Проф. Александър Кьосев: Катастрофата не е само в училище

Проф. Александър Кьосев: Катастрофата не е само в училище


По света има образователни системи, които намаляват социалните различия. Българската прави обратното - увеличава образователните неравенства на изхода и не способства за равен старт в живота. Проф. Ал. Кьосев пред "Дойче веле".


15 септември, букетът за учителката, миризмата на прясно боядисани чинове, радостните деца, които отново се събират след ваканцията... Но тази година май е малко по-различно: учебната година започва стъпаловидно, открива се присъствено в различни дни, родителите, учителите и децата са напрегнати заради мерките срещу болестта. Болестта по хората, но дали самото училище е съвсем здраво, българското училище?


Кьосев: Болен въпрос в болна ситуация, когато сме в началото на четвъртата вълна на Ковид. Здравните политики, които постепенно стават всеобщ консенсус, опазват здравето и живота на хората. Но биологичният живот на хората е беден сам по себе си. Той е интересен, ценен и важен, когато е социален живот, когато хората живеят заедно, когато общуват и се радват, правят неща заедно.




И все повече хора се питат за цената на медицинските политики. Обикновено под това се разбира, че губят ресторантьори, хотелиери и някои други бизнеси, които са твърде гръмогласни. А много малко внимание се отделя на това , че се губят други неща, не само пари. В случая: губи се част от фундаменталния опит на едно дете, неговата радост от първия учебен ден, усещането, че по някакъв начин пораства, участва в собственото си изграждане и има около себе си съученици, приятели, учители, които изпитват същото - т.е. има среда, която го поддържа. Това не може да бъде заменено с никакви виртуални средства - нито с "Тиймс", нито със "Зуум". Казвам това и от личен опит.


Аз имам син в 10 клас и виждам колко важно е за него това, за което говоря. И колко страда от начина, по който се провеждат учебните занятия. И не е само той. Ние не си даваме сметка, че от тези мерки ще произтекат неврози и депресии, а те всъщност вече са налице. Втренчването в здравето има цена. И няма как да си затворим очите пред тази загуба на символен и екзистенциален капитал. Аз изобщо не казвам, че не трябва да има карантина и мерки - говоря за баланси и за внимателно преценяване кое, как и къде.


Освен това за децата в тази възраст всяка изгубена година се умножава многократно.


- Точно така. Това са социализационни години, които са безценни и не могат да се наваксат по-късно. Не става дума за натрупването на знания, а за натрупване на опит, на социален опит - той е безценното. И какво ще произтече - ние все още не знаем.


Нека да си представим, че училището излиза един ден от пандемията, отпадат всякакви мерки и всички са здрави. Но "здраво" ли е самото училище? Само един пример: на последната матура по български език и литература за "Две хубави очи" от Яворов половината абитуриенти получават двойки.


- Това без съмнение има връзка с пандемията и с начина, по който се преподава и усвоява материалът. Аз самият като преподавател в Университета имам тъжен опит през последната година и половина. За първи път в своята преподавателска кариера се наложи да скъсам повече от половината курс, при това - четвърти курс. Което не ми е никак приятно. Аз им казах: "Колеги, не си мислете, че ние искаме да ви го причиняваме. Не, ние искаме да научите това, което трябва."


Чувам, че при много колеги е така, студентите също се оплакват. Тоест, катастрофата не е само в училище, и в университета е така. Има преки последствия от карантината и от дигиталния начин на преподаване върху качеството на нашия образователен продукт.


От друга страна българското училище и без това има много проблеми. Следя внимателно моя син, който в 8 и 9 клас започна да учи по учебниците от новата програма. Моето впечатление е, че те са прекалено експертни, прекалено научни, пълни са с безсмислена, твърде "терминологизирана" информация и са правени сякаш за студенти 3-4 курс - това създава проблеми на много деца.


Разбира се, има деца с таланти във физиката, в химията, в математиката, в географията - за тях тези учебници са полезни. Те са направени за най-добрите. Но за средните ученици и за учениците, които имат таланти в други области, подобни учебници са просто катастрофа. Ние имаме специалисти по отделни науки, но сякаш нямаме специалисти-педагози и методици, които да направят учебника лесен и четивен за ползване, така че на детето да му бъде приятно и интересно да го чете.


А какви хора излизат от българското училище? Много често в обществената дискусия, в която се изказвате и Вие, става дума за голямата склонност на тези млади хора към консумация, че подражават на "мутрите" и на "кифлите", скъпи лимузини, но също така национализъм, татуират си Ботев и Левски по прасците...


- Смятам, че някъде в средата на 1990-те години България преживя културна катастрофа. Тя беше видима в резултатите от "Пърлс" и "Пиза", двете големи изследвания за грамотността на учениците. Накратко казано ситуацията изглеждаше така: децата на 10-11 години имаха добри резултати, а юношите на 15-16 години бяха в ситуация на образователна катастрофа и минаваха все по-назад и по-назад в световните класации. Тоест, между 11 и 15 години се случва нещо. Кое е то? Ние знаем кое е тогава: пубертетът. А той е възраст, в която се напуска сферата на твърдите авторитети, ценности и ориентири, които се предлагат от семейството и училището, и навлизането в една момчешка и момичешка среда, където те се изместват във външният свят. Вече той задава различни рамки на това кое е ценно и важно, а не семейството и училището.


И ето, тъкмо в тази ключова възраст нашите ученици губят мотивация, защото външният свят им внушава друго. Той внушава, че социалният успех не зависи от твоите резултати в училище, а се дължи на други пътища към успеха.


Юношата гледа как хора малко по-възрастни от него, на 19-20 години, вече карат ламборджинита и други скъпи коли, разполагат с пари и вещи, заобиколени са от девойки... Това без съмнение бяха ролеви модели, които 1990-те години определяха какво значи "успех" в българското общество и доведоха до цялостен културен спад и мутризация.


Аз много се надявам, че този процес вече отминава и постепенно става ясно, че образованието е важно, определящо. Надявам се, че възниква нова мотивация на българските ученици.


А какви други проблеми има българската образователна система? Вие сте специалист в тази област.


- Да, ние правим такива изследвания. Образователната система във Финландия, в Швеция или в Норвегия, в Северна Европа намалява социалните различия. Ако ученикът е встъпил в образователната система с определен тип социални характеристики от доходите и статута на своето семейство, тоест ако на входа на образователната система има някакви неравенства, на изхода те намаляват и децата получават повече шансове за равен старт в живота. Има други образователни системи, между тях българската, унгарската и германската, които за съжаление увеличават образователните неравенства на изхода.


В България това е особено видно. Ако си в добро училище, престижна гимназия, имаш огромни шансове. Но ако си в някое забутано училище, недай боже в ромски район, то тогава шансовете ти са много по-малки.


Това е тъжно, но е факт, трябва да си го признаем. Известно е, че родителите са склонни да дадат мило и драго и огромни пари, за да попадне тяхното дете в добро училище. Това е огромен проблем на българската образователна система, който трябва да бъде изкоренен.


Вие наблюдавате растящата популярност на национализма сред младите хора и пишете за нея. На какво се дължи тя?


- Национализмът не е рожба само и единствено на образователната система. Обаче българската образователна система повтаря определени националистически митове, а опитите преподаването по история и по литература да бъде реформирано в тези точки се натъкват на остра съпротива в обществото. Колкото и да е странно, влизането на България в ЕС отприщи мощна национал-популистка вълна и днес хората не желаят техните патриотични символи да бъдат оспорвани по какъвто и да било начин. Това превръща патриотизма в повърхностна нагласа, макар че българската култура е сложна и исторична, има своите собствени интелектуални дебати и диализи между автори и произведения, които създават дълбочина и драматизъм на патриотичните символи.


Всичко това се губи, символите стават плоски, героите се превръщат в емблеми и татуировки - и може да се каже, че патриотичната култура придобива визуален статут, тя става "очевидна", никой вече не се пита с дълбочина и драматизъм "а какво значи да си българин?" И хората я защитават не с идеите и произведенията, а с образите на Ботев и на Левски, с пояси, навуща и развети 80-метрови трибагреници. Те наричат това традиция и смятат, че то е най-важното. А то не е никаква традиция - и патриотизмът става плосък, гръмогласен, щастлив и агресивен, често пъти и ксенофобски. Това, което е най-ценно в българската културна традиции, изчезва, губи се интелектуалният ключ към него, децата и юношите не винаги разбират за какво става дума. Разбира се, това се дължи и на още много други неща.


Преживяваме дигитална и визуална революция, която подменя Гутенберговата галактика, а класическите навици за четене се променят: четенето става бързо, на кванти, с ниска и "скачаща" концентрация на вниманието, комбинира източници на информация, а не чете текстове докрай, не се опитва да прониква в неочевидни нива на смисъла, смесва се с други канали на информация - аудио и визуални.


С две думи, класическото четене като основна културна компетентност на модерната епоха до известна степен деградира. А това, което се случва с българското публично пространство, този национал-популизъм, е ефект от горното - както от спадането на основи културни компетентности, така и от комбинацията между ненужна експертност (по химия, физика, биология, география и пр.) и преподаването на навични националистически митологии (по история и литература) в училище.


Нека накрая да пожелаем на българските ученици за 15 септември нещо хубаво. Какво може да бъде то?


- Да им пожелаем да са основно на живо в училище, да общуват повече, да се радват и да изпитват любопитство към света. Да изпитват истински трепет, когато научават нещо ново и интересно. А доброто българско училище, добрите български учители (има такива без съмнение) могат да направят престоя в училище вълнуващ и интересен, така че да не е "престой", а приключение в интелектуалния смисъл на думата. Ето, това да им пожелаем.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
Коментари (67)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на diq55699032
    diq55699032
    Рейтинг: 1798 Неутрално

    Аве нали доде вашия човек Радев бе, за какво хленчите

    09 Jun '20 — Радев: Смущаващо е, че Божков звучи по-убедително от неговите обвинители 13 May '19 — Tео Ушев: Президентът и жена му са чудовищно прости. 01 Sep '21 — Кирил Петков: С две ръце гласувам за президента Радев
  2. 2 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7623 Неутрално

    Не може в катастрофирала държава, само образованието да не е наред. Нищо не е наред.

  3. 3 Профил на Anton Andonov
    Anton Andonov
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Единствената идея, предложена от този ляв либерал в интервюто му, е дистанциране от национално-романтическия дискурс в училище. Левите либерали не просто съсипаха, а скачат върху потрошените кости на мъртвото тяло на западната хуманитаристика. Така че, който иска да слуша съветите му, да знае и какви са последствията.

  4. 4 Профил на Anton Andonov
    Anton Andonov
    Рейтинг: 521 Неутрално

    пс - а за прокрадващите се от известно време внушения за съсипване на елитните училища - тук даже не би имало какво да се коментира, но за съжаление, това не са само внушения, а вече си се действа по план. Проблемът на либералните чумоносци обаче е, че има не просто амбициозни, но и много кадърни хора в тези училища, които не биха искали да са в ролята на самоубийци или на будали

  5. 5 Профил на fcv251055839
    fcv251055839
    Рейтинг: 140 Неутрално

    Вече един месец СУ се чудят как да замажат положението с преписвача Илиев. Нали е "наш" човек, т..е. човек на когото трябва. И преподаватели се гърчат да обясняват как бялото е черно и обратно. Кьосев - виж първо СУ, а после гледай другите. Ами какво да кажем за просташкото поведение на някой си Стойчо - преподавател в СУ, който показваше среден пръст ?!
    Кьосев - в СУ са преподавали акад. Обрешков, проф. Петканчин, проф. Сендов, проф. Тагамлички, проф. Кирил Попов и др. А сега СУ стигна до нивото на Стойчо със средния пръст и преписвача.

  6. 6 Профил на rumen_s
    rumen_s
    Рейтинг: 1215 Неутрално

    Този май реве за уравновиловка. И понеже няма как всички да имат родители с възможности, единствения начин за това е затриването на "елитните" училища. Та всички накрая да са еднакво неграмотни... Макар, че дори в "елитните" училища сериозна част от добрите резултати се дължат на парите от мама и тате за школи и частни уроци.

    Браво Дневниче за цензурата. Мода си знае какъв е, ПКП :)
  7. 7 Профил на xso16686927
    xso16686927
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Понятието "катастрофа" ще става все по-актуално в управляваната от Радев България. Никакви инсинуации, лозунги или гьобелсови хипотези вече не са в състояние да променят този факт.

  8. 8 Профил на irobot
    irobot
    Рейтинг: 603 Неутрално

    Обществото е сложен организъм който се адаптира и еволюира. Ковид е ключово световно събитие което поражда дълбинни промени в социалните отношения и културата, и по-продуктивно е да се опитаме да разберем как да ползваме “силата на вълната”, а не да се пънем като магарета на мост назад. Вместо зубрене на Яворов, следващите успешни деца може например да са написали първия си компилатор на 16 години в скуката…

  9. 9 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4256 Неутрално

    До коментар [#8] от "irobot":

    Тъгата по миналото когато обществото беше по-консолидирано си е една реминисценция за нещо което го няма. Обществото в периода на прехода от една система към друга си е преходно общество, без стабилни ценности, етика и морал.
    Въпросът е, накъде отиваме? Какъв тип капитализъм, ако щете? Или социалдемокрация от скандинавски тип, профсъюзна демокрация от френски тип, елити и простолюдие от британски тип, или нашенски шуро -баджанашки вариант с елементи на южно-италиански организации на "общото дело"?
    Лично аз съм привърженик на образователните системи на Финландия, Германия, и донякъде Шотландия. Американската система до 7-8 клас е отлична, гимназията не е - тя често е склад за по-слабите ученици за да не са на улицата.
    А умните деца ще се оправят и без нас.

  10. 10 Профил на further
    further
    Рейтинг: 796 Неутрално

    Аз пък съм точно на обратното мнение: аре стига с т'ва "социализиране" -- разбра се, че човешкият биологичен вид не става, калпав е, и колкото повече се "социализираме", толкова повече се намразваме и почваме "яко" да се трепем. Аре малко да са сапикясаме и кротнем, щот' вече зе да писва и на зрителите, и на сички останали! Хюмилити, дет' има една дума. Смирение, дагоеа!!!

  11. 11 Профил на Октавиан
    Октавиан
    Рейтинг: 316 Неутрално

    катастрофата е, че деца на безродната ни номеклатура са назначени за култртрегери, и то такива защитени от каквато и да е конкуренция на идеи и талант, защото само тези са промотирани в ткзс-то, а личните ти качества, г-н Кьошев ако нямаше протекции са такива, че и за гардеробиер нямаше да стигат.

    И така. Целият преход с такива, с маринбодаковчета и кристиянтаковчета, пауни без никакво реално покритие, точно затова и обожавани от останалите живеещи във фалша. Резултатът? в България няма гражданско общество, което да зашлеви една тълпа олигарси и техният придворен антураж като е тоя.

    за мен няма нищо нередно в редакцията на този вестник, като изключим, че е честно читателите да знаят, вестник с новини ли четат или сводки на политическа фондация с неясно финансиране и подизпълнител - псевдоопозиционна партия с ръководство произлизащо от тежката номенклатура на бкп, както и позиция за културата, която врагува с автентичната българска култура в интерес на други страни? Долу БКП и герберската болест! Долу комсомолската имитацията на преса!
  12. 12 Профил на Васил Пенчев
    Васил Пенчев
    Рейтинг: 549 Весело

    Имам няколко близки познати, които са ученици, всички отличници, и нито един не иска присътвено обучение, понеже "си губят времето с тъпотии", а дистанционно. Обаче от медиите, а и от това интервю научавам точно обратното. Съшо така всичките ми близки познати искат дистанционно да работят, но пак от медиите научавам. че повече от половината българи били искали да ходят на на работа присъствено.

    Васил Пенчев
  13. 13 Профил на irobot
    irobot
    Рейтинг: 603 Неутрално

    До коментар [#9] от "daskal1":

    Българското общество според мен е в едно много странно състояние на базова предмодерност, съчетана с постмодерност проникваща външно чрез глобализацията и масовата консуматорска култура. Трябва ни адекватно образование което да ни вкара съзнанието в текущото време и епоха, така че да направим съзнателен избор за себе си. Готовите идеологии са просто едно сдъвкано решение което няма да ни помогне в нашата конкретна географска, социална и културна реалност.

  14. 14 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 859 Неутрално

    Мдам, доста префинена статия в традициите на Дичев-Дечев-Бечев. Всички тези ентелегенти, громящи лошия български национализъм, съвсем спокойно приемат югославския шовинизъм и сръбския фашизъм. Там нямат забележки. Към исляма също нямат никакви забележки, дивашките навици на разни имигранти се представят като нормални "културни особености", макар да е ясно, че няма никаква култура в при носителите....

    https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zU
  15. 15
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  16. 16 Профил на Боян Баянов
    Боян Баянов
    Рейтинг: 1776 Неутрално

    Стига с това училище.
    Учени хора с опит от Канада и с магистратура от Харвард нямат никакъв шанс в България.
    Не са ли учили за милиционери в Симеоново, факултет „Противопожарна охрана“ или факултет „Народна милиция“, не са ли от Банкя, Учиндол, Дръндар, с. Драгана, с. Крушовица, не е ли оператор на виолончело, почетен консул на Барбадос или поне продавач на шнорхели и шамандури – не ми ги хвали такива.

  17. 17 Профил на Nelumbo
    Nelumbo
    Рейтинг: 715 Неутрално
  18. 18 Профил на Октавиан
    Октавиан
    Рейтинг: 316 Неутрално

    +++++++

    Мдам, доста префинена статия в традициите на Дичев-Дечев-Бечев. Всички тези ентелегенти, громящи лошия български национализъм, съвсем спокойно приемат югославския шовинизъм и сръбския фашизъм. Там нямат забележки. Към исляма също нямат никакви забележки, дивашките навици на разни имигранти се представят като нормални "културни особености", макар да е ясно, че няма никаква култура в при носителите....
    —цитат от коментар 14 на Пипера е много лют


    за мен няма нищо нередно в редакцията на този вестник, като изключим, че е честно читателите да знаят, вестник с новини ли четат или сводки на политическа фондация с неясно финансиране и подизпълнител - псевдоопозиционна партия с ръководство произлизащо от тежката номенклатура на бкп, както и позиция за културата, която врагува с автентичната българска култура в интерес на други страни? Долу БКП и герберската болест! Долу комсомолската имитацията на преса!
  19. 19 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4256 Неутрално

    До коментар [#13] от "irobot":

    Разбирам и приемам идеята са консумеризма като движеща сила за мнозина - дали имаме последният модел на еди какво си и т.н. Но, крайно необходимо е да се работи по осъзнаване на реалността, че обществото няма време за губене.
    Най-вероятно след 15-тина години ще сме една малка страна с нецяло 6 милиона население и доста изравнено етнично присъствие на големите групи (българи, турци, цигани), поне съгласно демографските трендове днес. Ако не възпитаме децата от разните български етноси - граждани на страната на едно умение за мирно съвместно съществуване и готовност за сътрудничество е името на нещо общо, ще е много, много трудно да се поправи счупеното яйце на Хъмпти -Дъмпти....

  20. 20 Профил на Араламбене му е майката
    Араламбене му е майката
    Рейтинг: 1003 Неутрално

    Когато ги чуя да говорят за "образователна услуга" и за "образователен продукт", все едно в гъза ми бръкват. Откакто всичко обърнахте на "услуги", а лекарят, учителят, полицаят... не лекуват, не преподават и не пазят, ами "услугват" - всичко разсипахте.

    Абе как така някой от кърлежите с партийни субсидии още не се е сетил да ни уведоми, че всъщност ни предоставя "политическа услуга"?

  21. 21 Профил на victor_victim
    victor_victim
    Рейтинг: 553 Неутрално

    До коментар [#11] от "Октавиан":

    СТЕФАН-СТОЯНОВЧЕТА .....................В ПЛОДИВ! Президентски племеник на хранилка!

  22. 22 Профил на further
    further
    Рейтинг: 796 Неутрално

    20
    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

  23. 23 Профил на Consumer
    Consumer
    Рейтинг: 2596 Весело

    До коментар [#16] от "Боян Баянов":

    Полицейското в Симеоново = Магнаурската школа, оттам излизат хора.

    Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you want
  24. 24 Профил на Consumer
    Consumer
    Рейтинг: 2596 Любопитно

    До коментар [#6] от "rumen_s":

    Може ли списък на елитните училища, частни ли визирате или държавни кочини?

    Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you want
  25. 25 Профил на further
    further
    Рейтинг: 796 Неутрално

    Съвършено, ма съвършено ми е ясно защо Сашо (позволявам си да го наричам така, щото го познавам от ... ъмммммммм ... 35 години) иска да се "социализираме", да не коментирам, че ше стане страшно. Мисълта ми е, че човечеството от много "социализиране" стигна на тоя хал. Хем си знаем, че сме калпав биологичен вид, че една настинка може ни ликвидира, хем се пънем и пънем да се "социализираме". И през Черната Чума се "социализирахме", и през много други периоди, и ей на, от социализиране се тъпчем в нек'ви чудовищни мегаполиси. Ню Йорк е колко, 9 милки? Ел Ей, Токио, Москва, Лондон, и прочие: тия изброените "социализирани" мегамесомелачки струват ли ви се подходящи за живот по време на епидемии? Мммм?! Още нищо не сме видяли, щот' сме глупаци, на биологично равнище. Озаптете се, ей!!!!!

  26. 26
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  27. 27 Профил на Красимир Андонов
    Красимир Андонов
    Рейтинг: 590 Неутрално

    [quote#12:"Васил Пенчев"]Имам няколко близки познати, които са ученици, всички отличници, и нито един не иска присътвено обучение, понеже "си губят времето с тъпотии", а дистанционно. Обаче от медиите, а и от това интервю научавам точно обратното. Съшо така всичките ми близки познати искат дистанционно да работят, но пак от медиите научавам. че повече от половината българи били искали да ходят на на работа присъствено.

    Много сме консервантивни и по отношение към всичко. И за ваксините — най-пресния пример.

    Лудостта е привилегия. Глупостта е бреме.
  28. 28 Профил на Октавиан
    Октавиан
    Рейтинг: 316 Неутрално

    КОМУНЯГИТЕ НЕ ОБИЧАТ БЪЛГАРИЯ и никога не са я обичали. Обичат да назидават колко е лошо, че хората си обичат страната, което наричат "национализъм".

    Никой няма да ги помни тия.

    за мен няма нищо нередно в редакцията на този вестник, като изключим, че е честно читателите да знаят, вестник с новини ли четат или сводки на политическа фондация с неясно финансиране и подизпълнител - псевдоопозиционна партия с ръководство произлизащо от тежката номенклатура на бкп, както и позиция за културата, която врагува с автентичната българска култура в интерес на други страни? Долу БКП и герберската болест! Долу комсомолската имитацията на преса!
  29. 29 Профил на Красимир Андонов
    Красимир Андонов
    Рейтинг: 590 Неутрално

    Който не иска или неможе и, персонален учител с фуния няма да помогне.
    Дистанцонното обучение спестява време и ресурс много, многократно. Можеш да избираш: дисциплина, учител, часови пояс, скорост, методология, иновативности.......
    Ама не . 'Аз съм бил в училище, баща ми, бащата на баща ми и станахме хора. Затова и ти сине (дъще) ще ходиш.:
    За Ботев о Левски: има училища без едно българче в тях. Какъв Ботев, какъв Левски?! Родителите в ЕС , пращат кинти, соц. мрежи. Патриотизъм - забравете.

    Лудостта е привилегия. Глупостта е бреме.
  30. 30 Профил на betona
    betona
    Рейтинг: 1057 Неутрално

    не е задалжителну, но убикновено простащината и невежеството са нерасделно свързъни. което се утвърждава и от горните кументари.

  31. 31 Профил на Октавиан
    Октавиан
    Рейтинг: 316 Неутрално

    що така всичките такива дето "се познавате" качеството на случайните неща, дето ви хрумват по такива теми ви е все толкова некачествено? Много било лошо в Лондон и Ню Йорк, не бил прав "Сашо".
    А всъщност сте един дол дренки.
    (Само че дренките поне са полезни.)

    Съвършено, ма съвършено ми е ясно защо Сашо (позволявам си да го наричам така, щото го познавам от ... ъмммммммм ... 35 години) иска да се "социализираме", да не коментирам, че ше стане страшно. Мисълта ми е, че човечеството от много "социализиране" стигна на тоя хал. Хем си знаем, че сме калпав биологичен вид, че една настинка може ни ликвидира, хем се пънем и пънем да се "социализираме". И през Черната Чума се "социализирахме", и през много други периоди, и ей на, от социализиране се тъпчем в нек'ви чудовищни мегаполиси. Ню Йорк е колко, 9 милки? Ел Ей, Токио, Москва, Лондон, и прочие: тия изброените "социализирани" мегамесомелачки струват ли ви се подходящи за живот по време на епидемии? Мммм?! Още нищо не сме видяли, щот' сме глупаци, на биологично равнище. Озаптете се, ей!!!!!
    —цитат от коментар 25 на further


    за мен няма нищо нередно в редакцията на този вестник, като изключим, че е честно читателите да знаят, вестник с новини ли четат или сводки на политическа фондация с неясно финансиране и подизпълнител - псевдоопозиционна партия с ръководство произлизащо от тежката номенклатура на бкп, както и позиция за културата, която врагува с автентичната българска култура в интерес на други страни? Долу БКП и герберската болест! Долу комсомолската имитацията на преса!
  32. 32 Профил на Октавиан
    Октавиан
    Рейтинг: 316 Неутрално

    да видим. тази грозна социалистическа мебел говори против българският "национализъм" в радиоточката от която дечица на номенклатурата облъчват всекидневно.

    Ето част от съдбата на моето отечество:

    Генерал Владимир Вазов.
    интерниран от София през 1944 во село Рибарица. Не е имал лекарска помощ в последните си дни, боледувал е, но лекар не е отишъл, понеже "бил слуга на фашисткия режим на цар Борис 3ти".
    Погребан е в гроб с дървен кръст на който пишело само "Владимир Вазов", погребението е било полунелегално, по-късно костите са изровени и изхвърлени.
    Хора тайно са му събрали костите след като са били изровени с багер, събрали са ги в 1 чувал и са ги дали на близките му.

    Линк към вещи останали от този небивало достоен и велик български войн:
    https://bg.wikipedia.org/wiki/Владимир_Вазов #/media/Файл:Vladimir_vazov.jpg


    Та значи да сумираме: Грозната социалистическа мебел лае срещу това отгоре в някакво си ново работническо дело списвано в редакция на синчета. Никаква милост към българските светци. Било много лошо това да се почита.

    Въпрос: Каква трябва да е реакцията към този човек? Към тази трибуна на сквернословия?

    за мен няма нищо нередно в редакцията на този вестник, като изключим, че е честно читателите да знаят, вестник с новини ли четат или сводки на политическа фондация с неясно финансиране и подизпълнител - псевдоопозиционна партия с ръководство произлизащо от тежката номенклатура на бкп, както и позиция за културата, която врагува с автентичната българска култура в интерес на други страни? Долу БКП и герберската болест! Долу комсомолската имитацията на преса!
  33. 33 Профил на Бубенце
    Бубенце
    Рейтинг: 661 Весело

    Тоа малко късно, на 51 лазарника, си е правил сина, да му е жив и здрав. То вярно, от грантове и всичкология не остава време за социален живот, ама нАуката изисква жертви.

  34. 34 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Мнение на човек, родител, преживял и осъзнал лично случилото се. Присъединявам се на 100%. И аз имам ученик в 10 клас и съм в ужас как ще продължим след разрушителната минала учебна година - и заради изолацията, и заради невъзможния учебен материал, хвърлен в нищото с очаквания за самостоятелност, непостижима при това ниво на трудност. Вчера детето ми каза, че се чувства като легнал на жп линия в очакване на влака... А учителите са убедени, че за децата това беше просто ваканция, не криза, след която остава празнота и безпътица.

  35. 35 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 657 Разстроено

    Проф. Александър Кьосев: Катастрофата е не е само в училището!

    15 септември е ден, в който "радостни" деца отново се събират след ваканцията...! Но тази година май е малко по-различно - учебната година започва стъпаловидно и се открива присъствено в различни дни, родителите, учителите и децата са напрегнати заради мерките срещу болестта!?
    Болестта не е само по хората, но дали самото училище все още е съвсем здраво?
    И все повече хора се питат за цената на медицинските политики, но много малко внимание се отделя на това, че се губят други неща, не само пари - в случая се губи част от фундаменталния опит на едно дете, неговата радост от първия учебен ден, усещането, че по някакъв начин пораства, участва в собственото си изграждане и има около себе си съученици, приятели, учители, които изпитват същото - т.е. има среда, която да го поддържа и това не може да бъде заменено с никакви виртуални средства като "Тиймс" и "Зуум"!!!

    До коментар [#2] от "Роси":
    Не може в една катастрофирала държава (НЯМА такава ДЪРЖАВА! просто остана само един НАРОД на една ТЕРИТОРИЯ с местни феодали, които да дерибействат там....?!!!), само образованието да не е наред, там НИЩО не е наред!!!

  36. 36 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 835 Неутрално

    Хайде да не преувеличаваме - катастрофа даже след управлението на тикви и калинки не настъпи. Китайският вирус е един епизод от живота, който ще отмине - вече знаем как да го борим с ваксини и други мерки. Това, че училището задълбочава различията, е тъжно и изисква мерки за подобрение на общото ниво, особено в училищата с деца от малцинствата. Обучението на "патриоти" е концепция от миналото, създала доста неприятности. Най-големият проблем с дистанционното обучение е недостатъчната обратна връзка. Отделно, друго си е с приятели да можеш да игаеш на двора, особено като го сравниш с "чатенето". Все едно, нищо фатално не се е случило и мрънкането е прекалено.

    "Свободата започва там, където свършва невежеството." Виктор Юго.
  37. 37 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 752 Неутрално

    Като е казал А защо професоринот не каье Б. Къде го стЕга чепикот, да освен за образование, което е катастрофа извън елитните гимназии и причината е систематичното маргинализиране на даскалската професия през годините, се е Фанал и за наионализамот - нека даде примери кои митове се поддържат в учебниците. Иначе се приравнява на другия майцепродавец дич-ефф.

  38. 38 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 3671 Весело

    До коментар [#5] от "fcv251055839":

    Петър Илиев не знам - ама вчера прочетох за някой си Терзиев, който от 2011 до 2015 година успял да стане доктор в различни области на науката четири пъти, а до настоящата 2021 - да натрупа 2193 публикации и да стане преподавател по 15 специалности в 4 университета.

  39. 39 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 3671 Весело

    Чудото в българската наука: Венелин Терзиев
    https://utroruse.com/article/780497/

  40. 40 Профил на georgievb
    georgievb
    Рейтинг: 1541 Неутрално

    Я бе, ковидистите, затворете му устата на тоя при тия жертви какви деца в училище? Слагайте му маска на тоя, и го затваряйте някъде да не мъти водата. Сега като се надигне една вълна, проф Витанов и още няколко математици ви казаха - ще се мре яко и това е заради учениците, дети не си пазят бабите. Айде и без таво са само резервоар за евтина работна ръка на Запад, няма нужда в тоя Ковид да се рискува.

  41. 41 Профил на poitoucharante
    poitoucharante
    Рейтинг: 471 Весело

    Пълни глупости, поредния либерастки бълвоч.

  42. 42 Профил на pso451006238
    pso451006238
    Рейтинг: 596 Неутрално

    Dobur komentar! Poradi isteriata na presdtaviteliat na restorantskiat business- "Leshperov" gubim ot fokusa neshto vajno- obrazovanieto na detzata.
    V Germany poslednoto neshto, koeto se zatvaria as uchilishtata, a v Bulgaria kruchmata s "pevachitzata" e po-vajna

  43. 43 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1445 Неутрално

    Че Кобид-а и ситуацията в страната влияят на образователния процес е видимо.
    Но нека не си кривим душата и да си признаем, че и в най-добрата обстановка по нашенските стандарти, от тази система излизаха и излизат много хора с посредствени резултати и респетивно възможности за реализация след това.
    Разбира се важна е ролята на училището, но не са много училищата, които покриват наистина добри образователни стандарти и няма нужда да си много вътре в системата за да се види този факт. Най-високия бал за постъпване и резултатите на децата в няколко, хайде да кажем 10-на училища в страната , като 5-6 от тях са в София е показателен. Факт е и, че от там децата излизат с таква подготовка, че печелят в световни състезания по различните предмети. Друг е въпроса колко от тях остават след това у нас и колко изчезват в престижните западни университети, а не в южно-източно-северно не знам какви си нашенски магнаурски школи, които просто раздават тапии срещу не особено големи суми.
    Но доброто образование на децата от тези училища е резултат получен от съвпадането на няколко фактора - добри учители и система в тези училища, подбор на умни и амбициозни деца получен от конкуренцията при кандидатстването и създадени, отгледани и възпитани в семействата на образовани, културни и отговорни родители.
    Махнете който искате от тези три фактора и край на приказката. А ако се опитаме да си представим колко от тези фактори са на лице в масовото начално и средно образование...нещата добиват много неприятен вид.
    Та с кобид и без него, с онлайн или присъствено, големи промени в образователните характеристики на поколенията, едва ли ще настъпят.

  44. 44 Профил на georgievb
    georgievb
    Рейтинг: 1541 Любопитно

    На една дъргава не са и нугжни повече от 15-20% високообразовани ученици. Требва и некой да рабонти - требват ви електротехници, заварчици, автомонтьори, градинари, трактористи, комбайнери, зидаро-мазачи, куфражисти, стругари и т.н.
    За какво са ви толкова хора с високо образование, като няма икономика, която да ги поеме. За да се вдигат щатовете в държавната и общинска администрация? Пълно е с психолози, социолози и всичколози, ама един читав електротехник не можеш да намериш.
    Огромна част от завършилите се поемат от колцентрове и цинтрове за поддръжка на разни западни фирми и искат само знаене на език, затово и образованието е такова - езикови гимназии. Това е всичко, няма друга икономика, няма друго образование.

  45. 45 Профил на Мариана Кълвачева
    Мариана Кълвачева
    Рейтинг: 1807 Неутрално

    Резултатът от 30 години образователни реформи най-отчетливо се вижда в някои от коментарите тук.

    кратък
  46. 46 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 1789 Неутрално

    До коментар [#6] от "rumen_s":

    Този май реве за уравновиловка. И понеже няма как всички да имат родители с възможности, единствения начин за това е затриването на "елитните" училища. Та всички накрая да са еднакво неграмотни... Макар, че дори в "елитните" училища сериозна част от добрите резултати се дължат на парите от мама и тате за школи и частни уроци.
    —цитат от коментар 6 на rumen_s


    Вие изглежда се опитвате да докажете тезата на проф. Кьосев за деградацията на четенето. Никой не иска да затрива "елитните" училища, а да се вдигне нивото на другите, за да не се налага ходенето на частни уроци. И накрая от училищата да излизат достатъчно грамотни хора. А част от тях ще бъдат на по-виско ниво.
    А от училища, които биха дължали добри резултати на парите от мама и тате са ненужни. Това ваше твърдение всъщност е абсолютно невярно.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  47. 47 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1362 Неутрално

    Дистанционното обучение е добързаместител, но за да учиш и работиш дистанционно трябва компщтър, голям монитор и Интернет. Задайте си един простичък въпрос - дали всички родители имат финансовата възможност да осигурят това, особенно ако имат две деца. Аз си спомням какви неимоверни усилия положих през 90-те години да осигуря на сина си десктоп с монитор.

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  48. 48 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 1789 Неутрално

    До коментар [#17] от "Nelumbo":

    За мен това не е наливане на масло в огъня, а сипване на малко вода в барбекюто, за да се изгаси огъня на разпалените от падната мазнина въглени, които ще изгорят месото, вместо да го опекат.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  49. 49 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 1789 Неутрално

    До коментар [#40] от "georgievb":


    Я бе, ковидистите, затворете му устата на тоя при тия жертви какви деца в училище? Слагайте му маска на тоя, и го затваряйте някъде да не мъти водата. Сега като се надигне една вълна, проф Витанов и още няколко математици ви казаха - ще се мре яко и това е заради учениците, дети не си пазят бабите. Айде и без таво са само резервоар за евтина работна ръка на Запад, няма нужда в тоя Ковид да се рискува.
    —цитат от коментар 40 на georgievb


    Казвате да накажем учениците, за безотговорността на "безсмъртните"?

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  50. 50 Профил на kapitan_laino
    kapitan_laino
    Рейтинг: 1028 Неутрално

    Много сме консервантивни и по отношение към всичко.
    —цитат от коментар 27 на Красимир Андонов


    С изключение на нарушаването на правилата. Там сме турболиберални - "ее тука за малко само спрях", "е тука си надстроих малко, на никой не пречи", "ее защо да мъча кучето на повод, то е много добричко"

  51. 51 Профил на fcv251055839
    fcv251055839
    Рейтинг: 140 Неутрално

    До коментар [#47] от "Сатана Ликующий":

    Това е капитализма. Едни имат, други имат по-малко, трети почти нищо нямат.....Крайно време е всички да разберат тази истина. И че никога няма да има нещо като равенство. Колко по-рано хората разберат това, толкова по-малко нерви ще късат, което ще доведе и до по-добро здраве.

  52. 52 Профил на dlagnikov
    dlagnikov
    Рейтинг: 790 Неутрално

    Според проф. Кьосев, учебниците прекалено експертни, прекалено научни със сложна терминология, са пълна катастрофа.Един пример:През 80-те години на 20век по иниацитива на акад. Сендов за средното образование (природо-математически науки) бяха написана учебници на високо научнс ниво,с много терминология.Учениците, които се обучаваха по тези учебници се нарекоха "сендовчета".Не само ученици , но и учителите бяха затруднени.След кратковременна практика тези учебници отпаднаха.

  53. 53 Профил на dlagnikov
    dlagnikov
    Рейтинг: 790 Неутрално

    Според проф. Кьосев, учебниците прекалено експертни, прекалено научни със сложна терминология, са пълна катастрофа.Един пример:През 80-те години на 20век по иниацитива на акад. Сендов за средното образование (природо-математически науки) бяха написана учебници на високо научнс ниво,с много терминология.Учениците, които се обучаваха по тези учебници се нарекоха "сендовчета".Не само ученици , но и учителите бяха затруднени.След кратковременна практика тези учебници отпаднаха.

  54. 54 Профил на Consumer
    Consumer
    Рейтинг: 2596 Весело

    До коментар [#51] от "fcv251055839":

    Капитализмът неравно разпределя благата, докато социализмът равно разпределя нищетата.

    Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you want
  55. 55 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 657 Разстроено

    Проф. Александър Кьосев: Катастрофата не е само в училище?!

    До коментар [#44] от "georgievb":
    На една държава не са и нужни повече от 15-20% високообразовани ученици?! Требва и некой да работи - требват ви електротехници, заварчици, автомонтьори, градинари, трактористи, комбайнери, зидаро-мазачи, куфражисти, стругари и т.н.
    За какво са ви толкова хора с високо образование, като няма икономика (а тук възниква въпроса, защо съсипаха умишлено икономиката в държавата след прехода, които требеше да ни изведе на път с нови хоризонти, а ни свали под "кота нула", а именно да се "продават" училищата, които произвеждат кадри с език готови да заминат в чужбина, а тези които останаха са "матреял" не годен за нищо или почти нищо и това се вижа навсякъде не само в липсващата икономика, но и в другите сфери - липсват кадърни кадри, липсват и млади хора - селата се обезлюдиха, градовете се превърнаха в такива от "селски" тип, не че село е лоша дума, но онова село дето е било вече го няма, няма млади хора да раждат деца училищата се закриват демографията е в катастрофа, песионерите са повече от работещите и какво се получава неКОЙ популисти искат да увеличават пенсиите, но няма с какво и така ги "увеличават", че обричат пенсионерите на мизерия - геноцид некакъв, защото когато пенсиите на голямата част от пенсионерите е под нивото на бедност за какво увеличение става дума и за какви 5 лв.????), която да ги поеме. За да се вдигат щатовете в държавната и общинска администрация? Пълно е с психолози, социолози и всичколози, ама един читав електротехник не можеш да намериш!
    Огромна част от завършилите се поемат от колцентрове (центрове за шпионаж???) на разни западни фирми и искат само знаене на език, затова и образованието е такова - езикови гимназии! Това е всичко, няма друга икономика, няма друго образование.

  56. 56 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1963 Любопитно

    Дистанционното обучение е добързаместител, но за да учиш и работиш дистанционно трябва компщтър, голям монитор и Интернет. Задайте си един простичък въпрос - дали всички родители имат финансовата възможност да осигурят това, особенно ако имат две деца. Аз си спомням какви неимоверни усилия положих през 90-те години да осигуря на сина си десктоп с монитор.
    —цитат от коментар 47 на Сатана Ликующий

    Вайкаш се като кореняк-българин. Яко и шумно, за неща дето са били тегави, ама миналия век. Днес всеки телефон може да ти свърши работа, дори втората употреба за 70-100лв. Особено за школото и подобните. Интернета е "на корем", кеф ти от мобилния оператор, кеф ти от местния кабелджия, при това и от уайфай, а не само от кабел. Аха, а ако си толкова беден, от училище дават устройства на децата. Аха, дето миналата година ги коментирахме, че родителите от един етност са ги заложили на момента в заложните къщи... Та хайде да не плачем на празен гроб, особено ако още не е изкопан.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  57. 57 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1963 Любопитно

    Оказа се, че на който му се учи, дистанционното обучение му идва "дюшеш", щото не се занимава с глупости, не му се налага да търпи калпазаните от съседния чин, спестява от пътуване, може да учи отвсякъде, може да си планира времето много по-добре. Калпазаните също го харесаха, щото не им се налага да стоят на чина и да пазят тишина, могат да се шляят където и колкото искат... Всички имат файди и файдици, обаче било лошо, не ставало така, а то всичко опира до практикуване и наместване докато практикуваш. Класическия начин да се започне нещо и да се подобри в процеса на работа. Трябва да се мине към по-голяма част дистанционно обучение, към учебниците на таблет (вместо раници по 10+килограма), въобще трябва да се върви напред, а не към сандъчето с пясък и дъската с калема. Десетопръстната система трябва да се овладее от учениците до към четвърти клас, щото без такива умения за какво бъдеще си тръгнал.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  58. 58 Профил на kyulc
    kyulc
    Рейтинг: 55 Весело

    този го има в списъка на подписалите се под кандидатурата на Буци за кмет на софия (все виШъ интилигенциъ:виж там):същият Тип се т)ъркаля на жълтите павета (заедно с близаШки и ко) и подпряха Буци (те много добре знаеха отлично,че ще върнат Животното на валст):ние нямаме Уни. ето го кръгчето на зивилизацията:уни>учители>граждани :Свентила казва:"в КО произвеждат от селяните завършени администратори" : като теглим калема: "малък,но много глупав народ":или много сееелене,малко граждъни (нагледно:виж им разхлопаните плочници :на бг език е трооооотоари)

  59. 59 Профил на rumen5252
    rumen5252
    Рейтинг: 403 Неутрално

    Не ми пука за вашите деца, внуци, баби, дядовци и балдъзи. Това само като увод, за да разберете основната ми нагласа. Започвам: по природа 75-80% от хората са глупави. На тези хора, даже да им дадеш златни условия за развитие, пак няма да стават и за чеп за зеле. Та тези хора да научат някакъв монотонен занят, с който да си вадят хляба, им стига. Да си работят, да се пенсионират и да умират, тях за друго не го бива. А, и да плодят такива занаятчийчета, та да има кой да върши черната работа. Не бива да се харчат пари и да се загробват повече усилия за тях. От останалите 20 - 25% около 10-15% са със средна интелигентност, те стават за висш и среден ръководен кадър, политици и т.н. в България. За тях може да се похарчат доста повече пари, да се обучат добре, да имат по-широк поглед върху нещата, да бъдат лидери за първо-описания слой. А има едни 10%, наречени "златните 10%", за които трябва да има обучение от най-високо ниво, вкл в странство. Това е елитът на една нация, умни, комбинативни, трудолюбиви и т.н. Та за тези 10% трябва да има елитни, ама наистина елитни, гимназии. Тези ученици след гимназиите заминават да учат в нормални университети в нормални страни, и остават там (за тях няма нужда да се правят университети в България). Те просто няма какво да правят в България.
    Та, с две думи: не можете да намалите неравенството, понеже то е биологично. Иска ли ви се или не, всяко продължително социално неравенство след време се превъща в биологично> прости родители на ниска социална позиция - прости деца и т.н. В България няма да имате никога хора от "златните 10%", понеже те няма какво да правят при вас. Пък и не са ви нужни, имайки впредвид че България винаги ще бъде в "зоната на здрача", както каза един европейски политик . За тези златни 10% подходящи са и он лайн методите, и присъствените занятия, и хибридните занятия и всичко. Те ще бъдат в златните 10% в която и страна да идат.
    Така че в България трябва да има елитни гимназии за 10%, много добри гимназии за 15% средно интелигентни (за тях ще бъдат и българските университети, които трябва да се намалят до 3-4 в цяла България), а за останалата паплач трябва професионални техникуми.

  60. 60 Профил на Blaga Yankova
    Blaga Yankova
    Рейтинг: 246 Неутрално

    не е задалжителну, но убикновено простащината и невежеството са нерасделно свързъни. което се утвърждава и от горните кументари.
    —цитат от коментар 30 на betona

    ТОЧНО !!!!!!!!!!!!!!!!!!ЕДНИ ИДИОТИ СА РЕШИЛИ ЧЕ ТЯХНАТА ГЛЕДНАТОЧКА МЕЖУ ХИЛЯДИТЕ Е ИСТИНСКАТА КАРТИНКА!!!!!!!!!А ТЯ Е САМО ЕДНА НИЩОЖНА ГЛЕДНА ТОЧИЦА ПРЕЧУПЕНА ПРЕЗ ДНЕШНИТЕ ИМ ПРЕДСТАВИ !!!!!!!!!ЕДНО ГОЛЯМО БЛА БЛА """ВИЖТЕ МЕ КОЛКО СЪМ ВЕЛИК"""

  61. 61 Профил на ТумбаЛумба
    ТумбаЛумба
    Рейтинг: 853 Неутрално

    катастрофата е, че деца на безродната ни номеклатура са назначени за култртрегери, и то такива защитени от каквато и да е конкуренция на идеи и талант, защото само тези са промотирани в ткзс-то, а личните ти качества, г-н Кьошев ако нямаше протекции са такива, че и за гардеробиер нямаше да стигат. И така. Целият преход с такива, с маринбодаковчета и кристиянтаковчета, пауни без никакво реално покритие, точно затова и обожавани от останалите живеещи във фалша. Резултатът? в България няма гражданско общество, което да зашлеви една тълпа олигарси и техният придворен антураж като е тоя.
    —цитат от коментар 11 на Октавиан



    Бате, пропусна две неща тоя път - да споменеш и Георги Господинов и да си изпиеш хапчетата по некое време. Бая си се олял тоя път. Истина е, че старите интелектуалци не направиха достатъчно, а същевременно не дадоха път на млади и борбени хора, не подкрепят такива, ако изобщо ги има вече, ама това не означава, че са номенклатурчици. Хората правят един куп неща, просто защото са злобни, високомерни и егоистични, като теб. Уж си тръгнал някаква истина да доказваш, а си наредил една върволица лъжливи обобщения. И с какво си по-различен от тези, които критикуваш, ако приемем, че са точно такива, каквито ги описваш? Как се зашлевява шамар на олигархията, бе? Ебаси изтърканата метафора, която може да впечатли само елементарни дървени философи. И като си толкова знаещ, можещ и ербап, що не я пресрещнеш Олигархията и не я зашлевиш сам? И като я зашлевиш, кво ще стане? Не трябва ли да се стремиш да я смажаш поне? Аааа, то смазването май изисква ресурси и обединение. Че кой пречеше на гражданското общество да се появи, бе? Кой е виновен, че хората са инертни глупци и нагаждачи, които гледат само собственото си добруване? Само семействата им и те самите. Ама познай какво - всички до един се мислят за праведни. Много интересно наистина ти какво си постигнал, дали си го постигнал сам, ако си постигнал нещо, благодарение на себе си ?

  62. 62 Профил на ТумбаЛумба
    ТумбаЛумба
    Рейтинг: 853 Неутрално

    До коментар [#59] от "rumen5252":

    Напълно съгласен, но май тенденцията е вече глобална. Така като гледате ЕС, а и други организации, как ви струва - дали всички са много образовани, при все че са си получили образованието в елитни училища? Повечето не са даже на средно ниво, ама се прикриват едни други. А да сте чували, че много богаташки деца открай време си влизат в най-реномираните учебни заведения в света, благодарение на подкупи под формата на "дарения" от техните загрижени за образованието родители? А след това? Кой е по-вероятно да вземат, ако се състезават за една и съща позиция? Вижте Федерика Могерини - зае позиция, за която има далеч по-образовани и несравнимо по-способни от нея, просто защото е дъщеря на баща си. Или пък Урсула - пробутана от висшето общество, за да защитава интересите на най-богатите в Германия, а не на гражданите на ЕС. Защото гражданите на ЕС не искат повече "бежански" вълни, но едрият бизнес в ЕС иска евтина работна ръка, която бавно, но сигурно ще превърне истинските граждани на ЕС в роби.

  63. 63 Профил на Октавиан
    Октавиан
    Рейтинг: 316 Неутрално

    Илюстрация защо при нас не става - защото са възпитани цели поколения, които да се прострелват сами в крака всеки път като започнем да се освобождаваме от нещо угнетяващо. "А ти кой си?", " не трябва ли да се обединим със злото, че да сме ефективни, май само така става?", "олял си се", "пий си хапчетата".

    То затова Мойсей е ходил 40 години през пустинята със хората си. За да се пречистят от това.
    Иначе ти не се притеснявай за мен, благодаря за неколкократно оказаното внимание. И имам добавана стойност от идеите си, и съм добре, и знам и реализирам това, което мисля, че трябва да стане. Хайде със здраве

    Бате, пропусна две неща тоя път - да споменеш и Георги Господинов и да си изпиеш хапчетата по некое време. Бая си се олял тоя път. Истина е, че старите интелектуалци не направиха достатъчно, а същевременно не дадоха път на млади и борбени хора, не подкрепят такива, ако изобщо ги има вече, ама това не означава, че са номенклатурчици. Хората правят един куп неща, просто защото са злобни, високомерни и егоистични, като теб. Уж си тръгнал някаква истина да доказваш, а си наредил една върволица лъжливи обобщения. И с какво си по-различен от тези, които критикуваш, ако приемем, че са точно такива, каквито ги описваш? Как се зашлевява шамар на олигархията, бе? Ебаси изтърканата метафора, която може да впечатли само елементарни дървени философи. И като си толкова знаещ, можещ и ербап, що не я пресрещнеш Олигархията и не я зашлевиш сам? И като я зашлевиш, кво ще стане? Не трябва ли да се стремиш да я смажаш поне? Аааа, то смазването май изисква ресурси и обединение. Че кой пречеше на гражданското общество да се появи, бе? Кой е виновен, че хората са инертни глупци и нагаждачи, които гледат само собственото си добруване? Само семействата им и те самите. Ама познай какво - всички до един се мислят за праведни. Много интересно наистина ти какво си постигнал, дали си го постигнал сам, ако си постигнал нещо, благодарение на себе си ?
    —цитат от коментар 61 на ТумбаЛумба


    за мен няма нищо нередно в редакцията на този вестник, като изключим, че е честно читателите да знаят, вестник с новини ли четат или сводки на политическа фондация с неясно финансиране и подизпълнител - псевдоопозиционна партия с ръководство произлизащо от тежката номенклатура на бкп, както и позиция за културата, която врагува с автентичната българска култура в интерес на други страни? Долу БКП и герберската болест! Долу комсомолската имитацията на преса!
  64. 64 Профил на Октавиан
    Октавиан
    Рейтинг: 316 Неутрално

    До коментар [#61] от "ТумбаЛумба":

    Забравих да попитам, цъкна минус на историята на генерал Вазов, която номенклатурните хитреци опитаха да затъмнят с жалкия си хленч, нали? Ма били големи писатели, само дето голяма книга не написаха, не?

    Ти обичаш тях, не Българската история - знам.

    за мен няма нищо нередно в редакцията на този вестник, като изключим, че е честно читателите да знаят, вестник с новини ли четат или сводки на политическа фондация с неясно финансиране и подизпълнител - псевдоопозиционна партия с ръководство произлизащо от тежката номенклатура на бкп, както и позиция за културата, която врагува с автентичната българска култура в интерес на други страни? Долу БКП и герберската болест! Долу комсомолската имитацията на преса!
  65. 65 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1963 Любопитно

    До коментар [#59] от "rumen5252":

    Донякъде си прав 20/80, но като цяло бъркаш. Всички народи във всички времена са били по същата схема 20/80 (и там онова с 10% златни), обаче накрая едни се развиват, а други догонват. Та номера е България да направи така, че да догонва. А догонването е не с 10% златни, а с останалите 90%, аха, то е отборен спорт и се гледа средното аритметично. Та ако половината двойкаждии научат за тройка, половината тройкаджии нагоре до четворка... току виж средния успех на държавата се дигнал изненадващо. Там е номера, да се вдигне общия успех, а не да се дондуркат едни 10% златни, дето така или иначе ще емигрират на този етап. Виж, ако общия успех на обществото е нагоре, то може би не всички от тези 10% ще емигрират...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  66. 66 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2197 Весело

    До коментар [#38] от "Patsis":

    Този е за филм! Спилбърг, къде си?!

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  67. 67 Профил на raytcho
    raytcho
    Рейтинг: 509 Неутрално

    До коментар [#44] от "georgievb":

    да Ви кажа, че да си електротехник си е доста високо образование /т.е. би трябвало да е, но не е/. Предполагам, че и за механиците се отнася... Техническото средно образование не е просто занаят / като шлосер, фрезист, кофражист или бетонджия/ , изисква много повече знания, умения и дори владеене на чужди езици - основно английски





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK