Централизираният избор на учебници е вреден и за преподавателите, и за конкуренцията

Възможно е, разбира се, крайната цел да е елиминирането на конкуренцията в сектора и връщането на държавата в издаването на учебници, както се случва в редица сектори през последните години.

© Анелия Николова

Възможно е, разбира се, крайната цел да е елиминирането на конкуренцията в сектора и връщането на държавата в издаването на учебници, както се случва в редица сектори през последните години.



Анализът е от седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика.


Конкуренцията е нежелано явление, особено когато можем да ползваме държавата, за да отстраним конкурентите и да си осигурим пазар, пък дори и да е за сметка на крайния потребител. Именно това е на път да се случи, ако бъде приет внесен в края на юли от социалистическата партия законопроект, който налага използването на един учебник по предмет за всеки клас.


В мотивите към законопроекта четем, че целта му е премахване на възможностите за корупция, свиване на цените на учебниците и оттам на разходите на домакинствата за образование, както и гарантирането на качеството на ползваните учебници. Според вносителите с ограничаването на избора на учебници би се повишила ефективността на системата на училищно образование, като то е "необходимо условие за ефективно реализиране на националните образователни програми".




В такъв сценарий изборът на преподавателите се ограничава до учебните помагала,


в рамките на което те би трябвало да могат да се съобразят с особеностите на конкретните си ученици и образователна ситуация.


Предварителната оценка на въздействието на законопроекта поставя акцент върху качеството на ползваните учебници с аргумента, че поставянето на отговорността за избора на учебник за отделните класове и предмети в ръцете на Министерството на образованието и науката би довело до неговото повишаване. Това твърдение не е особено обосновано - дейността на министерството е отдалечена от реалния образователен процес, а оценката на достойнствата на отделните учебници по формални критерии може да отрази само част от качествата им.


Подборът на учебници спрямо залаганите от Министерство на образованието и науката образователни стандарти изглежда до голяма степен логичен, тъй като в крайна сметка целта на учебниците е именно да покрият съдържанието на образователните стандарти. Още повече, че и учебниците, които се предлагат днес минават през министерско одобрение, но без да се избира само един от тях. Предложението обаче е насочено в напълно грешна посока - вместо да цели повишаване на гъвкавостта на образователния процес и налагане само на най-общи рамки на отделните училища и преподаватели,


то допринася за максимална стандартизация и ограничаване на избора.


Също толкова съмнителни са твърденията, че определянето на учебниците от страна на министерството би довело до ограничаване на корупцията. Възможността предпочитанията на отделни преподаватели да се определят от близостта им с отделни издателства определено съществува; с прехвърлянето на избора в МОН обаче аналогична хипотеза за риск от корупция се премества на по-високо ниво в самото ведомство, а не се премахва. Няма гаранция, че - както се случва често с обществени поръчки, например - изискванията към учебниците няма да бъдат нагаждани към предложението на коректно издателство.


От най-голямо значение обаче е ограничаването на свободата на вземане на решение на преподавателите. Налагането на министерски избор на учебник до голяма степен предопределя и начина на преподаване и структуриране на съдържанието. По всичко личи, че вносителите искат максимално да ограничат избора на преподавателите, за сметка на централизирани решения. Изборът на помагало в никакъв случай не е достатъчен, за да може преподавателят да се адаптира както към собствения си стил на работа, така и към потребностите на отделните ученици и класове, на които преподава. Още повече, че обикновено помагалата са съобразени със съдържанието на учебниците, което от своя страна означава, че изборът на конкретен учебник предопределя и избора на помагало.


Законопроектът напълно игнорира последствията за конкуренцията в сектора на издателите на учебници.


Понастоящем дори и да не е най-популярният сред мнозинството от учителите, всеки учебник има шанс да бъде предпочетен поне от известен брой от тях. Налагането на избора на МОН обаче променя конкуренцията към ситуация на "всичко или нищо", където избраният издател получава целия пазар за конкретния клас и предмет, а усилията и работата на останалите за изготвяне на конкурентни учебници остават без никакъв резултат. Това със сигурност ще се отрази на мотивацията на издателите да възлагат на множество авторски колективи да предлагат свои различни учебници.


В динамичен план паралелната употреба на различни учебници за един клас позволява постоянно сравнение, критика, осмисляне на грешки - независимо от първоначалните предпочитания, в средносрочен план практиката до голяма степен ще ориентира търсенето към по-подходящия и по-добър учебник.


Вместо това фокусът им ще се премести от предлагането на възможно най-добрия учебник, който да бъде


избран от максимално много преподаватели към този, който ще се хареса най-много на министерството.


Възможно е, разбира се, крайната цел да е елиминирането на конкуренцията в сектора и връщането на държавата в издаването на учебници, както се случва в редица сектори през последните години - например държавната петролна компания, от която днес се чудим как да се отървем.


На фона на съмнителните положителни последствия, вредите от въвеждането на един, централизирано избран учебник за предмет и клас са повече от очевидни. Такава реформа обаче седи дори по-странно предвид, че есента заплашва с нова вълна на коронавирус, затваряне на училища и реорганизиране на образователния процес от разстояние - за конкретни учебни заведения или дори за цялата система на училищно образование. В контекста на тези далеч по-значителни проблеми реформа при учебниците в момента - особено в посока, която ограничава избора и конкуренцията - изглежда напълно излишна.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (47)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на dorko
    dorko
    Рейтинг: 563 Неутрално

    Централизираният избор на учебници е комунизъм. Леля Корни иска да ни го върне, защото демокрацията ни го отне.

  2. 2 Профил на Niko Kostantinov
    Niko Kostantinov
    Рейтинг: 251 Неутрално

    Аха, значи сегашния бизнес с учебници, където издателите плащат на учители и директори да изберат "учебниците" на техните издания е много хубаво? Гиди маскари, образованието не е бизнес

  3. 3 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 4027 Неутрално

    Авторът дали е погледнал, колко броя учебници по един предмет, за един клас има? При промяната преди двадесет години, преброих 14(четиринадесет) учебника по математика за девети клас.Пет по български език, като може да съм пропуснал някое издателство. Математиката е стройна наука и върви от просто към сложно, българския език не се променя за седмици, или месеци, като вирусите. Просто, всичко е за парите и конкуренцията е само предлог. Да не говорим за стила на учебниците, който може да затрудни и студенти, какво остава за децата до осми клас.

  4. 4 Профил на rhk011076282
    rhk011076282
    Рейтинг: 1076 Неутрално

    Комунистите си дърпат към комунизъм.

  5. 5 Профил на rhk011076282
    rhk011076282
    Рейтинг: 1076 Неутрално

    До коментар [#3] от "Vlado Nikolov":

    И как това ще се подобри със само един учебник?

  6. 6 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 4027 Любопитно

    До коментар [#5] от "gfi141069668":

    А, какво са подобрили множеството учебници? Да не би математиката да е станала "келнерска", където 2 . 2=5? Или по български имаме учебник за всеки диалект?

  7. 7 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5021 Неутрално

    До коментар [#5] от "gfi141069668":

    Ти на колко години си?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  8. 8 Профил на rumen_s
    rumen_s
    Рейтинг: 1334 Неутрално

    Поредния нямащ връзка с главния мозък. Две деца имам през година, дотук един единствен учебник не е ползвало второто от първото, всичко се купува пак. Като сложиш сборници и помагала и безплатното образование ти излиза златно. Разбира се мафията МОН, издателства, списвачи на учебници и т.н. активизират такива лобисти за да си бранят солидните приходи смъквани от родителите.

    Браво Дневниче за цензурата. Мода си знае какъв е, ПКП :)
  9. 9 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3432 Неутрално

    Налагането на министерски избор на учебник до голяма степен предопределя и начина на преподаване и структуриране на съдържанието. По всичко личи, че вносителите искат максимално да ограничат избора на преподавателите, за сметка на централизирани решения. Изборът на помагало в никакъв случай не е достатъчен, за да може преподавателят да се адаптира както към собствения си стил на работа, така и към потребностите на отделните ученици и класове, на които преподава. "

    Ами издателствата да провеждат и матурите адаптирали преподаватели с различните учебници

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  10. 10 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5021 Неутрално

    До коментар [#9] от "дерибеев":

    И на мен ми стана интересно как се пишат учебници за потребностите на ОТДЕЛНИ ученици и класове.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  11. 11 Профил на liz31552545
    liz31552545
    Рейтинг: 138 Неутрално

    Едно време учебникът беше само един по даден предмет, пък се изучихме и станахме хора. И учебниците се предаваха от ръка на ръка и няколко набора се изучаваха евтино.Сега нали сме екологични, зелени, карат ни да получаваме електронни фактури, сламки за многократна употреба, а тонове хартия всяка година се хабят за безброй, зле списани хартиени помагала. Дори не знам доколко електронните учебници въобще са тема.

  12. 12 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2977 Неутрално

    До коментар [#10] от "КМЕТ В СЯНКА":


    До коментар [#9] от "дерибеев":


    До коментар [#6] от "Vlado Nikolov":

    В Габрово има учителка,която преподава произведенията на Георги Марков на учениците си. И не просто им преподава,а те са ЗАДЪЛЖЕНИ да учат тези произведение и тя ги изпитва и им поставя оценки.
    Та който учител притежава достойнство и смелост може да преподава без да се поддава на натиска на комунягите от МОН.

  13. 13 Профил на Светозар Христов
    Светозар Христов
    Рейтинг: 501 Неутрално

    Категорично съм против централизирания избор на учебник. Чиновниците от МОН са много далече от реалностите в българското училище и особеностите на конкретни училища. А и конкуренцията, нали е част от капитализма ?

  14. 14 Профил на mitakadm
    mitakadm
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Да, ама не! На теория звучи едно, практиката е, че директорите избират с кое издателство да работят. Срещу солиден процент, разбира се. За учителите остават от 20% до 30% отстъпка от коричната цена на допълнителните помагала, в зависимост от издателството. Това от парите на родителите. За първи клас помагалата извън "безплатните" учебници са средно 60 лв. Отстъпката, която си прибира учителят е 15 лв на дете или 300 лв в джоба при 20 деца в клас. Как разбрах ли? Един телефон до издателството и питаш за отстъпката. От втори клас помагалата ги купувам аз. Отстъпката си остава за родителите. Учителят си има заплата, не е търговец.

    Колкото повече - толкова повече
  15. 15 Профил на mitakadm
    mitakadm
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Да, ама не! На теория звучи едно, практиката е, че директорите избират с кое издателство да работят. Срещу солиден процент, разбира се. За учителите остават от 20% до 30% отстъпка от коричната цена на допълнителните помагала, в зависимост от издателството. Това от парите на родителите. За първи клас помагалата извън "безплатните" учебници са средно 60 лв. Отстъпката, която си прибира учителят е 15 лв на дете или 300 лв в джоба при 20 деца в клас. Как разбрах ли? Един телефон до издателството и питаш за отстъпката. От втори клас помагалата ги купувам аз. Отстъпката си остава за родителите. Учителят си има заплата, не е търговец.

    Колкото повече - толкова повече
  16. 16 Профил на Светозар Христов
    Светозар Христов
    Рейтинг: 501 Неутрално

    До коментар [#15] от "mitakadm":

    В момента лъжеш. Никой не предлага пари на учители, да избират негов учебник. Какви 300 лв, кви пет лева, Опитваш да манипулираш публиката, да я насъскваш срещу учителското съсловие.

  17. 17 Профил на dorko
    dorko
    Рейтинг: 563 Неутрално

    От съседната статия може да се разбере, че дори в Путинова Русия има повече от един вариант на учебник по предмет.

  18. 18 Профил на mitakadm
    mitakadm
    Рейтинг: 524 Неутрално

    До коментар [#16] от "Светозар Христов":

    Не четеш! Пари взимат директорите от издателствата. За учителите остава разликата от коричната цена на допълнителните помагала (за която родителите плащат) и намалената цена след отстъпката. Това до четвърти клас, за което знам със сигурност. За горните класове тепърва ще разбера. Ти имаш ли ученици?

    Колкото повече - толкова повече
  19. 19 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5021 Неутрално

    До коментар [#12] от "deaf":

    Именно. Едва ли някой е написал учебник за нейните виждания. Интересно по колко часа им преподава Георги Марков и дали споменава съучастието му в сценария на На всеки километър.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  20. 20 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5021 Неутрално

    До коментар [#16] от "Светозар Христов":

    То оставаше и да си признаеш.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  21. 21 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5021 Неутрално

    До коментар [#18] от "mitakadm":

    Той е издател.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  22. 22 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2977 Неутрално

    До коментар [#12] от "deaf":Именно. Едва ли някой е написал учебник за нейните виждания. Интересно по колко часа им преподава Георги Марков и дали споменава съучастието му в сценария на На всеки километър.
    —цитат от коментар 19 на КМЕТ В СЯНКА



    До коментар [#19] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Не знам,но тази учителка е герой,защото рискува да бъда уволнена по един или друг начин. Може би има гръб на някой влиятелен човек в държавата.

    Добре че Георги Марков е бил съсценарист на "На всеки километър",иначе той нямаше да пожъне такъв грандиозен успех. Другият сценарист е бил Павел Вежинов. Отворете която и да е книга на Вежинов и ще се убедите колко е бездарен.

  23. 23 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5021 Неутрално

    До коментар [#22] от "deaf":

    Героизъм беше едно време когато беше забранен. Сега вече не е .

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  24. 24 Профил на stargate
    stargate
    Рейтинг: 2478 Неутрално

    Глупости! Поредните откровено неадекватни НПО лакърдии!

  25. 25 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4328 Неутрално

    "Централизираният избор на учебници е вреден и за преподавателите, и за конкуренцията"

    Аз пък си мисля , че самите учебници по история и литература са вредни за учениците, защото са манипулативни.

  26. 26 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2982 Неутрално

    До коментар [#3] от "Vlado Nikolov":

    Няма лошо да има повече варианти на учебници, обаче все пак одобрените би трябвало да са лимитирани като брой, примерно до 3-4, т.е. получилите най-високи оценки от комисията и от учителите.
    Не виждам смисъл да се предлагат учебници, по които на практика никой няма да учи, т.е. получава се разнообразие в избора за сметка на качеството.

  27. 27 Профил на Hristov
    Hristov
    Рейтинг: 2056 Неутрално

    Може да има хиляди варианти на учебници, но накрая трябва да останат максимум два.Все пак трябва да имаме и някакъв единен стандарт на обучение.Това в момента е бизнес, а не образование..Вън търговците от храма.

    Sic transit gloria mundi
  28. 28 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5021 Неутрално

    До коментар [#26] от "pamela":

    Всичко е за едни много пари.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  29. 29 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2462 Весело

    За да има качествено образование, то трябва да е точно бизнес. Същото е и със здравеопазването. Тогава има конкуренция, цените вървят надолу, а качеството и достъпността - нагоре. В момента в който държавата се намеси и започне да разпределя порциите (много сполучлива метафора на Доаня) и става страшно. За който си мисли, че в момента има "избор" щото има много учебници, много жестоко се лъже - тия "много" учебници пак трябва да бъдат одобрени от МОН. Пак има корупция и пак в учебниците пише каквото държавата-кърмилница иска. Примерно спомнете си как по история всичките положителни уроци бяха за разни чобани, дето централизирали държавата, наложили регулации на всичко и водили сто войни. И никъде не се споменаваше дори как са живеели хората и защо след управлението на такива "величия" обикновено следва пълен колапс (като наш Симеонча Великий например). Ама идеята е не да се научат децата да мислят, а че най-хубаво е държавата-майка да командва всичко, а ако реши да води войни - то ще да е за хубаво, като единственият критерий за това е да са победоносни.
    Държавното училище уважаеми си е замислено като индоктринационен център и с общовалидните си изисквания за програми и т.н. държавата се е погрижила да не губи контрола и над малкото частни, които са безумно скъпи именно заради регулациите и реално никаквата разлика в това какво се учи в тях - те са си просто нещо като частни клубове в рамките на същата система, където "елитът" да събира наследниците си, за да създават връзки от малки.

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  30. 30 Профил на pol471073035
    pol471073035
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Проблемът не е в големия брой учебници, а в това, че информацията в тях е различна и нерядко противоречива, които обърква учителя.

  31. 31 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2977 Неутрално

    До коментар [#29] от "Тюфлекчия":

    Нещата не стоят точно така. В живота и паметта на народа трябва да има все пак някакъв единен разказ,ако щете и мит. В противен случай той ще възникнат разгорещени спорове е той ще се разпадне. И стане лесна плячка на чужди народи. Например,ако в учебниците пише освен за геройството на Левски и факта,че той е убил непълнолетен чирак,учениците ще се развоят. Едни ще защитават и оправдават Левски,други ще го наричат "убиец". Единното национално съзнание ще отиде "на кино".
    Такива тънки и сложи казуси в хуманитарните дисциплини или в точните науки,трябва да останат за учените и специалистите.

  32. 32 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3090 Неутрално

    Нали искахме “свободен пазар” и пазарна икономика?!?

    Любовта ще спаси света!!!
  33. 33 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2462 Весело

    До коментар [#31] от "deaf":

    Е тъй де - като за водещата роля на Партията. Проблемът не е в това да има единен мит, проблемът е кой го създава и с каква цел. Обществото може само да стигне до консенсус как да възприема историята си, няма нужда държавни чиновници (обикновено дърти комунисти) да го решават и налагат със сила. Според теб добро влияние върху хората ли има упорито подържания особено през соца мит, че българин е предал Левски и че никой не се е опитал да го освободи, въпреки че бил пазен от 3 заптиета (абсолютна глупост)? Митът е създаден и налаган с цел да се внуши на българите, че сами нищо не могат да свършат и добре че са руснаците и впоследствие СССР, че да сме "свободни". Ей това получаваш от държавата като "образование".

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  34. 34 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4522 Неутрално

    Не се разсъждава за икономическата страна, за цената на учебника, при общо взето едно и също съдържание с различни графични оформления. Реално, дори в САЩ по тази причина учебниците се налагат от големите щати които правят масовите поръчки при издателите, оттам избора на по-евтините учебници одобрени от техните образователни администрации. Рабита на учителите е да променят процеса на усвояване на знанията с насочени към ученика подходи. Сносният учебник е помагало, но има и такива които су улесняват живота с "четете страници от-до и отговорете на въпросите в края на раздела" .
    И, когато имаш незаинтересувана маса която си гледа телефоните, учебниците си остават неизползвана тежест...

  35. 35 Профил на Грую
    Грую
    Рейтинг: 384 Весело

    Да ги направят задължително с един учебник, на издателство по желание от списък, 3-5 години, и да ги препродават на долните класове. После да се взима средно на оценките с даден учебник, и най-слабите да отпадат от списъка :)

  36. 36 Профил на rhk011076282
    rhk011076282
    Рейтинг: 1076 Неутрално

    До коментар [#5] от "gfi141069668":А, какво са подобрили множеството учебници? Да не би математиката да е станала "келнерска", където 2 . 2=5? Или по български имаме учебник за всеки диалект?
    —цитат от коментар 6 на Vlado Nikolov



    До коментар [#5] от "gfi141069668":Ти на колко години си?
    —цитат от коментар 7 на КМЕТ В СЯНКА


    Щом искате децата ви да са еднакво тъпи, пускайте ги в едно и също училище. Аз още по онова време съм учил по записки, и децата ми така ще учат, щом трябва. А вие сте хора, абсолютно неангажирани с образованието на децата си, за да говорите така. Всъщност единият от вас, до колкото знам, няма как да има деца.

  37. 37 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5021 Неутрално

    До коментар [#36] от "gfi141069668":

    Мечтай си за образование като на децата ми или като на родителите им.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  38. 38 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8066 Неутрално

    Не е проблем, че има много учебници, а че са калпаво написани. Често на висок стил и абсолютно неразбираеми за децата.

  39. 39 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1690 Неутрално

    Във всеки предлаган учебник ( въпреки че са няколко ) учителят винаги намира материал с които не е съгласен. Все пак от многото избира тоя който най - много отговаря на неговите виждания и методи за работа. Това е добре и за учениците, родителите и учителите. Всичко друго е връщането към една партия с едната истина. Тука няма да ви държа лекция защо християнска Европа се откъсва толкова напред от мюсюлманска Азия след като до 1500 год. са почти равни по сила и възможности. Който иска може да прочете книгата на Пол Кенеди -Възход и падение на Великите сили.
    Не виждам и как това натоварва финансово родителите след като училището плаща учебниците на децата от 1 до 7 клас. По големите 8-12 верно си ги купуват, но избора става по определени правила и не може всеки учител да си има негов учебник. А това че издателствата плащали и подкупвали учителите е просто смехотворно. Да, плащат с някой безплатен комплект от своите учебници и помагала, но ако това е подкуп............... И никой не те задължава да избереш точно определен учебник. Нали после три години ще се биеш по главата и ще се чудиш как да работиш с него.

  40. 40 Профил на ISTORIK
    ISTORIK
    Рейтинг: 1407 Неутрално

    Ако човек не познава миналото на БСП, би си помислил, че тази партия еволюира. За съжаление, членовете и избирателите й не забравят нищо старо и не научават нищо ново. Маршируват на едно място от много години. Това, че често си сменят името, лидера и коалиционните партньори, не означава, че има реална промяна там.

    Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!
  41. 41 Профил на rhk011076282
    rhk011076282
    Рейтинг: 1076 Неутрално

    До коментар [#36] от "gfi141069668":Мечтай си за образование като на децата ми или като на родителите им.
    —цитат от коментар 37 на КМЕТ В СЯНКА


    Ти в кой свят живееш, не е много ясно.

  42. 42 Профил на SgtPepper
    SgtPepper
    Рейтинг: 272 Неутрално

    До коментар [#38] от "Роси":

    Многото учебници СА проблем. И методологичен, и финансов. И за децата, и за родителите, и за държавата. Многото учебници, които се променят и преиздават всяка година и то в тиражи, които общо надхвърлят броя на децата, а се заплащат (доколкото съм юувал на 50%) от държавата, тези много учебници са добри само за издателите и мафияата в МОН.


    Две деца имам през година, дотук един единствен учебник не е ползвало второто от първото, всичко се купува пак. Като сложиш сборници и помагала и безплатното образование ти излиза златно. Разбира се мафията МОН, издателства, списвачи на учебници и т.н. активизират такива лобисти за да си бранят солидните приходи смъквани от родителите.
    —цитат от коментар 8 на rumen_s


    https://www.youtube.com/watch?v=0QantBeDe9Q
  43. 43 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1690 Неутрално

    Нали искахме “свободен пазар” и пазарна икономика?!?
    —цитат от коментар 32 на hope


    Разбира се. Ти да не би вече да искаш планова икономика и регулиран от държавата пазар на стоки и услуги. ТПК, ДСО,УПК и какво ли не още. Накарая няма дори кисело мляко в магазина наречен РУМ, ГУМ,СУМ.

  44. 44 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 449 Неутрално

    Под въпрос е дали образованието изобщо ще се състои, на кого му пука за учебниците?

  45. 45 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3036 Неутрално

    Централизацията е вредна за всичко.

    Централизацията по дефиниция е вредна и то няма как иначе да е.

  46. 46 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 2215 Весело

    Централизираният избор на учебници е вреден и за преподавателите, и за конкуренцията
    *************************************************

    Тоя никога не е отварял съвременен учебник, но яко се цепи в полза на сегашната система. Моя позната е рецензент на част от тези книжки. И е напълно отвратена от нивото на повечето предложения. Които, обаче, минават с протекциите на МОН и после се продават на лахудите през зарибени промотиращи даскали. Ето - това е системата на "конкуренцията", която умничето защитава пламенно ;)

    Мараба, С-ДС доносници!
  47. 47 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1523 Неутрално

    Не знам как е по света, но да учат децата по различни учебници не ми се вижда много добър вариант - все пак като излиза човек от училище се очаква да има някакви базисни понятия.
    Друг е въпроса и не виждам защо да не става така - един обществен съвет от доказали се преподаватели и изявени хора от съответните области да определя съдържанието и да проверява резултата на продукцията ми изглежда много приличен вариант.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK