Не, няма недостиг на учители

През последните две години кандидатите за програмата на фондация "Заедно в час" са около 3 хил. на година - двойно повече в сравнение с годините до 2018 г.

© Цветелина Белутова, Капитал

През последните две години кандидатите за програмата на фондация "Заедно в час" са около 3 хил. на година - двойно повече в сравнение с годините до 2018 г.



Анализът е препубликуван от страницата на фондация "Заедно в час".


"Глад за учители", "Недостиг на учители преди 15-ти септември", "Директорите в търсене на учители" - такива заглавия виждаме в медиите обичайно в края на август. Новината обаче клони към фалшива. През последните две години за свободните учителски места всъщност се борят много хора. Причините за по-голямата атрактивност на професията започват с (активното медийно отразяване на) увеличените учителски заплати, минават през желанието за сигурна работа с гарантиран доход (включително по време на пандемия) и стигат до митовете за половин работен ден и дългите учителски ваканции. По-големият брой желаещи да преподават обаче не трябва веднага да ни радва.


Проблемът с количеството може и да изглежда решен, но не и този с качеството. Защото освен да притежават формалната диплома, бъдещите учители трябва да отговарят и на други, много по-съществени, критерии - мотивация да работиш в името на учениците, добра и съвременна подготовка, особено предвид промяната в обучението вследствие на COVID-19, и усилия да надграждаш непрекъснато уменията си.




Какво показват числата


По данни на НСИ броят педагогически персонал в България се е увеличил от близо 58 хил. през учебната 2014/15 г. до над 65 хил. през 2019/20 г. (над 13% от които са над 60-годишна възраст, но продължават да преподават). Интересът към педагогическите специалности в университетите също се покачва стабилно. През 2020 г. над 23 хил. души учат в тези направления, в сравнение с 19,5 хил. три години по-рано. Според изданието на рейтинга на висшите училища в България през 2020 г. педагогиката е втората най-желана специалност сред студентите - след икономика. Така на година от висшите училища излизат над 4000 нови педагози, докато за следващите десет години се очаква да се пенсионират средно по 2000 учители на година - което е голям дисбаланс между предлагане и търсене.


На този фон броят първокласници намалява от 2017 г. насам и тази тенденция ще продължи през следващите години, имайки предвид данните на НСИ за раждаемостта. Прогнозният общ брой учащи се очаква да спадне до около 686 хил. през учебната 2025/26 г., като през 2014/15 г. е бил над 745 хил. Тези тенденции показват, че България ще произвежда повече на брой педагози, въпреки намаляващ брой ученици.


Увеличението на кандидат-учителите се вижда и от опита на "Заедно в час". Вече повече от десет години фондацията търси, привлича и подкрепя мотивирани хора от различни професионални сфери, които искат да станат учители, след като преминат интензивната обучителна програма "Нов път в преподаването". През последните две години кандидатите за нея са около 3 хил. на година - двойно повече в сравнение с годините до 2018 г. В същото време броят на одобрените след взискателния подбор за програмата не се променя значително. Директорите из цяла България, с които "Заедно в час" работи, включително в малки населени места, са категорични, че кандидати за свободните места в техните училища през последните две години има достатъчно. И проблемът не е в броя, а в нагласите и подготовката на кандидат-учителите.


Защо искам да бъда учител


Работата като учител е много повече от това да се изправиш пред група деца и младежи и да им разкажеш предвидения по учебния план материал по твоя предмет. Изисква се адаптивност, творчески подход, търсене на най-добрия начин за комуникация с учениците, вземане предвид на техните силни и слаби страни, индивидуално внимание за всяко дете. Всичко това предполага силна мотивация за работа - не заради сигурното работно място и доход, а в името на това всяко дете да успее в живота.


През 10-годишния опит на "Заедно в час" като най-успешни са се доказали тези кандидати за учители, които са били водени от вътрешна необходимост да допринесат - за по-добро образование на децата и по-добра среда, в която да живеем всички. Много от най-силните участници в програмата са били тези, които и преди работата в училище са търсили начини да бъдат полезни - като доброволци за работа с деца например. Неформалният опит винаги е бил много силен атестат, че кандидатът има готовност и желание да даде максимума от себе си в името на успеха на учениците.


Дипломата не е достатъчна


През последните години не малко хора с дипломи за учител, но не практикували дълги години, решиха да се завърнат към професията. Със сигурност някои от тях са водени и от истинско желание да работят с деца и младежи. Ако обаче не са актуализирали знанията и уменията си след години извън училищния контекст, влизането в (zoom) класните стаи ще ги сблъска с различна реалност от тази, която те си спомнят. Последната година и дистанционното е-обучение го показаха съвсем нагледно.


Изключително бурното развитие на технологиите, новите очаквания за това какво да се учи, за да е успешен човек в XXI век, и различните начини за учене и нагласи на учениците променят из основи образователната система. Не могат да им насмогнат и учебните програми във висшите училища, които се осъвременяват бавно и тромаво. Университетската подготовка на кандидат-учителите е далеч от достатъчна, за да бъдат те напълно подготвени за това, което ги чака в училище (това важи за много специалности, разбира се). В педагогическите направления особено критична е нуждата от повече практика, която да развие умения у кандидат-учителите още преди да се сблъскат с реалния училищен живот. Влизайки от университетската скамейка направо в класната стая, много от новите учители преживяват огромен шок, чувстват се неуспешни и неподкрепени и в много случаи скоро излизат от професията.


На този фон формалната университетска квалификация се явява най-голямото предимство в конкурсите за учители. Така човек, завършил педагогика преди 15 години и никога не практикувал, има по-голям шанс да бъде назначен пред в момента обучаващ се по съвременни програми и в процес по получаване на формалната педагогическа правоспособност. Просто защото нормативната уредба го изисква.


А за учителската професия е важно друго - обучение в преподавателски методи, адекватни за децата на нашето време, в стратегии как да се обърне внимание на потребностите на всеки ученик, както и непрекъснато осъвременяване на знанията и уменията на педагозите. Ако вземем под внимание тези условия, ще видим, че недостиг наистина има - на учители, които са готови да са в класните стаи. Заради децата.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (31)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4615 Неутрално

    Учителите са малко.
    Много са даскалите.
    Будителите се броят на пръсти!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4615 Неутрално

    На този фон броят първокласници намалява от 2017 г. насам и тази тенденция ще продължи през следващите години, имайки предвид данните на НСИ за раждаемостта. Прогнозният общ брой учащи се очаква да спадне до около 686 хил. през учебната 2025/26 г., като през 2014/15 г. е бил над 745 хил.

    ГАРАНТИРАНО ОТ ГЕРБ!!!
    ВИДИМИ РЕЗУЛТАТИ!!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  3. 3 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2679 Неутрално

    Невъзможно е учителите да се оценяват по някакви универсални критерии. Оценката почти изцяло зависи от директора или там който избира и назначава учителите. То и затова много лесно се корумпират учителите.

  4. 4 Профил на Сд
    Сд
    Рейтинг: 690 Неутрално

    Обаче зъболекари има в излишък.Вземат за 1 пломба цялата минимална пенсия и не издават касови бележки.После обикалят света.

  5. 5 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4120 Неутрално

    Менторският тон на тази статия е доста откъснат от реалността. В много страни, включително и в САЩ още след първата година на работа в училищата напускат 11.9% от младите учители. До петата година над 41.3% напускат професията. Така нареченият "бърноут" сред начинаещите учители е факт, а причините са претоварване, климат в училищата, неадекватно заплащане.
    Примери за добра работа по задържане и развитие на учителите са Финландия и Шотландия, където са разработени дългогодишни програми по задържането на младите в тази професия, тяхното развитие и стимули.

  6. 6 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2679 Неутрално

    До коментар [#5] от "daskal1":

    Статистиката за САЩ може би се дължи на гетата и латиносите...

  7. 7 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 2984 Разстроено

    До коментар [#5] от "daskal1":

    Може и да имаш право за бърнаут ефект, и аз съм чувал, а и майка ми беше учител, но не съм съгласен за менторски тон и откъсване от действителността. Как точно и конкретно системата премира по-добрите учители? Частните уроци за хубави пари са някакъв вид лична премия, но образованието отличава ли добрия от лошия - ами не, авторката е напълно права.
    Образование и здравеопазване, докато не се оправят, потокът е към Терминал 2....

  8. 8 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2225 Неутрално

    Невъзможно е учителите да се оценяват по някакви универсални критерии. Оценката почти изцяло зависи от директора или там който избира и назначава учителите. То и затова много лесно се корумпират учителите.
    —цитат от коментар 3 на deaf


    Зависи от инспектората по образование и в много по-малка степен от постигнатите от учениците резултати, като среден успех, представяне на матури, участие в състезания и олимпиади и т.н. А последните трябва да са единствен критерий. Защото в момента се е стигнало до там, че дори за учителските места има кадруване и пари под масата...

  9. 9 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2679 Неутрално

    До коментар [#8] от "ivanpopov":

    Критерият е само успехът на даден ученик в живота,тоест когато той порасне и влезе в "гювеча". Но за тази цел са нужни да минат доста години - десет,двадесет... Най-успелите са завършилите "Харвард"...

  10. 10 Профил на turmion_katlot
    turmion_katlot
    Рейтинг: 440 Весело

    Честно, как очаквате да имате качество от нещо доставено от държавата? С ръка на сърцето, кое точно държавната мафия направи качествено че и образованието да е такова?

    ... wide awake, but still asleep, always a stranger in the crowd!!! .أبو فرح
  11. 11 Профил на Anton Andonov
    Anton Andonov
    Рейтинг: 551 Неутрално

    това е много тежка професия и можеш да оцелееш само ако ти е присърце - иначе или си съсипваш здравето, или си тотален гьон

  12. 12 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2679 Весело

    Между другото,в гимназията в която съм учил,са я завършили доста известни хора. Като например Ицхак Финци,Захари Бахаров,Иван Костов,(това не знам дали е за хвалба!),а от по-старите Христо Смирненски и за съжаление Тодор Живков,като частен ученик.

  13. 13 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2124 Весело

    До коментар [#2] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Важното е, че българският демографски модел чудо "Малко, но качествени" успешно работи. Защо се притесняваш -според повечето българи, колкото са по малко, толкова по високи заплати щели да взимат и да тривт носовете на бг чорбаджиите, щото нямсло да има кой да им работи 😉

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  14. 14 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4615 Неутрално

    До коментар [#8] от "ivanpopov":

    Зависи от директорката, която е партийно назначение на ГЕРБ и се мисли за другарката Колибесова.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  15. 15 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 941 Весело

    .Образование и здравеопазване, докато не се оправят, потокът е към Терминал 2....
    —цитат от коментар 7 на boevbisser


    Айде стига вече с тоя "Терминал 2".
    Видяхме какво представляват "елитът на нацията" с изтеклите "мозъци"....

    Знанието е сила, информацията - власт
  16. 16 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2761 Неутрално

    Аварийно кадровата политика на МОН беше поета от Рашков. За новите избори пак ще ги профилактира.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  17. 17 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2124 Весело

    До коментар [#7] от "boevbisser":

    Кой да ги оправи? Извънземните ли?
    Получава се много смешно положение -всеки явно чака, някой друг да оправи нещо и ско другия не ще -терминал 2 та да видел той 😂

    До коментар [#7] от "boevbisser
    "Образование и здравеопазване, докато не се оправят, потокът е към Терминал 2...."

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  18. 18 Профил на rta48522758
    rta48522758
    Рейтинг: 271 Неутрално

    Всички ние вече имаме ясна представа,какво , как и чрез кого учатнашите деца.Лично аз на два пъти щях да се намесвам в часа по история на дъщеря ми.9 клас,уроци за ВСВ,9 септември,Ленин,Хитлер и т.н..Учебник на негово историчайшо величество проф Пантев и нейно нахалство г-жа проф.Калинова.Едно подлудяващо натъртване на гледните точки.Нашата история в момента е история на гледните точки,не на фактите и архивите,а на гледните точки.Какво нахалство и фарисейщина!През социализма имало лоши неща ,но и много хубави такива.Ама разбира се!Ако вземем да питаме всички активни борци против фашизма и тези от бригада"Чавдар",колко много гледни точки ще имаме и всички до една чудесни.А знаете ли ,аз каква гледна точка имам!Че Хитлер е бил благодетел на България.Ами,ако беше победил сега остров Тасос щеше дае наш бе!!!!Това лоша гледна точка ли е!Сърбеше ме езика,но се ваздържах,малката и без това не си пада по-историята,а учителите са отмъстителни хора.Отмъстителност и тесногръдие,това е единот проблемите.
    Нашата учителка ще се пенсионира,но пантевите научни подходи и пантевщината остават!

  19. 19 Профил на famousandco
    famousandco
    Рейтинг: 746 Неутрално

    Познавам няколко човека, които в последните 2 години напуснаха работа в банки, застрахователни дружества, счетоводни къщи, за да работят като учители. И нормално. Не знам колко знаят, но след увеличението заплатите са над 2000 лв., при това чисто. Такива пари извън София в частният сектор трудно могат да се получават. И да, учителите разказват колко е трудно, колко нерви и усилия са необходими и сигурно е вярно. Но моите познати разказват и друго - няма работа по 10 - 12 часа, няма неотложни срокове, няма задължително гонене на резултати. Часове по 40 минути, три месеца ваканция, отпуски, допълнителни заплащания... Дори тази сутрин разговарях с моя близка за конкурс за длъжност в едно училище - абсолютно формално, човека отдавна е определен, близък на директора.

  20. 20 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 2162 Неутрално

    Училищата са невероятни змиярници като работни места, в които си има фаворити на директора/ката, които получават увеличения и бонуси, хора от синдикатите, които също биват “уважавани”, за да не създават проблеми, невероятна “класова” система, в която някои хора се пращат на обучения и изпити, за да минат ниво над другите и да заслужат екстра благини, връзки, за да не ти сложат в програмата в петък един час сутринта и един - вечерта, а по средата дупка или да ти дадат неремонтирания кабинет, и още тонове интриги кой с кого и какво на коя мъжът имал онова и правел това.
    Някъде там има и едни деца, които им се моткат в краката и им пречат.

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  21. 21
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  22. 22 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ
    Рейтинг: 1050 Неутрално

    Фалшът в образованието нараства значително - напиращите в момента кандидати за учители, са 90% бивши кадри на обслужващия сектор, сдобили се с дипломи за учители, поради неприемането им в други желани специалности навремето...

  23. 23 Профил на атанас
    атанас
    Рейтинг: 1500 Неутрално

    До коментар [#4] от "Сд":

    И какво ти пречи колко зъболекари има и на каква цена работят? Те са частни фирми и работят на свободен пазар. Това колко са си е техен проблем, защото им намалява броя пациенти/клиенти. Все едно да броиш колко са бакалиите в квартала ти или колко автосервиза работят.

  24. 24 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7307 Неутрално


    "Проблемът с количеството може и да изглежда решен, но не и този с качеството."
    Там е трагедията. Учители има, сравнително добре платени, но качеството на образованието, вместо да се повишава, пада.

  25. 25 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3137 Неутрално

    До коментар [#5] от "daskal1":

    "Менторският тон на тази статия е доста откъснат от реалността."
    +++++++++++
    Заеманата длъжност кара човека да говори и пише позитивно. Как мисли си е негова работа.

    Еретик
  26. 26 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1594 Неутрално

    Това не е анализ, а агресивна реклама! Атресивно налагане на доктрина и окупиране на пазарно пространство в най-чувствителната за една модерна нация сфера - мозъците!
    Зад гладките думички се крие методиката на "Заедно в час" за агресивно налагане на джендър доктрината и идеологията.
    Просто ни информират каква операция по подмяна провеждат след като са овладели посредством Николай Денков държавната власт в образованието.
    Търгаши.
    !

  27. 27 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1594 Неутрално

    До коментар [#17] от "DDR":

    Зависи какво разбираш под оправяне на образованието и здравеопазването....
    Те бяха ТАКА "РЕФОРМИРАНИ" именно да ИМА НЕПРЕКЪСВАЩ ПОТОК към Терминал - 2!
    Изсмукване на човешки и интелектуален ресурс!!!!!
    В този "анализ" се предлага ОЩЕ ОТ СЪЩОТО!
    Кой има интерес?
    !

  28. 28 Профил на anx55520847
    anx55520847
    Рейтинг: 85 Неутрално

    Познавам няколко човека, които в последните 2 години напуснаха работа в банки, застрахователни дружества, счетоводни къщи, за да работят като учители. И нормално. Не знам колко знаят, но след увеличението заплатите са над 2000 лв., при това чисто. Такива пари извън София в частният сектор трудно могат да се получават. И да, учителите разказват колко е трудно, колко нерви и усилия са необходими и сигурно е вярно. Но моите познати разказват и друго - няма работа по 10 - 12 часа, няма неотложни срокове, няма задължително гонене на резултати. Часове по 40 минути, три месеца ваканция, отпуски, допълнителни заплащания... Дори тази сутрин разговарях с моя близка за конкурс за длъжност в едно училище - абсолютно формално, човека отдавна е определен, близък на директора.
    —цитат от коментар 19 на famousandco


    Айде стига лъгахте! Чистата ми заплата е 1100 след 10 години стаж в системата. Не съм чула досега колега да вземе 2000 чисто и преди пенсия даже... А не съм и видяла това стълпотворение от кадри, преквалифицирани в учители. Факт е обаче, че както влизат млади хора, така и си излизат скоропостижно от системата - работа на корем с тинейджъри в големи количества, а пък в малките училища шумът е толкова голям, че на летището е тихо като в църква! Няма чак толкова желаещи, които и да стават за тази професия.

  29. 29 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3137 Весело

    До коментар [#28] от "anx55520847":

    "Айде стига лъгахте! Чистата ми заплата е 1100 след 10 години стаж в системата. Не съм чула досега колега да вземе 2000 чисто и преди пенсия даже.."
    :::::::::::::::::::::
    Здравейте, колега! Не навсякъде е еднакво. След 31 години стаж, длъжност "главен учител" и необходимото за това трето ПКС имам 1800 чисто без "украшения".
    Ако прибавите разделената 13-та заплата, диференцираното, представителното облекло /знам, че е социална придобивка/ и лекторските, средно надхвърлям 2000 чисто.
    Наясно съм, че съм изключение, както и съм готов да поканя всички в сферата да видят каква бумащина е.
    Пожелавам ви здраве и търпение по дългия път към пенсията, която дори за мен е далече.

    Еретик
  30. 30 Профил на pavur
    pavur
    Рейтинг: 1355 Неутрално

    До коментар [#4] от "Сд":

    щот не си ходил при Златеви у Варна.
    там бележки издават , обаче само за отваряне на устата зимат едни 110 лева .
    еднократно чистене на зъбен камък с ултразвук е около 140 кинта .
    за по-сериозни интервенции не смея и да питам , щото не ми се е налагало .
    инак Златев е светило и в клиниката е ангажирана почти цялата му рода .
    добри са , младите се понаучиха на занаят по устите на хората ,ама дерат яко .

  31. 31 Профил на G. H.
    G. H.
    Рейтинг: 459 Неутрално

    Естествено, че Прокопиев ще лансира тази аутсорсваща пирамида на задокеанските демократизатори, те само милеят за образовано и критично мислещо население, чак да се разплачеш.

    "In a time of universal deceit, telling the truth is a revolutionary act." George Orwell




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK