Meta: На какво ни научи борбата с дезинформация в контекста на пандемията

Сандра Серав

© Meta

Сандра Серав



Естонката Сандра Серав (Sandra Särav) е мениджър "Публични политики" за Централна и Източна Европа в "Мета", компанията зад "Фейсбук". Тя е специалист по цифрови политики с опит в правителството на Естония и в институциите на Европейския съюз. Доктор по право от Университета на Лозана, Серав е завършила журналистика и PR. Коментарът ѝ е предоставен ексклузивно за "Дневник".


Къде и как да постигнем баланс между свободата на изразяване и това да пазим нашата общност в безопасност? Въпросът не е нов, но пандемията предизвика дискусия за това как да се справим с дезинформацията онлайн.


Важно е да се отбележи, че дали дадена публикация във Facebook е вярна или не, само по себе си не е причина да я блокирате. Вярваме, че хората имат право да изразяват себе си и да провокират дебати и дискусии. Ние обаче носим отговорност да правим разлика между потенциално неточни мнения и твърдения като факт, който може да доведе до вреди в реалния свят.




В крайна сметка има разлика между това някой да каже, че любимият му писател на всички времена е Джеймс Джойс, за да изглежда изтънчен, докато тайно се наслаждава на поредицата за Хари Потър много повече - и това някой да твърди, че ваксините срещу COVID-19 не са безопасни. Тъй като съдържанието, което се появява на нашите платформи е разнообразно, такъв трябва да бъде и нашият отговор за справяне с дезинформацията, като същевременно позволяваме свободата на изразяване.


Затова ние разделяме нашата стратегия за борба с дезинформацията на три части. Въздействието на COVID-19 върху обществения дискурс показа, че всяка от тези части е еднакво важна.


Премахване на вредата


На първо място, премахваме профили и съдържание, които нарушават нашите Стандарти на Общността, които гарантират безопасността и сигурността на платформата. Освен че е невярна, голяма част от грешната информация може да бъде класифицирана като реч на омразата, тормоз или друго нарушение на правилата ни като нарушаване на автентичната идентичност. "Разбиваме" фалшивите профили, които често са тези, които разпространяват дезинформацията - сега деактивираме повече от един милион фалшиви профили на ден. Ние също така премахваме съдържание, което може да подтиска гласоподавателите или всяка погрешна информация, която би могла да причини истинска вреда в реалния свят.


Разширихме и тази политика така, че да засяга и дезинформация относно ваксините. Работейки с водещи здравни организации като СЗО, разработихме списък с често цитирани неверни твърдения за COVID-19, ваксините срещу COVID-19 и ваксините като цяло, които премахваме от нашите платформи по време на тази глобална пандемия. Нещо повече, Facebook страници, групи и акаунти в Instagram, които многократно споделят тези развенчани твърдения, се премахват от нашите платформи. Също така изискваме някои администратори на групи с администратори или членове, които са нарушили нашите правила, свързани с COVID-19, да одобряват всички публикации в рамките на своята група.


От началото на пандемията в цялата ни платформа премахнахме над 3000 акаунта, страници и групи заради многократно нарушаване на правилата ни срещу разпространението на дезинформация за COVID-19 и ваксините и премахнахме над 20 милиона публикации в тази връзка.


Намаляване на въздействието на лъжите


Вярваме, че не трябва да премахваме нещо просто защото не е вярно. Това обаче не означава, че искаме фалшиво или нискокачествено съдържание да циркулира свободно в нашите платформи. Ето защо намаляваме разпространението на съдържание, което не нарушава пряко нашите стандарти на общността, но въпреки това е лош пример, така че по-малко хора го виждат.


Това включва спам, сензационно съдържание и т.нар. "кликбайт" материали, както и фалшиви новини. Facebook е първата дигитална платформа, която стартира широкообхватна програма за проверка на факти, в която работим с над 80 независими партньори, проверяващи факти, които говорят повече от 60 езика, и непрекъснато разширяваме мащаба на това сътрудничество.


Пандемията сложи нов фокус върху стойността на нашите партньори. С тяхната подкрепа успяхме да покажем предупреждения на близо 170 милиона публикации между март и октомври миналата година, чието съдържание е било оценено като дезинформация от проверяващите факти. Знаем, че с тези предупреждения 95% от хората са избрали да не кликнат и прегледат изцяло основното съдържание.


Стойността на надеждната информация


Когато надеждността на информацията засяга човешкото здраве и касае масата хора, освен че се свежда до минимум разпространението на дезинформация, е също толкова важно да се засили обсега на обществените здравни институции и авторитетната информация.


Затова третият стълб на нашата стратегия за борба с дезинформацията е информирането на хората, като им даваме повече контекст, за да могат сами да решат какво да четат, да имат доверие и да споделят. За да изпълним това обещание, в самото начало на пандемията създадохме Информационен център за COVID-19 във Facebook, който непрекъснато се актуализира с информация от доверени източници като българското Министерство на здравеопазването и СЗО. Чрез Центъра, който работи в 189 държави, и уведомленията във фийда с новини, ние успяхме да предоставим на повече от 2 милиарда души по света надеждна информация за пандемията.


Когато става въпрос за справяне с дезинформацията, ние работим в силно конфликтно пространство. Нашата работа тук никога няма да бъде свършена. Въпреки това ние продължаваме да разработваме нови начини за справяне с този постоянно развиващ се проблем. Например информационният център за COVID-19, който играе ключова роля в нашата борба срещу дезинформацията, ни послужи като отправна точка за създаване на Център за климатичната наука на платформите ни. Той съдържа последните новини от проверени източници относно епохалното предизвикателство на изменението на климата - тема, при която борбата срещу дезинформацията също играе огромна роля. Надяваме се, че сме добре подготвени да се изправим срещу него. Ние в Meta със сигурност се стремим да бъдем такива.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK