"ВАМО" увеличава бавно продажбите си

В изпълнение на обещанията си за бързо решаване на проблема с издадените компенсаторни инструменти правителството започна процедура по продажбата на около 100 свои пакета акции на фондовата борса срещу непарични платежни средства. Дружествата ще бъдат обединени в пулове, като най-оптимистичният срок за приключване на процеса е пролетта на тази година. Вестник "Дневник" представя компаниите, от които собствениците на компенсаторки ще могат да купят акции с цел да покаже състоянието на дружествата. Така всеки ще може да направи своя избор по-лесно.

- - -

Варненският производител на дизелови двигатели ВАМО е в постоянна криза от 1990 г. насам. Оттогава на пазара на този тип продукция навлязоха доста конкуренти от чужбина, което в съчетание със загубата на голяма част от гарантираните потребители на двигателите на завода в рамките на СИВ в социалистическия период, донесе доста лоши резултати за предприятието. В средата на 90-те години на миналия век компанията нашумя с поредния опит за производство на автомобили в България. По времето на управлението на Жан Виденов английският концерн "Роувър" започна сглобяване на леки коли "Маестро", но ентусиазмът му бързо се изпари. Като причина за скорошното оттегляне на британския инвеститор от страната бе посочена


липсата на желание у правителството да стимулира чуждестранните вложения в България.

Мажоритарният пакет от ВАМО бе раздържавен при масовата приватизация през 1996-1997 година. Основната част от него бе купена от бившият "Българо-холандски приватизационен фонд" (сега Българска холдингова компания (БХК). След известни преобразования най-много акции притежава Българска индустриална и търговска корпорация ХАД - 49.88% от капитала на варненския завод. Дружеството е от структурата на БХК, така че реално от масовата приватизация насам е не е имало смяна на собствеността. По-малък пакет от дружеството - 24.38%, държи "Секонекс холдинг".

Държавните 3942 акции, или 0.481% от капитала на ВАМО ще се продават на фондовата борса срещу компенсаторни инструменти в рамките на пул "Българска захар". В него са включени още 7 компании, по-значимата от които е пазарджишката "Елхим-искра". Имаме интерес към покупка на държавния дял от ВАМО, но той зависи от предлаганата цена", заяви председателят на управителния съвет на варненското дружество Кристиян Конов, който е представител на основния акционер в съвета. Според него реалната стойност на книжата на завода е близка до постигнатата на фондовата борса. В момента на борсата има поръчка за продажба на акции от ВАМО за 0.98 лв. за бройка, но търсене няма въобще. Последната сделка е реализирана на 17 декември 2002 г. по 0.90 лева. Съпоставка за котировките на ВАМО може да се направи и от търговете от масовата приватизация в периода 1999-2001 година. Тогава държавните акции са продавани на нива от 4.53 лв. до 5.78 лева. Плащането по тези сделки е извършвано с инвестиционни бонове, така че стойността в левове трябва да се дисконтира с цената на боновете. По този метод се получава, че книжата на ВАМО струват около 50 стотинки едната.

Дружеството държи над 90% от пазара на дизелови двигатели в България. Клиенти са му производителят на мотокари "Балканкар-Рекорд", друга пловдивска фирма - "Димекс", и заводи от структурата на "Балканкар холдинг". Засега няма реални резултати от сключения преди няколко години договор за износ на двигатели с руската компания "АМО-ЗИЛ", пише в отчета на ВАМО за деветмесечието на миналата година. Освен това през 2002 г. заводът е загубил пазара си в Сирия. Продукция на завода се изнася за Алжир, Турция и някои други страни. Въпреки неуспехите продажбите в чужбина през януари-септември 2002 г. са над двойно повече в сравнение със същите месеци на 2001 година. Пласирани са общо 829 двигателя - близо 10% повече от предишния период. Отстъплението на ВАМО от международните пазари се дължи на по-добрата сервизна база на сходни заводи в Беларус, Иран и Турция. Освен това цената на продукцията на предприятието в Беларус е нереално ниска, смятат мениджърите на варненското дружество.

Собственият капитал на ВАМО от близо 27 млн. лв. е доста висок на фона на основния, но в случая това говори по-скоро за факта, че активите на завода не могат да се натоварят достатъчно. Това може да се каже за повечето от бившите промишлени гиганти в България, които изгубиха пазарите си през 90-те години. Варненското предприятие се опитва да се измъкне от кризата, като разработва нови дизелови двигатели за кари и автомобили. Засега обаче възстановяването на производството върви сравнително бавно.

- - -

Основният собственик на ВАМО "Българска индустриална и търговска корпорация" ХАД има интерес към държавните книжа на дружеството, но не на всяка цена, заяви представителят му в управителният съвет Кристиян Конов. Според него цената на акциите на борсовите аукциони ще бъде близка до борсовата - 0.90 лв. за бройка. Конов съобщи, че ВАМО има достатъчно поръчки и няма проблеми с изплащането на заплати за служителите си.

Николай Мартинов от инвестиционния посредник "Карол" не съветва собствениците на компенсаторки да купуват акции от ВАМО.

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK