Едно наум: Хазартният бранш подписа меморандум за реклама с "грижа и отговорност към обществото"

Едно наум: Хазартният бранш подписа меморандум за реклама с "грижа и отговорност към обществото"

© Цветелина Белутова, Капитал



Избори 2023

Онлайн хазартни компании са подписали меморандум, "в който са описани основните принципи и правила за социално отговорна реклама на тяхната дейност с грижа и отговорност към обществото". В него е заложено, че:

  • в рекламите няма да участват хора под 23 години
  • няма да се съобщават размерът и видът на бонусите и наградите в рекламите по радиото и телевизията, няма да се излъчват реклами по радиото и телевизията от 5 ч. до 18 ч., освен ако не става дума за спортни събития
  • във всяка реклама ще има "призив за отговорна игра и разумно залагане"
  • няма да има реклами близо до училища
  • няма да има реклами на детски или юношески спортни екипи
  • в рекламите няма хазартните игри да се представят като решение на "социални, образователни, лични, финансови или професионални проблеми".
Това се разбира от идентични съобщения, публикувани на сайтовете на Би Ти Ви, "Нова телевизия", Българската национална телевизия (БНТ). Освен еднаквите текстове друго общо между публикациите е, че в нито една от тях не е посочен източникът на информацията. На редакционната поща на "Дневник" не е постъпвало такова съобщение.


В текста до трите големи телевизии се посочва, че меморандумът е подкрепен от 12 компании, които стоят зад най-популярните сайтове за онлайн залагания: "Алфабет Гейминг" ЕООД (alphawin.bg), "Бробет Лимитед" (efbet.com), "Електра Уъркс Европа Лимитид" (bwin.com), "Кайзен Гейминг Интернешънъл Лимитед" (betano.bg), "Сезам Онлайн" ЕООД (sesame.bg), "Телематик Интерактив България" ЕАД (palmsbet.com), "Топ Бет" ООД (8888.bg), "Уин Бет Онлайн" ЕООД (winbet.bg), "Хилсайд" ("Ню Медия Малта") Пи Ел Си (bet365.com), "Инбет Онлайн" ЕООД (inbet.com), "Бетмаркет" АД (betmarket.bg).


От публикациите не се разбира каква е юридическата стойност на въпросния меморандум. От текста става известно, че всички настоящи и бъдещи лицензирани хазартни компании ще бъдат поканени да се присъединят към него, но не става известно дали и какви последствия ще има, ако не го направят или ако подписалите го нарушат, нито как се очаква да се контролира прилагането му. Твърди се, че на среща през новата година ще бъдат обсъдени мерки, които да бъдат включени в етичните правила за реклама и търговска комуникация.




Неофициално представител на пресслужбата на една от компаниите, подписали меморандума, посочи, че той е разпространен от всички онлайн хазартни компании. Общо браншът на залаганията в интернет има три съсловни организации, които наскоро заговориха за проект за самоограничения по време на дебат, организиран от Съвета за електронни медии (СЕМ).


Хазартният бранш обяви, че е готов да спре дневните реклами
Хазартният бранш обяви, че е готов да спре дневните реклами


Повод за дебата в СЕМ стана бумът на телевизионни реклами на онлайн хазарт, които особено са се увеличили и покрай излъчването на световното футболно първенство. До дебата пък се стигна след петиция на "Национална мрежа за децата", в която се иска изцяло забрана на рекламата на хазарт.


Петиция обединява обществото срещу агресивното настъпление на хазарта. Подпишете я
Петиция обединява обществото срещу агресивното настъпление на хазарта. Подпишете я


Докато в петицията на неправителствената организация се говори за предпазване на децата от "от една от болестите на XXI век - хазарта", в меморандума на онлайн хазартните компании се посочва, че ограничаване (но не и цялостно премахване) на рекламите е необходимо, за "да се ограничи въздействието от рекламата на нелицензираните брандове и сайтове".

"В този смисъл е и решението на организаторите, подписали меморандума, да прекратяват отношенията си със свои партньори (афилиейти), които рекламират нелегален онлайн хазарт и да изискват и от бъдещите си партньори да не популяризират нелицензирани хазартни игри", се посочва в текста на страниците на трите големи телевизии.


Едно наум" е рубрика, в която "Дневник" публикува прессъобщения, откъси от текстове, изказвания и фото- и видеоматериали, които трябва да се четат или гледат с едно наум.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK