Съгласен съм с написаното. Чудя се колко ли хора биха го разбрали. Образованието, подобно на здравеопазването,е вид дейност, чиято организация. независимо каква е, задължително ще породи недоволни и критици. хареса ми и откровената конфронтация с преекспонирането на проблема с делегираните бюджети.
"няколко принципа (стълба), които се допълват взаимно и създават цялостна система от стимули за поведение в сектора." - как ли биха погледнали на 3-те стълба, с достатъчно израстъци, старите българи, за които грамотността е било най-важното нещо, което ангажира, възпитава, дава сигурност в живота? Много баби, а детето НИ все по-нефелно. Освен, че директорът "разполага", той и предполага, но съобразявайки се с неписаните заръки да е "добър", т.е. отчет като по ноти, които така и не пасват на съвременните изисквания, особено на децата. И стига с тая "добавена стойност", което не е никакъв измерител, ако няма постоянно надграждане, което да е трайно и полезно за учениците, да е осмислено и последователно за учителите!
Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
Аз също съм съгласен с написаното, но пустият му популизъм се комуникира и приема от българина/и не само/ в пъти по-лесно и по-добре. Трябва ли да откажеш да излъжеш човек, който иска да бъде излъган? Това демократично ли е или не? Можем ли с референдум да потвърдим явна лъжа? Въпроси...
Този анализ се фокусира върху финансирането на средното образование, но не успява да даде пълен контекст и да проследи всички последствия от настоящия модел. Образованието е сложна система и финансирането е несъмнено важна част, но не може да се гледа самоцелно. Например казва се, че директорите не са марионетки благодарение на делегираните бюджети, което е така, но те стават марионетки заради модела, по който се назначават. Има и други зависимости. Посочват се добри страни на делегираните бюджети и принципа" парите следват ученика", но се пропускат някои доста негативни последствия като натъпкването на твърде много деца в паралелка, обезлюдяването (и в последствие затваряне) на редица училища за сметка претоварването на други. Важно е да се говори за финансирането, но трябва да се гледа доста по-цялостно на системата и да се знае, че дори малки промени, ако не са добре проучени и подкрепени със сериозни изследвания, могат да имат дълготрайни вредни ефекти.
Идеята, че с пари могат да се вдигнат резултатите на училища, които не се справят с изискванията за качество в образованието е неприложима. И три пъти повече пари да се изсипят там, как това ще вдигне личностните качества на учениците там - не можеш да си купиш интелигентност, памет, интерес, работоспособност, мотивация.
Че за какво ни е образование? Предишните 20 години се финансираше чалгаризацията и съмнителната ценностна система. Следващите 20 ще се образоваме онлайн и всичко е точно…
Знаем, че не е наред. Предложи метод за постигане на движение към обратното.Нечетящите родители, ще възпитат нечетящи деца. Неграмотността е на почит в България. Дванадесет години управител на страната беше еднокнижник-монолингвист с кръчмарски маналитет - ноо универсален капацитет ПО ВСИЧКО! Това го знаеше всеки българин и не се смяташе за срамно. Това не е политическо изказване, а констатация! Българинът гласува за себеподобните. Какво да правим?
Не ни е наред, но ако променим схемата на финансиране, е много вероятно да се улесни краденето и течовете от системата, без това да се отрази на качеството на образование. И не приемам за негатив, това че се затварят училища/паралелки, там където няма достатъчно деца или няма интерес от децата към тези училища.
До коментар [#6] от "karatista": Точно. Авторката е много едностранчива. Изтъква позитивите на сегашното финансиране, без да изтъква нито един негатив. А такива със сигурност има, иначе нямаше да има срив в резултата - нивото на знанията и уменията, според националните изпити. Колко процента от учениците са функционално неграмотни? Заради системата "парите следват ученика", оценяването на знанията, уменията и поведението са изцяло занижени, тъй като, кой реже клона на който седи? Ако го оставиш слаб ученик да повтаря или го изключиш, губиш пари. Това води до цялостна деморализация. Не знам кой модел на финансиране е най-добрият, но сегашния е по-лош от предишния, съдейки по крайния резултат.
де да знам, ама за толкова години някой примерно отишъл ли е да види примерно Тео, какво толкова успешно прави и да анализира резулататите му и да види дали нещо от методологията може да се приложи другаде? може и да може, а може и да не, ама направено ли е нещо? и не само за него, сигурно има и други добри примери.
седим и харчим едни пари и се правим, че всичко ни е наред.
Парите определено не трябва да са обвързани с оценяването. Просто защото второто се изкривява по този начин. Интересно е как "борци за права" защитават делегираните бюджети, след като в определен момент този начин на финансиране неминуемо води до пробив в най - важното право, а именно равния старт / шанс за всеки човек (дете).
През 80-те в "изостаналото" Мароко имаше делегирани бюджети, НО с коефицент за успеваемост, според това как са се реализирали впоследствие децата , завършили съответното училище. И така накратко:
Формулата беше горе-долу следната: ако учениците, завършили дадено училище постигат голяма успеваемост след това записвайки в университет, колеж или директно с официално работно място, рейтингът на училището расте. Така се формират по няколко алгоритъма коефициенти, които се умножаваха по съответната сума, полагаща се от министерството. Например:
Училище с нисък рейтинг: 500 ученика Х 1000 дирхама Х 0,5 = 250 000 Училище с висок рейтинг: 300 ученика Х 1000 дирхама Х 1,3 = 390 000
По този начин училищата не се състезаваха да пишат високи оценки , та да привличат ученици,а с е стараеха да имат високи резултати, което означаваше повече пари и привличане на хора, които имат планове за последващ успех на децата си.
Някои хора като говорят за образование си представят ученици и училища, други милиарден бюджет, който при евентуална обратна финансова централизация, би бил мнооого удобен за мащабни и лестни манипулации. Трудността на краденете е единственото, което ограничава естествено мащаба на явлението. :-))
Училище с нисък рейтинг: 500 ученика Х 1000 дирхама Х 0,5 = 250 000 Училище с висок рейтинг: 300 ученика Х 1000 дирхама Х 1,3 = 390 000
По този начин училищата не се състезаваха да пишат високи оценки , та да привличат ученици,а с е стараеха да имат високи резултати, което означаваше повече пари и привличане на хора, които имат планове за последващ успех на децата си.
Вероятно не знаете – СУ прави втора, че и трета "цетка" за да набавят студенти. Всичко влиза! Дори и това, което за нищо не става.
Идеята, че с пари могат да се вдигнат резултатите на училища, които не се справят с изискванията за качество в образованието е неприложима. И три пъти повече пари да се изсипят там, как това ще вдигне личностните качества на учениците там - не можеш да си купиш интелигентност, памет, интерес, работоспособност, мотивация.
Вярно, но как тогава ходейки на частни уроци децата си купуват и интелигентност и памет и мотивация и т.н. Ако погледнем картинката от друга гледна точка - повече пари - повече учители - по-малки паралелки.... нещата си идват на мястото. Между другото - откакто сме на делегирани бюджети не е идвал кмет да си прави предизборна агитация по време на педагогически съвет.....
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
До коментар [#6] от "karatista":Точно. Авторката е много едностранчива. Изтъква позитивите на сегашното финансиране, без да изтъква нито един негатив. А такива със сигурност има, иначе нямаше да има срив в резултата - нивото на знанията и уменията, според националните изпити. Колко процента от учениците са функционално неграмотни?Заради системата "парите следват ученика", оценяването на знанията, уменията и поведението са изцяло занижени, тъй като, кой реже клона на който седи? Ако го оставиш слаб ученик да повтаря или го изключиш, губиш пари. Това води до цялостна деморализация. Не знам кой модел на финансиране е най-добрият, но сегашния е по-лош от предишния, съдейки по крайния резултат.
Няма как в образованието да се търсят бързи резултати. Тук всичко се случва с 12-15 години закъснение. Вече има резултати...... но са плахи, едва видими - тази учебна година при нас започнаха работа 6 млади колеги, 3-ма мъже..... на мястото на пенсионери. Вдигнаха изискванията, разчупиха апатията у децата, работят с хъс. Дали ще останат, ако се промени финансирането и заплатите застинат..... Едно грешно решение сега ще ни върне с още 15 години..... Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
Едно е да работиш с изявени ученици, друго е в гетото.....материалът е несравним, методиките са несравними, резултатите също. Не знам кой ТЕО визираш, но как би се справил в гетото, където е постижение да научиш децата да се мият ръцете във втори клас.
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
Тази методика на финансиране ще изгони и малкото мотивирани учители от малките училища ....., от училищата в гетата...... В пореден коментар ги споменавам, но истината е, че и в училищата извън гетата до 40% са от маргинализирани групи.....
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
Не е от йодни изпарения..... от генетични заложби, нагласи от първите 7 години, развитие, надграждане, труд, семейна среда, приятели...... ако си от гетото, ще се изявиш ли?
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
И аз имам три-четири ромчета от предходни випуски с магистратури, две с право, едно с икономика, едно с физика......но те не променят общата картина....
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
Делегираните бюджети са по-малкото зло, казвам го като 38-годишен учител и зам.-директор в средно училище. Има обаче какво да се подобрява. Различни предмети в различни училища са с нееднаква тежест. Трагедията е, че след 1989 г знанията и моралът на учениците катастрофираха. Със същите почти учители учениците ни бяха втори по знания и умения, сега са предпоследни. Демокрацията убива българското училище - и интелектуално, и демографски. ЕС и НАТО са Реквиемът на българското образование. Ха сега, всезнайковци, марш на минусите, ще "продължите промяната".
Делегираните бюджети са по-малкото зло, казвам го като 38-годишен учител и зам.-директор в средно училище. Има обаче какво да се подобрява. Различни предмети в различни училища са с нееднаква тежест. Трагедията е, че след 1989 г знанията и моралът на учениците катастрофираха. Със същите почти учители учениците ни бяха втори по знания и умения, сега са предпоследни. Демокрацията убива българското училище - и интелектуално, и демографски. ЕС и НАТО са Реквиемът на българското образование. Ха сега, всезнайковци, марш на минусите, ще "продължите промяната".
Колега, ти сериозно ли..... намеси демокрацията, НАТО и ЕС.....? НаправИ услуга на себе си и образованието като цяло - пенсионирай се ....
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
Според мен делегираните бюджети съсипаха средното образование. В момента на ученика се гледа като пари. Никой (може би на "най-елитните" училища) директор не смее да изключи ученик, просто губи парите. Поради същата причина почти няма повтарящи, бюджета пак се губи. И ако в 8-ми клас има само един ученик в паралелка, който е тотално незаинтересован, след около една година половината паралелка е като него. Просто виждат, че номера минава. Няма да ги изключат , няма да повтарят. Освен, ако не направят някаква тотална глупост. А ако родителите очакват училището да се оправи с техните деца, просто няма как да стане. За училището децата са ходещи пачки, а не ученици.
До коментар [#29] от "aspet": ^^^^^^^^^^^^ Абсолютно си прав. Делегираните бюджети бяха отмъщението на Вълчев и Орешарски и наистина съсипаха образованието по посочените от тебе причини. На принципа "Номерът минава" минаха години и едва тази година в нашата гимназия останаха четирима, като двама се преместиха веднага другаде, защото там изпитът щял да бъде "даден".
"с други думи всичко ни е наред, а това че се сриваме в пиза класациите е някаква вуду магия?" =========== Нищо не е наред. Ученикът е крачещ ваучер с тези делегирани бюджети. Всеки директор събира колкото миже повече ученици, правейки си малка финансова империйка. Колегите търпят глезьовците /хляб да има/, а родителите са доволни, че някой им наглежда децата. Бащите ни със средно специално изпълняваха инженерни длъжности, сега от професионална гимназия /включително нашата/ излизат "специалисти", които сякаш са прочели нещо от любопитство.
"Дванадесет години управител на страната беше еднокнижник-монолингвист" =============== Живков не беше по-образован от Борисов, защо тогава имахме по-добро образование? Защото с изключение на няколко партийни таракати, всички които искаха да не са общаци, трябваше да минат през образователна цедка. Когато населението на страната още се увеличаваше, в СУ имаше 15 000 студенти, като 15 човека кандидатствахме за едно място. Сега са 27 000 и влизат.... с автобуса. През 1991 година в нашата гимназия имаше 16 паралелки, сега са 27. Непрестижните училища пуснаха капаците, а другите се сринаха / сринахме.
Увеличаването на заплатите на учителите гарантира в системата да влязат хора, които искат и могат да се занимават с това. А резултатите винаги ще са различни, поради много фактори.
Вие сте в системата, явно, и сигурно добре знаете кога се ходи на частни уроци (не е през всичките 12 години обучение!) и кой ходи на тези уроци. Това е временно маскиране на мързел и незаинтересованост, компенсирано за определен период. И не, не могат да си купят с тези частни уроци интелигентност, най-много да се подобри краткосрочната им памет, но след изпитите нещата си отиват по местата. Колкото до това, да има повече учители с по-малки класове - да. Но дали МОН и финансовото министерство ще се съгласят. Същото важи и за едносменния режим - само приказки, пожелания, и ....нищо.
"Демокрацията убива българското училище - и интелектуално, и демографски. ЕС и НАТО са Реквиемът на българското образование. " ============ Явно трябва Войников да се измъкне изпод плочата и да напише "Криворазбраната демокрация". Войников не беше против "Европата", но разбираше европейското като труд, образование, морал и технологии. Не като "денсове и деморализация". Това, че някои нашенци разбраха демокрацията като чалга, силикон и бигбрадърщина си е техен проблем. Уф, не само техен.
"И не, не могат да си купят с тези частни уроци интелигентност, най-много да се подобри краткосрочната им памет, но след изпитите нещата си отиват по местата. " Нали и аз това казвам....., просто иронизирах..... Колкото до частните уроци - порочна практика, която трябва и може да бъде прекратена със съответните стимули и данъци. Само, че ....тази практика е грижливо отглеждана по вертикалата...
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
Делегираните бюджети са без (добра) алтернатива във финансирането на образованието ************************************************
Това е от гледната точка на счетоводител. Въвеждането на ДБ обслужва основно нея. Истината е, че след 2006, годината на въвеждане на въпросната система за финансиране, образованието продължи да пропада с нарастващ темп. Тази очиларка с външност на манастирска девственица не е в състояние дори да формулира в съзнанието си проблема за предполагаеми връзки между начина на финансиране и образователните резултати. Поради което смята със сметало. Да смята, като само това може! И да си въобразява колкото иска, че това е "пазарен" подход.
Образованието по онова време не е било по-добро, а по-добре разслоено / от по-доброто разслояване иде и илюзията за по-високото ниво/. Има разлика. Номерът днес е да генерираш добри резултати без да оставиш 95% от учениците в калта.Не се получава, очевидно. Добре образованите даскали от времето на Живков нещо не успяват. Да видим следващото поколение какви ще я свършат.
"Това е от гледната точка на счетоводител. Въвеждането на ДБ обслужва основно нея. Истината е, че след 2006, годината на въвеждане на въпросната система за финансиране, образованието продължи да пропада с нарастващ темп. " В образованието нещата се случват със закъснение - 12-15 години....един випуск.... 2006 се промени финансирането, бяха съкратени около 15% от учителите - тези с най-ниско образование и/или най-младите(с най-малко стаж), заплатите започнаха да се качват, заедно със средната възраст на учителите. Всеки си пазеше мястото, млади учители почти не се назначаваха. Освен това.....непрекъсната смяна на учебен материал, товарене на учителите с несвойствени дейности, амортизацията на гилдията, чалгализацията на обществото....как да няма спад? Промяна в тренда ще се усети, когато в системата влязат поне 30-40% млади преподаватели............. Проблем е, че младите преподаватели са плод на разпадащата се от 1995-2010 година система......
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
До коментар [#32] от "Костадин Иванов": Живков не беше по-образован от Борисов, защо тогава имахме по-добро образование?
Кое по точно му беше по-доброто на онова образование? Всички по-възрастни имаме спомен за безумното зубрене, частните уроци в малки стаи по 10 ученика, статии по вестниците срещу машините за пари от "ловки даскали" и накрая треперене пред списъците, където някакви стотни решаваха влизаш - не влизаш. Номерата с прехвърляне от специалност в ЖЕЛАНАТА специалност... По-висока била образоваността!? Двойкаджии, равно разпределени по всички класове. По-силните ученици бяха задължени да помагат на изоставащите :-)!! Не само ромите изостават, българи колкото искаш. Форумът е представителна извадка. Спомняш си част от младостта, приятелю! ппЩях да пропусна – Борисов се гордее с университетите, които е изкарал при Живков и симеончо. Няма по-дребни букви за втория, първия на висок глас определяше себе си с култура, стигаща до цирка, а другия ходеше на "УВЕРТЮРА!" в Скалата! Вероятно сме много грешен и изостанал народ!
Госпожо Георгиева, хубаво ни наплашихте с държавния чиновник, който щял да разпределя средства по-зле от директора. Само нищо не казвате за качеството на образованието. Подобрило ли се е това качество спрямо 2006 г. или не и каква е връзката между качеството и финансирането? Ако делегираните бюджети подобряват качеството на образованието защо този механизъм на финансиране е толкова непопулярен по света, какато самата Вие отчитате в статията си?
A man without faith is like a fish without a bicycle.
До коментар [#9] от "Alexander97":елементарни оправдания с родителите, щото в сърбия и румъния родителите се спукват да четат и затова им дишаме прахта. стига оправдания
Убеден съм, колкото и да ми е неприятно, в Сърбия и Румъния не са си избрали толкова прост човек за най-високото място в управлението на държавите си! Смяташ ли за добър пример, неграмотник да управлява цяла страна?
За изчезването на частните уроци - не мисля, че е възможно. Още повече имам наблюдения върху две азиатски системи - южнокорейска и сингапурска. Е, там няма дете, което да не ходи на частни школи по какво ли не. https://www.dw.com/bg/защо-в-южна-корея-дават-луди-пари-за-частни-уроци/a-58764262 Уверявам ви, че написаното не е измислица на ДВ.
За бюджетите не знам. Знам, че за да станеш учител, педагог трябва да минеш през изключително тежък КОНКУРС. След това получаваш добро заплащане и висок рейтинг в обществото. Индексацията на заплатите е редовна.
Не само това, но и учителите имат голяма самостоятелност. Децата трябва да усвоят някакви умения в раките на учебната година, но как и с какви материали е по избор на учителя. Иначе заплатите на учителите във Финландия са по-скоро средни за страната. Но явно свободата на преподаване и престижът на порфесията са достатъчни, за да привличат добре подготвени хора.
Това, което не ми харесва в статията на Петя Георгиева, е, че проповядва децентрализация заради самата децетрализация и оплюва някакъв хипотеттичен държавен чиновник, като че ли директорът в държавното училище не е държавен чиновник и като че ли всички директори взимат решения, водени само и единствено от интересите на учениците си. Това е пропаганда на ниво "Работническо дело" и лично аз съм неприятно изненадана, че се поднася в целофан "дясно мислене." За сведение, аз съм завършила два частни американски университета, племенничките ми са в частно училище в София, и не е като да не оценявам частното образование.
A man without faith is like a fish without a bicycle.
Промяна в тренда ще се усети, когато в системата влязат поне 30-40% млади преподаватели.............Проблем е, че младите преподаватели са плод на разпадащата се от 1995-2010 година система......
Имаш проблясъци, но още ще трябва да ти се избистрят проблемите в българското образование. Погледни първо закона за предучилищното и ........... образование. Внимателно го прочети и после ми кажи според теб в чия услуга е направен. Интересно ми е и каква ти е магистратурата. Забелязал съм от много голяма практика че колегите от някой специалности са като коне с капаци.
До коментар [#6] от "karatista":Точно. Авторката е много едностранчива. Изтъква позитивите на сегашното финансиране, без да изтъква нито един негатив. А такива със сигурност има, иначе нямаше да има срив в резултата....
Без ни най-малко да искам да защитавам авторката, която не познавам и никаква не ми е, съм изкушен да отбележа очевидното логическо разминаване на Вашия извод по-горе с реалността.
Това, че има срив в резултатите съвсем не е необходимо да се дължи на дефекти във финансирането.
Резултатите са функция на много фактори и само един от тях е финансирането.
То може да е перфектно и пак да има лоши резултати.
От което съвсем не следва, че то е перфектно, разбира се.
Но и категорично не означава, това, което Вие сте заключили, а именно ако резултатите са лоши значи финансирането било лошо.
http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
А, още нещо - относно едностранчивия поглед на авторката. Вярно е, едностранчив е - гледа само икономическата и финансова страна на проблема. В края на краищата е от института за пазарна икономика, не от институт по цялостно управление на процесите. Толкова може - толкова пише. Не прави написаното грешно...само ограничено. И съм сигурен, че и тя е наясно с това, както и повечето по-интелигентни читатели.
Делегираните бюджети са без (нито добра, нито лоша) алтернатива във финансирането на образованието?!
и какво с много АКО - ако директора е "читав!", ако той не партиен избор, ако не е несменяем (защото някой от тях са директори до пенсия, а при някой дори и фамилно се предава тази длъжност?!!!) .... и от всчко това излиза, че няма как финансирането да се обвърже с качеството на образованието и в резултат самото образование се превръща в "туморно образувание" и няма как да се измери резултата от външното оценяване провеждано след 4, 7, 10 кл. и ДЗИ след 12 кл. дали са резултат от работата на учителите в съответното училище или за това принос имат и частните уроци (понякога този принос е много по-голям от този на училището?!), за които родителите плащат, така че да е сигурно, че техните деца няма да останат неграмотни и така за едно и също нещо се плаща по няколко пъти, а резултата всички го знаем: за съжаление децата от година на година са все повече "НЕ- ГРА- МОТ- НИ!!!"
Да си от село не е грях, но е проблем да мислиш, че най-готиното в живота е да ... с 200, докато слушаш чалга денонощно. От тези деца надали ще излязат ученици на Тео...
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.ОK
Боби Колев
Рейтинг: 1617 НеутралноСъгласен съм с написаното.
http://www.bbc.com/news/magazine-37612083Чудя се колко ли хора биха го разбрали.
Образованието, подобно на здравеопазването,е вид дейност, чиято организация. независимо каква е, задължително ще породи недоволни и критици.
хареса ми и откровената конфронтация с преекспонирането на проблема с делегираните бюджети.
ЗаНиЗа
Рейтинг: 2738 Любопитно"няколко принципа (стълба), които се допълват взаимно и създават цялостна система от стимули за поведение в сектора." - как ли биха погледнали на 3-те стълба, с достатъчно израстъци, старите българи, за които грамотността е било най-важното нещо, което ангажира, възпитава, дава сигурност в живота? Много баби, а детето НИ все по-нефелно. Освен, че директорът "разполага", той и предполага, но съобразявайки се с неписаните заръки да е "добър", т.е. отчет като по ноти, които така и не пасват на съвременните изисквания, особено на децата. И стига с тая "добавена стойност", което не е никакъв измерител, ако няма постоянно надграждане, което да е трайно и полезно за учениците, да е осмислено и последователно за учителите!
Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.ruse_island
Рейтинг: 1185 НеутралноАз също съм съгласен с написаното, но пустият му популизъм се комуникира и приема от българина/и не само/ в пъти по-лесно и по-добре. Трябва ли да откажеш да излъжеш човек, който иска да бъде излъган? Това демократично ли е или не? Можем ли с референдум да потвърдим явна лъжа? Въпроси...
pavtaf
Рейтинг: 563 НеутралноТози анализ се фокусира върху финансирането на средното образование, но не успява да даде пълен контекст и да проследи всички последствия от настоящия модел. Образованието е сложна система и финансирането е несъмнено важна част, но не може да се гледа самоцелно. Например казва се, че директорите не са марионетки благодарение на делегираните бюджети, което е така, но те стават марионетки заради модела, по който се назначават. Има и други зависимости. Посочват се добри страни на делегираните бюджети и принципа" парите следват ученика", но се пропускат някои доста негативни последствия като натъпкването на твърде много деца в паралелка, обезлюдяването (и в последствие затваряне) на редица училища за сметка претоварването на други.
Важно е да се говори за финансирането, но трябва да се гледа доста по-цялостно на системата и да се знае, че дори малки промени, ако не са добре проучени и подкрепени със сериозни изследвания, могат да имат дълготрайни вредни ефекти.
Nelumbo
Рейтинг: 508 ЛюбопитноИдеята, че с пари могат да се вдигнат резултатите на училища, които не се справят с изискванията за качество в образованието е неприложима. И три пъти повече пари да се изсипят там, как това ще вдигне личностните качества на учениците там - не можеш да си купиш интелигентност, памет, интерес, работоспособност, мотивация.
karatista
Рейтинг: 3765 Неутралнос други думи всичко ни е наред, а това че се сриваме в пиза класациите е някаква вуду магия?
mr. Gorbachev, tear down this wall!dwr30648311
Рейтинг: 491 НеутралноЧе за какво ни е образование? Предишните 20 години се финансираше чалгаризацията и съмнителната ценностна система. Следващите 20 ще се образоваме онлайн и всичко е точно…
ivanpopov
Рейтинг: 306 НеутралноСамо дето въпросните бюджети са по-скоро "дерогирани", в момента...
Alexander97
Рейтинг: 1060 НеутралноЗнаем, че не е наред.
Предложи метод за постигане на движение към
обратното.Нечетящите родители, ще възпитат нечетящи деца.
Неграмотността е на почит в България.
Дванадесет години управител на страната беше еднокнижник-монолингвист с кръчмарски маналитет - ноо универсален капацитет ПО ВСИЧКО! Това го знаеше всеки българин и не се смяташе за срамно. Това не е политическо изказване, а констатация!
Българинът гласува за себеподобните.
Какво да правим?
karatista
Рейтинг: 3765 НеутралноДо коментар [#9] от "Alexander97":
mr. Gorbachev, tear down this wall!елементарни оправдания с родителите, щото в сърбия и румъния родителите се спукват да четат и затова им дишаме прахта. стига оправдания
ruse_island
Рейтинг: 1185 НеутралноНе ни е наред, но ако променим схемата на финансиране, е много вероятно да се улесни краденето и течовете от системата, без това да се отрази на качеството на образование. И не приемам за негатив, това че се затварят училища/паралелки, там където няма достатъчно деца или няма интерес от децата към тези училища.
Metodi Zlatkov
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#6] от "karatista":
Точно.
Авторката е много едностранчива.
Изтъква позитивите на сегашното финансиране, без да изтъква нито един негатив. А такива със сигурност има, иначе нямаше да има срив в резултата - нивото на знанията и уменията, според националните изпити. Колко процента от учениците са функционално неграмотни?
Заради системата "парите следват ученика", оценяването на знанията, уменията и поведението са изцяло занижени, тъй като, кой реже клона на който седи? Ако го оставиш слаб ученик да повтаря или го изключиш, губиш пари. Това води до цялостна деморализация. Не знам кой модел на финансиране е най-добрият, но сегашния е по-лош от предишния, съдейки по крайния резултат.
karatista
Рейтинг: 3765 НеутралноДо коментар [#9] от "Alexander97":
mr. Gorbachev, tear down this wall!"Какво да правим?"
де да знам, ама за толкова години някой примерно отишъл ли е да види примерно Тео, какво толкова успешно прави и да анализира резулататите му и да види дали нещо от методологията може да се приложи другаде? може и да може, а може и да не, ама направено ли е нещо? и не само за него, сигурно има и други добри примери.
седим и харчим едни пари и се правим, че всичко ни е наред.
4okuto
Рейтинг: 734 НеутралноПарите определено не трябва да са обвързани с оценяването. Просто защото второто се изкривява по този начин. Интересно е как "борци за права" защитават делегираните бюджети, след като в определен момент този начин на финансиране неминуемо води до пробив в най - важното право, а именно равния старт / шанс за всеки човек (дете).
debruckere
Рейтинг: 536 НеутралноПрез 80-те в "изостаналото" Мароко имаше делегирани бюджети, НО с коефицент за успеваемост, според това как са се реализирали впоследствие децата , завършили съответното училище. И така накратко:
Формулата беше горе-долу следната: ако учениците, завършили дадено училище постигат голяма успеваемост след това записвайки в университет, колеж или директно с официално работно място, рейтингът на училището расте. Така се формират по няколко алгоритъма коефициенти, които се умножаваха по съответната сума, полагаща се от министерството. Например:
Училище с нисък рейтинг: 500 ученика Х 1000 дирхама Х 0,5 = 250 000
Училище с висок рейтинг: 300 ученика Х 1000 дирхама Х 1,3 = 390 000
По този начин училищата не се състезаваха да пишат високи оценки , та да привличат ученици,а с е стараеха да имат високи резултати, което означаваше повече пари и привличане на хора, които имат планове за последващ успех на децата си.
ruse_island
Рейтинг: 1185 НеутралноДо коментар [#12] от "Metodi Zlatkov":
Някои хора като говорят за образование си представят ученици и училища, други милиарден бюджет, който при евентуална обратна финансова централизация, би бил мнооого удобен за мащабни и лестни манипулации. Трудността на краденете е единственото, което ограничава естествено мащаба на явлението. :-))
Alexander97
Рейтинг: 1060 НеутралноДо коментар [#15] от "debruckere":
Например:
Училище с нисък рейтинг: 500 ученика Х 1000 дирхама Х 0,5 = 250 000
Училище с висок рейтинг: 300 ученика Х 1000 дирхама Х 1,3 = 390 000
По този начин училищата не се състезаваха да пишат високи оценки , та да привличат ученици,а с е стараеха да имат високи резултати, което означаваше повече пари и привличане на хора, които имат планове за последващ успех на децата си.
Вероятно не знаете – СУ прави втора, че и трета "цетка" за да набавят студенти.
Всичко влиза!
Дори и това, което за нищо не става.
the_flea
Рейтинг: 1140 НеутралноВярно, но как тогава ходейки на частни уроци децата си купуват и интелигентност и памет и мотивация и т.н.
Ако погледнем картинката от друга гледна точка - повече пари - повече учители - по-малки паралелки.... нещата си идват на мястото.
Между другото - откакто сме на делегирани бюджети не е идвал кмет да си прави предизборна агитация по време на педагогически съвет..... Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
the_flea
Рейтинг: 1140 НеутралноДо коментар [#12] от "Metodi Zlatkov":
Няма как в образованието да се търсят бързи резултати. Тук всичко се случва с 12-15 години закъснение. Вече има резултати...... но са плахи, едва видими - тази учебна година при нас започнаха работа 6 млади колеги, 3-ма мъже..... на мястото на пенсионери. Вдигнаха изискванията, разчупиха апатията у децата, работят с хъс. Дали ще останат, ако се промени финансирането и заплатите застинат..... Едно грешно решение сега ще ни върне с още 15 години.....
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
the_flea
Рейтинг: 1140 НеутралноДо коментар [#13] от "karatista":
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!Едно е да работиш с изявени ученици, друго е в гетото.....материалът е несравним, методиките са несравними, резултатите също. Не знам кой ТЕО визираш, но как би се справил в гетото, където е постижение да научиш децата да се мият ръцете във втори клас.
the_flea
Рейтинг: 1140 НеутралноДо коментар [#15] от "debruckere":
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!Тази методика на финансиране ще изгони и малкото мотивирани учители от малките училища ....., от училищата в гетата......
В пореден коментар ги споменавам, но истината е, че и в училищата извън гетата до 40% са от маргинализирани групи.....
karatista
Рейтинг: 3765 НеутралноДо коментар [#20] от "the_flea":
mr. Gorbachev, tear down this wall!едното не изключва другото. освен това те тия изявени ученици не станали изявени от йодни изпарения
the_flea
Рейтинг: 1140 НеутралноНе е от йодни изпарения..... от генетични заложби, нагласи от първите 7 години, развитие, надграждане, труд, семейна среда, приятели...... ако си от гетото, ще се изявиш ли? Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
karatista
Рейтинг: 3765 НеутралноДо коментар [#23] от "the_flea":
mr. Gorbachev, tear down this wall!за гетата не знам, но познавам ученици на Тео от селата около казанлък, които си станаха шампиони
the_flea
Рейтинг: 1140 НеутралноИ аз имам три-четири ромчета от предходни випуски с магистратури, две с право, едно с икономика, едно с физика......но те не променят общата картина....
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!Роси
Рейтинг: 7976 НеутралноФинансирането трябва да е съобразено с резултатите. Увеличаването на заплатите на учителите не гарантира качество. Трябва и това да се отчита.
Dimitar Kunev
Рейтинг: 663 НеутралноДелегираните бюджети са по-малкото зло, казвам го като 38-годишен учител и зам.-директор в средно училище. Има обаче какво да се подобрява. Различни предмети в различни училища са с нееднаква тежест. Трагедията е, че след 1989 г знанията и моралът на учениците катастрофираха. Със същите почти учители учениците ни бяха втори по знания и умения, сега са предпоследни. Демокрацията убива българското училище - и интелектуално, и демографски. ЕС и НАТО са Реквиемът на българското образование. Ха сега, всезнайковци, марш на минусите, ще "продължите промяната".
the_flea
Рейтинг: 1140 НеутралноКолега, ти сериозно ли..... намеси демокрацията, НАТО и ЕС.....? НаправИ услуга на себе си и образованието като цяло - пенсионирай се .... Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
aspet
Рейтинг: 320 НеутралноСпоред мен делегираните бюджети съсипаха средното образование.
В момента на ученика се гледа като пари. Никой (може би на "най-елитните" училища) директор не смее да изключи ученик, просто губи парите. Поради същата причина почти няма повтарящи, бюджета пак се губи.
И ако в 8-ми клас има само един ученик в паралелка, който е тотално незаинтересован, след около една година половината паралелка е като него. Просто виждат, че номера минава. Няма да ги изключат , няма да повтарят. Освен, ако не направят някаква тотална глупост.
А ако родителите очакват училището да се оправи с техните деца, просто няма как да стане. За училището децата са ходещи пачки, а не ученици.
Костадин Иванов
Рейтинг: 4168 НеутралноДо коментар [#29] от "aspet":
Еретик^^^^^^^^^^^^
Абсолютно си прав. Делегираните бюджети бяха отмъщението на Вълчев и Орешарски и наистина съсипаха образованието по посочените от тебе причини.
На принципа "Номерът минава" минаха години и едва тази година в нашата гимназия останаха четирима, като двама се преместиха веднага другаде, защото там изпитът щял да бъде "даден".
Костадин Иванов
Рейтинг: 4168 НеутралноДо коментар [#6] от "karatista":
Еретик"с други думи всичко ни е наред, а това че се сриваме в пиза класациите е някаква вуду магия?"
===========
Нищо не е наред. Ученикът е крачещ ваучер с тези делегирани бюджети. Всеки директор събира колкото миже повече ученици, правейки си малка финансова империйка. Колегите търпят глезьовците /хляб да има/, а родителите са доволни, че някой им наглежда децата.
Бащите ни със средно специално изпълняваха инженерни длъжности, сега от професионална гимназия /включително нашата/ излизат "специалисти", които сякаш са прочели нещо от любопитство.
Костадин Иванов
Рейтинг: 4168 НеутралноДо коментар [#9] от "Alexander97":
Еретик"Дванадесет години управител на страната беше еднокнижник-монолингвист"
===============
Живков не беше по-образован от Борисов, защо тогава имахме по-добро образование?
Защото с изключение на няколко партийни таракати, всички които искаха да не са общаци, трябваше да минат през образователна цедка. Когато населението на страната още се увеличаваше, в СУ имаше 15 000 студенти, като 15 човека кандидатствахме за едно място. Сега са 27 000 и влизат.... с автобуса.
През 1991 година в нашата гимназия имаше 16 паралелки, сега са 27. Непрестижните училища пуснаха капаците, а другите се сринаха / сринахме.
Nelumbo
Рейтинг: 508 НеутралноДо коментар [#26] от "Роси":
Увеличаването на заплатите на учителите гарантира в системата да влязат хора, които искат и могат да се занимават с това. А резултатите винаги ще са различни, поради много фактори.
Nelumbo
Рейтинг: 508 Неутрално[quote#18:"the_flea"][/quote]
Вие сте в системата, явно, и сигурно добре знаете кога се ходи на частни уроци (не е през всичките 12 години обучение!) и кой ходи на тези уроци. Това е временно маскиране на мързел и незаинтересованост, компенсирано за определен период. И не, не могат да си купят с тези частни уроци интелигентност, най-много да се подобри краткосрочната им памет, но след изпитите нещата си отиват по местата.
Колкото до това, да има повече учители с по-малки класове - да. Но дали МОН и финансовото министерство ще се съгласят. Същото важи и за едносменния режим - само приказки, пожелания, и ....нищо.
Костадин Иванов
Рейтинг: 4168 НеутралноДо коментар [#27] от "Dimitar Kunev":
Еретик"Демокрацията убива българското училище - и интелектуално, и демографски. ЕС и НАТО са Реквиемът на българското образование. "
============
Явно трябва Войников да се измъкне изпод плочата и да напише "Криворазбраната демокрация". Войников не беше против "Европата", но разбираше европейското като труд, образование, морал и технологии. Не като "денсове и деморализация". Това, че някои нашенци разбраха демокрацията като чалга, силикон и бигбрадърщина си е техен проблем. Уф, не само техен.
the_flea
Рейтинг: 1140 НеутралноДо коментар [#34] от "Nelumbo":
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!"И не, не могат да си купят с тези частни уроци интелигентност, най-много да се подобри краткосрочната им памет, но след изпитите нещата си отиват по местата. "
Нали и аз това казвам....., просто иронизирах.....
Колкото до частните уроци - порочна практика, която трябва и може да бъде прекратена със съответните стимули и данъци. Само, че ....тази практика е грижливо отглеждана по вертикалата...
Манчо
Рейтинг: 3062 ЛюбопитноДелегираните бюджети са без (добра) алтернатива във финансирането на образованието
Мараба, С-ДС доносници!************************************************
Това е от гледната точка на счетоводител. Въвеждането на ДБ обслужва основно нея. Истината е, че след 2006, годината на въвеждане на въпросната система за финансиране, образованието продължи да пропада с нарастващ темп. Тази очиларка с външност на манастирска девственица не е в състояние дори да формулира в съзнанието си проблема за предполагаеми връзки между начина на финансиране и образователните резултати. Поради което смята със сметало. Да смята, като само това може! И да си въобразява колкото иска, че това е "пазарен" подход.
Манчо
Рейтинг: 3062 ВеселоОбразованието по онова време не е било по-добро, а по-добре разслоено / от по-доброто разслояване иде и илюзията за по-високото ниво/. Има разлика.
Номерът днес е да генерираш добри резултати без да оставиш 95% от учениците в калта.Не се получава, очевидно. Добре образованите даскали от времето на Живков нещо не успяват. Да видим следващото поколение какви ще я свършат.
Мараба, С-ДС доносници!
the_flea
Рейтинг: 1140 НеутралноДо коментар [#37] от "Манчо":
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!"Това е от гледната точка на счетоводител. Въвеждането на ДБ обслужва основно нея. Истината е, че след 2006, годината на въвеждане на въпросната система за финансиране, образованието продължи да пропада с нарастващ темп. "
В образованието нещата се случват със закъснение - 12-15 години....един випуск....
2006 се промени финансирането, бяха съкратени около 15% от учителите - тези с най-ниско образование и/или най-младите(с най-малко стаж), заплатите започнаха да се качват, заедно със средната възраст на учителите. Всеки си пазеше мястото, млади учители почти не се назначаваха. Освен това.....непрекъсната смяна на учебен материал, товарене на учителите с несвойствени дейности, амортизацията на гилдията, чалгализацията на обществото....как да няма спад? Промяна в тренда ще се усети, когато в системата влязат поне 30-40% млади преподаватели.............
Проблем е, че младите преподаватели са плод на разпадащата се от 1995-2010 година система......
Alexander97
Рейтинг: 1060 НеутралноДо коментар [#32] от "Костадин Иванов":
Живков не беше по-образован от Борисов, защо тогава имахме по-добро образование?
Кое по точно му беше по-доброто на онова образование?
Всички по-възрастни имаме спомен за безумното зубрене, частните уроци в малки стаи по 10 ученика, статии по вестниците срещу машините за пари от "ловки даскали" и накрая треперене пред списъците, където някакви стотни решаваха влизаш - не влизаш.
Номерата с прехвърляне от специалност в ЖЕЛАНАТА специалност...
По-висока била образоваността!?
Двойкаджии, равно разпределени по всички класове.
По-силните ученици бяха задължени да помагат на изоставащите :-)!!
Не само ромите изостават, българи колкото искаш.
Форумът е представителна извадка.
Спомняш си част от младостта, приятелю!
ппЩях да пропусна – Борисов се гордее с университетите, които е изкарал при Живков и симеончо.
Няма по-дребни букви за втория, първия на висок глас определяше себе си с култура, стигаща до цирка, а другия ходеше на "УВЕРТЮРА!" в Скалата!
Вероятно сме много грешен и изостанал народ!
7777
Рейтинг: 2644 ЛюбопитноИнтересно ми е имат ли във Финландия и в другите държави, постигащи високи резултати в държавното средно образование, делегирани бюджети?
A man without faith is like a fish without a bicycle.7777
Рейтинг: 2644 НеутралноГоспожо Георгиева, хубаво ни наплашихте с държавния чиновник, който щял да разпределя средства по-зле от директора. Само нищо не казвате за качеството на образованието. Подобрило ли се е това качество спрямо 2006 г. или не и каква е връзката между качеството и финансирането? Ако делегираните бюджети подобряват качеството на образованието защо този механизъм на финансиране е толкова непопулярен по света, какато самата Вие отчитате в статията си?
A man without faith is like a fish without a bicycle.Alexander97
Рейтинг: 1060 НеутралноУбеден съм, колкото и да ми е неприятно, в Сърбия и Румъния не са си избрали толкова прост човек за най-високото място в управлението на държавите си!
Смяташ ли за добър пример, неграмотник да управлява цяла страна?
Nelumbo
Рейтинг: 508 НеутралноДо коментар [#36] от "the_flea":
За изчезването на частните уроци - не мисля, че е възможно. Още повече имам наблюдения върху две азиатски системи - южнокорейска и сингапурска. Е, там няма дете, което да не ходи на частни школи по какво ли не.
https://www.dw.com/bg/защо-в-южна-корея-дават-луди-пари-за-частни-уроци/a-58764262
Уверявам ви, че написаното не е измислица на ДВ.
Alexander97
Рейтинг: 1060 НеутралноЗа бюджетите не знам.
Знам, че за да станеш учител, педагог трябва да минеш през изключително тежък КОНКУРС.
След това получаваш добро заплащане и висок рейтинг в обществото.
Индексацията на заплатите е редовна.
7777
Рейтинг: 2644 НеутралноДо коментар [#45] от "Alexander97":
A man without faith is like a fish without a bicycle.Не само това, но и учителите имат голяма самостоятелност. Децата трябва да усвоят някакви умения в раките на учебната година, но как и с какви материали е по избор на учителя. Иначе заплатите на учителите във Финландия са по-скоро средни за страната. Но явно свободата на преподаване и престижът на порфесията са достатъчни, за да привличат добре подготвени хора.
Това, което не ми харесва в статията на Петя Георгиева, е, че проповядва децентрализация заради самата децетрализация и оплюва някакъв хипотеттичен държавен чиновник, като че ли директорът в държавното училище не е държавен чиновник и като че ли всички директори взимат решения, водени само и единствено от интересите на учениците си. Това е пропаганда на ниво "Работническо дело" и лично аз съм неприятно изненадана, че се поднася в целофан "дясно мислене." За сведение, аз съм завършила два частни американски университета, племенничките ми са в частно училище в София, и не е като да не оценявам частното образование.
Quo Vadis?
Рейтинг: 1371 НеутралноДо коментар [#15] от "debruckere":
Да но за това трябват и можещи директори, който не са по партийна квота
Манчо
Рейтинг: 3062 НеутралноСъгласен съм с теб и стискам палци да се случи точно така!
Мараба, С-ДС доносници!
7777
Рейтинг: 2644 НеутралноДо коментар [#48] от "Манчо":
A man without faith is like a fish without a bicycle.То няма да стане със стискане на плаци, а с реални, работещи реформи. делегираните бюджети явно не са панацея.
dorn
Рейтинг: 1978 НеутралноДо коментар [#39] от "the_flea":
Имаш проблясъци, но още ще трябва да ти се избистрят проблемите в българското образование. Погледни първо закона за предучилищното и ........... образование. Внимателно го прочети и после ми кажи според теб в чия услуга е направен. Интересно ми е и каква ти е магистратурата. Забелязал съм от много голяма практика че колегите от някой специалности са като коне с капаци.
Боби Колев
Рейтинг: 1617 НеутралноБез ни най-малко да искам да защитавам авторката, която не познавам и никаква не ми е, съм изкушен да отбележа очевидното логическо разминаване на Вашия извод по-горе с реалността.
Това, че има срив в резултатите съвсем не е необходимо да се дължи на дефекти във финансирането.
Резултатите са функция на много фактори и само един от тях е финансирането.
То може да е перфектно и пак да има лоши резултати.
От което съвсем не следва, че то е перфектно, разбира се.
Но и категорично не означава, това, което Вие сте заключили, а именно ако резултатите са лоши значи финансирането било лошо. http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
Боби Колев
Рейтинг: 1617 НеутралноА, още нещо - относно едностранчивия поглед на авторката.
http://www.bbc.com/news/magazine-37612083Вярно е, едностранчив е - гледа само икономическата и финансова страна на проблема.
В края на краищата е от института за пазарна икономика, не от институт по цялостно управление на процесите.
Толкова може - толкова пише.
Не прави написаното грешно...само ограничено.
И съм сигурен, че и тя е наясно с това, както и повечето по-интелигентни читатели.
Emil Dimov
Рейтинг: 526 РазстроеноДелегираните бюджети са без (нито добра, нито лоша) алтернатива във финансирането на образованието?!
и какво с много АКО - ако директора е "читав!", ако той не партиен избор, ако не е несменяем (защото някой от тях са директори до пенсия, а при някой дори и фамилно се предава тази длъжност?!!!) ....
и от всчко това излиза, че няма как финансирането да се обвърже с качеството на образованието и в резултат самото образование се превръща в "туморно образувание" и няма как да се измери резултата от външното оценяване провеждано след 4, 7, 10 кл. и ДЗИ след 12 кл. дали са резултат от работата на учителите в съответното училище или за това принос имат и частните уроци (понякога този принос е много по-голям от този на училището?!), за които родителите плащат, така че да е сигурно, че техните деца няма да останат неграмотни и така за едно и също нещо се плаща по няколко пъти, а резултата всички го знаем: за съжаление децата от година на година са все повече "НЕ- ГРА- МОТ- НИ!!!"
gancho
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#29] от "aspet":
Бях учител 90-те, тогава също не изключвахме ученици, защото "падаше" паралелката. И трябваше да бъде уволнен колега.
anx55520847
Рейтинг: 40 НеутралноДа си от село не е грях, но е проблем да мислиш, че най-готиното в живота е да ... с 200, докато слушаш чалга денонощно. От тези деца надали ще излязат ученици на Тео...