Спасяването на българските евреи – дискусията за ролята на държавата

За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате. Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си.
Коментари (95)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Jesus saves
    Jesus saves
    Рейтинг: 846 Неутрално

    България спаси близо 50 000 евреи, а другат адържава – Дания 6000 ! Това, което всички заем и чуваме е, че Израел е по-доволен от действията на Дания и недоволен от България, че не сме спасили и македонските евреи!

    Това е НЕБЛАГОДАРНОСТ в чист вид!

    АЗ НЕ СЪМ КОМУНИСТ, АЗ НЕ СЪМ АТЕИСТ, АЗ НЕ СЪМ АНТИХРИСТ, АЗ НЕ СЪМ ТЕРОРИСТ, АЗ НЕ СЪМ ЕКСТРЕМИСТ, АЗ НЕ СЪМ ШОВИНИСТ, АЗ НЕ СЪМ БЮРОКРАТ, АЗ НЕ СЪМ ТАРИКАТ, АЗ НЕ СЪМ ПУТИНИСТ И НИКОГА НЯМА ДА БЪДААА . . . АЗ СЪМ ПРОСТО ЧОВЕК ! ! ! CAPS LOCK – error
  2. 2 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3951 Неутрално

    България спаси близо 50 000 евреи, а другат адържава – Дания 6000 ! Това, което всички заем и чуваме е, че Израел е по-доволен от действията на Дания и недоволен от България, че не сме спасили и македонските евреи!Това е НЕБЛАГОДАРНОСТ в чист вид!
    —цитат от коментар 1 на Jesus saves


    Все повече послания има,че евреите или не са достатъчно благодарни или не са достатъчно информирани, защото българския народ е бил непримирим и е правил големи протести за да спаси нашите юдаисти!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  3. 3 Профил на ewa29647693
    ewa29647693
    Рейтинг: 405 Неутрално

    Българските евреи не са спасени от военнопрестъпника цар Борис,
    а избиването им е отложено за по-късно време

  4. 4
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  5. 5 Профил на osando
    osando
    Рейтинг: 2687 Неутрално

    Българските евреи не са спасени от военнопрестъпника цар Борис, а избиването им е отложено за по-късно време
    —цитат от коментар 3 на ewa29647693


    вършите нещо, забранено от Закон в РБ....................

    Подпис: (не се чете)
  6. 6 Профил на dame
    dame
    Рейтинг: 462 Неутрално

    Идваме отново до вонята от престъпните комунисти, чиято наглост няма граници. Но така ще бъде, за съжаление сме дамгосани да понесем тази отвратителна сган.

    dame
  7. 7 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 3061 Неутрално

    Спасяването на Българските евреи е
    Историческо достояние на Българският народ и
    Българските институции!!!
    Който се опитва да "прекроява историята"- да го ..ха!!!

  8. 8 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 3061 Гневно

    До коментар [#3] от "ewa29647693":

    Военнопрестъпник е североизточният блед бункерен молец,
    оркофил!!!

  9. 9 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 8960 Неутрално

    Подкрепям писмото, подписано от д-р Любомир Канов

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  10. 10 Профил на swy46682091
    swy46682091
    Рейтинг: 411 Неутрално

    Първото писмо е нещо като декларация за помирение, а второто писмо отразява в голяма степен горчивата историческа истина.

    Факт е, обаче, че за разлика от други европейски страни (напр. Германия, Австрия, Полша, Украйна), в България е нямало погроми и евреите не са били тормозени преди Холокоста.

    А управляващите винаги са се опитвали да угодят на някого - преди Освобождението на турците, след това на немците, руснците, сега на американците. По принцип управляващите са принудени да правят компромиси и затова не заслужават признание.

  11. 11 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 2114 Неутрално

    Второто писмо е отвратително. То не само оспорва спасението и го слага в кавички, ами изкарва България извършител на холокоста. За съжаление, имам няколко приятели сред подписалите го и вече им изказах възмущението си.

  12. 12 Профил на mwd00681360
    mwd00681360
    Рейтинг: 624 Неутрално

    Влaдo Пepeв (Вapдapcкa Мaкeдoния), БНТ, 24.11.2023: „... Бългapcкaтa oбщнocт тpябвa дa знae, чe в Мaкeдoния ce вoди мaщaбнa aкция, c пoмoщтa нa Pуcия и нa Cъpбия, Бългapия дa бъдe oбявeнa зa eднaквo винoвнa c Гepмaния зa eвpeйcкия xoлoкocт. Вceки мoмeнт ce oчaквa някaкъв aкт, c кoйтo Бългapия дa ce пocтaви в cpaмнaтa лиcтa нa учacтницитe в Xoлoкocтa!“

  13. 13 Профил на constatator
    constatator
    Рейтинг: 1870 Неутрално

    Професор Миахел Бар-Зоар пред „Труд“: Спасението на евреите е резултат от усилията на целия български народ.

    - Каква е истината за спасението, кой спаси българските евреи?

    - На 9 март 1943 година, когато трябваше България да изпрати своите евреи за сигурна смърт, интелектуалците нямаха понятие какво се планира, а Народното събрание също, извън десетте депутати с Димитър Пешев, нямаше представа за случващото се. Българската православна църква беше наясно със ситуацията и се обърна към Царя. Сами можем да си отговорим на въпроса в крайна сметка кой спаси българските евреи. Нека не забравяме, че в България от 1934 година Царят е имал абсолютната власт в държавата. Договор между Александър Белев, който е комисар по еврейските въпроси, заедно с пратеника на Адолф Айхман Теодор Данекер, гласеше че трябва да се изпратят 20 000 евреи и Царят го беше одобрил. В последната минута обаче, под натиска на Българската православна църква, Борис III разбра, че е цар на българите и тотално променя своята политика. От 9 март 1943 година до края на своя живот, виждаме, че той винаги спира всеки опит да се изпратят евреите в Полша, готов е дори да лъже. Абсурдно е да се твърди, че не Царят ги спасява, защото в такъв случай ще излезе, че двамата големи нацисти – Филов и Габровски, са направили това................
    https://trud.bg/професор-миахел-бар-зоар-пред-труд/

  14. 14 Профил на xyz84014722
    xyz84014722
    Рейтинг: 1872 Неутрално

    Ако гледате това ще ви стане една идея по-ясно каква е била рбаотата с нашите евреи.

    https://www.youtube.com/watch?v=48T5l3TU3P0

  15. 15 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 2114 Неутрално

    И още нещо. Второто писмо, подписано и такива, които се биха в гърдите като най-истинските патриоти, не само вини българската държава. То не признава моралния подвиг на българския народ, свежда го до действията само на отделни лица и товари българския народ с вината на безразличието, меркантилността и дори антисемитизма. Пълно падение.

  16. 16 Профил на БОНГО
    БОНГО
    Рейтинг: 1968 Неутрално

    Големият проблем на Хитлер е бил, че се е захванал с евреите. Ако по същите причини беше избивал славяни – поляци, сърби, руснаци – щеше да е герой за Еврогейовете. (Гей не е обида!)А ако беше избил още повече руснаци, еврогейовете щяха да му издигнат паметник и щяха да правят ХитлерМарш всяка година.
    —цитат от коментар 4 на ewa29647693


    Той кретенизмът често се съпровожда от невежество. Славяните като унтерменши заемат ясно място в нацистката идеология. Впрочем, хомосексуалистите (тогава "гей" не съществува като понятието в днешния смисъл,) също са подложени на унищожение по идеологически и евгенични подбуди.
    Проблемът на нацизма - освен чисто шарлатанските му псевдонаучни основи - със славяните е, че идеологията се сблъсква с опортюнизма и двете започват да си влияят.
    Една добра статия по въпроса за всички, които се итересуват:
    https://www.jstor.org/stable/4546842

    Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
  17. 17 Профил на БОНГО
    БОНГО
    Рейтинг: 1968 Неутрално

    Първото писмо е нещо като декларация за помирение, а второто писмо отразява в голяма степен горчивата историческа истина.Факт е, обаче, че за разлика от други европейски страни (напр. Германия, Австрия, Полша, Украйна), в България е нямало погроми и евреите не са били тормозени преди Холокоста.
    —цитат от коментар 10 на swy46682091


    Факт е, че не е имало мащабни погроми като в Одеса, напр. Но ограничени има във Враца 1891 г. и в Кюстендил 1901. Има убити евреи, унищожена и разграбена собственост, много евреи са принудени да избягат от тези градове.
    Но иначе си прав - второто писмо отразява горчивата истина. Първото се опитва да представи някакъв "национално приемлив" наратив. Те затова нито университетското издателство, нито това на БАН пожелаха да публикуват целия набор с документи , съставен от Р. Аврамов и Надя Данова.

    Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
  18. 18 Профил на constatator
    constatator
    Рейтинг: 1870 Неутрално

    "" От 43-та народни представители спасили българските евреи 40 са осъдени от Народния съд. След 9 септември 1944 г. от 43-та народни представители, подписали писмото на Димитър Пешев, 40 са осъдени от народния съд. Двадесет от тях получават смъртни присъди и 18 са убити; на доживотен строг тъмничен затвор са осъдени седем души; осем - на 15 години; четирима - на 5 години, Таско Стоилков - на една година, а Андрей Лулчев е осъден като починал.Трима от митрополитите, защитили евреите, са убити или преследвани след 9 септември 1944.

  19. 19 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 1222 Неутрално

    Подкрепям писмото, подписано от д-р Любомир Канов
    —цитат от коментар 9 на penetrating


    И аз ! Порнографията на видната комунистка , пребоядисана на седесарка , дъщеря на комунистическия "народен " съдия в Сливен - Пепо Менахем Коен не е в позиция да съди когото и да било , а най-малко цар Борис и българите спасили своите сънародници !
    Надявам се , че ще дойде деня , когато ще се появи писмен апел комунистическите престъпници и по-скоро техните отроци да поискат поне извинение от жертвите си !Дано да е подписан пак от Любо Канов и хората около него !

  20. 20 Профил на mwd00681360
    mwd00681360
    Рейтинг: 624 Неутрално

    До коментар [#13] от "constatator":

    професор Михаел Бар-Зоар:
    Хайнрих Химлер изпраща специална група от Гестапо да прегледа какво се случва в тези лагери. В рапортите им е отбелязано, че хората не са работели тежко и това, че са там, е политическа манипулация, за да бъде предотвратено тяхното изпращане в Полша. Това е била изтънчената игра на Царя. Той знае, че има тънка линия, която не трябва да прекрачва, защото ако Германия се ядоса, ще окупира България за два часа без да използва и един куршум. Донякъде Германия си затваряше очите за всичко това, защото тя искаше България да бъде нейната крепост на Югоизточния ъгъл на Райха. Нека не забравяме, че през цялата война в София имаше съветско посолство.

  21. 21 Профил на mwd00681360
    mwd00681360
    Рейтинг: 624 Неутрално

    професор Михаел Бар-Зоар https://trud.bg/професор-миахел-бар-зоар-пред-труд/

    - Проф. Бар-Зоар, защо националният музей в Йерусалим Яд ва-Шем има различни версии относно историята на спасените български евреи?

    - Първо, трябва да се отбележи, че на тях не им харесва историята за спасението им. Те работят върху трагедията на евреите и обичат да показват тази страна от историята. Част от това, на което са свикнали, е да нападат и да критикуват. Историята за спасената еврейска общественост от България от 50 000 души не им харесва заради факта, че България е била съюзник на Третия Райх. Втората точка е казусът на евреите от Тракия и Македония. Яд ва-Шем е единствената организация в света, която брои гръцките и македонските евреи като български. Те не отчитат, че всъщност двете страни са били окупирани от България, но не са били част от страната и евреите не са получили български гражданства. Не трябва да забравяме, че нито един от българските евреи, които са имали българско гражданство, не е бил изпратен в лагерите на смъртта.

  22. 22 Профил на pernikforbg
    pernikforbg
    Рейтинг: 514 Неутрално

    Българските евреи са били спасени и благодарение на БРП-комунисти с решаващата намеса на другаря Тодор Живков, докато на територията на Македония са действали югославските комунисти с другаря Тито, който не си е поставил задача да спасява евреите от Вардарско. Именно на комунистическите бойни групи, ликвидирали нищожества като Христо Луков и други подобни са спасени евреите! А на снимката доколкото се разпознава е царския офицер Дянко Марков, който живя до 99 години и когато беше награждаван в Министерството на отбраната по времето на министър Каракачанов демонстративно пожела да бъде изпълнен химна Шуми Марица - тези хора не можаха да бъдат превъзпитани в лоялност към държавата цели 70 години, те си остават монархо-фашшсти!

  23. 23 Профил на b_52_strato
    b_52_strato
    Рейтинг: 1325 Неутрално

    До коментар [#11] от "spiegel":

    "За съжаление, имам няколко приятели сред подписалите го ..."

    Изненадан съм, че сред приятелите ти е имало и нормални хора!

    Забранявам на бокулизачи и комуняги да четат постингите ми!
  24. 24 Профил на БОНГО
    БОНГО
    Рейтинг: 1968 Неутрално

    И още нещо. Второто писмо, подписано и такива, които се биха в гърдите като най-истинските патриоти, не само вини българската държава. То не признава моралния подвиг на българския народ, свежда го до действията само на отделни лица и товари българския народ с вината на безразличието, меркантилността и дори антисемитизма. Пълно падение.
    —цитат от коментар 15 на spiegel


    Какво означава "моралният подвиг на българския народ". Антисемитските писма от "трудови колективи" - търговци, запасни офицери и др. в подкрепа на Закона за защита на нацията - те не са ли предтавителни за "народа". Навръх кампанията за спасянването на евреите от старите прдели, Филов записва в дневника си, че ще се справи с Пешев, дори това да означава нови избори.
    "20. III. Събота. След като говорих със Севов, разгледахме в днешния мин[истерски] съвет писмото на Пешев. Главно по мое настояване решихме да използуваме този случай, за да проверим мнозинството, да поставим въпрос на доверие и да искаме отстраняването на Пешев от подпредседателското място и изключване от
    мнозинството на тези, които не си оттеглят подписите.

    Моментът е удобен, понеже сме в края на законодателния период на камарата, а и въпросът за евреите е удобен агитационен сюжет, ако станат нови избори.. "- разсъждава професорът на 20 март 1943 г. . Филов изрично подчертава подкрепата на царя (било лично, било непряко чрез съветника Севов) за правителството и за бламирането на Пешев. При това Филов не е крайният. В Мин. съвет се сблъсква с Габровски по въпроса дали покръстените евреи да бъдат включени в репресионните мерки (Филов е за, Габровски - против). В крайна сметка царят прокрепя Филов, но Габровски се налага това да се отнася само до покръстените до 1943 г.
    Паисиевци, ратнници, легионери. които подкрепят пълната депортация на "всичките 60 хил. евреи" - те не са ли също от народа? Те преприемат и курс на дискредитация на софийския митрополит Стефан, припомнят някои твърде ... светски ... моменти от биографията му, че и го заплоашват с участта на Търновския патриарх Йоаким , хвърлен от една скала.
    Айде да не се крием зад "народа" и да му приписваме това - онова. Решаваща е ролята на група политици начело с Пешев, който вдига шум и на последователната - още от 1940 г. позиция на Св. Синод по еврейския въпрос.
    Пък и палачинката по фронтовете започва да се обръща . та мнозина започват да се замислят докъде точно да угаждат на Германия.

    Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
  25. 25 Профил на БОНГО
    БОНГО
    Рейтинг: 1968 Неутрално


    Не трябва да забравяме, че нито един от българските евреи, които са имали българско гражданство, не е бил изпратен в лагерите на смъртта.
    —цитат от коментар 21 на mwd00681360

    Това не е вярно. Български граждани евреи в чужбина - напр. Франция - дават фира. Има запазени документи , с които нашето представителство при Виши настойчиво пита външно министерство и дава примери с действията на унгарското, испанското, италианското и т.н. педставителства. От някои документи става ясно, че това е второ, дори трето запитване. Наистина касае се за малък брой хора, но пък български граждани.

    Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
  26. 26 Профил на Anton Andonov
    Anton Andonov
    Рейтинг: 399 Неутрално

    подписалите са под 2-та статия са чисти кирияк-стефчовци - те ще са на власт занапред, както бяха на власт от 1944 до 1989

    Never Mind The Bollocks
  27. 27 Профил на David Moyseev
    David Moyseev
    Рейтинг: 749 Неутрално

    Подписалите второто писмо, или по-точно комунистическия пасквил от учебниците по история в НРБ, са до един свързани с това БКП - вижте Дичев, син на комунистически културтрегер и съветофил, Барух омъжена за агент на ДС - дипломат-доносник. Голям пропуск е недописаното и в двете писма - как евреите, особено комунистите сред тях, са се отнесли с българските си спасители след 9 септ. 1944! Много малко в България знаят, че бащата на гнусната българофобка Леа Коен, е първият в света началник на ИЗТРЕБИТЕЛНИЯ КОМУНИСТИЧЕСКИ КОНЦЛАГЕР РОСИЦА в края на 40-те след разкритията за нацистките концлагери. Значителна част от обвинителите в престъпния "народен" съд са също евреи, изпратили на смърт своите спасители! Хора, бдете!

  28. 28 Профил на Anton Andonov
    Anton Andonov
    Рейтинг: 399 Неутрално

    нагаждачът Кьосев, подписал 2-то писмо, в същото време пееше оди за явен антисемит като Алеко Константинов - значи не е работата в антисемитизма, а в моралната низост на тия комунярски плужеци

    Never Mind The Bollocks
  29. 29 Профил на David Moyseev
    David Moyseev
    Рейтинг: 749 Неутрално

    [quote#25:"БОНГО"][/quote]

    Освен че лъжеш като скопски циганин, явно не знаеш, че България не просто е спасила българските евреи в страната и в Райха, но е и единствената европейска страна, в която броят на евреите през 1940-1945 г. не само не намалява, а се увеличава с 3500 новородени и опазени еврейски деца. Недей да слугуваш на комунистически митове и скопски лъжи!

  30. 30 Профил на David Moyseev
    David Moyseev
    Рейтинг: 749 Неутрално

    До коментар [#19] от "doroteus":

    Точно този Пепо Менахем Коен е еврейският комуняга, който ръководи изтреблението на българската интелигенция в концлагера Росица през 1948-49 г.!

  31. 31 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4566 Весело

    До коментар [#1] от "Jesus saves":

    Няма такова нещо, като "Израел е недоволен от България", това дори е много аналогово!

    Академик Павлов: "Трябва да изразя тъжното си виждане за руския човек - той има толкова слаба мозъчна система, че не може да възприема реалността като такава. Условните му рефлекси се координират не с действия, а с думи." 1932 година.
  32. 32 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4566 Неутрално

    Даниела Горчева
    6 дни ·
    Здравейте, тъй като мнозина от вас ми писаха и пожелаха да се присъединят към Откритото писмо за включване в официалната програма на честванията поднасяне на цветя пред Мемориалните плочи на Цар Борис, Царица Йоанна и спасителите на евреите, които се намират край църквата Света София, бързам да ви зарадвам, че всеки, който желае, ще има тази възможност.

    🔴🔵България е единствената страна в Европа, попаднала в сферата на влияние на тоталитарна Германия, която до край устоява на натиска на Берлин и не депортира нито един, намиращ се вътре в нейните предели евреин - бил той български или чужд поданик.
    🔴🔵Това е уникално, защото дори чужди евреи (германски, австрийски, полски, словашки и т.н.) прекарват цялата война в България и са спасени от депортация, а както се разбира едва след края на войната - и от неминуема смърт.
    🔵Хана Аренд: "И резултатът от всичко е, че не е депортиран или умрял от неестествена смърт нито един-единствен български евреин!
    Не знам за нито един опит да се обясни поведението на българския народ - поведение уникално в пояса от премесени етнически групи." (вж. Хана Аренд. Репортаж за баналността на злото. Айхман в Йерусалим. Изд. Сиела, София)
    🔴Наистина е позорно, че официалното шествие по повод Спасяването на евреите, намиращи се по времето на Втората световна война в пределите на Царство България, спасени до един от депортация,
    подминава тези плочи, които са копие на плочите в Йерусалим. ❤️
    🔴🔵А плочите в Йерусалим са платени, изработени и поставени там от благодарните български евреи от Израел и САЩ. ❤️
    🔴Срещу тях виха и писаха писма разни комунисти от България като Велко Вълканов, Благовест Сендов и разбира се,, Анжел Вагенщайн, съден и осъден не защото е бил евреин, а като участник в терористични грабежи, завършили с убийства. 🔴
    🔴😡За жалост, комунистически наследници, които до вчера бяха отглеждани в привилегии и като пета колона на Москва, някои от които дори са разкрити от комисията по досиетата като доносници на Държавна сигурност по линия на Израел и българските евреи там, днес не само перат биографиите на бащите си, но правят това, което винаги са правили:
    🔴😡прокарват разделение в българското общество с наглите си лъжи. 😡
    Целта им е да насаждат антибългарска омраза и съответно - антисемитизъм. 😡
    И двете неща са престъпни!"

    Академик Павлов: "Трябва да изразя тъжното си виждане за руския човек - той има толкова слаба мозъчна система, че не може да възприема реалността като такава. Условните му рефлекси се координират не с действия, а с думи." 1932 година.
  33. 33 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2326 Неутрално

    До коментар [#11] от "spiegel":Второто писмо е отвратително.
    >>> Е, чак толкова не е. Обаче се питам, защо благодарността трябва да бъдела само към определени конкретени личности,  да отговорността за недовършеното(..спасението) към цялата държава. По този начин няма да се учудя, ако скоро България да бъде осъдена да плаща за депортрираните в Германия- така както прави Германия вече толкова години.

    "The glory of God is intelligence"
  34. 34 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2326 Неутрално

    До коментар [#24] от "БОНГО":
    Паисиевци, ратнници, легионери. които подкрепят пълната депортация на "всичките 60 хил. евреи" - те не са ли също от народа?
    >>> Не. Те са сред осъдените от Народния съд.

    "The glory of God is intelligence"
  35. 35 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 3173 Неутрално

    До коментар [#12] от "mwd00681360":
    "Влaдo Пepeв (Вapдapcкa Мaкeдoния), БНТ, 24.11.2023: „... Бългapcкaтa oбщнocт тpябвa дa знae, чe в Мaкeдoния...."

    Срамно в темата Холокост, да набъркваш някакви наши дразги с Македония.

    подпис
  36. 36 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 3173 Неутрално

    За Холокоста знаех малко и то само от родителите ми. В комунистическото училище нищо не ни казваха. Разправяха за престъпленията на фашистите към славяните и никога за евреите

    подпис
  37. 37 Профил на БОНГО
    БОНГО
    Рейтинг: 1968 Неутрално

    [quote#25:"БОНГО"]
    —цитат от коментар 29 на David Moyseev
    Освен че лъжеш като скопски циганин, явно не знаеш, че България не просто е спасила българските евреи в страната и в Райха, но е и единствената европейска страна, в която броят на евреите през 1940-1945 г. не само не намалява, а се увеличава с 3500 новородени и опазени еврейски деца. Недей да слугуваш на комунистически митове и скопски лъжи![/quote]

    На 4 юли 1942 г. главният секретар на Министерството на външните работи Димитър Шишманов потвърждава, че е получил съгласието на министър-председателя Б. Филов и съобщава на германската стра­на, че "българското правителство няма нищо против преселването [някъде към изток] на евреите, български поданици, намиращи се на германска територия… То би искало да узнае имената им, родното място и сегашното местожителство на евреите, които ще се преселват, тъй като преселването може да има в България гражданско-правни и публично-правни последици." Забележи, че българските власти не поставят въпроса за това къде ще бъдат депортирани въпросните евреи.
    Август 1942 - около 140 български евреи, живеещи във Франция, са лишени от поданство, „вдигнати“ и въдворени в лагера в Дранси, преди да бъдат в голямото си мнозинство изпратени на изтребление. Това знаем от записките на Жорж Етлен, самият той интерниран в Дранси и натова­рен от ръководството на лагера да води статистика. Пак от него знаем, че на
    14 септември 1942 г. в лагера пристига група :вдигата: от Парижка област - 208 души, вкл 27 деца, описани общо като "български, югославски, балтийски и холандски евреи".
    На 11 юни 1943 г. по повод на запитване през външно министерство от германската легация в София, Комисарството по еврейските въпроси отговаря"КЕВ не се интересува от положението на лицата от еврейски произход, български поданици, живущи в Германия и в окупираните от нея страни“.

    Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
  38. 38 Профил на David Moyseev
    David Moyseev
    Рейтинг: 749 Неутрално

    За Холокоста знаех малко и то само от родителите ми. В комунистическото училище нищо не ни казваха. Разправяха за престъпленията на фашистите към славяните и никога за евреите
    —цитат от коментар 36 на Иван K


    Не си съвсем прав! Учеха ни, че БКП и лично комунистическият престъпник Т.Живков са спасители на българските евреи! Тато бил организирал някаква сбирка, която осъдила депортацията и царят се изплашил от изводите и.....

















  39. 39 Профил на David Moyseev
    David Moyseev
    Рейтинг: 749 Неутрално

    До коментар [#37] от "БОНГО":

    Първо е добре да цитираш откъде черпиш тази коминтерновска информация, кой този Жан - всъщност виден френски комунист. Аз пък имам информация, че българските посолства в Будапеща и Букурещ са издавали на подгонени евреи български документи и пасавани за отпътуване в България и Палестина! Именно българският кораб Струма, натоварен със стотици румънски евреи се е опитал да премине Босфора, но е бил торпилиран от съветска подводница и всички са се издавили. Защо ли българският капитап го е направил, ако не е имал подкрепата на София?

  40. 40 Профил на Подкупен  Цецко
    Подкупен Цецко
    Рейтинг: 445 Неутрално

    Мога само едно да кажа:
    Мазния цар - Борис Третия изобщо не е искал да спасява евреите в България. Направил го е от страх , да не му дръпнат коронката .

  41. 41 Профил на chedeuvre
    chedeuvre
    Рейтинг: 753 Неутрално

    До коментар [#4] от "ewa29647693":

    Не си запознат с историята, момко....Хитлер взема пари от евреите за да поеме властта в Гермяния....след това евреите си искат парите от него...той им отказва и ги предлага (евреите) на американците, да им ги депортира....американците имат "положителен опит" с индианците...но те отказват на Хитлер....и той се принуждава да прави лагерите на смърта....
    Та, правилно е мнението на втората група БГ граждани в тази подписка.....гледам тариката Пепи стоянови4 заедно с други БГ смешници са в първата група...групата на измамниците....

  42. 42 Профил на David Moyseev
    David Moyseev
    Рейтинг: 749 Неутрално

    "Докато съм цар, българска майка няма да върже черна забрадка заради загинал във война син или съпруг": към края на дъждовния 28 август 1943 Радио София съобщава за смъртта на цар Борис. С какво трябва да бъде запомнен?


    „Борис е бил герой. Той е блокирал напълно Айхман и е защитавал българските евреи“. Тези думи са произнесени през 1961 година от главния израелски обвинител Яков Бар-Ор на процеса в Ерусалим срещу Адолф Айхман, един от главните организатори на Холокоста. По време на процеса е събран огромен доказателствен материал за ролята на цар Борис Трети в най-ужасното престъпление през Втората световна война. Заради спасяването на българските евреи, на 18 май 1994 година еврейските организации в САЩ посмъртно удостояват Борис Трети с наградата „Морален държавник".

    По време на войната България е съюзник на нацистка Германия. Но Борис не само запазва дипломатическите отношения с Москва, а и не изпраща нито един български войник на Източния фронт и дори категорично забранява на младежи-бранници да се включват като доброволци във войната против болшевишка Русия.

  43. 43 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 3173 Неутрално

    Почти всички евопейци сме виновни за Холокоста. Антиеврейсите настроения и сега са повсеместни.
    Много ме смущава, че например много евреи заминаха в Израел от Франция.
    Да напуснеш една добра за живеене държава, в която си роден и да отидеш в онези пустини не елесно решение. Пристигат араби и евреите се изселват.

    подпис
  44. 44 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 3173 Неутрално

    Свидетел съм на антиеврейско говорене от Поляци, Украинци и особено много от руснаци.

    подпис
  45. 45 Профил на David Moyseev
    David Moyseev
    Рейтинг: 749 Неутрално

    До коментар [#41] от "chedeuvre":

    Пишеш абсолютни алабализми! Хитлер може да е всичко, но никога не е взел и марка от евреите. По-скоро режимът му ги е лишил от почти цялата им собственост, имоти и банки. Нещо, което малко се знае за Фюрера е, че той е бил изключително привързан към майка си. И лично се е разпоредил и помогнал на лекаря-евреин, който се грижел много всеотдайно за нея в последните и тежки години, да емигрира свободно в САЩ с близките си. Хитлер е казал, че ако всички евреи били като този лекар, нямало да съществува "еврейският" въпрос...

  46. 46 Профил на БОНГО
    БОНГО
    Рейтинг: 1968 Неутрално




    До коментар [#37] от "БОНГО":Първо е добре да цитираш откъде черпиш тази коминтерновска информация, кой този Жан - всъщност виден френски комунист. Аз пък имам информация, че българските посолства в Будапеща и Букурещ са издавали на подгонени евреи български документи и пасавани за отпътуване в България и Палестина! Именно българският кораб Струма, натоварен със стотици румънски евреи се е опитал да премине Босфора, но е бил торпилиран от съветска подводница и всички са се издавили. Защо ли българският капитап го е направил, ако не е имал подкрепата на София?
    —цитат от коментар 39 на David Moyseev


    Толкова са ти и познанията - нито "Струма" е български кораб по време на злополучното пътуване, нито капитанът е "български".
    Единичните случаи на помощ от страна на посолства не опровергават държавната политичекса линия, изразена в цитираните документи и случаи.

    Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
  47. 47 Профил на БОНГО
    БОНГО
    Рейтинг: 1968 Неутрално

    Даниела Горчева6 дни ·
    —цитат от коментар 32 на hamiltonf

    Тая (да не я окачествава) дълги години твърдеше , че
    "През 1943 година българските власти, както и целият свят не знаят и не подозират същинската цел на германските депортации.
    Никой не предполага и не допуска чудовищната истина - че става дума не само за депортация, а за депортация в специално създадени тайни лагери за масово изтребление.
    По време на войната никой не може да проникне в окупирана Полша и информацията идва от слухове. "
    Настрана спорадичните информации 1939- 1942, но на 17 декември 1942 г. правителствата на САЩ, Великобритания и СССР излизат със съвместна декларация:
    Jews are being transported in conditions of appalling horror and brutality to Eastern Europe. In Poland, which has been made the principal Nazi slaughterhouse, the ghettos established by the German invaders are being systematically emptied of all Jews except a few highly skilled workers required for war industries. None of those taken away are ever heard of again. The able-bodied are slowly worked to death in labor camps. The infirm are left to die of exposure and starvation or are deliberately massacred in mass executions. The number of victims of these bloody cruelties is reckoned in many hundreds of thousands of entirely innocent men, women, and children.
    Богдан Филов в днвника си:
    11. III. Четвъртък. Днес ме посети (швейцарският посланик - бел. моя) Redard за връзка с изселването на еврейските деца в Палестина. Даде ми да прочета телеграмата, с която се иска да се назначи един комитет от трима евреи, за да посочат лицата за изселване. Казах му, че това ние не можем да приемем и си запазваме правото да посочим ние лицата. Преди това обаче би трябвало да уредим техническите въпроси по изселването. Той предложи да почнем с една група от 100 деца, за които Министерството на вътр [ешните] работи дало съгласието си и за които ще са нужни само два вагона. Стана дума за евреите от новите земи, които изселваме. Той предложи да телеграфира да ги приемат и тях всички в
    Палестина. Възразих му, че е вече много късно, понеже те след няколко дена тръгват. На въпроса му къде отиват, отговорих: „В Полша“. „Това значи, че те оти-
    ват на смърт“, каза той. Обясних, че това е пресилено и че те ще бъдат използувани като работници, каквито и ние изпращаме. Отговори, че това не е същото и че с евреите се постъпва нечовечно. Възразих остро, че не можем да говорим в днешно време за човечност, когато тъй безмилостно се избива мирното население на големите градове. Той веднага се съгласи с мене, като посочи току-що станалото нападение от англичаните на град Рен в Британия (Бретан - Франция ), който нито имал някак­ва военна индустрия, нито някакво стратегическо значение. Съгласни бяхме, че войната става от ден на ден все по-жестока. Казах му какво вредно влияние упражняват у нас евреите и че и ние имаме право да се защищаваме с оглед на това, че и ние можем да станем театър на военни действия. Ние сме били винаги най-толерантният народ, обаче сега сме принудени да вземем мерки, каквито в нормални времена сигурно не бихме взели."

    В писмото от 17 мар 1943 г. Димитър Пешев пише:
    "Малочислеността на евреите в България, силата на държавата, въоръжена с толкова законни средства и възможности, правят обезвреждането на всеки опасен и вреден елемент от която среда и да изхожда той, толкоз сигурно, че е, по наше дълбоко убеждение напълно излишно да се прибегва до нови изключително при това жестоки мерки, които може да доведат до обвинение за масово убийство. То би тежало преди всичко на правителството, но сигурно ще надхвърли него и ще падне на главата на България. Може лесно да се предвидят последиците от подобно положение, затова то не бива да бъде допускано.
    За него ще ни бъде невъзможно да споделим каквато и да било отговорност.
    Един елементарен правов ред е нужен за управлението, както въздухът е нужен за живота."

    Ама не знаели в България и нямало как да знаят. Дори не се почудил Филов, че за разлика от българските работници, евреите са барабар с жени, деца, възрастни родители и болни хора, някои от които умират още в българските сборни центрове.

    Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
  48. 48 Профил на uchuden
    uchuden
    Рейтинг: 307 Неутрално

    Грантаджиите от БХК и другите соросоидни НПО-та, разбира се, на антибългарската позиция...

  49. 49 Профил на БОНГО
    БОНГО
    Рейтинг: 1968 Неутрално

    В Мин. съвет се сблъсква с Габровски по въпроса дали покръстените евреи да бъдат включени в репресионните мерки (Филов е за, Габровски - против). В крайна сметка царят прокрепя Филов, но Габровски се налага това да се отнася само до покръстените до 1943 г.
    —цитат от коментар 24 на БОНГО


    Получило се е обратното на онова, което исках да напиша: Филов подкрепя изключването на покръстените евреи от общия кюп.

    Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
  50. 50 Профил на Anton Andonov
    Anton Andonov
    Рейтинг: 399 Неутрално

    Свидетел съм на антиеврейско говорене от Поляци, Украинци и особено много от руснаци.
    —цитат от коментар 44 на Иван K


    Българите не са и не са били антисемити. Причините са много. Антисемитизмът тук е бил винаги вносен - първо руски, после нацистко-германски. Много е важно и интересно, че дъновистите не са антисемити като немалко подобни езотерчни групи в началото на 20 в. Напротив - Дънов е ключова фигура в събитията по спасението им.

    Never Mind The Bollocks
  51. 51 Профил на David Moyseev
    David Moyseev
    Рейтинг: 749 Неутрално

    До коментар [#49] от "БОНГО":

    Я ни обясни като си такъв антифашист защо последователи на Мусолини като проф. Ал.Цанков и негов съпартиец от Социалното движение са единствените, които НЕ оттеглят подписите си под петицията на Д.Пешев, от която и самият той е принуден да се откаже???

  52. 52 Профил на David Moyseev
    David Moyseev
    Рейтинг: 749 Неутрално

    [quote#50:"Anton Andonov"][/quote]

    Евреите винаги са били под 1 процент от населението на Бг и са били потомци на изгонените от Испания сефариди, приети радушно от османците заради техните познания в занаятите, търговията и медицината....

  53. 53 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 890 Неутрално

    Второто писмо е гнусно, не е за учудване че е подписано от лицата деч-ефф, дич-ефф, митето и т.н. "историци" и други мекерета, но ме учудва че вътре е интелигентен човек като моя суъченик Антони Тодоров.

    Имало е огромен обществен натиск + значителна роля на БПЦ, все още има живи свидетели на това.

  54. 54 Профил на БОНГО
    БОНГО
    Рейтинг: 1968 Неутрално

    Грантаджиите от БХК и другите соросоидни НПО-та, разбира се, на антибългарската позиция...
    —цитат от коментар 48 на uchuden


    Никола Мушанов в Народното събрание на 19 март 1943:
    "Чл. 7 от наказателното съдопроизводство дава право на всеки съдия и прокурор да се уведомява дали едно лице е задържано справедливо и е поставено в определените от закона помещения. Жестокостите и издевателствата спрямо евреите и произволното изваждане от къщите на жени, деца, старци и невинни и затварянето им в складове за тютюм са произволи и престъпления от страна на административните власти. Не чух досега един случай дето съдия или прокурор са се намесили да освободят невинни хора от задържане. Никой не си изпълнява дълга. И вие, г-н министър на правосъдието , блюстител на законите, що правите? Изпълнявате ли садължението си в Министерски съвет да защитите правдата? Как ще имат куража съдии и прокурори да изпълняват дълога си, когато Вие не го изпълнявате?
    ...
    Това никой закон в България не го повелява. Такава жестокост в България никой никогаш не е помислил.“

    20 март 1943 Вечерта срещам Пешев , подпредседател в Юниън клуб. Той ми казва, че е истина и допълня, че навярно с него ще постъпят, както с Лофетов (т.е. да го остранят от председателството на НС). Аз му дадох кураж по никакъв начин да не си подава оставката. ...
    Но най-чудното за мене бе, че Филов казал: "Ние имаме конвенция с Германия да им предадем 20 хил. евреи. От Беломорието и Македония има около 17 хил. и други 300 хил ще трябва да вземем от България". Да се предават на смърт човешки същества от страна на България? Кой си ти бе Филов, който унищожаваш всички човешки добродетелу у българина и ставаш палач? Аз не знаех тоя факт, когато в петък говорих в Камарата ... "

    Та така за пробългарското и анти-българското.....

    Това никой закон в България не го повелява. Такава жестокост в България никой никогаш не е помислил.“

    Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
  55. 55 Профил на David Moyseev
    David Moyseev
    Рейтинг: 749 Неутрално

    [quote#46:"БОНГО"][/quote]

    Просто лъжеш на поразия! Струма е бил български кораб и плавал под български флаг когато е потопен пред Босфора! Та това го пише дори в Уикипедията! При това България е поддържала дипломатически връзки със Сталинската сатрапия и с нищо не е провокирала варварската съветска атака!

  56. 56 Профил на БОНГО
    БОНГО
    Рейтинг: 1968 Неутрално

    До коментар [#49] от "БОНГО":Я ни обясни като си такъв антифашист защо последователи на Мусолини като проф. Ал.Цанков и негов съпартиец от Социалното движение са единствените, които НЕ оттеглят подписите си под петицията на Д.Пешев, от която и самият той е принуден да се откаже???
    —цитат от коментар 51 на David Moyseev


    Смешнико , защо не провериш дали Мусолини преследва евреи.... Ма няма да те уча цяла вечер бе !

    Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
  57. 57 Профил на David Moyseev
    David Moyseev
    Рейтинг: 749 Неутрално

    [quote#56:"БОНГО"][/quote]

    Ей, палячо, явно в историята не си нагазил по-далеч от Краткия курс на Сталин. Как да не ги е преследвал евреите Мусолини? Под въздействието на хитлер той публично обявава за расовия проблем на Италия още през 1940 г - има записана неговата реч на площада пред Парламента в Рим. Ама чукче не чете, чукча е писател.... Нещо повече, като шеф на Социалната република Сало - дали изобщо си чувал за такава - Мусолини се разпорежда за масов лов на евреи в Средна и Северна Италия, където властва до кончината си през април 1945 г. Чети, Пенчо, чети! Ама Пенчо не чете....

  58. 58 Профил на БОНГО
    БОНГО
    Рейтинг: 1968 Неутрално

    [quote#46:"БОНГО"]
    —цитат от коментар 55 на David Moyseev
    Просто лъжеш на поразия! Струма е бил български кораб и плавал под български флаг когато е потопен пред Босфора! Та това го пише дори в Уикипедията! При това България е поддържала дипломатически връзки със Сталинската сатрапия и с нищо не е провокирала варварската съветска атака![/quote]

    Ма ти си бил компулсивен лъжец , бре. Дори за дребни детайли. Веднага проверяваме дали това го пише в укипедията (не че тя е особено надежден източник):
    https://bg.wikipedia.org/wiki/Струма _(кораб)

    Четем:
    "През 1932 г. е закупена от българина Димитър Кенков, който я преименува на „Македония“ и я ползва за превоз на добитък по река Дунав. През 1941 г. Кенков я продава на Compañia Mediterranea de Vapores Limitada, контролирана от гръцкия корабен агент Жан Панделис, който я преименува на „Струма“ и я регистрира под флага на Панама.[2]"Ш

    => значи собственост на грък, под панамски флаг.

    Нататък:

    През 1941 г. еврейски организации наемат „Струма“ от Жан Панделис да превози еврейски бежанци от Румъния до Палестина. На 12 декември 1941 г. корабът напуска пристанище Констанца с 10 души български екипаж начело с капитан Григорий Горбатенко (от руски произход) и със 781 пътници (при капацитет 100 души).

    +> Капитан руснак, екипаж от българи, наети от собственика грък, който на свой ред е нает от еврейски организации.

    Кое точно му е българското на кораба и на капитана освен че има ЕВЕНТУАЛНО българи моряци

    Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
  59. 59 Профил на poitoucharante
    poitoucharante
    Рейтинг: 576 Неутрално

    До коментар [#43] от "Иван K":

    То пък много чудно - за който не знае в какво се е превърнала макронистка Франция - https://en.wikipedia.org/wiki/Killing_of_Sarah_Halimi
    Мръсните западняшки неолиберали-левундерчета-неокомунисти си кътат избирателите.

  60. 60 Профил на poitoucharante
    poitoucharante
    Рейтинг: 576 Неутрално

    До коментар [#51] от "David Moyseev":

    Не спорете с това левундерско-прогресистко нещо с некви познания по история, чисто губене на време е. Нека си лае- както и останалия псевдоинтелектуален боклук с второто писмо. Антрополози и философи, о, майн гот. Либерастки грантаджийчета, комплексари антибългаристи, необолшевики-глобалисти и пр. Миризливи боклуци, самооблащаващи се в собствената им малокалибрена секта. Ако само знаеха какво мислят за тях студентите им....хе хе хе, ще се спукат.

  61. 61 Профил на poitoucharante
    poitoucharante
    Рейтинг: 576 Неутрално

    До коментар [#44] от "Иван K":

    Е че то най-жестоките погроми още от времето на Руската империя са били на територията на днешна Украйна, но .....шшшшшт, за това не се говори. Затова Израел нещо се ослушва относно ,,святата укровска кауза,,.

  62. 62 Профил на Илиян Колев
    Илиян Колев
    Рейтинг: 1086 Неутрално

    Приети са на първо четене страховитиантиеврейски закони с много вратички и изключения,които не са и прилагани формално и имитационно.Стара особеност на българската политическа и правна култура ,която в този случай е проработила за добро.Имало е и явно противопоставяне на депортацията на народни представители,свещеници ,включително екзарха,неявна фактически обструкции от царя,почти явна подкрепа на спасяването от членове на царското семейство,служители на високи длъжности са информирали евреите ,това е допускано умишлено.
    За новоприсъединените територии действително евреите са депортирани,но и в тях са допуснати,вероятно умишлено вратички и начини някои да избегнат депортация и много и от тях са спасени,от конкретни хора,но с допустителството на българската власт .Там трябва да се отчита и предхождащия тормоз на българите там и различното отношение към различните евреи според техните действия,към някои благодарност и симпатия,към други омраза.

  63. 63 Профил на greeneyes
    greeneyes
    Рейтинг: 2698 Неутрално

    И още нещо. Второто писмо, подписано и такива, които се биха в гърдите като най-истинските патриоти, не само вини българската държава. То не признава моралния подвиг на българския народ, свежда го до действията само на отделни лица и товари българския народ с вината на безразличието, меркантилността и дори антисемитизма. Пълно падение.
    —цитат от коментар 15 на spiegel


    Само като видях имената на Антонина Желязкова и Дичев във второто писмо разбрах какъв ще и текста. Националният нихилизъм и липсата на почит към геройствата, извъшени от българския народ си е вродено качество на тези индивиди.
    Иначе поклон пред целия български народ за спасяването на българските евреи.

  64. 64 Профил на БОНГО
    БОНГО
    Рейтинг: 1968 Неутрално

    [quote#56:"БОНГО"]
    —цитат от коментар 57 на David Moyseev
    Ей, палячо, явно в историята не си нагазил по-далеч от Краткия курс на Сталин. Как да не ги е преследвал евреите Мусолини? Под въздействието на хитлер той публично обявава за расовия проблем на Италия още през 1940 г - има записана неговата реч на площада пред Парламента в Рим. Ама чукче не чете, чукча е писател.... Нещо повече, като шеф на Социалната република Сало - дали изобщо си чувал за такава - Мусолини се разпорежда за масов лов на евреи в Средна и Северна Италия, където властва до кончината си през април 1945 г. Чети, Пенчо, чети! Ама Пенчо не чете....[/quote]

    Е все пак сме гледали филми , смешко - напр. Животът е прекрасен. Ключовото е 1943 г. и Сало, не Италия. Защото Мусолини е "шеф" на Сало само по име - такъв, дето е назначен от Хитлер против своята воля и прекарва цялото време "под охраната" на СС, а в републиката са поставени немска окупационна армия. Така че какво предприели германците от името на Мусолини няма особено значение?
    Знаеш ли кое има значение - евреи от Югославия бягат в италианската окупационна зона, бягат от германците и руския корпус Сърбия, от усташите в Хърватска и със съдействието на италианските фашистки власти са прехвърлени в Ю. Италия, където оцеляват до края на войната. Те са между 4 и 5 хил. според различни данни 1942-43 г.
    За разлика от всичките 98 евреи, които избягват от окупирана Сърбия в "освободена Македония" и са върнати от българските власти, след което са надлежно избити.
    Такива ми ти работи, смешко, дето се опитваш да лъжеш на дребно.

    Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
  65. 65 Профил на skitnik75
    skitnik75
    Рейтинг: 169 Неутрално

    Подкрепям писмото, подписано от д-р Любомир Канов
    —цитат от коментар 9 на penetrating


    Който беше репресиран и бит в затворите на комунистическа България за разлика от разположените в удобните си университетски кресла философи и социолози, подписали второто писмо.

  66. 66 Профил на skitnik75
    skitnik75
    Рейтинг: 169 Неутрално

    Хм, прочетох второто писмо. По-добра услуга за севмакедонската теза за "бугарите-фашисти" севмакедонците не са си и мечтали да получат от тези така наречени философи, социолози и историци. Може би се борят за ордена на името на "македонскио воевода Гоце Делчев" или "македонския цар Самуил". Георгидимитровската жилка е жива ментално в неговите манталитетни леви наследници.

  67. 67 Профил на БОНГО
    БОНГО
    Рейтинг: 1968 Неутрално

    [quote#25:"БОНГО"]
    —цитат от коментар 29 на David Moyseev
    Освен че лъжеш като скопски циганин, явно не знаеш, че България не просто е спасила българските евреи в страната и в Райха, но е и единствената европейска страна, в която броят на евреите през 1940-1945 г. не само не намалява, а се увеличава с 3500 новородени и опазени еврейски деца. Недей да слугуваш на комунистически митове и скопски лъжи![/quote]

    Единствена - дръжки. И това се оказва лъжа:
    https://www.yadvashem.org/articles/general/jews-in-albania.html

    Albania, the only European country with a Muslim majority, committed itself to saving all of its Jewish inhabitants. Almost all Jews living within Albanian borders during the German occupation, those of Albanian origin and refugees alike, were saved, except members of a single family. Ultimately, there were more Jews in Albania at the end of the war than before.

    Част от тези "повече евреи" са сръбски, които през Косово се спасяват в Албания.

    Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
  68. 68 Профил на БОНГО
    БОНГО
    Рейтинг: 1968 Неутрално

    Впрочем най-добрите професионалисти, сред подписалите първото възвание:
    проф. д.и.н. Веселин Янчев - Софийски университет "Св. Климент Охридски"
    проф. д.и.н. Милко Палангурски - Великотърновски университет "Св.св. Кирил и Методий"
    проф. д-р Даниел Вачков - Българска академия на науките

    и др. са подписали и възванието, в което твърдят че българската държава до 1944 не е фашистка, но фашизъм има , както и фашистки отганизации - сред които и легионерите на Луков.

    Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
  69. 69 Профил на piliferus
    piliferus
    Рейтинг: 478 Неутрално

    Ако от втория списък се махнат тези, записали се като “политолог”, “социолог”, “философ” и “културен антрополог”, т.е. тези, които не разбират от нищо и нямат никаква научно-историческа специалност, колко ще останат?

  70. 70 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2906 Неутрално

    Ако Цар Борис III се беше опитал да спаси македонските евреи,това щеше да доведе до смъртта на българските евреи. Сетете се сами защо.

    Между другото,някой забеляза една манипулация,която досега убягваше на хората. Според пропагандата българската полиция и жандармерия в Македония,натоварила евреите на влаковете за Германия и Полша. Но как е станало това,когато в Македония тогава не е имало железопътен транспорт?!

  71. 71 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 8960 Неутрално

    До коментар [#19] от "doroteus":

    Това за Коен не го знаех. Нещата си идват на мястото (клин клин избива)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  72. 72 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 8960 Неутрално

    До коментар [#65] от "skitnik75":

    Точно така! Той защитава каучата като човек и като психиатър, който познава нещата от първо лице, единствено число

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  73. 73 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 8960 Неутрално

    До коментар [#65] от "skitnik75":

    Каузата

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  74. 74 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2326 Неутрално

    До коментар [#67] от "БОНГО":
    Единствена - дръжки. И това се оказва лъжа:
    >> Чак пък лъжа.:) Малка... неточност, която учените ни мъже в областта ще коригират -когато му дойде времето.

    "The glory of God is intelligence"
  75. 75 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2906 Неутрално

    До коментар [#19] от "doroteus":


    До коментар [#71] от "penetrating":

    Кой е Никола Петков? Води се за невинна жертва на репресиите след 09.09.1944г.,олицетворени от така наречения Народен съд.
    Интересно кой ли го е инициирал този съд?
    Ами примерно някой си Никола Петков! Като министър в правителството е гласувал за Наредба-закон за Народния съд! Пък и преди това е призовавал за Народен съд. Не вярвате ли?! В брой първи на в."Земеделско знаме" от 14 септември 1944г.,(тоест само пет дни след "9-ти"),той призовава за "Народен съд за всички,които са ограбвали,потискали,измъчвали и безчинствали с българския народ и за тези,които обявиха война и изправиха страната ни пред нова катастрофа"!
    При това не може да претендира,че е имал предвид друг съд,защото Наредбата-закон излиза само две седмици след този призив в земеделския вестник и той като министър е знаел основните и характеристики.
    Пък и активно участва в Министерски съвет,който назначава главен обвинител и е министър към момента на осъждането на смърт и разстрел на повечето от старите политици.
    Е,после и той паднал под гилотината,пардон увиснал на въжето,но това не го прави "невинна" жертва.

  76. 76 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 8960 Неутрално

    До коментар [#75] от "deaf":

    ...и Трайчо Костов е там

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  77. 77 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2906 Неутрално

    До коментар [#76] от "penetrating":

    Освен това Петков е и глупак! Всеки човек с поне малко акъл и инстинкт за самосъхранение,на негово място щеше да избяга в чужбина. Атанас Буров също е глупак и той не бяга,а чака да му отрежат главата като на агне...

  78. 78 Профил на yda191111599
    yda191111599
    Рейтинг: 176 Разстроено

    Онзи ден останах доста изненадан, когато в История.бг представителят на еврейската общност (за съжаление не му запомних името) изглеждаше доста недоволен от факта, че България е спасила 50 хил човека, но не е спасила 11-те хил от новите земи. Накрая завърши общо взето с думите "аз сега съм тук при вас, но ако баба ми и дядо ми бяха родени в Беломорска Тракия или в Македония този стол, на който стоя вероятно щеше да е празен". Никой не му каза, че ако баба му и дядо му бяха родени, където и да е в Европа, освен България (и Дания) по това време, столът със сигурност щеше да е празен. Не виждам защо някои хора се опитват да очернят една от най-светлите страници в нашата история. Факт е, че 11 хил са насила депортирани, но ако не бяха, вероятно малко по-късно щеше да се наложи не само те, но и тези 50 хил от българските земи да бъдат депортирани. Ако нямаше политическа воля за спасяването на всички тези хора, то те нямаше да бъдат спасени, без значение какви са позициите на обществото, БПЦ и т.н.

  79. 79 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 8960 Неутрално

    До коментар [#77] от "deaf":

    Тук не съм съгласен. Те са политици и мислят доброто преди всичко за България

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  80. 80 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2906 Неутрално

    До коментар [#79] от "penetrating":

    Ако наистина са мислели за България,точно това е трябвало да направят – да останат живи като избягат в чужбина.

  81. 81 Профил на БОНГО
    БОНГО
    Рейтинг: 1968 Неутрално

    Онзи ден останах доста изненадан, когато в История.бг представителят на еврейската общност (за съжаление не му запомних името) изглеждаше доста недоволен от факта, че България е спасила 50 хил човека, но не е спасила 11-те хил от новите земи. Накрая завърши общо взето с думите "аз сега съм тук при вас, но ако баба ми и дядо ми бяха родени в Беломорска Тракия или в Македония този стол, на който стоя вероятно щеше да е празен". Никой не му каза, че ако баба му и дядо му бяха родени, където и да е в Европа, освен България (и Дания) по това време, столът със сигурност щеше да е празен. Не виждам защо някои хора се опитват да очернят една от най-светлите страници в нашата история. Факт е, че 11 хил са насила депортирани, но ако не бяха, вероятно малко по-късно щеше да се наложи не само те, но и тези 50 хил от българските земи да бъдат депортирани. Ако нямаше политическа воля за спасяването на всички тези хора, то те нямаше да бъдат спасени, без значение какви са позициите на обществото, БПЦ и т.н.
    —цитат от коментар 78 на yda191111599


    Съдбата на тези хора е определена далеч преди 1943 г. Още със Закона за защита на нацията от 1940 (в сила от януари 1941), сетне с промените в законодателството от 1942, когато съдбата на евреите се предава на Комисарството по еврейските въпроси и вече всякакви мерки спрямо тях могат да бъдат прдприемани чисто административно - с наредби.
    Евреите в новите земи не получават ново гражданство, те - по думите на Мушанов - се превръщат в res nullius, сякаш са изоставена собственост или диви животни. На тях българската държава им конфискува собствеността, която тива в български държавен фонд.
    От друга страна, за разлика от евреите в старите земи, те нямат контакти и връзки с политици в София, никога не са били част от български просесиални организации като Лекарския съюз. например. Когато българските окупационни власти ги "вдигат" , те няма към кого да се обърнат за защита. Дори опозиционни депутати като П. Стайнов, Н. Мушанов, Т. Кожухаров , които са повдигали въпроса за тяхната съдба в НС, разбират за депортацията от новите земи твърде късно, за да могат да реагират. Петицията на Пешев, която е подписана от депутати от управляващото мнозинство е в защита на евреите от старите предели, които са бъларски граждани.
    Така че евреите имат основание едновременно да бъдат благодарни за оцелелите, но и да се сърдят за депортираните.

    Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
  82. 82 Профил на yda191111599
    yda191111599
    Рейтинг: 176 Неутрално

    До коментар [#81] от "БОНГО":

    Съгласен съм с всичко казано, но, според мен, твърде много хора разглеждат депортирането без да гледат цялостната картина по това време. Колкото повече напрадва войната, германците стават по-настоятелни за решаването на "еврейския въпрос" и със сигурност не е било лесно да се устоява на техния натиск. Макар, че вече започват да се виждат пукнатини в Нацистка Германия, 1943 тя все още е достатъчно силна. Има много условности, а в историята "ако" не е безопасна дума. Можеше да успеем да ги спасим, но можеше да не опазим и тези 50 хиляди. Да не забравяме, че освен България и Дания (където евреите са доста по-малко) друга държава в Европа не успява да спаси своите евреи, което говори много.

  83. 83 Профил на volarok
    volarok
    Рейтинг: 2559 Неутрално

    Кой и защо има интерес да се принизи ролята на България и българите за спасяването на българските евреи - един безспорено и обективно случил се исторически факт? Нима трябва да се покаже, че по онова време евреите са имали само врагове, но не и приятели и защо?
    Защо се настоява българската държава да признае вина за депортирането на евреите от окупираните територии, след като такава вина не са признали много държави, в които евреите са били унищожени на място и дори не се е стигнало до тяхното депортиране - Югославия, Полша, Унгария и др.?
    Дори да се приеме, че държавата няма заслуга за спасяването на българските евреи, то такава заслуга следва да се признае на българската общественост, която се възпротиви на депортирането на евреите към лагерите на смъртта. Такава реакция не се наблюдава никъде другаде в Европа! Нали никой не си представя, че българските евреи са били спасени по волята на някаква сила свише, нежели заради реакцията на българската общественост по онова време. Българите от окупираните територии били депортирани - да, защото там македонското и гръцкото общество не се противопоставиха на депортацията, за разлика от реакцията на българите в старите предели на Царството.
    И не е вярно, че българските власти имат роля в депортирането на евреите от Беломорието. Тези събития са описани много точно от един техен съвременник - Рафаел Камхи: https://mobile.frognews.bg/article/32542/
    В заключение, българските евреи бяха спасени не по силата на някакво божествено провидение, а по една изненадваща и донякъде невероятна причина - защото българското общество приемаше своите евреи, като единна и неделима част от българската нация. Българските евреи (и тогава и сега) са национални евреи в истинския смисъл на думата, те са пълноправна част от нацията. Дори прословутите и вездесъщи Българските национални легиони не се противопоставят на тази теза през 1943 г. И спасяването на българските евреи стана факт!

  84. 84 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 8960 Неутрално

    До коментар [#80] от "deaf":

    Не е толкова лесно. Вижте Навални и го сравнете с избягалите руски политици

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  85. 85 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2906 Неутрално

    До коментар [#83] от "volarok":

    Цар Борис спаси българските евреи...

  86. 86 Профил на qpq311163596
    qpq311163596
    Рейтинг: 183 Неутрално

    До коментар [#50] от "Anton Andonov":

    След 1990 г. наблюдавам силен ръст на антиеврейските настроения в България.
    Особено интересно е явлението, когато хора не познаващи нито един жив евреин да са силно изявени антисемити.

  87. 87 Профил на poitoucharante
    poitoucharante
    Рейтинг: 576 Весело

    До коментар [#81] от "БОНГО":
    Бре, гледам лайкучката не е спряла с джафкането цяла вечер. Кой ли от боклуците, подписали втория антибългарски парцал ще да е тая отрепка?

  88. 88 Профил на БОНГО
    БОНГО
    Рейтинг: 1968 Неутрално

    [quote#83:"volarok"]
    И не е вярно, че българските власти имат роля в депортирането на евреите от Беломорието. Тези събития са описани много точно от един техен съвременник - Рафаел Камхи: https://mobile.frognews.bg/article/32542/[/quote ]

    1/ Солун не е в "Беломорието" (под което се разбира Беломорска Тракия на изток от Кавала).
    2/Солун не е "администриран" от България. Не е окупиран от българските войски, в него не е въведено българско гражданско управление.
    3/ Доклад от Александър Белев, комисар за еврейските въпроси,
    до министъра на вътрешните работи и народното здраве относ-
    но изселването на евреите от Македония и Беломорието
    София, 4 февруари 1943 г.
    До Господина Министра на
    вътрешните работи и народното здраве
    ДОКЛАД
    от Александър Белев,
    Комисар за еврейските въпроси
    Относно изселването на евреите
    от Македония и Беломорието
    Господин Министре,
    1.

    в) Изселването трябва да започне от началото на Март като месечно
    могат да се изселват 10000–20000 души, равни на 10–20 специални изселнически влакове.
    ....
    Приблизителния брой на евреите в Беломорието е към 6.000.
    Евреите от Беломорието ще трябва да бъдат съсредоточени в лагери в старите предели: към Радомир би било може би най-удобно. Този лагер ще трябва да бъде сравнително най-голям и трябва да побира 8.000 най-малко.
    б) След установяване местата на лагерите ще следва да се пристъпи към построяване и организиране на лагерите с оглед да бъдат готови до началото на Март. Ако в съответните места има готови постройки, удобни за целта, ще може да бъдат използвани, ако има възможност да се осигури надзора над събраните в тях евреи. Ако такива постройки няма ще трябва да се построят лагери от дъсчени бараки. Ще трябва следователно да се осигурят:
    мястото: сухо, наклонено, с вода, достатъчно просторно;
    дървения материал;
    охраната на лагерите от полицията или войската;
    здравна служба за предпазване от епидемии;
    кухни и хранителни продукти за евреите и персонала на лагерите;
    хранителни продукти запас за 10–15 дни пътуване;
    работната ръка за постройката на лагера (евентуално от еврейските работни групи);
    финансирането на лагерите ще стане със средствата на Фонда „Еврейски общини“.*
    За целта ще трябва да се осигури съдействието на трудовите войски, на Главното комисарство по снабдяването, на Дирекцията на полицията, на Главната Дирекция на народното здраве, на службата за обществените бедствия, на Дирекцията на железниците, на Дирекцията на пощите и на Щаба на войската.
    ..."
    ====
    * Фонд "Еврейски общини" се попълва от конфискация на еврейска собственост и нейната продажба от страна на Комисарството по еврейските въпроси.

    Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
  89. 89 Профил на БОНГО
    БОНГО
    Рейтинг: 1968 Неутрално

    По въпроса за българското, анти-българското и патриотизма:

    https://jews.archives.bg/image.php?image=/100/DSC_2632.JPG

    Ваше величество!

    Ние, група запасни войници, чисти българи, се обръщаме към ВАШЕ ВЕЛИЧЕВСТВО, с молба, да спрете тия безобразия, които от името на българския народ , се вършат с евреите. Към животните човек не се обръща така жестоко, както се върши с тях.
    .... Защо трябва да се проявяваме с най-долните си, некултурните си инстинкти, за да злепоставяме България пред цивилизования свят по най-незавиден начин? Та, ВАШЕ ВЕЛИЧЕСТВО, не вижда ли това?
    В името на нашето хубаво българско име, в името на нашата войнишка чест, молим ВИ спрете този позор!

    ГРУПА БЪЛГАРСКИ ПАТРИОТИ.
    =====

    Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
  90. 90 Профил на volarok
    volarok
    Рейтинг: 2559 Неутрално

    До коментар [#88] от "БОНГО":

    Това не отменя факта, че гръцкото общество не се е противопоставило по никакъв начин на депортирането на местните евреи, дори напротив - има сведения, че гърците подпомагат депортирането на евреите (защо е това, на всички е ясно).
    Единственото сравнително масово обществено движение в Европа в защита на местната еврейска общност, е това в България. И този факт няма как да бъде игнориран и изопачен.

  91. 91 Профил на dorko
    dorko
    Рейтинг: 462 Неутрално

    Втората група някаква морална дирекция ли се явява?

    Това, което са написали е в стила на македонския филм "Трето полувреме".

  92. 92 Профил на БОНГО
    БОНГО
    Рейтинг: 1968 Неутрално

    До коментар [#88] от "БОНГО":Това не отменя факта, че гръцкото общество не се е противопоставило по никакъв начин на депортирането на местните евреи, дори напротив - има сведения, че гърците подпомагат депортирането на евреите (защо е това, на всички е ясно).Единственото сравнително масово обществено движение в Европа в защита на местната еврейска общност, е това в България. И този факт няма как да бъде игнориран и изопачен.
    —цитат от коментар 90 на volarok


    Какво гръцко общество бълнуваш - Гърция е окупирана държава.

    Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
  93. 93 Профил на БОНГО
    БОНГО
    Рейтинг: 1968 Неутрално

    Онзи ден останах доста изненадан, когато в История.бг представителят на еврейската общност (за съжаление не му запомних името) изглеждаше доста недоволен от факта, че България е спасила 50 хил човека, но не е спасила 11-те хил от новите земи.
    —цитат от коментар 78 на yda191111599


    А направи ли ти впечатление какво каза доц. Живков, един от подписалите първия текст: Ако не беше акцията на Пешев, протестите, позицията на Синода, сигурно е, че още 9 хиляди от старите предели щяха да бъдат депортирани с онези от Македония и Беломорието.

    Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
  94. 94 Профил на БОНГО
    БОНГО
    Рейтинг: 1968 Неутрално

    До коментар [#11] от "spiegel":Второто писмо е отвратително.>>> Е, чак толкова не е. Обаче се питам, защо благодарността трябва да бъдела само към определени конкретени личности,  да отговорността за недовършеното(..спасението) към цялата държава. По този начин няма да се учудя, ако скоро България да бъде осъдена да плаща за депортрираните в Германия- така както прави Германия вече толкова години.
    —цитат от коментар 33 на тулса


    Ами благодарност се изказва и към институции - Българската Православна Църква, Лекарския и Адвокатския съюзи и т.н. От друга страна вличко започва с петицията на Пешев и 40 народни представители, които сетне са бламирани в Народното събрание.
    От друга страна в писмото на Комисаря по еврейските въпроси , Белев е посочено "съдействието на трудовите войски, на Главното комисарство по снабдяването, на Дирекцията на полицията, на Главната Дирекция на народното здраве, на службата за обществените бедствия, на Дирекцията на железниците, на Дирекцията на пощите и на Щаба на войската." - това са все български държавни институции. Спогодбата да депортацията на 20 хил евреи е спогодба на българската държава с Райха, тя е одобрена от цар и правителство, а не е някаква лична сделка на Белев.
    Да, в началото на април 1943 г. българската държава в лицето на Царя , решава да се отметне частично от договорката и е дадена заповед 8те хил. евреи български поданици да не бъдат депортирани. Но промяната става след реакцията и в резултат на реакцията на една част от българската общественост.

    Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
  95. 95 Профил на volarok
    volarok
    Рейтинг: 2559 Неутрално

    До коментар [#92] от "БОНГО":
    "Какво гръцко общество бълнуваш - Гърция е окупирана държава."
    ________________
    Окупационната германска власт не е принуждавала гърците да изкарват евреите от домовете им и да ги изпращат към местата за съсредоточаване преди депортация, както това се случва в Солун и на други места. Инициативата е изцяло гръцка.
    Никой не е принуждавал сърби, унгарци, поляци и румънци да унищожават на място местните еврейски общности, дори без да се налага да ги изпращат в концентрационни лагери.
    С тези народи ли трябва да се сравняваме?! До тяхното дело ли трябва да бъде принизяван най-хуманният акт на българското общество през ХХ в., а именно спасяването на българските евреи?





За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате. Вход | Регистрация
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK