"Свенливи" към образите, безкритични към реалността

Естетиката на телевизия "Планета" е много по-драматична в много отношения, отколкото билбордът на Азис и Китаеца. Защото там се натрапва по същия начин, само че не на хомосексуална, а на хетеросексуална база - един образ на жената, агресивен, едно безмилостно сексуално чудовище, сексуална машина, която заради своя непосредствен интерес е готова да пренебрегне всички вътрешни задръжки, морални скрупули и т.н. Това е поетиката на тези песни.


Билбордът на Азис и Китаеца е един "арт", една реклама. Артистизмът, колкото и да е драстичен, в света на образите, и то в света на рекламата, позволява много повече, отколкото в реалността. При нас има другото нещо. Ние сме много "свенливи" по отношение на образите, а сме много по-търпими по отношение на реалността, на реалните персонажи. Това е, като да се опиташ да спреш влака, като махнеш свирката му.


Няма съмнение, че Азис с цялото си сценично, а и извън сцената поведение търси да нарушава стереотипи. Нещо повече - той самият разчита на различности, една от тях освен ромската е сексуалната различност, настоява на нея, на легализацията й в съвременния свят. Зад това има мощна тенденция в съвременната култура, това да се приеме като естествено. По-важно е тези дебати да се водят по същество, наистина да засягат важните проблеми, а не накрая, когато това добие една видимост през една реклама, тогава изведнъж обществото да се окаже много строго, а да не е способно да проведе дебата за това. Билбордът има някаква естетическа роля, а естетиката е формална характеристика. Не е естетически проблемът, заради който се сваля, те не казват, че професионално е лошо направен. Те казват, че съдържателно не им харесва, че в крайна сметка лансира една хомосексуална еротика. И то по драстичен начин. Но дебатът за хомосексуализма, дебатът за това по какъв начин нашата публичност може да приема такъв вид провокативни послания от сексуална гледна точка, е много по-същностен дебат и няма как да се води накрая във връзка с билборда на Азис.




Трябваше да има един етичен кодекс на рекламата, както има етичен кодекс на медиите, и той да въведе норми, които да подпишат производителите на реклама, и ако не го спазват, да търпят някаква публична санкция. Това е пътят, иначе репресията не е в полза на морала.


*Георги Лозанов, медиен експерт, пред агенция "Фокус"

Коментари (3)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на БляБля
    *****
    Неутрално

    Г-н Лозанов - медиен експерт...Това че умее да жонглира с думите, въобще не означава, че умее да жонглира и със смисъла им... Що се прави на модерен този човек? и повдига дебати за хомосексуализма...
    Билбордът на Азис - лансирал "хомосексуална еротика", пък по "Планета" давали "безмилостни сексуални чудовища"...
    И едните, и другите използват задниците си (и разните там други присадени телесности), за да припечелят някой (и повече от "някой" лев... Само не разбирам хората що толкова се кефят - те нямат ли си задници...

  2. 2 Профил на читател
    *****
    Неутрално

    Разликата между билборда на Азис и телевизия "Планета", уважаеми г-н Лозанов е много голяма. Телевизия "Планета", която не му харесва, не я гледа. Даже може да си е махне от телевизора. А билборда на костинбродския мангал, налапал брадата на люлинския тъпунгер седи на фона на Софийския университет, в който май и вие преподавате...

  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите.

  4. 4 Профил на Хр.
    *****
    Неутрално

    В казаното има смисьл.защитници на моралните догми.Изглеждаше неуместно.4е ако искаш.можеш да вкараш в един кадьр билборда и универсетета.Но Азис предизвиква революций.не е ли така?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK