"Дълг" и "Отечество". Или за преврата на 9 юни 1923 г.

За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате. Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си.
Коментари (82)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на venciч
    venciч
    Рейтинг: 1352 Неутрално

    И сега си трябва един преврат

    Боян Таксиров еврогея Се разхождаше по една алея. Бавно, плавно и с финес Въртеше гъз намазан с грес😆
  2. 2 Профил на Торбеш
    Торбеш
    Рейтинг: 1606 Неутрално

    Режимът на Стамболийски е имал много от чертите на ФАШИСТКИ РЕЖИМ, като не е докрай ясно кой е авторът на идеята за фашистки тип управление - Мусолини или Стамболийски.
    Хитлер е преписвач, путлер - жалък плагиат.

    Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
  3. 3 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1496 Неутрално

    Сега не е същото, а пък за армия въобще не може да става въпрос, НО партиите продължават да се провалят и то ЯКО.

  4. 4 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1694 Неутрално

    Половината от тези професионални превратаджии
    участват и в комунистическият преврат на 09.09.1944 г.

  5. 5 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2806 Разстроено

    И сега си трябва един преврат
    —цитат от коментар 1 на venciч


    И кой ще го направи? Импотентните военни натовски послушковци? Ако от НАТО им заповядат и турската армия ще пуснат да ни пази нещо което в цялата нова българска история е било немислимо.

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  6. 6 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2806 Разстроено

    А превратът на девети юни въпреки уж патриотичните подбуди е пусковият механизъм на спиралата от насилие на българи срещу българи след краха на националният идеал за обединение.

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  7. 7 Профил на voodoo_child
    voodoo_child
    Рейтинг: 1055 Неутрално

    Още от дете ме беше гнус от ненормалника Стамболийски (увенчан с един от централните булеварди в София и с цял град даже), наравно с червените изроди от всички времена. Наред с многото му идиоти, правописната реформа е може би най-отвратителното му деяние.

  8. 8 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1765 Неутрално

    До коментар [#6] от "Julian Mall":

    Ако трябва да сме точни, пусковият механизъм е зафействан през септември, 1923...., а ефективният старт е даден в църквата Света Неделя.

  9. 9 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3943 Весело

    Успокойте духовете...другари и другарки...
    Епохата на превратите отминава ....
    А с появата на ИИ ....тя ще изчезне за винаги...
    Така ще настъпи една друга епоха.... епохата на дигиталната диктатура...

    Bukalemun
  10. 10 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 785 Неутрално

    Тогава е имало хора милеещи за България, свалили от власт един удивително прост човек.

  11. 11 Профил на Panda
    Panda
    Рейтинг: 2301 Неутрално

    Тогава е имало хора милеещи за България, свалили от власт един удивително прост човек.
    —цитат от коментар 10 на olimpipanov


    Същите те, ако живееха днес, щяха да бъдат заклеймявани като националисти, патриоти, привърженици на диктатурата, че са зелени чорапи,.....

  12. 12 Профил на constatator
    constatator
    Рейтинг: 1643 Неутрално

    Преди 100 години България става "чужбина" за македонците.
    https://www.ploshtadslaveikov.com/predi-100-g-balgariya-stava-chuzhbina-za-makedontsite/

  13. 13 Профил на constatator
    constatator
    Рейтинг: 1643 Неутрално

    На 07.05.1923г. правителството на Стамболийски издава постановление за създаването на концлагери за членовете на ВМРО и други организации защитаващи македонската кауза ...............
    https://www.ploshtadslaveikov.com/predi-100-g-balgariya-stava-chuzhbina-za-makedontsite/

  14. 14 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 2533 Неутрално

    Фашизъм в България не е имало, но ще има - каза д-р Дертлиев.
    По-правилното е "Имало е и пак ще има". Бил е в крак с европейския и пак е.
    Данко Хаирсъзина чака да го наемат на работа. Хаирсъзи винаги е имало и пак ще има.
    Като има фашизъм и антифашизъм ще има.
    Интересни времена се задават, стига Войната да ни пощади.

    Judjuk
  15. 15 Профил на Panda
    Panda
    Рейтинг: 2301 Неутрално

    На 07.05.1923г. правителството на Стамболийски издава постановление за създаването на концлагери за членовете на ВМРО и други организации защитаващи македонската кауза ............... https://www.ploshtadslaveikov.com/predi-100-g-balgariya-stava-chuzhbina-za-makedontsite/
    —цитат от коментар 13 на constatator


    ВМРО тога са държава в дъжавата и има цели региони в България, където няма официална власт а диктатура на ВМРО.

  16. 16 Профил на constatator
    constatator
    Рейтинг: 1643 Неутрално

    "" От 1922 г. управлението на БЗНС все по-уверено започва да вървим към крайни методи на управление. По отношение на опозицията БЗНС става все по-радикална, и не търпи критика – спират се вестници, нарушава се свободата на словото. Оранжевата гвардия, създадена от крайното крило на БЗНС наречено Комитет за селска диктатура, не се свени да преследва и да „размахва цепеници“ срещу опозиционни политици. Проблемът с „македонстващите“ (или по-точно ВМРО) идва от външнополитическата ориентация на БЗНС. Ал. Стамболийски поставя Беломорска Тракия и Южна Добруджа като първостепенни външнополитически цели за България. Според него постигането на тези цели преминава през сближение с Югославия – целта е да бъде разкъсан обръча на изолацията. В преследване на сближение Александър Стамболийски дава съгласието си за ликвидиране на дейността на ВМРО и преследване на четите им, отказва се от претенции към Македония, а думите му на срещата с Пашич в Белград на 8-9 ноември 1922 г., които предава в. Нов лист хвърлят българското общество в абсолютно възмущение: „Както взехте Македония, вземете и всички македонци, които се намират още в България. Нека са ви халал. Нам те само са пакостили. Заради тях са гинали българските синове… Аз съм винаги противник на македонците. Борил съм се против тях. Всички политически зверства в България са дело дело на македонците. Никога не бих воювал с вас заради македонците.“[i] С това изказване войната между БЗНС и ВМРО може да се счита за обявена.На 17 септември 1922 г. БЗНС обявява война и на опозиционните буржоазни партии обединени в Конституционния блок. На този ден Конституционни блок организира мирни протестни действия срещу властта на земеделците в Търново. БЗНС отвръща на удара с конгрес на цвеклопроизводителите също в Търново. На 16 септември във влак от София за Търново пътуват водачите на блока – Теодор Теодоров, д-р Стоян Данев, Найчо Цанов, Александър Малинов и други. На гара Долни Дъбник „влакът е изтърбушен от „цвеклопроизводители“, въоръжени с дъбови еднометрови цепеници. Блокарите са бити и унижавани.“(Ст. Грънчаров). Същото се случва и в Търново, земеделците унищожават всички опити за критика или съпротива от страна на опозицията с брутални, насилствени методи.""

  17. 17 Профил на voodoo_child
    voodoo_child
    Рейтинг: 1055 Неутрално

    До коментар [#15] от "Panda":

    Това какво означава? Че не е имало държава.

  18. 18 Профил на voodoo_child
    voodoo_child
    Рейтинг: 1055 Любопитно

    До коментар [#9] от "eti mehter":Успокойте духовете...другари и другарки...
    Епохата на превратите отминава ....

    Ах! Какво ще прави Ердо без преврати!!?

  19. 19 Профил на constatator
    constatator
    Рейтинг: 1643 Неутрално

    Архивите говорят: Македонският въпрос. ЗАЩО И КАК ПРАВИТЕЛСТВОТО НА АЛЕКСАНДЪР СТАМБОЛИЙСКИ ПРОДАВАШЕ ИНТЕРЕСИТЕ НА МАКЕДОНСКИТЕ БЪЛГАРИ?

    https://nabludatel.bg/news/arhivite-govoryat-makedonskiat-vapros

  20. 20 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 1331 Неутрално

    А след оранжевата диктатура идва фашистка такава, правителството на "кръволока" Цанков.

    ФАТАЛНА ГРЕШКА: https://fatalerror.bg
  21. 21 Профил на constatator
    constatator
    Рейтинг: 1643 Неутрално

    До коментар [#7] от "voodoo_child":Наред с многото му идиоти, правописната реформа е може би най-отвратителното му деяние."" "" ".

    Екзекуцията на най-българските букви.

    ПРАВОПИСНАТА РЕФОРМА 1945 Г.

    Едно от неизвестните престъпления на комунистическия режим, на което не се обръща сериозно внимание, но което причини неотразими злини върху националната тъкан – и продължава да злодее, – е правописната реформа от 1945 г. Този акт на новото правителство, взет през втория етап на кланетата – тези от късната зима и пролетта на 1945 г. – и в разгара на военните действия по полетата на Югославия и Унгария, съвпадащ по време не само с Народния съд. Той съвпадна и с отпадане на схизмата, наложена върху православната ни църква, и избирането на нов екзарх, но създаде необратими последици, които продължават да влияят и до днес на политическия ни живот. Българският литературен език, включително регламентираният правопис, се появява през периода след Освобождението. При първата кодификация на книжовния български език през 1878 г., проведена от проф. Марин Дринов, ѣ е запазена като буква, но на нейното етимологично място. Дриновото правило се запазва и е утвърдено в първия официален български правопис след Освобождението, въведен през 1899 г. с наредба на министъра на народното просвещение Тодор Иванчов. „Иванчевският правопис” остава в сила до въвеждането на Омарчевския правопис през 1921 г., а през 1923 г. е възстановен в основните си положения и действа до комунистическата правописна реформа от 1945 г. В него звукът ъ се представя с буквите ъ и ѫ (голяма носовка), като различието се прави на етимологична основа, както и с буквата ѣ (ят). Краесловните ерове (ъ и ь) остават, както и глаголните окончания с а и я. Изписването на пълен и кратък член е по синтактично правило. Групите ър/ръ и ъл/лъ се изписват по североизточното произношение.екане се срещат из цялата страна. Македонците „екат”, сиреч в повечето думи етимологичното ѣ те произнасят като „Е”, а в другите говори – основно като „Я”. Това пречи на левичарите точно защото буквата споява, обединява и събира заедно народа като цяло, докато БЗНС и БКП – всяка партия по свои съображения, но еднакво вредни – целят разединение, разкол, разрив.Истинската причина за изхвърлянето на ѣ е да се постигне сближение на българския правопис със сръбския (БЗНС), но и с руско-съветския (БКП). Отстраняването от азбуката на ѫ, ъ и ь е по същите причини, но и в подражание на примера от Москва. Това е сигурно, що се отнася до БКП, а нищо чудно опитите на земеделското правителство да наложи правописна реформа през 1921 г. да са били също повлияни от съветския експеримент.привържениците на тази гледна точка ѣ – е двойно добива статус на символ на българщината.
    Омарчевският правопис от 1921 г. се отличава твърде малко от сегашния, който бе въведен през 1945 г. От азбуката се изхвърлиха буквите ъ и ь (както и ѣ, което се извърши през 1945 г.), но се запази буквата ѫ. Мекостта на съгласна пред о започна да се бележи с й, така синйо, Ганйо и т.н. Правилото за употреба на пълен и кратък член при съществителните и прилагателните в единствено число от мъжки род стана: пълен член се употребява пред дума, започваща с гласна, а непълен – пред дума, започваща със съгласна или на края на изречението. Съвременният звук ъ се представя с буквата ѫ (голяма носовка). По Омарчевския правопис се измениха и правилата за употреба на удвоените предлози със и във: във се пише пред думи, започващи с в, ф или хв, а със – пред думи, започващи със с, з, ш, ж или щ...............
    https://fakel.bg/екзекуцията-на-най-българските-букви/?amp

  22. 22 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3943 Весело

    До коментар [#1] от "venciч":

    И сега си трябва един преврат
    =======
    Няма как да се получи....
    Брюксел няма да ви позволи....:)

    Bukalemun
  23. 23 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3943 Неутрално

    До коментар [#20] от "Боян Таксиров":

    Напълно закономерно...

    Bukalemun
  24. 24 Профил на constatator
    constatator
    Рейтинг: 1643 Неутрално

    Предателската и антибългарската дейност на БЗНС

    За голямо съжаление, и днес в България поради водената дългогодишна интернационална политика, игнорирането на българските национални интереси и слугинажа на някои български управници на вражески държави все още се намират неграмотни и продажни историци, политици и привърженици на БЗНС, които говорят с открито възхищение и преклонение за Александър Стамболийски и неговото управление. Но оригиналните исторически документи и факти от онова време свидетелстват за арогантно, цинично и най-нагло предаване и продаване на българските национални интереси и тотално пренебрегване на елементарните човешки права на поробените българи в Сърбия и Гърция.
    Искате ли да узнаете истината за антибългарската дейност на Александър Стамболийски, Райко Даскалов, Александър Димитров, Коста Тодоров, Александър Оббов, Георги Димитров - Гемето и тяхното обкръжение? Искате ли да узнаете ужасяващи подробности за бандитските действия на техните разбойнически чети в Македония? Искате ли да узнаете имената на много сръбски агенти у нас заедно със сумите, които са получавали за предателствата си срещу България?
    Прочетете книгата „БЗНС, Александър Стамболийски и ВМРО - непознатата война” от поредицата „Сите българи заедно” на Цочо Билярски и веднага повечето от представите ви за управлението на БЗНС, за отношението му към мъките на българите от Македония, и особено за отношенията му с легендарната ВМРО ще бъдат тотално променени. Нека оставим да говорят фактите и документите, а не емоциите, породени от митовете за славянската дружба между българи и сърби, криворазбраното православие и фалшивия комунистически и земеделски интернационализъм.""



    „Кой мисли за Македония? Ние не искаме Македония, ние не ще се биеме с вас за нея, не само защото сме разоръжени, но да бихме могли, пак няма да се бием. Вие да бяхте ни поднесли на тепсия самата Македония днес, ние няма да я приемем, не само защото не желаеме да повтаряме миналото, като дохождаме във вечни конфликти с нашите съседи, но и защото дълбоко вярваме, че никой при това положение така лесно не може да владее македонците. Ние казваме, нека са ви халал. Вие, обаче, които вземахте цялата им земя, трябва да приберете и самите тях. Ето големия въпрос, върху който вие трябва дълбоко да се замислите. Вие не искате да се казват те българи, а ги наричате славяни. Добре, третирайте ги каквито искате, но направете всичко възможно, те да се завърнат по огнищата си и да заживеят легално."

    Ал. Стамболийски, Белград, в-к „Земеделско знаме" от 18.10.1922 г.


    „Стамболийски знаеше и често го е заявявал, че единствен негов силен и страшен противник, който виси, като ножа на гилотината над неговата глава, т.е. на Земледелския съюз, то е ВМР Организация. Давайки си сметка за нейната морална и физична сила, той прибягна до всички простени и непростени средства за борба. Ходи в Белград. В тайни съвещания между него и Пашич, от една страна; а Коста Тодоров, земледелски пълномощен министър и Нинчич, министър на външните дела, от друга, уреждаха, обмислюваха средствата за унищожението на ВМР Организация.
    Организира, организираше и по-рано банди от ония изроди, които ВМР Организация беше осъдила на смърт за вулгарни кражби, насилия, изнасилвания, палежи, грабежи и пр., и пр. в нещастна Македония, пращаше ги срещу ВМРО, снабдявайки ги с пари и пушки, водени от погранични околийски началници и т.н. Обаче тия банди бяха гонени и от населението, и от четите на ВМРО вътре. Разпилявани, хващани и някои избивани, останките се връщаха в България под закрилата на властта и продължаваха същите мародерства и тук в България."

    Тодор Александров, интервю Л. Неманов, 30.06.1924 г.


    " Повечето българи знаят, че легендарната ВМРО води истински войни срещу всичките ни съседи за свободата на поробените братя и за обединението на разпокъсаното ни отечество. След 1913 г. войната е главно срещу геноцида над поробените българи от Гърция, Сърбия и Румъния.
    За наше най-голямо съжаление, в открита и яростна подкрепа на православните тирани и палачи се включва и една българска партия БЗНС с неговите водачи. И тази партия вместо да поведе народа ни в борба срещу поробителите, тя в съдружие с тираните обявява тотална война с всички сили и средства на революционерите от ВМРО. И то кървава война без никаква милост директни убийства, затвори, концлагери, разбойнически шайки, предателства, интриги и коварства. И винаги в услуга и подкрепа на поробителите. И винаги с едничка цел да бъде унищожена единствената организация, бореща се за правата и свободите на поробените българи.
    Точно тази война на националните предатели от БЗНС срещу ВМРО и героичния отпор на организацията показват включените в настоящата книга материали и документи. Сигурен съм, че за повечето българи ще бъде крайно неприятно да узнаят за толкова предателства и низости на личности, които досега познавахме даже и като национални герои. Но истината трябва да се знае, защото народ, който не си знае историята, изчезва от нейните летописи............

    https://sitebulgarizaedno.com/index.php?option=com_content&view=article&id=104:2010-07-13-18-06-19&catid=34:2010-04-24-13-08-01&Itemid=55

  25. 25 Профил на Born
    Born
    Рейтинг: 596 Неутрално

    Едно добро дело, което за съжаление е отприщило серия от трагични събития за държавата чак до преврата от 9 септември 1944.

  26. 26 Профил на Alarmstufe Rot
    Alarmstufe Rot
    Рейтинг: 6222 Неутрално

    Поздравления на Дневник за припомнянетпо на тези събития!

    I come in peace. I didn't bring artillery. But I'm pleading with you, with tears in my eyes: If you fuck with me, I'll kill you all. Gen. James Mattis
  27. 27 Профил на Alarmstufe Rot
    Alarmstufe Rot
    Рейтинг: 6222 Неутрално

    Димчо Казасчето (както го нарича Буров) и Кимон Георгиев са си професионални превратаджии.

    I come in peace. I didn't bring artillery. But I'm pleading with you, with tears in my eyes: If you fuck with me, I'll kill you all. Gen. James Mattis
  28. 28 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 3615 Любопитно

    Много хубава статия посветена на тази сто годишнина от този преврат в България. Мерси на Дневник за споделянето, от нея може да се научи допълнителна информация от тези исторически събития.

    П.П.
    Ако мога само да допълня нещо, Александър Цанков който е лидер на преврата и МП след преврата е свален от този пост само три години по-рано (през 1926 г.) от вътрешната опозиция в Демократическия сговор.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  29. 29 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2806 Любопитно

    До коментар [#6] от "Julian Mall":Ако трябва да сме точни, пусковият механизъм е зафействан през септември, 1923...., а ефективният старт е даден в църквата Света Неделя.
    —цитат от коментар 8 на lz73


    А според теб жестокото убийство на Стамболийски е било за помирение и обединение?!

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  30. 30 Профил на Alarmstufe Rot
    Alarmstufe Rot
    Рейтинг: 6222 Неутрално

    И сега си трябва един преврат
    —цитат от коментар 1 на venciч


    С оглед на сегашното ни "офицерство", превратът би бил прокремълски.

    I come in peace. I didn't bring artillery. But I'm pleading with you, with tears in my eyes: If you fuck with me, I'll kill you all. Gen. James Mattis
  31. 31 Профил на Alarmstufe Rot
    Alarmstufe Rot
    Рейтинг: 6222 Неутрално

    Половината от тези професионални превратаджии участват и в комунистическият преврат на 09.09.1944 г.
    —цитат от коментар 4 на selqnin


    Участват и в преврата на 19 май 1934 г.

    I come in peace. I didn't bring artillery. But I'm pleading with you, with tears in my eyes: If you fuck with me, I'll kill you all. Gen. James Mattis
  32. 32 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 3615 Любопитно

    До коментар [#2] от "Торбеш":

    Фашисткия модел на управление и цялата фашистка престъпна идеология разбира се е дело на Мусолини. След това много други авторитарни европейски политици (и техните партии) я копират от Мусолини и Италия.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  33. 33 Профил на kwy38371721
    kwy38371721
    Рейтинг: 645 Неутрално

    Добре е ,че се дава нов прочит на тази история,защото досега го „рекламираха“,като фашистки преврат,свалил добрите сили от БЗНС,начело с добрия Стамболийски,че чак град и улици кръстиха на негово име.
    Младите българи нищо незнаят за тази личност,но си казват,че щом има град и улици на негово име,трябва да е имал големи заслуги за България.

  34. 34 Профил на Alarmstufe Rot
    Alarmstufe Rot
    Рейтинг: 6222 Неутрално

    Изключително интересно четиво. Всяка прилика със сегашни събития, политици и партии е случайна.

    I come in peace. I didn't bring artillery. But I'm pleading with you, with tears in my eyes: If you fuck with me, I'll kill you all. Gen. James Mattis
  35. 35 Профил на Кортик
    Кортик
    Рейтинг: 2583 Неутрално

    И сега си трябва един преврат
    —цитат от коментар 1 на venciч


    Беше извършен преди 2 години с офицери министър председатели. Те вкараха в управлението международни шарлатани.

    Червена линия, червен картон
  36. 36 Профил на Кортик
    Кортик
    Рейтинг: 2583 Неутрално

    Половината от тези професионални превратаджии участват и в комунистическият преврат на 09.09.1944 г.
    —цитат от коментар 4 на selqnin


    Кимон Георгиев - превратаджията(тъст на Гиньо Ганев) прави 3 преврата 1923, 1934 и 1944.

    Червена линия, червен картон
  37. 37 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 6787 Неутрално

    До коментар [#1] от "venciч":

    Радев точно това искаше да направи. Не му се получи и слава богу.

  38. 38 Профил на Гошо
    Гошо
    Рейтинг: 890 Неутрално

    До коментар [#2] от "Торбеш":

    Манифест (публикуван в Il Popolo d ' Italia 6 юни 1919 г.)

    :

    Всеобщото избирателно право с намалена възрастта за гласуване до 18 години, както и право на глас и професията на изборните длъжности за всички на възраст между 25 и повече години;
    Пропорционално представителство на регионална основа;
    Гласуването за жени;
    Представителство на правителствено ниво новосъздадените национални съвети по сектори на икономиката;
    Упразднение Италианския сенат (по това време в Сената, горната камара на парламента, избирался чрез процедури са по-богати граждани, но в действителност е пряко възлагане на краля. Това е било описано като един вид разширен съвет crown);
    Формиране на национален съвет от експерти по труда, промишлеността, транспорта, общественото здравеопазване, комуникации и т.н. Подбор трябва да се извършва от професионалисти, или търговци, които имат законодателни правомощия, и бъдат избирани пряко, в обща комисия с министерскими правомощия.
    В областта на труда и социалната политика Манифест призовава за:

    Бързото приемане на закона на щата, който предвижда восьмичасовой работен ден за всички работници;
    Минималната работна заплата;
    Участие на представители на трудещите се във функциите на секторните комисии;
    Показва същото доверие към синдикати (които доказват своята техническа и морална стойност) какво оказват ръководители на производството или държавен служител;
    Оздравяването на железниците и сектора на обществения транспорт;
    Преразглеждане на проекта на закон за осигуряване за хората с увреждания;
    Намаляване на възрастта за пенсиониране от 65 до 55 години.
    В армията Явно действа:

    Създаване на национална полиция кратък срок на експлоатация със специални защитни мита;
    Заводи за производство на оръжия трябва да бъдат национализирани;
    Мирно, но конкурентна външна политика.
    В областта на финансите Явно действа:

    Силен извънредни данъци върху капитала прогресивен характер, който е под формата на истинската частично отчуждаване общо богатство;
    Конфискация на цялото имущество религиозни конгрегаций и упразднение всички епископств, които представляват огромна отговорност за нацията и привилегии на бедните;
    Ревизия на всички договори за военно снабдяване;
    Ревизия на всички военни договори и конфискация 85 на сто от печалбите по тях.
    Тези ранни позиции, отразени в Манифеста, по-късно ще бъдат описани Мусолини в "Учението на фашизма" като "серия указания, предсказания, съвети, които, бидейки освободени от неизбежните матрица на непредвидени обстоятелства, е трябвало да се превърне след няколко години в серия от доктринални позиции, които дават фашизма право се счита за политическа доктрина, която се различава от всички други, минали или настоящи".

    ГоШо
  39. 39 Профил на Гошо
    Гошо
    Рейтинг: 890 Неутрално

    До коментар [#28] от "Иво":

    Свален е реално от Царя

    ГоШо
  40. 40 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 814 Неутрално

    Защо ли тогавашното положение и "политически " действия ми напомня за неща , които се случваха , случват и вероятно ще се случват до ПЪЛНА ПОБЕДА НА " ВЪЗРОДЕНА БЪЛГАРИЯ .".....
    Сегашните парламентаристи упорито работят за "каузата "....

  41. 41 Профил на Кортик
    Кортик
    Рейтинг: 2583 Неутрално

    ВМРО тога са държава в дъжавата и има цели региони в България, където няма официална власт а диктатура на ВМРО.
    —цитат от коментар 15 на Panda


    В един указ на царя се указва че важи за цяла България и за пертичка област.

    Червена линия, червен картон
  42. 42 Профил на Кортик
    Кортик
    Рейтинг: 2583 Неутрално

    Преди 100 години България става "чужбина" за македонците. https://www.ploshtadslaveikov.com/predi-100-g-balgariya-stava-chuzhbina-za-makedontsite/
    —цитат от коментар 12 на constatator


    Голямото преследване на македонците е след 19 май 1934г.

    Червена линия, червен картон
  43. 43 Профил на danvan
    danvan
    Рейтинг: 1149 Неутрално

    До коментар [#4] от "selqnin":

    Факт. Един вид като пожарникари, които сами палят огъня за да могат да го загасят след това

    Мутрите от 90-те поеха открито държавата, а ние ги последвахме. Sapienti Sat
  44. 44 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1765 Неутрално

    До коментар [#29] от "Julian Mall":


    А според теб жестокото убийство на Стамболийски е било за помирение и обединение?!
    —цитат от коментар 29 на Julian Mall


    Това не е нито първото, нито последното убийство на политик....След преврата в страната не е имало особени безредици и репресии до 23.09.1923...
    Друга тема е дали Стамболийски си го е заслужавал. И ако не ме лъже паметта, него са го убили хора на ВМРО...защо ли?

  45. 45 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4466 Неутрално

    Най-после да се напише обективна история за събитията около 9 юни 1923 г. Изминали са 100 години от свалянето на профашисткото правителство на Стамболийски и въвеждането на парламентарна демокрация в България. Комунистическата историография нарече този преврат фашистки , а той в същност е антифашистки. Диктатурата , която налагаше Стамболийски изумително точно прилича на тази на Мусолини в Италия. Ако не беше преврата , в България щеше да се установи режим огледален на този в Италия по времето на Мусолини.

  46. 46 Профил на pernikforbg
    pernikforbg
    Рейтинг: 580 Неутрално

    Е, щом смяташ че Александър Цанков - Кръволока и генерал Иван Вълков са парламентаристи и демократи ....и са клали народа си както турчин не го е клал ..., аз считам че Народния съд от 1 февруари 1945 е еманация на българската юриспруденция!

  47. 47 Профил на Born
    Born
    Рейтинг: 596 Неутрално

    До коментар [#9] от "eti mehter":

    Успокойте духовете...другари и другарки...
    Епохата на превратите отминава ....

    Не бих казал, че е отминала. Историята се движи циклично и епохите се сменят една с друга по своята вътрешна закономерност.
    Ако питаш мен има в света глобално съществуват всички предпоставки да предстои нова епоха на преврати и революции. В твоята Турция също..Предстоящо е, убеден съм в това.

  48. 48 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1547 Неутрално

    И сега си трябва един преврат
    —цитат от коментар 1 на venciч


    И кой ще го направи? Радев ли??? Че той едва си обува зелените чорапки, без чужда помощ, завалията. Не зная как е станал пилот, че и началник в авиацията. Само за кашик става и да изпълнява заповеди от рода на "Бегом на тоя баир! Бегом на оня баир!". Добре че Деса-проста....поетеса го взе и го коландри някак.

    Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!
  49. 49 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 814 Неутрално

    Най-после да се напише обективна история за събитията около 9 юни 1923 г. Изминали са 100 години от свалянето на профашисткото правителство на Стамболийски и въвеждането на парламентарна демокрация в България. Комунистическата историография нарече този преврат фашистки , а той в същност е антифашистки. Диктатурата , която налагаше Стамболийски изумително точно прилича на тази на Мусолини в Италия. Ако не беше преврата , в България щеше да се установи режим огледален на този в Италия по времето на Мусолини.
    —цитат от коментар 45 на tacheaux


    Питам ви най-сериозно - кой от "монументите + е по - висок - Ал.Стамболийски - на Врабча 2 или МОЧА / без постамента /- само солдат с шммайзер и " благодарни "българи

  50. 50 Профил на Born
    Born
    Рейтинг: 596 Неутрално

    До коментар [#45] от "tacheaux":

    не е бил точно фашистки, макар и да е имал някои външни белези, но само в идеологията, просто Стамболийски не е имал времето да ги приложи на практика.
    По скоро е било опит за установяване на една управляема , НЕлиберална демокрация подобна на днешните режими на Путин, Орбан и Ердоган. Всъщност Стамболийски и по манталитет и поведение ми прилича най-много на Ердоган. Ако не го бяха свалили навреме от власт щеше да бъде успешно "преизбиран" поне 20 години напред, но чак фашизъм да установи не ми се вярва..

  51. 51 Профил на rabazanella
    rabazanella
    Рейтинг: 39 Неутрално

    До коментар [#49] от "doroteus":

    Не е Шмайзер, а Шпагин.

  52. 52 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4466 Неутрално

    България може да се гордее , че през периода след преврата от 9 юни 1923 г. в страната се установява демокрация до 1934 г., една от малкото в Европа по това време. Нека да разгледаме държавите на Балканите. В Турция е бил режимът на Кемал Ататюрк , който е бил диктаторски. В Гърция е вилнеела военната диктатура на Метаксас, в Румъния е била диктатурата на Антонеску, в Югославия тази на Караджорджевич, убит през 1934 г. от македонския българин Черноземски след атентат в Марсилия. В Европа тогава демокрации са били само Великобритания , Франция и скандинавските страни.

  53. 53 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1765 Неутрално

    До коментар [#52] от "tacheaux":


    България може да се гордее , че през периода след преврата от 9 юни 1923 г. в страната се установява демокрация до 1934 г., една от малкото в Европа по това време. ....... В Европа тогава демокрации са били само Великобритания , Франция и скандинавските страни.
    —цитат от коментар 52 на tacheaux


    Е, не е точно така...да си чувал за Ваймарска република, примерно....

  54. 54 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4466 Неутрално

    До коментар [#50] от "Born":
    "не е бил точно фашистки, макар и да е имал някои външни белези, но само в идеологията, просто Стамболийски не е имал времето да ги приложи на практика."

    Ранният Мусолини и Стамболийски си приличат като две капки вода. Удивително е и сходството на пътя по който вървят за установяване на еднопартийна диктатура. И двамата изграждат партийни милиции, черноризците при Мсолини и оранжевата гвардия при Стамболийски. И двамата се отчитат не пред парламента , а пред партиите си. И двамата са противници на монархията. Добре , че Стамболийски не е имал времето да развие земеделската диктатура до степен тя да стане еднопартийна. Превратът на 9 юни предотвратява установяване в България на режим, подобен на този на Мусолини в Италия.

  55. 55 Профил на Ivan Prodanov
    Ivan Prodanov
    Рейтинг: 530 Гневно

    Организатор и подбудител на този преврат е Борис Фердинандов Сакскобургготски или Борис Трети. По негова заповед е и убит Александър Стамболийски.

    Иван Костов е за съд!
  56. 56 Профил на Подкупен  Цецко
    Подкупен Цецко
    Рейтинг: 886 Неутрално

    Режимът на Стамболийски е имал много от чертите на ФАШИСТКИ РЕЖИМ, като не е докрай ясно кой е авторът на идеята за фашистки тип управление - Мусолини или Стамболийски. Хитлер е преписвач, путлер - жалък плагиат.
    —цитат от коментар 2 на Торбеш


    Май си бягал от часовете по История в училище.

  57. 57 Профил на Born
    Born
    Рейтинг: 596 Неутрално

    До коментар [#52] от "tacheaux":

    България може да се гордее , че през периода след преврата от 9 юни 1923 г. в страната се установява демокрация до 1934 г.

    не е съвсем вярно това. Първо да споменем събитията непосредствено след преврата, вкл. и свързаните със смъртта на Стамболийски. Какъвто и да е бил той с нищо не можем да оправдаем действията на македонстващите изверги и офицери по повод на неговото физическо отстраняване. След това събитията при потушаването на т.нар. "Септемврийско въстание" и атентата в църквата "Света Неделя"- бял терор, последван от червен контра терор и отново бял контратерор. И при това белият контратерор е бил организиран от държавата. Това е началото на една национална трагедия, която е намерила своята еманация в онова студено февруарско утро на 1945г., когато комунистите за отмъщение са унищожили целия елит на нацията.
    Така че, дайте да бъдем обективни колега !
    Демократично е било с някои условности управлението на Ляпчев/"Со кротце, со благо и со малце кютек/, но в никакъв случай това на "кръволока" Цанков, който впоследствие си е станал ортодоксален фашист/не можеш да го отречеш това/.

  58. 58 Профил на Panda
    Panda
    Рейтинг: 2301 Неутрално

    До коментар [#15] от "Panda":Това какво означава? Че не е имало държава.
    —цитат от коментар 17 на voodoo_child


    Ами общо взето да - нямали сме армия, заради статута на загубили войната всеки съсед и Европа се разпореждат както си искат с нас, македонците прехвърлят междуособиците си на наша територия.....

  59. 59 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 3615 Любопитно

    До коментар [#39] от "Гошо":

    Аз съм чел, че е бил свален от своите собствени съпартийци. И по-късно той прави собствена партия, която взима някои фашистки и нацистки елементи и политики:

    https://bg.wikipedia.org/wiki/Народно_социално_движение

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  60. 60 Профил на Подкупен  Цецко
    Подкупен Цецко
    Рейтинг: 886 Неутрално

    До коментар [#28] от "Иво":Свален е реално от Царя
    —цитат от коментар 39 на Гошо


    И убит по заповед на също по негова изрична заповед.

  61. 61 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4466 Неутрално

    До коментар [#57] от "Born":

    Добре , че "кръволока" Цанков си сложил в кавички , защото никакъв кръволок не е бил. Това определение , което му е дадено от комунистическата историография изобщо не е вярно. Цанков е бил убеден демократ и такъв остава до края на живота си. Убийството на Стамболийски е извършено от ВМРО. Потушаването на комунистическия метеж е извършено от армията , която тогава е ръководена от министърът на отбраната , над който Цанков не е имал власт и не е можел да го контролира. Нека да отбележа , че военните превратаджии дават властта на цивилни министри , но запазват военното министерство под свое командване над което Цанков не е имал власт. Такъв е бил регламента на предаване на властта. Това Цанков пише в своите мемоари. Имало е атентати и убийства , но властта е била демократична. Можем да сравним тогавашните времена на улични престрелки и атентати с времената , когато Симеон дойде на власт и секретар на МВР стана Борисов. Разрази се гангстерска война с над 150 улични убийства. Е, и? Диктатура ли имаше в България по времето на Симеон?

  62. 62 Профил на radev1959
    radev1959
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Проф. Александър Цанкове е един от най-големите български дъргавници- смел, антикомунист,у твърд, последователен, привърженик на правния ред.Той слага край на дружбашката диктатура и ликвидира т. нар. "септемврийско въстание". Умира през 1959г. в буенос Айрес, има доста книги, у нас бяха издадени "България в бурно време" и "Моето време", които бързо бяха разграбени.Освен държавинк, проф. Цанков е и учен, немски възпитаник, ерудиран и интелигентен българин.Жалко, че сега няма такива държавници, които да се противопоставят на руското влияние.Само похвала и почит заслужа Цанков и неговите последователи.Това, че уж би "кръволок" е евтина комунистическа и болшевишка пропаганда.

  63. 63 Профил на radev1959
    radev1959
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#61] от "tacheaux":

    Когато обвинявали проф. Цанков в прекалено твърди действия, той отговарял: Нам историята ще съди. Последователно антиболшевишки и антируски настроен, прозападен, интелигентен и смел- това е професор Абександър Цанков! Роден в Оряхово, умира в Буенос Аайрес.

  64. 64 Профил на TzZar
    TzZar
    Рейтинг: 765 Любопитно

    До коментар [#54] от "tacheaux": нищо не предотвратява , само го забавя и сменя играчите 34 година идва новия диктаторски режим на Симеон, по нежно наричан авторитарен . Не можеш да избягаш от времето в което живееш и тенденциите валидни за цяла Европа по това време.

    Тиква под наем.
  65. 65 Профил на TzZar
    TzZar
    Рейтинг: 765 Любопитно

    До коментар [#63] от "radev1959":
    сигурно е чиста случайност че Цанков е при повечето фашиски лидери избягали в Аржентина, хубаво е да си вярва човек

    Тиква под наем.
  66. 66 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 1990 Любопитно

    Добре е ,че се дава нов прочит на тази история,защото досега го „рекламираха“,като фашистки преврат,свалил добрите сили от БЗНС,начело с добрия Стамболийски,че чак град и улици кръстиха на негово име.Младите българи нищо незнаят за тази личност,но си казват,че щом има град и улици на негово име,трябва да е имал големи заслуги за България.
    —цитат от коментар 33 на kwy38371721


    А централен булевард в София да носи името на убиеца на Левски? За Игнатиев става въпрос.

    Русия е проказата на планетата Земя.
  67. 67 Профил на Подкупен  Цецко
    Подкупен Цецко
    Рейтинг: 886 Неутрално

    [quote#66:"chichka"][/quote]

    Тия глупости де ги четИ?

  68. 68 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 1990 Любопитно

    До коментар [#51] от "rabazanella":

    Цъ, точно Шмайзер е, проект на Хуго Шмайзер от 1936 г, продаден патент за производството на Сталин. АК-47 също е на Хуго Шмайзер, заточен в плен в Тула заедна със 150 инженери от фабриката му. След въвеждане на производството на АК получава Сталинска награда!!!
    АК- автоматична карабина.

    Русия е проказата на планетата Земя.
  69. 69 Профил на rabazanella
    rabazanella
    Рейтинг: 39 Неутрално

    До коментар [#68] от "chichka":

    Я преди да пишеш олигофренщини, вземи научи нещо- https://en.wikipedia.org/wiki/PPSh-41

  70. 70 Профил на Alarmstufe Rot
    Alarmstufe Rot
    Рейтинг: 6222 Неутрално

    До коментар [#57] от "Born":

    Сигурен бях, че си комуне. И не си чел статията, която опровергава всичките комунистически лъжи, които си пльоснал.

    I come in peace. I didn't bring artillery. But I'm pleading with you, with tears in my eyes: If you fuck with me, I'll kill you all. Gen. James Mattis
  71. 71 Профил на fqe331164888
    fqe331164888
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#57] от "Born":

    Пич, до този коментар звучеше нормално, но тук лекичко хързулна комунистическата трактовка за Цанков, плюс термините бял и червен терор. Т.нар. "септемврийско въстание" не е било нищо повече от терористична операция на БКП, с подкрепата на СССР. По онова време всяка държава би реагирала по този начин.
    Излагаш се!

  72. 72 Профил на fqe331164888
    fqe331164888
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#70] от "Alarmstufe Rot":

    Хибридно комуне, хем звучи ужким приема този прочит, хем лекичко вкарва опорки от комунистическата версия, с която ни заливаха години на ред.

  73. 73 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 1036 Неутрално

    До коментар [#57] от "Born":

    Добър коментар.Не приемам убийството на Стамболийски , убийството на Райко Даскалов в Прага и на други земеделци за благородно дело. Това авторът благоразумно го пропуска. Освен това се пропуска , че БЗНС е имало голяма подкрепа.

  74. 74 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3943 Весело

    До коментар [#52] от "tacheaux":

    България може да се гордее , че през периода след преврата от 9 юни 1923 г. в страната се установява демокрация до 1934 г., една от малкото в Европа по това време.
    =======
    Видя ли как се самоиздаваш....!
    Това са били годините в които сте почнали да си ликвидиране БЗНС то....
    Днес обаче сте от най ревящите ,че "в момента в България не съществува консервативно дясно"

    Ей по тоя признак ви разпознавам...!

    Неолибералите интернационалисти....

    Bukalemun
  75. 75 Профил на Гошо
    Гошо
    Рейтинг: 890 Неутрално

    До коментар [#59] от "Иво":

    Ти хубаво си чел ,но кой им дава карт бланш да го свалят Царя открито едва ли не започва да показва ,че Цанков е нежелан
    Една от причините е и че реално Борис се е страхувал от десен преврат и то не без основание
    Ако те интересуват такива неща прочети на Николай Поппетров "Социално наляво, национализмът - напред"
    Има и други неща от същият авто по въпроса
    Още веднъж държа да отбележа ,Царят се е страхувал много повече от такива като Цанков ,от колкото от Георги Димитров да речем Това е и една от причините за 19 май преврата ,казвам една от причините

    ГоШо
  76. 76 Профил на БОНГО
    БОНГО
    Рейтинг: 2104 Неутрално

    До коментар [#57] от "Born":Добър коментар.Не приемам убийството на Стамболийски , убийството на Райко Даскалов в Прага и на други земеделци за благородно дело. Това авторът благоразумно го пропуска. Освен това се пропуска , че БЗНС е имало голяма подкрепа.
    —цитат от коментар 73 на stedim



    Какво значи не приемаш - ВМРО и БЗНС водят въоръжена борба в Пиринско две години преди преврата. След него и пак след поражениетона опита за метеж през септември, редица леви земеделци намират приют е Югославия, която си търси претекс да нападне България. Някои от тях участват и в сръбски аватюри в Албания.
    Тези убийства от страна на ВМРО до голяма степен обезкуражават земеделците да търсят въоръжен реванш.

    Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
  77. 77 Профил на Larry Laffer
    Larry Laffer
    Рейтинг: 148 Неутрално

    Най-после да се напише обективна история за събитията около 9 юни 1923 г. Изминали са 100 години от свалянето на профашисткото правителство на Стамболийски и въвеждането на парламентарна демокрация в България. Комунистическата историография нарече този преврат фашистки , а той в същност е антифашистки. Диктатурата , която налагаше Стамболийски изумително точно прилича на тази на Мусолини в Италия. Ако не беше преврата , в България щеше да се установи режим огледален на този в Италия по времето на Мусолини.
    —цитат от коментар 45 на tacheaux


    Тъй де! Преврат който сваля демократично избрано правителство се нарича демократичен преврат :) Стамболийски може да е бил какъвто и да е, ама е бил избран демократично, и ако народа не харесва политиката му няма да го избере на следващите избори. Така се очаква да работи нормалната демокрация. Ама вие бившите комунета така разбирате демокрацията....демократично е само когато ние сме избрани.

  78. 78 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 872 Неутрално

    А превратът на девети юни въпреки уж патриотичните подбуди е пусковият механизъм на спиралата от насилие на българи срещу българи след краха на националният идеал за обединение.
    —цитат от коментар 6 на Julian Mall


    Всъщност това е началото на гражданската война в България.

  79. 79 Профил на Hristiyan Hristov
    Hristiyan Hristov
    Рейтинг: 306 Неутрално

    Стамболийски е един от най-големите предатели на България след Бай Тошо, Димитров и Коларов. Невиждани безродници и продажници.

  80. 80 Профил на Академика го пое целия и на Буда и на Дебелия
    Академика го пое целия и на Буда и на Дебелия
    Рейтинг: 256 Неутрално

    Тогава Стамболийски е бил декапитиран. Типична постъпка, мечта на демократа.

  81. 81 Профил на БОНГО
    БОНГО
    Рейтинг: 2104 Весело

    Тъй де! Преврат който сваля демократично избрано правителство се нарича демократичен преврат :) Стамболийски може да е бил какъвто и да е, ама е бил избран демократично, и ако народа не харесва политиката му няма да го избере на следващите избори.
    —цитат от коментар 77 на Larry Laffer


    Тъй де , то преначертаването на изборните райони в своя угода, паравоенни структури като Ораждевата гвардия и касирането на опозиционни депутати са все демократични изборни инструменти

    Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
  82. 82 Профил на БОНГО
    БОНГО
    Рейтинг: 2104 Весело

    А превратът на девети юни въпреки уж патриотичните подбуди е пусковият механизъм на спиралата от насилие на българи срещу българи след краха на националният идеал за обединение.

    —цитат от коментар 6 на Julian Mall


    Всъщност това е началото на гражданската война в България.
    —цитат от коментар 78 на nigel


    Ми не - анархистките и анархо-комунистически шайки, които вилнеят в страната още по времето на Стамболийски - не са гражданска война. След разгрома на Септемврийското въстание , след терор в който държавата се оказва по-успешна от болшевиките , през 25та г. комунисти и леви земеделци се отказват от курса на въоръжена война. Гражданска война няма чак до лятото на 1944 г г.


    Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem




За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате. Вход | Регистрация
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK