Заобикалянето на повсеместния слон в стаята

От 2018 г. насам близо 20 категории лица са оставени на корупционен самотек

© Надежда Чипева, Капитал

От 2018 г. насам близо 20 категории лица са оставени на корупционен самотек



Анализът е от седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика (ИПИ).


Характерно у нас е, че корупцията живее най-добре по високите етажи на властта. Взрени в тези етажи, небрежно пропускаме как корупционните благинки достигат до тях. И така неволно забравяме, че по-долните етажи от лица на държавни постове и чиновници усърдно трупат и отчисляват нагоре.


От 2018 г. насам близо 20 категории лица са оставени на корупционен самотек - централната антикорупционна комисия КПКОНПИ няма правомощия да се занимае с тях. Не че ако имаше, нещо би се променило. У нас законите са най-силни, когато биват разписвани и приемани. За правоприлагането обаче трябват управленска воля и хора. А хората масово качват по върховете негодни да упражняват властта, съответно и да прилагат закона, в обществен интерес.




Малките незабележими КОНПИ-та


Според параграф 2, ал. 5 от Допълнителните разпоредби на действащия ЗПКОНПИ три от административните форми за борба с корупцията са пряко правомощие на съответния инспекторат или комисия от служители. Така проверката на декларациите за несъвместимост, налично имущество и интереси, както и производството по установяване на конфликт на интереси се извършват от съответния инспекторат или от комисия от служители, а за кметовете на кметства - от постоянна комисия на съответния общински съвет.


За да онагледим кои категории лица са изпуснати от централизиран контрол, ще изброим за пример някои от тях: служителите от администрацията на президента, Народното събрание, министерствата, Висшия съдебен съвет, администрацията на общините.


Проблем ли е децентрализацията


Регистрите с декларираните обстоятелства на изброените кагегории задължените лица следва да бъдат публични. Тоест поставен е знак за равенство между това, което може да разбере обществото от централизираната КПКОНПИ и местните комисии. Член 4, ал. 2, т. 5 от Наредбата за прилагане на пар. 2 от ДР на ЗПКОНПИ изрично въвежда задължение за публичност, освен на декларациите, и списък на лицата, които не са подали декларации в срок. При проверка на сайтовете на задължените администрации обаче се открива следното:

  • за администрацията на президента няма налична информация, като не става ясно има или не нарушения (подробности виж тук)
  • за администрацията на Столичния общински съвет - изобщо липсва такава информация (виж тук)
  • липсва информация и за Община Пловдив (виж тук).
Така на практика излиза, че тази част от закона не се прилага.


КПКОНПИ вероятно ще продължи да бъде банка за услуги на властта
КПКОНПИ вероятно ще продължи да бъде банка за услуги на властта


На преценката на съответното ведомство е оставено дали и как да организира работата на своите вътрешноведомствени комисии в изпълнение на чл. 10 от Наредбата. Оттук вече от самоуправление се преминава към своеволие. Местните администрации решават кое да е видимо за работата на комисиите, както и какви лица да попълнят състава им. Така например Община Сунгурларе изобщо не спазва нищо от закона или това е практически неустановимо - нито регистър се открива на сайта ѝ, нито доклад, нито правила. Община Аврен също е обявила независимост от българското законодателство по темата.


Българската корупция
С код 10Dnevnik получавате поне 10% отстъпка
Купете

Дори обаче при управленско желание да бъде прилаган ЗПКОНПИ и подзаконовите актове относно проверките и налагането на административните наказания, възникват редица трудности. Причината за това е, че самото прилагане е сложно, включва множество фактически и правни действия, като цялата дейност се извършва от съответната местна комисия. Трудно можем да си представим, че в населените места, в които рядко може да се намери юрист и архитект, общината ще успее да събере набор от лица, които качествено да изпълнят това производство - пример за това са редица малки общини.


В заключение


В условията на парламентарни избори и местни такива в рамките на няколко месеца темата е извън публичния дебат. Така корупцията си остава в обществения разговор единствено като проблем по високите етажи на властта, а на по ниските няма проблем да бъде местна традиция и дори обичай.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK