Речта на Байдън след най-дългата американска война

Речта на Байдън след най-дългата американска война

© Reuters



Часове, след като последният американски военен самолет напусна Кабул, президентът Джо Байдън направи обръщение към нацията от Белия дом, в което обясни защо е сложил край на най-продължителната война в историята на страната и как се представя бъдещата роля на САЩ в света. Предлагаме ви пълния текст на речта:


Снощи в Кабул САЩ приключи 20 -годишната война в Афганистан - най -дългата война в американската история.


Завършихме един от най-големите въздушни превози в историята, като повече от 120 000 души бяха евакуирани на безопасно място. Това е повече от два пъти повече спрямо това, което повечето експерти смятаха за възможно. Никой народ - никой народ не е правил подобно нещо в цялата история. Само Съединените щати имаха капацитета, волята и способността да го направят и ние го направихме днес.




Изключителният успех на тази мисия се дължи на невероятните умения, смелостта и безкористния кураж на американските военни и нашите дипломати и разузнавачи.


В продължение на седмици те рискуваха живота си, за да качат американски граждани, афганистанци, които ни помогнаха, граждани на нашите съюзници и партньори и други на борда на самолети и да ги изведат извън страната. И те го направиха под натиска на огромни тълпи, които искаха да напуснат страната. И те го направиха, знаейки, че терористите на "Ислямска държава - Х" - заклети врагове на талибаните - дебнат сред тези тълпи.


Въпреки това мъжете и жените от американската армия, нашият дипломатически корпус и разузнавачите си свършиха работата и се справиха добре, рискувайки живота си не за професионални придобивки, а за да служат на другите; не във военна мисия, а в мисия на милосърдие. Двадесет военнослужещи бяха ранени в служба на тази мисия. Тринадесет герои дадоха живота си.


Току-що бях във военновъздушната база "Дувър" за достойното посрещане на тленните им останки. Дължим на тях и техните семейства дълг на благодарност, която никога не можем да изплатим, но и никога, никога, никога не трябва да забравяме.


Речта на Байдън след най-дългата американска война

© Reuters


През април взех решението да прекратя тази война. Като част от това решение определихме датата 31 август за изтегляне на американските войски. Предположението беше, че над 300 000 афганистански сили за национална сигурност, които бяхме обучили и оборудвали през последните две десетилетия, ще бъдат силен противник в тяхната гражданска война с талибаните.


Това предположение - че афганистанското правителство ще бъде в състояние да се задържи за известно време след военното оттегляне - се оказа неточно.


Но аз все пак инструктирах нашия екип за национална сигурност да се подготви за всяка възможност - дори и тази. И това направихме.


И така, ние бяхме готови, когато афганистанските сили за сигурност - след две десетилетия борба за страната си и загуба на хиляди свои служители - не се задържаха толкова дълго, колкото някой очакваше.


Бяхме готови, когато те и хората в Афганистан наблюдаваха как собственото им правителство се срива и президентът им бяга сред корупцията и злоупотребите, предавайки страната на своя враг, талибаните, и значително увеличавайки риска за американския персонал и нашите съюзници.


Речта на Байдън след най-дългата американска война

© Reuters


В резултат на това за безопасно изтегляне на американски граждани преди 31 август - както и персонала на посолството, съюзници и партньори, и онези афганистанци, които са работили с нас и са воювали заедно с нас в продължение на 20 години - аз изпратих 6000 войници - американски войници - в Кабул за подпомагане на сигурността на летището.


Както каза генерал Макензи, това е начинът, по който е проектирана мисията. Тя е проектирана за изпълнение под силен стрес и атаки. И това е, което свърши.


От март насам 19 пъти се обърнахме към американците в Афганистан с множество предупреждения и предложения да им помогнем да напуснат страната - още през март. След като започнахме евакуацията преди 17 дни според първоначалната информация и анализ идентифицирахме около 5000 американци, които преди това бяха решили да останат в Афганистан, но сега искаха да напуснат.


Нашата операция "Съюзническо спасяване" ("Съюзническо убежище") в крайна сметка изведе повече от 5500 американци. Прибрахме хиляди граждани и дипломати от тези страни, които отидоха с нас в Афганистан, за да заловят Бин Ладен. Изведохме наети от посолството на САЩ местни служители и техните семейства, общо около 2500 души. Изтеглихме хиляди афганистански преводачи и други, които подкрепиха Съединените щати.


Сега смятаме, че около 100 до 200 американци остават в Афганистан с намерение да напуснат. Повечето от останалите са двойни граждани, дългогодишни жители, които по-рано са решили да останат поради семейните си корени в Афганистан.


Изводът е: 98 процента от американците в Афганистан, които искаха да си тръгнат, успяха да напуснат.



А за останалите американци няма краен срок. Оставаме ангажирани да ги измъкнем, ако искат да излязат. Държавният секретар Блинкен ръководи продължаващите дипломатически усилия за осигуряване на безопасно преминаване за всеки американец, афганистански партньор или чужденец, който иска да напусне Афганистан.


Речта на Байдън след най-дългата американска война

© Reuters


Всъщност вчера Съветът за сигурност на ООН прие резолюция, която изпрати ясно послание за това, което международната общност очаква от талибаните - да постигнат напредък, по-специално свободата на пътуване, свободата на напускане. Към нас се присъединяват над 100 държави, които са решени да гарантират, че талибаните спазват тези ангажименти. (Бел.ред. - България също се присъедини към този призив.)


Това ще включва текущи усилия в Афганистан за отваряне на летището, както и сухопътни маршрути, позволяващи продължаване на заминаването на тези, които искат да напуснат, както и доставка на хуманитарна помощ за народа на Афганистан.


Талибаните поеха публични ангажименти, излъчвани по телевизията и радиото в цял Афганистан, за безопасно преминаване за всеки, който иска да напусне, включително тези, които работят заедно с американците. Ние не приемаме само думите им, а очакваме конкретни действия и имаме средства да се уверим, че тези ангажименти са изпълнени.


Нека да бъда ясен: изтеглянето до 31 август не се дължи на произволен срок; той е планиран да спасява американски животи.



Моят предшественик, бившият президент Доналд Тръмп, подписа споразумение с талибаните за отстраняване на американските войски до 1 май, само месеци след като встъпих в длъжност. Той не включваше изискване талибаните да изготвят съвместно споразумение с афганистанското правителство за уреждане на конфликта им, но разреши освобождаването на 5000 затворници миналата година, включително някои от висшите военни командири на талибаните, сред онези, които току -що поеха контрола над Афганистан.


Когато поех поста, талибаните бяха в най-силната си военна позиция от 2001 г. насам, контролирайки или сражавайки се за почти половината от страната.


В споразумението на предишната администрация се казваше, че ако се придържаме към крайния срок от 1 май, който те са подписали за оттеглянето, талибаните няма да атакуват никакви американски сили, но ако останем, всички ангажименти отпадат.


Речта на Байдън след най-дългата американска война

© Reuters


Така че се оказахме изправени пред едно просто решение: Или изпълняваме ангажимента, поет от последната администрация, и напускаме Афганистан, или казваме, че няма да напуснем и изплащаме още десетки хиляди войници, които ще се върнат във войната.


Това беше изборът - истинският избор - между напускане или ескалация.


Нямах намерение да продължавам тази вечна война и нямаше да удължа безкрайно това изтегляне.



Решението за прекратяване на военните въздушни превози на летище Кабул се основаваше на единодушната препоръка на моите цивилни и военни съветници - държавния секретар, министъра на отбраната, председателя на Съвета на началник-щабовете и всички началници на службите и полеви командири.


Тяхната препоръка беше, че най-сигурният начин да се гарантира отпътуването на останалите американци и други от страната не е да продължим с 6000 войници на терен в опасностите на Кабул, а по-скоро да ги измъкнем чрез невоенни средства.


През 17-те дни, в които работихме в Кабул, след като талибаните завзеха властта, ние денонощно полагахме усилия да предоставим на всеки американец възможността да напусне. Държавният департамент работи 24 часа в денонощието 7 дни в седмицата, като се свърза и разговаря, а в някои случаи и отвеждаше американците на летището.


Речта на Байдън след най-дългата американска война

© Reuters


Повече от 5500 американци бяха изведени със самолети. А за тези, които останат, ще уговорим как да ги измъкнем, ако решат.


Що се отнася до афганистанците, ние и нашите партньори сме транспортирали със самолет 100 000 от тях.


Нито една държава в историята не е направила повече от нас за евакуирането на жители на друга страна.



Ще продължим да работим, за да помогнем на повече хора, изложени на риск, да напуснат страната. И далеч не сме приключили.


Засега призовавам всички американци да се присъединят към мен в молитва на благодарност за нашите войски и дипломати и офицери от разузнаването, които изпълниха тази мисия на милосърдие в Кабул и с огромен риск с такива несравними резултати: въздушен мост, който евакуира десетки хиляди към мрежа от доброволци и ветерани, които помогнаха да идентифицират нуждаещите се от евакуация, да ги насочат към летището и да им предоставят подкрепа по пътя.


Ще продължим да се нуждаем от тяхната помощ. Имаме нужда от твоята помощ. И с нетърпение очаквам среща с вас.


И към всички, които сега предлагат или които ще предложат да посрещнат афганистанските съюзници в домовете им по целия свят, включително в Америка: Благодарим ви.


Поемам лична отговорност за решението.



Сега някои казват, че трябвало да започнем масови евакуации по-рано и "Не можеше ли това да се направи - да се направи по по-подреден начин?" Моите уважения, но не съм съгласен.


Представете си, ако бяхме започнали евакуация през юни или юли, струпвайки хиляди американски войници и евакуирайки повече от 120 000 души в разгара на гражданската война. Все още щеше да има бягство към летището, срив в доверието и контрола на правителството и щеше да бъде много трудна и опасна мисия.


Изводът е: Няма евакуация - евакуация в края на война - която можете да управлявате без сложността, предизвикателствата и заплахите, пред които сме изправени. Нито една.


Има хора, които биха казали, че е трябвало да останем безкрайно години наред. Те питат: "Защо просто не продължим да правим това, което правихме? Защо трябваше да променим нещо? "

Фактът е: Всичко се беше променило. Моят предшественик беше сключил сделка с талибаните. Когато влязох в Белия дом, бяхме изправени пред краен срок - 1 май. Настъплението на талибаните се надигаше.


Трябваше да направим един от двата избора: Да следваме споразумението на предишната администрация и да удължим крайния срок, за да имаме повече време за изтегляне на хората; ида ли изпратим още хиляди войници и да ескалираме войната.


Питам тези, които искат трето десетилетие война в Афганистан: Какъв е жизненоважният национален интерес? Според мен имаме само един: да гарантираме, че Афганистан никога повече няма да може да бъде използван за атака срещу нашата родина.


Помните ли защо първо отидохме в Афганистан? Защото бяхме нападнати от Осама бин Ладен и "Ал Кайда" на 11 септември 2001 г. и те бяха базирани в Афганистан.


Ние въздадохме справедливост на Бин Ладен на 2 май 2011 г. - преди повече от десетилетие. "Ал Кайда" беше обезглавена и смазана.


Речта на Байдън след най-дългата американска война

© Reuters

Предлагам да си зададете следния въпрос: Ако бяхме нападнати на 11 септември 2001 г. от Йемен, вместо от Афганистан, щяхме ли някога да сме воювали в Афганистан - въпреки че талибаните контролират Афганистан през 2001 г.? Вярвам, че честният отговор е "Не". Това е така, защото нямахме жизненоважен национален интерес в Афганистан, освен да предотвратим нападение срещу американската родина и техните приятели - нашите приятели. И това е вярно и днес.


Успяхме в това, което сме си поставили за цел в Афганистан преди повече от десетилетие. След това останахме още десетилетие. Време беше тази война да приключи.


Живеем в един нов свят. Терористичната заплаха метастазира по целия свят, далеч извън Афганистан. Сблъскваме се със заплахи от Аш-Шабаб в Сомалия; филиали на "Ал Кайда" в Сирия и Арабския полуостров; и ИДИЛ се опитват да създадат халифат в Сирия и Ирак и създават свои филиали в Африка и Азия.


Основното задължение на президента според мен е да защитава Америка - не срещу заплахите от 2001 г., а срещу заплахите на 2021 г. и на утрешния ден.



Това е водещият принцип зад решенията ми за Афганистан. Просто не вярвам, че безопасността и сигурността на Америка се подобряват, като продължим да разполагаме хиляди американски войници и да харчим милиарди долари годишно в Афганистан.


Но също така знам, че заплахата от тероризма запазва в своята пагубна и зла природа. Той се промени, плъзна и в други страни. Нашата стратегия също трябва да се промени.


Речта на Байдън след най-дългата американска война

© Reuters


Ще продължим борбата с тероризма в Афганистан и други страни. Просто не е нужно да водим наземна война, за да го направим. Имаме "способности отвъд на хоризонта", което означава, че можем да нанасяме удари по терористи и цели без американско военно присъствие или с минимално такова, ако е необходимо.


Демонстрирахме този капацитет и през последната седмица. Ударихме "Ислямска държава Х", дни след като те убиха 13 от нашите военнослужещи и десетки невинни афганистанци.


И се обръщам към ДАЕШ.-Х: Все още не сме приключили с вас.



Като върховен главнокомандващ аз твърдо вярвам, че най-добрият път за опазване на нашата безопасност и нашата сигурност се крие в трудна, непростима, целенасочена, точна стратегия, която преследва терора там, където е днес, а не там, където беше преди две десетилетия. Това е в нашия национален интерес.


И ето нещо важно за разбиране: Светът се променя. Ние сме ангажирани в сериозна конкуренция с Китай. Ние се справяме с предизвикателствата на много фронтове с Русия. Сблъскваме се с кибератаки и разпространение на ядреното оръжие


Трябва да засилим конкурентоспособността на Америка, за да отговорим на тези нови предизвикателства в конкуренцията за XXI век. Можем да направим и двете: да се борим с тероризма и да посрещаме нови заплахи, които са тук сега и ще продължат да бъдат тук и в бъдеще.


Няма нищо, което Китай или Русия биха искали повече в тази надпревара, освен САЩ да бяха затънали още едно десетилетие в Афганистан.

Докато затваряме тази страница на външната политика, която ръководи нашата нация през последните две десетилетия, ние трябва да се поучим от грешките си.


За мен има две, които са от първостепенно значение. Първо, трябва да поставим мисии с ясни, постижими цели - не такива, които никога няма да постигнем. И, второ, трябва да останем ясно съсредоточени върху основните интереси на националната сигурност на Съединените американски щати.


Това решение за Афганистан не е само за Афганистан.


Става дума за прекратяване на епохата на големи военни операции с цел да бъдат изградени отново други държави.



Видяхме как мисия за борба с тероризма в Афганистан - да ударим терористите и да спрем атаките им - се превърна в мисия за борба с бунт сред населението, в изграждане на нация - един опит за създаване на демократичен, сплотен и единен Афганистан - нещо, което никога не е правено през многото векове история на Афганистан.


Преходът от този начин на мислене и такива мащабни разполагания на войски ще ни направи по-силни, по-ефективни и по-сигурни у дома.


И за всеки, който схване грешно тази идея, нека го кажа ясно. За онези, които желаят зло на Америка, за онези, които се занимават с тероризъм срещу нас и нашите съюзници, знайте: Съединените щати никога няма да се уморят. Няма да простим. Няма да забравим. Ние ще ви преследваме до края на Земята и ще платите крайната цена.


Речта на Байдън след най-дългата американска война

© Reuters


И нека да бъда ясен: Ще продължа да подкрепям афганистанския народ чрез дипломация, международно влияние и хуманитарна помощ. Ще продължим да настояваме за регионална дипломация и ангажираност за предотвратяване на насилието и нестабилността. Ще продължим да говорим за фундаменталните човешки права на афганистанския народ, особено на жените и момичетата, както го правим за жените и момичетата по целия свят. Ясно съм заявявал, че правата на човека ще бъдат в центъра на нашата външна политика.


Но начинът това да се постигне не е чрез безкрайно разполагане на войска, а чрез дипломация, икономически инструменти и събиране на подкрепа от света.


Скъпи американци, войната в Афганистан вече приключи. Аз съм четвъртият президент, който бе изправен пред въпроса дали и кога да прекрати тази война. Когато се кандидатирах за президент, поех ангажимент към американския народ, че ще прекратя тази война. И днес изпълних този ангажимент. Време беше отново да бъда честен с американския народ. Вече нямахме ясна цел в безкрайната мисия в Афганистан.


Отказах да изпратя друго поколение американски синове и дъщери да водят война, която трябваше да приключи отдавна.



След повече от 2 трилиона долара, изразходвани за Афганистан - цена, която според изследователите от университета "Браун" бе над 300 милиона долара на ден в продължение на 20 години в Афганистан - в продължение на две десетилетия - да, американският народ трябва да чуе това: 300 милиона долара на ден в продължение на две десетилетия .


Дори да вземем числото 1 трилион долара, което посочват мнозина, това все още са 150 милиона долара на ден в продължение на две десетилетия. И колко възможности изгубихме заради това? Аз отказах да продължа война, която вече не беше в услуга на жизненоважния национален интерес на нашия народ.


-----------


И най-вече, след като 800 000 американци служиха в Афганистан - обиколил съм цялата страна - хора на една смела и почтена служба; след 20 744 ранени американски военнослужещи и жени и загубата на 2461 американски военни - включително 13 живота, загубени само тази седмица - аз отказах да започна още едно десетилетие на война в Афганистан.


Ние сме нация, който твърде дълго е във война.


Ако днес сте на 20 години, значи никога не сте познавали Америка, живееща в мир.



Така че, когато чуя, че можело, трябвало да продължим така наречените усилия в Афганистан на ниско ниво, с нисък риск за нашите служители, на ниска цена, не мисля, че достатъчно хора разбират колко искат от този 1 процента от гражданите на тази страна, които нося униформа, които са готови да залагат живота си в защита на нацията ни.


Може би това е така, защото починалият ми син, Бо, служи в Ирак цяла година. Е, може би това се дължи на и на това, което видях през годините като сенатор, вицепрезидент и президент, обикалящ из тези държави.


Много от нашите ветерани и техните семейства са преминали през ада - мисия след мисия, месеци и години далеч от близките; пропуснати рождени дни, годишнини; празни столове по празниците; финансови затруднения; разводи; загуба на крайници; черепно-мозъчни травми; посттравматичен стрес...


Речта на Байдън след най-дългата американска война

© Reuters


Виждаме това в трудностите, които мнозина изпитват, когато се приберат. Виждаме го в бремето за техните семейства и болногледачи. Виждаме го в напрежението в техните семейства, когато те не са там. Виждаме го в скръбта, носене от близките на загиналите. Те ще носят цената на войната със себе си през целия си живот.


Най-трагичното е, че виждаме това в шокиращата и зашеметяваща статистика, която трябва да накара всеки да спре и да се замисли всеки, който смята, че войната може някога да бъде водена полека, с нисък риск или евтино: средно 18 ветерани умират от самоубийство всеки ден в Америка - не някъде далеч, а точно тук, в Америка.


Няма нищо нискорисково или евтино в която и да е война.



Време е да прекратим войната в Афганистан.


Тъй като приключваме 20 години война, борба, болка и жертви, време е да погледнем към бъдещето, а не към миналото - към бъдеще, което е по-безопасно, към бъдеще, което е по-сигурно, към бъдеще, което почита онези, които служиха, и всички тези отдали това, което президентът Линкълн нарича тяхната "последна и окончателна преданост".


Давам ви думата си: С цялото си сърце вярвам, че това е правилното решение, мъдрото решение и най-доброто решение за Америка.


Благодаря. Бог да ви благослови всички! И нека Бог закриля нашите войски!


Речта на Байдън след най-дългата американска война

© Reuters


Преводът, заглавието и акцентите в текста са на "Дневник".


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
Коментари (209)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 1160 Неутрално

    Тази реч беше позор и срам за всички Американци и приятели на Америка.

  2. 2 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 6047 Любопитно

    Конгресмени искат оставката на Джо Байдън за политиката му „Америка на последно място“

    [email protected]
  3. 3 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 1160 Неутрално

    Човека определя “евакуацията” като “УСПЕХ”.
    Измъкнахме се живи.
    Не случайно Американските военни масово си късат пагоните и отказват да служат под това управление.

  4. 4 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 1160 Неутрално

    Някак си Дони почва да ни изглежда “Разумен компромис” и “не толкова лош избор” и “човек с визия”.

  5. 5 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2877 Неутрално

    Браво на Байдън. САЩ ще си гледат интереса. Срещу икономиката не се рита, да наливаш пари в бездънна каца срещу нищо - така рухна комунизма, защото наливаха една композиция злато, а то резИлтата се оказА едно недоношЧе.

  6. 6 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4558 Любопитно

    "Завършихме един от най-големите въздушни превози в историята, като повече от 120 000 души бяха евакуирани на безопасно място. Това е повече от два пъти повече спрямо това, което повечето експерти смятаха за възможно. Никой народ - никой народ не е правил подобно нещо в цялата история. Само Съединените щати имаха капацитета, волята и способността да го направят и ние го направихме днес."

    Това е точно така. Никоя друга страна не е осъществявала толкова голяма въздушна евакуация за толкова кратко време. ВВС на САЩ (най-големите в света) свършиха страхотна работа през изминалите две - три седмици.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  8. 8 Профил на lodkarski
    lodkarski
    Рейтинг: 242 Неутрално

    Невижданото бягане приключи!
    Да видим какво следва от тъй на сетне.

  9. 9 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 2438 Неутрално

    Мда. САЩ вече не искат да са световен полицай. Ами какво да се прави. Оставаме с хубавите спомени и с известно облекчение -- щото за какво ми е полицай, ако ще ме кара да целувам маратонките на черните? Добре е, че е въоръжен и силен, но напоследък взе да откача.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  10. 10 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2433 Весело

    "Изключителният успех на тази мисия..."

    Само това е достатъчно за да му стане ясно на човек, че има работа с някакви хора, които смятат публиката за бавноразвиваща се.

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  11. 11 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2877 Неутрално

    До коментар [#7] от "venci4":

    Спокойно, Харис ще застъпи.

  12. 12 Профил на georgievb
    georgievb
    Рейтинг: 1541 Неутрално

    "След повече от 2 трилиона долара, изразходвани за Афганистан - цена, която според изследователите от университета "Браун" бе над 300 милиона долара на ден в продължение на 20 години в Афганистан - в продължение на две десетилетия - да, американският народ трябва да чуе това: 300 милиона долара на ден в продължение на две десетилетия ."

    Това са някакви долни уйдурми. Корупция има само в недемократични страни, това горното не може да е вярно. Няма как да са харчени 300 милиона на ден. Дали част от тях са от нашите два милиарда за още непостроената фабрика за производство на нашите самолети?

  13. 13 Профил на EU Fighter
    EU Fighter
    Рейтинг: 694 Неутрално

    Добра реч. С право ! Айде Тръмпстерс, ревете....хахахахх..

  14. 14 Профил на liz31552545
    liz31552545
    Рейтинг: 138 Неутрално

    Бая дългичка реч. Не я изчетох. Америка не добави авторитет с това изтегляне от Афганистан. Изоставяйки и тези афганистанци, които са си сътрудничили с нея, не добави и доверие.

  15. 15 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3728 Весело

    Мно'о напоително и дълго, бе!

    А резюмето можеше и в един ред:
    Фалете, ма уста, щото ... !
    И бля, бля, бля ...

  16. 16 Профил на ThePal
    ThePal
    Рейтинг: 737 Неутрално

    Бай Дън няма толкова снимки в домашния си албум....

  17. 17 Профил на Аскет
    Аскет
    Рейтинг: 2958 Неутрално

    Пак да припомня какво (уж!) бил казал един цар преди време:

    "Още една такава победа и сме загубени!"

  18. 18 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3728 Весело

    "Изключителният успех на тази мисия..."Само това е достатъчно за да му стане ясно на човек, че има работа с някакви хора, които смятат публиката за бавноразвиваща се.
    —цитат от коментар 10 на Тюфлекчия


    Но пък каза и нещо вярно:
    В цял свят само ние може да я свършим така! (работата) ...

  19. 19 Профил на MPetr
    MPetr
    Рейтинг: 1207 Весело

    ====Речта на Байдън след най-дългата американска война=====слушах я......най смехотворното и неадекватно нещо от месеци......смях !.......да сме горди вика, че загубихме войната, тва само Америка го може.......

  20. 20
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  21. 21 Профил на Александр Г. Дугин (№55)
    Александр Г. Дугин (№55)
    Рейтинг: 467 Весело

    Обяви бягството за успех и... заспа.

    Кончита (с) Вурст - Президент на Европейския съюз. ;)
  22. 22 Профил на irobot
    irobot
    Рейтинг: 633 Неутрално

    Правилно решение – козарите да си гонят козите по чукарите и да си стрелят с калашниците, а решат ли да изнасят тероризъм или да правят трансгранични гешефти, веднага бомбен килим от стратосферата...

  23. 23 Профил на meh
    meh
    Рейтинг: 1579 Неутрално

    До коментар [#9] от "Един вампир броди из Европа":

    Напротив, ще имат капацитет да правят операции в много различни места от света, но ще са кратки и с ограничени цели, а не наливане на милиарди с десетилетия в корумпираните елити на невъзможни за управление държави.

  24. 24 Профил на MilliVanilli
    MilliVanilli
    Рейтинг: 2335 Неутрално

    Тази операция за бягство от Афганистан не може да се мери по мащаби с операция "Динамо":

    https://bg.wikipedia.org/wiki/Операция _„Динамо“

    Сам съм, други няма...
  25. 25 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3728 Весело

    Пак да припомня какво (уж!) бил казал един цар преди време:"Още една такава победа и сме загубени!"
    —цитат от коментар 17 на Аскет


    Мдам.

    И ако си припомним, че тоа е бил и братчет на Саше Великиот и мАкедонски цар, то аналогиите стават наистина доста много ...

  26. 26 Профил на georgievb
    georgievb
    Рейтинг: 1541 Неутрално

    Пълна победа!!! Историята не помни по-категорично изтегляне! Браво, все така! Съвсем правилна стъпка направиха американците, сега в Афганистан, скоро победа и в други страни. Бог да пази Америка!

  27. 27 Профил на Ivan Ivanov
    Ivan Ivanov
    Рейтинг: 1030 Весело

    избягаха кат насрани инак са победители:)))))

  28. 28 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3262 Любопитно

    Не знам кой беше казъл, че и най-лошият мир е по-добър от най-добрата война, напълно подходящо за случая. Поне от мен - уважение за действията на Байдън, стига толкова, афганистанците да се оправят. И хамериканците като се чудят защо Китай започна да ги настига, да се присетят за едни 2 трилиона долара на вятъра...

  29. 29 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 2351 Неутрално

    Може и да спечели някой и друг глас от военните семейства, които традиционно гласуват за републиканците, което може би беше и целта. Интересно е как оръжейното лоби е пропуснало да си осигури още десет години дебели договори за доставки, на тях не им пука за кауза или човешки жертви, само да им купуват стоката.

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  30. 30 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2354 Неутрално

    Оставането беше безсмислено. Проблемът е исляма. Не им стиска да го кажат, но е така.Без план за победа срещу исляма нямаше смисъл американците да седят и да чакат нещо да се промени.
    След 1945 в Германия имаше план за смяна на идеилогията и промиване мозъците в миролюбива посока, стиглала твърде далеч ни това е друга тема.

  31. 31 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 5284 Неутрално

    "Изключителният успех на тази мисия се дължи на невероятните умения, смелостта и безкористния кураж на американските военни и нашите дипломати и разузнавачи."

    Мисията на САЩ е Афганистан е пълен провал! И то провал не на военните, а на политиците и разузнаването! Би трябвало отдавна (поне преди 10 години) да е станало ясно, че демокрацията от западен тип няма да има в Афганистан още поне 100 години! Народът на Афганистан не е дозрял за такъв тип демокрация и не я желае!

    И изтеглянето бе провал! Заради провала на разузнаването смятаха, че Кабул ще падне в ръцете на талибаните след три месеца, а той падна след три дни! Изтеглянето трябваше да започне доста (поне месец) по-рано!

  32. 32 Профил на MPetr
    MPetr
    Рейтинг: 1207 Весело

    гУлем е Байдън, гУлем........ гУлема е и Америка......и като губи пак печели........

  33. 33 Профил на MilliVanilli
    MilliVanilli
    Рейтинг: 2335 Любопитно

    А нашите загуби от участието ни в афганската мисия на колко се изчисляват? По спомен май бяха 80 млн. годишно...

    Сам съм, други няма...
  34. 34 Профил на georgievb
    georgievb
    Рейтинг: 1541 Любопитно

    Интересно е как оръжейното лоби е пропуснало да си осигури още десет години дебели договори за доставки, на тях не им пука за кауза или човешки жертви, само да им купуват стоката.
    —цитат от коментар 29 на fpyyh


    Опоская парите, нема паре! Печатането за разлика от преди е толкова големо, че вдигна инфлацията не само в целия свят, а и дома.
    https://www.youtube.com/watch?v=Bi1Kf-1qd6Y
    Требе малко да се отдели паре за електорато, щото иначе ще требе да ги бие много полицията, апа сега това е неполиткоректно.

  35. 35 Профил на Santos
    Santos
    Рейтинг: 1374 Неутрално

    Браво на Байдън. САЩ ще си гледат интереса. Срещу икономиката не се рита, да наливаш пари в бездънна каца срещу нищо - така рухна комунизма, защото наливаха една композиция злато, а то резИлтата се оказА едно недоношЧе.
    —цитат от коментар 5 на Deaddark


    Браво на Байдън ли? Никакъв интерес не си гледат САЩ! Дано не съм лош пророк, но до две години в Щатите ще има атентат, пред който рухването на кулите ще бъде като детско парти за рожден ден! Една година, за да завземат пълната власт талибаните и една година да се съюзят с Ислямска държава и да подготвят атентата! Договорки щяло да има с талибаните? Не струват и хартията, на която са написани! Те смятат изтеглянето на САЩ за унищожителна победа и първата им работа ще бъде да се насочат към врага навън – Големия Шейтан! Тогава ще ги питам и Бай Дън, и кресливите му байдъновисти какъв ще го дъвчат! Да не мислите, че Путин ще чете вестници през това време? Боже, колко мъка има на тоя свят, Боже – американско-демократска!

  36. 36 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4558 Любопитно

    "Успяхме в това, което сме си поставили за цел в Афганистан преди повече от десетилетие. След това останахме още десетилетие. Време беше тази война да приключи."

    Това е точно така. Успяха да направят това още когато убиха Осамата, това се случи през 2011 г. точно преди 10 години! Апропо, интересно беше, че той се криеше тогава не в Афганистан, а в съседен Пакистан. :-) В този смисъл САЩ можеше да напуснат Афганистан още преди 10 години, но те не го направиха... те промениха своите цели в страната и решиха, че могат да унищожат талибаните. За съжаление не успяха да направят това, въпреки всички свои усилия, въпреки помощта на НАТО и американски съюзници извън НАТО като Австралия и Южна Корея. За съжаление се оказа, че талибаните са доста издръжливи ко@@лета. :-) И затова първо Тръмпи, а след това и Байдън осъзнаха, че няма как да победят талибаните, няма как да накарат те да се разформироват и да се договорят с афганистанското правителство. И вместо това решиха да преговарят с тях (с талибаните), така, че да се сложи край на тази толкова дълга и без резултатна война за САЩ.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  37. 37 Профил на putinxujlo
    putinxujlo
    Рейтинг: 2431 Любопитно

    До коментар [#1] от "МиГ-29":

    Тази реч беше позор и срам за всички Американци и приятели на Америка.
    ▪️▪️▪️▪️▪️
    ??
    Никога не сте слушали речите на Тръмп??.:))

    "Чуждестранен агент"
  38. 38 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2354 Неутрално

    "Уинстън Чърчил е казал Wars are not won on evacuations", Войни не се печелят с евакуации. Казал го е по повод науспешната евакиация на британците от Дюнкерк

  39. 39 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1590 Неутрално

    И к'ва е тая война с 2500 убити, и то за 20 години? По-скоро американско военно присъствие, струващо изключително много пари срещу... нищо. Ликвидираха Бен Ладен, но тероризма си остава, а светът продължава по старому

  40. 40 Профил на MPetr
    MPetr
    Рейтинг: 1207 Неутрално

    Речта на Байдън наистина беше смешна и развлекателна но след него имаше изказване на Специалният генерален инспектор по възстановяването на Афганистан Джон Ф. Сопко който каза: не можехме да спечелим тази война и бля-бля .......Сопко подчерта че големите случаи на корупция сред афганистанските сили и американски длъжностни лица са обрекли на загуба войната много отдавна........Досега 40 държави по света имаха военно """"сътрудничество"""" с Афганистан. Ще отнеме време военното сътрудничество да се промени в политически отношения “............

  41. 41 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4234 Неутрално

    Изключителна реч!

    Старши подофицер Сава Геров, Първа пехотна софийска дивизия, герой, за когото се знае твърде малко... Вечна му памет!
  42. 42 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4558 Любопитно

    "Основното задължение на президента според мен е да защитава Америка - не срещу заплахите от 2001 г., а срещу заплахите на 2021 г. и на утрешния ден."

    Добре казано и много вярно.

    П.П. Изобщо доста добра реч на президента Джо Байдън. :-)

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  43. 43 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3728 Весело

    Изключителна реч!
    —цитат от коментар 41 на hamiltonf


    Не, че нещо, ама нашите видни футболни треньори ги произнасят още по-изключителни.

    За Божинката пък - да не говорим!

  44. 44 Профил на MilliVanilli
    MilliVanilli
    Рейтинг: 2335 Неутрално

    До коментар [#33] от "MilliVanilli":

    Българската следа
    България изпрати своя първи контингент в Афганистан още преди присъединяването към НАТО в началото на 2002 г. Впоследствие мисията се превърна в едно от най-големите участия на българските военни на международни мисии зад граница.

    Там те бяха част от охраната на летищата в Кандахар и Кабул, а вземаха участие и в други общи действия със съюзниците. Пред медиите представителите на ръководството на въоръжените сили многократно са заявявали, че мисията в Афганистан, както и тази в Ирак, са били изключително полезен опит за войниците. Общо малко над 11 хил. български военнослужещи преминават през мисиите в Афганистан, като на моменти техният брой достига около 400 души.

    През юли в България се завърнаха последните 120 души от контингента. За присъствието си от 2002 г. до 2021 г. българската армия не дава жертви по време на мисиите в страната. Голям стимул войниците получават и във връзка със заплащането.

    Там заплащането на всеки мисионер е в пъти повече, отколкото е на територията на в България
    „Личната причина на огромната част също е финансовия въпрос ние не трябва да се крием, но и да казваме нещата такива, каквито са. Там заплащането на всеки мисионер е в пъти повече, отколкото е на територията на България. Той получава допълнителни средства, които пряко кореспондират със степента на риска“, казва командирът на 18-тия контингент в Афганистан Димитър Шивиков пред БНР.

    По данни на Медиапул към 2014 г., до когато участие в мисии са взели 9 000 военни, държавата е похарчила 430 млн. лв. Основните пера по разходите са свързани с логистичната поддръжка и заплащането. В него, освен по-висока от редовната заплата, се включват и по 100 евро дневни на човек.

    Сам съм, други няма...
  45. 45 Профил на MilliVanilli
    MilliVanilli
    Рейтинг: 2335 Неутрално

    До коментар [#33] от "MilliVanilli":

    Българската следа
    България изпрати своя първи контингент в Афганистан още преди присъединяването към НАТО в началото на 2002 г. Впоследствие мисията се превърна в едно от най-големите участия на българските военни на международни мисии зад граница.

    Там те бяха част от охраната на летищата в Кандахар и Кабул, а вземаха участие и в други общи действия със съюзниците. Пред медиите представителите на ръководството на въоръжените сили многократно са заявявали, че мисията в Афганистан, както и тази в Ирак, са били изключително полезен опит за войниците. Общо малко над 11 хил. български военнослужещи преминават през мисиите в Афганистан, като на моменти техният брой достига около 400 души.

    През юли в България се завърнаха последните 120 души от контингента. За присъствието си от 2002 г. до 2021 г. българската армия не дава жертви по време на мисиите в страната. Голям стимул войниците получават и във връзка със заплащането.

    Там заплащането на всеки мисионер е в пъти повече, отколкото е на територията на в България
    „Личната причина на огромната част също е финансовия въпрос ние не трябва да се крием, но и да казваме нещата такива, каквито са. Там заплащането на всеки мисионер е в пъти повече, отколкото е на територията на България. Той получава допълнителни средства, които пряко кореспондират със степента на риска“, казва командирът на 18-тия контингент в Афганистан Димитър Шивиков пред БНР.

    По данни на Медиапул към 2014 г., до когато участие в мисии са взели 9 000 военни, държавата е похарчила 430 млн. лв. Основните пера по разходите са свързани с логистичната поддръжка и заплащането. В него, освен по-висока от редовната заплата, се включват и по 100 евро дневни на човек.

    Сам съм, други няма...
  46. 46 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1995 Весело

    Този път имате моите искрени поздравления, Дневник. Не съм голям специалист с английския, но не мислех, че някой може да сглоби сравнително смислен текст на български от това което чух в оригинал. Браво!

  47. 47 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 2438 Неутрално

    Никога не сте слушали речите на Тръмп??.:))
    —цитат от коментар 37 на putinxujlo


    Естествено, че не са. На тях им плащат да го плюят, не да го слушат. Нищо лично.

    Или ти си мислиш, че интересът към американската политика в тутраканската селищна система е спонтанен и безплатен?

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  48. 48 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4558 Любопитно

    "Скъпи американци, войната в Афганистан вече приключи. Аз съм четвъртият президент, който бе изправен пред въпроса дали и кога да прекрати тази война. Когато се кандидатирах за президент, поех ангажимент към американския народ, че ще прекратя тази война. И днес изпълних този ангажимент. Време беше отново да бъда честен с американския народ."

    Абсолютно, изтеглянето от Афганистан беше едно от предизборните обещания на Джо, много хора гласуваха за него и поради тази причина. Една от причините той да спечели беше и това. Ето, че тази седмица той изпълни това свое ключово и важно предизборно обещание.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  49. 49 Профил на biss Mark
    biss Mark
    Рейтинг: 2326 Неутрално

    Аз пък мисля че изтегянето е било единствения правилен избор. Предполагам че 95% от тези 2 хиляди милиарда са се върнали обратно в САЩ под някаква форма ( разбира се в нечии часни джобове). И все пак това нямаше как да продължава.

    Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.
  50. 50 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 2055 Неутрално

    След 2 трилиона долара "усвоени" за тези грандиозни резултата тези имат наглостта да говорят, че в други държави като Хаити или Нигерия имало корупция!? Смешници.

  51. 51 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4558 Любопитно

    До коментар [#33] от "MilliVanilli":

    Маи толкова пари изхарчихме, но слава Богу за всички години през които български военни бяха в Афганистан ние не загубихме нито един войник там, докато нашите съюзници от НАТО загубиха стотици души в Афганистан. Ето повече статистика:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Coalition_casualties_in_Afghanistan

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  52. 52 Профил на lodkarski
    lodkarski
    Рейтинг: 242 Неутрално

    И к'ва е тая война с 2500 убити, и то за 20 години? По-скоро американско военно присъствие, струващо изключително много пари срещу... нищо. Ликвидираха Бен Ладен, но тероризма си остава, а светът продължава по старому
    —цитат от коментар 39 на Хи-хи


    Ами не е война! Това е военна полицейска мисия. Тя никога не е имала целите на война и точно това я прави неразумна! Самото изтегляне е добър ход, но подготовката, изпълнението и завършека му са смешни- превърнаха го в бягство! И вината няма как да е на президента, вината е на хората от системата надолу по веригата. Не че омитането от едно място не е важен елемент, но изпълнението му беше повече от комично!

  53. 53 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2354 Неутрално

    Кога ще парадът на победата по пето авеню в Ню йорк.

  54. 54 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3728 Неутрално

    И к'ва е тая война с 2500 убити, и то за 20 години? По-скоро американско военно присъствие, струващо изключително много пари срещу... нищо. Ликвидираха Бен Ладен, но тероризма си остава, а светът продължава по старому
    —цитат от коментар 39 на Хи-хи


    Емчи там е работата, че след този вид изтегляне - не говоря за бързината, а за отношението към съюзниците, които, даже англичаните, разбраха от талавизуръ - та светът явно вече няма да продължи по старому. Да не говорим за геополитиката дори ...

    Та в този аспект Байдън е прав - че става дума за политика "за 21 век".

  55. 55 Профил на Consumer
    Consumer
    Рейтинг: 2691 Весело

    До коментар [#3] от "МиГ-29":

    Скоро ще почнат да си късат паспортите и да търсят убежище в путновия рай.

    Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you want
  56. 56 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 2438 Неутрално

    Навремето професорът ми по статистика беше завършил Харвард и Корнел и това ни крепеше морално, докато Живко Ошавков и Стоян Михайлов усъвършенстваха метода на косвената анкета с партийните секретари и кварталните информатори.

    Но времената се промениха и в Харвард професори се извиняват, задето са казали "бременна жена" вместо "бременен човек", а в Корнел водят курс по расовите аспекти на черните дупки в Космоса. Затова задръжте си науката и си задръжте оръжията, доколкото не сте ги подарили на талибаните. Тhanks for the memories, но не ми харесвате вече. The thrill is gone.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  57. 57 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4558 Разстроено

    До коментар [#51] от "Иво":

    Малка корекция, оказа се, че има един загинал българин в Афганистанската война, но той не е служил за България (не е бил част от българския военен контингент там), а е работил за френския чуждестранен легион, ето повече подробности:

    https://www.vesti.bg/novini/bylgarska-zhertva-v-afganistan-4490131

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  58. 58 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 5284 Неутрално

    До коментар [#49] от "biss Mark":

    "Аз пък мисля че изтегянето е било единствения правилен избор."

    Абсолютно вярно! Няма как САЩ да стоят вечно в Афганистан, за да пазят обикновенните хора от талибаните! САЩ понесе загуби и на войници, и на много пари!

  59. 59 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 2135 Весело

    Завършихме един от най-големите въздушни превози в историята, като повече от 120 000 души бяха евакуирани на безопасно място. Това е повече от два пъти повече спрямо това, което повечето експерти смятаха за възможно. Никой народ - никой народ не е правил подобно нещо в цялата история. Само Съединените щати
    **************************************************

    Така е - никой, никога не е бягал толкова масирано и бързо от полето на една загубена война!

    Мараба, С-ДС доносници!
  60. 60 Профил на Александр Г. Дугин (№55)
    Александр Г. Дугин (№55)
    Рейтинг: 467 Весело

    Добра реч. С право ! Айде Тръмпстерс, ревете....хахахахх..
    —цитат от коментар 13 на EU Fighter


    Скоро ще падаш от колесника на самолета, извозващ напускащия персонал от Козяк. Ха ха ха...

    Кончита (с) Вурст - Президент на Европейския съюз. ;)
  61. 61 Профил на MPetr
    MPetr
    Рейтинг: 1207 Неутрално

    Не военните US а американската тежка корупция загуби войната......а речта на Байдън е абсолютно без значение.......

  62. 62 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2354 Неутрално

    До коментар [#56] от "Един вампир броди из Европа":

    Прайд парад, вместо парад на победата.

  63. 63 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4511 Неутрално

    ВИИ Маркс имени В.И.Лелина

    Гаварит RT Масква под егидигида на ТАСС.
    № www 1 уведомител.

    До коментар [#1] от "МиГ-29":

    Тази реч беше позор и срам за всички Американци и приятели на Америка.

  64. 64 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3396 Неутрално

    очакваше се да представи големия резил като свидетелство за "величието на нацията" - стори го

    това си е умение - да се фукаш с провалите си все едно са постижения

    декларирането, че "нямало повече да воюват мащабно", не заслужава доверие, става дума за смяна на тактиката - вече няма да пращат пехота и танкове, а дронове... и пак дронове

    т.е. САЩ остават същите и след смяната на макияжа

    писал съм за това преди години в "Свободна мисъл"

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  65. 65 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 2135 Любопитно

    И к'ва е тая война с 2500 убити, и то за 20 години?
    —цитат от коментар 39 на Хи-хи


    Защо не се светнеш колко афганистанци бяха изтрепани във войната, за да не се хилиш налудно, дебиле?

    Мараба, С-ДС доносници!
  66. 66 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2354 Неутрално

    До коментар [#58] от "vassilun":

    Афганистан, за да пазят обикновенните хора от талибаните!

    В афганистан талибаните са обикновените хора.

  67. 67 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3396 Неутрално

    До коментар [#1] от "МиГ-29":

    всеки искрен приятел на Америка е най-малкото опонент на вашингтонските власти и на щатските губернатори

    (за протокола: по същия начин се разпознават и приятелите на Русия, Китай, Афганистан и т.н.)

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  68. 68 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3396 Неутрално

    До коментар [#5] от "Deaddark":

    не е имало ни социализъм, ни комунизъм
    имаше - и има - държавен капитализъм

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  69. 69 Профил на cinqueau
    cinqueau
    Рейтинг: 490 Неутрално

    Фактите бяха пред очите ни. Съдържанието на речта беше очаквано, Байдън не се отклони съществено от очакваното.

    Но в преразказа от Байдън на написания текст се съдържа скрито послание към Путин: "Моята администрация няма реално да се противопоставя когато Русия нахлуе и окупира Украйна и заяви, че е осводила РУСКИЯ НАРОД живеещ на територията на Украйна от киевската Бандеро- фаистка хунта подкрепяна от САЩ"

    От пълниа запис се вижда, че Байдън стои прав пред камерите 27 минути. Това не е добро постижение на отдел "Терапевти" в БД. При други важни речи, включително и иногурационната реч, той стои прав в интервала 30 - 34 минути. Сега дори задаването на предварително подготвени въпроси с написани отговори беше отменено.

  70. 70 Профил на MPetr
    MPetr
    Рейтинг: 1207 Любопитно

    Речта на Байдън е една дъвка за матриала както отбеляза друг колега под друга статия, за което поздравления !!!!........ изключително добре е избран момента........в САЩ назрява изключително сериозен проблем и точно него трябваше иначе Байдън да коментира.......... """""""'" В САЩ комбинираните доверителни фондове за социално осигуряване са изчерпани и ще могат да изплащат само 78 % от парите на пенсионери https://www.msn.com/en-us/news/us/social-security-won-t-be-able-to-pay-full-benefits-by-2034/ar-AANWOlY?ocid=msedgdhp&pc=U531

  71. 71 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3396 Неутрално

    До коментар [#6] от "Иво":

    фукането с такова свръхусилие е смешно

    все едно да се хвалиш как от келешлък си съборил някоя къща, след което в рекорден срок, с много средства и напрежение си я възстановил... защото ако не го сториш, ще имаш големи неприятности във вид на бой, може би дори с бухалка...
    това е хвалбата на малоумника с дебело портмоне и излишък от физическа сила...
    ама почти всеки го шамари и малоумникът се свива под масата

    това си е позор - за американските властници
    и срам за онази част от американските граждани, които подкрепяха и още подкрепят това безумие (от което обаче бая таритаки се замогнаха, та от тяхна гледна точка никак не е безумие, а МНОГО ЯКА СДЕЛКА)



    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  72. 72 Профил на Paolo Di Canio
    Paolo Di Canio
    Рейтинг: 1087 Весело

    До коментар [#58] от "vassilun":

    Хаха, те точно обикновените хора пазеха там...
    Там са заради продукцията ама не на макови кифли, а на други макови неща.

  73. 73 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3396 Неутрално

    До коментар [#9] от "Един вампир броди из Европа":

    няма такова нещо
    пак си остават "световен полицай", но ще разчитат на робокопи

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  74. 74 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4511 Неутрално

    UNITED EU UNION

    Повече успешна евакуация, отколкото не.
    Решението е било рационално предвид обстоятелствата.

    Верна сентенция не ти помага в манипулацията,
    агитпропчо.

    До коментар [#38] от "blondofil":

    "Уинстън Чърчил е казал Wars are not won on evacuations",
    Войни не се печелят с евакуации.

    Казал го е по повод науспешната евакиация на британците от Дюнкерк

  75. 75 Профил на Consumer
    Consumer
    Рейтинг: 2691 Любопитно

    До коментар [#1] от "МиГ-29":

    Позорът на СССР в Афганистан ще се помни докато свят светува.

    Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you want
  76. 76 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3396 Неутрално

    До коментар [#10] от "Тюфлекчия":

    ако не си забелязал, в тази тема има хора, които одобряват казаното от Байдън, при това не са американци, нито даже живеят там, където ги дресират да са патриоти въпреки фактите

    така че разчетът на малоумна публика е напълно оправдан

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  77. 77 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3396 Неутрално

    Корупция има само в недемократични страни
    —цитат от коментар 12 на georgievb
    корупция има навсякъде, където съществува бюрокрация и парично-стокови отношения

    нещо повече, корупцията е нормалният режим на функциониране на държавността при капитализма (и изобщо при всеки икономически модел, който разчита на принуда и неравенство)

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  78. 78 Профил на strymski
    strymski
    Рейтинг: 968 Неутрално


    Завършихме един от най-големите въздушни превози в историята, като повече от 120 000 души бяха евакуирани на безопасно място. Това е повече от два пъти повече спрямо това, което повечето експерти смятаха за възможно. Никой народ - никой народ не е правил подобно нещо в цялата история. Само Съединените щати имаха капацитета, волята и способността да го направят и ние го направихме днес.

    Изключителният успех на тази мисия се дължи на невероятните умения, смелостта и безкористния кураж на американските военни и нашите дипломати и разузнавачи.”
    ———————
    😂😂 разсмя ме Дедо Байдън!

  79. 79 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3396 Неутрално

    веднага бомбен килим
    —цитат от коментар 22 на irobot
    обявен е за военно престъпление през 1977-а

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  80. 80 Профил на Bira
    Bira
    Рейтинг: 1022 Неутрално

    До коментар [#77] от "Николай Теллалов":

    Аха. А при останалите модели имаш равенство, репресия на неравните и концлагери за който не застане "равнис!" повече от един път.

  81. 81 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4511 Неутрално

    ВИИ Маркс имени В.И.Ленина

    Брекзитираха и от EС.
    Пак настъпват мотиката.

    А можеха да се поучат от СССР.
    Напусна Афганистана и... последва разпад.

    До коментар [#38] от "blondofil":

    "Уинстън Чърчил е казал Wars are not won on evacuations",
    Войни не се печелят с евакуации.
    Казал го е по повод науспешната евакиация на британците от Дюнкерк

  82. 82 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2354 Неутрално

    До коментар [#74] от "dnevnikar":

    Мдаа Байдън не е Чърпи за да каже ясно и просто
    Wars are not won on evacuations.

  83. 83 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2354 Неутрално

    До коментар [#82] от "blondofil":

    Чърчил

  84. 84 Профил на MilliVanilli
    MilliVanilli
    Рейтинг: 2335 Неутрално

    Двайсетте години война и американско присъствие в Афганистан бяха "трагедия" за тази страна. Това заяви руският президент Владимир Путин днес - ден след края на изтеглянето на САЩ, предаде Франс прес.
    "Двайсет години американски войски присъстваха на тази територия и двайсет години се опитваха (. . .) "да цивилизоват" хората, живеещи там. А всъщност да внедряват своите норми и стандарти на живот", коментира Путин, цитиран по ТАСС, на среща с ученици, излъчена по телевизията.
    "В резултат - само трагедии. Само загуби. И за онези, които направиха това, за Съединените щати, и още повече за хората, които живеят на територията на Афганистан", добави държавният глава, който е на обиколка из Далечния изток на Русия.
    Колкото до бъдещето на азиатската страна след изтеглянето на САЩ и съюзниците им, Путин прецени, че е "невъзможно да се натрапи отвън каквото и да било".
    По думите му необходимата ситуация "трябва да узрее". "Ако пък някой иска тя да узрее по-бързо, по-качествено, трябва да се помага на хората", каза руският лидер.
    Руските власти заеха доста помирителна позиция спрямо талибаните, като признаха победата им и същевременно ги призоваха към "национален диалог" с цел формиране на представително правителство.

    Сам съм, други няма...
  85. 85 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3396 Неутрално

    До коментар [#80] от "Bira":

    за "социализъма" ли намекваш?

    ако не прекаляваше с бирата, МОЖЕ БИ щеше да знаеш, че в страни като "СССР" строят фактически бе държавен капитализъм. И то не според мнението на такива като мен "лоши анархисти", а по думите на самия най-велик контрареволюционер и мръсник Владимир Илич Улянов, известен още като Ленин. През 1921-а, два-три месеца след зверското смазване на Кронщатското въстание, същият фукливо заявява, че държавният капитализъм в Съветска Русия в общи линии е изграден и това било много положително

    строй без принуда - за него гледай Бакунин (който е казвал на Маркс в очите до какво ще доведе неговата доктрина), Кропоткин, Рудолф Рокер, Мъри Букчин и др.

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  86. 86 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1597 Неутрално


    няма такова нещо
    пак си остават "световен полицай", но ще разчитат на робокопи
    До коментар [#73] от "Николай Теллалов":

    Aз по-различно го разбрах. Разбирам, че САЩ вече ще разчитат на робокопи -точкови удари от зад хоризонта. Ама само и единствено в защита на сигурността на собствената им родина. Останалите да се оправят сами.

  87. 87 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4430 Неутрално

    Решението за изтегляне на американските войски беше правилно. Може да се критикува организацията на тази операция. Нека погледнем как талибаните дойдоха на власт. В началота на август талибаните не владееха нито един по-голям районен център. Военното присъствие на САЩ явно ги респектираше, а и спазваха договореното с предната администрация. За две седмици след съобщението за изтегляне те заеха всички, и влязоха в Кабул. Уплашени от рязката промяна, правителството и армията се разпаднаха и започна мащабната евакуация с договаряна не американските военни и талибаните.
    И все пак, не е лощо да се разбере, че сред талибаните има две определено много различни групи хора - ултраконсервативната , тази на обикновените "бойци и командирите на ниско равнище, практически изцяло момчета от селата, и тази на по-умерените, които са и сред по-образованите, главно в ръководството. Оттам ще има много конфликтни местни ситуации, тези на преследване на мъже и жени за облеклото и поведението им, местни екзекуции от една страна, и опитите за показване на една по-умерена политика на желание за сътрудничество със запада.
    Както и в други подобни ситуации, не изключвам и България преди 70 години, едно относително спокойствие и подкрепа за втората група на умерените в движението талибан би настъпила, ако селянчетата с примитивните идеологически разбирания се върнат по селата си и там уреждат нещата сред съплеменниците, като оставят градското насление да въведе новите порядки в резултат на компромиса съобразен с новите реалности след тези 20 години. Дали това ще стане ще видим...

  88. 88 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1550 Неутрално

    Забалежително писание.
    Забележително с това че е твътде искрено и казва доста неудобни истини - за обърканите политики на УСА, за РЕАЛНАТА цена на всяка война, забележително с това че човекът ПОЕМА ОТГОВОРНОСТ и не се крие.

    Много чепове за дялане имат УСА, Тръмп доказва колко болежки има Там.

    НО въпреки това има И нормални хора, нормални политици (никой от тях не е без недостъци!!).
    И матросовците които сега дебнат на амбразурата за това "къде бият негрите" - да си дадат сметка какви мижитурки "управляват" както БГ, както и Россия (от която БГ 2 пъти в историята си окупационни войски е преживяла).
    Към кой Свят, към кои ценности искаме да принаджелим - ТОВА Е въпроса който следва да се задава!

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  89. 89 Профил на dsc
    dsc
    Рейтинг: 499 Гневно

    До коментар [#76] от "Николай Теллалов":

    до теб и всички тебеподбни "немалоумни" толкова, клкото и ментора ви с червения перчем доанлд дък, които тук се изходиха смърдящо и грозно върху животите на 20 744 ранени американски военнослужещи и жени и загубата на 2461 американски военни - включително 13 живота, загубени само тази седмица и съдбите на още 800 000 американци, служили в Авганистан, и които очевидно не можете да четете, предлагам да помолите някой грамотен да ви прочете речта и по-специално следните места, като на отбелязаните със звездички думи, три пъти да ви удря по празните тикви с един чук:
    "Моят предшественик, бившият президент *Доналд Тръмп*, подписа споразумение *с талибаните за отстраняване на американските войски до 1 май, само месеци след като встъпих в длъжност*. Той *не включваше* изискване талибаните да изготвят съвместно споразумение с афганистанското правителство за уреждане на конфликта им, но *разреши освобождаването на 5000 затворници миналата година, включително някои от висшите военни командири на талибаните, сред онези, които току -що поеха контрола над Афганистан.*
    Когато поех поста, *талибаните бяха в най-силната си военна позиция от 2001 г. насам, контролирайки или сражавайки се за почти половината от страната*.
    В споразумението на *предишната администрация* се казваше, че ако се придържаме към крайния срок от 1 май, който те са подписали за оттеглянето, талибаните няма да атакуват никакви американски сили, *но ако останем, всички ангажименти отпадат*.
    Така че се оказахме изправени пред едно просто решение: Или *изпълняваме ангажимента, поет от *последната администрация*, и *напускаме Афганистан, или казваме, че няма да напуснем и *изпращаме още десетки хиляди войници*, които ще се върнат във войната.
    Това беше изборът - истинският избор - между *напускане или ескалация*."
    Ако и след този урок не ви дойде акълът, ви придлагам на всичките да отивате при народа на афганистан, който според вас били талибаните. крайно време е нормалните хора по света да ви съберем всички тръмписти, путинисти, талибани, ислямисти, антиваксъри, брекзитъри, патреотари, антиевропейци, хомофоби, ксенофоби,комплексари, антихора, антисъщества,на един остров да се саморазправите помежду си и да спасите света от себе си.

  90. 90 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2354 Неутрално

    До коментар [#84] от "MilliVanilli":

    Путин да си гледа зреенето на ислямистите в Чечня и Дагестан.

  91. 91
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  92. 92 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2433 Любопитно

    До коментар [#48] от "Иво":

    Ивчо, според теб Тръмп в предизборната си програма обещаваше да стои там още 20 години ли?!?

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  93. 93 Профил на MPetr
    MPetr
    Рейтинг: 1207 Любопитно

    Чухме """"""Речта на Байдън след най-дългата американска война"""'"........и някой колеги се питат още дали има корупция в САЩ.......има колеги, и е в умопомрачителни размери според официални доклади.......и действително все повече сенатори поставят въпроса за законноста в САЩ.........и действително """"""Не военните US а американската тежка корупция загуби войната......а речта на Байдън е абсолютно без значение !......."""""" И това вече се коментира в американските медии......до къде стига действително американската корупция и защо се прикрива по всякакъв начин ???????....... нужно е само да се прочетат докладите на Специалният генерален инспектор по възстановяването на Афганистан Джон Ф. Сопко ............. ==========Waste and corruption !!!!!......
    """"Голяма част от милиардите, инжектирани в Афганистан през последните две десетилетия, останаха до голяма степен без наблюдение, което доведе до огромна корупция както от афганистанци, така и от чуждестранни изпълнители и американски длъжностни лица.....
    Сопко е ​​издал десетки доклади, идентифициращи лошо управление и откровена корупция......един пример: само в един от многобройните случаи САЩ похарчили 547 милиона долара за закупуване и обновяване на 20 военно-транспортни самолета G222 за афганистанските ВВС. Шестнадесет от тях по -късно бяха продадени като боклуци на афганистански дилъри на скрап за 40 257 долара, тъй като американците доставиха дефектни и опасни самолети...... Пенсиониран по късно генерал от ВВС на САЩ, и редица държавни служители противно на всички "правила" са имали връзки с фирмата, която ремонтирала и доставила самолетите, според доклад на Sopko по-рано тази година.забележете колеги:  В доклада се казва, че Министерството на правосъдието информира надзорната агенция през май 2020 г., че няма да преследва по никакъв начин чрез наказателни или граждански дела, свързаните с програмата G222 независимо от доказателствата...и кой крал крал...... От 7,8 милиарда долара, предоставени от 2008 г. на афганистанските граждански власти за сгради и превозни средства, само 1,2 милиарда долара отидоха за сгради и превозни средства, които бяха използвани по предназначение. и само за 343,2 милиона долара е било придобитото и поддържано в добро състояние имущество, каза Сопко по -рано тази година...... другите пари ги няма, изчезнали са!!!! И т.н и т.н......... https://www.militarytimes.com/news/pentagon-congress/2021/07/27/explainer-us-pays-4b-to-afghan-forces-who-is-watching/

  94. 94 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3396 Неутрално

    До коментар [#86] от "half truth":

    понятието "защита на сигурността на собствената им родина" е доста разтегливо, както го знаем ОТДАВНА
    още от войната, в резултат на която САЩ отхапа територии от Мексико...

    а след ВСВ практиката за "защита на сигурността на собствената им родина" стана направо масова...

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  95. 95
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  96. 96 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2433 Любопитно

    До коментар [#88] от "B52":

    Каква отговорност пое китайският кандидат Бай Дън, че нещо съм пропуснал - навсякъде говори, че Тръмпя бил виновен.

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  97. 97 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1597 Неутрално

    До коментар [#94] от "Николай Теллалов":

    Не сме длъжни да вярваме на понятия. Всички те са разтегливи. Не само понятието "защита на сигурността на собствената им родина". Но мисля, че днешният американски президент отправя предупреждение към света - край на ролята “световния полицай”. Оттук нататък всеки сам да се оправя.

  98. 98 Профил на Локомотив
    Локомотив
    Рейтинг: 953 Неутрално

    Жалка история.
    Племената победиха тези с дроновете, сателитите, модерните оръжия....

  99. 99 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4430 Весело

    До коментар [#91] от "Николай Теллалов":

    Защо, според неговата логика Байдън казва: "Ами какво да правя, довърших започнатото от Тръмп правилно решение за изтеглянето. Ако има грешки с изтеглянето, те са на военните, дипломатите и разузнаването които ме съветваха."

  100. 100 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3396 Неутрално

    До коментар [#97] от "half truth":

    не го слушай какво приказва
    виж го какво ще прави

    освен това, строго погледнато, САЩ НИКОГА не са били световен полицай, който се намесва, за да "възстанови справедливостта"
    но пък винаги са играели ролята на мутрата, която довтасва на всяка свада, за да си начеше юмруците, но главно за да гепи част от онова, заради което е избухнала свадата...

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK