
© Лили Тоушек
Актьори, присъствали на репетицията, си спомнят какво още е разказал режисьорът за избора на Евгени Будинов да се кандидатира отново за депутат от ГЕРБ.
На снимката: Актьори и служители на "Народния театър" се подписват в подкрепа на главния режисьор Александър Морфов. Организатор на подписката е Валери Йорданов.
Два дни след като беше разпространено видео от репетиция на пиесата "Хъшове", режисирана от Александър Морфов в Народния театър, остава въпросът как то се озова в агенция "Пик" и какво съдържа пълният запис.
В изрязаните около 2 минути се чува как на репетиция Морфов преразказва пред колегите си как е отстранил от участие актьор заради обвързаността му с ГЕРБ, нарича го и "гербаджийски боклук". По-късно бившият депутат от ГЕРБ Евгени Будинов каза в интервю, че става дума за него и че случката е от миналия август.
Актьори, присъствали на репетицията, си спомниха, че и директорът Васил Василев е бил там, а заснемането е направено с цел бъдещ документален филм за театъра. Неясно остава защо определени кадри са изрязани и лансирани в медията, лоялна на ГЕРБ. Не е известно и тогава директорът Василев да е възразил на случващото се.
"Дневник" публикува няколко мнения по темата от фейсбук.
Валери Йорданов, актьор: Три въпроса
Имам три отговора и три въпроса, породени от тях:
1. Краят на разказа е отрязан, умишлено: Сашо се е обадил обратно на Будинов, за да го успокои и покани, но е получил "интересен" отговор (цитирам: " - Саше... Ти си голям творец и си свободен човек, а аз съм обвързан и материално зависим" !!!`зависим депутат`???).
2. На два метра зад Морфов, извън кадър е директорът... който щастливо и възторжено го слуша, (има доста свидетели и можем да потвърдим).
3. Тази първа репетиция (и записът към нея) са правени в края на август. Когато директорът беше започнал "завръщането на Александър Морфов", което беше поставил като основна точка и креатив, в своята "програма за кандидатстване".
Въпроси:
1. Манипулиран ли е записът (след като е отрязан финалът на разказа)?
2. Как, откъде и от кой е изпратен, на определени политически-обвързани медии?
3. (в едно). Цели ли се "политически линч", объркване и пренасочване от реалния проблем, използват ли се "изучени стари похвати" и... (най-важното за мен) - мога ли да отида до тоалетната на същия театър, без да се притеснявам, че там ще стана "звезда"???
Асен Асенов, фондация "Едно": От видеото е изрязано най-важното
Ако сам признаваш, че си някъде не заради идеали, а заради келепир, не си ли именно това, което Морфов казва на глас? Партийното определение отпред няма значение. Може да си от всяка партия.
Ако по заръка на директора на Националния ни театър се снима документален филм за институцията и затова се документират всички репетиции, то как изисканият от PR отдела видео материал попада в редакциите на "медиите", разпространили част от него?
От видеото е изрязано най-важното - това, че "мравката" признава своята зависимост.
И най-интересното - Васил Василев е бил на тази среща, но това удобно не се споменава.
Какво всъщност целят Василев и безценната госпожа? Повече от очевидно е, че търсят аргументи да уволнят Морфов и продуцират компромати, с които да мотивират решението си.
А именно с името на Морфов на челото си Василев спечели конкурса за директор
Настася Филиповна, актриса: Какви са основанията на ръководството да изиска филма?
А дали снимането на филма не е всъщност личен проект на самия оператор? Има ли допълнителен анекс към щатния договор на въпросния оператор - изключително талантлив творец между другото? Защото да си отговорен за рекламни материали и трейлъри е едно - това се включва към задълженията ти в един щатен договор. Да снимаш филм е нещо съвсем друго...
Та въпросите са: Анекс има ли? Кой субсидира филмовия проект - Народният театър или се осъществява от частен продуцент? Какви са основанията, ако е второто - PR отдели и ръководство на театъра да изискат и разполагат за свои "цели" - с един всъщност огромен суров материал, откъдето знаем - тези които са в "кухнята" - могат да се изкарат от контекст "компромати" не само за Морфов, но и за повечето заснети лица...
И последно - редно ли е PR отдел на национален театър да подържа топли, жълто-кафяви връзки с издания като "Пик" например? А ако случайно не може да движи пиар - а си без тези Пикови връзки - не е ли редно в изданието да се посочи източникът (име, позиция, институция), предал на медията това изрязано епизодче?
Рени Врангова, актриса, съпруга на Морфов: Записът е прилежно изрязан
Покрай цялата политическа помия, днес се сетих за нещо много обикновено. Гецката, играеше в " Хъшове " - Мравката ( Валери играе Бръчков с ангелските крила ).
Та, Гецката имаше дубльори - двама още преди 10 години, защото той непрекъснато отсъстваше. Или имаше халтура, или снимки, турнетакато депутат идваше още по-рядко, дори си позволяваше да си тръгва половин час преди края на спектакъла, защото имал нещо по- важно.
Аз побеснявам от такива неща, но. Сашо.( по - великодушен режисьор в това отношение не познавам, циганката наистина умря) винаги, когато актьорите го помолят за снимки или нещо, от което ще изкарат пари, той ги разбира и прави всичко възможно да помогне, но и да спаси спектакъла. Хъшовете това би трябвало да помнят.
Един ден Мравката с цялата си глупост и гордост казва: " Воеводо (така се обръща към режисьора), аз не съм като теб социално ангажиран, аз имам финансов проблем, затова съм в политиката, разбери ме! "
Това щяхте да чуете, ако записът не беше прилежно изрязан.
Бойко Богданов, режисьор: Полу-есе за съучастието на интелигенцията в този конфликт
("essais" ще рече в превод от fr. "опит")
... и решават пролетарско-каскетлийските бойци да вдигнат джангър до Небето, щото режисьорът Сашо Морфов свалил от роля в своя постановка актьор, който не му се вписва в творческия и морален комфорт, без нито миг да се замислят, че за да създаде творчески комфорт на останалите десетки люде от екипа, преди всичко водещият ги (в случая - за всеобщ гняв на бойците за неясно какво равенство) РЕЖИСЬОР е длъжен първо да осигури своя ТАКЪВ.
Невежеството и глупостта в случая не дразнят толкова - те, очевидно са неизбежни.Но ЗЛОНАМЕРЕНОСТТАИ докъде осъзнатата, докъде-не МАНИПУЛАТИВНОСТ на посланието им... Защо, питам се, насочват хитроумно вниманието ни в един незначителен факт, част от театралното всекидневие и принципи на поведение в йерархията на професията, а не във въпроса как се е появило това нелегално видео с изявлението на режисьор по време на репетиция, с негово съгласие ли е сниман, одобрил ли е, както повелява законът, публикуването му, или просто това е едно поредно свидетелство за тревожно нарастващите и в театралния ни свят милиционерски "хватки". Шум с цел да измести вниманието на homo sapiens от безобразното партийно кадруване и сталински методи на управление в най-емблематичният в страната ни театър.
Бохемите в писателското кафене от светлото време на соца се бъзикаха, че всичко у нас било ПОЛУ, щото сме живеели на балканския ПОЛУ-остров, за разлика от Великобритания
Та всичките тия, вдигнали жалба-дунанма до Бога ПОЛУ-грамотници на истината и професионалните, пък и етични правила, всичките тия сподвижници на унищожителното за развитието на Човечеството щение за всеобщо равенство, + "жените да са общи" и пр. пролетарски безумия, вкл. и това партийно-художествените комсомолци да определят разпределението на роли в постановките, а режисьорите безусловно да слушат VOX POPULI, всички тезимутанти, както и изплашените за ст'инките си сред тях аркашки, както и откровените в кюпа сред тях червени кхмери заслужават само едно: презрение. Защото тези хора са полу-чули и полу-научили разни полу-неща - и до днес измерват килограмите (или литрите) в джаулиИ забавното донякъде (поне за мен) е, че това не само им харесва, но и ги кара да се чувстват горди. Невежата е горд с неосъзнатото си невежество.И не разбира, че дори неосъзнато, то пак си е НЕВЕЖЕСТВО...
... И... Мъка ми е. Мъка - за "оклюкарчването" на тая случка, отразяваща като в капка вода Вселената на социално-морално-професионалното ни всенародно състояние и принизяването й в битово-личностна сага, която загърбва величината на Битието (У нас май е закон битът да заменя Битието във възгледи и поведения.)
И - мъка ми е за мълчаливото съучастие ЧРЕЗ БЕЗУЧАСТИЕ на елита ни - нашата интелигенция в този конфликт... И си мисля например, за Полша... И - опитвам да си представя, как полските интелектуалци подминават с мълчание подобно безобразие - гавра на партийната власт с духовни стожери на националната им култура...
Да, именно Полша, същата тая Полша, в която, в края на 80-те,във Варшава, събудена от едно представление на техния театър "Всполчесни" (по нашему "Съвременник") тръгна нажежена публиката - и се превърна в първото голямо шествие, предизвикало свалянето на Кремълски наложения им военно-комунистически режим, оглавен от един, също и той генерал - Ярузелски... И най-ми е мъка, че, както се вижда, ние като народонаселение нямаме потенциала за подобно "губи-време"щотояйцата пак поскъпнаха.
Казах, че това е полу-есе, тъй като, вероятно ще предизвика само полу-последствия. Но го написах, защото нито съм полу-човек, нито имам полу-достойнствои, както казваше един приятел: "Прави каквото трябва, пък да става каквото ще!"
Жанина Драгостинова, журналист и преводач: Тъжна картина
От коментарите разбирам, че възпитаният зрител иска Морфов да не е в Народния театър, а по БНТ да върви до безкрай "Войната на буквите". Биков и Будинов съвсем скоро ще изпълнят тази му мечта, "полегнала е Тодора, за които я пожелаха". А за част от актьорите в Народния очевидно няма значение къде, при кого и какво играят, важното е да играят, актьорската душа това иска, движение да има.
Тъжна е тази картина, но май неизбежна. Нищо ново под слънцето.
Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.