Стабилността ще е сериозно предизвикателство пред управлението през 2022 г.

"Трудността се задълбочава от значителните различия между партньорите по нетърпящи отлагане въпроси и особено по заявените амбициозни реформи."

© Пресслужба Министерски съвет

"Трудността се задълбочава от значителните различия между партньорите по нетърпящи отлагане въпроси и особено по заявените амбициозни реформи."



"Дневник" се обръща по традиция в края на всяка година към философи, писатели, политолози, социолози и наблюдатели да оценят 2021 г. и да направят прогнози за 2022 г. След обобщенията за отишлата си година дойде ред на прогнозите. Днес четете отговорите на Геновева Петрова от "Алфа рисърч".


Какви са надеждите ви и какви опасенията за 2022 г.?


- В ситуация на поредица от кризи надеждите логично са да започне тяхното преодоляване. Да си дадем сметка за реалностите, да се съгласим по целите и отговорно да извършим действията, които ще ни върнат към нормалността.




Опасенията са, че наред с евентуалните общи усилия за излизане от кризата, паралелно ще протича опит за реставриране на политически практики, които смятахме, че сме оставили в комунистическото минало.


Кое е неизбежното в политическата среда, което ще се случи?


- Продължаване на започналото през миналата година преструктуриране на политическото пространство в няколко основни насоки - актуални политически кливиджи, които диференцират позиции; форми на представяне; лидерство.


Ще усетим ли промяна по отношение на бюрокрацията, корупцията, условията за правене на бизнес, данъците, градската среда, транспорта, здравеопазването?


- По-важно е да усетим подобрения в тези направления. А те по правило се случват бавно и само силните амбиции и заявки не са достатъчни. Задължителна за подобни подобрения е усилена законодателна дейност, а все още предстои да научим какви са визията и капацитетът на парламента в това отношение.


Ще бъде ли стабилно новото управление?


- Стабилността ще е едно от най-сериозните предизвикателства пред управлението поради няколко фактора. Форматът на четирипартийна коалиция е достатъчно сложен. Трудността се задълбочава от значителните различия между партньорите по нетърпящи отлагане въпроси и особено по заявени амбициозни реформи в икономика, енергетика, здравеопазване, външна политика, съдебна система.


Съществен фактор са също взаимоотношенията и комуникацията.


Не на последно място, важен фактор ще са ролята и влиянието на президента върху управлението. Границата между добри междуинституционални взаимоотношения и намеса в работата на правителството е изключително тънка, а през последните две години имаше редица примери за амбициите на държавния глава да се включва в политическия живот по присъщ за изпълнителната власт начин.


Трите най-сериозни риска пред коалиционната формула и правителство за 2022 г.?


- На този етап можем да откроим два краткосрочни и един средносрочен риск:

  • Реставрация на кадри и практики от комунистическото минало и промяна на геостратегическите приоритети на страната. Това е риск, който се прояви още в първите седмици от управлението и макар да е своеобразна "промяна" на досегашното статукво е доста различна от предизборните заявки на партиите.
  • Кризите и евентуално забавяне в намирането на бързо и ефективно решение.
  • Предстоящите по редовен календар местни избори, в които всеки от партньорите ще се опита да спечели по-добри позиции. Това ще ги постави в ситуация на ожесточена конкуренция по места и риск от по-сериозни политически трусове.

Какво очаквате от заявилите се като опозиция ГЕРБ и ДПС?


- От ГЕРБ - да продължи да се държи опозиционно; донякъде агресивно, донякъде конструктивно. Цялостното поведение на партията вероятно ще е подчинено на следващата изборна цел - местния вот и усилията им да запазят позициите си на общинско равнище.


От ДПС - да са по-консенсусната като поведение част от опозицията и както и при предишни управления да се възползват от всяка възможност да балансират при противоречия между коалиционните партньори.


Ще има ли промяна в доминацията изпълнителната власт да е водеща/по-силна/активна от законодателната?


- Самата сложна формула на четирипартийна коалиция и нужда от аналогична парламентарна подкрепа предполага по-активна роля на законодателната власт. По-сериозното предизвикателство е, докато търсят баланси парламент и правителство, да запазят регламентираното по конституция разделение на властите и да не предоставят доминираща роля на президентската институция в управлението.


Какъв президент ще видим през първата година на втория му мандат?


- От първите дни след спечелването на втория си мандат президентът Радев се опитва да влезе в ролята на ментор на правителството и парламента. Тон, който той зададе с речта си при откриването на 47-ото НС, демонстрира и при консултациите за съставяне на кабинет. До момента няма сигнали, че ще се откаже от тази своя амбиция.


Кога ще са следващите парламентарни избори според вас?


- Прогнозирането на период за следващи парламентарни избори към момента е неуместно. Вярно е, че шансовете за пълен управленски мандат са повече пожелателни, отколкото реалистични, макар страната да се нуждае от стабилност и редовно правителство. Ако към трите риска за стабилността на коалицията в един от предишните въпроси добавим и фактора "коалиционен партньор с непредвидими реакции", вероятността за пълен мандат се ограничава.


Идва ли краят на пандемията от коронавирус?


- Започнахме да разбираме, че очакванията за скорошен край на пандемията са наивни. Затова е още по-важно като общество да се организираме така, че да намалим въздействието ѝ и да нормализираме начина си на живот и работа.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK