
© Надежда Чипева, Капитал
Цените на електроенергията на едро са високи и ще бъдат високи през идващите месеци. Цените на дребно ще ги последват. Може напролет да спаднат, може и да не спаднат. Високите цени не са нещо по принцип неочаквано. Но те не са и лесно предвидими, както и COVID-19, който предизвика рязка икономическа криза, последвана от рязко възстановяване, една от многото причини за високите цени, беше непревидимо събитие.
България обаче можеше да направи в миналото много неща, които в комбинация щяха значително да смекчат ефекта на високите цени. Не ги направи.
Ето неизчерпателен списък на поне 50 такива пропуснати мерки, които можеха да бъдат планирани преди 20 години, адаптирани в движение към технологичните, икономическите и политическите промени и реализирани в голяма степен оттогава досега. "Поне", защото може да се добавят още толкова мерки, които заедно щяха почти да премахнат негативния ефект от високите енергийни цени.
В по-скоро случаен ред:
- Развитие на национална система от критерии за енергийна бедност.
- Реформа на схемата за подкрепа на енергийно бедни. Въвеждане на опция за повишаване на енергийната ефективност. По-детайлната класификация на енергийно бедните.
- Насочване на част от фондовете за чист въздух към енергийно обновяване на сградите.
- Програма за саниране със спадащо публично финансиране (100% грантовете са крайно неефективен начин за обновяване на сгради).
- Постепенно оттегляща се финансова подкрепа за изграждане на PV (фотоволтаични) паркове. Подкрепата трябваше да започне преди 15 години при по-високите цени с малки пилотни мощности, после мощностите трябваше да се увеличава заедно с падането на цените до пълното премахване на финансовата подкрепа.
- Политическа и регулаторна подкрепа за изграждане на PV паркове, която да улеснява всички административни процедури.
- Програма за масова инсталация на соларни колектори на сгради (за отопление и топла вода).
- Използване на част от отпадъците за производство на енергия. Отпадъците са ценен ресурс, който ние не използваме почти за нищо.
- Производство на енергия от отпадъчни води. "Софийска вода" го прави. Всяка пречиствателна станция може да произвежда и енергия.
- Въвеждане на по-строги и постоянно затягащи се енергийни стандарти за новите и основно ремонтираните сгради и безкомпромисното им прилагане.
- Изграждане на допълнителни ПАВЕЦ мощности. Някои подобни мощности са противоречиви, други не са. Потенциалът го има.
- Нарастващо в съответствие с падащите цени инсталиране на индустриални батерии.
- Въвеждане на добре регулирани търгове за ВЕИ, системи за съхранение на енергия и договори за управление на потреблението.
- Подмяна на уличното осветление с LED осветление в цялата страна в съответствие със спадащите цени. Досега цялото осветление в страната трябваше да е сменено.
- Масова кампания за LED осветление в цялата страна - включително жилищни, търговски и промишлени сгради, външни площи.
- Паспортизация на сградите (да, това отмененото, но по различен от предложения начин).
- Вкарване на стратегически инвеститори в топлофикациите (стратегически компании, не стратегически приятели)
- Изграждане на модули от соларни колектори към топлофикациите.
- Проучване на геотермалния потенциал на страната и евентуалното му включване на отоплението на сградите.
- Широка програма за инсталация на термопомпи за отопление на сградите в цялата страна.
- Заеми на общинско равнище за договори за енергийна ефективност (energy performance contracts).
- Политика за ефективно използване на земеделски отпадъци (енергия, торове, строителни материали).
- Масова електрификация на обществения транспорт, последван от таксита и транспорт за доставки в градовете.
- Ранно насърчаване на ВЕИ за собствена консумация в предприятията, регулаторна, комуникационна, в началото и финансова подкрепа.
- Законодателство за насърчаване на енергийните кооперативи.
- Висока дигитализация на ЕСО/електропреносната мрежа.
- Висока дигитализация на електроразпределителната мрежа.
- Либерализация на пазара на дребно.
- Включване на България в Европейската платформа за въглищни региони в преход от началото на създаването ѝ.
- Ранно довършване на българо-гръцкия газов интерконектор.
- Отказ от "Южен поток" и от "Турски поток".
- Ранен, категоричен и окончателен отказ от Белене.
- Въвеждане на широкообхватни данъчни облекчения за енергийно обновяване на сгради (вж Италия).
- Дълбок анализ и постоянен мониторинг на ефекта от саниране на сградите (основният провал на първата вълна на санирането).
- Постоянна активна комуникация, включително ангажиране на националните медии.
- Широка обучителна програма за строители.
- Широка обучителна програма за домоуправители.
- Изграждане на пилотни пасивни сгради във всички климатични региони на страната.
- Изграждане на пилотни сгради в съответствие със стандарта за почти нулево енергийно потребление (nZEB) във всички климатични региони на страната.
- Ранно специализирано обучение за архитекти и инженери за почти нулево енергийно потребление (nZEB), вече задължителен за всички сгради в ЕС.
- Създаване на добре финансиран изследователски институт за енергийна ефективност с международен борд и международно експертно участие.
- Създаване на добре финансиран институт за енергийни политики с добър потенциал за моделиране на енергийни системи на различни равнища, също с международен борд и международно експертно участие.
- Развитие на енергийното моделиране като обучителен модул в няколко университета.
- Следене отблизо на ефекта на британския климатичен закон от 2008 година. (Този закон осигури плавен преход в страната и създаде модел за ЕС.)
- Включване на въглероден бюджет в българския закон за климата от самото приемане на закона (2014).
- Намаляване на използването на изкуствени торове до оптимално равнище за максимална реколта.
- Значително разширяване на климатичната дирекция на МОСВ.
- Разширяване на правомощията на Агенцията за устойчиво енергийно развитие и значително увеличаване на финансирането й.
- Присъединяване към Организацията икономическо сътрудничество и развитие и съответно към Международната енергийна агенция.
- Реформа на данъчното законодателство и преразглеждане на данъците и таксите в енергийния сектор с оглед осигуряване на инвестиции в модернизация на енергийната инфраструктура.
(1) спестят минимум 10 милиарда лева, тоест много повече от онова, с което поскъпването претоварва потребителите
(2) направят потребителите по-енергоефективни и сметките им по-ниски
(3) енергийната система по-устойчива
(4) въздуха по-чист
(5) икономиката по-пъргава.
Някои от тези мерки могат да се предприемат и сега, но енергийната ни система се намира в напълно очаквана и предвидима криза и в голяма степен ще трябва да се управлява кризисно. Дори и при най-доброто кризисно управление България ще трябва да приеме факта, че енергийното бавене й струва поне 20 милиарда лева, може би и повече.
Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.