
© Юлия Лазарова
След тези решения този Конституционен съд, в този състав, с тази доминираща, юридическа субкултура, която демонстрира, не просто е ненужен, той е опасен и вреден за общественото ни развитие, смята правозащитникът.
Забелязва се опасна тенденция, поне в три изключително важни решения на Конституционния съд. Решението, с което беше обявена за противоречаща с конституцията Истанбулската конвенция, решението за понятието пол и някак си решението за гражданството на Кирил Петков. Какво имам предвид?
Произволно и лековато, с непосилна за Конституционен съд артистична лекота, се миксират и свързват понятия като българска народностна духовна и културна традиция, национална идентичност, православие - понятия, които не подлежат на точно дефиниране и се интерпретират като същностна и важна част на националния суверенитет.
Имаше доста коментари по повод тези решения, някои от авторите твърдяха, че такива понятия, които не се съдържат в самата конституция, не трябва да служат като мотиви за решението на Конституционния съд. Не съм съгласен с това, защото съществува т.нар контекстуално тълкуване. Всеки един казус трябва да бъде тълкуван и решението му да бъде търсене в конкретен политически и социален, народопсихологически контекст.
Важното е обаче, че елементите от този контекст, които могат да бъдат отчитани като фон, периферия в юридическата аргументация, не могат да бъдат противопоставени и приоритизирани пред базисни ценности, заложени в преамбюла на конституцията и в нейната съдържателна част, визираща основните права и свободи. Записано е в конституцията, че основни нейни ценности са свободата, честта, достойнството, правата и свободите на гражданите.
Подразбиращо е за всяка конституция на правова държава, че всичко останало - държавен апарат, мандати, кворуми, мнозинства и цялата тази машинария, е подчинена, за да гарантира, тези основни ценности на нашето общество, по които уж с приемането на конституцията през 1991 г. сме постигнали национален консенсус.
Какво се получава обаче?
Всеки културолог и антрополог би обяснил на конституционните ни съдии, че понятието православие в българския контекст е доста специфично, че значителна част от българите не са православни в чистия смисъл на тази дума, а са по-скоро суеверни, като в техните вярвания се миксират православие и куп чисто езически традиции и ритуали. Въпреки това понятието православие е изпляскано на преден план в решението за пола, сякаш другите християнски деноминации са признавали по 10-12 пола. От тази гледна точка решението е идиотско и нелогично, защото нито един клон на христианската религия просто традиционно не борави с друго понятие.
Какво означава национална идентичност? Това понятие съществува в правото на Европейския съюз и то е дефинирано като една от възможностите, то да не се прилага в името на защита на някои ценности, свързани с т.нар. национална идентичност. Но когато то се използва в мотивите на Конституционния съд, трябва да се покаже с каква обществена ценност е свързано това, което той нарича национална идентичност. Ако се направи социологическо проучване, значителна част от българите биха казали, че са готови да решават проблемите си по корупционен начин - с връзки, с даване на рушвети, даже мисля, че бяха правени такива изследвания.
Поне 30-40 % биха заявили, че са готови да имат прокорупционно поведение за решаването на проблемите заради неефективност на съдебна система, недоверие, но това са други теми.
Издигането на Делян Пеевски за народен представител доказва, че според някои корупцията е национална ценност и традиция, която трябва да бъде защитавана и институционализирана.
Ако корупцията е част от националната ни идентичност, може ли да стигнем до такъв абсурд, че в един момент антикорупционното законодателство да бъде обявено за противоконституционно, защото противоречи на национална традиция, народопсихология и на такъв тип национална идентичност, която се поставя на преден план в тези решения.
Като цяло тези решения, особено това за пола, ми приличат на кофа с боклук, увита с целофан. Зад едни претенциозни, юридически фрази и понятия, като тези, които цитирах - българска народностна, духовна, културна, традиция, които Конституционният съд дори не се опитва с някакви щрихи да дефинира, се крие една юридическа нищета, една ценностна дезориентация и противопоставяне на флуидни категории на изконни, закрепени в конституцията права и свободи, за които други народи векове наред са се борили, проливали кръв и които са изчистени като съдържание, ценностно и юридическо, в конституциите на старите демокрации и международните договори, конвенцията за правата на човека и договора за функциониране на Европейския съюз.
Преди време, когато споделих на една международна конференция, че българският Конституционен съд не разглежда индивидуални конституционни жалби, един професор ме попита: ами, защо тогава имате Конституционен съд. Нямах отговор.
Но сега съм готов, след тези решения, да твърдя, че този Конституционен съд, в този състав, с тази доминираща, юридическа субкултура, която демонстрира на фона на това, което имаме като образци в решенията на Конституционния съд на Германия, не просто е ненужен, той е опасен и вреден за общественото ни развитие.
Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.