Близо 200 млн. лв. от резерва за непредвидени разходи в държавния бюджет може да бъдат налети в строежа на магистрала "Тракия" и на Южната дъга на Околовръстното в София. Поискали са ги министрите Асен Гагаузов и Пламен Орешарски. След тази финансова операция строителството на пет километра от Южната дъга ще струва 100 млн. лв. на данъкоплатците (при сключен договор с изпълнителя "Обединение ЮГ" за 40 млн.), от което, както предупреди Гагаузов, "ще ни се завие свят" - от факта, че новата цена ще стигне немислимите 20 млн. лв. за 1 км, или 10 млн. евро. Дори и най-голямата спрягана сума, до която стигаше километър от скандалната концесия за "Тракия", не надхвърляше 5 млн. евро за километър.
Обясненията за това са невнятни. Не е ясно защо министърът посочва "заради изграждането на инфраструктурата около шосето - за канализационни и отвеждащи водни колектори, за кръстовища и т.н.", при положение че всички тези неща ги има и в поръчката на агенция "Пътища", и в договора с избрания изпълнител, подписан от бившия шеф Веселин Георгиев - Баткото. А офертата освен това е избрана заради най-ниската предложена цена. Сегашната й актуализация обаче със сигурност я изстрелва много над предложените от останалите отхвърлени кандидати.
Интересно е и основанието, на което Гагаузов и Орешарски искат пари от резерва за непредвидени разходи, който според закона за държавния бюджет за 2008 г. може да се изразходва само за структурни реформи, бедствия и фискална устойчивост. Нито Южната дъга, нито "Тракия" могат да се окачествят като структурна реформа (това значи промяна на държавната политика в даден публичен сектор), да не говорим за фискалната устойчивост. Колкото до бедствието - има връзка наистина, но очевидно е другаде и заслужава не финансиране, а прокурорска проверка.
*****
Неутралнода стават банални. Навремето оревахме света от престъпния начин, по който Щрабаг печелеше обществени поръчки - с нереално ниски цени и пробойни в договорите, за да може да надуе цената в последствие поради мними причини. Със същата добре позната и популярна схема "Обединение Юг" с водещ съдружник "ГБС инфраструктурно строителство", "СК13 -Пътстрой" АД и "Главбулгарстрой" АД бръкнаха много по-дълбоко с грозните си крадливи ръце в кацата с меда. А навремето толкова благородно се заеха с тази нелека задача и обещаваха едва ли не без пари и за нула време да свършат работата.
*****
НеутралноНай-лесно се харчат парите на другите,т.е. нашите пари, на загубеняците данъкоплатци.На Гагаузов "свят му се завива", но...е готов да ги "даде" тези умопомрачителни пари.Просто защото не са негови.Представете си ги само тези 22 милиона лева на километър, но въпросът тук е какво би станало, ако станат 32 милиона? И защо да не станат, след като не само "свят да ни се завие", но дори и да предадем Богу дух, и такива пари биха били изплатени, стига да се намерят нови "аргументи".
*****
Неутралнокато знам колко пари трябваше да бъдат дадени на хора от комисията, които да решат кой ще бъде победителят в обществената поръчка, на всички участници им беше ясно, че никой не може да се вмести в определения бюджет. Ако не се лъжа, противно на очакванията за 5-6 кандидата, за този търг участваха 34 фирми: немски, чешки, италиански, няколко турски и т.н. При точни разчети определеният бюджет за поръчката предполагаше печалба от 3-4%. Всеки сам може да си направи изводите.
*****
НеутралноНякой да има да каже нещо за "далаверата" магистрала Тракия.
ras16377431
Рейтинг: 1441 НеутралноЩом фирмите, спечелили конкурса с цената си, са я увеличили впоследствие 2.5 пъти, развалете договора и дайте поръчката на следващия класиран кандидат.
gradinko.bg*****
НеутралноПриемат се некадърни проекти - оттам тръгва всичко - и после строителите се чудят как да запълнят пропуските на проекта.
Проверките да започнат от одобряването на проектите! Там не работят почтени хора - дори да се професионалисти с титили ш т.н.