За по-любопитните и събудени деца информацията по каквато и да е тема никога не е достатъчна. За повечето е досадна. Не е лесно да се намери баланс за тия неща в училище. Има родители, които считат че училището не дава достатъчно, има и такива които считат че тормозят децата им. Не е лесно.
Родители, Технологии? Не, те могат само да помагат, затрудненията са от към соросовотите стипендианти които станаха министри и професори, които започнаха да правят програми за обучение и пишат учебниците! Другото което затруднява децата е корупцията с привилегиите на деца за които се ходетайства и плаща! Libertarianism is just anarchy for rich people
Затруднява ги най-вече това, което затруднява и родителите им, а именно логическото мислене. Анализирането и откриването на причинно-следствени връзки. Всъщност тези неща затрудняват и повечето от учителите. С IQ около 90-100 (средно за белите по света) не е лесно и човек трябва да се напрегне, но повечето не искат и ги мързи. Това всъщност важи за целия свят, а не само за България. Но системата и тези, които я управляват, всъщност нямат проблем с това. Те нямат нужда от много мислещи хора. Хубавото е, че тук в България все още го няма ЛГБТ облъчването в училищата. Или поне не е в такава степен, каквото е в САЩ, където 40% от генерация Z се определят като ЛГБТ...
Механичното възпроизвеждане на информация, която никога няма да бъде полезна в живота на децата, както и захлупването на всяка креативност са системните бъгове в остатъците от българското образование!!!
Всички гледни точки само се въртят около, без да посочат центъра - мотивацията! Каква мотивация имат учениците за да се развиват? Високо образователно ниво какво гарантира - работа, дойстойно заплащане, спокоен живот? НИЩО от това - ето я трагедията. Как да обучаваш ученик, който артикулира: Защо да уча? Ето, общият работник в строителството взема най-малко 50 лв. на ден. Защо да работя по договор и да давам данъци на държавата, като мига да поработя 5-6 месеца в годината, някъде на заапад, а останалите дни от годината да щракам с пръсти? За какво образование да говорим в една разградена, умишлено разрушена държава. Стига празни приказки!
Като не ти харесва умствения труд, пробвай да живееш като първобитен човек. Само се огледай наоколо - кое е дело на човешкия ум и кое го има наготово от природата. Подсказвам - мистрията е дело на човека, тухлата и тя.
Трябва да има хора и за умствен труд, и за физическа работа, и занаятчии, и майстори, и т.н. И всеки труд трябва да се уважава. На чистачката включително. Иначе няма как да функционира икономиката, както трябва.
Прави ми впечатление елитаризмът, който лъха от хора, получили определена хартийка от университет или пък работещи в определени сектори (IT примерно, от който съм част). Голяма част от тях си мислят, че са "хванали Господ за шлифера", което е отблъскващо.
Трябва да се проумее, че гаранция за нищо няма в този живот. Да не говорим за някаква си диплома, която не е особен показател за нещо. Не само в България. Работил съм с хора, които имат дипломи от Англия, Германия и Нидерландия, които не можеха да стъпят и на малкия пръст на други, които са самоуки програмисти или са завършили в България. Всичко е до самия човек.
Нищо такова не искаме. Има вишисти и " вишисти" има среднисти и "среднисти" има и хора без образование, но с по- високо IQ от вишисти и среднисти. Ама ти какво искаш? Тракториста да получава повече от човка измислил трактора? Санитара да получава повече от кардиохирурга, щото имал парче хартия?!??!
Трябва да има хора и за умствен труд, и за физическа работа, и занаятчии, и майстори, и т.н. И всеки труд трябва да се уважава. На чистачката включително. Иначе няма как да функционира икономиката, както трябва. Прави ми впечатление елитаризмът, който лъха от хора, получили определена хартийка от университет или пък работещи в определени сектори (IT примерно, от който съм част). Голяма част от тях си мислят, че са "хванали Господ за шлифера", което е отблъскващо.Трябва да се проумее, че гаранция за нищо няма в този живот. Да не говорим за някаква си диплома, която не е особен показател за нещо. Не само в България. Работил съм с хора, които имат дипломи от Англия, Германия и Нидерландия, които не можеха да стъпят и на малкия пръст на други, които са самоуки програмисти или са завършили в България. Всичко е до самия човек.
Този елитаризъм лъха не само от IT сектора. Виж, как разни политолози, социолози, анализатори, писатели, журналисти и други подобни ни налагат своите възгледи.
Не помня кой беше казал за българите "Британския овчар има мечта просто да е най-добрият овчар във Великобритания. а българският овчар има мечта да е най-малкото министър-председател". Нищо му няма на образованието....освен, че българи образоват българи.
Всички гледни точки само се въртят около, без да посочат центъра - мотивацията! Каква мотивация имат учениците за да се развиват?Високо образователно ниво какво гарантира - работа, дойстойно заплащане, спокоен живот? НИЩО от това - ето я трагедията.Как да обучаваш ученик, който артикулира: Защо да уча? Ето, общият работник в строителството взема най-малко 50 лв. на ден. Защо да работя по договор и да давам данъци на държавата, като мига да поработя 5-6 месеца в годината, някъде на заапад, а останалите дни от годината да щракам с пръсти?За какво образование да говорим в една разградена, умишлено разрушена държава.Стига празни приказки!
Има голяма разлика между това да носиш тухли на строежа и да работиш зад бюро.Освен това в последните години възнагражденията доста се вдигнаха за образовани кадри. Така че стимулите ги има.
Учи мама да не работиш.... хахахахахаха.....Не помня кой беше казал за българите "Британския овчар има мечта просто да е най-добрият овчар във Великобритания. а българският овчар има мечта да е най-малкото министър-председател". Нищо му няма на образованието....освен, че българи образоват българи.
Тук е и тако, и вако. Хванал си основния проблем- прекалено много хора излизат с кухи дипломи. Но това е някаква щура политика не само у нас. В ЕС постоянно се бият в гърдите как хората с висше ставали все повече и едва ли не над 60-70% от населението да са такива. На хартия звучи добре, но всъщност е трагично като политика. Няма как 6-7 от 10 да са шефове и да казват какво да правят останалите 30-40% бачкатори. Шеф би трябвало да е 1 на 10 или нещо такова.
В момента заради тази политика за масовост на висшето става мазало. Пресен пример- синът на познати завърши стоматология с пълно отличие. От година и нещо работи в клиники. Звучи супер- с отличието трябва да има огромни знания. Наскоро пита жената за детски абсцес нещо. Тя беше потресена- материалът е в учебника, но се оказва, че отличникът не го е прочел никога това, нищо че е учил дисциплината детска стоматология във ВУЗа. За много неща се оказва, че не е минавал практика, която преди 10-15 години е минавана, и т.н.
Когато учебните заведения гонят масовост, винаги се стига до ниско ниво на дипломираните. Просто е- група от 100 има примерно 10 до 20 желаещи и можещи да учат много. Ако се гони тяхното ниво, то останалите 80-90 трябва да бъдат скъсани. Затова винаги се гони или средното, или най-ниското ниво на учениците по време на обучение, а най-добрите се оставят сами да се дообучават, ако искат и могат.
А можещите ще са все по-малко. Началното и средно образование са трагични и все повече затъват. Децата не могат да разберат текст от 1-2 страници и да разкажат какво се казва в него, диаграми. Заради ниското ниво оценяването става все по-лесно. Не се гони решение на проблема, че явно не са придобити знания, а се замазва с намаляне на критерия за оценка. 30 от 100 точки на тест А,Б,В кога е смятано за 3? Тази година е, защото средното за страната по математика е толкова и ще трябва да се признае, че почти половината ученици са за 2ки. Навсякъде преди време при тестовете успеваемост за 3/минал е била 60-70% от точките и след това по скала до отличие. Сега само с налучкване и изключване на очевадно безсмислени отговори на места(където се сетиш, ако се сетиш) минаваш. С всяко ниво нагоре съответно масата незнаещи нищо е все по-голяма. Как да обясниш интеграли на човек, който не е научил още квадратните уравнения? Съответно и във ВУЗа почваш да мажеш с оценките.
Истината е една- оценки от първи или втори клас, повтаряне при несправяне, натиск слабите ученици да наваксат(Преди години в училищата имаше занимални за тях с учители заедно да си пишат домашните и да им се обясняват допълнително уроците. И бяха задължителни за всеки със слаб успех.). Висшистите трябва да са малък процент- примерно 1000 нови лекари на година на държавата стигат и не са нужни 10000 или 100000 юристи. Матурата никой не казва, че трябва всеки да я е минал. Във Франция среднистът си получава диплома без матура. На матурата 30ина% май успяват да минат, а тя е като изпит за университет. В университета при 1000 влезли се знае, че накрая бройката за завършване може да е 50 по специалността и масово се късат хора на изпитите. Накрая защо западняците знаели повече... Ами, просто дипломираният е ясно, че е учил яко, а 50те завършили са минали целия нужен материал. Не че и там не се отива на почти същотокато тук, но е по-полека от у нас.
Тенденциите са точно обратните-все повече падат критериите за оценяване. Имам един приятел, който е завършил ТУ София преди 25 години. Наскоро се бил видял с един негов преподавател, който му казал,че сега минава всеки, който не предаде празен лист. А преди 25 години да завършили не повече от половината приети.
Тенденциите са точно обратните-все повече падат критериите за оценяване. Имам един приятел, който е завършил ТУ София преди 25 години. Наскоро се бил видял с един негов преподавател, който му казал,че сега минава всеки, който не предаде празен лист. А преди 25 години да завършили не повече от половината приети.[/quote]
Мои състуденти станаха преподаватели. Едната даже е вече доцент. Същата трагедия описват. В 3ти курс на ТУ на упражнения почваш да обясняваш какво е интеграл, който се учи в 1ви курс, защото никой от групата не знае какво е това. Неясно как са минали изпита си преди това, но това е положението. Директивата е да няма скъсани, защото ВУЗът се финансира на брой студенти. Как да покажеш нещо сложно, което да разберат максимум 2 от 20? Показваш нещо елементарно и се кръстиш да не се налага твой студент някога да ти свърши някаква работа. Който иска да научи, да се блъска сам, както може, или да бяга другаде да учи.
За съжаление младите се научиха всичко да получават наготово без зор. Хора с по 10г и нагоре стаж вече може да ти прочетат 2 реда от уикипедия и да ги повторят и мислят, че знаят. В програмирането съм видял куп такива колеги, дето всичко знаят, а при въпрос какво е казано всъщност на 3ия ред мигат на парцали или казват обратното. Много обичам да ми обясняват документ с някакъв стандарт или изисквания и да им тупна текста, който казва точно обратното на тяхното или след 5 мин среща пак така да кажат какво е говорено и да им цитирам точните думи на човека, дето са им минали покрай ушите.
Но още по-драстичен пример имам. Жената има пациентка, която сега е на около 30, но я лекува от малко дете. Момичето е завършило филология. Два месеца гледало в ютуб курс за мрежови технологии 120 часа. Там нивото на "курсовете" май всеки го е виждал- празни приказки най-общи и леки примери, които в програмирането стигат до уникалния резултат да събереш две числа на края на курса. Явила се на интервю в ИТ фирма за някаква позиция. Така добре говорила, че веднага я назначили за шеф на инженерите, някои от които с по 20г опит. Била много доволна, като разказвала колко е лесно да се учиш от ютуб и да се устроиш на работа. Интересното в случая е как точно са я харесали, срещу каква конкуренция и на всичкото отгоре тя самата как мисли, че знае нещо. Това е единичен случай, но по интервюта за програмисти съм виждал какви ли не изцепки с глупави въпроси за нещо случайно прочетено в уики от интервюиращия, кандидати, които бълват определения, но си нямат грам идея за какво иде реч и т.н.
Висшето образование отдавна вече не е критерий за знания и умения. В същото време и стажът става нещо такова, защото куп недоучили са работили в среда на недоучили да ги "обучават", така и не са се сблъскали с нищо сериозно в практиката или са мазали яко и не са се справяли, наблягали са единствено на усвояване на поредното "яко" нещо от нета, за да минат поредното интервю. Защо в ИТ отдавна се отказаха от търсене на диплома от кандидатите? Че то има завършили, дето не знаят къде е копчето за пускане на компютъра...
Изпит във ВУЗ вече има ли да напишеш нещо по-сложно като код, а да не е тест? По мое време всеки изпит по програмиране го взимах за 5 мин, защото беше задача с 20ина реда код. Имаше и скъсани за 4 часа да не са решили задачата. Сега ще им дадат тест с 10 определения и няма и код да им искат да напишат, нищо че се водят програмисти.
Вече съм видял огромен брой хора(говорим да е масово явление и да са повечето) да имат задача в работата да напишат нещо 100ина реда, т.е. за час-два, а те да търсят седмица библиотека с готов метод. Често хората почват за събиране на 2 числа да пишат патърн върху патърн, защото само патърни знаят, а не операция събиране. Или за най-дребното се почва търсене в stackoverflow, копират се решения наред и се отчитат, не работят, връщат се за бъгове, пейства се следващия резултат до тръгване. Ако няма готов пример в нета, вероятността нещо да бъде направено клони към 0. Разбира се, 2та часа работа стават и месеци. Трагедията е наистина пълна.
Естествено, драги, всеки положен труд трябва да бъде възнаграден. Родителите се трудят в определена сфера, за учениците работното място е училището. Ако се трудиш - добре, ако не се трудиш - мотиката и полето. Вече съм писал за мнението ми относно социалните придобивки и правото на глас, релевантни със степента на образование.
Това е другата страна на въпроса, проблемът с изкривяването, липсата на методичност в натрупването на знания и успехи. Да, вярно е, нацвъкаха се разни полито-, социо-, психо-, антропо- и всякакви други ЛОЗИ, но проблемът е отново на държавно ниво. Имамели нужда от всички тези хора и доколко. Къде завършва науката и започва грантването? Реални ли са научните и преподавателски степени? Каква е ролята на политическото пристратие и научното издигане? Въпрос, въпроси, въпрос... И демокрация нужна, да се поставят проблемите, да се чуят всички мнение, а съгласието не е задължително. Няма да цитирами имена на "научни" светила, за които съм силно осъмнен в точността на получените степени. Пример ли? Мой познат, също с научна степен, ми спомена при среща, че отивал на сбирка при която ще утвърдят професурата на наш общ познат. Дошъл му бил редът значи... Това е факт! Изборите са в основата не демокрацията, от тях се определя величината и чистотата на науката.
Не отричам, възнагражденията се вдигнаха за хора с по-високо образование. НО, голямото но, тези възнаграждения имат таван, таван поставен от факта, че икономиката ни е на ишлеме. Когато изработваш детайли, тяхната цена е калкулирана в цената на крайното изделие. Не можеш да повишиш заплати защото няма кой да приеме тези изделия. От друга страна, колко са работодателите, които са приели като основна полтика това, че работниците и служителите са най-ценният капитал на филмата? Въпросът е сложен, и започва с всеизвестният въпрос: ...икономиката, глупако...
Мисля да не коментираме повече, едно булче е решело да да заработи едни пари и понаписало няколко реда. Халал да са му парите, макар ползата от него щеше да е по-голяма в семейството. Все пак еманципацията е измислена от грочни и мързеливи жени, не можещи да приласкаят един мъж. За това се нарича - АМАНципация.
Основният проблем на нашето общество е, че на все повече ученици българският не им е майчин. Не знам колко трябва да си тъп, за да не го забелязваш. Това ще доведе до неизбежна гражданска война след не по-късно от половин век. Ще има и живи от четящите тези редове. Нямаме много време за действие, а то е незабавно разселване на приматите из целия ЕС и/или сключване на договори с Индия и Турция да си ги прибират.
И тъй, враг ваш ли станах, като ви говоря истината? (Гал. 4:16)
Училището е буржоазна "измишльотина". Появява се когато собственикът на фабриката иска работникът да работи 12-16 часа и да може бъде сменен лесно, ако се наложи и затова открива детска градина към фабриката и училище, в което да се подготвят работници за нея. Не го е правил за развина елиталност, но той е бил и далновиден човек, по-будните деца е подготвял за по-високи постове във фабриката - подръжка на машини и инсталации, развойна дейност и т.н. Сега то се изражда, защото се откъсна от действителността, разбирай от производството, от практиката. Направете справка в сайта на МОН колко ученици са приети миналата година по специалности, които съдържат думата "мототроника" (к'о каза, к'о каза?) и колко са приети за заварчици. Първите - 3640, вторите 54 - от които 1 затворническа паралелка от 33 ученика.
До коментар [#17] от "cxn421127689":Не отричам, възнагражденията се вдигнаха за хора с по-високо образование.НО, голямото но, тези възнаграждения имат таван, таван поставен от факта, че икономиката ни е на ишлеме. Когато изработваш детайли, тяхната цена е калкулирана в цената на крайното изделие. Не можеш да повишиш заплати защото няма кой да приеме тези изделия.От друга страна, колко са работодателите, които са приели като основна полтика това, че работниците и служителите са най-ценният капитал на филмата?Въпросът е сложен, и започва с всеизвестният въпрос: ...икономиката, глупако...
Не е казано, че всеки с висока квалификация и образование трябва да стане милионер.Но не е малко постижение да се получава възнаграждение 4 пъти средната работна заплата например.
Не е за вярване, че авторката е учител по български език и литература. Демонстрира неясен и неоригинален изказ, самоцелни асоцииации, непрецизни съждения, каша в употребата на препинателните знаци. Въпреки това (и за жалост) е доста продуктивна в писането, което ясно говори, че търси публичност и одобрение на мненията си, често граничещи с мисловна буря. В крайна сметка изводът е един - при преподаватели, които са на подобно отчайващо ниво, лесно обяснимо е и отчайващото ниво на учениците.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.ОK
4ort
Рейтинг: 3173 Неутрално"Какво затруднява учениците в училище"
...........
Мисленето на родителите им.
k_
Рейтинг: 3179 НеутралноЗа по-любопитните и събудени деца информацията по каквато и да е тема никога не е достатъчна.
За повечето е досадна.
Не е лесно да се намери баланс за тия неща в училище.
Има родители, които считат че училището не дава достатъчно, има и такива които считат че тормозят децата им.
Не е лесно.
eti mehter
Рейтинг: 3988 НеутралноТехнологиите.
Bukalemuncomandante vs либерални ентусиасти&корпократи
Рейтинг: 2835 НеутралноРодители, Технологии? Не, те могат само да помагат, затрудненията са от към соросовотите стипендианти които станаха министри и професори, които започнаха да правят програми за обучение и пишат учебниците! Другото което затруднява децата е корупцията с привилегиите на деца за които се ходетайства и плаща!
Libertarianism is just anarchy for rich people
konservator.bg
Рейтинг: 700 НеутралноНито това са УЧЕНИЦИ, нито това е УЧИЛИЩЕ – ГУБЕНЕ НА ВРЕМЕ И ХАРЧЕНЕ НА ДЪРЖАВНИ ПАРИ В КОЛОСАЛНИ РАЗМЕРИ!
Caps Lock Error! Ако има дискусия за нещо, за което не сте достатъчно запознати, устоявайте на желанието да се включите.Тони КОСТОВ
Рейтинг: 1246 НеутралноКогато в дома и на улицата използваш различен от Българския език, особено до 8-10 годишна възраст, всичко в училището ще те затруднява.
4okuto
Рейтинг: 1292 НеутралноЗатруднява ги най-вече това, което затруднява и родителите им, а именно логическото мислене. Анализирането и откриването на причинно-следствени връзки. Всъщност тези неща затрудняват и повечето от учителите. С IQ около 90-100 (средно за белите по света) не е лесно и човек трябва да се напрегне, но повечето не искат и ги мързи. Това всъщност важи за целия свят, а не само за България. Но системата и тези, които я управляват, всъщност нямат проблем с това. Те нямат нужда от много мислещи хора. Хубавото е, че тук в България все още го няма ЛГБТ облъчването в училищата. Или поне не е в такава степен, каквото е в САЩ, където 40% от генерация Z се определят като ЛГБТ...
selqnin
Рейтинг: 2568 ГневноМеханичното възпроизвеждане на информация, която никога няма да бъде полезна в живота на децата, както и захлупването на всяка креативност са системните бъгове в остатъците от българското образование!!!
deaf
Рейтинг: 2170 ВеселоДо коментар [#6] от "Тони КОСТОВ":
И обратното важи.
Ivan Peev
Рейтинг: 917 НеутралноВсички гледни точки само се въртят около, без да посочат центъра - мотивацията!
Два дебила это сила!Каква мотивация имат учениците за да се развиват?
Високо образователно ниво какво гарантира - работа, дойстойно заплащане, спокоен живот? НИЩО от това - ето я трагедията.
Как да обучаваш ученик, който артикулира: Защо да уча? Ето, общият работник в строителството взема най-малко 50 лв. на ден. Защо да работя по договор и да давам данъци на държавата, като мига да поработя 5-6 месеца в годината, някъде на заапад, а останалите дни от годината да щракам с пръсти?
За какво образование да говорим в една разградена, умишлено разрушена държава.
Стига празни приказки!
deaf
Рейтинг: 2170 НеутралноДо коментар [#10] от "Ivan Peev":
Тоест,искате висшистите да взимат по-високи заплати от другите,само защото имат парче хартия,(диплома)?!
Deaddark
Рейтинг: 2518 ВеселоДо коментар [#11] от "deaf":
Като не ти харесва умствения труд, пробвай да живееш като първобитен човек. Само се огледай наоколо - кое е дело на човешкия ум и кое го има наготово от природата. Подсказвам - мистрията е дело на човека, тухлата и тя.
4okuto
Рейтинг: 1292 НеутралноТрябва да има хора и за умствен труд, и за физическа работа, и занаятчии, и майстори, и т.н. И всеки труд трябва да се уважава. На чистачката включително. Иначе няма как да функционира икономиката, както трябва.
Прави ми впечатление елитаризмът, който лъха от хора, получили определена хартийка от университет или пък работещи в определени сектори (IT примерно, от който съм част). Голяма част от тях си мислят, че са "хванали Господ за шлифера", което е отблъскващо.
Трябва да се проумее, че гаранция за нищо няма в този живот. Да не говорим за някаква си диплома, която не е особен показател за нещо. Не само в България. Работил съм с хора, които имат дипломи от Англия, Германия и Нидерландия, които не можеха да стъпят и на малкия пръст на други, които са самоуки програмисти или са завършили в България. Всичко е до самия човек.
4ort
Рейтинг: 3173 НеутралноНищо такова не искаме. Има вишисти и " вишисти" има среднисти и "среднисти" има и хора без образование, но с по- високо IQ от вишисти и среднисти.
Ама ти какво искаш? Тракториста да получава повече от човка измислил трактора? Санитара да получава повече от кардиохирурга, щото имал парче хартия?!??!
4ort
Рейтинг: 3173 НеутралноТози елитаризъм лъха не само от IT сектора.
Виж, как разни политолози, социолози, анализатори, писатели, журналисти и други подобни ни налагат своите възгледи.
georgievb
Рейтинг: 1708 ВеселоУчи мама да не работиш.... хахахахахаха.....
https://www.youtube.com/watch?v=aU5J2qRrpC4Не помня кой беше казал за българите "Британския овчар има мечта просто да е най-добрият овчар във Великобритания. а българският овчар има мечта да е най-малкото министър-председател".
Нищо му няма на образованието....освен, че българи образоват българи.
cxn421127689
Рейтинг: 898 НеутралноИма голяма разлика между това да носиш тухли на строежа и да работиш зад бюро.Освен това в последните години възнагражденията доста се вдигнаха за образовани кадри. Така че стимулите ги има.
cxn421127689
Рейтинг: 898 НеутралноТази поговорка е създадена във времена,когато под работа се е имал предвид тежък физически труд.Така че си е напълно адекватна.
атанас
Рейтинг: 1039 НеутралноТук е и тако, и вако. Хванал си основния проблем- прекалено много хора излизат с кухи дипломи. Но това е някаква щура политика не само у нас. В ЕС постоянно се бият в гърдите как хората с висше ставали все повече и едва ли не над 60-70% от населението да са такива. На хартия звучи добре, но всъщност е трагично като политика. Няма как 6-7 от 10 да са шефове и да казват какво да правят останалите 30-40% бачкатори. Шеф би трябвало да е 1 на 10 или нещо такова.
В момента заради тази политика за масовост на висшето става мазало. Пресен пример- синът на познати завърши стоматология с пълно отличие. От година и нещо работи в клиники. Звучи супер- с отличието трябва да има огромни знания. Наскоро пита жената за детски абсцес нещо. Тя беше потресена- материалът е в учебника, но се оказва, че отличникът не го е прочел никога това, нищо че е учил дисциплината детска стоматология във ВУЗа. За много неща се оказва, че не е минавал практика, която преди 10-15 години е минавана, и т.н.
Когато учебните заведения гонят масовост, винаги се стига до ниско ниво на дипломираните. Просто е- група от 100 има примерно 10 до 20 желаещи и можещи да учат много. Ако се гони тяхното ниво, то останалите 80-90 трябва да бъдат скъсани. Затова винаги се гони или средното, или най-ниското ниво на учениците по време на обучение, а най-добрите се оставят сами да се дообучават, ако искат и могат.
А можещите ще са все по-малко. Началното и средно образование са трагични и все повече затъват. Децата не могат да разберат текст от 1-2 страници и да разкажат какво се казва в него, диаграми. Заради ниското ниво оценяването става все по-лесно. Не се гони решение на проблема, че явно не са придобити знания, а се замазва с намаляне на критерия за оценка. 30 от 100 точки на тест А,Б,В кога е смятано за 3? Тази година е, защото средното за страната по математика е толкова и ще трябва да се признае, че почти половината ученици са за 2ки. Навсякъде преди време при тестовете успеваемост за 3/минал е била 60-70% от точките и след това по скала до отличие. Сега само с налучкване и изключване на очевадно безсмислени отговори на места(където се сетиш, ако се сетиш) минаваш. С всяко ниво нагоре съответно масата незнаещи нищо е все по-голяма. Как да обясниш интеграли на човек, който не е научил още квадратните уравнения? Съответно и във ВУЗа почваш да мажеш с оценките.
Истината е една- оценки от първи или втори клас, повтаряне при несправяне, натиск слабите ученици да наваксат(Преди години в училищата имаше занимални за тях с учители заедно да си пишат домашните и да им се обясняват допълнително уроците. И бяха задължителни за всеки със слаб успех.). Висшистите трябва да са малък процент- примерно 1000 нови лекари на година на държавата стигат и не са нужни 10000 или 100000 юристи. Матурата никой не казва, че трябва всеки да я е минал. Във Франция среднистът си получава диплома без матура. На матурата 30ина% май успяват да минат, а тя е като изпит за университет. В университета при 1000 влезли се знае, че накрая бройката за завършване може да е 50 по специалността и масово се късат хора на изпитите. Накрая защо западняците знаели повече... Ами, просто дипломираният е ясно, че е учил яко, а 50те завършили са минали целия нужен материал. Не че и там не се отива на почти същотокато тук, но е по-полека от у нас.
cxn421127689
Рейтинг: 898 Неутрално[quote#19:"атанас"][/quote]
Тенденциите са точно обратните-все повече падат критериите за оценяване. Имам един приятел, който е завършил ТУ София преди 25 години. Наскоро се бил видял с един негов преподавател, който му казал,че сега минава всеки, който не предаде празен лист. А преди 25 години да завършили не повече от половината приети.
атанас
Рейтинг: 1039 НеутралноМои състуденти станаха преподаватели. Едната даже е вече доцент. Същата трагедия описват. В 3ти курс на ТУ на упражнения почваш да обясняваш какво е интеграл, който се учи в 1ви курс, защото никой от групата не знае какво е това. Неясно как са минали изпита си преди това, но това е положението. Директивата е да няма скъсани, защото ВУЗът се финансира на брой студенти. Как да покажеш нещо сложно, което да разберат максимум 2 от 20? Показваш нещо елементарно и се кръстиш да не се налага твой студент някога да ти свърши някаква работа. Който иска да научи, да се блъска сам, както може, или да бяга другаде да учи.
За съжаление младите се научиха всичко да получават наготово без зор. Хора с по 10г и нагоре стаж вече може да ти прочетат 2 реда от уикипедия и да ги повторят и мислят, че знаят. В програмирането съм видял куп такива колеги, дето всичко знаят, а при въпрос какво е казано всъщност на 3ия ред мигат на парцали или казват обратното. Много обичам да ми обясняват документ с някакъв стандарт или изисквания и да им тупна текста, който казва точно обратното на тяхното или след 5 мин среща пак така да кажат какво е говорено и да им цитирам точните думи на човека, дето са им минали покрай ушите.
Но още по-драстичен пример имам. Жената има пациентка, която сега е на около 30, но я лекува от малко дете. Момичето е завършило филология. Два месеца гледало в ютуб курс за мрежови технологии 120 часа. Там нивото на "курсовете" май всеки го е виждал- празни приказки най-общи и леки примери, които в програмирането стигат до уникалния резултат да събереш две числа на края на курса. Явила се на интервю в ИТ фирма за някаква позиция. Така добре говорила, че веднага я назначили за шеф на инженерите, някои от които с по 20г опит. Била много доволна, като разказвала колко е лесно да се учиш от ютуб и да се устроиш на работа. Интересното в случая е как точно са я харесали, срещу каква конкуренция и на всичкото отгоре тя самата как мисли, че знае нещо. Това е единичен случай, но по интервюта за програмисти съм виждал какви ли не изцепки с глупави въпроси за нещо случайно прочетено в уики от интервюиращия, кандидати, които бълват определения, но си нямат грам идея за какво иде реч и т.н.
Висшето образование отдавна вече не е критерий за знания и умения. В същото време и стажът става нещо такова, защото куп недоучили са работили в среда на недоучили да ги "обучават", така и не са се сблъскали с нищо сериозно в практиката или са мазали яко и не са се справяли, наблягали са единствено на усвояване на поредното "яко" нещо от нета, за да минат поредното интервю. Защо в ИТ отдавна се отказаха от търсене на диплома от кандидатите? Че то има завършили, дето не знаят къде е копчето за пускане на компютъра...
Изпит във ВУЗ вече има ли да напишеш нещо по-сложно като код, а да не е тест? По мое време всеки изпит по програмиране го взимах за 5 мин, защото беше задача с 20ина реда код. Имаше и скъсани за 4 часа да не са решили задачата. Сега ще им дадат тест с 10 определения и няма и код да им искат да напишат, нищо че се водят програмисти.
Вече съм видял огромен брой хора(говорим да е масово явление и да са повечето) да имат задача в работата да напишат нещо 100ина реда, т.е. за час-два, а те да търсят седмица библиотека с готов метод. Често хората почват за събиране на 2 числа да пишат патърн върху патърн, защото само патърни знаят, а не операция събиране. Или за най-дребното се почва търсене в stackoverflow, копират се решения наред и се отчитат, не работят, връщат се за бъгове, пейства се следващия резултат до тръгване. Ако няма готов пример в нета, вероятността нещо да бъде направено клони към 0. Разбира се, 2та часа работа стават и месеци. Трагедията е наистина пълна.
ilinko
Рейтинг: 675 НеутралноЕто това е основният проблем. Докато ВУЗ-овете се финанансират спрямо броя студенти, няма как значение да има качеството, а не количеството...
Ivan Peev
Рейтинг: 917 НеутралноДо коментар [#11] от "deaf":
Два дебила это сила!Естествено, драги, всеки положен труд трябва да бъде възнаграден.
Родителите се трудят в определена сфера, за учениците работното място е училището. Ако се трудиш - добре, ако не се трудиш - мотиката и полето.
Вече съм писал за мнението ми относно социалните придобивки и правото на глас, релевантни със степента на образование.
Ivan Peev
Рейтинг: 917 НеутралноДо коментар [#15] от "4ort":
Два дебила это сила!Това е другата страна на въпроса, проблемът с изкривяването, липсата на методичност в натрупването на знания и успехи.
Да, вярно е, нацвъкаха се разни полито-, социо-, психо-, антропо- и всякакви други ЛОЗИ, но проблемът е отново на държавно ниво. Имамели нужда от всички тези хора и доколко. Къде завършва науката и започва грантването?
Реални ли са научните и преподавателски степени?
Каква е ролята на политическото пристратие и научното издигане?
Въпрос, въпроси, въпрос... И демокрация нужна, да се поставят проблемите, да се чуят всички мнение, а съгласието не е задължително.
Няма да цитирами имена на "научни" светила, за които съм силно осъмнен в точността на получените степени.
Пример ли? Мой познат, също с научна степен, ми спомена при среща, че отивал на сбирка при която ще утвърдят професурата на наш общ познат. Дошъл му бил редът значи... Това е факт!
Изборите са в основата не демокрацията, от тях се определя величината и чистотата на науката.
Ivan Peev
Рейтинг: 917 НеутралноДо коментар [#17] от "cxn421127689":
Два дебила это сила!Не отричам, възнагражденията се вдигнаха за хора с по-високо образование.
НО, голямото но, тези възнаграждения имат таван, таван поставен от факта, че икономиката ни е на ишлеме. Когато изработваш детайли, тяхната цена е калкулирана в цената на крайното изделие. Не можеш да повишиш заплати защото няма кой да приеме тези изделия.
От друга страна, колко са работодателите, които са приели като основна полтика това, че работниците и служителите са най-ценният капитал на филмата?
Въпросът е сложен, и започва с всеизвестният въпрос: ...икономиката, глупако...
Ivan Peev
Рейтинг: 917 НеутралноДо коментар [#19] от "атанас":
Два дебила это сила!Основната мисъл си сванал, така е в ЕС.
И това е проблемът. Продължаваме да играем жабата желаеща да я подковават.
Ivan Peev
Рейтинг: 917 НеутралноМисля да не коментираме повече, едно булче е решело да да заработи едни пари и понаписало няколко реда. Халал да са му парите, макар ползата от него щеше да е по-голяма в семейството.
Два дебила это сила!Все пак еманципацията е измислена от грочни и мързеливи жени, не можещи да приласкаят един мъж. За това се нарича - АМАНципация.
Мощ
Рейтинг: 640 НеутралноОсновният проблем на нашето общество е, че на все повече ученици българският не им е майчин. Не знам колко трябва да си тъп, за да не го забелязваш. Това ще доведе до неизбежна гражданска война след не по-късно от половин век. Ще има и живи от четящите тези редове. Нямаме много време за действие, а то е незабавно разселване на приматите из целия ЕС и/или сключване на договори с Индия и Турция да си ги прибират.
И тъй, враг ваш ли станах, като ви говоря истината? (Гал. 4:16)tjp581128271
Рейтинг: 177 НеутралноУчилището е буржоазна "измишльотина". Появява се когато собственикът на фабриката иска работникът да работи 12-16 часа и да може бъде сменен лесно, ако се наложи и затова открива детска градина към фабриката и училище, в което да се подготвят работници за нея. Не го е правил за развина елиталност, но той е бил и далновиден човек, по-будните деца е подготвял за по-високи постове във фабриката - подръжка на машини и инсталации, развойна дейност и т.н.
Сега то се изражда, защото се откъсна от действителността, разбирай от производството, от практиката. Направете справка в сайта на МОН колко ученици са приети миналата година по специалности, които съдържат думата "мототроника" (к'о каза, к'о каза?) и колко са приети за заварчици. Първите - 3640, вторите 54 - от които 1 затворническа паралелка от 33 ученика.
cxn421127689
Рейтинг: 898 НеутралноНе е казано, че всеки с висока квалификация и образование трябва да стане милионер.Но не е малко постижение да се получава възнаграждение 4 пъти средната работна заплата например.
bzp431130571
Рейтинг: 5 РазстроеноНе е за вярване, че авторката е учител по български език и литература. Демонстрира неясен и неоригинален изказ, самоцелни асоцииации, непрецизни съждения, каша в употребата на препинателните знаци. Въпреки това (и за жалост) е доста продуктивна в писането, което ясно говори, че търси публичност и одобрение на мненията си, често граничещи с мисловна буря.
В крайна сметка изводът е един - при преподаватели, които са на подобно отчайващо ниво, лесно обяснимо е и отчайващото ниво на учениците.