Море възможности, океан неяснота. Какво е всъщност инициативата "Три морета"

Повече от половината проекти са транспортни. Българските са за тунела под Петрохан, Черноморската магистрала и разширението на газовото хранилище в Чирен.

© Надежда Чипева, Капитал

Повече от половината проекти са транспортни. Българските са за тунела под Петрохан, Черноморската магистрала и разширението на газовото хранилище в Чирен.



Анализът е препубликуван от "Свободна Европа".


Тази седмица президентът Радев и България са домакин на Инициативата "Три морета" (ИТМ). Тя е българско творение, беше подета през 2014 година от Атлантическия клуб и не съвсем известния у нас мозъчен тръст "Централноевропейски енергийни партньори" от Полша. Президентът е прав, че ИТМ е или по-скоро може да е "истински инструмент за регионално сътрудничество и ускорено развитие на нашия регион". Затова е полезно да опишем и преценим ползите и рисковете.


"България на три морета"




Българските исторически "три морета" не са трите морета, по повод които вече пет години се провеждат срещи на върха.


Този лозунг не означава, че българите владеят или събират данъци от територии между Черно, Бяло и Адриатическо море. Но би могъл в обозримо бъдеще да се превърне в завършена действителност.


За целта е нужно само Албания, Северна Македония, Сърбия и Черна гора да встъпят като пълноправни страни в Европейския съюз. И това не би било кой знае каква новина.


Исторически до учредяването на суверенни Гърция и Сърбия (и анексията на Босна и Херцеговина от Австро-Унгария) хората, живели по тези земи, са търгували свободно на тази, а и на по-широка територия.


Сега дори само Северна Македония е по-важна за благосъстоянието (доходите) на България от Русия например. От 2001 година насам, когато Европейският съюз едностранно премахна практически всички митнически пречки пред търговията със страните от бивша Югославия и Албания, тя е де факто свободна. Само Сърбия не е пълноправен член на Световната търговска организация, но като асоцииран такъв спазва правилата. Освен това всички страни от Западните Балкани и Молдова в момента са обединени от ЦЕФТА (зоната за свободна търговия в Централна Европа).


С членството на която и да е двойка юрисдикции между България и Адриатика (разширяването на Съюза обикновено е пакетен процес), за достъпа на български граждани и фирми до това море ще отпаднат и немитническите ограничения. Пък и е възможно те (особено Сърбия) в някаква степен да охладят предпочитанията си към инвестиции от Русия и Китай.


Възможностите на инициативата


През 2020 година 12-те страни в нея (Австрия, България, Естония, Латвия, Литва, Полша, Румъния, Словакия, Словения, Унгария, Хърватия и Чехия) имат (измерено по текущи цени) икономика от 1.8 трилиона евро БВП (13.5% от икономиката на ЕС), около 14.3 хиляди евро средно на човек от населението. Това е два пъти по-малко от БВП на човек от населението в ЕС, а и вътре в групата показателят варира от 8 750 (в България) до 20 120 и 20 440 евро на човек съответно в Чехия и Естония. Като население общият пазар между тези страни би бил 112.2 души. Реално търговският обмен между тях е 226 милиарда евро.


Макар и сравнително "бедни", тези икономики растат по-бързо от икономиките на страните с високи доходи - около 3.5% среден ръст от зараждането на Инициативата до 2019 година. Ако тези темпове се запазят "общата" икономика на ИТМ през 2030 година ще е около 2.5 трилиона евро.


Необходимостта от инвестиции само в инфраструктура е оценена на 0.5 трилиона евро или приблизително 28% от БВП на Инициативата. От тях са събрани 20% в ИТМ Инвестмънт Фънд, от декември 2020 година в него с 20 милиона евро участва и ББР. През май тази година фондът направи първата си "съществена инвестиция", закупувайки дял в "Енерджи Девелопмент ГмбХ" - дружество учредено във Виена, но изграждащо и управляващо ВЕИ в България, Словакия и Чехия.


Обстоятелството, че първата инвестиция на ИТМ се осъществява и в България може да бъде и добър знак. Но няма други подобни знаци.


Засега са заявени 81 приоритетни проекта на инициативата: от Австрия - 0, България - 3, Естония - 4, Латвия - 8, Литва - 8, Полша - 10, Румъния - 7, Словакия - 3, Словения - 6, Унгария - 15, Хърватска - 16 и Чехия - 1.


Само три проекта са типично морски - пристанища. Повече от половината проекти са транспортни, около една трета са в енергетиката, а останалите са в цифровата област.


Българските проекти са за тунела под Петрохан, Черноморската магистрала и разширението на газовото хранилище в Чирен.


И в тази инициатива от българска страна няма нищо, което е свързано с Черно море. Няма перспектива нито за газхидратите, нито за използването за сероводорода за производство на електричество. Няма и дума за българските технологии (и възможни чуждестранни инвестиции) за втечняване и рециклиране на СО2. И по трите водещо е положението на БАН.


Най-морска и от областта на абсолютно "кръговата икономика" е технология за сероводород, разработена от Института по инженерна химия на БАН и изследователския център "Рокон" АД. В продължение на 15 години те провеждат подробни изследвания и лабораторни експерименти. Усилията за преминаване към индустриалната фаза на производство на електроенергия са сравнително прости. Положителният ефект на технологията е, че едновременно с това производство се възстановява флората и фауната на морето, получават се суровини за (например) производство на торове (сяра) и сероводородът от морето служи като резервно копие за цялото енергийна система на страната - включително АЕЦ, вятърни и слънчеви електроцентрали.


На всичкото отгоре технологията позволява по-голяма мобилност дори от газовите електроцентрали и осигурява независимост от вноса на енергия. Вероятно необходимата инвестиция е между 500 и 550 милиона евро. По предварителни оценки потенциалът на проекта е равен на 10% от потреблението на енергия в ЕС (включително Великобритания) за 40 години напред.


Фундаментални неясноти


Изглежда очевидно, че от това, че у нас не се търсят възможности и алтернативни източници за производство на електроенергия, дори когато се пропагандират инициативи като тази или като "Зелената сделка", крайните печеливши ще са износителите на енергийни ресурси от Русия.


Подходът на другите страни, поне в 32% енергийни проекти в ИТМ, е много различен. Но и това не е чак толкова важно.


Очевидно е, че моретата не са три, а четири или дори пет, защото свързаността предполага включването на Бяло и Средиземно море в картината.


Нищо чудно в ИТМ след срещата в София да бъде приета и Гърция. (Макар и казано между редовете, това изглежда приоритет на организаторите.)


Инициативата е отворена не само към моретата, но и към нови страни участнички. Балтийски и черноморски страни засега не участват в нея. Странно е отсъствието на Украйна, а и на другите Адриатически страни. Само с академични и статистически похвати икономиките на ИТМ могат да бъдат отделени от тези на Европа, източните и южните съседи, и изобщо от глобалната размяна.


Макар и възникнала по идея на неправителствени организации, инициативата изглежда засега само правителствена. Спомоществователи в нея са банките за развитие на България, Естония, Латвия, Румъния, Словения, Унгария и Хърватска. Колкото и да са различни като маниер на управление, тези банки чакат финансиране от своите правителства, а правителствата от ЕС.


Изглежда невъзможно 0.5 трилион евро проекти на инициативата да бъдат просто допълнение към почти 2 трилиона програми на ЕС и 1.35 трилиона евро дългова програма на ЕЦБ. Ще има неясноти и забавяния поради логистика, координация и администриране на всички тези инициативи. Ако и когото те започнат да се осъществяват, честността и прозрачността ще са огромно предизвикателство. По тази причина, а също и поради геополитически неясноти, на 5 юли Вишеград Инсайт поиска публичност и "Граждански форум към ИТМ".


ИТМ изглежда като дребен пакет проекти в сравнение не само с програмите на ЕС. "Новият път на коприната", спонсориран от Китай. Неговата амбиция е да запълни съществена част от 26-те трилиона щатски долара липсващи инвестиции в инфраструктурата на Азия. Европейската част от този път може да прехвърли прага от 1 трилион евро. Нищо, че например Черна гора вече навлезе в дългова криза.


Историята не свършва тук. Пак наскоро Г-7 обявиха съревнование на Китайския път с инициатива "Повторно изграждане на по-добър свят" (ПИПС). Засега оценките са, че тя "ще мобилизира" над 40 трилиона щатски долара ресурс за своето осъществяване.


В икономиката е известен един закон на Грешам: лошата икономика измества добрата икономика. Това може да се случи и с ИТМ, частично поради собствени несъвършенства, частично поради ефекта на изтласкването от по-големи инициативи.


Идеята за България "на три морета" изглежда по-осъществима от същата инициатива за Източна Европа.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (34)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на pro_bono
    pro_bono
    Рейтинг: 1180 Неутрално

    Такава инициатива ще е полезна за България заради геополитическото и позициониране.
    Осъществяването и е обаче за хора не от ранга на Борисов.

  2. 2 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3578 Весело

    Ми това си е старото "От може до може" на Пилсудски!
    И само дето Лукашенко попречи на възкресяването и на Жеч Посполита.

  3. 3 Профил на MPetr
    MPetr
    Рейтинг: 1207 Неутрално

    ======= Инициативата "Три морета" (ИТМ). Тя е българско творение, беше подета през 2014 година от Атлантическия клуб====== щом казвате че е така, ама нещо не вярвам ...... Идеята на тази галимация се спестява на хората мисля !!!! .......на практика всяка една страна набива пари, на честна дума в един чисто частен фонд.....там Amber Fund Management Limited е ексклузивен инвестиционен съветник на Фонда. Той е част от групата Amber Infrastructure Group......... Седалището на Amber е в Лондон с офиси в Европа, Северна Америка и Австралия и в него работят приблизително 125 специалисти по инфраструктурата........ т.е .... "УПРАВЛЕНИЕ НА АКТИВИ"......... и като се набере сума,ще има т.н "Подбор на проекти" ...... Подборът на проекти се казва че ще бъде извършван на ""изцяло пазарен принцип"" от Amber Fund Management Limited .......... т.е с чужда пита помен правим ! ........ Американците ще си реализират техните глобални проекти с пари на "приятели" балъци .........хахаха....... така ги виждам аз нещата ..... Държавите които са донори представляват 22% от населението на ЕС, и създават само 10% от БВП на ЕС ....... https://www.amberinfrastructure.com/our-funds/three-seas-initiative-investment-fund/ и като цяло тва е........ честито на печелившите. https://www.3seas.eu/media/news/amber-infrastructure-group-appointed-exclusive-adviser-to-the-three-seas-fund

  4. 4 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 927 Неутрално

    Антируски кордон.

    В Русия съм! В Русия съм!
  5. 5 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3290 Неутрално

    така и не разбрах от статията "какво е всъщност ИТМ"

    зад многото думи на г-н анализатора се изгуби отговорът на поставения в заглавието въпрос

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  6. 6 Профил на TzZar
    TzZar
    Рейтинг: 1477 Любопитно

    "Сега дори само Северна Македония е по-важна за благосъстоянието (доходите) на България от Русия например ." Лееко саркастично. Да благодарим на макетата че не ни вдигат газа,и пълнят курортите ни и изкупуват кутийките по черноморието.

    Тиква под наем.
  7. 7 Профил на MPetr
    MPetr
    Рейтинг: 1207 Весело

    А между другото ви говорят че ББР била за малкият бизнес, обаче през нея точно набиваме пари в частният лондонски фонд, контролиран от САЩ........ и това няма нищо общо с малкият бизнес и развитието му........ https://www.amberinfrastructure.com/our-funds/three-seas-initiative-investment-fund/

  8. 8 Профил на TzZar
    TzZar
    Рейтинг: 1477 Любопитно

    До коментар [#4] от "Веселин Дечев":
    тя Ленче кремче сутринта го каза в прав текст, а другия събеседник каза че бил и антикитайски. Та от вица, на китайско полската граница всичко е спокойно.

    Тиква под наем.
  9. 9 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1691 Весело

    "Три морета " е прекрасен санитарен кордон срещу североизточните и китай!!!
    да му мисли пРезидента как ще му подръпват и усукват пискюлченцата въпросните...

  10. 10 Профил на MPetr
    MPetr
    Рейтинг: 1207 Весело

    Много глупости е написал в статията Красен Станчев....... и в края на краищата не е написал абсолютно нищо..нищо !!!! ...не се е постарал да види дори предложените от страните мизерни проектчета за които са платили петорно и десеторно но ще чакат някакъв частен фонд да им ги одобри ......

  11. 11 Профил на TzZar
    TzZar
    Рейтинг: 1477 Любопитно

    До коментар [#9] от "selqnin":
    това е проект на англосаксите, а тези никога нищо не са правили в наш интерес , дори тогава когато е съвпадал с техния. А участието на Радев , съвсем Ви обърква опорките.

    Тиква под наем.
  12. 12 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3578 Неутрално

    Антируски кордон.
    —цитат от коментар 4 на Веселин Дечев

    До коментар [#4] от "Веселин Дечев":тя Ленче кремче сутринта го каза в прав текст, а другия събеседник каза че бил и антикитайски. Та от вица, на китайско полската граница всичко е спокойно.
    —цитат от коментар 8 на TzZar

    И анти обединено-европейски.
    Защото разделя Западна Европа от Източна, която Източна отива на американско подчинение, докато основно Франция и Германия си имат "свои идеи". Франция - в Африка, Германия - с Китай.

  13. 13 Профил на nzs59648673
    nzs59648673
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Геополитическа глупост с нулев икономически ефект. Скучни дипломатически слова до умопобъркване, в които не се казва нищо ... и до там.

  14. 14 Профил на nzs59648673
    nzs59648673
    Рейтинг: 8 Неутрално

    "Българските проекти са за тунела под Петрохан, Черноморската магистрала"

    Тунел под Петрохан е възможно най-безумната простотия, която могат да родят. Никаква икономическа или каквато и да било логика. Ако имат излишни пари по-добре да ги вложат в истински тунел под Шипка, вместо настоящата недомислица, предвидена като проект.
    Магистрала Черно Море ще е по-скоро връзка с (и между) Украйна и Турция, които не присъстват в тази инициатива. Но е важна за България и ако могат да я прокарат, ще е добре.

  15. 15 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3578 Неутрално

    Геополитическа глупост с нулев икономически ефект. Скучни дипломатически слова до умопобъркване, в които не се казва нищо ... и до там.
    —цитат от коментар 13 на nzs59648673


    А, що?
    В тази зона на "фронтови държави" - нали помните Нюланд къде ни записа още преди 5-6 години? - та в тази зона за обслубване на войските се оправят и строят мостове, пътища, комуникации.
    В това е далаверата.
    По път и мост, изчислени за колона танкове, колите и камионите фъркат!
    В Германия беше така и при предишната Студена война ...

  16. 16 Профил на MPetr
    MPetr
    Рейтинг: 1207 Неутрално

    Дано поне не сме се поддали на американското изнудване и не сме наляли още пари в частният лондонски фонд........до скоро бехме дали само 20 милиона евра мисля...... дано да останат толкова ама не ми се вярва........ А впрочем никой не казва от коя сметка точно се прехвърлят парите в ББР и после ги "подаряваме"...... няма никаква гаранция че дори за 5 ст. проекти ще бъдат одобрени реално за България!!!!!! ........ това се решава единствено от мениджърите на Амбер....

  17. 17
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  18. 18 Профил на MPetr
    MPetr
    Рейтинг: 1207 Неутрално

    До коментар [#17] от "nzs59648673":

    На всеки разумен човек това му е ясно, само на долните атлантически подлоги "НЕ"......... А впрочем и твърдението че: "Сега дори само Северна Македония е по-важна за благосъстоянието (доходите) на България от Русия например" е невярно но кратуната Станчев може и да си вярва......

  19. 19 Профил на KLINGON
    KLINGON
    Рейтинг: 392 Неутрално

    Несериозно Красене, несериозно. Три морета не е българска инициатива а римейк на Междуморие, инициатива на Йозеф Плисудски. Инициативата е силно подкрепяна от САЩ. Така че със сигурност бъдещето и е много по-добро отколкото ти(и руснаците) си мислите.

    "...Срамно е ние да сравняваме силата си с такива гламавци, каквито са турците…"... из дописка на Васил Левски до в. Свобода, публикувана на 13.02.1871 г.
  20. 20 Профил на KLINGON
    KLINGON
    Рейтинг: 392 Весело

    До коментар [#14] от "nzs59648673":

    кажи още нещо на тема инфраструктура да ти се посмееме :)

    "...Срамно е ние да сравняваме силата си с такива гламавци, каквито са турците…"... из дописка на Васил Левски до в. Свобода, публикувана на 13.02.1871 г.
  21. 21 Профил на plynii
    plynii
    Рейтинг: 716 Неутрално

    Ние трябва първо да се свържем със съседите си. Нямаме магистрали и скоросни влакове между София и Букурещ, Атина, Скопие, Белград...

  22. 22
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  23. 23 Профил на uit531062080
    uit531062080
    Рейтинг: 15 Неутрално




    Дано поне не сме се поддали на американското изнудване и не сме наляли още пари в частният лондонски фонд........до скоро бехме дали само 20 милиона евра мисля...... дано да останат толкова ама не ми се вярва........ А впрочем никой не казва от коя сметка точно се прехвърлят парите в ББР и после ги "подаряваме"...... няма никаква гаранция че дори за 5 ст. проекти ще бъдат одобрени реално за България!!!!!! ........ това се решава единствено от мениджърите на Амбер....
    —цитат от коментар 16 на MPetr


    Ако си мислиш, че този път Русия ще воюва на свая територия жестоко се лъжеш. По добре да наблегнем на окопите около Поморие. Първи ред транеи, втори ред траншеи, Опорни пунктове. Ето това е нужно.

  24. 24 Профил на ThePal
    ThePal
    Рейтинг: 707 Неутрално

    Институт за пазарна икономика... А сега по тв говори един юнак от Институт за икономическа политика.... А бе, кой ги хрантути тия т.нар. институти ? И кога Станчев е работил в реална икономика (и пазар) ?! Всичко е за една голяма гьостерица !

  25. 25 Профил на MPetr
    MPetr
    Рейтинг: 1207 Весело

    До коментар [#23] от "uit531062080":

    ====... ....да наблегнем на окопите около Поморие. Първи ред траншеи, втори ред траншеи, Опорни пунктове. Ето това е нужно.======а хапчетата пиеш ли си ги?......... като си почнал да "наблягаш"...... вземи нещо по силно да е.....питай Пасито кво пие .....

  26. 26 Профил на MPetr
    MPetr
    Рейтинг: 1207 Неутрално

    ..... От друга страна, като се замисля... му вярвам на Станчев, че идеята е била "подета на юруш" от Атлантическия клуб !!! ........ Само идиоти мисля каквото има в изобилие там , чужди подлоги и предатели на националният ни интерес могат да го "подемат" и "поемат" така класно като тях ........ Ще дам аз пари на някой измекяр, той да реши видиш ли дали с тях ще ми построи къща и дали ми трябвала въобще ...... па и той ще избира строителя, ако въобще се стигне до строеж.......... само идиотите от Атлантическия клуб може да си мислят че това е нормално........

  27. 27 Профил на MPetr
    MPetr
    Рейтинг: 1207 Неутрално

    Пълна излагация е участието на Радев в тая дивотия...... Трябваше да го остави на недоразумението Захариева да се разграничи категорично от него и да го забравим след домакинството......

  28. 28 Профил на Мърмор
    Мърмор
    Рейтинг: 1010 Неутрално

    Институт за пазарна икономика... А сега по тв говори един юнак от Институт за икономическа политика.... А бе, кой ги хрантути тия т.нар. институти ? ...
    —цитат от коментар 24 на ThePal
    Хрантути ги същият, който подпира инициативата на моретата. А идиотите ще му вадят кестените от огъня. Разбирам участието на полската комплексирана шляхта и на останалите дребни посерковци, но не мога да разбера участието на Австрия. Да не би пък наистина да вярват, че участват в икономически проект?!

  29. 29 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3578 Весело

    ..... само идиотите от Атлантическия клуб може да си мислят че това е нормално........
    —цитат от коментар 26 на MPetr


    А, тях другаде ги стяга силно чепика и затова са се и разврякали така масово и високо - щото "необяснимо" и "недопустимо" са ги резнали нашите от копанята с грантовете по тази линия.
    Та сега се "доказват" като "най-правилните" и праволинейните, т.е. "заслужаващите" ...

  30. 30 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3578 Неутрално

    До коментар [#28] от "Мърмор":

    Че к'во и е на Австрия?
    Хем ще надгради влияние в региона извън Вишехрадци, хем банките и ще ... ъъъ ... таквозата ... менажират проекта, дет' му викат.

    Цялата работа си има безспорните икономически ползи.

    А тЕпането?
    Който си мисли, че въобще може в сегашната ядрена епоха да има тЕпане на НАТО с Русия много се заблуждава.

  31. 31 Профил на ZyklonA
    ZyklonA
    Рейтинг: 191 Неутрално

    Така де щом в тази инициатива няма либерасти и педерасти от западният интернационал кое ѝ е дефакто хубавото?

  32. 32 Профил на KLINGON
    KLINGON
    Рейтинг: 392 Весело

    До коментар [#22] от "nzs59648673":
    не споделям влечението ти към мъжките ласки, пробвай с някой от другите пишещи във форума:)

    "...Срамно е ние да сравняваме силата си с такива гламавци, каквито са турците…"... из дописка на Васил Левски до в. Свобода, публикувана на 13.02.1871 г.
  33. 33 Профил на Nedyalko Lazarov
    Nedyalko Lazarov
    Рейтинг: 1582 Неутрално

    Супер инициатива. Кой ще плаща?

  34. 34 Профил на chudomor
    chudomor
    Рейтинг: 1326 Весело

    Не само за Красен Станчев е трудно да е шамандура в повече от едно море. Но опитите продължават...

    От идиоти отговор не чакам




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK