Социалното предприятие "БДЖ Пътнически превози"

Социалното предприятие "БДЖ Пътнически превози"

© Надежда Чипева, Капитал



Вчера министърът на финансите Владислав Горанов се ангажира субсидията за "БДЖ - Пътнически превози" да бъде увеличена с 40 млн. лв. Това стана след опита на железниците да започнат съкращения на нерентабилните линии и последвалите протести на синдикатите. По този повод публикуваме анализа от седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика.


Пътническите железници се очаква да имат като основна дейност возенето. Логично.


"БДЖ Пътнически превози" обаче има друга основна дейност – създаване на заетост и социално подпомагане под формата на некачествен, нередовен и евтин транспорт. Не много логично.




Всъщност, това е проблемът, когато става въпрос за ефективност, качество и държавни субсидии за БДЖ.


Няколко данни за пътническия жп транспорт в България


(данните са от НСИ, сайта на БДЖ и Министерство на финансите – бюджетна статистика)


  1. Около 5% от превозените пътници със сухопътен транспорт[1] са ползвали "БДЖ Пътнически превози". Средно за последните 4 години това прави по около 26 млн. пътници за БДЖ годишно и над 500 млн. превозени хора от автобусен транспорт годишно.
  2. Данъкоплатците плащат над 190 млн.лв. годишно директно за работата на "БДЖ Пътнически превози", независимо дали го ползват или не.
Конкретно, за 2013 г. субсидията от бюджета (за обществената услуга и капиталови инвестиции) е в размер на 175 млн.лв., за 2014 г. беше предвидена да е 189 млн. лв., а за 2015 г. беше планирана да е 140 млн. лв., но вече има решение за увеличението и до 180 млн. лв.


  1. Средната цена на човек от населението, за да работи "БДЖ Пътнически превози" е 38,5 лв. годишно за 2013 г., 38,3 лв. за 2014 г. и 40,5 лв. за 2015 г.
  2. Около 70% от приходите на "БДЖ Пътнически превози" са формират от бюджетната субсидия и само около 30% са от превоз на пътници и продажба на активи.
  3. Заетите в "БДЖ Пътнически превози" са средно около 6,000 души, като не се наблюдава промяна в последните години.
Цифрите са достатъчни, за да можем да коментираме двата основни аргумента в полза на запазване на сегашното състояние:
  • Твърди се, че без "БДЖ Пътнически превози" редица хора ще останат без превоз – със сигурност ще има места, за които това ще е неудобство първоначално, но освен жп транспорта, има и друг, който дори и да се субсидира изцяло от държавата, пак ще излезе по-евтино.
  • Твърди се, че без "БДЖ Пътнически превози" редица хора ще останат без работа – този аргумент е важен най-вече за самите работещи и семействата им, но не и за данъкоплатците. Проблемът е, че работещите в БДЖ са добре организирани, медиите често са невежи, политиците са страхливи и пресметливи, докато данъкоплатците не се организират лесно.

Общи насоки за реформа
  1. Спиране веднага на най-неефективните влакове – по различни данни има над 150 влака, които се движат с под средно 30 пътници – който каквито и истории да разказва, ясно е, че това не може да продължава; това ощетява и тези дестинации, за които има голям интерес, а "БДЖ Пътнически превози" не успява да отговори на него;
  2. Оценка на алтернативи на жп транспорта на общинско ниво – в рамките на 2 месеца всяка община може да представи оценка за необходимото заместване на неефективни влакове (вече спрени или с план за спиране) с алтернативен транспорт като посочи и разходите, необходими за заместване.
  3. Оптимизация веднага на "БДЖ Пътнически превози" – това, обаче, ще стане трудно, защото има подписан колективен трудов договор и освобождаването на заети или е невъзможно, или е много скъпо.
  4. Продажба на активи, оценени като ненужни – по изказвания на представители на "БДЖ Пътнически превози" такива има много и този процес не трябва да се отлага.

Това е планът само за първата година. Дългосрочно трябва да се мисли за промяна в начина на държавна помощ за получаване на транспортни услуги – само за хората с ниски доходи, под формата на ваучер, който може да се ползва за всякакъв вид транспорт и отваряне на пътническите жп превози за конкуренция от частни превозвачи.


Какъв е шансът да има реални промени?


Близо до нулата, защото:

  • Българските политици по принцип не харесват да правят структурни промени – нямат смелост, нито знание, нито слушат.
  • Българските политици не правят дори и спешните реформи – дори и когато няма как да се отлага, пак нямат смелост. Ако не можеше да се отлага, вече щеше да има някаква качествена промяна в здравеопазването, правораздаването, пенсионната система и енергетиката.
  • Българските политици никога не се обръщат назад – те не се интересуват какво е станало, след като са решили нещо или не са взели решение, пък дори и то да е пагубно.

Затова, затегнете коланите, защото ще трябва да напълните бюджета с минимум 190 млн. лв. за превоза на 5% от пътниците у нас. Но де да беше само това нелогичното в бюджета...


[1] Според НСИ сухопътният пътнически транспорт включва превоза на пътници с превозни средства на железопътния и автобусния транспорт с българска регистрация.

Коментари (41)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на harbinger
    harbinger
    Рейтинг: 370 Неутрално

    Много вярно за съжаление. Това предприятие трябваше отдавна да бъде продадено на Дойче Бан, за да стане нещо от него. Персонала е крадлив, мързелив и неграмотен, пътниците пък не са научени да плащат, ръководството е завършило нейде в СССР политикономика.

  2. 2 Профил на Alien.Aryan
    Alien.Aryan
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Много, много вярно.

    Ако русофилията е обикновено национално предателство, то ЕС- и американофилията са не само такова, но и симптом на тежко психическо заболяване.
  3. 3 Профил на Буда Леевски / Опашката на свинята /
    Буда Леевски / Опашката на свинята /
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Браво на автора !!! Очаквам подобна детайлна статия за НЕК и за Топлофикация ...може и за подпомагането на тютюно производителите

    Простщината победи с ИПОН
  4. 4 Профил на lynyrdS
    lynyrdS
    Рейтинг: 462 Неутрално

    ..Послушаха синдикатите за онази глупост с пенсионните фондове,
    не им стигаше ,та сега спряха и малката реформа в БДЖ пак под тяхно давление..

  5. 5 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 932 Неутрално

    ама купете едни "шинобуси" за по-малко пътници! Може и с широкорелсови трамваи.
    Не помните ли-купиха няколко нови влака Сименс, на цената на БТК -всеки!
    И за сделката на Венцислав Йосифов-австрийски вагони от 1930г , купени за старо желяза за 50 000евро и продадени на БДЖ за десетки милиони!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  6. 6 Профил на dorko
    dorko
    Рейтинг: 675 Неутрално

    "редица хора ще останат без работа – този аргумент е важен най-вече за самите работещи и семействата им"
    Без коментар.

  7. 7 Профил на КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    Рейтинг: 735 Неутрално

    Какъв е шансът да има реални промени?

    Близо до нулата, защото:

    Българските политици по принцип не харесват да правят структурни промени – нямат смелост, нито знание, нито слушат.
    Българските политици не правят дори и спешните реформи – дори и когато няма как да се отлага, пак нямат смелост.
    =================================
    У нас е така. Трябва да имат топки политиците, ама не от онези за елхата.

    Глупостта е дар божи, но с него не трябва да се злоупотребява. /Ото фон Бисмарк/
  8. 8 Профил на lynyrdS
    lynyrdS
    Рейтинг: 462 Неутрално

    До коментар [#6] от "dorko":

    [quote#6:"dorko"]"редица хора ще останат без работа – този аргумент е важен най-вече за самите работещи и семействата им"[/quote]
    .. не се научихте че да ходиш на "работа" и да не правиш нищо или от 8 часа да работиш 2 , да си 20 год. на загуба т.е. други да ти плащат заплатата - не е " работа"..

  9. 9 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 2547 Неутрално

    [quote#8:"lynyrdS"] не се научихте че да ходиш на "работа" и да не правиш нищо или от 8 часа да работиш 2 , да си 20 год. на загуба т.е. други да ти плащат заплатата - не е " работа".. [/quote]
    както и спирането на кражбите , точене .... не е работа? както и спиране , умишлен фалит , "приватизация" , не е реформа , а чист грабеж в рамките на закона

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  10. 10 Профил на xax
    xax
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Надявам се скоро на някои или млади или умишлено игнориращи редица факти икономически анализатори, да стане ясно, че в много страни и още повече в България, железниците не могат да работят като напълно самоиздържащи се предприятия. Причините за това са много. Натиска върху тях се засилва много точно сега, когато се очаква много Евро пари да се вложат в жп инфраструктура и бизнеса се опасява, че рано или късно Бдж може да стане реален конкурент на автобусите.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  11. 11 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2587 Любопитно

    Ефективност може да има ако БДЖ се съобразява с нуждите на хората - разписания, композиции според броя на пътуващите, натовареност, а се оказва, че нямали дори статистика в кои влакове, през кои часове има най-много пътуващи, че рядко правят връзка помежду си, за обмен на прехвърлящи се пътници и т.н. Може да е "социален" транспорт, но защо в "белите" държави е много, много по-различно използването му?!

    Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
  12. 12 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 648 Неутрално

    И сигурно ще продължават да си търкалят колелата на социално приемливи цени, а пътуващите може да пътуват дори и без пари.
    Граждански дълг на всеки гражданин на РБ е да не плаща данъци!

  13. 13 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1160 Неутрално

    6000 човека - по 1000 лева да им дават на месец - това са 72 милиона на година, пак ще е много по-малко от субсидията

  14. 14 Профил на Додо
    Додо
    Рейтинг: 897 Неутрално

    То е ясно за какво иде реч, но ако беше толкова лесно, досега поне двама трима министри щяха да са обрали лаврите.
    Просто, трябва хем политически гръб, хем много голяма целеустременост, и да се прилага радикална реформа, която обаче да е подкрепена с данни, да е подкрепена и от "шефа" и като се започне, да не се спира на средата и да се отменя току що започната работа. Да, ясно е, има много избирател, които вероятно ще бъдат загубени,но, но, после пък за всеки изгубен, ще има много спечелени нови избиратели, това в случаи, че все пак се доведе до някакъв нормален край въпросната реформа в БДЖ.

  15. 15 Профил на ZeroOne
    ZeroOne
    Рейтинг: 572 Неутрално

    То най-евтино е да легнеш и да умреш. Така няма да правиш никакви разходи. В общи лини такава рецепта предлагате.БДЖ е докарано на това положение от поредица тарикати работещи за транспортните фирми. Най-големите естествено са свързани с ДПС.И още нещо, как в цяла Европа жп транспорта е в разцвет, а в България според повечето изказали се, трябва да ликвидираме железницата. Сещам се, че у нас и злато е неизгодно да се добива, затова за 1 %!!! концесионна такса някакви "австралийски" играчи добиват и то здраво добиват. Друг случай: навремето "Нефтохим" под претекст, че е непечеливш бе харизан за 80 млн. $ на Русия. Та така за губещите държавни предприятия.

    ZeroOne
  16. 16 Профил на Вячеслав Атанасов
    Вячеслав Атанасов
    Рейтинг: 1164 Неутрално

    Всеки трябва честно да си изкарва хляба.Ние,които го правим,чуваме как ни се смеят и подиграват тези на държавната ясла.

  17. 17 Профил на zaza
    zaza
    Рейтинг: 540 Гневно

    До коментар [#3] от "Винету - 2 серия":
    Особено за тютюнопроизводителите. Предпочитам като данъкоплатец да плащам за неефективен превоз на бабите от някое село или бедни работници. Два пъти в годината ще се кача на влак за половин цена спрямо автобуса и ще си избия разхода.

    Да плащам субсидии на производители на ОТРОВА, която води до ПРИСТРАСТЯВАНЕ - С ТОВА НЕ СЪМ СЪГЛАСЕН!!! Да не говорим, че понеже е вредна държавата и слага акциз. От една страна дава субсидии за производството и, от другата слага акциз за да ограничи потреблението?!?!? Ехо, здравия разум избяга някъдя. Я пишете и по тази тема!!! Или Лафка ще спре да ви продава вестниците

    Няма по-глух от този, който не иска да чуе и по-сляп от този, който не иска да види!
  18. 18 Профил на eurogi
    eurogi
    Рейтинг: 624 Неутрално

    180 млн.лв годишна субсидия.За десет години-сложи ги 2 млрд.лв.Ба си скъпата подръжка на 6000 работни места. Че то по-добре БДЖ да я затворят и да плащаме на тия 6000 души заплатите,без да работят-ще ни струва около 50 млн.годишно,доста по-малко от горепосочената сума...

  19. 19 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 487 Неутрално

    "...Колебая се как да пътувам,с кола или влак. С колата си независим, но едно нощно пътуване...Да не говорим за ограниченията и хайките на пътните полицаи. А експресът отхвърля по 100км. на час, френските железничари са прочути със своята точност..." Така споделя един нашенец, когато му се налага да пътува от Париж до Марсилия през 68г. Нашето БДЖ обаче е пълна скръб. То си е такова от времето на филма "Най-дългата нощ". Една система, която не се поддържа и в която не се инвестира-нито пътищата са като хората, нито влаковете...нищо. Може моите представи да са остарели, но това което аз видях като развитие в ЖП до 70г., беше спирането на парните локомотиви, построяването на двойната линия София-Мездра и закупуването на мотриси от Унгария марка "Ганц." Не бяха лоши, пътуваха до Лакатник, Драгоман и Банкя. Някаква идея за влак стрела, скоростни отсечки, модерни и уютни вагони-ниц. Правете сметка от 1970 до 2015 колко години безхаберие. Е, как да имаме?

  20. 20 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1188 Неутрално

    Данните може и да са верни, но са следствие на водената анти БДЖ политика на управляващите.
    Железниците трябва да станат приоритет, линиите, съоръженията и устройствата-модернизират, подвижният състав се обнови и се натоварят с товари и пътници.
    Направете го.

  21. 21 Профил на badjanak
    badjanak
    Рейтинг: 873 Неутрално

    Железницата е сведена до състояние да могат да печелят няколко частни превозвачи, приватизирали товарните превози. Затова и съществува все още. Трябват инвестиции и политика за модернизация, съкращения и отдаване печелившите дейности на частни фирми не е реформа. Трябва стратегия за транспорта. За баланс между отделните видове транспорт. За всичко. За образование, наука, индустрия, енергетика, селско стопанство... В България тази дума е непозната. Всичко се прави от днес за утре. Управниците ни са само едни наместници. Сега няма 40 000 000 за железницата. Добре, но много дейности се субсидират. Градски транспорт
    http://www.segabg.com/article.php?id=676477,
    животновъди, тютюнопроизводители, политически партии
    http://offnews.bg/news/%D0%9F%D0%BE%D0%BB%D0%B8%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B0_8/%D0%92%D0%B8%D0%B6%D1%82%D0%B5-%D1%81%D1%83%D0%B1%D1%81%D0%B8%D0%B4%D0%B8%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%BD%D0%B0-%D0%BF%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B8%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D1%81%D0%BB%D0%B5%D0%B4-%D0%B2%D0%BE%D1%82%D0%B0-%D0%BD%D0%B0-5-%D0%BE%D0%BA%D1%82%D0%BE%D0%BC%D0%B2%D1%80%D0%B8_399668.html
    Господата и госпожите да вземат първо от партийните субсидии да се откажат. И да заявят ясно ще има ли в България жп транспорт, или да. Да набележат ясни мерки за справяне с проблема, стига с тази агония. Цели региони вече се обезлюдяват, чака ни това:
    http://www.tv-vratsa.bg/bg/bezhantsi-izkupuvat-sela-s-parichni-prevodi-ot-katar-i-sauditska-arabiya/
    Народа се изнася в чужбина, каквото остане, ще се натика в София.

    "Не бъди сладък, ще те изядат, не бъди горчив, ще те изплюят" "Всеки се оплаква от липса на пари, от липса на ум-никой" Еврейски мъдрости.
  22. 22 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 1891 Неутрално

    Това е най евтиния,бърз,удобен масов наземен транспорт.Такъв ли е в България?Ами видно е,че не.Железничарите в експлоатацията и поддръжката ли са виновни?Тяхната вина е най малка.Кой малумен политик разби БДЖ на БДЖ и НКЖИ? Кои бяха малоумниците които пък след това разбиха БДЖ на още две предприятия ПП и ТП.Защо трябваше да се вкарват чужди превозвачи БЖК и Булмаркет и сега да и трите превозвача да си делят пазара.През всичкото това време се закриха стотици гари,локомотивни,вагонни депа и заводи като естествено си вървяха и съкращенията.И сега пак в името на на някаква криворазбрана реформа пак ще съкращаваме без да влагаме нито лев за нищо.Нито за нови локомотиви,нито за вагони,нито за охранителна техника и контрол.Естествено,реформи трябва да има защото два и половина българи вече ги няма за 25 години,но тези реформи само със съкращения няма как да станат.Железопътния транспорт е екологично чист,бърз и удобен,но без инвестиране и мислене нищо не става.Жалко е,че и железопътния транспорт пак сме на опашката в ЕС и сигурно сме пак повод на подигравки.Ако така ще ги решаваме нещата госпожо Костадинова с брадвата,ами дайте да затворим банките щото пък на народа му писна да плаща откраднатите милиарди от от банкери и мутро-политици.Нека преди да нахвърлим някаква статистика да вземем да помислим защо се е стигнало до това положение.Все по малко неща останаха за закриване,идва ред на държавата.

  23. 23 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2182 Неутрално

    У нас няма политици-визионери. За родния политик политиката е занаят за манипулиране на масите, така че да се задържиш максимално ДЪЛГО на власт, без значение как ще завършиш и какво ще оставиш след себе си. Камо ли да кръстят един ден улица на твое име - такава суета не ги гложди отвърте. Затова никой не се възхищава от Маргарет Тачър, от генерал Дьо Гол, от Лудвиг Ерхард, от Конрад Аденауер, от Март Лаар, от Дюла Хорн, Балцерович...

    Не, на нашия управленски кадрил идолите се казват Тодор Живков, Ахмед Доган, Муамар Кадафи, Ким Ир Сен, Кастро, Уго Чавес...Работата стана особено зле след бума на агенциите за маркетинг, пиар и "стратегическо обучение". Всичките парламентарни групи и градски партийни щабове ги затварят по разни спа-комплекси за по 2-3 дена, където разни "тренери по пиар" им прожектрат филмчета за "средностатистическия гласоподавател", изобразен най-често като разплул се пред телевизора със шампионската лига шкембелия, стиснал двулитровката между краката. И подобно на аятоласи ги разпалват да крещят "чич ще бъде тази отрепка, всички заедно, наша!" , "кой ще и влезне под кожата, ГЕРБ или ние? Ние" (или обратното Бареков, БСП или ние - ние...). През това време Миков, Борисов, Бареков звънят да питат, дали хората му внимават в час, защото после ще ги изпитва лично какво да правим, за да не губим повече избори, или с други думи - за да не се заглежда отрепката по други партии...

    Ей това е изходното ниво, а вие чакайте да излезне нещо смислено от подобен амбиент...

    По време на Костов България написа приказка - от държава с хиперинфлация до български лев, равностоен 1:1 на германската марка. По време на Петков можем да напишем втората си приказка - от бананова република, в която премиерът спи върху пачки и кюлчета по светлия пример на идола си Пабло Ескобар, до държава с нулева корупция
  24. 24 Профил на fec32306340
    fec32306340
    Рейтинг: 370 Неутрално

    [quote#18:"eurogi"]180 млн.лв годишна субсидия.За десет години-сложи ги 2 млрд.лв.Ба си скъпата подръжка на 6000 работни места. [/quote]

    180 млн. са само за БДЖ. Отделно има 130 млн за НКЖИ. Отделно и разни капиталови трансфери. Общо сметката отива към 500 млн. годишно.
    Заетите в двете структури са общо над 20 000.

  25. 25 Профил на Free person
    Free person
    Рейтинг: 675 Неутрално

    БДЖ е във фалит де факто от десетилетия,а го държат като свещена крава,на която тежи цялата администрация!
    Явно не може да се реформира,а да се продаде,но на наистина свестен купувач с опит в жп транспорта!

    Tony
  26. 26 Профил на fec32306340
    fec32306340
    Рейтинг: 370 Неутрално

    До коментар [#23] от "cinik": Deutche Bahn срещу БДЖ:

    43 млрд. пътникокилометра срещу 1,8 млрд. годишно
    50 млрд. тонкилометра срещи 1 млрд.
    Отделно имат и 4,26 млрд. пътникокилометра автобусни превози.

    http://www.deutschebahn.com/en/group/im_blickpunkt/4206572/interim_report_2013.html

  27. 27 Профил на bawarec
    bawarec
    Рейтинг: 418 Неутрално

    След като се справи успешно с пенсионното осигуряване, Горанов се зае с железниците. Аз пък си мислех, че след като държавата живее на кредит трябва да спестява и това е основната задача на главния кассиер на държавата. Но явно съм сбъркал. Имал съм предвид някоя нормална държава.

  28. 28 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 6747 Неутрално

    Абсолютно съм съгласна.То бива неефективност,но това надхвърля всякакви граници.

  29. 29 Профил на Консерватор
    Консерватор
    Рейтинг: 411 Неутрално

    До коментар [#6] от "dorko":

    Колко тъжно, нали?
    Но мислиш ли за бъдещето?
    Когато харчиш повече, отколкото печелиш, рано или късно те чака глад!
    ТАКИВА КАТО ТЕБ ОБРИЧАТ НА ГЛАД ЦЯЛАТА НАЦИЯ!

    Смешен плач!

    Да оцелем ни предричат/и в бъдещето-чудеса!/Но тез,след нас,ще са различни:/Кой знае, как ще се наричат/и българи дали ще са?!... ... Коректно за права милеем,/в уж гражданското "общество"./Тъй в холивудската Еея/пърформанско ще оскотеем,/че ще си кажем:"И какво/щом чужд байрак над нас се вее?!..." Превърнахме се в население,/- но не в народ! -, което в прения,/през поводи-причини бол,/- за да няма угризения! -,/поредното си унижение,/ще срешнем пак със хляб и сол!... NB: Еея - островът на магьосницата Цирцея, която превръщала хората в свине; Омир, "Одисея" ===== РОДОТСТЪПНИЧЕСТВОТО Е ПЪРВОТО УБЕЖИЩЕ НА НЕГОДНИКА.
  30. 30 Профил на Консерватор
    Консерватор
    Рейтинг: 411 Неутрално

    Не знам, ама вече нараства разочарованието ми от личността ББ!

    То бива страхливост и пасивност, ама чак пък толкова!

    Казва нещо, което икономическата ситуация го изисква, после излизат 100-200 човека на протест и на следващия ден ББ казва друго!

    Възниква политически проблем и той ааааайдееее на запад - до поплаче на рамото на Юнкер или на Меркел...

    БОООООЙКОООО ! БОЙКО!!!

    ПП: Да не се радват червените тролове!

    Да оцелем ни предричат/и в бъдещето-чудеса!/Но тез,след нас,ще са различни:/Кой знае, как ще се наричат/и българи дали ще са?!... ... Коректно за права милеем,/в уж гражданското "общество"./Тъй в холивудската Еея/пърформанско ще оскотеем,/че ще си кажем:"И какво/щом чужд байрак над нас се вее?!..." Превърнахме се в население,/- но не в народ! -, което в прения,/през поводи-причини бол,/- за да няма угризения! -,/поредното си унижение,/ще срешнем пак със хляб и сол!... NB: Еея - островът на магьосницата Цирцея, която превръщала хората в свине; Омир, "Одисея" ===== РОДОТСТЪПНИЧЕСТВОТО Е ПЪРВОТО УБЕЖИЩЕ НА НЕГОДНИКА.
  31. 31 Профил на dr_t
    dr_t
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Реформата на БДЖ трябва да започне ВЕДНАГА!

  32. 32 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1657 Неутрално

    Давал съм го този пример и преди:

    БДЖ има между 13 и 17 хиляди щат (данните са противоречиви - така и не става ясно колко са всъщност) с които обслужва 30 милиона пътници годишно. За сравнение Върджин Трейнс в ЮК обслужва почти същия брой пътници (28 милиона), но има само 3 хиляди души щат. Т.е. при БДЖ щатът е от поне 4 ПЪТИ по-голям!

    Ето линк с информация за Върджин Треинс: http://www.virgintrains.co.uk/assets/pdf/media-room/fact-sheet.pdf.

  33. 33 Профил на wre501051215
    wre501051215
    Рейтинг: 2940 Неутрално

    До коментар [#10] от "xax":


    [quote#10:"xax"]Надявам се скоро на някои или млади или умишлено игнориращи редица факти икономически анализатори, да стане ясно, че в много страни и още повече в България, железниците не могат да работят като напълно самоиздържащи се предприятия. [/quote]Брей?!И в тези много страни има влакове с по 20-30 пътника?!Не се излагай!Аз разбирам да се субсидира някаква част от цената на билета или да се подпомагат железниците при купуването на нови мотриси или при ремонт на мрежата.но това цяла смяна в жп-депо да краде дизел и да има влакове с по 5-6 души в купе го няма абсолютно никъде!

  34. 34 Профил на eurogi
    eurogi
    Рейтинг: 624 Неутрално

    До коментар [#20] от "dedo pepo":
    Ми направи го де.Изкарай няколко милиарда лв,и го направи.То на думи лесно става.

  35. 35 Профил на Darkman
    Darkman
    Рейтинг: 1449 Неутрално

    Първо трябва да спре да се краде и източва БДЖ, и след това всички останали реформи

    Фобиите и филиите са признак на ниско самочувствие и слугинаж
  36. 36 Профил на Starec
    Starec
    Рейтинг: 720 Весело

    Нещата са елементарно прости. Ако се изстиска водата от горния анализ излиза, че не може и не трябва едно икономическо нещо (БДЖ) да го товариш със "социални функции" и то да оцелява. Трябва следното:
    1. БДЖ трябва да си станат самоиздържаща се и печеливша дейност. И никакви социални етикети и дивотии. Соцът свърши - още преди 24 години. И никакви субсидии от общите ни данъци.
    2. Ако някоя община поиска БДЖ да и вози работници, ученици, баби и дядовци - да си плати. Може и специален влак да им се организира - срещу заплащане. Ако иска някое предприятие - също. Ако държавата иска БДЖ да вози безплатно/с намаления всякакви ученици, дъртаци-пенсионери (като мен), служители и пр. - да си плати по ценоразпис.
    3. Общата държавна субсидия за БДЖ да се предаде на М-во "Социални грижи" - тя е такава по смисъл и предназначение, а то да я разпределя надолу по разните ведомства - според преценените им нужди.
    ***
    Така изведнъж БДЖ ще се окаже в пазарна ситуация, ще ликвидира всичко излишно и ще почне да печели.
    ***
    4. Уволнените - някаква засилена еднократна помощ - пак обаче от Социалното.
    5. Някаква начална еднократна държавна инвестиция на БДЖ за старт - ОК. А може и заем.
    *
    Благодаря за вниманието. Хонорара ми - за превоз на бабите от Павликени.

    Поздрави
  37. 37 Профил на Федор  Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 836 Неутрално

    Не разбрах нещо ИПИ какво предлагат? Разбрах само, че БДЖ трябвало да си разтури профсъюза, защото бил много организиран и силен, и политиците ги е страх от него, както и разбрах, че общините трябва да се ориентират към алтернативния автобусен транспорт. Дали правилно съм я разбрал г-жа Костадинова?

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  38. 38 Профил на Федор  Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 836 Неутрално

    До коментар [#32] от "Николай Николов":

    Я? Едно хубаво нехейтърско мнение! Благодаря ви г-н Николов. Само една забележка, като сравнявате средно списъчния брой персонал е хубаво и да се сравнят разходите за труд и осигуровки.
    Тях може да ги видите в отчета за приходите и разходите на БДЖ, а в британското дружество - Income Statement. За да е пълна и коректна съпоставката.

  39. 39 Профил на tenevski
    tenevski
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Загубите на трите поделения-Пътнически превози, Товарни превози и НКЖИ е най малко 450-500 млн годишно .Като се прибавят и скъпите ремонти по гари ,релсовия път и др сумата става внушителна .При два и половина работещи ,значи всеки плаща 250-300 лв годишно за удоволствието БДЖ .
    Откъде накъде 2,5 млн ще плащат за разсипията на някои ?

  40. 40 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3360 Неутрално

    Глупости

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  41. 41 Профил на tenevski
    tenevski
    Рейтинг: 418 Весело

    До коментар [#40] от "Николай Теллалов":

    Сериозну





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK