Има ли защита срещу идващата висока инфлация

Икономическите политики, базирани на социални помощи и по-високи доходи през бюджета, няма да решат проблема.

© Надежда Чипева, Капитал

Икономическите политики, базирани на социални помощи и по-високи доходи през бюджета, няма да решат проблема.



Добрата новина от вчера е, че България има най-голям годишен ръст от над 22% в търговията на дребно в целия ЕС, спрямо юни 2020 г.


Същевремнно инфлацията се ускорява, като само месечната инфлация през юли от 3% е по-висока от годишните норми през последните години.


За високата инфлация има натрупване и преплитане на няколко проинфлационни фактора.




Най-важният е очакваното икономическо възстановяване след срива на световната икономика от пандемията през 2020 г. Още от втората половина на миналата година започна ръст на цените на суровините и на някои основни доставки, както заради повишеното търсене, така и заради нарушените от пандемията вериги на доставки. Поскъпна рязко и морският траснпорт, като основнен канал за движение на стоки.


За България - отдавна страдаща от зависимостта си от нефт и газ - особено неблагоприятно е рязкото поскъпване с 50% на природния газ. Т.е основни компоненти в производството и дистрибуцията на произведениете у нас стоки - като суровини, енергия и транспорт - тласкат цените нагоре.


Вторият неблагоприятен проинфлационен фактор е поскъпването на долара спрямо еврото през последните месеци. Така относително поскъпва вносът на суровини и горива, които се търгуват в долари на световните пазари, а произведените стоки се продават в левове или евро - т.е вносната инфлация се пренася в крайните цени.


Третият проинфлационен фактор е именно силното вътрешно търсене, довело до най-големия ръст на търговията на дребно в ЕС.


Но вероятно най-важният фактор се дължи на т. нар. структурна инфлация. Тя се дължи на липсата на ефективни пазарни механизми, които да позволяват гъвкава реакция на промяна на цени и заплати в един сектор следствие на промяната им в друг сектор. Така например рязката промяна в цената на газа и електрическия ток вследствие на структурни проблеми в предлагането резултира в неконкурентоспособност на цялата ни индустрия спрямо вносители на същите стоки на вътрешния пазар или износители на трети пазари.


Тази структурна инфлация има преди всичко политически характер в отказа от реформи в ключови сектори на икономиката като:


- енергетика (доскоро с модела един купувач),


- здравеопазване (все още с модела един купувач - НЗОК),


- внос на нефт и газ (квазимонополи)


- обществени поръчки: строителство, транспорт, екология и др.


Всъщност целият вътрешен пазар е подчинен на целта за извличане на политическа рента от неефективност и така е с огромен потенциал за инфлация.


Затова икономическите политики, базирани на социални помощи и по-високи доходи през бюджета, няма да решат проблема с високата инфлация.


Фокусът следва да е:


- премахване на монополите и рентиерските модели в икономиката


- изграждането на транспортна, дигитална, енергийна, финансова и регулативна инфраструктура


- свързването на България с други енергийни пазари и внедряване на Смарт грид


- насърчаване на бързото внедряване на нови/ зелени технологии от бизнесите, които да намалят производствените разходи и намалят зависимостта от внос на горива


- електронно управление.


Само подобряването на пазарните механизми ще намали рисковете от висока инфлация в дългосрочен план.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (106)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Контрол на съзнанието
    Контрол на съзнанието
    Рейтинг: 370 Любопитно

    Единственото ни спасение е управлението на България да премине в ръцете на честни частници,като г-н Прокопиев,Стайков или Банев.🤡👍

    Много съм прост
  2. 2 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1585 Неутрално

    До коментар [#1] от "Контрол на съзнанието":

    Някои частници са по-честни от други частници.

    И/или по-малко лакоми.

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  3. 3 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 995 Неутрално

    “ Фокусът следва да е:”
    ——
    … един лист от гениални решения на инфлацията… хумористични повечето, кое повече, кое по-малко. Жалко че вече си имаме икономически гений… Кирчо Канука …за министър, иначе можеше да турим Женята. Ма два гения ша ни додат нанагорно.

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  4. 4 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 995 Неутрално

    До коментар [#1] от "Контрол на съзнанието":

    “ честни частници,като г-н Прокопиев,Стайков или Банев.”
    ——
    Защо пропускаш Божков?

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  5. 5 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 2939 Весело

    Спасението от инфлацията е хиперинфлацията !

    След нея винаги се режат нулите и връщат дребните монети ...

  6. 6 Профил на yordanovmg
    yordanovmg
    Рейтинг: 486 Весело

    През юли отчетоха 3% инфлация спрямо юли миналата година. Това наистина ли е месечна инфлация?

  7. 7 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2224 Неутрално



    ЕЦБ през последното десетилетие водиха жестока борба да докарат таз висока инфлация.

    Накрая успяха.

  8. 8 Профил на Контрол на съзнанието
    Контрол на съзнанието
    Рейтинг: 370 Любопитно

    До коментар [#1] от "Контрол на съзнанието":“ честни частници,като г-н Прокопиев,Стайков или Банев.”——Защо пропускаш Божков?
    —цитат от коментар 4 на Gretel


    Защото г-н Божков е мъченик и изгнанник.А и спонсорира некои протести.🐪👍

    Много съм прост
  9. 9 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 1325 Неутрално

    Срещу кризите винаги защитата е само една, да се махнат от власт комунистите.
    Интересното е че по време на ББ "анализаторите" на сайта не пишеха нищо за никаква инфлация...
    Дойдоха "знаещите и можещите" на власт (комунистите от БКП и ДБ) и веднага започнаха кризите.

    ДБ=БКП
  10. 10 Профил на gr52
    gr52
    Рейтинг: 799 Неутрално

    "Добрата новина от вчера е, че България има най-голям годишен ръст от над 22% в търговията на дребно в целия ЕС, спрямо юни 2020 г. Същевременно инфлацията се ускорява, като само месечната инфлация през юли от 3% е по-висока от годишните норми през последните години. За високата инфлация има натрупване и преплитане на няколко проинфлационни фактора."

    Ура! От 2012 реват руските, позитански и дайбългаристки тролове, че благодарение на ГЕРБ все сме на последно място! Дойдоха на власт метежниците и веднага се оказахме на първо! И по търговия на дребно, и по инфлация. Която ОПРЕДЕЛЕНО не е само 3% . А що се отнася до проинфлационните фактори... Всъщност само един е. И всички го знаят...

    Евгений, Евгений! Дано професор Методи Кънев не ти чете глупостите. Той е не само свръхинтелигентен, но и ИЗКЛЮЧИТЕЛНО ПОЧТЕН ЧОВЕК. Идол на поне три поколения икономисти...

    Какъвто ти никога няма да станеш...

  11. 11 Профил на gr52
    gr52
    Рейтинг: 799 Весело

    До коментар [#1] от "Контрол на съзнанието":“ честни частници, като г-н Прокопиев, Стайков или Банев.”——Защо пропускаш Божков?
    —цитат от коментар 4 на Gretel


    Щото е най-честният!

  12. 12
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  13. 13 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 1230 Неутрално

    "Има ли защита срещу идващата висока инфлация"
    .......
    Що ли се съмнява този аФтор в служебното правителство на резидента?

  14. 14 Профил на drill
    drill
    Рейтинг: 1031 Гневно

    До коментар [#9] от "Adolf Bojkikief":

    Нали затова днес Радев ще връчи втория мандат за да няма време Парламента да удобри актоализация на бюджета.
    И Радев и служебните да имат оправдание за некърността си !!!

  15. 15 Профил на Драгомир Дончев
    Драгомир Дончев
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Срещу кризите винаги защитата е само една, да се махнат от власт комунистите.Интересното е че по време на ББ "анализаторите" на сайта не пишеха нищо за никаква инфлация...Дойдоха "знаещите и можещите" на власт (комунистите от БКП и ДБ) и веднага започнаха кризите.
    —цитат от коментар 9 на Adolf Bojkikief


    Брачед, не че нещо ама ебаси тъпата опорка е това. Я обясни как в условия на валутен съвет който и да е на власт в България - било то герп комунистите или тея новите може да предизвика инфлация?

  16. 16 Профил на Darulio
    Darulio
    Рейтинг: 1093 Весело

    Талибаните на Боко рано-рано са се втурнали да обясняват как цял свят се бори с инфлация, понеже Джипко е паднал от власт. Умилително и напълно невярно, ама от талибан толкоз.

    "Една от най-долните привички на дребните души е да приписват своите низости и на другите." Оноре дьо Балзак, "Дядо Горио"
  17. 17 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4235 Неутрално

    Най добрата защита срещу инфлацията са тухлите 😂 Пари в имот са винаги най добрата дългосрочна инвестиция.

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  18. 18 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2197 Неутрално

    бля бля. Основната причина са натрупаните дисбаланси в световен мащаб още преди повече от 15 години. Единственото сигурно спасение от информацията е да харчиш всичко на момента

  19. 19 Профил на Драгомир Дончев
    Драгомир Дончев
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Най-добрата защита срещу инфлацията е едно разумно ниво на финансова и икономическа грамотност - нещо което видимо липсва навсякъде по света, но особено остро липсва в България.

  20. 20 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1506 Неутрално

    И колко е висока идващата инфлация? Какви са тия лайняни "статии" с две числа на кръст... Престанете да манипулирате

  21. 21 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3732 Неутрално

    До коментар [#9] от "Adolf Bojkikief":

    Комунистите от ФЕД и ЕЦБ продължават да печатат безконтролно пари. Това е основния фактор за долара вече инфлация.

  22. 22 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3732 Неутрално

    До коментар [#16] от "Darulio":

    Севда им е чела едно конско за слабите резултати. Сега наваксват.

  23. 23
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  24. 24 Профил на clarkv622
    clarkv622
    Рейтинг: 1036 Неутрално

    ЕЦБ през последното десетилетие водиха жестока борба да докарат таз висока инфлация.Накрая успяха.
    —цитат от коментар 7 на Нинов

    ===
    Минало свършено.
    Кажи сега, според теб, ще се опитват ли да я овладеят или ще я оставят да си се развива и разгръща на воля.

    До коментар [#7] от "Нинов":

    България е на 111 място по свобода на словото. Ако дневник се откаже от грантовете ще се изкачим до 110
  25. 25 Профил на svetlio26
    svetlio26
    Рейтинг: 329 Неутрално

    До коментар [#7] от "Нинов":

    Тц. Борбъть започна Бен Шалом с хеликоптер на име Bernanke. ЕЦБ-то от там вИдеха ноу хау-то

    Поздрав

  26. 26 Профил на clarkv622
    clarkv622
    Рейтинг: 1036 Неутрално

    Най-добрата защита срещу инфлацията е едно разумно ниво на финансова и икономическа грамотност - нещо което видимо липсва навсякъде по света, но особено остро липсва в България.
    —цитат от коментар 19 на Драгомир Дончев

    ====
    Особено в България, да. Можеш да сравниш нивата на задлъжнялост на българите с някои други граждани от страни на запад.
    Можеш също да сравниш спестяванията (ако можеш да сравняваш положителни с отрицателни цифри)

    България е на 111 място по свобода на словото. Ако дневник се откаже от грантовете ще се изкачим до 110
  27. 27 Профил на Драгомир Дончев
    Драгомир Дончев
    Рейтинг: 213 Неутрално

    [quote#24:"clarkv622"][/quote]

    ФЕД за сега единствено обявиха, че обмислят да ограничат помпането на ликвидност до края на годината, но няма нищо твърдо и конкретно в тази насока. Лихвите обаче твърдо остават нулеви за неопределено време, което означава, че от тяхна гледна точка инфлацията не е проблем. Или просто смятат, че ако предприемат някакви наистина сериозно стъпки за ограничаването й вредните странични ефекти ще са толкова сериозни, че предпочитат да я оставят без контрол, макар и да надхвърля желания според тях таргет от 2% годишно.
    При ЕЦБ е по-сложно, но като цяло еврозоната не е кой знае колко по-добро състояние - всъщност ние сме в условия на негативни лихви още отпреди пандемията и шансовете за драстични мерки срещу инфлацията са дори още по-ниски отколкото при американците...

  28. 28 Профил на Драгомир Дончев
    Драгомир Дончев
    Рейтинг: 213 Неутрално

    [quote#26:"clarkv622"][/quote]

    Отлично сравнявам, благодаря. Интересно защо смяташ, че тези данни са пряк резултат от едва ли не световно високото равнище на финансова и икономическа грамотност на средностатистическия българин.

  29. 29 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2790 Неутрално

    До коментар [#7] от "Нинов":

    А, точно.

  30. 30 Профил на irobot
    irobot
    Рейтинг: 581 Неутрално

    До коментар [#9] от "Adolf Bojkikief":

    Точно защото правителството спира едни кранчета към кухи фирми и така реално вади пари от обращение, се получава инфлация :-) От такива неща ефектът е дефлационен, а нетната инфлация се получава от много по-силни външни фактори, извън контрола на което и да е правителство.

  31. 31 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1483 Неутрално

    Инфлацията е средство за контрол на бедния народ. Целта е да му се източи мазнинката, която може би е успял някак си да натрупа, за да няма опасност да забогатее и да не робува на олигарсите.

    мурзилка
  32. 32 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2790 Весело

    До коментар [#8] от "Контрол на съзнанието":

    Да, спонсорира протестите срещу Орешарски 2013-та. Наеха го Борисов и Горанов срещу 700 милиона.

  33. 33 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2224 Неутрално

    До коментар [#24] от "clarkv622":

    ЕЦБ не може да си позволи да вдигне лихвите дори с един (1) процентпункт, защото зомби-фирми (половината от всички в Европа) и зомби-държави като Италия моментално ще фалират.

    Ще карат така още две десетилетия, докато занулят кредитите на длъжниците и обезценят спестяванията по влогове.

  34. 34
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  35. 35 Профил на unbiased
    unbiased
    Рейтинг: 391 Неутрално

    Хубава статия, но грешни числа. Месечната инфлация през юли е 0.8%, а не 3%. Годишната е 3%

  36. 36 Профил на Alarmstufe Rot
    Alarmstufe Rot
    Рейтинг: 4448 Неутрално

    До коментар [#1] от "Контрол на съзнанието":Някои частници са по-честни от други частници.И/или по-малко лакоми.
    —цитат от коментар 2 на Боби Колев


    Да, изброените по-горе са известни с това, че са от най-нелакомите.

    Няма да отговарям на всяка идиотщина на подполковник Грънчаров
  37. 37 Профил на Mladen Stefanov
    Mladen Stefanov
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Интересно от къде и какво е този 22% ръст. Май от кредити за закупуване на жилища и по високите цени.

  38. 38 Профил на Драгомир Дончев
    Драгомир Дончев
    Рейтинг: 213 Неутрално

    До коментар [#35] от "unbiased":

    Директно от сайта на НСИ: " Индексът на потребителските цени за юли 2021 г. спрямо юни 2021 г. е 100.8%, т.е. месечната инфлация е 0.8%. Инфлацията от началото на годината (юли 2021 г. спрямо декември 2020 г.) е 2.3%, а годишната инфлация за юли 2021 г. спрямо юли 2020 г. е 3.0%"

  39. 39 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2745 Неутрално

    До коментар [#4] от "Gretel":

    "... Защо пропускаш Божков? ..."!

    Ама в комплект с Горанов ли? :)))

    Бивш tww09306483.
  40. 40 Профил на svetlio26
    svetlio26
    Рейтинг: 329 Неутрално

    До коментар [#33] от "Нинов":

    Колега Нинов,

    Две десетилетия са много вода време…
    За туй време длъжниците магат да избият на петък тринайсет кредиторите си или бедняците Les Misérables да резнат с Guillotine зелките на аристокрацията.

    Та значи въпросът ми е относно какъв сос за спагети препоръчвате. Да опитаме и Ние:)

    Поздрав

  41. 41 Профил на bistr
    bistr
    Рейтинг: 104 Неутрално

    До коментар [#33] от "Нинов":

    да, за съжаление наистина май натам върви. И по телевизията неотдавна гледах един наш успешен икономист, сигурно и вие сте го видяли, който даже каза нещо в смисъл, че не иска да плаши народа, но инфлацията е страшна...
    2. А нека днес похвалиме Дневник, че все пак в тази жестока политическа битка отвреме навреме допуска и по-професионални, и по-важни за хората материали - отколкото онези 2 пасквила на Ал. Андреев и другия от Дойче Веле оня ден, за двойния агент Киро Петков. ПОдбно статийки ги оставете за жултата преса а тук давайте повече простор на такива икономически материали, че да видиме как да се спасиме от поредната икономическа криза и инфлация

  42. 42 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2224 Неутрално

    До коментар [#40] от "svetlio26":

    Великобритания го е правила този номер през 1950-60-те години, изчиствайки се от задължения.

    За народеца е доста трудно да проумее (вдене) как се отравява разликата в лихвите от едни там пет процентни пункта.

    Народецът скача на барикадите за други неща.
    Интригите около Левски и ЦСКА са къде-къде по-важни събития.

  43. 43 Профил на georgievb
    georgievb
    Рейтинг: 1357 Неутрално

    Ами то това и е номера на този тип икономика, в която съществуваме. Трябва да има инфлация, за да се изгорят спестяванията и натрупванията, така хем се увеличава потреблението, хем биологичните единици се потят по-здраво от сутрин до мрак.
    Съвременната икономика е на принципа на хамстера, който върти колелото като тича - ако няма инфлация (натрупал е мазнинки и не е гладен), хамстера не тича и системата почва да се забавя, а като му постопиш тлъстинките, той почва хем да тича повече, хем да яде повече. Това е----от сутрин до мрак и пак, и пак и пак...
    Не казвам, че е грешно, смятам, че системата си работи, просто досега хамстера не му бяха топили мазнинките с отрицателни лихви в банките и ми е интересно как ще протече експеримента.

  44. 44 Профил на enter_k
    enter_k
    Рейтинг: 1635 Неутрално

    До коментар [#16] от "Darulio":

    То или ще инфлация или влизане в еврозоната с 200 :)
    За второто не прочетохме и дума.
    Явно Тиквата си е обърнал авоарите в $.

  45. 45 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 1230 Неутрално

    До коментар [#16] от "Darulio":Севда им е чела едно конско за слабите резултати. Сега наваксват.
    —цитат от коментар 22 на Vlado Nikolov


    Защо Севда трябва да ни чете за слабите резултати на служебното на резидента?
    И вие ги виждате, ама преписвате опорките на Кутев!

  46. 46 Профил на bnc59488372
    bnc59488372
    Рейтинг: 646 Неутрално

    До коментар [#21] от "Vlado Nikolov":

    собствениците на фед и т.нар ецб са едни и същи.както вече може би сте забелязали от година и половина насам ,чрез искуствено създадения вирус ковиде започна разграждането на консуматорското общество .за целтта всички трябва доста да обеднеят, вижте и т.нар мерки срешу ковиде ,абсолютно безмисленни и котрапродуктивни от санитарна гледна точка, но казващи много от икономическа гледна точка - до вчера ви казваха харчете ,потребявайте ,пътувайте ,сега ви казват останате си в къщи. тотална смяна на парадигмата представяна на планктона като загриженост за здравето му .ХА ХА Х А И СТАДОТО КЛЪВНА.ИНТЕРЕСТНОТО ТЕПЪРВА ПРЕДСТОИ

  47. 47 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 1541 Неутрално

    През юли отчетоха 3% инфлация спрямо юли миналата година. Това наистина ли е месечна инфлация?
    —цитат от коментар 6 на yordanovmg


    Вчера заредих бензин за 2,09 лв, при цена от преди 2 години 2,40 лв. А месечните ми разходи за храна не са се променили или поне не забележимо. Та ми се струва, много хора не са наясно, какво е инфлация и яде ли се, пие ли се 🤣🤣🤣🤣

  48. 48 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 1541 Неутрално

    Интересно от къде и какво е този 22% ръст. Май от кредити за закупуване на жилища и по високите цени.
    —цитат от коментар 37 на Mladen Stefanov


    Явно има 22% ръст на идиотите, как да си обясниш иначе 21-те % подкрепа за СлавитУ 🤣🤣🤣🤣🤣

  49. 49 Профил на Драгомир Дончев
    Драгомир Дончев
    Рейтинг: 213 Неутрално

    [quote#47:"Гражданин"][/quote]

    Я моля те ми покажи на картата къде е тоя бензин за 2.09...
    https://bg.fuelo.net/

  50. 50 Профил на kkl38598034
    kkl38598034
    Рейтинг: 103 Неутрално

    Пълни глупости са изписани в тая статия. Ако е висока инфлацията и ръстежа е крайно време да се вдигнат данъците значително и да се вкарат парите в инфраструктура - ядрената централа чака инвеститор от десетилетия, дейта центрове, университети, нов курортен град като санторини че слънчака остаря доста.

  51. 51 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 1541 Неутрално

    [quote#47:"Гражданин"]
    —цитат от коментар 49 на Драгомир Дончев
    Я моля те ми покажи на картата къде е тоя бензин за 2.09...https://bg.fuelo.net/ [/quote]

    От локална бензиностанция. Няма да давам адрес близо до моя, сори! Но ще ти дам един линк. Бензиностанция си потърси сам, във всеки квартал има евтини:

    https://bg.fuelo.net/fuel/type/gasoline/year?lang=bg

    Е, ако снасяш на големите, там си на 2,30 лв 😉
    Което пак е по-евтино от преди 2 години 😊

  52. 52 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 1541 Неутрално

    [quote#47:"Гражданин"]
    —цитат от коментар 49 на Драгомир Дончев
    Я моля те ми покажи на картата къде е тоя бензин за 2.09...https://bg.fuelo.net/ [/quote]

    Ето ти една и на картата още по-ниска цена:

    https://bg.fuelo.net/gasstation/id/54778?lang=bg

    А95 2,07лв
    Дизел 2,00лв

  53. 53 Профил на Драгомир Дончев
    Драгомир Дончев
    Рейтинг: 213 Весело

    [quote#52:"Гражданин"][/quote]

    Е баш до София няма да ида само за да заредя бензин :)))

  54. 54 Профил на mso011053684
    mso011053684
    Рейтинг: 1210 Любопитно

    До коментар [#24] от "clarkv622":

    Защо смяташ, че ще искат да я овладяват?

  55. 55 Профил на scott
    scott
    Рейтинг: 793 Неутрално

    ИМА ЗАЩИТА. И ТЯ Е ДА НЕ КУПУВАШ!

  56. 56 Профил на bnc59488372
    bnc59488372
    Рейтинг: 646 Неутрално

    До коментар [#33] от "Нинов":

    СЛЕД 02. 20 ИМАМЕ УСКОРЯВАНЕ НА ВСИчКИ ПРОЦЕСИ ,ОСВЕН ТОВА СЕ ВИДЯ ,чЕ ВСИчКИ ДЪРЖАВИ СА "ЗОМБИ" ВЯРНО Е ВСЕ ПАК чЕ ТАКИВА КАТО ИТАЛИЯ И ГЪРЦИЯ СА ПО"ЗОМБИ" ОТ ДРУГИТЕ,НЕ СЛУчАЙНО ПАНДЕМИЯТА ТРЪГНА ОТ ИТАЛИЯ И НАЙ АБСУРДНИТЕ И БРУТАЛНО "МЕРКИ" БЯХА В ТЕЗИ ДВЕ ТЕРИТОРИИ. ГЕРМАНИЯ НАПРИМЕР Е ОТГОВОРНИК НА КОНЦЛАГЕРА ЕС И ИМА ОПРЕДЕЛЕНИ ПРИВИЛЕГИИ.

  57. 57 Профил на wre501051215
    wre501051215
    Рейтинг: 3033 Весело

    До коментар [#22] от "Vlado Nikolov":

    Аз за Севда не знам,но се пуфв какви са тези статии за инфлации и проблеми при Народно-Демократичната Власть!?Как може?!Всичко е супер,хората са щастливи,особено,когато влязат в магазин,и установят,че цените при Радев и Добрите Олигарси са паднали,горивата също,тока е безумно евтин и е все от Другара Прокопиев,'сичко е 6!

  58. 58 Профил на clarkv622
    clarkv622
    Рейтинг: 1036 Неутрално

    [quote#26:"clarkv622"]
    —цитат от коментар 28 на Драгомир Дончев
    Отлично сравнявам, благодаря. Интересно защо смяташ, че тези данни са пряк резултат от едва ли не световно високото равнище на финансова и икономическа грамотност на средностатистическия българин. [/quote]
    ===
    Не смятам, че имат имат финансова грамотност на световно равнище. Смятам, че имат здрав разум, което е достатъчно "добра защита срещу инфлацията".
    Неприятно е, когато куцо и сакато избива комплекси на гърба на "средностатистическия българин", дори и когато той, българина, се държи адекватно, без значение дали това идва като резултат от някаква грамотност или здрав разум. Пък и в края на краищата финансовата, а и всяка друга грамотност, стъпват върху здравия разум нали.

    България е на 111 място по свобода на словото. Ако дневник се откаже от грантовете ще се изкачим до 110
  59. 59 Профил на mso011053684
    mso011053684
    Рейтинг: 1210 Неутрално

    До коментар [#58] от "clarkv622":

    Здрав разум?!?

    Масовият човек независимо къде се намира се харектеризира с пълната липса на здрав разум. Ако имаше такъв нямаше да изглежда чисто физически по този начин. Никой не може да ме убеди че хора които са занемарили собственото си здраве до ниво да са хронично болни притежават какъвто и да е здрав разум...

  60. 60 Профил на clarkv622
    clarkv622
    Рейтинг: 1036 Неутрално

    До коментар [#24] от "clarkv622":ЕЦБ не може да си позволи да вдигне лихвите дори с един (1) процентпункт, защото зомби-фирми (половината от всички в Европа) и зомби-държави като Италия моментално ще фалират.Ще карат така още две десетилетия, докато занулят кредитите на длъжниците и обезценят спестяванията по влогове.
    —цитат от коментар 33 на Нинов


    Това казват и други специалисти.
    Ако не бъркам, глобална задължнялост към глобален продукт е 4/1
    При лихва от 3% е необходимо глобалния продукт да нараства с 12 % годишно, за да се справи с плащанията по лихвите. За главниците изобщо не става дума.

    До коментар [#33] от "Нинов":

    България е на 111 място по свобода на словото. Ако дневник се откаже от грантовете ще се изкачим до 110
  61. 61 Профил на Quo Vadis?
    Quo Vadis?
    Рейтинг: 1076 Весело

    До коментар [#34] от "gr52":

    Севде успокой се и ти като шеф ти може да вдигнеш кръвното

  62. 62 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 2169 Неутрално

    Питай Байдън и Уши най-напред, после ще те срещна с неколко батки бизнесменчета за доизясняване на позициите.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  63. 63 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 2169 Неутрално

    ИМА ЗАЩИТА. И ТЯ Е ДА НЕ КУПУВАШ!
    —цитат от коментар 55 на scott


    Така пестиш и от тоалетна хартия.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  64. 64 Профил на kkl38598034
    kkl38598034
    Рейтинг: 103 Неутрално

    До коментар [#24] от "clarkv622":ЕЦБ не може да си позволи да вдигне лихвите дори с един (1) процентпункт, защото зомби-фирми (половината от всички в Европа) и зомби-държави като Италия моментално ще фалират.Ще карат така още две десетилетия, докато занулят кредитите на длъжниците и обезценят спестяванията по влогове.
    —цитат от коментар 33 на Нинов


    Глупости. Кредитите само се увеличават, никога не са намалявали. Те ако наиситна зануляваха кредитите щеше да е приказка в момента. Ама дълга ръсте с много повече от ръста. За всяко евро дълг в момента "купуват" 80 цента ръст. Няма измъкване, ако намалят дълг/БВП - катастрофа, ако продължат да трупат дълг - накрая банките и и държавите ще притежаат всичко (от името на народа уж).

  65. 65 Профил на spalding
    spalding
    Рейтинг: 314 Неутрално

    Хубаво започва материала, с конкретика. Факт е, усеща се високата инфлация, но препоръките накрая ме изумиха - общи приказки за дългосрочни мерки, а в момента проблема е съвсем друг - значителният ръст в показателя за много кратко време. За това, обаче, са нужни краткосрочни мерки, каквито аз не прочетох.
    Друг е въпроса и в настоящите условия доколко ние можем да се предпазим от прекалено висока инфлация....
    Не видях и също мнението на автора за друго - в какъв период от време напред смята, че може да се задържи тази тенденция, което е ключа за това какви мерки са необходими.

  66. 66 Профил на kvasimodo
    kvasimodo
    Рейтинг: 1775 Неутрално

    "България има най-голям годишен ръст от над 22% в търговията на дребно в целия ЕС, спрямо юни 2020 г."
    През по-голямата част от този период управляваха тези дето сега са най-лошите. Що така? Нещо не се връзва с опорките дето ни ги пробутват новите политици.

    "Което беше порок стана обичай" - Сенека
  67. 67 Профил на clarkv622
    clarkv622
    Рейтинг: 1036 Неутрално

    Кредитите само се увеличават, никога не са намалявали.
    —цитат от коментар 64 на kkl38598034

    ===
    При висока инфлация и ниски лихви кредитите могат и да растат в абсолютен размер, но в номинален намаляват.
    Цените на продукта който продавам растът с 10 % годишно (примерно), но, ценана на дълга си стои на едно място (ако няма значимо увеличение на лихвените %). Сметката е елементарна.

    България е на 111 място по свобода на словото. Ако дневник се откаже от грантовете ще се изкачим до 110
  68. 68 Профил на mso011053684
    mso011053684
    Рейтинг: 1210 Неутрално

    Моето мнение е, че никой нищо няма да предприеме за регулира е на инфлацията.
    Пътя по който се движи световното икономическо развитие първо беше изпробван тестово в Япония и след това го приложиха в САЩ и ЕС и свързаните с тях развити икономики.

    Не виждам някой да е решил да променя посоката...

  69. 69 Профил на bnc59488372
    bnc59488372
    Рейтинг: 646 Неутрално

    До коментар [#31] от "Маршалов":

    това ,което сме преживели 90 те години в българия ,сега ще го приложат в световен план

  70. 70 Профил на dggm
    dggm
    Рейтинг: 504 Неутрално

    До коментар [#33] от "Нинов":

    Разбирам негативизмът ви по отношение на Италия, но знаете какво е Сицилия. Не съм съгласен че Италия като цяло е зомби държава, по скоро има изключително тежък воденичен камък на врата си заедно с другите си проблеми.

    Всичко стана и ще става все по политическо и накрая няма да е икономическа, а социална и политическа криза. Думата Пазар се изпразни от съдържание, държавите са го изкривили до неузнаваемост.

    Силно съм притеснен и не знам какво следва. Земеделската земя е до небесата.

  71. 71 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2224 Неутрално

    До коментар [#64] от "kkl38598034":

    Кредитите растят (номинална стойност), но им пада реалната стойност.

    Едно днешно евро след 20 години ще се равнява на две евро. Тоест сегашните кредитите ще се обезстойностят на половина, ако лихвите останат непроменени.

  72. 72 Профил на everlast666
    everlast666
    Рейтинг: 1373 Неутрално

    В статията доФтора по икономика носи вода от 9 кладенеца да обяснява инфлацията, само не спомена основната причина - централните банки (ФЕД, ЕЦБ, Б нa А, Б нa Я и т.н.) в продължение на 12 години ИЗКУСТВЕНО държат лихвите на 0% и помпят месечно милиарди в икономиките си (Quantitative easing - финансови улеснения)!!

    Увеличаването на паричния обем.в резултат на което и на цените по дефиниция е инфлация.
    Тук дори не включвам ефекта от нулевите лихви, които стимулират търговските банки да дават (създават при fractional reserve lending) повече кредити които допълнително увеличават паричния обем.

    Защо тогава чак сега се усеща инфлацията?

    Защото преди година и половина превключиха на 2-ра скорост - държат хората затворени и ни дават пари да си харчим!!
    Т.е. освен постоянното увеличаване на паричния обем от 12 години, сега вече и се намалява продукцията на блага в световен мащаб - гарантирано вдигане на цената на единица продукция.

    Кой има полза от това?
    Политиците - харчат си безконтролно и масите са им благодарни, съответно дълговете им поевтиняват с валутата.
    Елитите и богатите - те притежават твърди активи - имоти, компании, произведения на изкуството - които поскъпват, а заемите с които са закупени поевтиняват!!

    Кои губят тогава?
    Обикновените работещи и бедните - спестяванията, пенсиите и заплатите им се обезценяват, а разходите растат главоломно.

  73. 73 Профил на mso011053684
    mso011053684
    Рейтинг: 1210 Неутрално

    До коментар [#67] от "clarkv622":


    До коментар [#71] от "Нинов":

    Не сте прави, нивото на задлъжнялост спрямо нивото на вътрешен продукт или на активи/приходи се увеличава.
    Няма значение конкретната стойност процента на дълговете се увеличава на макрониво дълг към БВП постоянно расте глобално и за всяка държава по отделно с някой единични изключения и на микрониво дългът на домакинствата към доходите им или към активите им също расте отново с някой малки изключения...

  74. 74 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7308 Неутрално

    До коментар [#4] от "Gretel":

    Ами Пеевски и Златев. Те са от най-честните, пък и приятели на Борисов.

  75. 75 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2224 Неутрално

    До коментар [#73] от "mso011053684":

    Общият дълг расте, защото постоянно се теглят нови и нови кредити.
    Това обаче не променя факта, че стоте евро днес след 20 год ще имат днешна стойност от 50 евро, тоест няма файда да ги връщаш днес, а да ги оставиш да овехтеят.

  76. 76 Профил на mso011053684
    mso011053684
    Рейтинг: 1210 Неутрално

    До коментар [#75] от "Нинов":

    С оглед на контекстта на дискусията бъдещата стойност на парите и управлението на кредитите са без значение при положение, че крайният резултат е увеличаване на задлъжнялостта.

    Това е което коментираме, може прекрасно да използваш посочените инструменти но щом в крайна сметка днес си с 10% по висок дълг спрямо днешните ти приходи и активи резултата е точно такъв, дългът ти се е увеличил.

  77. 77 Профил на kkl38598034
    kkl38598034
    Рейтинг: 103 Неутрално

    До коментар [#64] от "kkl38598034":Кредитите растят (номинална стойност), но им пада реалната стойност.Едно днешно евро след 20 години ще се равнява на две евро. Тоест сегашните кредитите ще се обезстойностят на половина, ако лихвите останат непроменени.
    —цитат от коментар 71 на Нинов


    Няма такова нещо Нинов, това е много важно да го разбереш. Дълга като расте брутално като пропорция от БВП, както и в пропорция от средни доходи и по какъвто друг начин го вземеш https://www.robert-schuman.eu/en/european-issues/0289-labour-costs-and-crisis-management-in-the-euro-zone-a-reinterpretation-of-divergences-in

    Частния дълг също е рекорден по пропорция https://tradingeconomics.com/united-states/private-debt-to-gdp #:~:text=Private Debt to GDP in the United States is expected,according to our econometric models.
    https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-datasets/-/tipspd20&lang=en

    Няма никакво намаляване в реална стойност още по-малко в номинална. Колкото повече дълг вземат толкова повече подържат неконкурентноспособни бизнеси и дългосрочно намаляват перспективите. А самата инфлация няма как се случи без някой да издаде дълг и "да поеме риск". Ама вее няма накъде.

  78. 78 Профил на everlast666
    everlast666
    Рейтинг: 1373 Неутрално

    Това обаче не променя факта, че стоте евро днес след 20 год ще имат днешна стойност от 50 евро, тоест няма файда да ги връщаш днес, а да ги оставиш да овехтеят.
    —цитат от коментар 75 на Нинов


    Това е така само в сегашната НЕНОРМАЛНА ситуация на нулеви лихви!

    Ако централните банки не държаха лихвите ИЗКУСТВЕНО на 0%, то всеки кредитор би ти искал лихвен процент НАД очакваната инфлация за периода, т.е. дълга ти от 100 евро ще се обезцени наполовина след примерно 20 години, но кредитора ще си сметне лихви при които ще платиш и спада и печалба за него отгоре.

    Не знам за какво спорите двамата, просто отбелязвам, че това което казваш важи само за ситуацията в която ни поставиха политиците и централните банкери в момента, което пък е близка до импаса който някой ни направи '97-ма година по времето на Виденов.

  79. 79 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 995 Неутрално

    До коментар [#39] от "Petleshev":
    До коментар [#74] от "Роси":

    “ Ами Пеевски и Златев. Те са от най-честните, пък и приятели на Борисов.”
    ——
    Никакви пропуски и изключения! Щом са богати, няма начин да не са честни. Ша напрайм един списък на сички, барабар с приятелите им и ади да на спасяват директно, че ку чакаме на политическите им кукли или парцалените им кономисти, змрехме си прави. И който са кандърми — до стената… по списъка

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  80. 80 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2224 Неутрално

    До коментар [#77] от "kkl38598034":

    В момента дългът не расте заради лихвите, а заради нови кредити.

    ФРГ например от години се финансира на отрицателни лихви, тоест кредиторът си плаща да му ползват парите.
    Големите германски компании и те се финансират на отрицателни лихви.
    Италия и Гърция вместо на 10% се финансират на 1% лихва.

  81. 81 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2224 Неутрално

    До коментар [#78] от "everlast666":

    Аз нищо не споря.
    Казвам, че в сегашната ситуация сто днешни евро, ще се обезценят наполовина след 20 год.
    За тинейджърите това е нормалната ситуация, защото те друго не познават. Както младите казахстапци не знаят друг освен Назърбаев, белорусите - Лукашенко, руснаците - Путин, а германците - Меркел.

  82. 82 Профил на mso011053684
    mso011053684
    Рейтинг: 1210 Неутрално

    До коментар [#81] от "Нинов":

    Което е без значение, защото в настоящата ситуация дългът ти днес е 50% от приходите ти, а след 20 години ще е 120% от приходите ти. Тоест колкото и да са се обезценили днешните задължения дългът расте и то здраво.

  83. 83 Профил на bobyb
    bobyb
    Рейтинг: 801 Неутрално

    До коментар [#81] от "Нинов":Което е без значение, защото в настоящата ситуация дългът ти днес е 50% от приходите ти, а след 20 години ще е 120% от приходите ти. Тоест колкото и да са се обезценили днешните задължения дългът расте и то здраво.
    —цитат от коментар 82 на mso011053684


    По-скоро обратното, държавите масово са с 120% дълг, идеята е след 20 години да стане 50%. :)

  84. 84 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2224 Неутрално

    До коментар [#82] от "mso011053684":

    Дългът расте, защото всяка секунда се теглят нови кредити.

    Досегашният дълг обаче се обезценява, поради нулеви и ортицателни лихви.

    Същата работа като при бълг. кредитни милионери, само дето периодът от един (1) месец в българския казус се разтегля във времето на 20 години в европейския казус... да не бие на очи.

  85. 85 Профил на svetlio26
    svetlio26
    Рейтинг: 329 Неутрално

    До коментар [#83] от "bobyb":


    Баце,

    Примера с дълговете на държавите който давате поне го подкрепяйте с факти. Ей го де веднага помагам с Япония и тяхното “Lost Decades” или познато още кът Lost 20 years Interst Rates падат като камъните от небето :) та чак капка ми капна на сърцето:)

    Поздрав

  86. 86 Профил на everlast666
    everlast666
    Рейтинг: 1373 Неутрално

    Казвам, че в сегашната ситуация сто днешни евро, ще се обезценят наполовина след 20 год.
    —цитат от коментар 81 на Нинов


    Дори по-бързо и при официалната инфлация (CPI) от около 5% която се очертава за тази година, ако се запази, ще се обезценят наполовина за 14 години.

    Както обаче много хора забелязват официалната инфлация не отчита обезценяването на голяма част от дохода на хората, примерно цената на покрив над главата (цените на имотите), спестяване и инвестиране, някои версии на CPI не включват и енергия и храна дори (core CPI, което се ползва от FED).
    Та като се отчете, че имотите на много места се качиха с 10-20% за година, това много увеличава реалната инфлация която плащаме - примерно до 8-12% по моя преценка, което ще обезцени 100 евро на половина много по-бързо, под 10 години.

    Естествено много зависи как ще си променят политиката централните банки - за първи път постигат подобна инфлация при всичкото надуване последните 12 години.

    Дали ще решат да защитават валутите си, както президента на ФЕД Волкър през '80-те (малко вероятно)
    или ще печатат още повече и ще дават директно на тези които те решат, че губят от инфлацията (лошо)
    или ще увеличат данъци за да изтеглят част от изобилната парична маса (лошо за икономиката)
    или ще действат с мерки като контрол на цените (още по-лошо)
    и т.н.

  87. 87 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2224 Неутрално

    По-скоро обратното, държавите масово са с 120% дълг, идеята е след 20 години да стане 50%. :)
    —цитат от коментар 83 на bobyb


    Това може да стане само ако не се теглят нови кредити...четох някъде за Великобритния през 1950/60-те години.
    Ако прдължат да теглят всяка секунда нови кредити след 20 г. пак ще са на 120% (и дори поваче), но ще викат, че всичко е шест.... нема проблеми... всичко е под контрол.

  88. 88 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2224 Неутрално

    До коментар [#86] от "everlast666":

    Да, прав си!
    Обезценяването на половина ще се случи не след 20 г., а след 15 г.... дори след 10 г. може да стане

  89. 89 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 995 Неутрално

    До коментар [#81] от "Нинов":

    “ сто днешни евро, ще се обезценят наполовина след 20 год.”
    ——
    Т.е. предсказваш годишна инфлация от грубо 3.5%? ( =(ln 2)/20 )… при нулев ръст. …

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  90. 90 Профил на mso011053684
    mso011053684
    Рейтинг: 1210 Неутрално

    До коментар [#83] от "bobyb":

    Не зная за каква идея пишеш, но наличните данни сочат точно обратното, сегашните равнища на задлъжнялост не намалят, а напротив увеличават се. Причините водещи до това не са отстранени, а са действащи и даже не се коментира промяна.

    Та идеята, която излягаш няма никакви реални приложения.

  91. 91 Профил на mso011053684
    mso011053684
    Рейтинг: 1210 Неутрално

    До коментар [#84] от "Нинов":

    Едва ли, по скоро държавите си спретнаха една Понци схема, погасяват стар дълг плюс лихвите по него с нов дълг също с лихви.
    Старият дълг не зная колко се обезценява при положение, че се обслужва единствено и само от нов дълг. Можеш да обезценяваш стар дълг ако имаш реален икономически цикъл. Посочи коя е тази развита държава при която правителството иземва част от БВП през данъци и с тези средства погасява въпросният стар дълг и лихвите по него. Минаха на Понци схема, генерират нов дълг, с който погасяват стария.

    Това обезмисля всякакви опити за мислене през икономическите принципи, те просто не прилагат такива в дейсността си.

    Ти даде и прекрасният пример, кредитоиздателите финансирсщи Германия го правят при отрицателни за тях лихви, чисто икономически това няма как да е вярно и доказва, че въобще не става дума вече за икономика.

    От там цялата идея да мислим в подобни категории се обезмисля.

    Япония е прекрасен пример, който използваха първо, при Япония тази схема я изпробваха за пръв път. Евтини и масови кредити, надуване на балони, спукване на балона, висока задлъжнялост, която се увеличава и увеличава. Разгледай частният случай на Япония и ще видиш, че е без значение обезценката на дълга във времето...

  92. 92 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2224 Неутрално

    До коментар [#91] от "mso011053684":

    ФРГ от години емитира нов дълг на отрицателни лихви.
    Теглят сто евро днес. Връщат 95 след десет години без да плащат каквито и да е лихви.
    По този начин задлъжнялостта на държавата падна от 80% БВП на около 50% за едно десетилетие.
    От лихви са спестени стотици милиарди евро, в сравнение с предишни периоди.
    Дори Майка България влезе в клуба на тарикатите с лихви близо до нулата.

  93. 93 Профил на mso011053684
    mso011053684
    Рейтинг: 1210 Неутрално

    До коментар [#92] от "Нинов":

    Да де, нали това си пишем. Пълна липса на икономическа логика. Купуващите този дълг на Германия технически губят средства и продължават да го правят. На книга Германия намаля дълга си, само където сега ще покрие като гарант едни новоеметирини еврооблигации...в крайна сметка като погледнеш общото ниво на дълг глобално към ниво на БВП глобално дълга постоянно расте, както написах с няколко изключения като отделни държави но общият дълг расте. На ниво микро е същата работа общият дълг спрямо приходи/активи расте с изключение на единия процент свръх богати при който не е така, но те са изключението...

    Лихвите за дълг близо до нулата при липса на икономическа връзка са едно празно кухо нещо. Технически лихвата е цената на парите. На практика пари няма от десетилетия, има валути и то ФИАТ валути. Хипотетично ако Германия не емитира облигации в евро , а в злато например физическо, според теб дали ще се финансира при условия на отрицателна доходност или ще трябва да плаща премия за привлеченото?

    От там се опитвам да изложа и тезата, че това каква е стойността на 100 евро днес и каква ще е след Х години е грубо казано безпредметно да го мислим.

  94. 94 Профил на efg05376884
    efg05376884
    Рейтинг: 230 Неутрално

    До коментар [#72] от "everlast666":
    Прав си, но ръстът на търсенето - отбелязано като фактор - рефлектира И увличеното парично предлагане
    А паричните улеснения на централните банки не отиват директно в цените - имат дълъг път от банките през кредитите , та чак след това продукти, предлагане и търсене на продукти от потребителската кошница

  95. 95 Профил на mso011053684
    mso011053684
    Рейтинг: 1210 Неутрално

    До коментар [#94] от "efg05376884":

    Никаква идея нямаш за нещата за които пишеш всъщност.
    Предлагането на пари е предхождащо търсенето, то затова и се коментират инфлационите процеси.
    Банковите кредити не са свързани с депозити или пък с паричните улеснения, отделна категория.
    Преди да измерваш инфлация през потребителска кошница мерод изключително неточен и възможен за здрави манипулации те затова и преминаха на него, измерваха инфлация през цени на суровините и пазара на инвестиционни стоки което беше по трудно за манипулиране и по точно като резултат.

  96. 96 Профил на efg05376884
    efg05376884
    Рейтинг: 230 Неутрално

    До коментар [#95] от "mso011053684":
    Освен че се мислиш за всезнайко - в главата ти е миш маш от учебникарски клишета от УНСС

  97. 97 Профил на kimaf
    kimaf
    Рейтинг: 330 Неутрално

    Основен лихвен процент в сила от 01.08.2021 : 0.00%

  98. 98 Профил на mso011053684
    mso011053684
    Рейтинг: 1210 Неутрално

    До коментар [#96] от "efg05376884":

    Със сигурност си прав, няма как да не си прав....

  99. 99
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  100. 100 Профил на peaspiring
    peaspiring
    Рейтинг: 593 Весело

    До коментар [#52] от "Гражданин":

    Тази бензиностанция е от онези, които в резервоар от 40 литра вкарват поне 42 литра.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK