По назначенията ще ги познаем

Парламентът трябва спешно да открие редица процедури, тъй като мандатите на ръководителите и членове на редица органи са изтекли.

© Велко Ангелов

Парламентът трябва спешно да открие редица процедури, тъй като мандатите на ръководителите и членове на редица органи са изтекли.



Анализът е препубликуван от страницата на Българския институт за правни инициативи (БИПИ).


Вече има знаци, че в Народното събрание ще се сформира мнозинство, което ще излъчи кабинет. Отчетлив е стремежът на формацията на Слави Трифонов да търси пресечни точки с други парламентарни групи след злополучния опит на "Има такъв народ" (ИТН) да обявят кабинет през екрана и да притиснат останалите партии в парламента да им подпишат празен чек.


Истината е, че никой няма интерес от нови избори - въобще не е ясно каква ще е реакцията на гласоподавателите на ИТН, ако и втори път не успеят да съставят кабинет; не е ясно дали ГЕРБ и БСП ще успеят да сложат спирачка на електоралния си упадък, нито пък дали "Демократична България" ще затвърди растежа си, както и никой не може да даде прогноза кой ще прескочи бариерата.




От нови избори интерес няма и Радев, въпреки че служебното правителство заслужено среща обществено одобрение. Към есента партиите вече ще трябва да са обявили своите номинации за президент, а когато в ход са две кампании - за президентски и парламентарни избори, те ще си влияят взаимно. Не е случайно, че президентът дава необходимото технологично време на парламентарните групи и не бърза с връчването на мандата, но той не може да отлага неограничено.


Партиите ще трябва да направят компромиси (и то значителни), за да сформират мнозинство. Обединява ги преди всичко както нежеланието за нови предсрочни парламентарни избори, така и анти-ГЕРБ заявките. Мнозинството от гласоподавателите на четирите формации, които ще подкрепят редовно правителство, също биха преглътнали колаборацията, защото искат да видят изкореняване на окопалата се в държавата партия на Борисов.


Заявките към момента са за преговори по политики, а преговарящите свенливо отклоняват кадровите въпроси. Предполагаме, че за персоналния състав на Министерскиs съвет може да се постигне парламентарна подкрепа, тъй като ще трябва да се назначава и заместници на министри, шефове на агенции, фондове и други разнородни административни постове. Истинският тест за това как ще функционира парламентът ще бъде, когато започне да се занимава с кадровите въпроси на регулаторните, надзорните и контролните независими органи.


Българският парламент конституира изцяло или частично, в съдействие с други власти, национални еднолични или колективни органи. Те отговарят за правилното функциониране на цели системи и контролират милиарди бюджетни средства. По принцип техните ръководители и членове се прочуват само при скандал и като цяло са анонимни за широката общественост. Един от по-актуалните скандали е свързан с "девойката" за "ценни указания" - става въпрос за разпространени от Божков есемеси, от които става ясно, че заместник-председателят на Комисията за финансов надзор Мария Филипова е получавала ценни указания от Горанов, въпреки че комисията е независим орган. Мнозинството на ГЕРБ и патриотите в 44-то Народно събрание бетонираха Комисията за защита на конкуренция, като по предложение на оглавяваната от Юлия Ненкова комисия мандатите им бяха удължени от 5 на 7 години. Доколко пък те са независими може да съдим по промяната на становището им по сделката за продажната на ЧЕЗ.


Мандатите на Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) и на Инспектората към Висшия съдебен съвет (ИВСС) изтекоха преди повече от година, но те продължават да си стоят на постовете. КЗЛД се прочу с неадекватното си поведение и реакции, когато изтекоха личните данни на милиони българи от НАП, а пък настоящият състав на ИВСС може би ще остане в историята с това, че главният инспектор отказа да предаде резултатите от проверката по "ЦУМгейт", в която тя така и не видя проблем, или пък, че позволили публикуването на личните данни на съдия Мирослава Тодорова, която е известна с критичните си позиции. Да не говорим, че бившето ръководство на БНБ проспа сагата с КТБ, от което не последва нищо.


Народното събрание извършва отрицателна селекция, когато кадрува. Партиите разпределят на квотен принцип местата в колективните органи. Обикновено се търсят лоялни хора, които формално покриват изискванията за заемане на длъжността. Лакмус за реалното мнозинство в парламента ще бъде именно моментът, в който започнат да се попълва състава на органите. Истинското предизвикателство ще дойде при процедурите, които изискват мнозинство от 2/3, защото там ще са необходими гласовете на ДПС или ГЕРБ. При назначаването на други органи пък може да сме свидетелства на мнозинства, различни от тези, които са подкрепили кабинета.


В консолидираните демокрации съществуват някои процедурни стандарти, които повишават прозрачността, публичността и гражданското участие при избора на подобни органи. Първо, това е начинът на номиниране. Според българското законодателство към момента това е прерогатив единствено на народните представители и парламентарните групи, което изключително стеснява достъпа още в извънпарламентарната фаза на процедурата. Експерти от гражданския сектор, академичната и професионалната общност трябва да бъдат припознати от партия, а когато става въпрос за магистрати това дори е опасно. Би могло да се предвиди възможност всеки, който желае и отговаря на условията да може да се самономинира за дадена позиция. Това донякъде ще разреши и проблема с конкурентността, защото практиката към момента е партиите да предлагат толкова кандидати, колкото са договорили по квота.


Друг задължителен елемент е подаването на писмена концепция за управление на сектора от кандидатите, която да е публична достатъчно дълго, за да може заинтересованите страни да се запознаят с вижданията на кандидата. Към момента в много малко закони са заложени изисквания за писмена концепция, а тя би могла да стане основата за професионална дискусия в Народното събрание за сектора, необходимостта от промени и др. Получава се така, че процедурата за назначаване в кол-център е по-сложна, отколкото за член на ВСС например.


Възможността граждани и граждански организации да се включват в изслушването и дискусията е ключова за възстановяване доверието в парламентаризма. Многократно въпроси на граждански и професионални организации не са допускани и задавани, за да се осигури максимален комфорт - до момента гласуването в пленарна зала по назначенията минава без каквито и да е обсъждания. Това са само част от нещата, които могат да бъдат въведени в Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, който се разглежда тази седмица в парламента.


Каквито и процедурни стандарти да се прилагат обаче, ако няма нагласа за почтеност и професионализъм при тези назначения, те могат да бъдат заобиколени. Парламентът трябва в спешен порядък да открие редица процедури, тъй като мандатите на ръководителите и членове на редица органи са изтекли. Тепърва ще наблюдаваме как ще се организират кастингите за назначения в регулаторите, но едно е сигурно - по мнозинствата на избралите ги ще знаем кой реално дърпа конците.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на pro_bono
    pro_bono
    Рейтинг: 1816 Неутрално

    Не само по назначенията им , а и по действията им. Защото моралните хора нямат цвят и окраска.

  2. 2 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3376 Неутрално

    това не е анализ, а скрита пропаганда на свръхценните идеи на БИПИ

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  3. 3 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 1655 Неутрално

    "По назначенията ще ги познаем
    Теодор Славев"
    .................
    Ако съдим по назначенията на служебното праителство, познахме.
    Партията пак е на власт.

  4. 4 Профил на Мариана Кълвачева
    Мариана Кълвачева
    Рейтинг: 1338 Неутрално

    По принцип, четенето на предварителни анализи, които се базират само на предположения, трябва да се избягва.
    За да се прави анализ на нещо, а не пророкуване, то трябва да има събитие или факти, които да се анализират.
    Иначе е същото като да четеш ... проектозакон.
    Четеш го, а на другия ден в пленарна зала приемат съвсем различни текстове.
    Значи си си губил времето.

    кратък
  5. 5 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7956 Неутрално

    Не само с изтеклите мандати, всичко назначено от Борисов трябва да бъде сменено

  6. 6 Профил на clarkv622
    clarkv622
    Рейтинг: 1216 Неутрално

    От нови избори интерес няма и Радев, въпреки че служебното правителство заслужено среща обществено одобрение
    ====
    Заслужено с какво ? И как разбрахте, че се радва на обществено одобрение?
    Па вземете го прегласувайте като се радва на такова одобрение.

    България е на 111 място по свобода на словото. Ако дневник се откаже от грантовете ще се изкачим до 110
  7. 7 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 1655 Неутрално

    Не само с изтеклите мандати, всичко назначено от Борисов трябва да бъде сменено
    —цитат от коментар 5 на Роси


    Росе пак си Убъркала рейса.
    И мъжа на Ива Митева ли да махат?

  8. 8 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 3001 Неутрално

    като гледам и историята на радев с 5жи илюминати дето назначава и определения му афинитет към антиваксъри започвам да се притеснявам... имаше и нещо с кемтрейлс едно време. дано скоро му дойде акъла

  9. 9 Профил на Anton Mladenov
    Anton Mladenov
    Рейтинг: 5 Неутрално

    мхм, изведнъж никой нямал интеред от нови избори. а уж "можело и две в едно, можело напролет, можело какво ли не"
    сега почва лека полела да лъсват нещата, не че преди това не са....
    кат питаха тая "партия" 'какво ще правите ако на следващите изобори са сходни резултати?' 'нека изчакаме да видим и тогава'. значи тогава някакси неможело, пък сега може. ааа или средстват преди април не са били налични....яяяснооо....
    пардон

  10. 10 Профил на Чърчил
    Чърчил
    Рейтинг: 1160 Неутрално

    След десет годишно управление ГЕРБ създадоха усещането ,че провеждане на конкурс за регулаторните органи е мръсна дума.Политически назначения напълниха тези органи с "калинки" ,чиято некомпетентност пък се оказа сериозна заплаха за чуждестранните инвеститори.

    ЗАВИСТТА ТРЯБВА ДА Я ЗАСЛУЖИШ.СЪЖАЛЕНИЕ ПОЛУЧАВАШ БЕЗПЛАТНО
  11. 11 Профил на diq55699032
    diq55699032
    Рейтинг: 1528 Неутрално

    Еми, които и да са назначенията, щом не са от кръжеца Капитал викаме, яе са на ДПС.

    Отработено.

    Гарантирано от 'лидера'

    09 Jun '20 — Радев: Смущаващо е, че Божков звучи по-убедително от неговите обвинители 13 May '19 — Tео Ушев: Президентът и жена му са чудовищно прости. 01 Sep '21 — Кирил Петков: С две ръце гласувам за президента Радев
  12. 12 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4384 Весело

    Ей такива, с подобни гръмки, помпозни имена като "Българския институт за правни инициативи", "Български кардиологичен институт" и много други, започващи с "Български" и някакъв "институт" звучат смешно, първите трябва да се прекръстят "Институт към Фондация „Америка за България“", а другите "Институт на "Чайкафарма"", но не...

    Старши подофицер Сава Геров, Първа пехотна софийска дивизия, герой, за когото се знае твърде малко... Вечна му памет!
  13. 13 Профил на silance
    silance
    Рейтинг: 341 Неутрално

    До коментар [#12] от "hamiltonf":

    Точно поради вида назначения и начина, по който се пробутват, сте абсолютно прав/а. И не се отнася само за "ерата" боко, а за повече от 75-годишна комунделска "традиция.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK