
© Велко Ангелов
Лозан Панов
Обявяването на кандидатурата на председателя на Върховния касационен съд (ВКС) Лозан Панов късно в петък (1 октомври) за президент (издигнат от инициативен комитет на "Правосъдие за всеки") предизвика въпроси и обсъждане ще трябва ли той да подаде оставка (макар мандатът му да изтича през февруари 2022 г. и Висшия съдебен съвет да започна процедура за избор на наследник). С евентуална негова оставка са свързани и срокове за приемането й във ВСС и регистрацията за изборите. Повече за очакваната подкрепа от "Демократична България" за кандидатурата му - тук.
Такива въпроси възникнаха и около кандидатурата на ректора на Софийския университет проф. Анастас Герджиков, който ще бъде подкрепен от ГЕРБ.
Препубликуваме тълкуването на доц. Наталия Киселова, специалист по конституционно право от профила й от "Фейсбук".
В момента вървят кандидат-президентски вълнения. Но нито Ректорът, нито председателят на ВКС, според мен, трябва да подават оставка в момента. Малко правна уредба:
1) В Изборния кодекс има специална норма за задължение регистрираните кандидати да излизат в отпуск:
Чл. 161. (1) Кандидат, който е държавен или местен орган или заема служба в администрацията на държавен или местен орган, с изключение на кандидат за общински съветник, задължително ползва по свой избор неплатен служебен отпуск или платен годишен отпуск за времето от регистрацията до обявяване на резултатите от изборите.
(3) Отпускът се зачита за трудов или служебен и осигурителен стаж.
(4) Ако регистрацията бъде заличена, отпускът се прекъсва от деня на заличаването. Когато заличаването е отменено, се смята, че отпускът не е прекъсван.
(5) Разпоредбите на ал. 1 не се прилагат за министър-председателя, заместник министър-председателите, министрите, народните представители, президента и вицепрезидента на републиката. Техните пълномощия продължават и след регистрацията им като кандидати.
2) Има забрана за издигане на кандидати от партии и коалиции за определени категории лица в Избирателния кодекс (дали е правилно е друг въпрос):
Чл. 158. Не може да бъдат посочвани и регистрирани като кандидати от името на партии и коалиции военнослужещите от въоръжените сили, служителите в дипломатическата служба, служителите от Министерството на вътрешните работи, Държавна агенция "Разузнаване", Националната служба за охрана и Държавната агенция "Технически операции", държавните служители от Държавна агенция "Национална сигурност", съдии, прокурори и следователи, както и други лица, за които със закон е забранено членство в политическа партия. Тези граждани може да участват в изборите като независими кандидати.
3) Малко разширително бива тълкувана забраната в Закона за съдебната власт, но няма пречка за независими кандидати, издигнати от инициативен комитет:
Чл. 195, ал. 1, т. 6, Съдия, прокурор и следовател, докато заема длъжността си, не може да членува в политически партии или коалиции, в организации с политически цели, да извършва политическа дейност, както и да членува в организации или да извършва дейности, които засягат независимостта му.
Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.