Учението е до завършване на образованието. От там нататък следва самообучение, което няма как да се опише от статистиките, защото е според индивидуалните нужди на човека.
Липсва организация ,както и подготвени кадри и структури за продължаващото обучение ,особено е важно това в медицината ,лекарите са лишени от каквото и да е обучение след вземане на специалност ,въпреки наличието на множество университети и база и възможности в тях ,просто се набляга на комерсиалното и възможността да се изкарат най много пари от студентите ,за тяхното висше образование и диплом .
Всъщност, тези които не мразят Путин( защото е нисък бункерен молец), повечето са получили образование преди либерастийските реформи за устойчива функционална неграмотност! Libertarianism is just anarchy for rich people
А кому е нужно да се обучаваш цял живот, след като в БеГе никой работодател не го е грижа това и няма да ти увеличи заплатата само защото си изкарал някой допълнителен курс. Нито пък ще извади пари от касата на фирмата да ти плати курса - по-добре да отиде с Мичето на още една почивка в Гърция с тези пари и да и покаже кой е тузаря.
Нашата държава не е в състояние да осигури условия за обучение и учене до завършване на средно образование, та какво остава за след това. Записах магистърска програма в СУ, която се очакваше да бъде на екзекютив ниво. Какво да кажа - трудно стига дори нивото на килийното образование, та камоли нещо повече. И така ще дам към 3 хил лева за магистърска програма, в която да ме учат "на дърти" години какво е индукция и дедукция и критериите за обучение в академично писане се свеждат до това да знаеш колко е оптималният обем страници на съответния документ, структурата му и подобни изключително фундаментални познания и то във време, в което има изкуствен интелект, успешно пишещ на сносно ниво академични трудове. В СУ нищо, ама съвсем нищо не се е променило за 20 години. Всичко си е точно там, където го оставих преди 20 години. За 3 хил лева общо взето това имам честта да разбера, а да - и да не припарвам повече, има по-добри начини да се похарчат тези пари.
"Продължаващото обучение" създава работни места и допълнителни разходи за потребителите. Това им е целта на "изследването". Който има нужда се дообразова.
Абсолютно нормало, естествено и логично място сме заели в тази световна класация. Почти всеки от вас е ходил на "семинар", "конференция" или "симпозиум", както е видял и усетил ползата на този тип "продължаващо обучение до живот" у нас. Всички знаем, че на този тип мероприятия най-важната част е след "официалната" част - времето на "неофициалната" - да се седне на маса, да се хапне, да се пийне и да се поговори с лекторите. Но дори и тогава, след размяна на две - три изречения, човек стига до извода - "бахти теоритика, практическа полза никаква". И съответно от това идва съвсем естественият избор - "Заслужава ли си да "инвестирам" 150 - 200 евро за една вечеря?". А пък за работодателите е още по-сериозен избора - "заслужава ли си да загубя за три дни хора, които ми вършат работа в офиса, за да ги изпратя за моя сметка на екскурзия? Все пак тук не сме държавна администрация, а трябва да изкарваме пари". И от там идват оплакванията тип като тази статия на Института за пазарна икономика - "нЕма платежоспособни клиенти, които да искат да харчат пари за глупости! На последно място сме в свободният и демократичен евроатлантически свят! Затова трябва НЕЗАБАВНО да се извърши правосъдна реформа!!!"
"Alle bisherigen Bewegungen waren Bewegungen von Minoritäten oder im Interesse von Minoritäten. Die proletarische Bewegung ist die selbständige Bewegung der ungeheuren Mehrzahl im Interesse der ungeheuren Mehrzahl." -
Karl Marx, Friedrich Engels, Manifest der Kommunistischen Partei. MEW 4, S. 472
Политиката на Дневник за администриране на форума е най-грозното лице на цензурата. Към съфоромците с най много плюсове. Кефи ли ви , че лоената топка ви ги блъска?
Липсва организация ,както и подготвени кадри и структури за продължаващото обучение ,особено е важно това в медицината ,лекарите са лишени от каквото и да е обучение след вземане на специалност ,въпреки наличието на множество университети и база и възможности в тях ,просто се набляга на комерсиалното и възможността да се изкарат най много пари от студентите ,за тяхното висше образование и диплом .
Това не е вярно. При регулираните професии - лекари, адвокати, експерт-счетоводители, учители, регистрирани оценители, частни съдебни изпълнители, (за нотариусите не знам). Има задължително участие в "последващо обучение, поддържащо квалификацията", организирано от съответната професионална организация, където се натрупват определен брой "точки". От там влияе я на атестация, я на определено бръкване в джоба с тип "глоби", за не спазване на устава на съответната организация. А членуването в такава организация е или задължително по закон, или достатъчно силно трябва да се съобразяваш с "правилата", за да не ти "объркат" бизнеса по грубия начин.
"Alle bisherigen Bewegungen waren Bewegungen von Minoritäten oder im Interesse von Minoritäten. Die proletarische Bewegung ist die selbständige Bewegung der ungeheuren Mehrzahl im Interesse der ungeheuren Mehrzahl." -
Karl Marx, Friedrich Engels, Manifest der Kommunistischen Partei. MEW 4, S. 472
В България се слуша Галена. Обменят се тренди кокошкарско-тарикатски идеи от уста на уста и се ползват приятели и познати за ходатайстване. Достъпът до ресурси се регулира чрез затворени микро-общности от фамилиарничещи помежду си членове. Тео Ушев май го беше нарекъл “шуранайски капитализъм”.
Много просто - учиш нещо, работиш го, минаваш разни допълнителни курсове и тн., ставаш на 50 , изведнъж се налага пак да учиш нещо различно, защото няма вече работа по стария занаят - и какво мислите ли че някой ще наеме човек на около 50 и нещо без значение допълнителната квалификация която има - отговорът е не, затова се налага да хванеш каквото и да е без значение квалификацията ти.
При положение, че повечето работодатели търсят 25 годишни с опит. Обучението през целия живот в България е просто ненужно. Единици са тези, които са успели след 40 да сменят професията. Повечето, които учат на "стари години" просто имат нужда от диплома, за да се издигнат там, където вече работят от години.
От статията не става ясно какво се разбира под "учене". Дали включват в това само ученето в университет или всякакъв вид допълнителни знания. Защото ако се включват всякакви допълнителни знания от курсове, семинари, вътрешни обучения, то тези цифри не са верни. Във фирмите непрекъснато се правят вътрешни обучения - дори и да са само за безопасност на труда, пожаробезопасност и др. Всяка една нова машина, която се въвежда, върви с обучение на служителите, които ще я ползват. Извън производството, много професии по закон са длъжни да минават определени часове допълнителна квалификация всяка година.
Като стана дума за Швеция си спомням един филм. Трябваше да пенсионират някакъв старец, който е работил дълги години в мината, и там вече нямаше как да работи. Преквалифицираха го човека да работи на компютър и казаха, че още може да е полезен за фирмата. Та това в Бг. не го виждам да стане!
Хм, тази статистика едва ли включва повечето от българските родители с деца от 5-ти до 10-ти клас - ние си учим цял живот, просто статистиката не включва образованието на децата (колко ли вечери учене заедно за да компенсираме дефицитите на образУвателната система) и (евентуално) и на внуците :-)
Имаше скоро интересна петиция от родители за ограничаване на количеството на домашните, точно защото интересното в крайна сметка е да минеш по самия път (самият процес на научаване на нещо е супер), а не толкова да вдигнеш купата. Ученето и четенето не трябва да са вид наказание, но доста често е така в българската образователна система (за съжаление).
Дано още доста млади и нахъсани преподаватели се влеят сред учителското воинство и да поразчупят малко тази атмосфера. За да има успехи образователната система в България, учителят трябва да е Бог и около него трябва да се върти цялата вселена от администрация, чиновници, издателства, снабдители и т.н.
Ужасяващо е, че учителите в България все още нямат свободата да определят такива неща като темпото на преподаване, съобразено с нивото и групата, да избират учебниците (сред одобрените от МОН), по които да преподават... Нямат възможност (и време) за упражнения - всичко се случва по една хартиена програма от едни чиновници, дето не се знае дали са виждали ученик на живо. Почти всяка свободна инициатива на учителите се убива или филтрира до обезобразяване. Учителите са претрупани от доста несвойствена за такъв творчески труд административна дейноста, четене и следене на разнообразни заповеди с точки, тирета и запетаи. Представете си успешен актьор-счетоводител - е няма такова животно. Освен това учителите имат доста формална роля в одобрението на МОН на учебници и учебни помагала, малко като гумен печат са в момента. В резултат на което в учебните издания (особено по разказвателните предмети) такива "формалности" като стилистика в графичното оформление са една достойна за Шекспир трагикомедия - само дето не се застъпват абзаците от по 20 реда с едно изречение и картинките по страниците, но може би в електронните версии ще го има имплементирано ес фък.
Увеличението на равнището на заплащане в сектор "Образование" е май единственото, дето направи държавата от всичкото необходимо, но все пак е супер добро начало и дългосрочно печеливша инвестиция, доказан факт.
Пирамидата трябва да е наобратно на сегашното - учителят трябва да е най-високо, а надолу цялата изградена верига да го подпомага. Децата са си същите - любопитни и жадни за знания. Просто вече се интересуват от всякакви съвременни неща, които при нас ще се учат след 100-200г.
Забавно. Хората реално сблъсквали се с проблематиката (и неадекватността) на процеса, описват непосредствените си впечатления, умнокрасавците (зад кадър) цъкат минуси.
Хайде да споделя и своя опит от въпросното нещо- ходя поне 6-7 дни годишно на всевъзможни обучения, повечето от тях задължителни. Разбира се, не научаваме нищо, но и не мисля, че това някога е била целта. Целта е да сложим отметката в картончето, че "обучаваме персонала". Понякога има и тест. Преди Ковид трябваше да прочетеш нещо 15 минути, от кумова срама, след това станаха онлайн и масово започнаха да се ползват, хмм, цифрови помощни средства. Последното е всеизвестно, но след Ковид не отмениха онлайн тестването, напротив, то се наложи като стандартната практика. Явно (подобно на ситуацията в българските училища), някой има интерес всички да минават. Злите езици твърдят, че един лекторски пас е към €150 евро, на пас, на кур...сант, така че мога да предполагам, кой е тоя някой.
Да де, идеята е не да се учи нещо, а да се създаде индустрия за курсове, в които на топло и сухо да се настани още един контингент нищоправещи. Иначе реално никой няма да го подпре да учи китайски на 50г. възраст...
Някога, в период известен като тъмните векове, църквата е била основен управляващ орган. Използвала е инквизицията като основен инструмент за запазване на влиянието си. Правилото е било - колкото е по-необразован народа, толкова по-лесно се управлява. Всеки, който се е опитвал чрез наука да оспори църквата - на кладата. Русия чрез силно развитите си структури на влияние, прилага същото правило в България. Принципът е колкото по-зле, толкова по-добре. Резултатът е: България най-тъпата държава в ЕС. Най-бедната. Най-корумпираната. Много Мариани Кълвачеви има в тая държава!!!
Когато учители са на градусите на моркоф, само елементарни хора могат да се чудят на резултатите
а по окомушите гледат да изкарат няко леф и от тая трагедия
06-20 Р.Радев: Смущаващо е, че Божков звучи по-убедително от неговите обвинители .............................
01 - 21 Г.Атанасов: Нямам нито една забележка към Радев .......................... .................................................................
10-21 К.Петков: Ако управлява коалиция с ДПС, излизам на протест ...........................................................................
09-21 К.Петков: С две ръце гласувам за президента Радев ...................................................................................................
10-21 К.Петков: Ние от "Продължаваме промяната“ много харесваме Бойко Рашков ...................................
01- 22 Радан: Но днес просто трябва да свалим шапка на Радев .....................................................................................
03-22 Б.Рашков: Божков няма да откаже да даде показания, че е бил изнудван ..................................................
03-23 К.Петков: За мен е просто умопомрачаващо ..............................................................................................................
................................ как прокуратурата дори не образува производство заради изнесеното от Божков
Съгласна съм с първата част на изказването, но защо после се намесва конкретно Русия ? Ние под руско влияние ли сме или под американско ? Я пак, кой диктува правилата в държавата България на ниво за вземане на управленски решения ?
Заповядайте, пълен списък. Можеше и сам да стигнете до тях, като ползвате търсачките
http://professio.nacid.bg/?id=31"Alle bisherigen Bewegungen waren Bewegungen von Minoritäten oder im Interesse von Minoritäten. Die proletarische Bewegung ist die selbständige Bewegung der ungeheuren Mehrzahl im Interesse der ungeheuren Mehrzahl." -
Karl Marx, Friedrich Engels, Manifest der Kommunistischen Partei. MEW 4, S. 472
Българина си знае всичко от рождение, на него не му ТРЕБЕ повече акъл. ОН си има за цело село 😂😂 Цяла нация е завършила "Ти знаеш ли кой съм аз БЕ"..... друго не му ТРЕБЕ на БългаринО. 😂😂
"Учене през целия живот" така, както го разбират (и пропагандират) жълтопаветните турболибералчета, се налага да правят най-вече лаладжиите като тях, защото при тях "професионалните знания" се менят при всяка смяна на посоката на правилния либерален курс. На реалните професионалисти - като се започне от стругаря, заварчика, монтьора, водопроводчика, строителя и нагоре до инженера, лекаря, учения и пр., не им пука за животрептящите проблеми на гейовете, феминистките, затоплистите, американските негри, афганистанските примати и как да не наранят нежните им чувства на работното място, нито пък дали ще се облекчават в унисекс или триполов кенеф.
Графиката е наистина любопитна: според нея над 30% от шведите са ходили на някакво обучение през последните 4 седмици. Опростено, като за умнокрасивци, това означава, че всеки швед (без учащите и пенсионерите) средно веднъж на всеки 1.5 месеца трепе поне по един-два работни дни да го "обучават" по семинари и презентации. Ма, дами и господа, едно време с такова по интензивност "обучение" се получаваха дипломи за висше образование, т.е. за едни 30 години всеки расов швед, шведка или каквото там от останалите 52 джендъра, би трябвало да усвои на ниво "бакалавър' поне 6 професии.
Разбрах ти идеята, но всъщност трябва да те оборя. На лекаря, инженера и др. им се налага да учат непрекъснато, защото в медицината непрекъснато се правят нови открития, въвеждат се нови протоколи за лечение, дадени лекарства се изтеглят от пазара заради странични ефекти и т.н. Те няма как да си стоят само със знанията от университета. Същото е при инженерите - въвеждат се нови технологии, а те изискват обучение как да се работи с тях и т.н. Друг е въпросът, че лекарят не си записва, че днес примерно е отделил 1 час да чете медицинска литература и не е получил сертификат за примерно "Работа в условията на многообразие".
Не е изненада. След като някои считат "Харварда" за обидна дума. Хората, които са разбрали, че съдбата им зависи от собствените усилия нямат проблем. Останалите си обясняват неудачите с конспирации. Не че им помага, но поне могат да обвиняват някой друг, а не себе си.
Да речем, че и ти си набор 63, като човека, за когото искам да ти кажа. На тоя човек му предложих да мине да работи на компютър, а да не обикаля София с отверките, за да може дълго още да работи нормално, а не да се скапва. Ами той отказа, не защото не може, а защото ще му е скучно... Та не всеки работодател иска да се отърве от старците, но и те трябва да поискат да се променят и да разберат, че е в общ интерес промяната.
'It's not wise to violate rules until you know how to observe them' - T.S. Eliot, interview with The Paris Review (Issue 21, 1959)
До коментар [#2] от "mso351112049": До коментар [#1] от "atmanpg": този проблем е най-важен за лекарите (и сестрите). Там има разработени системи за редовно допълнитлено обучение, но естествено в крайна сметка зависи от конкретния човек. Имам приятел доктор, който чете непрекъснато, много, директно на английски, и знае всичко, поне теоретично. Но едва ли са много такива...
Абе Шведиде са прости, остави ги. По производителност на труда са на 12 място в света https://time.com/4621185/worker-productivity-countries/ Сигурно щото са мързеливи и трепят време да се обучават. Нас ни няма в тази класация от 35 страни последни са Мексико. Странно.
До коментар [#24] от "хм": добре написано, изглежда познавате проблематиката директно, няма лошо, повечето от нещата, които казвате звучат разумно. Може би единствен съвет, най-доброжелателно - пратете това до Мин на Образованието - там да го четат, а не тук във форума..
До коментар [#21] от "capricorn_1963": вероятно мате предвид новоизпечени политици, попаднали случайно я в някое министерство, я дори в парламент, които си купуват дипломи от измислени университети... Или като оня дето без малко да стане министър председател, пък си беше преписал дисертацийката... Да не говорим за министърката, май на икономиката беше, и тя май така...
До коментар [#38] от "pag":Разбрах ти идеята, но всъщност трябва да те оборя. На лекаря, инженера и др. им се налага да учат непрекъснато, защото в медицината непрекъснато се правят нови открития, въвеждат се нови протоколи за лечение, дадени лекарства се изтеглят от пазара заради странични ефекти и т.н. Те няма как да си стоят само със знанията от университета. ...
На теория е така. На практика 80 процента от лекарите си остават на ниво мерене на кръвно и изписване на антибиотик. Другото което ме е учудвало при някои лекари е, че въпреки уж високото им образование са доста посредствени, да не кажа тъпи.
Да ти кажа, че през годините съм имал колеги на възраст 60+, които си бяха много жизнени и енергични. И много повече с акъла си и запознати с нови технологии и компютри, отколкото някои заспали 20-30 годишни патки, които не могат таблица на Ексел да попълнят. Всичко е до конкретния човек.
Има неразбиране за това какво е обучението за възрастни. На първо място "възрастен" е относително понятие, у нас за учащ възрастен се смята лице навършило 16г, което не участва във формалната образователна система. Образованието и обучението за възрастни има няколко основни направления: ограмотяване; обучение за придобиване на квалификация; за повишаване на ключови компетентности; за личностно развитие; за свободното време. Според CONFINTEA (конференция за ООВ на ЮНЕСКО) държавите поемат ангажимент да отделят 6%от БВП за образование и "приемлива" част от тези средства да отиват за възрастни. Не разполагам с данни колко средства се отделят за това у нас.
Преквалификацията също е обучение - това е проблемът в България. Безработни, които не желаят да си сменят квалификацията според търсенето на раб. ръка. А и огромната бройка университети (поне половината излишни) бълват нови и нови никому непотребни кадри.
Че тъпотата и простотията властват из българските земи е известно на света от векове насам. Но лошото е, че нашенеца е убеден, че знае абсолютно всичко, без изобщо и да минава през кратуната му, че НИЩО не му е известно! Като меродавно за него е мнението на най-погрешните източници - особено руската примитивна пропаганда и социалните мрежи! Не веднъж съм виждал и чувал селски тулупи да спорят с професори медици на тема здравеопазване и да казват: “Ти нищо не знаеш! В интернет това не го пише ...!“ Ей затова правилото: “Човек се учи докато е жив!“, никога няма да намери почва в Б-я и балкански Мурджо ще си живурка свързан с поговорката: “Ражда се теле и умира вол!“ Макар, че в умственото си развитие повечето се раждат телета, но умират червеи ...
Ама защо да си я сменят? Вместо това много по-лесно и рационално е да хванат самолета за Германия. Какво ще се занимават с Ганьо-работодател тук. В БГ дори за квалифицираните работници е трудно и трябва да правят компромиси, какво остава за неквалифицираните.
Че какво се е променило в учебния процес за да има изменение? Всяка просперираща държава се крепи на три колоса - ред, дисциплина, трудолюбие. Нещо такова да се вижда в страната ни? В училищата хаос, важното е да вървят учителските заплати. В бизнеса - недомислие, важното е да се назначяват хора по критериите на собственика - послушни и търпеливи. В публичния сектор - подлизурковците са на власт, няма значение образованието. Това е страната ни! Опровергайте ме. Има ли кой?
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.ОK
atmanpg
Рейтинг: 1605 НеутралноУчението е до завършване на образованието.
От там нататък следва самообучение, което няма как да се опише от статистиките, защото е според индивидуалните нужди на човека.
mso351112049
Рейтинг: 265 НеутралноЛипсва организация ,както и подготвени кадри и структури за продължаващото обучение ,особено е важно това в медицината ,лекарите са лишени от каквото и да е обучение след вземане на специалност ,въпреки наличието на множество университети и база и възможности в тях ,просто се набляга на комерсиалното и възможността да се изкарат най много пари от студентите ,за тяхното висше образование и диплом .
hamiltonf
Рейтинг: 4771 НеутралноПосле, що имало армия от полуграмотни/недообразовани путинофили в България...
https://uapostcards.org/?utm_source=fb&utm_medium=Facebook_Desktop_Feed&utm_campaign=ua-postcard_website-conversion_abo_upd-23&utm_content=eu-zone_feed_interest_charity_25-65_140923&fbclid=IwAR3ClQksNsxiXeov7KUie6sSWkd8tezQ8gjXihDiuml7rq9uUnWVUdnd9uAcomandante vs либерални ентусиасти&корпократи
Рейтинг: 3205 НеутралноПроблема е много голям!
Libertarianism is just anarchy for rich peopleselqnin
Рейтинг: 1916 РазстроеноЗа народ, който е сътворил "умотворението":
"Акъл не ща - пари ми дай"
не е особено учудващо...
comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
Рейтинг: 3205 НеутралноВсъщност, тези които не мразят Путин( защото е нисък бункерен молец), повечето са получили образование преди либерастийските реформи за устойчива функционална неграмотност!
Libertarianism is just anarchy for rich people
Компетентен
Рейтинг: 963 НеутралноА кому е нужно да се обучаваш цял живот, след като в БеГе никой работодател не го е грижа това и няма да ти увеличи заплатата само защото си изкарал някой допълнителен курс. Нито пък ще извади пари от касата на фирмата да ти плати курса - по-добре да отиде с Мичето на още една почивка в Гърция с тези пари и да и покаже кой е тузаря.
Моа Преател Тайпи
Рейтинг: 1272 Неутралнобоклуци-ГЕРБ
яж бахур...zenola
Рейтинг: 638 НеутралноНашата държава не е в състояние да осигури условия за обучение и учене до завършване на средно образование, та какво остава за след това.
Записах магистърска програма в СУ, която се очакваше да бъде на екзекютив ниво. Какво да кажа - трудно стига дори нивото на килийното образование, та камоли нещо повече. И така ще дам към 3 хил лева за магистърска програма, в която да ме учат "на дърти" години какво е индукция и дедукция и критериите за обучение в академично писане се свеждат до това да знаеш колко е оптималният обем страници на съответния документ, структурата му и подобни изключително фундаментални познания и то във време, в което има изкуствен интелект, успешно пишещ на сносно ниво академични трудове.
В СУ нищо, ама съвсем нищо не се е променило за 20 години. Всичко си е точно там, където го оставих преди 20 години. За 3 хил лева общо взето това имам честта да разбера, а да - и да не припарвам повече, има по-добри начини да се похарчат тези пари.
hope
Рейтинг: 2515 Неутрално"Продължаващото обучение" създава работни места и допълнителни разходи за потребителите. Това им е целта на "изследването".
Любовта ще спаси света!!!Който има нужда се дообразова.
hope
Рейтинг: 2515 НеутралноМеждудругото държавните служители постоянно ходят на някакви курсове, за които плащаме ние. Дали има полза - според мен - не.
Любовта ще спаси света!!!Gustav
Рейтинг: 1874 ВеселоАбсолютно нормало, естествено и логично място сме заели в тази световна класация.
"Alle bisherigen Bewegungen waren Bewegungen von Minoritäten oder im Interesse von Minoritäten. Die proletarische Bewegung ist die selbständige Bewegung der ungeheuren Mehrzahl im Interesse der ungeheuren Mehrzahl." - Karl Marx, Friedrich Engels, Manifest der Kommunistischen Partei. MEW 4, S. 472Почти всеки от вас е ходил на "семинар", "конференция" или "симпозиум", както е видял и усетил ползата на този тип "продължаващо обучение до живот" у нас. Всички знаем, че на този тип мероприятия най-важната част е след "официалната" част - времето на "неофициалната" - да се седне на маса, да се хапне, да се пийне и да се поговори с лекторите. Но дори и тогава, след размяна на две - три изречения, човек стига до извода - "бахти теоритика, практическа полза никаква". И съответно от това идва съвсем естественият избор - "Заслужава ли си да "инвестирам" 150 - 200 евро за една вечеря?". А пък за работодателите е още по-сериозен избора - "заслужава ли си да загубя за три дни хора, които ми вършат работа в офиса, за да ги изпратя за моя сметка на екскурзия? Все пак тук не сме държавна администрация, а трябва да изкарваме пари".
И от там идват оплакванията тип като тази статия на Института за пазарна икономика - "нЕма платежоспособни клиенти, които да искат да харчат пари за глупости! На последно място сме в свободният и демократичен евроатлантически свят! Затова трябва НЕЗАБАВНО да се извърши правосъдна реформа!!!"
Мариана Кълвачева
Рейтинг: 1231 НеутралноАз четох до "институт за пазарна икономика".
Истината рано или късно излиза наяве.Мерси.
sarunka
Рейтинг: 904 Неутралноза тези, които се интересуват
Политиката на Дневник за администриране на форума е най-грозното лице на цензурата. Към съфоромците с най много плюсове. Кефи ли ви , че лоената топка ви ги блъска?https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-eurostat-news/w/edn-20230130-1?fbclid=IwAR2MqkNs2V7Haq-c7wDiVfO7jD3ud6rOcC9Xtb9R1IiM-a6uzzZoBM5C4YI
Chironex
Рейтинг: 697 ВеселоБългарина ги разбира работите и без да се учи.
Да учат тия, де не разбират.
Иво
Рейтинг: 4082 Разстроено"България изостава шест пъти от средноевропейските нива, близо два пъти от предпоследния в класацията – Гърция, и 20 пъти от първенеца – Швеция."
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36Пълна трагедия сме. :-(
selqnin
Рейтинг: 1916 ВеселоДо коментар [#13] от "Мариана Кълвачева":
Учудвам се и съм приятно изненадан,
че И това сте успяла да прочетете
след нощната смяна на магистралата...
Gustav
Рейтинг: 1874 НеутралноТова не е вярно.
При регулираните професии - лекари, адвокати, експерт-счетоводители, учители, регистрирани оценители, частни съдебни изпълнители, (за нотариусите не знам). Има задължително участие в "последващо обучение, поддържащо квалификацията", организирано от съответната професионална организация, където се натрупват определен брой "точки". От там влияе я на атестация, я на определено бръкване в джоба с тип "глоби", за не спазване на устава на съответната организация. А членуването в такава организация е или задължително по закон, или достатъчно силно трябва да се съобразяваш с "правилата", за да не ти "объркат" бизнеса по грубия начин. "Alle bisherigen Bewegungen waren Bewegungen von Minoritäten oder im Interesse von Minoritäten. Die proletarische Bewegung ist die selbständige Bewegung der ungeheuren Mehrzahl im Interesse der ungeheuren Mehrzahl." - Karl Marx, Friedrich Engels, Manifest der Kommunistischen Partei. MEW 4, S. 472
irobot
Рейтинг: 510 НеутралноВ България се слуша Галена. Обменят се тренди кокошкарско-тарикатски идеи от уста на уста и се ползват приятели и познати за ходатайстване. Достъпът до ресурси се регулира чрез затворени микро-общности от фамилиарничещи помежду си членове. Тео Ушев май го беше нарекъл “шуранайски капитализъм”.
jch121099443
Рейтинг: 25 НеутралноМного просто - учиш нещо, работиш го, минаваш разни допълнителни курсове и тн., ставаш на 50 , изведнъж се налага пак да учиш нещо различно, защото няма вече работа по стария занаят - и какво мислите ли че някой ще наеме човек на около 50 и нещо без значение допълнителната квалификация която има - отговорът е не, затова се налага да хванеш каквото и да е без значение квалификацията ти.
capricorn_1963
Рейтинг: 315 НеутралноПри положение, че повечето работодатели търсят 25 годишни с опит. Обучението през целия живот в България е просто ненужно. Единици са тези, които са успели след 40 да сменят професията. Повечето, които учат на "стари години" просто имат нужда от диплома, за да се издигнат там, където вече работят от години.
Smile
Рейтинг: 871 НеутралноОт статията не става ясно какво се разбира под "учене". Дали включват в това само ученето в университет или всякакъв вид допълнителни знания. Защото ако се включват всякакви допълнителни знания от курсове, семинари, вътрешни обучения, то тези цифри не са верни. Във фирмите непрекъснато се правят вътрешни обучения - дори и да са само за безопасност на труда, пожаробезопасност и др. Всяка една нова машина, която се въвежда, върви с обучение на служителите, които ще я ползват. Извън производството, много професии по закон са длъжни да минават определени часове допълнителна квалификация всяка година.
capricorn_1963
Рейтинг: 315 НеутралноДо коментар [#16] от "Иво":
Като стана дума за Швеция си спомням един филм. Трябваше да пенсионират някакъв старец, който е работил дълги години в мината, и там вече нямаше как да работи. Преквалифицираха го човека да работи на компютър и казаха, че още може да е полезен за фирмата. Та това в Бг. не го виждам да стане!
хм
Рейтинг: 1791 ВеселоХм, тази статистика едва ли включва повечето от българските родители с деца от 5-ти до 10-ти клас - ние си учим цял живот, просто статистиката не включва образованието на децата (колко ли вечери учене заедно за да компенсираме дефицитите на образУвателната система) и (евентуално) и на внуците :-)
Имаше скоро интересна петиция от родители за ограничаване на количеството на домашните, точно защото интересното в крайна сметка е да минеш по самия път (самият процес на научаване на нещо е супер), а не толкова да вдигнеш купата. Ученето и четенето не трябва да са вид наказание, но доста често е така в българската образователна система (за съжаление).
Дано още доста млади и нахъсани преподаватели се влеят сред учителското воинство и да поразчупят малко тази атмосфера. За да има успехи образователната система в България, учителят трябва да е Бог и около него трябва да се върти цялата вселена от администрация, чиновници, издателства, снабдители и т.н.
Ужасяващо е, че учителите в България все още нямат свободата да определят такива неща като темпото на преподаване, съобразено с нивото и групата, да избират учебниците (сред одобрените от МОН), по които да преподават... Нямат възможност (и време) за упражнения - всичко се случва по една хартиена програма от едни чиновници, дето не се знае дали са виждали ученик на живо. Почти всяка свободна инициатива на учителите се убива или филтрира до обезобразяване. Учителите са претрупани от доста несвойствена за такъв творчески труд административна дейноста, четене и следене на разнообразни заповеди с точки, тирета и запетаи. Представете си успешен актьор-счетоводител - е няма такова животно. Освен това учителите имат доста формална роля в одобрението на МОН на учебници и учебни помагала, малко като гумен печат са в момента. В резултат на което в учебните издания (особено по разказвателните предмети) такива "формалности" като стилистика в графичното оформление са една достойна за Шекспир трагикомедия - само дето не се застъпват абзаците от по 20 реда с едно изречение и картинките по страниците, но може би в електронните версии ще го има имплементирано ес фък.
Увеличението на равнището на заплащане в сектор "Образование" е май единственото, дето направи държавата от всичкото необходимо, но все пак е супер добро начало и дългосрочно печеливша инвестиция, доказан факт.
Пирамидата трябва да е наобратно на сегашното - учителят трябва да е най-високо, а надолу цялата изградена верига да го подпомага. Децата са си същите - любопитни и жадни за знания. Просто вече се интересуват от всякакви съвременни неща, които при нас ще се учат след 100-200г.
klecho
Рейтинг: 871 ВеселоЗабавно. Хората реално сблъсквали се с проблематиката (и неадекватността) на процеса, описват непосредствените си впечатления, умнокрасавците (зад кадър) цъкат минуси.
Хайде да споделя и своя опит от въпросното нещо- ходя поне 6-7 дни годишно на всевъзможни обучения, повечето от тях задължителни. Разбира се, не научаваме нищо, но и не мисля, че това някога е била целта. Целта е да сложим отметката в картончето, че "обучаваме персонала". Понякога има и тест. Преди Ковид трябваше да прочетеш нещо 15 минути, от кумова срама, след това станаха онлайн и масово започнаха да се ползват, хмм, цифрови помощни средства. Последното е всеизвестно, но след Ковид не отмениха онлайн тестването, напротив, то се наложи като стандартната практика. Явно (подобно на ситуацията в българските училища), някой има интерес всички да минават. Злите езици твърдят, че един лекторски пас е към €150 евро, на пас, на кур...сант, така че мога да предполагам, кой е тоя някой.
Роси
Рейтинг: 7596 НеутралноОткакто се е появил Борисов, свикнахме да сме на дъното по всичко.
lil_alex
Рейтинг: 807 НеутралноДо коментар [#25] от "klecho":
Да де, идеята е не да се учи нещо, а да се създаде индустрия за курсове, в които на топло и сухо да се настани още един контингент нищоправещи. Иначе реално никой няма да го подпре да учи китайски на 50г. възраст...
Анти Шишковци
Рейтинг: 506 НеутралноДо коментар [#13] от "Мариана Кълвачева":
Някога, в период известен като тъмните векове, църквата е била основен управляващ орган. Използвала е инквизицията като основен инструмент за запазване на влиянието си. Правилото е било - колкото е по-необразован народа, толкова по-лесно се управлява. Всеки, който се е опитвал чрез наука да оспори църквата - на кладата. Русия чрез силно развитите си структури на влияние, прилага същото правило в България. Принципът е колкото по-зле, толкова по-добре. Резултатът е: България най-тъпата държава в ЕС. Най-бедната. Най-корумпираната. Много Мариани Кълвачеви има в тая държава!!!
авторът
Рейтинг: 1098 НеутралноНеслучайно, неуките хора лапат като патета хибридките на Путин. И стават не самг неинформирани, но и лишени от логика.
b_52_strato
Рейтинг: 1784 ГневноДо коментар [#18] от "Günther":
Забранявам на бокулизачи и комуняги да четат постингите ми!"При регулираните професии ..."
Няма такова нещо!
Защо лъжеш?
Прокопсало Парвеню
Рейтинг: 2140 НеутралноКогато учители са на градусите на моркоф, само елементарни хора могат да се чудят на резултатите
06-20 Р.Радев: Смущаващо е, че Божков звучи по-убедително от неговите обвинители ............................. 01 - 21 Г.Атанасов: Нямам нито една забележка към Радев .......................... ................................................................. 10-21 К.Петков: Ако управлява коалиция с ДПС, излизам на протест ........................................................................... 09-21 К.Петков: С две ръце гласувам за президента Радев ................................................................................................... 10-21 К.Петков: Ние от "Продължаваме промяната“ много харесваме Бойко Рашков ................................... 01- 22 Радан: Но днес просто трябва да свалим шапка на Радев ..................................................................................... 03-22 Б.Рашков: Божков няма да откаже да даде показания, че е бил изнудван .................................................. 03-23 К.Петков: За мен е просто умопомрачаващо .............................................................................................................. ................................ как прокуратурата дори не образува производство заради изнесеното от Божкова по окомушите гледат да изкарат няко леф и от тая трагедия
Мариана Кълвачева
Рейтинг: 1231 НеутралноДо коментар [#28] от "Анти Шишковци":
Истината рано или късно излиза наяве.Съгласна съм с първата част на изказването, но защо после се намесва конкретно Русия ?
Ние под руско влияние ли сме или под американско ?
Я пак, кой диктува правилата в държавата България на ниво за вземане на управленски решения ?
Petleshev
Рейтинг: 2442 НеутралноДо коментар [#30] от "b_52_strato":
Бивш tww09306483.Регулираните професии си ги има. В България може да се говори и за затворени професии.
Gustav
Рейтинг: 1874 ВеселоЗаповядайте, пълен списък. Можеше и сам да стигнете до тях, като ползвате търсачките
http://professio.nacid.bg/?id=31 "Alle bisherigen Bewegungen waren Bewegungen von Minoritäten oder im Interesse von Minoritäten. Die proletarische Bewegung ist die selbständige Bewegung der ungeheuren Mehrzahl im Interesse der ungeheuren Mehrzahl." - Karl Marx, Friedrich Engels, Manifest der Kommunistischen Partei. MEW 4, S. 472
danvan
Рейтинг: 1297 НеутралноМафията, която управлява от 12 година има дори по-остра нужна от необразвани, лесни за манипулация хора отколкото от хартиени бюлетини.
Мутрите от 90-те поеха открито държавата, а ние ги последвахме. Sapienti SatВеселин Дечев
Рейтинг: 1395 Любопитно"България пак е на дъното в ученето през целия живот"
В Русия съм! В Русия съм!Господ не е казал "УЧИ"! Това ние си го измисляме на Земята.
Infinitum
Рейтинг: 1043 ВеселоБългарина си знае всичко от рождение, на него не му ТРЕБЕ повече акъл. ОН си има за цело село 😂😂
Цяла нация е завършила "Ти знаеш ли кой съм аз БЕ"..... друго не му ТРЕБЕ на БългаринО. 😂😂
pag
Рейтинг: 666 Неутрално"Учене през целия живот" така, както го разбират (и пропагандират) жълтопаветните турболибералчета, се налага да правят най-вече лаладжиите като тях, защото при тях "професионалните знания" се менят при всяка смяна на посоката на правилния либерален курс.
Culus capitem delitНа реалните професионалисти - като се започне от стругаря, заварчика, монтьора, водопроводчика, строителя и нагоре до инженера, лекаря, учения и пр., не им пука за животрептящите проблеми на гейовете, феминистките, затоплистите, американските негри, афганистанските примати и как да не наранят нежните им чувства на работното място, нито пък дали ще се облекчават в унисекс или триполов кенеф.
Графиката е наистина любопитна: според нея над 30% от шведите са ходили на някакво обучение през последните 4 седмици.
Опростено, като за умнокрасивци, това означава, че всеки швед (без учащите и пенсионерите) средно веднъж на всеки 1.5 месеца трепе поне по един-два работни дни да го "обучават" по семинари и презентации.
Ма, дами и господа, едно време с такова по интензивност "обучение" се получаваха дипломи за висше образование, т.е. за едни 30 години всеки расов швед, шведка или каквото там от останалите 52 джендъра, би трябвало да усвои на ниво "бакалавър' поне 6 професии.
Е, аз такива шведи не съм срещал, а вие?
Smile
Рейтинг: 871 НеутралноДо коментар [#38] от "pag":
Разбрах ти идеята, но всъщност трябва да те оборя. На лекаря, инженера и др. им се налага да учат непрекъснато, защото в медицината непрекъснато се правят нови открития, въвеждат се нови протоколи за лечение, дадени лекарства се изтеглят от пазара заради странични ефекти и т.н. Те няма как да си стоят само със знанията от университета. Същото е при инженерите - въвеждат се нови технологии, а те изискват обучение как да се работи с тях и т.н. Друг е въпросът, че лекарят не си записва, че днес примерно е отделил 1 час да чете медицинска литература и не е получил сертификат за примерно "Работа в условията на многообразие".
etar
Рейтинг: 725 НеутралноНе е изненада. След като някои считат "Харварда" за обидна дума.
Хората, които са разбрали, че съдбата им зависи от собствените усилия нямат проблем. Останалите си обясняват неудачите с конспирации. Не че им помага, но поне могат да обвиняват някой друг, а не себе си.
kilgore
Рейтинг: 519 НеутралноДо коментар [#23] от "capricorn_1963":
'It's not wise to violate rules until you know how to observe them' - T.S. Eliot, interview with The Paris Review (Issue 21, 1959)Да речем, че и ти си набор 63, като човека, за когото искам да ти кажа.
На тоя човек му предложих да мине да работи на компютър, а да не обикаля София с отверките, за да може дълго още да работи нормално, а не да се скапва. Ами той отказа, не защото не може, а защото ще му е скучно...
Та не всеки работодател иска да се отърве от старците, но и те трябва да поискат да се променят и да разберат, че е в общ интерес промяната.
bistr
Рейтинг: 1308 НеутралноДо коментар [#2] от "mso351112049":
До коментар [#1] от "atmanpg":
този проблем е най-важен за лекарите (и сестрите). Там има разработени системи за редовно допълнитлено обучение, но естествено в крайна сметка зависи от конкретния човек. Имам приятел доктор, който чете непрекъснато, много, директно на английски, и знае всичко, поне теоретично. Но едва ли са много такива...
bistr
Рейтинг: 1308 НеутралноДо коментар [#7] от "Компетентен":
с Мичето, или пък с Ленчето, до Солун...
etar
Рейтинг: 725 НеутралноДо коментар [#38] от "pag":
Абе Шведиде са прости, остави ги. По производителност на труда са на 12 място в света
https://time.com/4621185/worker-productivity-countries/
Сигурно щото са мързеливи и трепят време да се обучават.
Нас ни няма в тази класация от 35 страни последни са Мексико. Странно.
bistr
Рейтинг: 1308 НеутралноДо коментар [#24] от "хм":
добре написано, изглежда познавате проблематиката директно, няма лошо, повечето от нещата, които казвате звучат разумно.
Може би единствен съвет, най-доброжелателно - пратете това до Мин на Образованието - там да го четат, а не тук във форума..
bistr
Рейтинг: 1308 НеутралноДо коментар [#21] от "capricorn_1963":
вероятно мате предвид новоизпечени политици, попаднали случайно я в някое министерство, я дори в парламент, които си купуват дипломи от измислени университети... Или като оня дето без малко да стане министър председател, пък си беше преписал дисертацийката... Да не говорим за министърката, май на икономиката беше, и тя май така...
bistr
Рейтинг: 1308 НеутралноДо коментар [#9] от "zenola":
До коментар [#11] от "hope":
ха, да не би да са ви обучавали по тези "Харвардски" курсове ?...
Petleshev
Рейтинг: 2442 НеутралноНа теория е така. На практика 80 процента от лекарите си остават на ниво мерене на кръвно и изписване на антибиотик. Другото което ме е учудвало при някои лекари е, че въпреки уж високото им образование са доста посредствени, да не кажа тъпи.
Бивш tww09306483.
ivan_lawyer
Рейтинг: 250 НеутралноЖизненият цикъл е около 40 години активна дейност, горе-долу. Невъзможно е да се изучиш на 60 години.
Дори новите технологии са нещо комично, в сравнение с обикновените потребност от сън, храна и други, незабранени от закона дейности.
Разбирам, че трябва да овладея други показатели, обаче - дали ми дават предимство.
Никакво предимство не получаваш в сравнение с конкуренцията, просто ти гледат ЕГН-то и това е.
realguru
Рейтинг: 2364 НеутралноДрън брън,
Най-големия учител е живота, останалото са приказки за наивници.
Някои се справят по-добре с него, други не чак толкова.
В крайна сметка важното е всички да си го харесват и да са щастливи.
Petleshev
Рейтинг: 2442 НеутралноДа ти кажа, че през годините съм имал колеги на възраст 60+, които си бяха много жизнени и енергични. И много повече с акъла си и запознати с нови технологии и компютри, отколкото някои заспали 20-30 годишни патки, които не могат таблица на Ексел да попълнят. Всичко е до конкретния човек.
Бивш tww09306483.
pavtaf
Рейтинг: 594 НеутралноИма неразбиране за това какво е обучението за възрастни. На първо място "възрастен" е относително понятие, у нас за учащ възрастен се смята лице навършило 16г, което не участва във формалната образователна система.
Образованието и обучението за възрастни има няколко основни направления: ограмотяване; обучение за придобиване на квалификация; за повишаване на ключови компетентности; за личностно развитие; за свободното време.
Според CONFINTEA (конференция за ООВ на ЮНЕСКО) държавите поемат ангажимент да отделят 6%от БВП за образование и "приемлива" част от тези средства да отиват за възрастни. Не разполагам с данни колко средства се отделят за това у нас.
Хюго Босов
Рейтинг: 1505 НеутралноДо коментар [#3] от "hamiltonf":
По-точно е защо има неграмотни и неможещи да мислят жълтопаветници с комсомолски плам. Я, си вижте неграмотните постове и пълни с опорки и обиди?
Хюго Босов
Рейтинг: 1505 НеутралноДо коментар [#40] от "etar":
Ами, едни курсисти там дадоха лошо име на Харвард-а.
Галя Станчева
Рейтинг: 5464 РазстроеноДо коментар [#7] от "Компетентен":
Преквалификацията също е обучение - това е проблемът в България. Безработни, които не желаят да си сменят квалификацията според търсенето на раб. ръка. А и огромната бройка университети (поне половината излишни) бълват нови и нови никому непотребни кадри.
Галя Станчева
Рейтинг: 5464 РазстроеноТи и без Борисов си си там.
kama_start
Рейтинг: 484 НеутралноТова са неприятни новини, но не е и ккато да не си личи
gpj101139736
Рейтинг: 1538 НеутралноЧе тъпотата и простотията властват из българските земи е известно на света от векове насам. Но лошото е, че нашенеца е убеден, че знае абсолютно всичко, без изобщо и да минава през кратуната му, че НИЩО не му е известно! Като меродавно за него е мнението на най-погрешните източници - особено руската примитивна пропаганда и социалните мрежи! Не веднъж съм виждал и чувал селски тулупи да спорят с професори медици на тема здравеопазване и да казват: “Ти нищо не знаеш! В интернет това не го пише ...!“ Ей затова правилото: “Човек се учи докато е жив!“, никога няма да намери почва в Б-я и балкански Мурджо ще си живурка свързан с поговорката: “Ражда се теле и умира вол!“ Макар, че в умственото си развитие повечето се раждат телета, но умират червеи ...
dnevnikar
Рейтинг: 4526 НеутралноUNITED UNION SINCE 0000 TO 2023 ETC.
Не се кахъри, кахърна дъще.
Пазарски норми ще те оправят бърже.
И Слави бе така отчаян за Македоняяяя!.......
Но легна, умре и се изправи.
"България пак е на дъното в ученето през целия живот",
Зорница Славова, Институт за пазарна икономика
pavur
Рейтинг: 1124 НеутралноГоляма е уманитарната трагедия, както и тая на търгашите на лекарства тип Хамилтън
Компетентен
Рейтинг: 963 ВеселоДо коментар [#55] от "Галя Станчева":
Ама защо да си я сменят? Вместо това много по-лесно и рационално е да хванат самолета за Германия. Какво ще се занимават с Ганьо-работодател тук. В БГ дори за квалифицираните работници е трудно и трябва да правят компромиси, какво остава за неквалифицираните.
осмоъ
Рейтинг: 454 Неутралнокакво учене, тук всеки се ражда професор
Ivan Peev
Рейтинг: 808 НеутралноЧе какво се е променило в учебния процес за да има изменение?
Два дебила это сила!Всяка просперираща държава се крепи на три колоса - ред, дисциплина, трудолюбие.
Нещо такова да се вижда в страната ни? В училищата хаос, важното е да вървят учителските заплати. В бизнеса - недомислие, важното е да се назначяват хора по критериите на собственика - послушни и търпеливи. В публичния сектор - подлизурковците са на власт, няма значение образованието.
Това е страната ни! Опровергайте ме. Има ли кой?