Обществени поръчки за хората с увреждания

Обществени поръчки за хората с увреждания

© Юлия Лазарова



Тази седмица правителството обяви намерение да отдели група обществени поръчки само за специализирани предприятия, в които работят хора с увреждания. Публикуваме анализ по темата на Зорница Славова от Института за пазарна икономика.


Още в чл. 1 на Закона за обществените поръчки (ЗОП) е заложено, че държавата възлага обществени поръчки "с цел осигуряване на ефективност при разходването на бюджетните и извънбюджетните средства, както и на средствата, свързани с извършването на определени в закона дейности с обществено значение". В тази връзка, колкото по-малко манипулации и колкото повече участници се борят за дадена обществена поръчка, толкова по-ефективно ще е разходването на публичния ресурс.


Тази седмица обаче правителството реши, че е нужно да се направят промени в ЗОП, така че част от обществените поръчки да могат да се изпълняват само от специализирани предприятия или кооперативи на хора с увреждания. Така в тези поръчки няма да имат право да участват като изпълнителни други лица. Списъкът със стоките и услугите (през 2009 г. и 2010 г. са премахнати 9 дейности), които ще бъдат запазени за хората с увреждания се изготвя от Министерски съвет и в момента включва близо 200 стоки и услуги, сред които работно облекло, обувки, мебели, строителни и монтажни работи.




Разбираемо е, че правителството е загрижено за подпомагането на хората с увреждания, както е разбираемо, че при свободна конкуренция и нисък процент на предприятия на хората с увреждания в търговете, няма как те често да спечелят обществената поръчка.


Проблемът обаче е съвсем друг. Възлагането на обществени поръчки е търсене на най-добрата оферта за извършване на дадена работа най-качествено и на най-ниска цена. Това не е и не трябва да бъде програма за заетост на хора с увреждания или социална помощ на нуждаещите се. Все пак държавата се опитва да осъществява социалната си роля спрямо хората в неравностойно положение и по друг начин, макар че и там се проваля с гръм и трясък, едновременно с харченето на огромен ресурс.


Подобна промяна в закона към изкуствено премахване на конкуренцията и преференциално третиране на група от фирми би била абсолютно дискриминационна.


Първо, в самия закон е записано, че възлагането на обществени поръчки се извършва на принципите на свободна и лоялна конкуренция и равнопоставеност и недопускане на дискриминация (чл. 2 от ЗОП). В приетите през 2010 г. от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) Насоки за противодействие срещу тръжните манипулации в процедурите за възлагане на обществени поръчки се посочва, че възложителите трябва да осигурят достатъчен брой надеждни участници в процедурата и да поставят изисквания, които не ограничават неразумно конкуренцията, не са дискриминационни, но поставят необосновани пречки за участие на определени предприятия и не фаворизират конкретни предприятия. Изключително важно е и да не се възпрепятства ефективният конкурентен натиск. Насоката на КЗК е избягване на каквато и да било форма на преференциално или фаворизиращо отношение към определени кандидати, включително и към тези, които са утвърдени или традиционни участници на съответния пазар. В допълнение, правото на ЕС урежда основните принципи при възлагане на обществени поръчки, а именно равно третиране, недискриминация, ефективна конкуренция и прозрачност (Директива 17/2004 и Директива 18/2004).


Второ, промяната в закона като помощ за хората с увреждания ще бъде дискриминационна и спрямо самите тях. В България работят 129 предприятия за хора с увреждания, в които са заети около 3000 души. В същото време преброяването на НСИ през 2011 г. показва, че лицата с трайно намалена работоспособност или степен на увреждане са 474 хил. души. Тоест, само 0,6% от хората с увреждания евентуално ще бъдат подкрепени, ако приемем, че всички фирми спечелят поне по един търг. Като се има предвид, че от началото на годината само две от предприятията за проявили интерес към обявените поръчки, тогава проста сметка показва, че подпомогнатите ще бъдат 0,01% от хората с увреждания. Това показва, че дори да допуснем, че подобно подпомагане на хората с увреждания е приемливо, резултатът по никакъв начин няма да бъде оправдан.


Целият този въпрос трябва да се разглежда и през призмата на проблемите на възлагането на обществени поръчки. Запазването на определени обществени поръчки за дадена група в още по-голяма степен ще благоприятства неефективното възлагане на обществените поръчки. И в момента повечето от нарушенията при възлагането на обществени поръчки от администрацията създават сериозни съмнения за клиентелизъм. Прави впечатление и че повечето от нарушенията са още при началната подготовка на поръчката. Тоест, отново могат да се търсят порочни практики при избор на изпълнител. По данни на Центъра за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност от началото на тази година над половината от слабостите при процедурите са още при подготовката на обществените поръчки. В същото време отчетът на Агенцията за държавна финансова инспекция за 2012 г. показва, че за миналата година са открити нарушения при 51% от проверените обществени поръчки на обща стойност 9,3 млрд. лв. като при точно 100 обществени поръчки е установено, че възложителите са поставили условия, които дават предимство или необосновано ограничават участието на кандидатите в процедурите. Слабостите на българската администрация при провеждането на обществените поръчки многократно се споменават и в докладите на Европейската комисия и Международния валутен фонд.


Като заключение отново могат да се цитират Насоките на КЗК, където се казва, че "Колкото по-малко са активните оператори на съответния пазар, които доставят определена стока или услуга, толкова по-лесно е за тях да се споразумеят да манипулират участието си в процедури за възлагане на обществени поръчки. В резултат на тръжните манипулации се стига до повишаване на цените във вреда на потребителите на съответните стоки или услуги, като едновременно с това силно се ограничава стимулът на участващите предприятия за инвестиции и иновации в процеса на производството и доставката на тези стоки или услуги. Това води до намаляване на ефективността на съответната стопанска дейност, от една страна, и до неефективно изразходване на бюджетни средства – от друга страна. Освен това, липсата на ефективна конкуренция при възлагането на обществените поръчки натоварва данъкоплатците със заплащане на раздути публични разходи и води до понижаване на качеството на публичните функции на възложителите на обществени поръчки."


В допълнение, Насоките на ОИСР за борба с тръжните манипулации при обществените поръчки ясно препоръчват на възложителите: "Избягвайте всякакво преференциално отношение към даден клас или вид доставчици".

Коментари (12)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на mtmvb1111
    mtmvb1111
    Рейтинг: 426 Неутрално

    от обществени поръчки за хора с увреждания се краде най-сладко.......................

    Руското влияние убива България! "Дневник" също....
  2. 2 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1216 Неутрално

    Е,хайде да спрем да мислим само за крадене,а като се появи добра инициатива,да я дообмислим,дообработим и помогнем да се внедри.Така ще имаме полза всички.Ако само мрънкаме и отхвърляме всичко,няма да просперираме.

  3. 3 Профил на zabejko
    zabejko
    Рейтинг: 531 Неутрално

    те обществените поръчки не стигат изобщо до обикновени изпълнители, те се загрижили за изпълнители с увреждания... идиоти

    veni vidi fugi
  4. 4 Профил на Технолог
    Технолог
    Рейтинг: 585 Неутрално

    Тия се оляха. Сега всяка мутра ще си вземе под опека кооперация на инвалиди. Ролята на правителството е да направи справедливи търгове за обществени поръчки, а от спестените пари ще има за подпомагане на инвалидите.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  5. 5 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 2805 Неутрално

    Пълна глупост. Ще се регистрират хиляди фирми на инвалиди. Аз съм инвалид и притежавам фирми. Но здравето ми няма никаква връзка с работоспособността ми.

    подпис
  6. 6 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3033 Неутрално

    До коментар [#4] от "Технолог":

    Прав си,но така комунистите изглеждат хуманни,а от друга страна пращат проблема с обществените поръчки в десета глуха,като го превръщат в безкраен спор на тема "дискриминация".

  7. 7 Профил на Tademan
    Tademan
    Рейтинг: 770 Неутрално

    Популизъм !!!
    Поредна измислица на "загрижените политици". Лъжци долни !

  8. 8 Профил на Гневник
    Гневник
    Рейтинг: 688 Неутрално

    Зорница Славова (Манолова) е завършила бакалавърска и магистърска степен по специалност „Макроикономика” в УНСС, но незнайно защо си позволява да прави анализи в сферата на правото и да се самовъзприема за титан в нормотворчеството и за корифей на юридическата наука в България.
    Съгласно чл. 48, ал. 2 от Конституцията на Република България, "държавата създава условия за осъществяване на правото на труд на лицата с физически и психически увреждания" и е в глава втора, озаглавена "Основни права и задължения на гражданите". Като едно от основните права на гражданите то е неотменимо съгласно чл. 57, ал. 1 от нея. Те не могат да бъдат ограничавани със закон. Защо само обществените поръчки за определени изделия, сред които работни облекла, брошури, обувки, чаршафи, както и услуги като ремонти на паркове и детски площадки, трябва да бъдат възлагани на специализирани предприятия и кооперации, в които работят хора с увреждания? Защо предприятието "Тих труд" в момента е подизпълнител на френска обществена поръчка за 2 млн. евро, а в България не може да се включи в търговете? Защо предлаганите корекции засягат точно чл. 16 и чл. 30 от Закона за обществените поръчки, като с правилника се уреждат условията и редът за прилагане на Закона за обществените поръчки? Изразът вече е клише, но в България е безкрайно уместен – пътят към ада е постлан с добри намерения. Фразата е била актуална за времето си, за настоящето и ще бъде актуална и в бъдеще. Закона за обществените поръчки определя принципите, условията и реда за възлагане на обществени поръчки с цел осигуряване на ефективност при разходването на бюджетните и извънбюджетните средства, както и на средствата, свързани с извършването на определени в закона дейности с обществено значение. Обществените поръчки се възлагат по процедурите, предвидени в Закона за обществените поръчки, в съответствие със следните принципи:
    1. публичност и прозрачност;
    2. свободна и лоялна конкуренция;
    3. равнопоставеност и недопускане на дискриминация.
    Когато възложител предоставя специални или изключителни права за изпълнение на услуга на лице, което не е възложител, актът, с който правата се предоставят, трябва да изисква от това лице да спазва принципа на недопускане на дискриминация на основата на националност при възлагане на договори за доставки на трети лица като част от дейността, свързана с тези права. Субекти на процедурите за възлагане на обществени поръчки са възложителите, кандидатите, участниците и изпълнителите. Държавата не може да отдели обществени поръчки само за фирми на хора с увреждания. Всички хора се раждат свободни и равни по достойнство и права. Всички граждани са равни пред закона. Не се допускат никакви ограничения на правата или привилегии, основани на раса, народност, етническа принадлежност, пол, произход, религия, образование, убеждения, политическа принадлежност, лично и обществено положение или имуществено състояние. Гражданите са длъжни да спазват и изпълняват Конституцията и законите. Те са длъжни да зачитат правата и законните интереси на другите.
    Държавата отговаря за вреди, причинени от незаконни актове или действия на нейни органи и длъжностни лица.

  9. 9 Профил на Гневник
    Гневник
    Рейтинг: 688 Неутрално

    Министерството на труда и социалната политика и Агенцията по заетостта разработват и реализират национални програми и мерки за насърчаване на заетостта, осигуряващи равни възможности на хората с увреждания за участие в пазара на труда. Съгласно Закона за интеграция на хора с увреждания, изпълнителният директор на Агенцията за хората с увреждания утвърждава програми и проекти за започване и развитие на самостоятелна стопанска дейност на хората с увреждания при условия и по ред, определени в Правилника за прилагане на Закона за интеграция на хора с увреждания. Този закон урежда обществените отношения, свързани с интеграцията на хората с увреждания.

  10. 10 Профил на Гневник
    Гневник
    Рейтинг: 688 Неутрално

    ЗАКОН за ратифициране на Конвенцията за правата на хората с увреждания
    Обн., ДВ, бр. 12 от 10.02.2012 г.
    Член единствен. Ратифицира Конвенцията за правата на хората с увреждания, приета от Общото събрание на ООН на 13 декември 2006 г. в Ню Йорк, в сила от 3 май 2008 г.
    Законът е приет от 41-ото Народно събрание на 26 януари 2012 г. и е подпечатан с официалния печат на Народното събрание.
    Конституцията на Република България, Конвенцията за правата на хората с увреждания и Закона за интеграция на хора с увреждания, уреждат обществените отношения, свързани с интеграцията на хората с увреждания, а не - Закона за обществените поръчки.

  11. Глупаво е-вече се сетих за поне 2 начина за използване на аква поправка...

    Боли ме от овчедушието на хората...
  12. 12 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2564 Неутрално

    Още не е отшумял отзвукът от това "предложение" и се зададе следващото. Понеже 8 строителни фирми взели много пари, да не можело да вземат повече от еди-колко-си поръчки едновременно. Само че на търговете, особено за големите обекти, се явяват по 1-2 фирми от България и 10 от чужбина. Тоест като лишим нашите 8-10 по-големи играча от възможност да кандидатстват повторно, ще оправим много добре конкуренцията на ниво ЕС! Нека германците, испанците и италианците и те да вземат някой лев от нас, завалиите бедни!

    Гяурбаджийски, червени и "патриотични" евнуси на Сараите, развейте бялото знаме! Ако нямате бял плат, събуйте си гащите! Под тях нямате нищо за криене!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK