78 години от смъртта на цар Борис III: Трагичната въпросителна остава

Траурното шествие с ковчега на цар Борис, върху оръдеен лафет, теглен от шест коня, преминава сред почетен шпалир от гвардейци от катедралата "Ал Невски" до Централна гара след продължило 7 дни поклонение. 5 септември 1943 г. Мемоаристи пишат, че погребението е извършено при образцов ред и при сдържан, но безукорно изпълнен от българската армия и правителство церемониал.

© Сайт

Траурното шествие с ковчега на цар Борис, върху оръдеен лафет, теглен от шест коня, преминава сред почетен шпалир от гвардейци от катедралата "Ал Невски" до Централна гара след продължило 7 дни поклонение. 5 септември 1943 г. Мемоаристи пишат, че погребението е извършено при образцов ред и при сдържан, но безукорно изпълнен от българската армия и правителство церемониал.



По повод 78-ата годишнина от смъртта на цар Борис III "Дневник" препубликува текста на Петя Владимирова от 2012 г. Съвременната българска историография се е обединила мълчаливо около тезата за естествената смърт на царя от инфаркт в резултат на крайно изтощение от колосалните му усилия да бъде прокарана България без поражения през пожарите на Втората световна война.


Независимо от тази официализирана позиция, всички енциклопедии посочват, че внезапната смърт на цар Борис Трети е настъпила при ненапълно изяснени обстоятелства, въпреки че германските и английските архиви от онова време са достъпни за изследователите и проучени. Затворени и недостъпни са само руските.
------------------------------------------


Всеки народ си заслужава съдбата.




Клишето дразни със своята категоричност. И ранява с внушението за обреченост. Един цар, управлявал на трона България 25 години, умира внезапно на 49 години, без да е боледувал сериозно до този момент. Нито тогава, нито по-късно никоя власт, застанала на кормилото на България, не се решава, или не се интересува, да установи, или поне да размисли, ако тази смърт не е естествена, кой е бил онзи неин толкова мотивиран противник (на държавата), че да дръзне да убие нейния владетел. И най-вече защо? Нещо повече - никоя власт в новите демократични времена не се осмели да потърси (да помоли!) все още живите в началото на 90-те години поругатели на гроба му да помогнат за откриване на тленните му останки, които те варварски са похитили от Врана след настаняването на Георги Димитров там. Нито пък някой от тях проговори. (Казвам - потърсени да помогнат, не да бъдат наказвани!) Никое управление на българската държава, нито биещите се в гърдите патриоти, дори не помисли, че това е въпрос на национално самоуважение...


Така разбирам трагизма, когато се отнася до цели народи. И затова наричам трагична въпросителната, която стои и днес - 78 години след смъртта на цар Борис Трети.


Когато на 28 август 1943 г. на 49 години цар Борис III издъхва, всички - и противници, и привърженици на монарха, са единодушни, че българският държавен глава умира на прага на съдбоносни събития. Многобройни свидетелства от август и септември 1943 г. показват, че обществото ясно съзнава факта - българското развитие след Първата световна война е неотделимо от делата на монарха. Да бъде изведена победена, буквално смазана от Ньойския диктат България до стабилно състояние и място сред европейските държави, и да бъде прокарана невоюваща през пожарите на Втората световна война е задача, която ще се окаже колосално трудна и ще погълне всичките му сили.


Но кой е цар Борис III?


Въпросът е актуален и днес и довежда до отчаяние кандидат-студентите, затова и не им го дават на изпит. Защото десетилетия върху неговата биография се трупат безброй спекулации и наложени стереотипни представи, пише научният сътрудник в Института по история на БАН Николай Поппетров и портретува царя така: "Борис ІІІ не е патологичен реакционер, а още по-малко фашистки водач. Нито е страстен поклонник на либерализма. Предпазлив към шумни каузи и към идеи, представяни за спасителни. Политическите моди активизират недоверието му. Призивите на партийни водачи и правителства за бързи и категорични решения го притесняват. С годините се превръща в умел дипломат и ловък политик. Помагат му вродената любознателност, огромната памет, умението да подходи индивидуално към всяка личност и проблем. Един от дългогодишните му противници, Димо Казасов, признава: "Умееше да скъсява разстояния."


Царската предпазливост е обоснована. Той заема престола на 3 октомври 1918 г., на 24 години, току-що върнал се от Южния фронт. Като млад офицер на фронтовете на Първата световна война е видял с очите си разбунтувалите се войници след пробива на Антантата при Добро поле (отделен е въпросът кой ги е разбунтувал и какво е целял). Едно рядко негово откровение е документирано от приближения му Любомир Лулчев: "Аз съм цар, който се възцари, когато топовете на революцията гърмяха пред София, и зная какво значи да имаш народ, недоволен от нещо."


Впечатлението за нерешителност, което оставя, е измамно. В ключови ситуации показва изключителна активност. И макар на моменти да не е бил добре обществено приет, смъртта му показва общественото му признание.В чуждестранната дипломатическа кореспонденция личността му е високо оценявана. Днес може да се твърди, смята Поппетров, че царят, особено през втората половина на 30-те години, реализира цялостна програма, която да притъпи политическите противопоставяния, да създаде условия за стопански и социален напредък и да задържи колкото се може по-дълго страната от обвързаност с международните конфликти. В поредица от изложения пред Министерския съвет и парламента от този период Борис ІІІ се разкрива като човек с широк поглед върху основните стопански и социални задачи. И най-вече проличава категоричното му желание България да не се обвързва в международни конфликти и да не следва леви и десни увлечения. Успешните външнополитически ходове и умението търпеливо да чака осигуряват блестящия дипломатически успех през 1940 г., когато България си връща Южна Добруджа, с което е отбелязана първата в историята на Балканите промяна на граници по мирен път.


Смъртта - внезапна и стряскаща


Царят се връща от срещата с Хитлер на 15 август и в следващите дни е в "Царска Бистрица" при семейството си. На летището е посрещнат от премиера Богдан Филов, на когото казва, че "никакви отстъпки за военно участие" не са направени. (В книгата си "Спомени" (1964 г.) царица Йоанна пише: "Протоколите от разговора между Хитлер и моя съпруг вече не съществуват или са попаднали в ръцете на руснаците. Когато Хитлер изпрати поканата на Борис за среща, България вече търсеше контакти със съюзниците. Англичаните не искаха и да чуят. Казваха, че България винаги ги е мамила. Американците не отказваха, но не предприемаха нищо. Бяха тревожни седмици, през които Борис често ме гледаше в очите, и аз него, без да говорим.")


На 19 август царят изкачва Мусала с брат си княз Кирил и други туристи. На 23 август, понеделник, идва в София за насрочени срещи в Двореца. Това е денят, в който той се почувствал за първи път зле и колабирал. Събрани са веднага дворцовите лекари и най-добрите специалисти от Александровската болница, от Берлин и Виена са извикани спешно докторите Рудолф Зайц, близък на българското царско семейство, и Ханс Епингер. Два пъти царят идва в съзнание и отново изпада в кома. Едва на 26 август правителството огласява първото комюнике, с което известява, че царят е сериозно болен. На 28 август в 16.22 ч. царят издъхва. Лекарите заключават - запушване на лявата коронарна артерия и инфаркт. И народът, и цялата политическа класа - от най-дясно до най-ляво - изпада в ступор.


Радио Лондон и Радио Москва: Отровен от Хитлер!


Първото съобщение за насилствена смърт е на Радио Лондон. Само часове след официалната вест за смъртта Радио Лондон съобщава, че българският цар е отровен по заповед на Хитлер. Мемоаристи твърдят, че Чърчил бил казал назидателно: "Такава е съдбата на съюзниците на Хитлер." Веднага след това и Радио Москва съобщава, че царят е отровен от Хитлер. За разлика от английското радио, което спестява негативни оценки за българския монарх в сензационното твърдение, московското го определя като най-верния слуга на Хитлер. И не си прави труда да коментира логическото противоречие защо господарят отравя най-верния си слуга.


Според акад. Георги Марков съобщението на Радио Лондон има пропагандна цел. Цар Борис се ползва с огромна популярност сред българите и те естествено ще се настроят срещу убийците му.


В спомените на царица Йоанна четем: "Трябва да кажа - предвид изложените хипотези за смъртта на моя съпруг, че германските власти побързаха да поставят на разположение на двамата лекари бърз военен самолет, чийто полет бе улеснен по всякакъв начин. Всякакво движение беше прекъснато по маршрута на самолета, с който от Берлин и Виена летяха Зайц и Епингер към София."


Нацистите: Отровен от италианското кралско семейство


Хитлер реагирал нервно -твърди се, с думите: "И това ли трябваше да ми се случи." Нацистката върхушка не скрива подозрението си към италианското кралско семейство, тя не може да прости на крал Виктор Емануил ІІІ (бащата на царица Йоанна), че узаконява свалянето на Мусолини, акт, с който Италия излиза от Оста. В дневника си Гьобелс нарича "зла интригантка" сестрата на Йоанна - Мафалда. Нацистката пропаганда я обявява за отровителката на царя. Самата Мафалда не криела критичното си отношение към нацистите. Скоро след това е арестувана и завършва живота си в нацистки концентрационен лагер.


Междувременно набиращият сила слух за германска отрова се превръща в


изпитание за отношенията между София и Берлин


Посланикът на Райха в София Адолф Бекерле нервно поставя въпроса пред българското правителство защо не предприема нищо да опровергае вражеските твърдения. Според акад. Марков, а преобладаващото мнение на историците е същото, именно заради натиска на Германия да я оневиним кабинетът на проф. Богдан Филов не предприема никакви стъпки за разследване на смъртта на царя. Не е парадокс.


Винаги е стоял въпросът защо при толкова съмнения, че и твърдения за насилствена смърт, изказвани още от първите часове, само българската държава в лицето на нейното ръководство официално замълчава и не предприема нищо! Отговорът според историците е прост: защото създаване на комисия и разследване означава още по-голям шум около хипотезата за отравянето, а най-шумно наложената в ефира връзка е германската.


Най-безпроблемно е да се приеме естествената смърт на царя


Не така са мислели обаче специалните служби на Царство България. Изследователят на българските архиви Христо Христов откри и публикува в своя сайт desebg.com документ от полицейския архив на Царство България, датиран на 6 септември 1943 г., с гриф "лично-поверително", адресиран вероятно до високопоставен полицейски началник. В него е направен анализ на "вътрешното положение" въз основа на "серия контакти по определен план от датата на първата криза на Н.В. цар Борис Трети - 23 август, до 6 септември". Документът от 10 страници, да го наречем агентурен доклад, заслужава отделно внимание, тъй като представлява аргументиран анализ на реакциите на всички слоеве - политически и социални, включително на "комунистите и другите левичарски групи", които са определени като "уплашени да не бъдат подложени на преследвания" Поради това "левите елементи" виждали в княз Кирил гарант срещу репресии и го предпочитали за регент на малолетния цар. Документът очевидно не е адресиран до премиера Богдан Филов, защото го критикува, че не е предприел стъпки да се назначи анкетна комисия, "която да установи последните дни от живота на Н. В. царя и всички факти около смъртта му".


Неназованият автор на този доклад се обосновава преди всичко със "съмненията, изразени от лекарите Епингер и Зайц относно причините за смъртта, настъпила с неестествена бързина", и с факта, че царят никога не е боледувал. Разсъждавайки върху отношенията между България и Англия в навечерието и по време на Втората световна война, авторът се изявява като завършен англофоб, изказвайки предположението, че "ако наистина е отровен, царят е жертва на англичаните".


Германският професор историк Щефан Апелиус, изследовател на архивите на Третия райх, публикува през 2008 г. статия, в която твърди, че двамата германски лекари, изпратени лично от Хитлер, са открили в тялото на царя отрова, "най-вероятно с азиатски произход, която бавно е спряла дейността на сърцето". Апелиус изказва предположението, че "царят на българите е отровен или от англичаните, или от руснаците".

Последният официален портрет на царя, висящ в държавните учреждения.

Последният официален портрет на царя, висящ в държавните учреждения.


В книгата си "Корона от тръни", която е и най-пълното изследване на царуването на Борис ІІІ, авторът Стефан Груев описва съмненията на д-р Епингер, които са били документирани от неговия събеседник германския военновъздушен аташе в София Фон Шьонебек. Виенският лекар направил аналогия със смъртта на гръцкия премиер Метаксас, когото лично е прегледал - той бил отровен според виенския лекар и имал същите симптоми като на българския цар.


В телеграма до германското външно министерство посланикът Бекерле пише от София след разговора си с германските лекари: "Поставих въпрос на господата, тъй като подозрението е постоянно, дали те считат за възможно отравяне да е причина за болестта и смъртта. Тримата лекари /третият лекар е д-р Де Киринис, който също е прегледал царя - бел. ред./ веднага единодушно потвърдиха това въз основа на всеобщото отпадане."


В книгата си царица Йоанна не прави лични предположения за авторство, но заявява убедено: "Борис, моят съпруг, не умря от естествена смърт. Неговият край по един или друг начин беше престъпно предизвикан." Най-разпространените версии според нея са "или нацистите, или комунистите", без да споменава националности.


В официалния сайт на Симеон Сакскобургготски в кратката статия от тази седмица по повод 69-годишнината от смъртта също не се споменават националности, а се казва: "И тогава, а и до днес са подозирани както нацистите, така и комунистите. Съществува и друга теза - за естествената смърт на царя, причинена от преумората и тревогите в онзи съдбовен за страната период."


И все пак: кой има най-голям интерес да го няма царя?


С две думи - онзи, който иска да сложи ръка върху суверенитета на България. Интересът е на онзи, който, като стигне с армията си на Дунава, ще бъде затруднен от наличието на жив владетел. Но все още сме 1943 г. и Дунавът е далече, и българският цар стриктно пази дипломатическите отношения със СССР. Обаче пък подготвя излизане на България от пакта. И дори се среща с американския резидент за Балканите (неприсъщо за царете занимание). Което не може да е останало в тайна за Москва.
Ако сондажите на българския цар със съюзниците дадат резултат, Сталин ще изгуби основанията да се обяви за освободител на България от фашизма и да наложи властта си в сърцето на Балканите. (Към онзи момент е все още далече Ялта с пазарлъците на тримата големи Сталин, Рузвелт и Чърчил за подялбата на Европа.) Фактът, че след смъртта на царя не последва нито едно що-годе заслужаващо внимание външнополитическо действие на българската политическа класа, а държавният кораб само се полюшва от вълните с лого "Ами сега!", сам по себе си показва, че решаващият фактор за България е бил царят.


Че излизането на България от пакта би било пречка за експанзията на СССР на юг, се подкрепя косвено от по-късен факт. Когато на 4 септември 1944 последният кабинет на Царство България - на Константин Муравиев, взема решение за обявяване война на Германия, военният министър Иван Маринов бави официализирането на решението. Така се спечелва време армията на маршал Толбухин да стигне Дунава и същевременно се запазват "основанията" на Сталин да обяви война на България. Едва по-късно се появяват сведения, че ген. Маринов е бил съветски агент. Възможно е, но ако е бил, ги няма доказателствата, казва акад. Марков.


Хипотезата "цар Борис ІІІ отровен от руснаците" е изречена официално пред Нюрнбергския съд през 1945 от подсъдимия Франц фон Папен, бивш германски канцлер, а по време на войната посланик на Германия в Турция, поддържал близки контакти с българските правителства, срещал се е и с царя. Той е единият от двамата оправдани на Нюрнбергския процес /заедно с индустриалеца Фон Шахт/.българските . Но конюнктурата в онзи момент, създадена от победителите, не благоприятства твърдението на Фон Папен да се превърне в сюжет за внимание. Още по-малко в България, окупирана от Съветската армия.


Само съветските архиви мълчат


Отворени са британските и германските архиви от Втората световна война (германските при това са иззети и проучени от победителите). Не се намери потвърждение на хипотезите за "англичаните" и за "германците". "Италианската връзка" пък, обявена от нацистите, се възприема от историците като анекдот.


Въпреки надеждите, дадени лично от Владимир Путин по време на посещението му в България през януари 2008, архивите на външното разузнаване на СССР и на НКВД остават недостъпни, в смисъл все още са затворени. В тях не може да няма ако не друго, поне оценки и хипотези за смъртта на българския цар. Недостъпни са и българските архиви, иззети от съветското военно командване след 9 септември 1944г., които третират съветската агентура в България. Основанието в Русия да смятат тези архиви за техни е, че се отнасяли за съветски агенти, независимо че фактически това са документи на български институции. Не е ясна съдбата на документацията на царската канцелария - от нея няма и листче в България, казваше покойният Дими Паница, който е инициаторът на петицията през 2007 г. за връщане на българските архиви от Москва.


В най-ново, демократично време българските историци са се обединили около тезата за естествената смърт на царя - от физическо и душевно изтощение заради постоянните усилия да бъде опазена България встрани от световния пожар, заради рисковете на решенията, но най-вече според акад. Марков заради невъзможността да убеди към онзи момент Англия в българската национална кауза. Според историка символът на държавността за царя била Англия и той рухва психически, когато му донасят, че Чърчил го нарекъл царя-предател.


Погребението - искрената скръб си личи


Огромната популярност на царя извежда от домовете им близо 400 хиляди души по данни на полицията, които отиват да се простят с него в храма "Св. Александър Невски". Поклонението продължава пет дни. На 5 септември ковчегът, поставен на оръдеен лафет, теглен от шест коня, заедно с траурното шествие и чуждестранните делегации поема към централна гара, откъдето е превозен с влак до гара Кочериново, оттам с открита военна кола до Рилския манастир. Тротоарите са пълни с народ, на покривите са по-младите. На площада пред гарата се провежда военен парад. Погребението е извършено при образцов ред и при сдържан, но безукорно изпълнен от армията и правителството церемониал, твърдят всички историци, с които разговарях.


Документалните кадри показват истината за отношението на народа към царя. Струва ми се, че тук мога да употребя без притеснение думата народ. На един и същ тротоар плачат достолепни господа и дами, наред със занаятчии, работници и чиновници от фабрики и канцеларии, притиснати от опърпани ваксаджийчета и слугинчета. Пероните на всички гари до Кочериново са претъпкани, между гарите са коленичили и се кръстят старци и деца.


Легендата, че


българите плачем ту за един, ту за друг диктатор


се появява от документалния филм за погребението на комунистическия вожд Георги Димитров през 1949. Йорданка Чакалова, преводач от немски и английски и автор на книгата "Шопски летопис" и на книги за родовата памет, ми разказа преди години как по време на прожекцията на филма за Димитров в читалището в Драгалевци в началото на 50-те години селяните разпознали моменти от погребението на царя. Според г-жа Чакалова, която сега е на 86 години, от документалните ленти за царя са взети кадри и са монтирани във филма за Димитров. Така се ражда митът за безпринципно скърбящия български народ.


Документалната лента от царското погребение в 5 части може да се види в интернет във филма "Един завет" - вижте видеофайловете надолу. Филмът е посветен на живота на цар Борис ІІІ и в него е включено поклонението и погребалното шествие. Ако можеше да се види и филмът от погребението на Димитров, твърдението на г-жа Чакалова ще бъде проверено. Но това е друга тема.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (148)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ygo11542256
    ygo11542256
    Рейтинг: 559 Неутрално

    Много ми е смешно съвременните либерасти и демократи да плачат за Цар Борис. Ако той беше жив днес, щеше да го наричат диктатор. А иначе, безспорно най-достойният лидер вероятно в цялата история на България.

  2. 2 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2945 Весело

    "Независимо от тази официализирана позиция, всички енциклопедии посочват, че внезапната смърт на цар Борис Трети е настъпила при не напълно изяснени обстоятелства, въпреки че германските и английските архиви от онова време са достъпни за изследователите и проучени. Затворени и недостъпни са само руските."

    Последното изречение трябва да ориентира читателите къде да насочат подозренията за отровителите на царя. Разбира се няма кой друг да бъде освен руските Чепига и Мышкин! Ако царят беше жив резултатът от референдума за държавното устройство щеше да е за монархията и тогава комунистите ще трябваше да чакат на трона да се качи цар-агент на КГБ като Симеон за да имат пълната власт!

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  3. 3 Профил на ygo11542256
    ygo11542256
    Рейтинг: 559 Неутрално

    Най-великото нещо, което царя прави е през 1934 година, когато забранява партиите, премахва демокрацията и въвежда авторитарно управление. Тогава държавата най-после тръгва рязко нагоре. За съжаление сега това няма кой да го направи. А и да опита някой, няма да му бъде позволено.

  4. 4 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2945 Неутрално

    Тезата че царя щял да изкара България от Тройният съюз още в 1943 е несъстоятелна. Нито един от немските сателити не е скъсал с Германия докато съветските войски не стъпят на територията му. Ако България беше направила това просто щеше да бъде окупирана от Германия!

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  5. 5
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  6. 6 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2534 Разстроено

    Дори историята не ни научи, че ПОНЕ трябва да имаме национална кауза за да уважават държавата на българите. В сегашният свят истинска независимост не е възможна, но достойно и честно съществуване е задължително. Едва ли ще има в България значими ръководители в скоро време, и то не защото не са закърмени и възпитани с българското, а защото впоследствие забравят всичко това или го оставят настрана, и се подчиняват на други зависимости, с които много по-лесно управляват. Управляват държавата, но не и заради всички в нея. Не е въпрос КОЙ е спомогнал за смъртта на цар Борис III, а защо след нея изводите от неговите действия не са ни поучили. Легендите, малко или много се основават на истината, която в България се изкривява според налаганите от поредните ни братя и историци, и политици.

    Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
  7. 7 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1616 Неутрално

    Тезата че царя щял да изкара България от Тройният съюз още в 1943 е несъстоятелна. Нито един от немските сателити не е скъсал с Германия докато съветските войски не стъпят на територията му. Ако България беше направила това просто щеше да бъде окупирана от Германия!
    —цитат от коментар 4 на Julian Mall


    Може би да, а може би не. Зависи какво би договорил.

    Факт е, че е дал живота си на България.

    Всичките днешни са мишоци до него.

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  8. 8 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2837 Неутрално

    Има и едно посещение на посолството на СССР и пиене на чай с посланика. Пиенето на чай с руснак е много рисково. https://bg.legaltechnique.org/articles/pozitiv/vipejte-chayu-net-spasibo-ya-ne-sprashival-chaepitie-putina-s-korolem-saudovskoj-aravii.html

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  9. 9 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4159 Неутрално

    "умира внезапно на 49 години, без да е боледувал сериозно до този момент."

    Преди години точно на 49 години внезапно почина от инфаркт служител от предприятието , в което работих. Прилоша му в службата , извикахме бърза помощ , качихме го в линейката и там по пътя за болницата е издъхнал. Чувал съм от лекари, че възрастта около 50 години за мъжете е критична по отношение на ифаркти.

  10. 10 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2837 Неутрално

    Чувал съм слухове че Борис 3 е препогребан тайно в манастира до Герман.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  11. 11 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4159 Неутрално

    "никоя власт в новите демократични времена не се осмели да потърси (да помоли!) все още живите в началото на 90-те години поругатели на гроба му да помогнат за откриване на тленните му останки, които те варварски са похитили от Врана след настаняването на Георги Димитров там. "

    В това число и властта на неговия син Симеон , който като премиер не се заинтересува да потърси похитения гроб и тленните останки на баща си. Това е още едно доказателство, че Симеон е зависим от службите ДС като поделение на КГБ и от самото КГБ.

  12. 12 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5984 Неутрално

    Само заради връщането на Южна Добруджа, заслужава паметник на мястото на МОЧА.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  13. 13 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 882 Неутрално

    Царят Обединител на България.

    https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zU
  14. 14 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4159 Неутрално

    "причините за смъртта, настъпила с неестествена бързина"

    Ако е инфаркт, смъртта на цар Борис е настъпила неестествено бавно. Инфарктът покосява жертвата за няколко часа в рамките на един ден , докато цар Борис е агонизирал близо седмица.

  15. 15 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 882 Неутрално

    До коментар [#9] от "tacheaux":

    Класически инфаркт е на Вашия колега. Царят обаче агонизира 3-4 дни.

    https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zU
  16. 16 Профил на constatator
    constatator
    Рейтинг: 1640 Неутрално

    "" Докато съм цар, българска майка няма да върже черна забрадка заради загинал във война син или съпруг!“.

    цар Борис III

  17. 17 Профил на constatator
    constatator
    Рейтинг: 1640 Неутрално

    „Борис е бил герой. Той е блокирал напълно Айхман и е защитавал българските евреи“. Тези думи са произнесени през 1961 година от главния израелски обвинител Яков Бар-Ор на процеса в Ерусалим срещу Адолф Айхман, един от главните организатори на Холокоста. По време на процеса е събран огромен доказателствен материал за ролята на цар Борис Трети в най-ужасното престъпление през Втората световна война. Заради спасяването на българските евреи, на 18 май 1994 година еврейските организации в САЩ посмъртно удостояват Борис Трети с наградата „Морален държавник".

  18. 18 Профил на constatator
    constatator
    Рейтинг: 1640 Неутрално

    "" След Първата световна война българската икономика постига големи успехи. Първоначално страната е стопански съсипана, дала е 150 хиляди жертви и е изгубила сериозни територии. Освен всичко друго, България трябва да изплаща огромни репарации на победителите и да изхранва 300 хиляди бежанци, прокудени от Македония, Тракия и Добруджа. По време на 25-годишното управление на Борис Трети брутният вътрешен продукт на предимно земеделската дотогава страна нараства повече от два пъти и достига приблизително 25 милиарда долара - приравнено към покупателната сила на долара през 1990 година. По време на Втората световна война производството се задържа на предвоенните равнища, а външнотърговският баланс остава положителен. България подобрява отношенията със своите съседи, а царят провежда политика за мирна ревизия на Ньойския договор, който тежко обременява българите. В резултат от тази политика страната не само си връща Южна Добруджа, но и се сдобива с допълнителен международен авторитет в разгара на избухналата вече нова световна война. Американското списание „Тайм“ дори обявява цар Борис за световна личност на месец януари 1941 година и публикува снимката му на корицата - нещо, което и до днес не се е случвало на друг български държавник."" "

  19. 19 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3660 Любопитно

    До коментар [#3] от "ygo11542256":

    Най-великото нещо, което царя прави е през 1934 година, когато забранява партиите, премахва демокрацията и въвежда авторитарно управление. Тогава държавата най-после тръгва рязко нагоре. За съжаление сега това няма кой да го направи. А и да опита някой, няма да му бъде позволено.
    ========
    Интереса към темата на статията е слаб.....
    Явно заради неудобните неща които си припомнил в коментара си.
    А само пет години преди смъртта на Борис....е бил отровен и М. К. Ататюрк.
    И неговата смърт е била бавна и мъчителна.....

    Bukalemun
  20. 20 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4159 Неутрално

    "двамата германски лекари, изпратени лично от Хитлер, са открили в тялото на царя отрова, "най-вероятно с азиатски произход, която бавно е спряла дейността на сърцето".

    Документирано е , че малко преди появана на първите симптоми на болестта, която е започнала с повръщане и разстройство , царят е посетил съветското посолство и там е бил почерпен с руски чай.
    В книгата "Отровите на кремъл" от Аркадий Вайсберг се проследяват индивидуалните политически убийства, извършени от съветските и постсъветските тайни служби в различни страни чрез отравяния със специални отрови. С помощта на архивни документи и спомени на очевидци книгата проследява трагичната участ на десетки жертви от Ленин до Путин. Една от тези жертви е цар Борис.

  21. 21 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2796 Неутрално

    Ако Цар Борис III се е самоубил,(според мен е така),това обяснява загадката около смъртта му.

  22. 22 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4159 Неутрално

    До коментар [#9] от "tacheaux":Класически инфаркт е на Вашия колега. Царят обаче агонизира 3-4 дни.
    —цитат от коментар 15 на Пипера е много лют


    Имено. Затова в пост 14 пиша:

    "Ако е инфаркт, смъртта на цар Борис е настъпила неестествено бавно. Инфарктът покосява жертвата за няколко часа в рамките на един ден , докато цар Борис е агонизирал близо седмица."

    и после пост 20 уточнявам:

    " малко преди появана на първите симптоми на болестта, която е започнала с повръщане и разстройство , царят е посетил съветското посолство и там е бил почерпен с руски чай."

  23. 23 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4159 Неутрално

    До коментар [#19] от "eti mehter":
    "А само пет години преди смъртта на Борис....е бил отровен и М. К. Ататюрк.
    И неговата смърт е била бавна и мъчителна....."

    Ататюрк е починал от цироза на черния дроб. Затова смъртта му е била бавна и мъчителна.

  24. 24 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3660 Неутрално

    До коментар [#1] от "ygo11542256":

    Ако той беше жив днес, щеше да го наричат диктатор.
    ======
    Такава е гео политическата процедура....от близо 200 години...
    Когато са живи и водят успешно управление, ги наричат диктатори.
    А после като го ликвидират ги тикат в мавзолеи за да се възползват от енергията на народната воля....в продължение на десетилетия....

    Bukalemun
  25. 25 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3660 Неутрално

    До коментар [#23] от "tacheaux":

    Ататюрк е починал от цироза на черния дроб. Затова смъртта му е била бавна и мъчителна
    ======
    Ататюрк е имал цироза много по отдавна....
    Водел е боеве в състояние на цироза. Просто е живеел с нея....
    И изведнъж пада на легло.....
    Кога....?..... Само година преди началото на ВСВ..... :)

    Bukalemun
  26. 26 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4159 Неутрално

    До коментар [#3] от "ygo11542256":
    "Най-великото нещо, което царя прави е през 1934 година, когато забранява партиите, премахва демокрацията и въвежда авторитарно управление. "

    Премахването на партиите не е дело на царя , а на превратаджиите начело с Кимон Георгиев, които на 19 май 1934 г. установяват военна диктатура. Няколко месеца по-късно цар Борис ги сваля от власт и установява авторитарно монархическо управление. Забраната на партиите остава, но те продължават да съществуват неформално. Имало е избори за народни представители , които са били мажоритарни , но се е знаело зад всеки кандидат коя неформална политическа партия стои.

  27. 27 Профил на nikolay_mihaylov
    nikolay_mihaylov
    Рейтинг: 477 Неутрално

    Интересна информация, но има преднамереност и това да се залепи за руснаците. Те явно ще са дежурният злодей в следващите години.
    Стана ми любопитно - ако някой може да каже - как Борис е допуснал да обявим война на Вбр и САЩ? Филов на своя глава ли го е направил? Въпросът е реален.

  28. 28 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2945 Весело

    "Документирано е , че малко преди появана на първите симптоми на болестта, която е започнала с повръщане и разстройство , царят е посетил съветското посолство и там е бил почерпен с руски чай."

    Е това е Таше разбули мистерията! Царя е пил отровен руски чай, ако чаят беше английски нямаше нищо да му се случи!

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  29. 29 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2945 Весело

    До коментар [#7] от "Боби Колев":

    "Може би да, а може би не. Зависи какво би договорил."

    Тук няма условно наклонение. В условия на война Германия не би допуснала вражески войски да преминат през България и да я ударят във фланга.

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  30. 30 Профил на ivan_lawyer
    ivan_lawyer
    Рейтинг: 271 Неутрално

    Преумора, то и аз затова намалих темпото, защото се натоварвам, горе-долу същото, иначе е умел държавник, но е трябвало да се опъне на Хитлер, както Гърция и Югославия, а не - да ни окупират и да ни взимат всичко, германците е било въпрос на време да се разкарат, лошото е - че сме съюзници на фашизма, и това ще остане в историята, но - ако наистина е имало икономически подем, трябва да използваме сега - примерно чрез някакъв ентусиазъм да преодолеем кризата.

  31. 31 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2837 Неутрално

    До коментар [#23] от "tacheaux":Ататюрк е починал от цироза на черния дроб. Затова смъртта му е била бавна и мъчителна======Ататюрк е имал цироза много по отдавна....Водел е боеве в състояние на цироза. Просто е живеел с нея....И изведнъж пада на легло.....Кога....?..... Само година преди началото на ВСВ..... :)
    —цитат от коментар 25 на eti mehter


    Хитлер е бил голям почитател на Ататюрк, често го е давал за пример. Германия и Турция са бивши съюзницци, ощетени от договорите след ВСВ.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  32. 32 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 1786 Неутрално

    "" Докато съм цар, българска майка няма да върже черна забрадка заради загинал във война син или съпруг!“. цар Борис III
    —цитат от коментар 16 на constatator

    E, не е изпълнил обещанието си.

  33. 33 Профил на srd05575979
    srd05575979
    Рейтинг: 236 Гневно

    Колко поколения трябва да измрат, че да се върне някое от следващите на 09.09.1944-та......

  34. 34 Профил на wre501051215
    wre501051215
    Рейтинг: 3117 Неутрално

    До коментар [#1] от "ygo11542256":

    Остави,ами отгоре на всичко днешните лиляви са потомци на тогавашните червени.

  35. 35 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3660 Неутрално

    До коментар [#31] от "Корки":

    Хитлер е бил голям почитател на Ататюрк
    =======
    Още като 19 годишен го е наблюдавал как воюва срещу Италия в Либия....
    Водел си е записки за всяко негово дело и решение.....

    Bukalemun
  36. 36 Профил на enter_k
    enter_k
    Рейтинг: 1743 Весело

    До коментар [#7] от "Боби Колев":

    Ако включваш в мишоците и един проруски мадридски крадльо не-цар тогава към съгласен.

  37. 37 Профил на wre501051215
    wre501051215
    Рейтинг: 3117 Неутрално

    До коментар [#32] от "Virgin":

    Изпълнил го е.Виж,след Товаькигто СССР ни окупира,праща войниците ни на смърт.

  38. 38 Профил на enter_k
    enter_k
    Рейтинг: 1743 Весело

    До коментар [#26] от "tacheaux":

    Сега е обратното-изборите не са мажоритарни, но се знае че Ганя Балкански гласува мажоритарно за сикаджии, чалгари, царе, сараи и други негодяи.

  39. 39 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 1786 Неутрално

    До коментар [#32] от "Virgin":Изпълнил го е.Виж,след Товаькигто СССР ни окупира,праща войниците ни на смърт.
    —цитат от коментар 37 на wre501051215


    Явно не знаеш, но окупационния ни корпус в Македония, Югославия и Гърция не се е завърнал без загуби.
    Да не говорим за жертвите на американските бомбардировки след като България обяви война на САЩ и Британия.

  40. 40 Профил на pontius_glarus
    pontius_glarus
    Рейтинг: 3210 Неутрално

    "...никоя власт в новите демократични времена не се осмели да потърси (да помоли!) все още живите в началото на 90-те години поругатели на гроба му да помогнат за откриване на тленните му останки, които те варварски са похитили от Врана..."

    Като допълнение да си припомним честите поругавания на гробове в градските гробища, и да се замислим защо в България не сме открили гроба на нито един цар, или някое по-известно име от аристокрацията ни от 7-8 века средновековна история!

  41. 41 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4159 Неутрално

    "" Докато съм цар, българска майка няма да върже черна забрадка заради загинал във война син или съпруг!“. цар Борис III
    —цитат от коментар 16 на constatator

    E, не е изпълнил обещанието си.
    окупационния ни корпус в Македония, Югославия и Гърция не се е завърнал без загуби.
    Да не говорим за жертвите на американските бомбардировки след като България обяви война на САЩ и Британия.
    —цитат от коментар 32 на Virgin


    Корпусът ни не е бил окупационен , а освободителен. Може да е имало жертви , но от комунистически терористични актове , каквито ги е имало и в България. Що се отнася до жертвите от бомбардировките и самите бомбардировки, те стават след смъртта на царя.
    Така , че царят е ИЗПЪЛНИЛ обещанието си: "Докато съм цар, българска майка няма да върже черна забрадка заради загинал във война син или съпруг!"
    Докато цар Борис е бил жив, България е била една от малкото държави в Европа , която не праща войски да воюват по фронтовете и да дава жертви от участие във военни сражения.


  42. 42 Профил на pontius_glarus
    pontius_glarus
    Рейтинг: 3210 Неутрално

    До коментар [#7] от "Боби Колев":"Може би да, а може би не. Зависи какво би договорил."Тук няма условно наклонение. В условия на война Германия не би допуснала вражески войски да преминат през България и да я ударят във фланга.
    —цитат от коментар 29 на Julian Mall


    Между другото да припомня, но е имало спорове между Чърчил, Рузвелт, и от друга страна Сталин къде да бъде открит Втория фронт - на балканите или в Западна Франция. Сталин настоявал, че от Запдна Франция до Берлин било по-близо, отколкото от Балканите.

  43. 43 Профил на pernikforbg
    pernikforbg
    Рейтинг: 279 Неутрално

    Много добра статия! Борис 3 има безспорно много добри заслуги към България, на трябва да отбележим и покровителството му над кървавия режим на Александър Цанков и одобряването му на глупавото решение за обявяване война на САЩ, без те да са ни обявили. Добре е, че си спомняне за тази годишнина, но нека не забравяме, че на 7 септември се навършват 110 години от рождението на друг държавник - Тодор Живков, очаквам да прочета статия по този повод в "Дневник"!

  44. 44 Профил на pontius_glarus
    pontius_glarus
    Рейтинг: 3210 Неутрално

    До коментар [#41] от "tacheaux":

    "...Корпусът ни не е бил окупационен , а освободителен..."

    Здачата на армията ни е била изграждане на нова, независима Македония, бързали са с изграждането на новите институции, начело на които поставяли македонски политемигранти от България, подготвени в София за целта, което малко раздразнило местните.
    Но статутът на армията ни там е бил "окупационен корпус", и като всяка окупационна войска, тя е била на издръжка на местните.
    За съжаление употребата на някои чуждици е прието с голяма доза негативизъм, ей така без да се замисляме. Другото понятие щеше да е "на гости", малко несериозно нали?

  45. 45 Профил на scott
    scott
    Рейтинг: 841 Неутрално

    Аз гарантирам и гарантирам също така, че е отровен в руското посолство.
    Като видехме симеончо кво лекенце се оказа - край на монархиен, замена титла за купа и край на интересът.

  46. 46 Профил на constatator
    constatator
    Рейтинг: 1640 Неутрално
  47. 47 Профил на zlo38528262
    zlo38528262
    Рейтинг: 730 Неутрално

    Ох недей "Трагичната въпросителна остава". Кой го интересува Борис три бе госпожа. Вероятно единственото хубаво нещо от комунистическата партия е премахването на монархията, тя за трагедии някакви ни говори.

  48. 48 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4159 Неутрално

    До коментар [#44] от "pontius_glarus":
    "Здачата на армията ни е била изграждане на нова, независима Македония, бързали са с изграждането на новите институции, начело на които поставяли македонски политемигранти от България, подготвени в София за целта, което малко раздразнило местните.
    Но статутът на армията ни там е бил "окупационен корпус", и като всяка окупационна войска, тя е била на издръжка на местните."

    Ако беше така , както пишеш , цар Борис нямаше да бъде наричан "обединител". Българските войски са били на територии на Екзархийска България , които са изконни български земи , населени от българи. Целта на армията е била обединяване на България , а не изграждане на независима Македония. Не е вярно също така твърдението , че българската армия била на издръжка на местните. Това са глупости. Българската държава харчи колосални средства за изграждане на инженерна и административна инфраструктура на "окупираните" територии. Голяма част от администрацията е била от местни жители , но също така голям брой администратори и учители от България са били изпратени там.

  49. 49 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4159 Неутрално

    До коментар [#43] от "pernikforbg":
    "Борис 3 има безспорно много добри заслуги към България, но трябва да отбележим и покровителството му над кървавия режим на Александър Цанков и одобряването му на глупавото решение за обявяване война на САЩ,"

    Станал си жертва на комунистическата историография.
    Първо, режимът на Александър Цанков не е бил кървав. Напротив , след преврата на 9 юни 1923г. в България се установява демокрация , една от малкото в Европа по това време.

    Второ, цар Борис изобщо не е бил покровител на Александър Цанков. Напротив , той е посрещнал враждебно преврата на 9 юни 1923 г.

    Трето , обявването на война на САЩ и Англия е бил мъдър ход на цар Борис , който не е вярвал в победата на Германия. Така той е подсигурил при загуба на Германия , България да бъде окупирана не от СССР , а от САЩ и Англия. Единственото нещо , което не е предвидил, е предателството на Чърчил и Рузвелт , които предават в ръцете на Сталин не само България , но и страните от източна Еврипа.

  50. 50 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 811 Неутрално

    Борис е бил безволев, разнежен тип! Цанков описва сличая, 1923 след преврата отишли в едно от именията на царя с указа за назначаването на новото правителство, а той се скрил в лозето.

  51. 51 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 811 Неутрално

    Най-великото нещо, което царя прави е през 1934 година, когато забранява партиите, премахва демокрацията и въвежда авторитарно управление. Тогава държавата най-после тръгва рязко нагоре. За съжаление сега това няма кой да го направи. А и да опита някой, няма да му бъде позволено.
    —цитат от коментар 3 на ygo11542256


    Само дето в цялата завера царя не играе никаква роля.

  52. 52 Профил на schwimmwagen
    schwimmwagen
    Рейтинг: 2231 Неутрално

    До коментар [#47] от "zlo38528262":

    И веке почти 80 години цъфтим и връзваме. От най силната държава на Балканите по царско, до най утепаната по комунистическо- демократичните времена.

    "...Thereafter the man-loving God who arranges everything, and who did not abandon man without an intellect, sent unto him Saint Constantine the Philosopher, called Cyril, a righteous and truth-loving man, and he created for them thirty-eight letters..."
  53. 53 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 811 Неутрално

    До коментар [#43] от "pernikforbg":"Борис 3 има безспорно много добри заслуги към България, но трябва да отбележим и покровителството му над кървавия режим на Александър Цанков и одобряването му на глупавото решение за обявяване война на САЩ,"Станал си жертва на комунистическата историография.Първо, режимът на Александър Цанков не е бил кървав. Напротив , след преврата на 9 юни 1923г. в България се установява демокрация , една от малкото в Европа по това време.Второ, цар Борис изобщо не е бил покровител на Александър Цанков. Напротив , той е посрещнал враждебно преврата на 9 юни 1923 г.Трето , обявването на война на САЩ и Англия е бил мъдър ход на цар Борис , който не е вярвал в победата на Германия. Така той е подсигурил при загуба на Германия , България да бъде окупирана не от СССР , а от САЩ и Англия. Единственото нещо , което не е предвидил, е предателството на Чърчил и Рузвелт , които предават в ръцете на Сталин не само България , но и страните от източна Еврипа.
    —цитат от коментар 49 на tacheaux


    Кой уби Гео Милев, Христо Ясенов, Георги Шейтанов?

  54. 54 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 801 Неутрално

    "Военните ми германофили, банкерите ми англофили, народът ми русофили - в таз държава само аз ли съм патриот?"

    Думи приписвани на Борис.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  55. 55 Профил на venelingeologia
    venelingeologia
    Рейтинг: 1360 Неутрално

    Животът на цар Борис - учебник по политика и дипломация. Сборник от решени задачи за съвременните управници.

  56. 56 Профил на AModoMio
    AModoMio
    Рейтинг: 3114 Неутрално

    Много добра статия. Колкото и някои да се опитваха да обезличат Борис lll не можем да отречем, че е бил добър държавник . За разлика от днешните ни политици е милеел за България.

    "Ако ние нямахме взаимоотношения с политиците щяхме да бъдем една банда от чакали. Или една обикновена банда и щяхме да бъдем анулирани." Тото Риина след атентатите
  57. 57 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2945 Любопитно

    "Трето , обявването на война на САЩ и Англия е бил мъдър ход на цар Борис , който не е вярвал в победата на Германия. Така той е подсигурил при загуба на Германия , България да бъде окупирана не от СССР , а от САЩ и Англия. Единственото нещо , което не е предвидил, е предателството на Чърчил и Рузвелт , които предават в ръцете на Сталин не само България , но и страните от източна Еврипа."

    Ако бяхме окупирани от Англия която ни е мразила за убитите англичани на Македонският фронт по време на ПСВ като нищо да загубим половин Южна България която да бъде дадена на съседите ни като обезщетение за участието ни на страната на Германия!

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  58. 58 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4234 Неутрално

    До коментар [#49] от "tacheaux":


    Така е, за предателството, за западните съюзници най-важни са били Германия, да има демократични избори в Полша, както Австрия и Гърция. Успяха само с Австрия и Гърция, Германия бе разделена, никакви такива демократични избори нямаше в Полша, по тончно, имаше някакви, но демократични е последното, което може да се каже за тях.

    Старши подофицер Сава Геров, Първа пехотна софийска дивизия, герой, за когото се знае твърде малко... Вечна му памет!
  59. 59 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 1786 Неутрално

    Корпусът ни не е бил окупационен , а освободителен. Може да е имало жертви , ....
    —цитат от коментар 41 на tacheaux

    Прочети как е записан окупационния ни корпус в дневника на Богдан Филов.
    И е похвално, че все пак признаваш, че царя не е изпълнил обещанието си.

  60. 60 Профил на Галя Станчева
    Галя Станчева
    Рейтинг: 2702 Разстроено

    Благодаря за статията!
    Най - лесното за Цар Борис III е било да изпрати българска войска на Източния фронт. Не го е направил въпреки огромния натиск от страна на Хитлер.

    Най - лесното за Цар Борис III е било

    "да се опъне на Хитлер, както Гърция и Югославия, а не - да ни окупират" (цитирам от мнение по - горе).

    Не го е направил, защото щеше да потопи страната в кръв.
    Успял е да лавира в сложно време - огромна заслуга предвид русофилите край него.

    Ако Кремъл имаше доказателства за отровителство от Хитлер, Путин 100 пъти досега да ги е показал. Фактът, че продължават да крият откраднатите български архиви е достатъчно красноречив.

    Позорно е, че 30 години държавата пасува, затваря си очите - с една единствена цел - да поддържа живи антицарските комунистически митове и легенди. Изредиха се всякакви правителства и управници и нито едно/един не пожела да направи каквото и да е, за да разруши комунистическата пропаганда. Затова благодарих за статията. Само книгите, посочени от авторката не стигат, за да могат всички да научат и малкото факти до които са се добрали авторите им.

  61. 61 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4191 Неутрално

    До коментар [#20] от "tacheaux":

    "....Документирано е , че малко преди появана на първите симптоми на болестта, която е започнала с повръщане и разстройство , царят е посетил съветското посолство и там е бил почерпен с руски чай...."

    Малко по - детайлна информация в евентуалната съветска диря около отравянето на цар Борис 3 има тук :

    https://www.24chasa.bg/novini/article/6788552

    Коктейлът е " Судоплатов "........

  62. 62 Профил на gl_avatar
    gl_avatar
    Рейтинг: 556 Неутрално

    Щрихи от историята:
    1. След 27 г Сталин е пълновластен диктатор в СССР и приема доктрината че комунизма може да се разпространява само с голяма война!

    2.
    1939-40: Сталин настоява пред немците България и Румъния да бъдат в съветската зона на влияние, немците отказват. Заради петрола в Плоещ !
    3.
    Техеран 43, начало на пълните отстъпки на Рузвелт пред Сталин .
    ленд Лиз военна продукция за СССР колкото две сталински индустриализации.
    Рузвелт признава правото на СССР / Сталин на сфери на влияние в Европа след всв.
    Интересно е че САЩ изтласкват СССР от Иран след 45 г заради петрола и персийския залив.
    4.
    Петър Семерджиев
    Пише : 1941-42 г Антон Иванов преди пращането от ссср в България е инструктиран при залаване как да се държи на разпитите в полицията и гестапо:
    Има задача при провал да разказва на дълго и широко за Ком партията, нелегалните и тн и няма право да говори за основната си задача вербовката вероятно снабдяване с отрова и задействане при сигнал на двама работници в резид нция Врана.
    Вероятно с цел отравяне на царя?!
    Двойно прикритие за което само шефовете и топ шпионина знаят, помагачите и гешеф понятие си нямат и търпят едните разстрел другите провал.
    Защо е важна България, център на балканите, предмостие / плацдарм за проливите и близкият Изток.
    През 41-45 г съветското разузнаване работи в съюз със съюзническите разузнавания .
    Сталин прави всички срещи 43, 44 и 45 г в зони под пълен военен , разузнавателен и всякакъв контрол на СССР.
    И разкарва недъгавият Рузвелт като пионка на другият край на света , 43 и 44 г.
    Срещите на тримата големи - двама пияници и двама недъгави , за подялба на света след ВСВ.

  63. 63 Профил на EU Fighter
    EU Fighter
    Рейтинг: 694 Неутрално

    Избрал е грешното място да бъде цар...

  64. 64 Профил на star bastun
    star bastun
    Рейтинг: 2220 Неутрално

    Борис е бил безволев, разнежен тип! Цанков описва сличая, 1923 след преврата отишли в едно от именията на царя с указа за назначаването на новото правителство, а той се скрил в лозето.
    —цитат от коментар 50 на von_seeckt


    Може би по-скоро мекушав.Увличал се е и от окултизъм.Но определено е направил много за България.

  65. 65 Профил на dokoro
    dokoro
    Рейтинг: 705 Неутрално

    До коментар [#50] от "von_seeckt":

    Млад е бил тогава.
    Ако това изобщо е вярно.

  66. 66 Профил на David Moyseev
    David Moyseev
    Рейтинг: 706 Неутрално

    Интересно е подозрението на службите на Райха, че смъртта на Борис е предшествано от визита на италианска херцогиня в двореца при дъшерята на крал Виктор-Емануил, която, както знаем, е самата царица. По това време италианският крал е вече враг на Райха, успял е да свали Мусолини и се установява в заетата от англо-американците Южна Италия. Седмици след смъртта въпросната херцогиня е арестувана от Гестапо и изпратена в концлагер. И Гьобелс, и Гьоринг в дневниците си съжаляват за смъртта на Борис с думите "изгубихме приятел". Борис действително вече е направил сондажи първо в Турция за излизането на България от войната. Те са продължени след смъртта му в Кайро. Със сигурност ако Борис беше жив през 1944 г. щеше да пропусне англичаните да направят десант на Беломорието и да изпреварят Сталин на Балканите, за което Чърчил е яростно пледирал пред Рузвелт, но е срещнал отпор.

  67. 67 Профил на Локомотив
    Локомотив
    Рейтинг: 944 Любопитно

    Корпусът ни не е бил окупационен , а освободителен....
    —цитат от коментар 41 на tacheaux

    И какво сме освобождавали в Косово, Шумадия, Босна, Херцеговина.....?


  68. 68 Профил на David Moyseev
    David Moyseev
    Рейтинг: 706 Неутрално

    До коментар [#20] от "tacheaux":"....Документирано е , че малко преди появана на първите симптоми на болестта, която е започнала с повръщане и разстройство , царят е посетил съветското посолство и там е бил почерпен с руски чай...."Малко по - детайлна информация в евентуалната съветска диря около отравянето на цар Борис 3 има тук :https://www.24chasa.bg/novini/article/6788552 Коктейлът е " Судоплатов "........
    —цитат от коментар 61 на samoedin


    Царе не ходят по посолства, а посланици ходят в двореца само ако специално ги поканят. Болшевишка Русия непрекъснато изпраща подводници и самолети с диверсанти за саботажи в неутрална България, която не е позволила дори доброволци-ратници да отидат да се бият за германците на Източния фронт. Вместо това руските свине непрекъснато заливат едниствената необявила им война съюзница на Райха с оръжие и тероризъм. Българското външно министерство залива Москва с протестни ноти - нашето посолство там е представлявало интересите на Германия, Италия, Унгария и Румъния в сталинската сатрапия. И дума не може да става, че царят ще се унижава да ходи в посолство на терористи. Всичките му ходове за примирие са били направени от бившия премиер и негов довереник Георги Кьосеиванов, придвидливо изпратен за посланик в Швейцария. Именно там започват първите контакти със западните съюзници. Козът на царя е англоамерикански десант в Гърция, където българските войски, оставени да пазят Беломорието от десанти, да пропуснат западните съюзници и да не се позволи Сталин да заграби Балканите и Централна Европа.

  69. 69 Профил на David Moyseev
    David Moyseev
    Рейтинг: 706 Неутрално

    [quote#67:"Локомотив"][/quote]

    Освобождавали сме се от твоето невежество! Прочети повечко и виж каква роля поема България не само да присъедини българските земи в Сърбия, ами и да помогне в борбата срещу Тито и неговите бандити. И сме се справили чудесно! В българска зона болшевишките и великосръбските терористи са ликвидирани.

  70. 70 Профил на David Moyseev
    David Moyseev
    Рейтинг: 706 Неутрално

    "Докато съм цар, българска майка няма да върже черна забрадка заради загинал във война син или съпруг": към края на дъждовния 28 август 1943 Радио София съобщава за смъртта на цар Борис. С какво трябва да бъде запомнен?


    Цар Борис със семейството си
    Царското семейство

    „Борис е бил герой. Той е блокирал напълно Айхман и е защитавал българските евреи“. Тези думи са произнесени през 1961 година от главния израелски обвинител Яков Бар-Ор на процеса в Ерусалим срещу Адолф Айхман, един от главните организатори на Холокоста. По време на процеса е събран огромен доказателствен материал за ролята на цар Борис Трети в най-ужасното престъпление през Втората световна война. Заради спасяването на българските евреи, на 18 май 1994 година еврейските организации в САЩ посмъртно удостояват Борис Трети с наградата „Морален държавник".

    По време на войната България е съюзник на нацистка Германия. Но Борис не само запазва дипломатическите отношения с Москва, а и не изпраща нито един български войник на Източния фронт и дори категорично забранява на младежи-бранници да се включват като доброволци във войната против болшевишка Русия. Неслучайно и до ден-днешен оценките за живота и делото на последния монарх, управлявал самостоятелно България, често пъти са доста противоречиви.

    Цар Фердинанд
    Цар Фердинанд

    "Равнозначно на мъдрост"

    Според историка Андрей Пантев, няма никакво съмнение, че Борис Трети е бил популярен сред народа. „Той е бил силно впечатлен от съдбата на баща си цар Фердинанд. Ето защо в много отношения се е стремял да не стига до крайностите, които доведоха до абдикацията на Фердинанд. Така например монархът не допуска фашизоидни или екстремистки елементи като Ванче Михайлов да заемат постове във властта", обяснява Пантев. Според него бедата е, че събитията и личностите от онзи период често пъти се гледат като черно-бял филм. „За един държавник от ранга на цар Борис Трети не може да се говори, че е само велик или че е само негодник", казва историкът. По неговите думи, през Втората световна война на Борис му се е наложило да присъедини България към Тристранния пакт, защото си е дал сметка, че Германия неизбежно ще окупира Балканите.

    Пантев твърди и друго: популярността на цар Борис Трети се дължи в голяма степен на факта, че той се е съобразявал с живота на обикновените хора. Царят прозорливо е уловил обществените настроения срещу предаването на българските евреи и с риск да пострада от гнева на Хитлер е спрял изпълнението на позорната сделка „Белев-Данекер". „Във всичко е проявявал умереност, което в тогавашните условия е било равнозначно на мъдрост", обобщава Пантев.

    "Трагедията на българския монарх"
    Трагедията на българския монарх е липсата на избор, който да промени хода на историята в благоприятна за България посока", смята Янакиев. Според него епохата на Борис Трети странно наподобява на т.нар. „нелиберална демокрация", прокламирана понастоящем от унгарския премиер Виктор Орбан. И все пак царуването на Борис не е автократично, а още по-малко пък е диктатура, уточнява историкът Андрей Пантев.

    Двамата професори са единодушни, че след Първата световна война българската икономика постига големи успехи. Първоначално страната е стопански съсипана, дала е 150 хиляди жертви и е изгубила сериозни територии. Освен всичко друго, България трябва да изплаща огромни репарации на победителите и да изхранва 300 хиляди бежанци, прокудени от Македония, Тракия и Добруджа. По време на 25-годишното управление на Борис Трети брутният вътрешен продукт на предимно земеделската дотогава страна нараства повече от два пъти и достига приблизително 25 милиарда долара - приравнено към покупателната сила на долара през 1990 година. По време на Втората световна война производството се задържа на предвоенните равнища, а външнотърговският баланс остава положителен. България подобрява отношенията със своите съседи, а царят провежда политика за мирна ревизия на Ньойския договор, който тежко обременява българите. В резултат от тази политика страната не само си връща Южна Добруджа, но и се сдобива с допълнителен международен авторитет в разгара на избухналата вече нова световна война. Американското списание „Тайм“ дори обявява цар Борис за световна личност на месец януари 1941 година и публикува снимката му на корицата - нещо, което и до днес не се е случвало на друг български държавник.

  71. 71 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2252 Неутрално

    Коя държава има афинитет към тровене с полоний и новичок.

  72. 72 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2765 Неутрално

    До коментар [#53] от "von_seeckt":

    Не пропускаш възможност за да потвърдиш, че си съветски сопол...!

    Бивш tww09306483.
  73. 73 Профил на charlesdegaulle
    charlesdegaulle
    Рейтинг: 882 Неутрално

    До коментар [#15] от "Пипера е много лют":

    +++! Не само това. Поверителният доклад на германските и австрийски медици е, че има тотално разпадане на вътрешните органи. Което става обикновено от отрова.
    Пролетта на 43-та разузнаването донася от Истамбул информацията, че Царя няма да доживее есента.

  74. 74 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7692 Неутрално

    " Затворени и недостъпни са само руските."
    Новичокът още не е бил измислен...

  75. 75 Профил на David Moyseev
    David Moyseev
    Рейтинг: 706 Неутрално

    До коментар [#15] от "Пипера е много лют":+++! Не само това. Поверителният доклад на германските и австрийски медици е, че има тотално разпадане на вътрешните органи. Което става обикновено от отрова.Пролетта на 43-та разузнаването донася от Истамбул информацията, че Царя няма да доживее есента.
    —цитат от коментар 73 на charlesdegaulle


    Абе седмица преди да почине царят и княз Кирил заедно изкачват Мусала! Ти качвал ли си се на Мусала напълно здрав, за да разбереш колко невъзможно е да го направиш болен?! Писах, че са подозирали роднина на Мария-Луиза, дошла на гости в София малко преди смъртта на царя. Възможно е обаче Борис да е починал и по съвсем естествени причини - лично познавах по-млади от него, които си отидоха от инфаркти. При това тогавашната медицина нито е разполагала с образна диагностика за да хванат сърдечния порок навреме и да го лекуват, нито пък с лекарства и неинвазивни хирургически методи за присаждане на клапи и прочие средства за преодоляване на остра сърдечна недостатъчност. Най-използваното лекарство е било нитроглицеринът, открит от Нобел за съвсем други цели. Но действието му е краткотрайно и не лекува, а само помага справянето с по-леки кризи.

  76. 76 Профил на himler
    himler
    Рейтинг: 683 Неутрално

    До коментар [#11] от "tacheaux":

    Аз съм чувал хипотеза, че Марикон не е син на цар Борис, а на брат му княз Кирил.... За разлика от брат си княз Кирил явно малко се е интересувал от държавните дела, иначе още след смърта му щеше да поеме управлението на страната в свои ръце!
    Но не съм съгласен, че цар Борис е по-добър държавник от Стамболов! Стамболов спасява България от това да станем задунайская губерния!

  77. 77 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2945 Любопитно

    До коментар [#61] от "samoedin":

    "....Документирано е , че малко преди появана на първите симптоми на болестта, която е започнала с повръщане и разстройство , царят е посетил съветското посолство и там е бил почерпен с руски чай...."

    Малко по - детайлна информация в евентуалната съветска диря около отравянето на цар Борис 3 има тук :

    https://www.24chasa.bg/novini/article/6788552

    Коктейлът е " Судоплатов "........


    Да де ама и в тази несвързана публикация не пише никъде царя да е бил в руското посолство и да е пил чай или отровното питие му е било поднесено в двореца от съветски агент???!!!

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  78. 78 Профил на wre501051215
    wre501051215
    Рейтинг: 3117 Неутрално

    До коментар [#39] от "Virgin":

    Не,вашиъе съвеЦко-югословенски другарЕ се погрижиха.

  79. 79 Профил на wre501051215
    wre501051215
    Рейтинг: 3117 Неутрално

    До коментар [#44] от "pontius_glarus":

    ГлуппстимМестаната 5-та армия е съставрна от местни хора!Полоцията също!

  80. 80 Профил на David Moyseev
    David Moyseev
    Рейтинг: 706 Неутрално

    До коментар [#44] от "pontius_glarus":"Здачата на армията ни е била изграждане на нова, независима Македония, бързали са с изграждането на новите институции, начело на които поставяли македонски политемигранти от България, подготвени в София за целта, което малко раздразнило местните.Но статутът на армията ни там е бил "окупационен корпус", и като всяка окупационна войска, тя е била на издръжка на местните."Ако беше така , както пишеш , цар Борис нямаше да бъде наричан "обединител". Българските войски са били на територии на Екзархийска България , които са изконни български земи , населени от българи. Целта на армията е била обединяване на България , а не изграждане на независима Македония. Не е вярно също така твърдението , че българската армия била на издръжка на местните. Това са глупости. Българската държава харчи колосални средства за изграждане на инженерна и административна инфраструктура на "окупираните" територии. Голяма част от администрацията е била от местни жители , но също така голям брой администратори и учители от България са били изпратени там.
    —цитат от коментар 48 на tacheaux


    ++++++++ Само една съществена забележка - новроприсъединените земи не са ОКУПИРАНИ, а администрирани от България. Нацистите са имали пълен контрол върху случващото се в тях, особено по отношение на събирането на евреите за камерите в Полша. България не е успяла да убеди Берлин, че евреите, наред с българите в Македония и Тракия, вече имат българско гражданство , което е развързало ръцете на германците да ги съберат и изпратят "за работа" в Райха. Когато български дипломат е изпратен да се запознае в Полша как са настанени и какво правят евреите от новоосвободените земи съгласно спогодбата Белев-Данекер, той безцеремонно е арестуван от Гестапо във Виена и върнат в България. Но за това севмакетата никога не пишат.

  81. 81 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3295 Неутрално

    До коментар [#49] от "tacheaux":

    олекна ми
    терорът 1923-25 бил демократичен
    колко по-приятно става на човек, когато научава, че Гео Милев например е бил не варварски и фашистки удушен с парче жица, а демократично и цивилизовано умъртвен с телена примка

    също така е наистина мъдро да обявиш война на англо-американците - така бомбардировките са ти в кърпа вързани, но окупацията - малковероятна, предвид по-голямата изгода от втори фронт във Франция...

    и още нещо: дядо ми е бил млад баща през август 1943 и е работил в Сопотските военни заводи
    спомняше си угрижеността на хората, най-вече опасенията, че армията ще я подгонят на Източния фронт след като вече го няма царя; но някаква особена скръб по повод кончината не помни (баба ми беше на друго мнение, чак почваха да се карат кой от познатите им е плакал, а кой не; в едно бяха единодушни - от предприятия и ведомства пращаха "делегации" на погребението, мнозина от провинцията се натискаха да видят София на аванта)

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  82. 82 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3295 Неутрално

    До коментар [#53] от "von_seeckt":

    Шейтанов го дадоха на македонските комити
    задето нашите гръмнаха комитата-депутат вносител на Закона за защита на държавата

    изобщо, ВМРО, към онзи момент превърнало се в типична мафия (и държало производството на опиум в региона), предоставя на полицията свои "чети" от главорези, наричани "безотговорни фактори" - тях пращали за най-мръсната работа, когато се случело полицаи и жандармеристи да покажат колебание или даже съмнение и несъгласие с някоя заповед за конкретна "акция" - т.е. клане на неблагонадеждни

    но комитите ги героизират за минали заслуги, за гнусните им деяния не е прието много да се говори

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  83. 83 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4413 Неутрално

    UNITED EU UNION

    Книгата ""Освободителните" мисии на Русия/СССР в и около България"
    от юриста Иван Лилов... с достъп до архиви в Москва когато бяха отворени при Борис Елцин...

    Книгата съдържа информация за опити на американски и английски представители
    да преговарят за излизане на България от (след) Войната,
    преговори вкл. в Кайро.

    Но български прокомунистически просъветски министър е "усуквал" и протакал,
    до вероломната атака от страна на СССР на 5.9.1944 срещу Царство България
    в нарушение на установени мирни дипломатически отношения.

    Интереси клатещи "фес" За коминтерновски СССР
    поставят СССР като № Първи уличен, не съвсем, но уличЕн подозряем.

    Всеки знае, че "героят" Димитров безстрашно лаел в Лайпциг срещу геносе лаещи нацисти.
    В резултат на "подвига",
    бил е освободен, доставен в Москва и назначен за Генерален секретар на Интернационален диктатурски Коминтерн.

    Агентурно пригоден за антидържавни деяния против суверенното Царство Българя,
    Слави... тогава не...
    Димитров заедно с Коларов на сръбска граница в 1923 (неуспешно) подстрекавали
    и плювавали срещу Суверенна, за Няма държава (Царство България).

    След неуспеха, диверсантите били повърнати от Масква в Маскве.

    Очевиден мотив:
    Генерален секретар на Безбожен Републикански Коминтерн в Маскве,
    да диктатурства именно в България.
    Суверенните Християнко Царство и Християнски Цар:
    "несъвместими" с пъкления план.

    Публикация във вестник в хилядолетна България, относително свободна,
    в настоящия век, потвържди с детайли пъклената "хипотеза".

    След срещата с Хитлер,
    Цар Борис III е бил отведен с аэроплан саветски, през Турция,
    за "белокаменна" Москва.
    А в Кремъл: изправен за среща с Димитров и Сталин.

    Царят плахо попитал:
    След войната, остава ли монархичната държава?

    Сталин, по (лукави) инструкции на Генералния секретар, плахо отвърнал:
    Става... защо не. Републиканска в соц... монархия.

    Димитров пък, хилел се под мустак.
    Предвкусвайки собствен и ивечен диктатурски Мавзолей.

    Не минало време и хитлеристки Новичок, или що ли,
    отровил Царя на Царство България.

    И на Димитров нещо му станало, кой знае ли как.
    И на Сталин... радвал се преждевременно на Мавзолей кратковременно.
    Световно възмущение попииляло безбожните култове на Маркс
    (тези двата, специално).

    От публикацията в Дневник, от Петя Владимирова:

    "И все пак: кой има най-голям интерес да го няма царя?

    С две думи - онзи, който иска да сложи ръка върху суверенитета на България.

    Интересът е на онзи, който, като стигне с армията си на Дунава,
    ще бъде затруднен от наличието на жив владетел.

    Но все още сме 1943 г. и Дунавът е далече, и българският цар стриктно пази дипломатическите отношения със СССР.

    Обаче пък подготвя излизане на България от пакта.
    И дори се среща с американския резидент за Балканите (неприсъщо за царете занимание).
    Което не може да е останало в тайна за Москва.

    Ако сондажите на българския цар със съюзниците дадат резултат, Сталин ще изгуби основанията да се обяви за освободител на България от фашизма и да наложи властта си в сърцето на Балканите.
    (Към онзи момент е все още далече Ялта с пазарлъците на тримата големи Сталин, Рузвелт и Чърчил за подялбата на Европа.)

    Фактът, че след смъртта на царя не последва нито едно що-годе заслужаващо внимание външнополитическо действие на българската политическа класа, а държавният кораб само се полюшва от вълните с лого "Ами сега!", сам по себе си показва, че решаващият фактор за България е бил царят.

    Че излизането на България от пакта би било пречка за експанзията на СССР на юг, се подкрепя косвено от по-късен факт. Когато на 4 септември 1944 последният кабинет на Царство България - на Константин Муравиев, взема решение за обявяване война на Германия, военният министър Иван Маринов бави официализирането на решението. Така се спечелва време армията на маршал Толбухин да стигне Дунава и същевременно се запазват "основанията" на Сталин да обяви война на България. Едва по-късно се появяват сведения, че ген. Маринов е бил съветски агент. Възможно е, но ако е бил, ги няма доказателствата, казва акад. Марков.

    Хипотезата "цар Борис ІІІ отровен от руснаците" е изречена официално пред Нюрнбергския съд през 1945
    от подсъдимия Франц фон Папен, бивш германски канцлер, а по време на войната посланик на Германия в Турция,
    поддържал близки контакти с българските правителства, срещал се е и с царя.

    Той е единият от двамата оправдани на Нюрнбергския процес /заедно с индустриалеца Фон Шахт/.българските . Но конюнктурата в онзи момент, създадена от победителите, не благоприятства твърдението на Фон Папен да се превърне в сюжет за внимание. Още по-малко в България, окупирана от Съветската армия."

  84. 84 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 1871 Неутрално

    Има и едно посещение на посолството на СССР и пиене на чай с посланика. Пиенето на чай с руснак е много рисково. https://bg.legaltechnique.org/articles/pozitiv/vipejte-chayu-net-spasibo-ya-ne-sprashival-chaepitie-putina-s-korolem-saudovskoj-aravii.html
    —цитат от коментар 8 на Корки


    Руският чай не е здравословен, знаем. Колкото по-далеч от евразийската кочина, толкова по-добре.

  85. 85 Профил на Гошо
    Гошо
    Рейтинг: 595 Любопитно

    До коментар [#22] от "tacheaux":


    И полонии или новичок, а Баширов и Петров не са ли били нещо из София да разглеждат Александър Невски

    ГоШо
  86. 86 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4413 Неутрално

    UNITED EU UNION

    По предположение:
    Империя България на Цар Симеон Велики.

    Или на Цар Самуил.
    При Самуил... България се простирала от Черно море до Адриатическо,
    разбира се, и до "малко" от Бялото.
    При Адриатика: чак до Словения нататък (Север).
    А далече на Юг... теглиш Географски паралел през Гърция и става ясно.
    Столица: Преспа. Център на Балканите.

    Италияните оплескаха работата.
    Предизвикаха Хитлер да им се втурне на помощ в Африка и на Балканите.
    Саботирайки Плана Хитлер против лоялен съюзник (1918-1922-1933-1939-1941)
    СССР (союзник, союзник, но... всичко с мярка).
    План и против на Света на Запад.

    Италяните се набутаха в Африка и (през Албания) в Гърция.
    Фюрера се ожали, съжали ги и изпрати фюреристки бойци в подкрепа.
    И наказа: пращайки италянци в бой за Сталинград.
    И съжали Мусолини, в плен на американци, па осовободи.
    Кое по напред...
    Тази тема е друга.

    До коментар [#67] от "Локомотив":

    Корпусът ни не е бил окупационен , а освободителен....
    —цитат от коментар 41 на tacheaux

    И какво сме освобождавали в Косово, Шумадия, Босна, Херцеговина.....?

  87. 87 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3162 Неутрално

    До коментар [#20] от "tacheaux":С помощта на архивни документи и спомени на очевидци книгата проследява трагичната участ на десетки жертви от Ленин до Путин.
    >>> Самият Ваксберг пише на друго място, че не трябва да се вярва безпрекословно на архивите, а също така, че те периодически се прочистват от изобличаващи или неудобни моменти:....А приказ Сталина убить Троцкого — он что, задокументирован? А документ — за номером, с печатью и подписью — об убийстве Михоэлса существует? Где документ о приказе Сталина расстрелять Зиновьева, Бухарина, Пятакова, Рыкова? Под приговором есть подпись Ульриха — подписи Сталина нет: где написано, что приговор продиктовал Ульриху именно Сталин?
    А все иные, поистине нескончаемые, преступления Сталина, — они отражены в документах? Если нет, вправе ли мы его в них обвинять? Конечно, нет! — радостно воскликнут пламенные сталинисты, плодящиеся ныне простым делением. Пусть восклицают, а караван пойдет своей дорогой...
    Фетишизация документа — «болезнь», весьма распространенная среди любителей архивов. По счастью, не всех.
    Заместитель директора Российского государственного архива литературы и искусства Татьяна Горяева пишет о «мифологизации архивного документа, будто бы хранящего единственную и неопровержимую правду о прошлом. Однако профессионалы-документоведы, — продолжает она, — знают, насколько это представление далеко от действительности, и прежде всего советской: значительная часть государственной и партийной деятельности не документировалась, а значит и не может быть отражена в архивных документах. Кроме того, достоверность документов, а точнее сказать, информации, заключенной в документах, весьма относительна»
    Того же мнения и член-корреспондент Российской Академии Наук, доктор исторических наук, профессор Р. Ш. Ганелин: «Устная история (oral history), — пишет он, — требует к себе внимания как отразившая в качестве своеобразного источника не только восприятие событий современниками, но и сами эти события. Ведь деликатность, двусмысленность, а то и трагичность исторических ситуаций явились причиной особенных искажений в отображении их и связанных с ними событий в письменных памятниках эпохи. Показания современников-наблюдателей — единственное живое слово об эпохе...»Миллионы фактов и событий вообще не нашли никакого отражения в письменных источниках. К тому же архивы советских времен неоднократно подвергались «прополке» — на этот счет есть много свидетельств.

  88. 88 Профил на Ген. Колев
    Ген. Колев
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Злощастна е кончината на цар Борис Трети към онзи превратен момент от историята. Всички улики и изгоди сочат като извършител СеСеСеРе - Болшевишката империя на Злото. Рубладжии предатели и тогава и сега , у нас бол. Жалко, че Царят не е бил на ясно, че чай в съветското посолство не бива да се пие. Наскоро Вселенският патриарх отказа да пие путински чай и още си е жив и здрав. Колкото до родните "историци" тип Андрей Пантевци и Искри Баевци, за наложеното от тях схващане за естествена смърт, което се цели оневиняване на родната им матушка - няма какво да се коментира.

  89. 89 Профил на amerikanbastard
    amerikanbastard
    Рейтинг: 543 Неутрално

    „Изследовател“ Христо Христов, редактор Петя Владимирова, изобщо хай „Дневник“ левъл, лейдиз енд джентълмен!
    Пусть восклицают, а караван пойдет своей дорогой...

    Freedom's just another word for nothin' left to lose
  90. 90
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  91. 91
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  92. 92 Профил на Крадливото ромче
    Крадливото ромче
    Рейтинг: 2666 Неутрално

    Само заради връщането на Южна Добруджа, заслужава паметник на мястото на МОЧА.
    —цитат от коментар 12 на Незнайко в Слънчевия град


    Ми не

    Комунистите са виновни!
  93. 93 Профил на Крадливото ромче
    Крадливото ромче
    Рейтинг: 2666 Неутрално

    До коментар [#25] от "eti mehter":Чиба бре, резак анадолски! Никого не интересуват вашите гнусотии, Ататюрци, ЕрЛайняновци и прочее шит! Статията е за най-достойният Българин в най-новата ни история.
    —цитат от коментар 90 на Шулц


    Баш пък най-достойния

    Комунистите са виновни!
  94. 94 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 714 Любопитно

    78 години от смъртта на цар Борис III: Трагичната въпросителна остава?!

    До коментар [#2] от "Julian Mall":
    "Независимо от тази официализирана позиция, всички енциклопедии посочват, че внезапната смърт на цар Борис III е настъпила при не напълно изяснени обстоятелства, въпреки че германските и английските архиви от онова време са достъпни за изследователите и проучени, а затворени и недостъпни са само руските архиви!"

    Последното изречение трябва да ориентира читателите къде да насочат подозренията за отровителите на царя! Разбира се няма кой друг да бъде освен руснаците Чепига и Мышкин!?

    - да много вероятно е това да е истината , но няма преки доказателства за това и ако се видят заключенията на германски лекари Зайц и Епингер изпратени лично от Хитлер и направили аутопсия на царя те посочват че са открили в тялото му отрова,"най-вероятно с азиатски произход, която бавно е спряла дейността на сърцето"!
    Както и изследване на германският професор историк Щефан Апелиус работил върху архивите на Третия райх към онзи момент то се прокрадва предположението, че царят е отровен от англичаните или от руснаците!?

    - и да има една среща на царя в руското посолство в Истанбул през януари 1943 г. и се предполага, че царя е "пил чай" с руския посланик, с който се предполага че е възможно да е отровен с "бавно действаща отрова" довела до събитията през август същата година (като може би това е тази отрова с "азиатския произход" довела до инфаркт на сърцето на царя?!!! (нещо подобно на случаите от наше време с Мишо бирата и Вальо Танов?!!!)

  95. 95 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 2293 Неутрално

    Нито 100 коментара !!
    Явно е, че няма интерес

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  96. 96 Профил на greeneyes
    greeneyes
    Рейтинг: 2884 Неутрално

    Ето какво пишат чужденците за цар Борис. Подполковник Репингтън, след срещата си с него 1921г.: "Той не е салонен цар, колкото и да е очарователен, благовъзпитан и самоунизително скромен. Показва отлична осведоменост, здрав разум, твърда воля и истинско родолюбие. Той възнамерявал да прояви царската си власт, когато му дойдело времето. Правителствата идвали и си отивали, но само той би наследил естествено царската власт, единствена опора на стабилност и политическа приемственост, и хранилище на народните традиции."
    Американският пълномощен министър Стърлинг пише през 1935г.: "Царят доказа още веднъж, че е отличен стратег, човек с политическа мъдрост, самоконтрол и най-голяма способност да се справя с мъчни положения. На 19 май /1934г./ Военната лига и Велчев го поставиха в безизходно положение. Осем месеца по-късно Лигата стои зад Царя, а Велчев е в мат!"

    Пазете се от доносника vesolr
  97. 97 Профил на greeneyes
    greeneyes
    Рейтинг: 2884 Неутрално

    Само заради връщането на Южна Добруджа, заслужава паметник на мястото на МОЧА.
    —цитат от коментар 12 на Незнайко в Слънчевия град


    Изключително далновидна постъпка на Цар Борис. Аз съм абсолютно убеден, че ако Втората световна война не беше се състояла и ако Цар Борис беше живял до дълбока старост той щеше да върне всички територии, загубени от България, и то по мирен път. За съжаление в историята няма алтернативни "ако"...

    Пазете се от доносника vesolr
  98. 98 Профил на Гошо
    Гошо
    Рейтинг: 595 Неутрално

    До коментар [#97] от "greeneyes":

    Връщането на Добруджа е именно заради предстоящата война а не заради царските мирни опити

    ГоШо
  99. 99 Профил на greeneyes
    greeneyes
    Рейтинг: 2884 Неутрално

    [quote#29:"Julian Mall"Тук няма условно наклонение. В условия на война Германия не би допуснала вражески войски да преминат през България и да я ударят във фланга.[/quote]

    България след присъединяването си към Тристранния пакт не взема участие във военните действия - нито на Източния фронт, нито на Балканите.
    Също може да се каже и след разширяването на офанзивата на Германия към Югославия - България не участвува във военните операции. Едва след приключването на офанзивата български войски влизат в областите Македония и Северна Гърция, предоставени от Германия на България за администриране и временно, т.е. неформално присъединяване.

    Пазете се от доносника vesolr
  100. 100 Профил на greeneyes
    greeneyes
    Рейтинг: 2884 Неутрално

    До коментар [#97] от "greeneyes":Връщането на Добруджа е именно заради предстоящата война а не заради царските мирни опити
    —цитат от коментар 98 на Гошо


    Значи, ако Царят си беше седял в двореца без нищо да прави, Южна Добруджа автоматично си е отивала към България само заради "предстоящата война"?
    Даа, велико умозаключение.

    Пазете се от доносника vesolr




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK