Идва ли краят на популизма в Източна Европа

Ако Орбан падне от власт, това ще е изключително важен прецедент - много по-значим от загубата на Бабиш в Чехия преди седмици.

© Надежда Чипева, Капитал

Ако Орбан падне от власт, това ще е изключително важен прецедент - много по-значим от загубата на Бабиш в Чехия преди седмици.



Анализът е препубликуван от "Свободна Европа".


Петер Марки-Зай. Това е името, за което ще чуваме и четем все по-често в следващите месеци в коментарите с европейска тематика.


Той е кмет на град с 40 хил. души в Южна Унгария и с трудно произносимо име - Ходмезьовашархей. Вече е кандидатът на обединената опозиция за министър-председател в изборите напролет.




В тези избори той ще се състезава с Виктор Орбан с надеждата, че след 12 години управление на ФИДЕС най-после е дошло време за промяна.


Марки-Зай спечели първичните избори в надпревара с Клара Добрев, евродепутат от ляволибералната Демократична коалиция, и популярния градоначалник на Будапеща Гергей Карачонь. Самият той определя себе си като консерватор и някогашен гласоподавател на ФИДЕС, разочарован от корупцията в управляващата партия и авторитарния стил на управление на Орбан.


Амбицията му е да привлече подкрепа от целия политически спектър по същия модел, който му е помогнал да спечели и кметските избори в Ходмезьовашархей преди три години.


Сюжет за цяла Европа


Защо случващото се в Унгария е важно в европейски мащаб? Най-вече заради мястото на Виктор Орбан на политическата сцена в рамките на ЕС.


Откакто дойде отново на власт през 2010 г., унгарският премиер се превърна в лицето на европейския десен популизъм. В много по-голяма степен в сравнение с други лидери в същия политически сегмент - от Матео Салвини до Ярослав Качински в Полша - той налучка печелившата формула.

  • На първо място, както всички популисти по света, Орбан постигна изборен успех с обещанието да изтика корумпираните елити от властта в интерес на "народа".
  • На второ - напълно овладя държавната структура, подчинявайки посредством законодателни промени институциите, контролиращи изпълнителната власт.
  • На трето - той използва европейските фондове за създаване на мощна бизнес клиентела, покровителствана от ФИДЕС, но и поведе проактивна социална политика.
  • На четвърто - организира лов на вещици срещу гражданското общество, както показва примерът на кампанията срещу Джордж Сорос и прогонването на Централноевропейския университет от Будапеща.
  • И най-накрая - насади такива страхове сред гражданите, които да могат да се експлоатират електорално.
Бежанската заплаха и въобще образът на външния враг помогнаха на Орбан да извоюва трети мандат през 2018 г., негово историческо постижение. Разбира се, ревизията на изборните правила и въвеждането на смесена система също си каза думата. С по-малко от 50% от гласовете ФИДЕС си осигури две трети от местата в парламента!


Пример за популистите


Най-общо казано, Орбан създаде един модел на политическо управление, който е особено привлекателен за мнозина в посткомунистическа Европа, но и не само там. Миналия месец среща на върха по демографските въпроси в Будапеща събра заедно Орбан, премиерите на Словения и Чехия Янез Янша и Андрей Бабиш, сръбския президент Александър Вучич, a също така и босненския сръбски лидер Милорад Додик. Почетен гост беше и бившият американски вицепрезидент Майк Пенс.


Няма да преувеличим, ако кажем, че за всички тях Орбан е пример за подражание. Окопаването във властта и икономиката под прикритието на традиционни и десноконсервативни ценности, говоренето срещу либерализма (сведен до теми като правата на хората от ЛГБТ общността или зеления преход), мекият евроскептицизъм ("дайте ни пари, без да ни държите сметка как управляваме страната си") е общият знаменател.


Въпросът е дали и как може да бъде преборен десният популизъм, особено в страни като Унгария, където държавата е в голяма степен овладяна.


Орбан разполага не само със силно политическо послание, което е популярно сред значителен процент от електората, но и с подкрепата на медии, бизнес, съдебна система. Условията за състезание не са равни за всички играчи.


Подобно е положението и в ред други страни с хибридни режими, в които са налице както демократични, така и авторитарни елементи. Сърбия и Турция, две съседни държави на България, са добър пример в тази посока. Да не забравяме и Полша, която все повече клони към същата група (Матеуш Моравиецки бойкотира срещата в Будапеща заради спор с Чехия по повод презгранично замърсяване от страна на полска ТЕЦ).


Затова и залогът в унгарските избори е толкова голям. Ако Орбан падне от власт, това ще е изключително важен прецедент - много по-значим от загубата на Бабиш в Чехия преди седмици.


Как се прави политически пробив


Това, което със знаем със сигурност, е, че обединението на опозицията е необходимо условие за политически пробив.


Разделенията по идеологически или друг принцип са манна небесна за управници като Орбан, Вучич или Ердоган. И обратното - координирането на усилията и окрупняването на електората въз основа на общата борба срещу статуквото е способ за изравняване на силите с властимащите.


Именно по този начин - след първични избори, в които участваха почти всички основни опозиционни партии - Гергей Карачонь спечели Будапеща през 2019 г. През същата година в Истанбул и Анкара победиха кандидатите на обединен партиен блок, който остави настрана дълбоки идейни и политически различия в името на борбата с Ердоган. В Сърбия също се говори все по-усилено за широко обединение.


На второ място шанс имат лидери, които са способни да отцепят гласове от управляващите. Затова и изборът на Марки-Зай е вероятно добър вариант.


Разбира се, едно е да спечелиш на местни избори, съвсем друго - на национално равнище. Битката за Унгария тепърва предстои и Орбан все така има предимство. Но както показаха неотдавна изборните резултати в Чехия, господството на популизма не е безусловно и неограничено. Избирателите решават.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (111)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на sim4o
    sim4o
    Рейтинг: 2658 Неутрално

    Ще им се на червените ..

    Мечти ..

  2. 2 Профил на kam27
    kam27
    Рейтинг: 912 Неутрално

    Явно авторът скоро не е идвал по ширини та да санува блян

  3. 3 Профил на jmf29537805
    jmf29537805
    Рейтинг: 1080 Неутрално
  4. 4 Профил на дедо Андро
    дедо Андро
    Рейтинг: 2289 Разстроено

    Популизмът вирее сред народи с ниска политическа и обща култура, към които за съжаление принадлежи и нашият...
    Тежко, но не невъзможно, ще бъде изкореняването му. Затова преди всичко ОБРАЗОВАНИЕ!!!

    Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.
  5. 5 Профил на doctor.no
    doctor.no
    Рейтинг: 1309 Неутрално

    До коментар [#4] от "дедо Андро":

    Те тия като докопат властта първата им работа е да скапат образованието. Нашия с 12 г пример малко ли ни е?

  6. 6 Профил на pontius_glarus
    pontius_glarus
    Рейтинг: 3564 Неутрално

    И наш Бойко се опита да се нареди до Орбан, но много-много не му обърнаха внимание.

  7. 7 Профил на dorko
    dorko
    Рейтинг: 753 Неутрално

    Невероятен въпрос си задава човек, който би трябвало да е интелигентен.
    Популизмът няма да изчезне, нито в Източна, нито в Западна Европа.
    Но виж, на Зайо му дойде краят.

  8. 8 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 1874 Неутрално

    "Идва ли краят на популизма в Източна Европа"
    ...........
    Не! Поне и у нас, след като имаме нов месия.

  9. 9
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  10. 10 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 4652 Весело

    Гладна кокошка просо сънува.

  11. 11
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  12. 12
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  13. 13 Профил на zz_s
    zz_s
    Рейтинг: 1327 Неутрално

    С кого да дойде краят на популизма, с Кирчо, Кокорко, маяма, трифонов,.....?
    Или просто ви е важно да изтипосате Боко и Орбан в джипка.

    "Терминът "русофоб" е измислен от руснаците и техните мекерета, за да дамгосат българските патриоти, поставящи интересите на България над интересите на Русия." #GRETA, GO TO SCHOOL !
  14. 14 Профил на petrapetra
    petrapetra
    Рейтинг: 521 Неутрално
  15. 15 Профил на liz31552545
    liz31552545
    Рейтинг: 315 Неутрално

    Аз бих се безпокоял още повече за Западна Европа, където се вихри Борис Джонсън, Курц и прочее популистки корупционни. Ако преди двадесет години гледахме на Запад като към пример за подражание, сега, по мое мнение , там са по- объркани и от нас. На всичкото отгоре силата на режими от този тип на Изток( както беше Боко) идваше именно от Запад със неговите корупционни пари и поддръжка.

  16. 16 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3110 Весело

    До коментар [#13] от "zz_s":

    Боко и Орбан са си първи приятели и никога не са го крили. Вярно, Борисов падна от власт, но също като при унгарския му другар, слуховете за политическата му смърт са силно преувеличени.

  17. 17 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 2809 Неутрално

    Да прекръстиш популизма на "зелена сделка"

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  18. 17 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3110 Весело

    До коментар [#13] от "zz_s":

    Боко и Орбан са си първи приятели и никога не са го крили. Вярно, Борисов падна от власт, но също като при унгарския му другар, слуховете за политическата му смърт са силно преувеличени.

  19. 19 Профил на Alex Ivanov
    Alex Ivanov
    Рейтинг: 2733 Неутрално

    Популизмът вирее сред народи с ниска политическа и обща култура, към които за съжаление принадлежи и нашият...Тежко, но не невъзможно, ще бъде изкореняването му. Затова преди всичко ОБРАЗОВАНИЕ!!!
    —цитат от коментар 4 на дедо Андро


    Ако популизъм е да не искаш да се напълниш с черни и араби, да ги хрантутиш и да им търпиш престъпленията ... да, аз съм фен на "популизма".

    Ако популизъм е да не искаш да търпиш хомо пропаганда и ЛГБТИК++++ диктат навред .... да, аз съм фен на "популизма".

  20. 20 Профил на Big_Villager
    Big_Villager
    Рейтинг: 679 Неутрално

    Общо взето анализът е точен, но според мене няма съборят Орган толкова лесно.
    Причините са изброени: пълен контрол над администрация, медии и бизнес - плюс мисля, не малка част от унгарците пазят ревностно националните си комплекси и стават лесна мишена на национал-популизма на ФИДЕС.

  21. 21 Профил на Big_Villager
    Big_Villager
    Рейтинг: 679 Неутрално

    До коментар [#19] от "Alex Ivanov":

    Ми, те мигрантите отива за Германия.
    Виж, в Унгария дават сравнително лесно работни визи на араби.
    Едно се присазва, друго се случва ;)

  22. 22 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 2809 Любопитно

    На първо място, както всички популисти по света, Орбан постигна изборен успех с обещанието да изтика корумпираните елити от властта в интерес на "народа".
    На второ - напълно овладя държавната структура, подчинявайки посредством законодателни промени институциите, контролиращи изпълнителната власт."

    На това доскоро не му ли "викаха мисия 121"?

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  23. 23 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1758 Неутрално

    Орбан-враг номер едно на тутраканската селищна система .Навремето така комунистите плюеха по Рейгън,сега неокомунистите плюят по Орбан.

  24. 24 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 1507 Неутрално

    Край не знам, ама се задава пълен хаос.

    В крайна сметка не само мъжете-силоваци създават крадлива система. И прогресивните ще го направят, но по-елегантно, най-вече със зелената идея.

    И вече е въпрос дали ще срещнат достатъчно подкрепа откъм "юношите бледни", дето още не знаят какво ще им трябва в живота или все още има хора, дето реагират, когато някой се опита да ги изпрати в нов период на бедност. И ето ти популизъм - защото за нормален живот се иска някакво ниво и да ти обясняват, че това е "привилегия" и трябва да се посвиеш още...дразни много. Ми не, достигаш си нивото и не се свиваш, другите да му мислят.

    То е като на детската площадка - накрая на всички им е по-весело, ако тон за игра зададе някое активно, буйно дете, а не претенциозната мамина фръцла, която иска да микроменажира всички. И ето ти т. нар. "популизъм", макар че другият режим какво е - анти-народен? Дисциплиниращ? Извисяващ? Иска да те вкара в капсула и да ядеш насекоми?

  25. 25 Профил на Alex Ivanov
    Alex Ivanov
    Рейтинг: 2733 Неутрално

    До коментар [#19] от "Alex Ivanov":Ми, те мигрантите отива за Германия.Виж, в Унгария дават сравнително лесно работни визи на араби.Едно се присазва, друго се случва ;)
    —цитат от коментар 21 на Big_Villager


    Отиват, щото в Германия няма "порулизъм", а толерастия и либерастия. Знаят, че ще си живеат като царчета, само ще папкат и нищо няма да работят .... това ли е алтернативата на "популизма" ??! Ми, съжалявам, в източна Европа не ни кефи това. Не искаме кървави атентати, нови гета, увеличение на изнасилванията, грабежите и убийствата.

  26. 26 Профил на еспресо
    еспресо
    Рейтинг: 1708 Неутрално

    Като гледам, кандидатът на обединената опозиция в Унгария се позиционира като "почти Орбан, но по-усмихнат и без да краде". Консервативен, бивш поддръжник на ФИДЕС, споделящ техните ценности и пр. Спечели вътрешни избори срещу либералната дама.
    Това не ми изглежда като край на орбанизма, дори ако бъде край (в което се съмнявам) на Орбан.

  27. 27 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1758 Неутрално

    До коментар [#13] от "zz_s":Боко и Орбан са си първи приятели и никога не са го крили. Вярно, Борисов падна от власт, но също като при унгарския му другар, слуховете за политическата му смърт са силно преувеличени.
    —цитат от коментар 17 на boevbisser


    Приятели са на куков ден.Когато Ференцварош гостуваше на Лудогорец Орбан отиде на стадиона в Разград сам без Боко да го придружи.А Боко е известен футболен фен.Но Орбан не е искал да са заедно на стадиона .

  28. 28 Профил на pafaka22
    pafaka22
    Рейтинг: 770 Неутрално

    Популизмът уви не си е отишъл, дори не е започнал да си отива. Това че тук там някой изтъркан политик е паднал от власт не значи непременно че на хората им е дошъл акъла.
    Прочетете съседната статия за вярата в науката и ше разберете защо.

  29. 29 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3110 Весело

    До коментар [#27] от "Мусаши":

    И от случката с един мач реши, че не са приятели. Дооообре.

  30. 30 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2400 Неутрално

    40К това е град с големината на Монтана. Дали не трябваше да кандидатираме Златко Живков за нещо? Кърджали, с Хасан Азис, също е вариант.

  31. 31 Профил на marvinthemartian
    marvinthemartian
    Рейтинг: 106 Неутрално

    До коментар [#13] от "zz_s":Боко и Орбан са си първи приятели и никога не са го крили. Вярно, Борисов падна от власт, но също като при унгарския му другар, слуховете за политическата му смърт са силно преувеличени.
    —цитат от коментар 16 на boevbisser


    Викаш заради това връща два поредни мандата...

    Бойко е приключен. Можеше да се пробва за президент, но не посмя, защото сигурната загуба би досъсипала крехкото му самочувствие. Няма как да се намести на каквато и да е друга позиция във властта. Никой няма да го остави, повече от ясно е. Единственото ще продължава да кряка, докато медиите му дават гласност.

  32. 32 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 2153 Неутрално

    Вървят по стъпките на американците - изправят най-консервативния кандидат срещу диктатора (в щатския случай по-скоро желаещия да стане), за да съберат всички възможно гласове, после разочароват и едните, и другите избиратели, защото не е нито рак, нито риба. И най-много страдат умерените, защото са принудени да залитат към едната или другата екстремна крайност. Това се казва диктат на малцинствата.

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  33. 33 Профил на keu00648738
    keu00648738
    Рейтинг: 33 Неутрално

    Има ли по-големи популисти от псевдолиберал-глобалистите? Обещават неизпълними неща. Да вземем например мигрантския въпрос. Те викат, "можем да приемем всички желаещи и да ги интегрираме", играят на тънката струна на милосърдието, заложена у всеки християнин, показват снимки с удавени деца-мигрантчета за да предизвикат състрадание и т.н., ако и 99% от мигрантите да са 20-годишни кочове от улични банди. Орбан казва неудобната истина - не могат да се приемат и интегрират толкова хора, и то от чужди култури и религии. Е кой е популистът?

  34. 34 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3110 Весело

    До коментар [#31] от "marvinthemartian":

    Айде да не бързаме да го погребваме Боко, в текста Димитър Бечев впрочем доста подробно е обяснил, че популизмът стъпва на много по-солидна основа от празни приказки - овладяване на институции, бизнес, медии. Свалянето на подобни сатрапи в най-добрия случай отнема години, така, по скромното ми мнение, ще бъде и с Борисов.

  35. 35 Профил на keu00648738
    keu00648738
    Рейтинг: 33 Весело

    "организира лов на вещици срещу гражданското общество, както показва примерът на кампанията срещу Джордж Сорос"

    Мууахахахаха Сорос бил "гражданското общество", цирк дами и господа!
    Соросоидите са една малка маргинална секта, не повече от 2-3% от населението ги подкрепя. Гражданското общество стои плътно зад Орбан по тия въпроси. Или то е "гражданско" само ако споделя ултралибералната идеология? И това понятие ли си присвоиха?

  36. 36 Профил на Nedyalko Lazarov
    Nedyalko Lazarov
    Рейтинг: 1736 Неутрално

    За автора трябва да кажем нещо, което вероятно и други са забелязали. Момчето е special kind of stupid.

  37. 37 Профил на magelan
    magelan
    Рейтинг: 1160 Неутрално

    До коментар [#4] от "дедо Андро":Съгласен съм с Вас на 1000 % ! Макар че популисти могат да се появят краткотрайно и в по-развити общества но по-бързо ги "разкриват"

  38. 38 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1758 Неутрално

    До коментар [#27] от "Мусаши":И от случката с един мач реши, че не са приятели. Дооообре.
    —цитат от коментар 29 на boevbisser


    Това е показателно.

  39. 39 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2686 Неутрално

    Въпросът е с какво ще го замените? ;)

    С хаос, с краен национализъм, с още по-голям популизъм или с нещо още по-лошо?

    Щото либералната демокрация както я бленуват всичките баячки и анализатори трудно ще просъществува в Източна Европа. :)

  40. 40 Профил на piliferus
    piliferus
    Рейтинг: 443 Неутрално

    Унгария е била хубава страна, когато е била управлявана от хабсбургите. Сега главният и проблем е, че е населена с маджари. Както е казал полковник Шрьодер, "Ние австрийците, без значение дали сме немци или чехи, в сравнение с маджарите сме все пак още много... Нали ме разбирате, господин поручик?"

  41. 41 Профил на Чушкопек
    Чушкопек
    Рейтинг: 308 Неутрално

    До коментар [#19] от "Alex Ivanov":

    Популизъм е да лъжеш и плашиш хората с африканци, а да даваш под масата корупционни паспорти на евразийски и други мекерета. Популизъм е да поддържаш масата хора необразовани и с лъжлива информация, да им създаваш чувство за страх с измислени чучела, за да си сигуриш вечна власт.

    Панта Рей: всичко се мени, всичко тече. Само Чушкопекът - не.
  42. 42 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 2784 Неутрално

    Добре, че македоците биха шута на европейската подлога Заев.

    Любовта ще спаси света!!!
  43. 43 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 2784 Неутрално

    Факт е, че всички медии вЕС се държат от либералите на Сорос, за това и лепнаха етикета “популисти”.

    Любовта ще спаси света!!!
  44. 44 Профил на Alex Ivanov
    Alex Ivanov
    Рейтинг: 2733 Неутрално

    До коментар [#19] от "Alex Ivanov":Популизъм е да лъжеш и плашиш хората с африканци.
    —цитат от коментар 41 на Чушкопек


    Че къде е лъжата ??! Не е ли факт нашествието на черни и араби ??! Не са ли факт купищата атентати в западна Европа, като "награда" за нейната "толерантност" и гостоприемство ??! Не е ли факт огромната престъпност, която докараха в Европа тези "бежанци" ??! .....

  45. 45 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 1507 Неутрално

    До коментар [#44] от "Alex Ivanov":

    Сега ще ти отговорят, че като погледнеш "данните"/"дейтата", това са много редки и изолирани случаи...щото нали трябва да скрием колко са ненормални, драматични и отвратителни, та да ги заврем в сухи данни и да кажем, че по-вероятно се умира от саксия, отколкото от терорист...

  46. 46 Профил на klecho
    klecho
    Рейтинг: 1241 Неутрално

    Популизъм е, когато няма работещи решения и се разчита на голи обещания. Като "5 звезди" в Италия- дойдоха на власт и омазаха навсякъде, където стъпиха.
    В този смисъл Орбан е по-скоро диаметрално противоположното на популист- опитен, доказал се с времето държавник, чиято популярност не е падала под 50%, откакто е изгрял на политическия небосклон.
    А писарушките, които усвояват грантове, изхождайки се по темата са ...

  47. 47 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 1859 Неутрално

    Ще им се на червените ..Мечти ..
    —цитат от коментар 1 на sim4o


    Не докато го има Румен Радев !

  48. 48 Профил на nik_77.
    nik_77.
    Рейтинг: 2029 Неутрално

    Има популизъм и популизъм /от народ, народен/. Не само да приказваш, но и да правиш нещо за хората също е популизъм. В добрия смисъл. Какво представлява Унгария днес - страна приказка. Вече наравно със средния европейски стандарт, че и по-добър. Чуждите инвеститори наддават кой ще се вреди да прави заводи. Мерцедес, Ауди, Сузуки, Опел... имат заводи там. Уреден живот, перфектна инфраструктура. Страна кукла. Но има и обратен популизъм. Да лъготиш на едро, да обещаваш, да лъжеш и мажеш, да се киприш - вижте какъв честен, па и убав съм. Нашите Кирил Петков и Асен Василев, примерно. Или Румен Радев. Онзи ден се избрулил в някакво училище и вирнал задник да прави лицеви опори пред децата... Тук се намесва и Борисов. Прави се връзка с Орбан. Не. Борисов е последният, който прилича на Орбан. Ляволибералният сегмент го въртеше като агне на шиш. Припомнете си. Румяна Бъчварова му води Христо Иванов в кабинета да го прави министър и Борисов го прави. Без да каже гък. И тук е въпросът, от що тъй въпросният сегмент се вкисна за Борисов. Няма друго обяснение освен - твърде дълго се е задържал на власт. Повече от десет години. Твърде много стабилност и просперитет. Хората ще го заобичат, току виж откарал още 10 години. А нестабилността е хранителна среда за сегмента. В мътна вода ней-лесно се лови риба. Готови са да пробутат един стопроцентов авторитарист като Румен Радев, само и само да размътят пак водата.

  49. 49 Профил на drill
    drill
    Рейтинг: 938 Неутрално

    Популизмът нито го е измислил Орбан нито ще свърши с Орбан.
    Ето Бойко го изчагъркаха и веднага Цъфнаха Мая и Кирил...........

  50. 50 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4454 Любопитно

    "Идва ли краят на популизма в Източна Европа

    Ако Орбан падне от власт, това ще е изключително важен прецедент - много по-значим от загубата на Бабиш в Чехия преди седмици."

    Надявам се този край на десните политически мошеници в Централна Европа наистина да идва. Чехите вече биха шута на чешкия Боко - Бабиш, дано същото направят и унгарците с техния Орбан.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  51. 51 Профил на nik_77.
    nik_77.
    Рейтинг: 2029 Неутрално

    И тук идва симбиозата на днешните ляволиберални популисти с ортодоксалните комунисти /бивши, техни следовници, наследници или каквито там са/. По начало са родствени. Популизмът е ляв, преди всичко. За народа, за угнетените, за справедливост, за братство и красота. Всички да са равни. И на края като във фермата на Оруел. Симбиоза, която се материализара в България най-успешно, изглежда. Където под юмрука на отявления авторитарист Румен Радев с лицевите опори се формира ОФ - БСП, ИТН, ДБ, мутрите на Мая, и сега двамата мошеници.

  52. 52 Профил на otrqdnik
    otrqdnik
    Рейтинг: 2279 Неутрално

    Автора първо да прочете какво означава думата популизъм и след това да я използва.
    Орбан прави това което казва, затова хората го обичат, това е точно обратното на популизъм и желанието на автора да го изкара такова. Популизъм е американската диверсификация, за Европа, която никаква не я видяхме 30г. Газ за 290$/ м³ е напълно реално действие без аналог.

    Не съм съгласен, че 80% от подкрепящите Орбан са електорат, а останалите са демократи, смели и свободни граждани. Това е ниско внушение на един придворен говорител. Няма да коментирам останалите смешки, човека си живее в собствен свят.

  53. 53 Профил на nik_77.
    nik_77.
    Рейтинг: 2029 Неутрално

    Но вижте им електтората на въпросните двама мошеници. Половината на Слави Трифонов /христоматиен пример за зловреден популист/. Другата половина от мутрите на Мая Манолова. Класическа популистка, набрала инерция като омбудсман /какъвто я направи Борисов, ех, този Борисов/, а после му тикаше някаква количка със скелет в нея.

  54. 54 Профил на Капанар
    Капанар
    Рейтинг: 559 Неутрално

    Тепърва идва с ДБ, ПП, ИТН, ИБНИ..

  55. 55 Профил на Тангра
    Тангра
    Рейтинг: 1582 Весело

    Няма край нео-либерастката мъка!
    Идел краят на "популиста" Орбан защото изгонил бай Сорос и не разрешавал гей пропаганда за децата. Какъв тиранин, какъв злодей!

    Я, дайте малко статистика от прогресивните общества, където вече браковете са 3%. Деца няма, бели още по-малко.

    Последно някакъв "учен" се изказал, че било "токсично" бащата да казва на сина "бъди мъж, стегни се!"
    В близките дни в метрото един черен ударил с юмрук жена (това го гледах на видео), никой мъж не си мръдна пръста.
    Друг случай, черен изнасилил бяла жена в метрото, посред бял ден. Отново никой не си мръднал пръста.
    Мъжете са вече скопени и феминизирани, след като им се набива непрекъснато в мозъка, че е "токсично" да си мъж и да имаш твърдост.

  56. 56 Профил на Тангра
    Тангра
    Рейтинг: 1582 Весело

    А въпросната жена, която черният ударил също е била яко подкована от либерастки и феминистки нео-популизъм. Защото на вбесена чернилка е взела да се репчи и да се заяжда и да се пери.
    Някой я е излъгал, че е равна на мъжа.
    Е, равна, но по права, не и физически.
    И ако няма кой да я защити ВЪНШНО от нея, с нейните права може да си обърше Д-то.

    Това е и слабото място на тия идеологии и в МАКРО план.
    Из*медерасти ли се едно общество и фемнизира ли се, няма ли кой да бори злото, то се разяжда и унищожава и отвън и отвътре. Има случаи в историята, такива общества са помитани от външни войни и атаки. Затова и такива общества не са просъществували. Естествен подбор. Иначе е имало такива и в миналото.

  57. 57 Профил на marvinthemartian
    marvinthemartian
    Рейтинг: 106 Неутрално



    До коментар [#31] от "marvinthemartian":Айде да не бързаме да го погребваме Боко, в текста Димитър Бечев впрочем доста подробно е обяснил, че популизмът стъпва на много по-солидна основа от празни приказки - овладяване на институции, бизнес, медии. Свалянето на подобни сатрапи в най-добрия случай отнема години, така, по скромното ми мнение, ще бъде и с Борисов.
    —цитат от коментар 34 на boevbisser


    Така е, ще отнеме години, но процесът е еднопосочен. Бойко е свършен като политик.

  58. 58 Профил на nik_77.
    nik_77.
    Рейтинг: 2029 Неутрално

    Коварното в ляволибералната пропаганда, е че стои зад малцинствата, било то на расова, полова или друга основа. По-скоро използва проблема за свои цели. В Америка капсулираха цветнокожото население и го направиха най-твърдия електорален масив в тяхна полза. Колко, до към 80 ли, 90 ли на сто, гласуват за демократите. Какви обещания бяха само - трилиони за репарации на наследниците на робите. Някой знае ли какво се случи с тия трилиони? Но това не е популизъм. Да караш футболисти, да речем, на падат на колене преди мача какво е. И то не е популизъм. Сигурно.

  59. 59 Профил на Blaga Yankova
    Blaga Yankova
    Рейтинг: 248 Неутрално

    Популизмът вирее сред народи с ниска политическа и обща култура, към които за съжаление принадлежи и нашият...Тежко, но не невъзможно, ще бъде изкореняването му. Затова преди всичко ОБРАЗОВАНИЕ!!!
    —цитат от коментар 4 на дедо Андро


    Мотивацията на индивида за образование е и ГИНЕТИЧНО ОБОСЛОВЕНА !Усилието на обучаващия се трябва да бъде подкрепено и от ЯСНА ПЕРЕСПЕКТИВА ""че който се учи ще сполучи""!

  60. 60 Профил на debruckere
    debruckere
    Рейтинг: 1548 Неутрално

    Популизмът в комплект с авторитаризъм и финансиран с чужди пари има идеална почва в Източна Европа, така че едва ли ще си замине скоро (или поне трябва да изтекат 40 г.от промените :))
    Просто населението в по-голямата си част (и най-вече пона изток) си обичат месиите и башиите. Смятат хора като Орбата, Путя и Ердо за "велики" водачи с големи топки, но всъщност не си дават сметка каква жалка заблуда си е това.

  61. 61 Профил на Blaga Yankova
    Blaga Yankova
    Рейтинг: 248 Неутрално

    Няма край нео-либерастката мъка!Идел краят на "популиста" Орбан защото изгонил бай Сорос и не разрешавал гей пропаганда за децата. Какъв тиранин, какъв злодей!Я, дайте малко статистика от прогресивните общества, където вече браковете са 3%. Деца няма, бели още по-малко.Последно някакъв "учен" се изказал, че било "токсично" бащата да казва на сина "бъди мъж, стегни се!"В близките дни в метрото един черен ударил с юмрук жена (това го гледах на видео), никой мъж не си мръдна пръста.Друг случай, черен изнасилил бяла жена в метрото, посред бял ден. Отново никой не си мръднал пръста.Мъжете са вече скопени и феминизирани, след като им се набива непрекъснато в мозъка, че е "токсично" да си мъж и да имаш твърдост.
    —цитат от коментар 55 на Тангра


    ХАХА Бъди мъж НАБИЙ ЖЕНА СИ!!!!!!!!!!!!!!!

  62. 62 Профил на joro4900
    joro4900
    Рейтинг: 786 Весело

    „В тези избори той ще се състезава с Виктор Орбан с надеждата, че след 12 години управление на ФИДЕС най-после е дошло време за промяна.“

    Нема как, надеждата умира последна, важно да я има...

  63. 63 Профил на libretto
    libretto
    Рейтинг: 696 Весело

    Мотивацията на индивида за образование е и ГИНЕТИЧНО ОБОСЛОВЕНА !
    —цитат от коментар 59 на Blaga Yankova


    А тъпотата и правописът дали и те са ГИНЕТИЧНО обусловени?

    Let's Go, Brandon! 😁😁😁
  64. 64 Профил на cpl40723722
    cpl40723722
    Рейтинг: 731 Неутрално

    За какъв популизъм иде реч?
    По голям популизъм от този, който ни играят Радев и компания от година и половина няма.
    Обаче комунягите изгладняха а и Путин много ги натиска да вземат властта.
    Нали са негови хора и сега ще ремонтират паметника му.

    А що се отнася до Орбан причината да не падне толкова лесно е че според унгарците той е перфектния патриот. Който не само на думи но и конкретно взе мерки по-бедната част от населението да минават безболезнено през кризите. В У нгария всички навършили 60 годинипътуват безпланто в градския транспорт само срещу лична карта. Парите които дава за 3то и повече деца са такива, че българските млади семейства могат само да си мечтаят.
    И ако нещо му попречи на следващите избори е заигравките му с Русия и Путин. Ваксината Спутник намали поне 10% от феновете му.

  65. 65 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1758 Неутрално

    [quote#61:"Blaga Yankova"][/quote]

    Бъди мъж,защити жена. В България няма как някой да изнасили жена в метрото и всички да си мълчат.

  66. 66 Профил на SEAL
    SEAL
    Рейтинг: 877 Неутрално

    Не, източна Европа са прости и изостанали комунисти. Винаги ще има клоуни като Боко Тиквата, Боян Расате, Джамбаза, Слаби Три, Барека, Волен и Костя Копейкин

  67. 67 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2321 Весело

    Розовите и зелени популисти да не са по-добри? Като дойдат на власт и опоскат държавната хазна за разни социални придобивки и безплатни благини докато докарат някоя криза.
    В Унгария има ли избори? Има ли данни за гонения срещу опозицията? Не съм чела, но ако имаше щеше да има по няколко статии всеки ден.
    Ако опозицията разчита на комунисти трето-четвърто поколения, това говори зле за нея. Но както се вижда, унгарците харесват по-консервативна политика и дори лидерът на опозицията се самоопределя като консерватор.

  68. 68 Профил на cpl40723722
    cpl40723722
    Рейтинг: 731 Неутрално

    66
    Нещо голяма каша е в главата ти.

  69. 69
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  70. 70 Профил на nv
    nv
    Рейтинг: 1381 Неутрално

    Румен Радев да не би да е популист? Протежетата му от ПП, "най-почтените хора в България" не са ли такива?

    Norman Granz предпочита правителство на БСП с премиер Корнелия Нинова
  71. 71 Профил на doctor.no
    doctor.no
    Рейтинг: 1309 Неутрално

    И Орбан се е возил в джипката, лоша поличба е това. :)

  72. 72 Профил на Sparkling Eagle
    Sparkling Eagle
    Рейтинг: 165 Неутрално

    Не, източна Европа са прости и изостанали комунисти. Винаги ще има клоуни като Боко Тиквата, Боян Расате, Джамбаза, Слаби Три, Барека, Волен и Костя Копейкин
    —цитат от коментар 66 на SEAL


    Борисов за 10 години построи две Българии, "не-клоуните" в предишните 20 години разрушиха и ограбиха всичко, което българите бяха строили по времето на Живков. И тук е много важно да се разобличи грозната манипулация, че всичко, построено "от Живков" било гаден социализъм и било напълно оправдано да се руши и разграбва! Не, всичко разграбено и разрушено беше строено от нашите родители и техните родители - Живков нищо не е строил!

  73. 73 Профил на Тангра
    Тангра
    Рейтинг: 1582 Весело

    ХАХА Бъди мъж НАБИЙ ЖЕНА СИ!!!!!!!!!!!!!!!
    —цитат от коментар 61 на Blaga Yankova

    Блага влага,
    Точно за тези зловредни опорки говорим.

    "Мъж" = "зло".

    "Не мъж" = "добро".

    БЕЗУМНИ СТЕ !!!

  74. 74 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 2786 Неутрално

    Ще ми прави той нелиберална демокрация, когато Дедо е поръчал либерална недемокрация.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  75. 75 Профил на diq55699032
    diq55699032
    Рейтинг: 1526 Неутрално

    "Идва ли краят на популизма в Източна Европа"

    Пита патетично Бечев сложил снимка на Борисов.

    Бечев вероятно ни убеждава да гласуваме за демократа Радев?

    09-06-20 - Радев: Смущаващо е, че Божков звучи по-убедително от неговите обвинители . 13-05-19 - Tео Ушев: Президентът и жена му са чудовищно прости. 24-01-21 - Атанас Атанасов: Нямам нито една забележка към Радев. 01-09-21 - Кирил Петков: С две ръце гласувам за президента Радев. 30-10-21 - Ген. Атанасов: Не виждам грешки в Стойчо Кацаров.
  76. 76 Профил на doctor.no
    doctor.no
    Рейтинг: 1309 Неутрално

    До коментар [#72] от "Sparkling Eagle":

    Къде до го видим това построено, че на втората година се разпада?

  77. 77 Профил на 4okuto
    4okuto
    Рейтинг: 1439 Неутрално

    Заблуда е, че такива като Орбан са десни... Но поне са по - нормални от западните марксисти. Две злини, от които "популистите" са по - малката. Въпросът е кога ще се появят истински дясноконсервативни лидери и десни класически либерали тип 18-ти/19-ти век, но това е почти невъзможно за реализация в днешно време.

  78. 78 Профил на Sparkling Eagle
    Sparkling Eagle
    Рейтинг: 165 Неутрално

    До коментар [#72] от "Sparkling Eagle":Къде до го видим това построено, че на втората година се разпада?
    —цитат от коментар 76 на doctor.no


    Тези мантри може и да минават по партийните събрания на БКП-тата, но милиони българи ежедневно се възползват от построеното и са съвсем наясно кои са почтените и кои са "почтените" с големи кавички.

  79. 79 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 4034 Неутрално

    Ако управлението на Орбан е популизъм, то какво да кажем за смеската от либерализъм и болшевизъм, която ни предлагат новите европейски политици? Колкото до премахването на ЦЕУ и грантаджиите на Сорос, това е огромен плюс. Пример за вредността на тези е и автора, който маже с лопатата. И си получава грантове за пропагандата.

  80. 80 Профил на Петър Георгиев
    Петър Георгиев
    Рейтинг: 286 Весело

    Спре ли телевизионизмът, а с него и фейсбукизмът, популизмът сам ще изтънее.

  81. 81 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2195 Неутрално

    Бечев е като кукла в ръцете на вентрилоквист.
    Опорките му са директно инжектирани от спонсорът - онци с дисагите под очите:
    "На четвърто - организира лов на вещици срещу гражданското общество, както показва примерът на кампанията срещу Джордж Сорос и прогонването на Централноевропейския университет от Будапеща."

    Никак нямаше да е зле, ако и унас бяхме избрали някой, решен да изрине сорисоидната кочина, ама си имама Бечев и сие....

    I Want To Believe
  82. 82 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 4034 Неутрално

    До коментар [#13] от "zz_s":

    Не сравнявайки Боко и Орбан. Бойко си е доказан със съдебно решение лъжец. Унгарците направиха двуредова ограда по грабителски срещу незаконно преминаващите. Доста по - евтина и много по - качествена от нашата. Която послужи само за реклама и падна при първия силен дъжд.

  83. 83 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 4034 Неутрално

    До коментар [#15] от "liz31552545":

    Вече са пример за НЕ подражание.

  84. 84 Профил на saz391051887
    saz391051887
    Рейтинг: 215 Неутрално

    До коментар [#67] от "pamela":

    има, ама не четете.
    странна логика - юом не съм чела за гонения срещу опозицията, значи няма гонения?!

  85. 85 Профил на saz391051887
    saz391051887
    Рейтинг: 215 Неутрално

    хубава статия. но аз съм скептична, популизма в нормални времена, т.е. когато няма икономическа криза, е свързан с образованието преди всичко, а ние всички виждаме какъв приоритет е това в предизборната надпревара и за гласоподавателите.

  86. 86 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 4034 Неутрално

    До коментар [#24] от "lil_alex":

    Корупцията в "Стара Европа" си я има и то в по - голями размери. Но по - малко се шуми. Пък в САЩ си е узаконена със закон за лобизма.

  87. 87 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 4034 Неутрално

    До коментар [#34] от "boevbisser":

    Най - добрия пример за това са САЩ при Байдън и демократите.

  88. 88 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 4034 Неутрално

    До коментар [#39] от "realguru":

    Тя нито е либерална, нито е демокрация.

  89. 89
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  90. 90 Профил на navy
    navy
    Рейтинг: 907 Неутрално

    Бечев... 😉

    Шлосер от ВМЕИ "Ленин" ТМММ - 8-ми разряд
  91. 91 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 4034 Неутрално

    До коментар [#77] от "4okuto":

    Няма да има. Самата пропаганда там води до промяна в политиците. Истинското дясно, както и истинското ляво вече не са на почит. А и пречат на така наречените либерали и демократи. Които са си прикрити болшевики.

  92. 92 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4342 Неутрално

    Това е само началото.
    —цитат от коментар 12 на cvh501084513


    на края.

  93. 93 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3170 Неутрално

    Статията е политкоректна. Най-важното за една държава е отстояването на нейната независимост и националния суверинитет. Без тях тя се превръща в лесна плячка на всякакви чужди интереси и посегателства. ЕС не е благотворителна общност. В нея всяка държава си има свои интереси и си ги устоява с всички възможни и невъзможни средства. Най-активни са дъртите атлантически империи. А най-големите популисти са европопулистите. Именно те. Унгария отдавна е в ЕС и избирателят вече си е научил урока.

  94. 94 Профил на Минувач
    Минувач
    Рейтинг: 659 Любопитно
  95. 95 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4342 Неутрално

    До коментар [#67] от "pamela":има, ама не четете. странна логика - юом не съм чела за гонения срещу опозицията, значи няма гонения?!
    —цитат от коментар 84 на saz391051887


    Дай линк да прочетем това , което не сме чели.

  96. 96 Профил на Alarmstufe Rot
    Alarmstufe Rot
    Рейтинг: 4999 Неутрално

    Има популизъм и популизъм /от народ, народен/. Не само да приказваш, но и да правиш нещо за хората също е популизъм. В добрия смисъл. Какво представлява Унгария днес - страна приказка. Вече наравно със средния европейски стандарт, че и по-добър. Чуждите инвеститори наддават кой ще се вреди да прави заводи. Мерцедес, Ауди, Сузуки, Опел... имат заводи там. Уреден живот, перфектна инфраструктура. Страна кукла. Но има и обратен популизъм. Да лъготиш на едро, да обещаваш, да лъжеш и мажеш, да се киприш - вижте какъв честен, па и убав съм. Нашите Кирил Петков и Асен Василев, примерно. Или Румен Радев. Онзи ден се избрулил в някакво училище и вирнал задник да прави лицеви опори пред децата... Тук се намесва и Борисов. Прави се връзка с Орбан. Не. Борисов е последният, който прилича на Орбан. Ляволибералният сегмент го въртеше като агне на шиш. Припомнете си. Румяна Бъчварова му води Христо Иванов в кабинета да го прави министър и Борисов го прави. Без да каже гък. И тук е въпросът, от що тъй въпросният сегмент се вкисна за Борисов. Няма друго обяснение освен - твърде дълго се е задържал на власт. Повече от десет години. Твърде много стабилност и просперитет. Хората ще го заобичат, току виж откарал още 10 години. А нестабилността е хранителна среда за сегмента. В мътна вода ней-лесно се лови риба. Готови са да пробутат един стопроцентов авторитарист като Румен Радев, само и само да размътят пак водата.
    —цитат от коментар 48 на nik_77.


    ++++
    Изключителен анализ!

    Няма да отговарям на всяка идиотщина на подполковник Грънчаров
  97. 97 Профил на bnc59488372
    bnc59488372
    Рейтинг: 495 Неутрално

    До коментар [#5] от "doctor.no":

    СВЕТОВНИЯТ ФИНАНСОВ КУПОЛ НЯМА НУЖДА ОТ МИСЛЕЩИ ХОРА(ОТ КРИТИЧНО МИСЛЕЩИ ПЪК СЪВСЕМ),НЕ НАПРАЗНО СЛЕД НАЧАЛОТО НА ПЛАНДЕМИЯТА ПЪРВО ЗАТВОРИХА УЧЕЛИЩА И УНИВЕРСИТЕТИ.
    ИМА НУЖДА ОТ БРОЙЛЕРИ ,КОИТО "ВЯРВАТ В НАУКАТА" И БЕЗ ДА МУ МИСЛЯТ МНОГО СЕ РЕДЯТ НА ОПАШКА ДА ЗДАДАТ ТЕЛАТА СИ НА СВОИТЕ СТОПАНИ.

  98. 98 Профил на saz391051887
    saz391051887
    Рейтинг: 215 Неутрално

    До коментар [#24] от "lil_alex":

    какво значи другите да му мислят? има редица обалсти, в които, ако не мислим заедно, нищо не става.
    тази липса на елемнтарна солидарност, на елементарна идея, че не живееш сам, че има общност, към която имаш задължения (да, на пъво място към себе си и семейството си, но след това и към общността в която живееш и децата ти се развиват), ни изяжда и ни прави неспособни да постигаме какъвто и да било напредък. ниското масово ниво на образование например засяга всички ни, то сваля нивото на обществото на културата на качеството на живот независимо че вие лично може да имате три докторски степени. високата степен на предразсъдъци могат много пряко да ви засегант ако недай Боже детето ви е или дори само прилича на гей и го срещнат някои като идиотите на расате на улицата
    та човекът не е остров както се казваше в едно стихче

  99. 99 Профил на vesolr
    vesolr
    Рейтинг: 2173 Неутрално

    "Окопаването във властта и икономиката под прикритието на традиционни и десноконсервативни ценности, говоренето срещу либерализма (сведен до теми като правата на хората от ЛГБТ общността или зеления преход), мекият евроскептицизъм ("дайте ни пари, без да ни държите сметка как управляваме страната си") е общият знаменател."
    +++
    Поздравления за автора за обобщението описващо "ценностите" на новите "десни".

    От клеветника https://goo.gl/QdmktQ
  100. 100 Профил на vesolr
    vesolr
    Рейтинг: 2173 Неутрално

    До коментар [#31] от "marvinthemartian":Айде да не бързаме да го погребваме Боко, в текста Димитър Бечев впрочем доста подробно е обяснил, че популизмът стъпва на много по-солидна основа от празни приказки - овладяване на институции, бизнес, медии. Свалянето на подобни сатрапи в най-добрия случай отнема години, така, по скромното ми мнение, ще бъде и с Борисов.
    —цитат от коментар 34 на boevbisser


    И аз съм на същото мнение, в България шарлатани като Борисов са харесвани и имат политическо бъдеще.

    От клеветника https://goo.gl/QdmktQ




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK