Спешната помощ и планът за възстановяване: добри проекти, но неясна визия

От критична важност е да се вземе решение как ще функционира спешната помощ по въздуха на регионално ниво.

© Надежда Чипева, Капитал

От критична важност е да се вземе решение как ще функционира спешната помощ по въздуха на регионално ниво.



Анализът е резюме от седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика (ИПИ). Пълния текст четете тук. Заглавието е на "Дневник".


Системата за спешна помощ в България е от ключово значение за осигуряване на бърз и ефективен достъп до медицинска грижа за хора в животозастрашаващо състояние. В нея са налице редица дисбаланси, свързани както с обективни географски обстоятелства, които затрудняват достъпа, така и с други ограничения пред осигуряването на спешната грижа - намаляващ брой специалисти, компрометирана пътна инфраструктура, засилен пътен трафик и други.


В момента системата на спешната помощ функционира в относителна стабилност при постоянен ръст на разходите и слабо намаляване и на натовареността, и на персонала, зает в нея. Липсват ясно изразени индикатори, които да говорят за криза, като това ясно си личи покрай обслужването на пандемията от COVID-19 през последните 2 години.




Спешната помощ и планът за възстановяване: добри проекти, но неясна визия


Данните за обслужени и хоспитализирани пациенти показват сериозен спад на обслужените пациенти през 2019 г. (с над 30%) и слаб ръст през 2020 и 2021 г. в резултат на пандемията. Нараства делът на необслужените повиквания, вероятно поради стесняване и изясняване на обхвата на услугите в спешната помощ.


Спешната помощ и планът за възстановяване: добри проекти, но неясна визия


Спешната помощ е натоварена и с извършване на нетипични дейности като взимане на кръвни проби на водачи на МПС и превозване на трупове, подлежащи на съдебно-медицинска експертиза, като възлагането на подобни дейности на спешните медицински екипи е спорно.


През последните пет години спешна помощ по въздуха у нас не се предоставя, освен в няколко изолирани случая - основно за транспортиране на органи по донорски програми. Това вероятно е най-съществената причина в Националния план за възстановяване и устойчивост на България да се включат два проекта, имащи пряко отношение към реализацията на реформа в областта на спешната медицина - проект Н9 "Изграждане на система за оказване на спешна медицинска помощ по въздуха" и проект П48 "Подобряване на националната система за спешни комуникации 112".


И двата проекта по плана за възстановяване са свързани с инвестиции - в дейности, които не се извършват в момента (Н9) и в изграждане на нова система на мястото на сегашната (П48). И двата проекта са сравнително добре мотивирани и описани, но и на двата им липсват качествени индикатори за оценка на ефекта и ясна идея как ще се интегрират в системата на спешната помощ на България. Липсва оценка и за изменение на разходите от заместването на "по-евтината" услуга с по-скъпата, особено в дългосрочен план.


Съществен проблем пред осъществяването на двата проекта ще бъде липсата на ясна визия за интеграцията на двата проекта от НПВУ в системата на спешната помощ, като следва предварително да се изясни ще има ли допълнителни реформи в този подсектор на здравеопазването и как проектите ще ги обслужат.


От критична важност е да се вземе решение как ще функционира спешната помощ по въздуха на регионално ниво - кой и как ще обслужва болните, за какви състояния и при какви условия ще има достъп до тази помощ, кой и как ще координира наземната и въздушната спешна помощ в синхрон. Във връзка с това ИПИ изпрати свое становище до министъра на здравеопазването.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK