ни се налагат огромни или силно ощетяващи неустойки. А персонално отговорни за това няма.


На самата пресконференция бе даден пример за щетите от липсата на контролно звено в състава на АПИ. Ако някой дублира плащане на винетка (пореден бъг в системата), то след подаване на декларация към АПИ парите по едното плащане му се възстановяват. Тъй като обаче АПИ е сключило договор с фирми за дистрибуция на електронните документи и те са фактурирали две плащания, дистрибуторите получават хонорари и за двете плащания. А това е 7% от стойността на електронния документ. Те обаче не възстановяват сумата, получена от сторнираната дублирана винетка.


Същото е и при купуването на пътни карти от фирми, но тук вече плащанията и съответно загубите достигат милиони левове. Пример за това е фактът, че при превозни средства, движещи се с алтернативно гориво (газ и метан), АПИ връща 50% от разходите на превозните средства в тол системата. Ако фирма плати пътни карти за камионите си за 1 млн. лв., АПИ връща 50% на фирмата. Тук дистрибуторите отново не вземат печалбата си само от тези 50%, а от цялата сума. И всички тези неразбории са само защото


няма контрол над свързаността между АПИ и дистрибуторите на електронни документи.


Според доклад на Световната банка, за да бъде печеливша тол системата, е необходимо в обхвата й да бъдат 16 000 километра пътна мрежа. Още след старта на процеса през 2019 г. с постановление на Министерския съвет обхватът на действие на тол системата е намален до 3 115 км, като от него са премахнати всички пътища втора и трета категория. И тук се появява парадоксът, че превозващите товари транспортни средства не плащат нито лев за тях, въпреки че те са в основата на разрушаването на тези пътища. Към този факт се прибавя и политическото решение за тройно намаление на цените за товарните автомобили. С това се нарушава основното правило за на тол система, а именно този който руши пътните настилки да плаща повече.


След всички изложени от служебното правителство констатации става ясно, че две години и половина след започването на целия проект, за който са изхарчени стотици милиони, имаме една неработеща система и едни постоянно възникващи нови разходи. И дори виновните да са посочени, санкции и наказания няма. Звучи ли ви познато?


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (23)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на pro_bono
    pro_bono
    Рейтинг: 929 Неутрално

    Абе кажете едно нещо сътворено от правителството на Борисов да работи !

    Едно нещо.

  2. 2 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7240 Неутрално

    Единственото сигурно нещо е, че който трябва си е прибрал комисионните.

  3. 3 Профил на pinoccio
    pinoccio
    Рейтинг: 968 Разстроено

    Корупцията е навсякъде...

  4. 4 Профил на MEMO
    MEMO
    Рейтинг: 342 Неутрално

    До коментар [#1] от "pro_bono":

    Краденето работи много добре!!!

  5. 5 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3822 Неутрално

    " След извършената проверка от служебното правителство биват фиксирани някои фрапиращи констатации. При старта на системата са изградени 295 контролни точки (камери). 212 от тях са до 3.5 тона. След проверка е установено, че от тях функционират между 30 и 70 камери. Иначе казано,


    едва 25-30% от контролните точки работят"



    Опраскване, опраскване, опраскване........

  6. 6 Профил на Индиана
    Индиана
    Рейтинг: 1021 Неутрално

    "нищо от предвижданията не е такова, каквото би трябвало да бъде"

    Мотото на 12годишното "управление" на ПП ГЕРБ.

  7. 7 Профил на pafaka22
    pafaka22
    Рейтинг: 794 Весело

    Преди време Борисов беше казал, че толсистемата ще е "машина за пари".
    Може и да е така, но явно парите не са за бюджета.

  8. 8 Профил на geordgeo
    geordgeo
    Рейтинг: 1026 Любопитно

    Ами че то баш второкласните и третокласните пътища са пълен погром. И какво? Баш за тях камионите не плащат, а товарят всички леки коли, с парите от които искат да се поддържа цялата републиканска пътна мрежа. ББ се дръпна като опарен пред исканията на шофьорите на камиони, когато разбра, че ще блокират пътищата, ако им наложели таксите. Толкова страхлив и прост премиер не знам да е имало в някоя друга държава по света. Във всяка страна от Европа се събират пари от тол такси и там никой не мрънка, а нашия страхливко, за да се хареса на всички, остави всеки да си разиграва коня, затова сме на тоя хал. Това некадърно управление ни върна поне 20 години назад, все догонваме другите държави и все сме на опашката. Та така, 11-ти наближава, опичайте си акъла за кого ще гласувате...

  9. 9 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4402 Любопитно

    Лиана като има казваше, че системата е неефективна и няма да проработи както са я замислили те я арестуваха. Сега две години по късно се оказва, че тя е била 100% права, но каскета още се опитва да я вкара в затвора.

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  10. 10 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4788 Неутрално

    АКО ИСКАТЕ ОЩЕ КРАЖБИ - гласувайте за вожда.
    ГАРАНТИРАНО ОТ ГЕРБ!!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  11. 11 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4561 Неутрално

    Помните ли, че тези имаха намерение да строят ядрена централа? Благодаря на Бога, че не им се получи!

  12. 12 Профил на Batezuzi
    Batezuzi
    Рейтинг: 1162 Неутрално

    То хубаво старите крадяха ама новите дали ще въведат предварително обсъждане на разни проекти. В Прага например имаше обществен дебат за новите седалки в градския транспорт и на няколко места хората можеха дори да ги тестват преди да гласуват. Със системата на винетките трябваше първо да кажем колко и какви пътища имаме в държавата. Да обсъдим какво означава хубав път и колко струва това. Да помислим как искаме да се финансира тая работа и ако бяхме се спрели на винетките да почнем да обсъждаме как ще се събират таксите, какви ще са таксите, кой ще поддръжа системата, каква функционалност ще има системата и т.н.

  13. 13 Профил на tsefan_92
    tsefan_92
    Рейтинг: 130 Неутрално

    Сега видя народът защо едни хора бяха вкарани в затвора когато се опитаха да участват в изграждането на ТОЛ системата :)))
    Щяха да им развалят бизнеса на ГРОБ-арите :)))

    Да изринем ГРОБ-авите комунисти с 200! Да си върнем държавата!
  14. 14 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1163 Неутрално

    въпиюща герберска корупция под носа на кьоравата каскетура!

  15. 15 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4788 Неутрално

    До коментар [#14] от "хм":

    По-скоро под чадъра на гешефтурата.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  16. 16 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 2840 Неутрално

    то от храсталаци не се вижда мантинелата, ние чакаме да работи тол система. смешна работа.

  17. 17 Профил на doctor.no
    doctor.no
    Рейтинг: 877 Неутрално

    Даааа, цената на ТОЛ системата е разчетена за построените от Буци 500 000 000 км магистрали.

  18. 18 Профил на t5eyes
    t5eyes
    Рейтинг: 702 Неутрално

    До коментар [#1] от "pro_bono":

    ОПГ Гешефт и Цацаратур-лапач работят перфектно

    свят, спри да се кланяш на богинята Кали
  19. 19 Профил на t5eyes
    t5eyes
    Рейтинг: 702 Неутрално

    прокурватурата си има собствена полиция, така че докато бюрото за закрила не бъде премахнато и всички негови мутри елиминирани от държавна служба, нещата ще стават само по зле

    свят, спри да се кланяш на богинята Кали
  20. 20 Профил на Галя Станчева
    Галя Станчева
    Рейтинг: 2542 Неутрално

    А колко хубави и честни бяха онези преди Борисов, които хем нищо не построиха, хем всичко окрадоха, та ЕС накрая им спря и еврофондовете. Да ги изреждам ли поименно или сам ще си ги спомниш, безпаметний народе!

  21. 21 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2818 Весело

    До коментар [#20] от "Галя Станчева":

    "А колко хубави и честни бяха онези преди Борисов"

    "Батко и братко" ги разкарахме от властта. След като и Баце е "хубав и честен" като тях, следва да ги последва.
    Едните поне не работеха, докато герберите като се разработиха, трябваше да се плаща двойно и тройно - за ремонта и за ремонта на ремонта.

  22. 22 Профил на inspektora
    inspektora
    Рейтинг: 236 Неутрално

    Не виждам новите да са променили нещо в ТОЛ системата. Само с констатации няма да стане. Трябва да се разшири обхвата и таксите за товарните автомобили и това става с решение на МС. Ама стиска ли им???

  23. 23 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5171 Неутрално

    "Имаме една неработеща система и едни постоянно възникващи нови разходи. И дори виновните да са посочени, санкции и наказания няма."

    Всичко модерно и работещо в другите държави, ние го "побългаряваме" и го правим неефективно





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK