
© Reuters
С наближаването на парламентарните избори в Унгария, насрочени за 3 април, беше подновен контролът върху още медии, придобити от олигарси, близки до управляващата в страната партия "Фидес", оглавявана от премиера Виктор Орбан. Откакто Орбан се завърна на власт през 2010 г., благоразположени към "Фидес" бизнесмени в навечерието на изборите придобиват медии, които може да бъдат използвани за потискане на гласа на опозицията и увеличаване електората на партията.
Този път обаче амбициите на Орбан се простират отвъд границите на Унгария. След като повечето новинарски медии в Унгария вече са под негов контрол, сега стратегията е за разширяване на бизнес империята му в други части на Европа.
"Вече нищо не може да спре този човек" - ми каза журналист от Румъния, пожелал анонимност. Журналистът събира доказателства за множество инвеститори, мобилизирани от семейство Орбан в няколко европейски страни, за да купят ключови медийни и интернет компании. "Те имат много ясна стратегия, фокусирана върху контрола на две неща - съдържание и технологии" - каза той.
Две наскоро завършени придобивания илюстрират амбициите на Орбан и трябва да предизвикат безпокойство сред европейците, които ценят независимите и свободни медии.
Първото беше закупуването на Euronews - паневропейски новинарски канал - от базираната в Португалия частна инвестиционна компания Alpac Capital. Скоро след като сделката стана публична, се разкри, че фондът се управлява от Марио Давид, бивш евродепутат и баща на главния изпълнителен директор на Alpac, както и близък съюзник на Виктор Орбан.
Самият Орбан любопитно коментира придобиването със завоалирано уверение, че неговата партия "Фидес" няма планове да изгражда "световна империя". Висшето ръководство на Euronews отхвърли идеята, че каналът е застрашен от редакционен натиск в резултат на придобиването, но двама журналисти от Euronews, които интервюирах, признаха, че са загрижени за връзките на Alpac с унгарското правителство.
В миналото правителствени служители на "Фидес" са популяризирали Alpac в Унгария. Освен това фондът е получил финансиране от EXIM - официалната унгарска агенция за експортно кредитиране - и ключови унгарски компании, според публикация на "Политико". Част от това финансиране, както вече знаем, е използвано за закупуването на Euronews.
Марио Давид се сприятелява с Орбан през 90-те години на миналия век, а по-късно става и негов съветник. За да почете този "истински приятел" на Унгария, Орбан връчи на Давид "Среден кръст" на Унгарския орден за заслуги през 2016 г. Португалският политик каза, че всички услуги за унгарския премиер са били предоставени безвъзмездно.
Втората покупка на концерн е свързана с румънската интернет компания DIGI. В този случай симпатизиращи на "Фидес" бизнесмени от ИТ компанията 4iG купиха унгарските активи на DIGI за 625 милиона евро.
Сделката отбеляза възхода на голям телекомуникационен играч с амбиции отвъд границите на Унгария. Чрез събирането на новопридобитите си активи, както и на някои от компаниите си в Западните Балкани в по-голяма група, 4iG вече е готова да се разрасне в мощна регионална интернет компания.
По-внимателният поглед към компанията разкрива същата мрежа от интереси, приближена до "Фидес" и Орбан. Собственикът и главен изпълнителен директор на 4iG, Гелерт Язай, е работил за Opus Global - компания, собственост на Лоринц Месарош, приятел от детството на унгарския премиер, а сега един от най-богатите хора в страната. Тъй като 4iG е определена за стратегическа компания от унгарското правителство, с любезното съдействие на неговите връзки с "Фидес", придобиването на DIGI не изисква никакво одобрение от местния орган за защита на конкуренцията и от своя страна не може да бъде разследвано от никакви държавни органи.
- Това не е първият път, когато олигархичната класа на Унгария разширява интересите си към медийни и технологични компании в чужбина. През последните няколко години свързани с "Фидес" олигарси придобиха медии в Словения и Северна Македония.
- В Унгария подкрепящите "Фидес" олигарси също целяха враждебно поглъщане на местни медийни канали и през 2018 г. дариха по-голямата част от техните медийни активи на Централноевропейската фондация за преса и медии (KESMA), проорбанска група, която приютява около 500 медийни организации.
Но докато медиите в Унгария служат на "Фидес" по време на националните избори, преминаването към паневропейски медии като Euronews и технологични групи с трансгранични операции бележи значителна промяна в стратегията.
За да пропагандира идеите си, Орбан се нуждае от по-широка платформа с по-голям обхват, както и силна опора в технологичната и телекомуникационната индустрия, за да контролира потока от съдържание и комуникация. С новини на 13 езика Euronews достига месечна аудитория 15.2 милиона зрители в Европа и може да бъде гледана от 415 милиона домакинства в 156 държави, според собствените данни за аудиторията на канала.
Тъй като интернет остава трудно за контролиране пространство, инвестирането в технологична инфраструктура се разглежда като решаваща стъпка за усилване на марката "Фидес". У дома мрежата на DIGI, която сега контролират съюзниците на Орбан, има 1.1 милиона абонати в страна с по-малко от 10 милиона души.
Като цяло ходовете на Орбан са за спечелване на изборите през април, но сега очите му са насочени към много по-голяма награда.
Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.