Центърът на София - хранителна пустиня или хранително блато

Столичните Централни хали. В големите градове на Европа халите обикновено са и атракция, и място за представяне на местни продукти. В София са почти безлюдни.

Столичните Централни хали. В големите градове на Европа халите обикновено са и атракция, и място за представяне на местни продукти. В София са почти безлюдни.



През 2021 г. ИПИ започна инициатива, която да представи отражението на популистки политики и регулации в ежедневието на хората и работата на компаниите. Първите единадесет истории можете за видите тук. Сега продължаваме с нови истории, които са подготвени с подкрепата на Фондация за свободата "Фридрих Науман".


В края на декември миналата година ООН обяви 2021-а за международна година на плодовете и зеленчуците. Целта е да има повече информация за ползите от консумацията им за здравето и храненето, да се повишат усилията за устойчиво увеличаване на производството. Предлаганата видимост на плодовете и зеленчуците, както и признаването от международните органи на ролята, която те играят за здравето, са уникална възможност за сектора, се казва в решението на организацията.


Едва ли мнозина в България знаят за това. Особено ако се разходят из центъра на София. Тук няма дори и най-малък признак за "видимост", малко са щандовете на открито.




Столичните хали, прекрасна историческа сграда, която привлича вниманието на чужденците, са пусти. Много от щандовете са затворени. Няма нито един, който да предлага плодове и зеленчуци. Само някъде в градинката пред НДК има фермерски биопазар, сега възроден и с намерение да е там два пъти в месеца. Но на около дузината сергии и тенти плодовете и зеленчуците също са кът.


Гледайте "Кой ще управлява България" изборното студио на "Дневник" на живо на 11 юли от 18 часа. Където и да сте. Още информация - тук


Оказва се, че центърът на София е хибрид от хранителна пустиня и хранително блато. В него има магазини, които предлагат определен набор от пресни продукти, но те се излагат единствено в затворени помещения.


Причината е една наредба на Столичния общински съвет. Нарича се Наредба за преместваемите обекти, за рекламните, информационните и монументално-декоративните елементи за рекламната дейност на територията на Столичната община. Съкратено - НПОРИМДЕРДТСО. С нея реално се забранява и поставянето на щандове на открито пред магазините в първа и втора зона на София, тоест в целия център на града. Глобите са сериозни - тръгват от 1000 лв. и стигат до няколко хиляди лева. Разрешени са само маси и тенти към тях на кафенета и ресторанти.


За монументално-декоративните елементи при ремонтите в центъра непрекъснато се спори и се оспорват, но че наредбата е в монументално противоречие с целите на здравословното хранене, е видимо.


Неслучайно срещу нея има съпротива, организирана е подписка, върви обществено обсъждане за отмяната й. В него, наред със сдружения на дребните търговци, се включиха и големите търговски вериги, членове на Сдружението за модерна търговия (СМТ). Макар да изглежда, че реално наредбата не ги засяга, това е продължение на тяхна обща политика.


Каузата - да се търгува свободно


"Това е кауза за нас. Първо - да може да се търгува свободно, защото това е ценност, зад която винаги сме заставали. Второ - да се стимулира потреблението на плодове и зеленчуци от населението е нещо, което също смятаме за изключително важно. Да се подобри храненето на хората, ако щете. Ако ние по някакъв начин демотивираме потреблението на плодове и зеленчуци, то в някакъв момент, по всяка вероятност, ще рефлектира негативно и върху големите магазини. Но в крайна сметка въпросът е принципен", казва изпълнителният директор на СМТ Николай Вълканов.


"Естественото място на плодовете и зеленчуците е отвън, на въздух. Тук става дума и за здравето на софиянци. Лесно може да се установи какви са продажбите, ако са изнесени плодовете и зеленчуците, и какви са вътре, където имаш и циркулация на въздуха, климатици, които обдухват и изсушават. Плодовете и зеленчуците са специфичен продукт. Като влезе вътре, трябва да се пакетира. Българинът не обича да купува пакетирани плодове и зеленчуци. Той иска да си ги избере. Продажбите моментално падат. А иначе реално оборотът на магазина е същият" допълва Митко Самоковски, управител и съсобственик на ПроМаркет.


Някои от магазините на веригата попадат в "забранената зона". От години работят с общината как да излагат плодовете и зеленчуците пред магазините. Наредбата изисква да има типов проект, одобрен от главния архитект. И това е направено, казва Самоковски и показва разработения от голямо архитектурно студио за ритейл проектиране вариант. В последния момент плодовете и зеленчуците отпаднали от първа и втора зона. На мен лично не ми е известна забрана в Европа за такова нещо. Да не говорим за средиземноморските страни, добавя той. Дава пример и с реконструкциите на пазарите, където предлагането също е намалено.


В неделния ден пред един от тези магазини има немалко хора, вероятно повече, отколкото в халите. Секторът с плодове и зеленчуци е изнесен преди вратите му, открит е, но навътре, част от общата площ, без да засяга и сантиметър от тротоара.

    • "Проблемът е по-скоро за гражданите, отколкото за бизнеса. По наши проучвания не по-малко от 1 милион килограма плодове и зеленчуци се губят месечно в София. Става дума за така наречените импулсни покупки. Зоната на входа и зоната на касите са онези места, където те най-често се случват. Когато се ограничи излагането на тези стоки, като ограничиш пазарите, примерно десерта плод се превръща в десерта вафла, кроасан. Оборотът на магазина си остава постоянен, но спадат продажбите на плодове и зеленчуци за сметка на нещо друго" обяснява Митко Самоковски.

"Няколко неща са важни от икономическа гледна точка. Едното е, че се ограничават по изкуствен начин продажбите на плодове и зеленчуци, защото наистина това е импулсна покупка и всички изследвания и в Европа, и в САЩ за продажбата на тези стоки сочат едно. Като видите череша, вие тогава си я купувате, иначе може и да не се сетите, че е сезона на черешите. А те са толкова красиви, червени, блестящи, че като ги види, на детето примерно веднага му се дояжда и вие му купувате. Когато те не са изложени на видимо място, автоматично потреблението спада. А това е проблем за здравето на хората, на софиянци" добавя Николай Вълканов.


Според него държавната политика от няколко години е да се подкрепя със субсидии производството на плодове и зеленчуци. Но по каква логика тогава столичната община ограничава продажбата им? Това реално не е проблем на която и да е от големите вериги. Но е проблем на малкия, на дребния фамилен бизнес в София. На теория той трябва да се стимулира. Най-малкото, защото дава живот на града. Плащат се данъци, плаща се тротоарно право, общо благосъстоянието на гражданите нараства. В същото време в София се ограничава, при това неаргументирано.

  • Митко Самоковски: Визията на града трябва да е жива. Проблемът с регулациите понякога дори не е толкова законодателен, а проблем на големите организации на работодателите. Работа на бизнеса е да се бори за свободата на бизнеса.

След дълго търсене на място, един от фермерските пазари опитва ново начало в градинката пред НДК.

След дълго търсене на място, един от фермерските пазари опитва ново начало в градинката пред НДК.


Изчистената визия срещу здравия разум


"Ако говорим за аргументи от страна на общината и на архитектите, голяма част от тях са чисто визуални. Има някаква концепция за визията на града и за централната му част. Тя включва примерно избора на определени цветове, в които да се решават инфраструктурата, публичните части. Но тази цялостна визия всъщност е за създаване на една много стерилна градска среда. Какъв е този град, в чийто център не можеш да видиш едно цвете на открито. Не можеш да видиш един портокал, или една череша. Гостите на града искат да видят и това. Как може да си представите, че ще отидете примерно в Атина, или в Мадрид, и няма да можете да си купите един плод или цвете", казва Николай Вълканов.


"В тези решения няма реално смисъл. Може би има хора, които живеят в идеалния център и искат да си го направят като полузатворен комплекс. Да не им се шуми, да им е тихо. И обясняват как им се пречи да минават по тротоара. Но нали планът за изнасяне на плодовете и зеленчуците се съгласува с общината, какви отстояния трябва да има. Колкото пречат тези маси, или на ресторантите, колкото пречеха будките за вестници, толкова пречат и щандовете с плодове и зеленчуци. Ами, ако е толкова трагично, тогава трябва да забраним всичко" вълнува се Митко Самоковски.


С него и с Николай Вълканов разговаряме на маса на открито, неоградена, на тротоара пред кафене в модерна жилищна сграда. Наблизо има огромна тента, в която се продават биопродукти, но основно пакетирани. Отсреща е цветарски магазин, както и магазин на голяма верига, но те са затворени зад витрините си. Толкова.


Той дава пример и с пандемията, когато продажбите на плодове и зеленчуци в магазините им се увеличили в пъти. В същото време се сблъскват с нефункционални, несмислени, недообмислени решения.


Че е недообмислено и несмислено, не би трябвало дори да подлежи на обсъждане. Представете си едно дете от многото училища в центъра, което иска да си купи плод. Та нали трябва да притича през оживените улици, да влезе вътре в магазин, да се нареди на опашка... Няма как да стане. Остава вафлата от училищната лафка.


Има и друго, и това може да се види в много от градовете в Европа, особено на юг, както географски е и България. Там традицията на малките семейни магазини, на традиционните улични пазари, на щандовете с плодове и зеленчуци никога не е прекъсвана. В нея има нещо повече от избора на даден продукт - познаваш продавачите, вярваш им, установил си своеобразен социален контакт. Това е може би разликата между все по-налагащата се "изчистена визия" на центъра на столицата ни и здравия разум.

  • Николай Вълканов: Ето един показателен пример. Три години подред правих най-голямото изложение за търговия с плодове и зеленчуци в България, срещайки земеделски производители с търговските вериги. Още на първото изложение дойде мениджър на белгийска компания и ме пита как може да организираме износ на череши за Белгия. Идвал години наред и виждал навсякъде колко са хубави, при това евтини. Тук струват евро и половина - две, докато в Белгия десет - дванадесет евро. Бях изненадан, защото, въпреки че има голямо производство, износът ни е слаб. А сега си представете, че няма как един чужденец да види продукцията, която ние можем да създадем и която е толкова хубава, вкусна и предпочитана и навън. Това е и емблема на България. Как може по такъв недалновиден начин да си затваряме една толкова важна част от нашето земеделие.

Един от магазините на ПроМаркет в "забранената зона". Плодовете и зеленчуците са разположени преди входа на магазина, но на ръба на тротоара.

Един от магазините на ПроМаркет в "забранената зона". Плодовете и зеленчуците са разположени преди входа на магазина, но на ръба на тротоара.


Опасността от ожесточаване на забраните


Тръгвайки за срещата с Николай Вълканов и Митко Самоковски, в един от по-крайните софийски квартали срещам група от 7-8 чужденци. Съдейки по солидната им екипировка и посоката им към най-близката спирка, са тръгнали на планински преход. Най-малкото момиченце в групата носи огромен пъпеш. На раницата на една от жените е прикрепена голяма кутия с череши. Съдейки по посоката, от която идват, току-що са минали през откритите щандове на един от кварталните магазини, където спокойно можеш да си избереш плодовете и зеленчуците.


"Не съм запознат в други градове в България да има такива ограничения. Но това ни е другото опасение, че, създавайки прецедент в центъра на София, той може да се разрасне в други части на столицата, а после в други градове. И тогава проблемът ще стане наистина национален" твърди Николай Вълканов.


"Администрацията съсипва дребните търговци с излишни изисквания. Всяко едно регулиране, рестрикции, администриране, в крайна сметка се отразява и на цените. Няма друга математика. На нас нищо по никакъв начин не ни пречи, много бихме се радвали, ако има дребна търговия в центъра на София, добавя той. И само споменава, че по логиката на градските управници скоро и масите по тротоарите може да бъдат забранени. И стерилността да стане пълна. Както вече се случи на площад "Славейков" и "Графа", скоро и на "Шишман".


От Сдружението за модерна търговия подготвят конкретни предложения към икономическата комисия в Столичния общински съвет за промяна в текста на наредбата. Търсят и срещи с главния архитект, по възможност, за да се опитат да се убедят взаимно, че има решение на този казус без по никакъв начин да се уврежда идеята за визия на София.


Ако няма разбиране, ще се направи сериозен анализ на въздействието на наредбата, който да стане публичен и да се започне кампания в подкрепа на тази кауза.


"Когато видиш потенциално с колко може да се съкрати потреблението, с колко потенциално се ощетява малкия бизнес, ще има много конкретни предложения. Ние трябва да си стимулираме и потреблението, и производството, за да имаме здрава нация, здраво селско стопанство, да имаме потребление, да имаме износ", казва Николай Вълканов.


Ползата от излагането на плодове и зеленчуци на открито


Николай Вълканов, изпълнителен директор на Сдружение за модерна търговия.

Николай Вълканов, изпълнителен директор на Сдружение за модерна търговия.

Много фактори влияят върху здравето и благосъстоянието на дадена общност, но достъпът до пресни продукти и други здравословни храни има важна роля. Често купуването на плодове и зеленчуци е импулсна покупка. Изследвания показват, че въпреки че свежестта, качеството и цените на плодовете и зеленчуците играят важна роля при решенията за покупка, то излагането на видимо място на тези продукти оказва силно влияние върху тяхното закупуване.


Възможността за продажба на тротоара на плодове и зеленчуци осигурява допълнителни ползи за общността, освен насърчаването на покупката и консумацията на здравословни храни. Други предимства са подобряване на уличния живот, подобряване на предприемачеството, подобряване на вътрешните комуникационни социални връзки и стимулиране на продажбите на здравословна храна в по-общ план.


Разрешаването на продажбата на плодове и зеленчуци на обществени тротоари може да бъде от полза за местните купувачи и общността като цяло, местния бизнес и местните фермери. Когато има подобни щандове в непосредствена близост до магазини, ресторанти и други обекти, те могат да помогнат за увеличаване на клиентския трафик към тях. Търговците на пресни продукти могат да си партнират с местни ферми, като предоставят на местните фермери допълнителна и постоянна възможност да продават своите продукти.


Относно възможните проблеми с шума, достъпността на тротоарите, чистотата, по света има примери за по-свободно и насърчаващо регулиране на местоположението, безопасността и свободното преминаване на пешеходците, ограничаването на шума и регламентирането на извозването на боклука.


Увеличаване на достъпа, избора и в крайна сметка на консумацията на плодове и зеленчуци от хората имат многобройни ползи за здравето, включително намаляване на рисковете от сърдечни заболявания, затлъстяване, диабет тип 2 и някои видове рак.


Терминът "хранителна пустиня" (food desert) обозначава градски райони, в които достъпът до пресни продукти е ограничен. В повечето случаи причината е в доходите на домакинствата, когато те са преобладаващо с ниски доходи и пресните и здравословни храни на са по джоба им, съответно не се търсят. Втората причина за появяването на хранителни пустини са регулациите, които по различни причини забраняват, оскъпяват или обезсмислят предлагането на пресни продукти, което лишава живущите от достъп и се налага да пътуват, за да пазаруват.


Терминът "хранително блато" (food swap) обозначава район с висока плътност на заведения, продаващи висококалорична бърза и нездравословна храна.


Текстът е от Седмичника на Института за пазарна икономика.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
Коментари (45)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 1916 Весело

    Плодове и зеленчуци на открито, "на въздух".... добре звучи, но..... Я се разходете на "женски пазар", където плодовете и зеленчуците са на въздух и.... внимавайте къде стъпвате!!!! Това ли искате да е целия център на града? Обърнали ли сте внимание как изглеждат зелените площи край фермерския пазар до НДК? Целия център да стане такава клоака?
    Автора си е заработил хонорара, но нека хората да помислят!

    Русия- проказата на планетата Земя.
  2. 2 Профил на Калиманата
    Калиманата
    Рейтинг: 602 Любопитно

    До коментар [#1] от "chichka":

    Как изглеждат зелените площи до НДК след пазара, бас ловя че не си ходил изобщо ама важното е да нахраниш с недовършени изказвания и недомлъвки!!!

  3. 3 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1519 Неутрално

    "Администрацията съсипва дребните търговци .... по логиката на градските управници скоро и масите по тротоарите може да бъдат забранени. И стерилността да стане пълна. Както вече се случи на площад "Славейков" и "Графа", скоро и на "Шишман"

    Вероятно именно съсипването на дребните търговци е целта. И комфорт за търговските вериги. А стерилността отразява селския манталитет на новософианците и слугинския манталитет на архитектите и общинарите, които обслужват техния вкус. На придошлите най-много им пречат старите къщи, истинските пазари, сергиите, книгите на "Славейков", уличните кучета, гълъбите, трамваите, дърветата, паважа. За тях градът е асфалт, молове и заели целите тротоари заведения на стъргалото. Някога по Витошка имаше зеленчукови магазини, рибни магазини, хлебарници - сега само заведения, задоволяващи представите на мутрите от 90-те и на младежите от крайните квартали за лукс и лайф.

  4. 4 Профил на Калиманата
    Калиманата
    Рейтинг: 602 Неутрално

    До коментар [#3] от "spiegel":

    Браво, много точно казано+++

  5. 5 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2124 Неутрално

    Няма угодия -като има сергии по улиците -вой до небесста, че такава цигания нямало в белите страни, било ориенталщина и т.н. Сега като няма сергии -олеле, било стерилно ...

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  6. 6 Профил на sylvester
    sylvester
    Рейтинг: 477 Неутрално

    "...иначе може и да не се сетите, че е сезона на черешите. А те са толкова красиви, червени, блестящи..." ами, не. Не са. И това за мен е големият проблем. Хубави домати, хубави кайсии, хубави ягоди - списъкът е тъжно дълъг и не съм виждал в софийските магазини от години. Може и да се произвеждат някъде в страната, не знам. Сигурно заминават за износ. Това, което стои под етикета "кайсии" в магазините на цитирания крупен търговец, са малки, твърди, безвкусни зарзали, обрани зелени някъде, вероятно в оранжерия и докарани с хладилни камиони. Ти си ги яж, загрижен за здравето ми търговецо. И даже не коментирам цената. Ако имаше хубави и скъпо бих ги купил.

  7. 7 Профил на Изгубеният
    Изгубеният
    Рейтинг: 1309 Любопитно

    Човекот явно не е минавал през центъра. Само на Кунчев са три зарзаватчийници със стока на открито. За какви глоби, какви глупости?

  8. 8 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 1690 Неутрално

    На женския пазар
    клиентът той е цар,
    зарзали, кайсии и сливи зелени,
    се продават на цени намалени.

    Защо другаде да се разоряваме,
    много повече да даваме?
    Уж било гурме,
    но сметката излиза зле.


    ХАКНАТИЯТ МОЗЪК: https://unbrain.eu/?bg
  9. 9 Профил на Vαζελιν Αλbιωνοβ
    Vαζελιν Αλbιωνοβ
    Рейтинг: 260 Неутрално

    До коментар [#3] от "spiegel":

    някога имаше и местни производители на плодове и зеленчуци, днес около София се отглеждат само монокултури. за какви 'дребни търговци' въобще говорим? нали има пазари за целта? ако детето не видело черешите, майка му нямало да се сети да му купи...ми да и е живо и здраво и да си народи още поне 10...

    'фермерските пазари' са поредната гавра с реалността. там продават 100% тренди производители, които са станали такива след като са забогатели от някаква друга дейност и сега са 'био фермери' ...щото така е модерно.
    даже познавам един, забогатял от продажбата на хербициди и пестициди, който сега е известен столичен биопроизводител и носител на автентичните български традиционни селски ценности. мотото му (когато не е на пазара) е " клиент ли е, не ми го хвали"
    и всъщност не е много далеч от истината. каквито клиентите, такива и търговците, такава и администрацията. даже уличните кучета и гълъбите в софия са от същата гнусна порода.

    кравосмешението прави зелката ^¥^
  10. 10 Профил на diq55699032
    diq55699032
    Рейтинг: 1673 Неутрално

    През 2021 г. ИПИ започна инициатива, която да представи отражението на популистки политики и регулации в ежедневието на хората и работата на компаниите. Първите единадесет истории можете за видите тук. Сега продължаваме с нови истории, които са подготвени с подкрепата на Фондация за свободата "Фридрих Науман".

    09 Jun '20 — Радев: Смущаващо е, че Божков звучи по-убедително от неговите обвинители 13 May '19 — Tео Ушев: Президентът и жена му са чудовищно прости. 01 Sep '21 — Кирил Петков: С две ръце гласувам за президента Радев
  11. 11 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 2162 Неутрално

    Фермерските пазари имат основно хляб, кисело мляко, лютеница (по 10лв бурканчето), мед, яйца, сирене и мъничко меса и колбаси, може би 1-2 производители на някакви зеленчуци, които имат по 3-4 неща. По мои наблюдения на тях не можеш дори да купиш всичко за една салата, да не говорим за някое по-сложно ястие, което изисква повече съставки. Цените отдавна са достигнали и дори надминават еквивалентните пазари в Италия, Франция и Испания. Все пак кило био киселец се продава за 50 лв, храната, която прабаба ми е готвила на братята и сестрите си около войните, когато и хляб е нямало.

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  12. 12 Профил на Калиманата
    Калиманата
    Рейтинг: 602 Любопитно

    До коментар [#9] от "Alan Blackmore":

    Мале, мале, колко жлъч, за нещо от което изобщо не разбираш!!! Познавам един дето познава друг, познат на трети който казал еди какво си?!? Ей така си говорим когато няма какво да кажем! Не че пазарувам от тези пазари, ама не ям и пластамаси от МОЛА! Нещо което не ти харесва просто го подминаваш, но да слагаш всички производители под един знаменател е като да кажеш че всички жени са ку.. и! И повярвай ми, около София се отглеждат много неща, и не само там, трябва малко само да се поинтерсуваш, ма по-лесно е да храниш!

  13. 13 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2183 Неутрално

    Може да облещиш доматите на слънцето на 36 градуса цял ден ...не мерси! До 11 часа вече ще стават само за боклука.
    Тази наредба може и да я има ама никой не я спазва. В "хранителната пустиня" на всеки ъгъл има плод и зеленчук и неща "красиво" подредени върху щайги
    Ако няма такава наредба, нахалството тотално ще превземе и малкото останало свободно място за пешеходци, лавиращи ловко между паркирани автомобили и летящи по тротоара електрически тротинетки и велосипеди,

  14. 14 Профил на ikar_01
    ikar_01
    Рейтинг: 667 Неутрално

    До коментар [#3] от "spiegel":
    Вече много рядко се срещат наистина вкусни плодове и зеленчуци, обикновено са доста по-скъпи, но си заслужава. За съжаление си съсипахме селското стопанство и сега ядем основно вносни плодове и зеленчуци. Ягодите хрускат като крастивици, доматите седят красиви дълго време, но нямат вкус.

  15. 15 Профил на Vαζελιν Αλbιωνοβ
    Vαζελιν Αλbιωνοβ
    Рейтинг: 260 Неутрално

    До коментар [#11] от "fpyyh":

    разбира се, защото в Италия и Испания, а и в Гърция и дори Нидерландия, Белгия и Франция на фермерските пазари продават обикновени потомствени селяни, истински фермери.
    Тук, след 45+30 години комунизъм ( като последните 30 бяха още по-лоши за българското село) такива просто няма. Каквото комунистите оставиха от българското село, ДС олигарсите и 'демокрацията' доунищожиха. В това число и любимият либерал Иво Прокопиев. И после Л.Левчев се вайка 'какво като родителите ми са били комунисти, аз съм чист като сълза'...

    Тук всичко е ерзац. Имитация. И фермерите, и интелектуалците, и демокрацията. Особено демокрацията.

    кравосмешението прави зелката ^¥^
  16. 16 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2183 Весело

    До коментар [#14] от "ikar_01":

    Ахахааааа е нали това им е еко! Като боднеш на домата тройна цена и става еко, а баламурниците плащат тройно и им става вкусно изведнъж! Аааааа я гле тоя домат е еко и какъв е вкусен

  17. 17 Профил на ikar_01
    ikar_01
    Рейтинг: 667 Разстроено

    До коментар [#16] от "uq":

    Говоря не за еко продукти, а за нормални, истински зеленчуци, купени от малко по-скъп магазин, но не са внесени от господ знае къде. Миналата седмица в Лидъл продаваха домати, внос от ПОЛША!!!! Картофите са египетски. Сега очаквам да пуснат и дини от Финландия.

  18. 18 Профил на Дария Колев
    Дария Колев
    Рейтинг: 1872 Весело

    Няма угодия -като има сергии по улиците -вой до небесста, че такава цигания нямало в белите страни, било ориенталщина и т.н. Сега като няма сергии -олеле, било стерилно ...
    —цитат от коментар 5 на DDR


    Така се прави разследваща журналистика, само изчакват некое решение на общината и се почва с критиката!

    Първо критикуваха, че имало много сергии, сега като няма ма защо ги няма!

  19. 19 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 2688 Неутрално

    ами да пуснат с всяка ученическа карта за градски транспорт по няколко ябълки, круши или каквото там се сметне безплатно на ден

  20. 20 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3952 Неутрално

    Колкото пъти съм влизал по моловете и големите вериги у нас, толкова пъти съм се отвращавал от плодовете и зеленчуците, които продават по щандовете си ! Вкусът им е на пластмаса, идват от Италия, Гърция, Турция, Холандия, откъде ли не само не и от България, цените - до небето, хората чакат само на някоя промоцийка и се юрват да я разграбват ! Потресаващо за страна, която винаги е била градината на Европа ! Днес сме тъжна картинка с отиващия си среден и дребен бизнес ! Производителите на пресни плодвое и зеленчуци застаряват и си отиват, а те предлагат истинската стока, която си заслужава да бъде на трапезата на всяко българско семейство, вместо тя идват прекупвачи, които те лъжат в каквото могат.......тъжна, тъжна картинка......Хубаво, че познавам читави земеделски стопани, само от които пазарувам, доволен съм, все още живея с вкуса на българското, все още.....! Но докога ли ?

  21. 21 Профил на Toshko Afrikanski
    Toshko Afrikanski
    Рейтинг: 1995 Неутрално

    Цигуларов, поспри замалко да лееш сълзи за празните Хали, защото този великолепен магазин е празен заради алчните си собственици, израелската компания "Ащром".
    Защо не споменаваш този факт, независим журналисте, а оставяш впечатлението, че СО е виновна и за това?
    И вземи се поразходи на двеста метра от Халите, до Женския пазар, където плодовете и зеленчуците, за които си така загрижен, с тонове и тонове са на въздух и "слънце" целогодишно.
    Пък вземи питай некой търговец защо не държи стоката си на слънце, но очаквай да ти се изсмее от сърце.

  22. 22 Профил на star bastun
    star bastun
    Рейтинг: 2182 Неутрално

    Поне в едно нещо центъра е по-зле от периферията.

  23. 23 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3953 Неутрално

    "Центърът на София - хранителна пустиня или хранително блато"

    Нито едното , нито другото. Каменна джунгла.

  24. 24 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7307 Неутрално

    До коментар [#5] от "DDR":

    Зависи, какво се продава по сергиите. По морето са гащи ,тениски и разни други парцали. Наистина е грозно.

  25. 25 Профил на mediaworld
    mediaworld
    Рейтинг: 230 Неутрално

    Имам какво да кажа по темата, включително от емпиричен опит.
    Да, хубаво е плодовете и зеленчуците да са отпред. Хубаво е да ухае на пъпеш, на чушки и да - това провокира да си купиш. Факт е, че това е по-добре, отколкото да си купиш вафла.
    И тук идват няколко “НО”.
    Първо - Промаркет са последните, които имат прави да говорят. С малки изключения - това е една от най-мизерните вериги като интериор, разнообразие и качество. Интересно е и друго - как магазинът им на “Иван Асен” има постоянно паркирано от години МПС, продаващо плодове и зеленчуци? Плащат ли зона? Плащат ли абонамент?
    Няколко пъти живеещи и работещи в района сигнализираме и за безумните доставки, които в пикови часове задръстват уличките около магазина и изнервят всеки, който свива от “Иван Асен” към “Мизия”. Промаркет кършат ръце, извиняват се и след месец почва постарому.
    И това е манталитетът на всички вериги. Затова и сдружението им (помпозно опаковано като “за модерна търговия”) е една от най-отвратителните съсловни организации. И не им вярвам.
    Освен всичко - търговците сами казват, че оборотът им не страда от това какви точно са импулсните покупки - тогава как изведнъж се загрижиха за зарзавата? Защо не бяха така загрижени да популяризират българската продукция, когато 2015-2016 властта правеше совалки по темата? И когато миналата година, покрай КОВИД ги натиснаха с лошо и те ореваха орталъка. Да не говорим за нелицеприятните практики и поведение на ЛИДЛ, Кауфланд и БИЛЛА. Ама за тях повечето медии си мълчат, тъй като устите им са запушени с рекламни бпджети…

  26. 26 Профил на valerie pvi
    valerie pvi
    Рейтинг: 283 Неутрално

    [quote#15:"Alan Blackmore"]До коментар [#11] от "fpyyh":разбира се, защото в Италия и Испания, а и в Гърция и дори Нидерландия, Белгия и Франция на фермерските пазари продават обикновени потомствени селяни, истински фермери.Тук, след 45+30 години комунизъм ( като последните 30 бяха още по-лоши за българското село) такива просто няма. Каквото комунистите оставиха от българското село, ДС олигарсите и 'демокрацията' доунищожиха. В това число и любимият либерал Иво Прокопиев. И после Л.Левчев се вайка 'какво като родителите ми са били комунисти, аз съм чист като сълза'...Тук всичко е ерзац. Имитация. И фермерите, и интелектуалците, и демокрацията. Особено

    Едно си баба знае, една си бае. .
    Фермерите могат и да са наследствени, а могат да бъдат съвсем нов бизнес. Това си е бизнес като всеки друг, иска си и работа /много/ и акъл. България има повече от отлични условия, но е факт че имаше период на загробване на фермерството и все още не се възстановило. Трябва и умна държавна политика

  27. 27 Профил на асен георгиев
    асен георгиев
    Рейтинг: 828 Неутрално

    халите са празни, защото наемите са до небето. мисля, че някакви евреи са собственици, така че не е за чудене.

  28. 28 Профил на Toshko Afrikanski
    Toshko Afrikanski
    Рейтинг: 1995 Весело

    До коментар [#25] от "mediaworld":
    Познаваш ли Ачо Истината?

  29. 29 Профил на Toshko Afrikanski
    Toshko Afrikanski
    Рейтинг: 1995 Неутрално

    Представете си едно дете от многото училища в центъра, което иска да си купи плод. Та нали трябва да притича през оживените улици, да влезе вътре в магазин, да се нареди на опашка... Няма как да стане. Остава вафлата от училищната лафка.
    --------------------------------------
    Не мога да си представя, защото не е вярно!
    Децата, които ядат плодове в училище, си носят от вкъщи.

  30. 30 Профил на Toshko Afrikanski
    Toshko Afrikanski
    Рейтинг: 1995 Неутрално

    Колкото до фермерските пазари, фермерите произвеждат свръхскъпи продукти - сирене, кашкавал, кисело мляко и колбаси, но не и плодове и зеленчуци.
    Като ми се приядат домашни /"фермерски" ябълки или круши, отивам до близкия пазар Подуяне и си купувам от бабичките, насядали по тротоара преди пазара, стоката е брана от собствените им дворове и градини, така че и тоя плач е фалшив.

  31. 31 Профил на мики маус
    мики маус
    Рейтинг: 1658 Неутрално

    До коментар [#9] от "Alan Blackmore":

    Няколко пъти ходих на така наречения фермерски пазар пред министерството на земеделието. Има го всяка сряда.
    Впечатленията ми не са никак позитивни - автентични баби фермерки с много спорна хигиена пипат храната с очевидно мръсните си ръце, биволско кисело мляко за 10лв бурканчето и всевъзможни лакърдии на тема преоткриване на древните български храни, които всъщност са някакви супер-храни.
    Като цяло много режисирано и много захаросано. И всички са много обидчиви.

  32. 32 Профил на mediaworld
    mediaworld
    Рейтинг: 230 Неутрално

    До коментар [#28] от "Toshko Afrikanski":

    Нямам идея. Но този прякор не ми вдъхва доверие…

  33. 33 Профил на diq55699032
    diq55699032
    Рейтинг: 1673 Неутрално

    Господин Цигуларов е смукал, смукал от прътите да уплътни "подкрепата" - хейтърския грант.

    Това си личи и от първата прекрасна снимка на халите, светло, чисто и просторно - мечта. И текста към нея: В големите градове на Европа халите обикновено са и атракция, и място за представяне на местни продукти. В София са почти безлюдни.

    Ми ако идеш когато отварят изли затварят ще са още по безлюдни

    09 Jun '20 — Радев: Смущаващо е, че Божков звучи по-убедително от неговите обвинители 13 May '19 — Tео Ушев: Президентът и жена му са чудовищно прости. 01 Sep '21 — Кирил Петков: С две ръце гласувам за президента Радев
  34. 34 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1681 Неутрално

    Много добър текст!
    УВАЖЕНИЕ за автора.

  35. 35 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2210 Неутрално

    Да поверим тази работа на китайските другари. Те са яко по зарзавата.

  36. 36 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 1888 Неутрално

    Бай Цигуларов се е изложил като кифладжия. Цитирам: "Терминът "хранително блато" (food swap) обозначава район с висока плътност на заведения, продаващи висококалорична бърза и нездравословна храна."

    Всъщност FOOD SWAP са квартални събития, при които членове на местна общност се срещат, за да споделят домашно приготвени храни помежду си. Освен че разнообразяват своите "диети" и преразпределят излишъци, това се случва най-често на непознатите в България block party-та.

    И така т.нар. ИПИ с големите претенции е объркало SWAP със SWAMP като последното е наистина блато, но то няма нищо общо с бълнуванията на ипишника.

  37. 37 Профил на olexander
    olexander
    Рейтинг: 947 Неутрално

    До коментар [#24] от "Роси":
    На сергиите, Роси, се продава това, което се търси. Това е бизнесът на хората, не е галерия. И, апропо, "по морето" има сергии с дрехи и дранкулки, но също така доста зарзават... и то много хубав.

    Победителите първо печелят, а след това отиват на война; победените първо отиват на война, а след това търсят начин да я спечелят.
  38. 38 Профил на olexander
    olexander
    Рейтинг: 947 Неутрално

    До коментар [#24] от "Роси":
    На сергиите, Роси, се продава това, което се търси. Това е бизнесът на хората, не е галерия. И, апропо, "по морето" има сергии с дрехи и дранкулки, но също така доста зарзават... и то много хубав.

    Победителите първо печелят, а след това отиват на война; победените първо отиват на война, а след това търсят начин да я спечелят.
  39. 39 Профил на Изгубеният
    Изгубеният
    Рейтинг: 1309 Любопитно

    До коментар [#24] от "Роси":На сергиите, Роси, се продава това, което се търси. Това е бизнесът на хората, не е галерия. И, апропо, "по морето" има сергии с дрехи и дранкулки, но също така доста зарзават... и то много хубав.
    —цитат от коментар 38 на olexander


    Такъв ти е и вкусът, за хубав зарзават. Ако качесвен домат в селато около Пазарджик върви 4 лева килото, то колко ще върви на морето?

  40. 40 Профил на Изгубеният
    Изгубеният
    Рейтинг: 1309 Весело

    Господин Цигуларов е смукал, смукал от прътите да уплътни "подкрепата" - хейтърския грант.Това си личи и от първата прекрасна снимка на халите, светло, чисто и просторно - мечта. И текста към нея: В големите градове на Европа халите обикновено са и атракция, и място за представяне на местни продукти. В София са почти безлюдни.Ми ако идеш когато отварят изли затварят ще са още по безлюдни
    —цитат от коментар 33 на diq55699032


    Мини на щандът на Орион в петък и ще се убедиш колко са "пусти"

  41. 41 Профил на Изгубеният
    Изгубеният
    Рейтинг: 1309 Неутрално

    [quote#15:"Alan Blackmore"]До коментар [#11] от "fpyyh":разбира се, защото в Италия и Испания, а и в Гърция и дори Нидерландия, Белгия и Франция на фермерските пазари продават обикновени потомствени селяни, истински фермери.Тук, след 45+30 години комунизъм ( като последните 30 бяха още по-лоши за българското село) такива просто няма. Каквото комунистите оставиха от българското село, ДС олигарсите и 'демокрацията' доунищожиха. В това число и любимият либерал Иво Прокопиев. И после Л.Левчев се вайка 'какво като родителите ми са били комунисти, аз съм чист като сълза'...Тук всичко е ерзац. Имитация. И фермерите, и интелектуалците, и демокрацията. Особено Едно си баба знае, една си бае. . Фермерите могат и да са наследствени, а могат да бъдат съвсем нов бизнес. Това си е бизнес като всеки друг, иска си и работа /много/ и акъл. България има повече от отлични условия, но е факт че имаше период на загробване на фермерството и все още не се възстановило. Трябва и умна държавна политика
    —цитат от коментар 26 на valerie pvi


    Дотолкова, че "най-големият" зеленчукопроизводител в парламентарната комисия говореше предимно за зърнени култури ли?

  42. 42 Профил на bretschneider
    bretschneider
    Рейтинг: 763 Неутрално

    Че я си пазарувам от село, не ми требват хипстерски фермерски пазари :) Наздраве!

  43. 43 Профил на Beks
    Beks
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Най-голямата глупост на света е някой да нарече гетото, наричано център на София "стерилно".

  44. 44 Профил на Toshko Afrikanski
    Toshko Afrikanski
    Рейтинг: 1995 Неутрално

    До коментар [#32] от "mediaworld":
    Познат още като АчЕ, живее близо до Влайкова, баща му е строетелен предприемач, самият Ачо също е "строител", много забавна и колоритна личност.

  45. 45 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 1537 Неутрално

    Лошото на пазарите е, че там няма производители! Щандовете са наети от търговци, които продават от борсите. По-зле са и от веригите! На всичкото отгоре са селяндури, отпред редят хубави плодове и зеленчуци, в кантара слагат скапаните отзад. Ако им направиш забележка някои скачат и на бой. От години вече не ходя по пазарите. Ако искат да ги съживят, трябва да се забрани на търговци да наемат сергии, а да се дадат безплатно на истински малки производители. Грозно е бай ти тарикат със "самоковските" картофи от Индия на сергия, а бабата със собственоръчно отгледаните домати се сгънала на тротоара. И трябва да се махне всичко, що не е плод и зеленчук. Зверски контрол за пестициди и разни др.химикали също.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK